Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Ei valitettavasti kyllä noin suuri radi mihinkään mahdu sen verran on kompakti paikka kotelolla. Mutta niin kuin sanoin että ei ole ongelma jos puhaltimet pyörii pelikäytössä kovaa niin on tähänkin asti pyörinyt ja mulla on toinen kone jolla selaan nettiä yms. Ja tottahan se on että jos ei teho jäähdytyksessä riitä niin sitten jotain pitää muuttaa ja se kyllä taas maksaa niinkuin sanoitte mutta lähden nyt kuitenkin testaamaan tuolla yhdellä radilla että mihin se riitää ja katsotaan sitten kun testit on ajettu että mitä korjausliikkeitä pitää tehdä vai tarvitseeko mitään.
 
Ei oikein saa tuota push/pull kuin kotelon päälle 2 puhallinta saisi mutta ei oikein hyvä jos ne siinä avonaisena pyörisi joten ei oikein mahdollista. Siksi kysyin tuota 85mm paksua mallia kun muita radeja ei sitten mahdu niin tuolla olisi maksimaalinen hyöty tuossa takapaikassa...eikö 85mm kuitenkin tehokkaampi kuin 45mm kunnon kahdella puhaltimella ?
Tuolla jo kysyttiinkin sun kopasta mutta omaa kokemusta peliin... Kannattaa harkita pitkään ennen vesileikkejä onko koppa siihen se paras mahdollinen/mielekäs ja mihin pystyt rakentamaan ja päivittämään looppia, käy vielä muuten niin että ensin yrität väkisin rakentaa loopin koteloon mihin ei saa ihan optimaalisinta settiä ja ostat vähän turhaakin kamaa ja vaihat kuitenki lopulta kopan ja siihen sun valmiiks hommaamat osat ei sitten olekkaan niin hyvät
Ei valitettavasti kyllä noin suuri radi mihinkään mahdu sen verran on kompakti paikka kotelolla. Mutta niin kuin sanoin että ei ole ongelma jos puhaltimet pyörii pelikäytössä kovaa niin on tähänkin asti pyörinyt ja mulla on toinen kone jolla selaan nettiä yms. Ja tottahan se on että jos ei teho jäähdytyksessä riitä niin sitten jotain pitää muuttaa ja se kyllä taas maksaa niinkuin sanoitte mutta lähden nyt kuitenkin testaamaan tuolla yhdellä radilla että mihin se riitää ja katsotaan sitten kun testit on ajettu että mitä korjausliikkeitä pitää tehdä vai tarvitseeko mitään.
En nyt tarkota mitenkään vängätä vastaan muuttaaa...:) onko sen 60mm radin pakko olla katossa? Toki tämäkin mielipideasia ja varmaan kolmas maailmansota syttyy kun otan asian vaihteeks esiin niin optimaalisin radin paikkahan on sisään ottavana niin saa viileempää ilmaa radille, tai niin isot pojat väittää tarhan pihassa. Uskoisin että valikoimaa kopalle löytyy aikas paljon enemmän jos 60mm paksu radi on edessä tai kyljessä.
Toki jos haluat kokeilla yhdellä radilla niin sehän on ihan oma valinta eikä kukaan sano ettei niin saa tehdä mutta niinku tässä on jo mainittukkin niin jäähdytysteho saattaa tulla vastaan vaikka kuinka ropelit huutaa.
Xtremerigsin 360 radi vertailusta jos lunttaa niin vaikka laskisi yläkanttiin parhaimpien radien jäähdytystehoa 1850rpm ropeleilla (väitetysti parhailla) optimitilanteessa push pull conffilla ilman mitään muuttujia niin siltikin tulis tekemään tiukkaa saada vedenlämpö lähelle sitä yleisesti hyvänä pidettyä huoneenlämpö + 10c. Ja jos on yhtä kuppasen pieni huone missä kone on ku minulla niin huoneenlämpö nousee äkkiä sinne 28c.
Yritän tässä vain sanoa että voi tuolla yhdelläkin radilla pärjätä mutta kannattaa ehkä varautua ja ennakoida ettei välttämättä pääse niihin tuloksiin mitä odottaa.
Omassa setupissa on tosiaa 3x360 radia ja cpu max temp prime95 avx päällä 83c, gpu max temp 45c testi ku testi päällä niin että prime jauhaa lämpöä samalla taustalla. Veden lämpötila pyörii siinä 36-38c ihan totaalisen max rasituksessa useamman tunnin lämmittelyjen jälkeen ja mulla on kuitenkin vaan 9700k 5ghz oc ja 1080ti vähän kellotettuna eli ei mitenkään superkuumat osat
 
Omassa käytössä nyt 2x240 radit 20 ja 40 mm. Puhallus radien läpi sisään Corsair air 240 kotelossa, corsair ML120 flektit. Saan 36db äänentuotolla veden lämmön pysymään 38C (Quadro PID säädetty niin, että ei päästä yli 38C, tuulettimet pelikäytössä noin 700-800rpm näin talvella, kun saan huoneen lämmön pysymään 22-23C tuntumassa). Kierrossa 9900K @ 5ghz ja rtx2060 @2070Mhz. Teoriassa näistä kahdesta irtoaa yhteensä 400W tehoa, mutta ei tietysti pelikäytössä. Noin 300W on ollu pelikäytössä maksimit.

Tämä on erittäin hyvä pointti! Kävi myös mielessä, että jos on radeihin upottamassa useampaa satasta, niin silloin kannattaa myös harkita MO-RA3:sta tai esim. Alphacoolin uudelleenjulkaisemia Nova/Supernova-radeja ulkoisiksi radeiksi, mikäli sellaiselle ei ole estettä, kuten kotieläimet tai puoliso ;)

en tiedä onko jo ehtinyt tilata^

Alphacoolin Novat (kuten muutkin Aquatuningin tuotteet yleensä) saisi varmaan Jimmsin valikoimiinkin pyydettyä.

En ole vielä. Tässä nyt punninnu ton tarpeellisuutta. Taidan lykätä vielä hankintaa kunnes tulee järeempää rautaa koneeseen. Olis tavotteena joku tosi pieni kotelo pöydälle, ja sitten iso radi pyödän alle piiloon.
 
Viimeksi muokattu:
Millaista jäähdytystehoa sitä sitten yleensä haetaan näillä vesivehkeillä? Eikö nuille komponenteille riitä että toimivat jossain 50-60 asteessa rasituksessa? Tuntuu että täällä suositellaan aika valtavia radeja. Rakentelen ihan mielenkiinnosta Raijintek Ophion Evo on 280mm + 120mm radeilla looppia jäähdyttämään 980ti + R7 2700x. Pumppu Alphacool Dc-LT. Sellainen yleiskuva jäänyt ettei tule toimimaan, mutta testaan piruuttaan.

Yleensä kun annetaan vinkkejä radipinta-alasta, niin lähtökohtana on että kellotetaan kaikki osat tappiin (ja pyöritetään primeä ja 3D Markkia 24/7). Tuo 280+120 riittää varmaan ihan ok, jos on valmis tinkimään niistä kellotuksista ja sen sijaan vähän alivoltittamalla pienentämääm tehonkulutusta. Komponenttien lämpö on mun mielestä pienemmässä roolissa, ja tärkeämpi suure on toi veden lämpö. Toki komponenttien lämpöön vaikuttaa veden lämpö (lämpötilaero veden ja komponenttien välillä), mutta tosiaan oleellisempi suure on veden lämpö.

Harkitsisin "ihan oikeaa" pumppua (DDC tai D5), koska todennäköisesti tota DC-LT:tä joutuu pyörittämään aika isoilla kierroksilla että saat veden liikkumaan, jolloin se saattaa olla metelöivin komponentti koneessa, mutta ymmärrän ettei välttämättä mahdu.
 
Millaista jäähdytystehoa sitä sitten yleensä haetaan näillä vesivehkeillä? Eikö nuille komponenteille riitä että toimivat jossain 50-60 asteessa rasituksessa? Tuntuu että täällä suositellaan aika valtavia radeja. Rakentelen ihan mielenkiinnosta Raijintek Ophion Evo on 280mm + 120mm radeilla looppia jäähdyttämään 980ti + R7 2700x. Pumppu Alphacool Dc-LT. Sellainen yleiskuva jäänyt ettei tule toimimaan, mutta testaan piruuttaan.
Keskimääräinen kotelo on täällä isompi, kuin tuo sinun. Yleensä ei ole järkevää laittaa pienempää radia, kuin mahtuisi. Usein on järkevää vaihtaa koppaa, että mahtuu isompaa. 280+120 ei ole parempi kuin järeä ilmajäähy.

280+120 on toki enemmän, kuin mikään koteloosi sopiva ilmajäähy.
 
Helppo ei ole Noctuan järeästä coolerista luopua. Hiljainen ja tehokas, mutta ei mahdu uuteen koppaan. Vesijäähdytys tietyin kompromissein järkevin ratkaisu. Komponentteja en vedä ihan tappiin. Ja onko se edes järkevää jos miettii fps kasvua pelissä vs lämpökuorman kasvu. Järkevämpi varmaan päivittää nopeampi/tehokkaampi komponentti tilalle.

Hyvä pointti tuo nesteen lämpötila. Helposti seurattava suure ja mikäli vaihtaa tai säätää komponentteja niin vaikutuksen seuranta helppoa. Pitää tutkia mitä mahdollisimman yksinkertaisia ratkaisuja tuohon löytyy.

DC-LT epäilyttää itseänikin. On pienin ratkaisu, joskin tehottomin. Maailmalla näyttävät kuitenkin käyttävän hyvällä menestyksellä. Ja tuollaisen voi myös kytkeä toisen linjaan kaveriksi. Alun perin oli tarkoitus ostaa VTX EKlta pienimmällä säiliöllä, mutta saatavuus on mitä on tällä hetkellä.
 
Helppo ei ole Noctuan järeästä coolerista luopua. Hiljainen ja tehokas, mutta ei mahdu uuteen koppaan. Vesijäähdytys tietyin kompromissein järkevin ratkaisu. Komponentteja en vedä ihan tappiin. Ja onko se edes järkevää jos miettii fps kasvua pelissä vs lämpökuorman kasvu. Järkevämpi varmaan päivittää nopeampi/tehokkaampi komponentti tilalle.

Hyvä pointti tuo nesteen lämpötila. Helposti seurattava suure ja mikäli vaihtaa tai säätää komponentteja niin vaikutuksen seuranta helppoa. Pitää tutkia mitä mahdollisimman yksinkertaisia ratkaisuja tuohon löytyy.

DC-LT epäilyttää itseänikin. On pienin ratkaisu, joskin tehottomin. Maailmalla näyttävät kuitenkin käyttävän hyvällä menestyksellä. Ja tuollaisen voi myös kytkeä toisen linjaan kaveriksi. Alun perin oli tarkoitus ostaa VTX EKlta pienimmällä säiliöllä, mutta saatavuus on mitä on tällä hetkellä.
mahtuuko tuo koteloon? Tuossa DDC ja cpu blokki samassa, korkeudesta riippuu mahtuuko.
 
Vaikuttais hyvältä. En löytänyt tietoa kuinka korkealla nuo liitin lähdöt on. Vain kokonaiskorkeus ilmoitettu.

Edit: ei mahdu. 16/10 kulmat nousee sivulasiin kiinni..
 
Viimeksi muokattu:
Radimäärien laskemiseen ei ole mitään yhtä yksinkertaista tapaa. Yksi 420mm 60-80mm radi push-pullilla tehokkailla 2500rpm tuulettimilla jäähdyttää varmaan reilun kilowatin tai puolentoista tehon. Melu on vaan infernaalinen teollisuushallin hurina.
 
Viimeksi muokattu:
Vaikuttais hyvältä. En löytänyt tietoa kuinka korkealla nuo liitin lähdöt on. Vain kokonaiskorkeus ilmoitettu.

Edit: ei mahdu. 16/10 kulmat nousee sivulasiin kiinni..
kuinkas paljosta puhutaan? Koolance Swiveling Elbow G1/4 Low Profile NZL-LXG2-BK Black noilla saa ainakin vähän leikattua korkeutta, millä sain itse mahtumaan omaan koppaan, tosin pakko tilata tuolta ulkomailta niin maksaakin vähän enemmän, tosin tuolta jos tilaa kaiken tuolta niin silloin toimitus ei kirpaise niin paljoa...
 
Miten täällä porukka on pistänyt näyttiksen tahnat kun blokkia on vaihtanut? Tippamenetelmä? X-menetelmä? Jokin muu?
 
Miten täällä porukka on pistänyt näyttiksen tahnat kun blokkia on vaihtanut? Tippamenetelmä? X-menetelmä? Jokin muu?

Ite aina levittänyt prossulle/näyttikselle koko pinta-alalle tasaisesti. Eipähän tarvii arvailla levisikö tasaisesti. Ainakin kryonautin thermal grizzlyn ison tuubin mukana tulee siihen putkiloon kiinnitettävä "lasta". Siitä ku tahnaa syötät siihen lastalle ja pyyhit menemään niin menee helposti joka paikkaan.

Edit. Kuva lisätty. Pienempien tuubien mukana taitaa tulla tuo muovinen lasta joka ei ole ihan niin näppärä.
 

Liitteet

  • 20201208_132525.jpg
    20201208_132525.jpg
    580,5 KB · Luettu: 25
Ite aina levittänyt prossulle/näyttikselle koko pinta-alalle tasaisesti. Eipähän tarvii arvailla levisikö tasaisesti. Ainakin kryonautin thermal grizzlyn ison tuubin mukana tulee siihen putkiloon kiinnitettävä "lasta". Siitä ku tahnaa syötät siihen lastalle ja pyyhit menemään niin menee helposti joka paikkaan.

Edit. Kuva lisätty. Pienempien tuubien mukana taitaa tulla tuo muovinen lasta joka ei ole ihan niin näppärä.
Joo odottamassa on 5,55g tuubi kryonauttia. Varmaan kokeilen tuota levitystä, kun EK sitä taitaa myös suositella.
 
En kyllä löytänyt radin puhdistuksesta tämän ketjun alusta muuta kuin ohjeen kuinka järjestelmä puhdistetaan kun kerran vuodessa vaihdetaan vedet joten jos täällä on asiantuntijoita siihen miten se radi puhdistetaan kun se on uusi niin olisin neuvoista kiitollinen. Jimmssin tuotesivulla vaan käsketään lämpimällä vedellä ja kovalla paineella huuhdella mutta ei sanottu millä vedellä ? jos se pitää olla akkuvettä niin vaikeahan sitä on lämmittää ja vielä vaikeampi saada kovalla paineella radiin kun siihen tarvitsisi jonkun masiinan millä sen tekisi. Jos taas raanavesi käy niin sitten homma muuttuu helpommaksi mutta jääkö hanavedestä radiin epäpuhtauksia ? Kiitos avusta.
 
En kyllä löytänyt radin puhdistuksesta tämän ketjun alusta muuta kuin ohjeen kuinka järjestelmä puhdistetaan kun kerran vuodessa vaihdetaan vedet joten jos täällä on asiantuntijoita siihen miten se radi puhdistetaan kun se on uusi niin olisin neuvoista kiitollinen. Jimmssin tuotesivulla vaan käsketään lämpimällä vedellä ja kovalla paineella huuhdella mutta ei sanottu millä vedellä ? jos se pitää olla akkuvettä niin vaikeahan sitä on lämmittää ja vielä vaikeampi saada kovalla paineella radiin kun siihen tarvitsisi jonkun masiinan millä sen tekisi. Jos taas raanavesi käy niin sitten homma muuttuu helpommaksi mutta jääkö hanavedestä radiin epäpuhtauksia ? Kiitos avusta.
mikä tekee akkuvedestä vaikeaa lämmittää? kattilaan vaan. Itse lämmitin akkuvedet ja sitten heitin sisälle, jätin hieman tyhjää ja sitten ravistelin.
 
En kyllä löytänyt radin puhdistuksesta tämän ketjun alusta muuta kuin ohjeen kuinka järjestelmä puhdistetaan kun kerran vuodessa vaihdetaan vedet joten jos täällä on asiantuntijoita siihen miten se radi puhdistetaan kun se on uusi niin olisin neuvoista kiitollinen. Jimmssin tuotesivulla vaan käsketään lämpimällä vedellä ja kovalla paineella huuhdella mutta ei sanottu millä vedellä ? jos se pitää olla akkuvettä niin vaikeahan sitä on lämmittää ja vielä vaikeampi saada kovalla paineella radiin kun siihen tarvitsisi jonkun masiinan millä sen tekisi. Jos taas raanavesi käy niin sitten homma muuttuu helpommaksi mutta jääkö hanavedestä radiin epäpuhtauksia ? Kiitos avusta.
Eiköhän sen voi hanavedellä putsata, kun lopuksi vielä huuhtelee akkuvedellä.
 
No niin minäkin ajattelin että huuhtoo sen tosi monta kertaa akkuvedellä niin eiköhän ne hanaveden epäpuhtaudet saa sillä tavalla pois.
 
mikä tekee akkuvedestä vaikeaa lämmittää? kattilaan vaan
Helpompaa täyttää radi ja laittaa uuniin?

Itselle tosin riittänyt ihan vedellä täyttäminen, ja kuumalla suihkulla ulkopuolelta lämmittäminen. Jos asunnosta löytyy suihku niin suosittelen tätä.

Ja siis radin läpi voi laskea sitä hanavettä ja huuhdella akkuvedellä lopuksi.
 
Hanavedestä jää tyhjentämisen ja akkuveden lisäämisen jälkeen niin vähän bakteereita, että biosidi ne kyllä tappaa. Bilteman altaanpuhdistusainepurkki riittäisi satoihin aennuskertoihin. Kalkkia jää häviävän vähän ja ei tuki edes yhtä blokin ripojen väliä.
 
Kysymys vaikka tänne, kun aihealueen osaan kuuluu. Eli milläs ton Ekwb blokin rgb:tä saisi ohjattua, jos emolevyssä ei ole ollenkaan rgblle paikkaa (Z390 Dark). Vai vedetäänkö emon teemalla pimeänä?

Ekwb:n sivuilta: The aesthetic corner end-piece is housing the addressable D-RGB LEDs. This water block boasts a total of 9 individually addressable RGB LEDs, and it is compatible with popular RGB sync technologies from all major motherboard manufacturers. The arrow marking on the 3-pin D-RGB LED connector is to be aligned with the +5V marking on the D-RGB (addressable) header.
 
Kyllä olen ihan hanavedellä huuhtonut radit ja myös uudet kun niissä voi löytyä epäpuhtauksia.
Ja kannattaa yrittää käyttää saman merkkistä nestettä jos mahdollista tai ainakin huuhdella vaihdon yhteydessä akkuvedellä kun osa nesteistä voivat reagoida keskenään.
Itse aukasin kesällä vuonna 2012 ostetun blokin ja tältä näytti eli hyvin voi huoletta käyttää
Y4PKCC~1.JPG
 
Kysymys vaikka tänne, kun aihealueen osaan kuuluu. Eli milläs ton Ekwb blokin rgb:tä saisi ohjattua, jos emolevyssä ei ole ollenkaan rgblle paikkaa (Z390 Dark). Vai vedetäänkö emon teemalla pimeänä?

Ekwb:n sivuilta: The aesthetic corner end-piece is housing the addressable D-RGB LEDs. This water block boasts a total of 9 individually addressable RGB LEDs, and it is compatible with popular RGB sync technologies from all major motherboard manufacturers. The arrow marking on the 3-pin D-RGB LED connector is to be aligned with the +5V marking on the D-RGB (addressable) header.

Voin aika varmuudella sanoa että EK-Loop connect yksiköllä pystyy ohjamaan valoja.
Ja se sopii 2,5" paikkaan
 
Voin aika varmuudella sanoa että EK-Loop connect yksiköllä pystyy ohjamaan valoja.
Ja se sopii 2,5" paikkaan

Tossa loop connectissahan on nyt joku lähestulkoon takaisinveto kampanja, kun se on ilmeisesti softaltaan aivan kuraa. Ek luvannut kaikille jotka haluavat rahat takaisin.
 
Tossa loop connectissahan on nyt joku lähestulkoon takaisinveto kampanja, kun se on ilmeisesti softaltaan aivan kuraa. Ek luvannut kaikille jotka haluavat rahat takaisin.
Onko jollain jotain infoo täst tapauksesta? Tuli joskus hommattua tuo pirun vehje ja aivan käyttökelvotonhan se softa oli.

Edit löytyi Pesarin vinkin kautta
 
Viimeksi muokattu:
Tai sit vaan ostaa Aquacomputerin octon ja jättää EK:n tekeleen sinne minne kuuluu. Toki octossa on vaa 2 RGB kanavaa, 90 lediä per kanava.
 
Hmm tulipa nyt itsellekin mieleen että tosiaanhan prosun blokilla on RGB, samoin reservoirissa ja kohta myös näyttiksessä.
Jos Octossakin vaan 2 liitäntää niin mihis pirun noi kaikki kytkee :D
Corsair commander Pro?
 
Hmm tulipa nyt itsellekin mieleen että tosiaanhan prosun blokilla on RGB, samoin reservoirissa ja kohta myös näyttiksessä.
Jos Octossakin vaan 2 liitäntää niin mihis pirun noi kaikki kytkee :D
Corsair commander Pro?

En tiedä millaset noi liittimet tossa on, mutta eikö corsairilla ole käytössä jotkut iha omat liittimet ettei vaan sovi muiden kanssa yhteen. Itellä on 2 commander prota joten sehän olisi hienoa, jos sopii.
 
Corsairilla on joo omat liittimensä ja ekosysteeminsä. Jos emolevyn paikat ei riitä, niin splittereitä saa sekä 4 pin RGB:lle että 3 pin D-RGB:lle.

EK:lla tosiaan tuon Loop Connectin takaisinveto ja rahat saa takaisin. Itse en taida viitsiä lähettämään, kun kyseinen kapistus kustansi yhden sentin minulle :D
 
Ilmeisesti täytyy sitten vedellä pimeänä, mutta samapa tuo. Eipä sitä koneen sisuksiin tule tuijotettua kuitenkaan ja 11x rgb fööneistä irtoaa riittävästi kirjavia valoja niitä kaipaavalle.
 
En tiedä millaset noi liittimet tossa on, mutta eikö corsairilla ole käytössä jotkut iha omat liittimet ettei vaan sovi muiden kanssa yhteen. Itellä on 2 commander prota joten sehän olisi hienoa, jos sopii.

Commander Prohon saa adapterijohdot, jolloin siihen saa kiinni myös muiden tekemät RGB-härvelit. Esim, itselläni on kiinni Lian Li O11D XL:n etupaanelin valot, EK:n CPU blokki, Lian Li Streamer plus johdot. Lisäksi, kunhan posti tuo, Alphacoolin GPU blokki tulee samaan hässäkkään.

Nyt kaikkia valoja voi ohjata, ah niin ihanalla, Corsairin iCuella.
 
Commander Prohon saa adapterijohdot, jolloin siihen saa kiinni myös muiden tekemät RGB-härvelit. Esim, itselläni on kiinni Lian Li O11D XL:n etupaanelin valot, EK:n CPU blokki, Lian Li Streamer plus johdot. Lisäksi, kunhan posti tuo, Alphacoolin GPU blokki tulee samaan hässäkkään.

Nyt kaikkia valoja voi ohjata, ah niin ihanalla, Corsairin iCuella.

Voitko linkata ton kaapelin?
 
Voitko linkata ton kaapelin?

Tässä alkuperäisen tekijän (minulla on näitä ja toimivat oikein hyvin):

Tuossa "kopiot" Englannista:
 
Tässä alkuperäisen tekijän (minulla on näitä ja toimivat oikein hyvin):

Tuossa "kopiot" Englannista:

Mites onko tolla merkitystä, kun tossa blokissa mainitaan "addressable D-RGB LEDs" ja kaapeleissa A-RGB. En näihin ole perehtynyt joten voi olla tyhmä kysymys.
 
Mites onko tolla merkitystä, kun tossa blokissa mainitaan "addressable D-RGB LEDs" ja kaapeleissa A-RGB. En näihin ole perehtynyt joten voi olla tyhmä kysymys.
A-RGB ja D-RGB on tietääkseni sama asia, 3-pin RGB, jossa jokaisen ledin värin saa erikseen valita.
 
Mites onko tolla merkitystä, kun tossa blokissa mainitaan "addressable D-RGB LEDs" ja kaapeleissa A-RGB. En näihin ole perehtynyt joten voi olla tyhmä kysymys.

Ei ollenkaan tyhmä kysymys. Tuo "addressable D-RGB LED" tarkoittaa käytännössä, että on 5 Voltin RGB systeemi. Eli sama kuin Corsairilla, liitin vain eri.

Vastaavat merkinnät kun löytyvät, niin toimii:
- Connection type: 3-pin (+5V, D, Blocked, Ground)
- Rated voltage: 5V DC

Itselläni on tämä blokki:

Nämä täytyy määritellä Corsairin LED - nauhoina, jotta toimivat.
 
Ei ollenkaan tyhmä kysymys. Tuo "addressable D-RGB LED" tarkoittaa käytännössä, että on 5 Voltin RGB systeemi. Eli sama kuin Corsairilla, liitin vain eri.

Vastaavat merkinnät kun löytyvät, niin toimii:
- Connection type: 3-pin (+5V, D, Blocked, Ground)
- Rated voltage: 5V DC

Itselläni on tämä blokki:

Nämä täytyy määritellä Corsairin LED - nauhoina, jotta toimivat.

Kiitos tästä. No pitää sitten pistää tollanen kaapeli tilaukseen.
 
Tossa loop connectissahan on nyt joku lähestulkoon takaisinveto kampanja, kun se on ilmeisesti softaltaan aivan kuraa. Ek luvannut kaikille jotka haluavat rahat takaisin.
En ole sitä nähnyt ketään käyttävän ja vähän epäilin että on keskeneräinen kuten on käytäntö nykyään tuoda markkinoille ja kuluttaja on betatestaaja.
 
Edit: ei mahdu. 16/10 kulmat nousee sivulasiin kiinni..
Optimum Techin mukaan tuo Barrowin pumppublokki olisi 81mm Alphacoolin normikorkuisilla 90 asteen adaptereilla joissa letkuliittimet ja 72mm noilla Koolancen matalaprofiilisilla, joten pitäisi kyllä mahtua, jos max. cpu cooler korkeus ton 90mm?

 
Kuinkahan muuten tuollaisen plexikantisen CPU blokin kestävyyden kanssa on kun siihen kiertää liittimen ja tunkee jäykkää 13/19mm letkua? Mahtaako sietää mokomaa, se letku pitää yleensä painaa aika kovaa liittimeen kiinni ja pientä vääntöä tulee joka tapauksessa.
 
Kuinkahan muuten tuollaisen plexikantisen CPU blokin kestävyyden kanssa on kun siihen kiertää liittimen ja tunkee jäykkää 13/19mm letkua? Mahtaako sietää mokomaa, se letku pitää yleensä painaa aika kovaa liittimeen kiinni ja pientä vääntöä tulee joka tapauksessa.
Itse pistin letkut (16/10) kiinni eka alphacoolin 90° rotaryihin ja sen jälkeen kiristelin tuohon blokkiin kiinni, ei ollut itellä ongelmaa :tup:
 
Itse pistin letkut (16/10) kiinni eka alphacoolin 90° rotaryihin ja sen jälkeen kiristelin tuohon blokkiin kiinni, ei ollut itellä ongelmaa :tup:

Joo näin se pitää tehdä, kunhan on liittimet sitä mallia että pyörivät vapaasti. Tuo jytympi letku painaa helposti jo kiinni ollessaan liitintä, toiv nyt ei ihan pienestä tuo plexi halkea :)
 
Joo näin se pitää tehdä, kunhan on liittimet sitä mallia että pyörivät vapaasti. Tuo jytympi letku painaa helposti jo kiinni ollessaan liitintä, toiv nyt ei ihan pienestä tuo plexi halkea :)
Juu no ainakin vaikuttaa omasta mielestä tukevalta että en itse huolehtisi tuollaisesta :tup:
 
Juu no ainakin vaikuttaa omasta mielestä tukevalta että en itse huolehtisi tuollaisesta :tup:
Hyvä. Varmaan jäänyt joku harvinainen plexin halkeamiskeissi mieleen kummittelemaan. Nämä olis jo varmaan poistunut markkinoilta jos tuon tuosta halkeilisi asentaessa.

Tuon paksumman letkun kanssa oli vähän vänkäämistä kyllä viimeks :p
 
Miten saisin parhaiten selville pumpun riittävyyden looppissa? Radit alphacool st30 280x1,st30 240 v2 x1 sekä hwlabs gts240 x1. Ekwb velocity prossu blokki ja GPU:lle EK-quantum vector xc3.
Putkena tulee toimimaan 10/8 1.4404 teräsputki ~1,2-1,5m. 90° kulmaliittimiä tulee arviolta 5 kpl, 1 kpl t-haara johon tulee mekaaninen painemittari. Kotelona corsair air 740 ja pumppu+säiliö tällä hetkellä suunnitteilla laittaa virtalähteen yläpuolelle.
Riitääkö tällaiselle heittämällä esim. EK-Quantum Kinetic TBE 200 D5 PWM D-RGB - Acetal vai kannattaako laittaa tuplapumppu?
 
Miten saisin parhaiten selville pumpun riittävyyden looppissa? Radit alphacool st30 280x1,st30 240 v2 x1 sekä hwlabs gts240 x1. Ekwb velocity prossu blokki ja GPU:lle EK-quantum vector xc3.
Putkena tulee toimimaan 10/8 1.4404 teräsputki ~1,2-1,5m. 90° kulmaliittimiä tulee arviolta 5 kpl, 1 kpl t-haara johon tulee mekaaninen painemittari. Kotelona corsair air 740 ja pumppu+säiliö tällä hetkellä suunnitteilla laittaa virtalähteen yläpuolelle.
Riitääkö tällaiselle heittämällä esim. EK-Quantum Kinetic TBE 200 D5 PWM D-RGB - Acetal vai kannattaako laittaa tuplapumppu?

Riittää hyvin tuo pumppu.
 
Terve, vesiväki!

Suora kysymys: Kuinka hyvin custom loopit kestävät sisäisen paineen veden lämmettyä tarpeeksi/liikaa? (AIO:t voivat sisältää jopa 10% ilmaa valmistajasta riippuen. Ilma toimii vettä paremmin paineen "tyynynä")

Toistaiseksi vasta custom/diy reseraattoreilla leikkineenä nyt on kaksi merkittävää projektia melkein kasausvaiheessa. Yksi asia vaan vähän vaivaa ja netistä löytyy lähinnä mielipiteitä. Eli veden lämpölaajenemisesta + höyrystymisestä syntyvä paine, sen voimakkuus ja siitä aiheutuvat vuotoriskit?

Esimerkiksi Reserator XT reseraattorin korkissa on noin 1mm halkaisijaltaan oleva hengitysreikä. Omat viritykset olen halpojen kiinan osien kanssa rakentanut aina niin, että pumppu imee koko loopista ja puskee ylös, heti suoraan putkisäiliöön, jonka kannessa on hengitysreikä ja pohjassa tulon (pumpun) lisäksi lähtö kohti blokkeja jne. Tämä on toiminut hyvin ja tästä johtuva koko loopin kattava alipaine on kerran pelastanut vuodolta, kun ilmaa sihisi sisään letkuun, eikä vettä ulos.

Hengittävässä loopissa taitaa kuitenkin olla omat huonot puolensa. Itseäni vaivaa se, että höyrystyykö sieltä vesihöyryn mukana huoneeseen ja elimistöön myös biocide/muut myrkyt? Ainakin vettä sai lisäillä kun tällainen jäähdytys oli käytössä.

Mutta siis varsinainen kysymys on, että pitäisikö tällaista hengitysreikää olla, vai kestääkö custom loopit hyvin kertyvää painetta ja missä raja? AIO:t ovat tietysti täysin suljettuja, mutta niissä on myös valmistajasta riippuen jopa 10% ilmaa sisällä, joka käsittääkseni puristuu paineen myötä vettä paremmin ja toimii ikään kuin painetyynynä?

Nämä kaksi suunnittelu/kasaus vaiheessa olevat projektit ovat kaksi ääripäätä:
1. Kiinan alumiinista + Suomen muovista custom loop FX-8350 + r9 290 (hengitysreijällä tod. näk.)
2. Alphacool ja Bykskin kuparista custom loop ulkoisella, pöydän alle kiinnitetyllä 560 monsta radilla, i9-10920X (OC, 300-400W) + RTX 3080/3080ti (OC, 350-400W). Tämän osat ainakin laadun puolesta pitäisi kestää painetta, mutta vuoto esim CPU blokista olisi katastrofi. Radi on iso, mutta hiljaisuus ja CPU:n 5ghz tavoite sotivat keskenään.

Jos vahvistetaan kysymyksen tärkeys ja kuvitellaan, että jäähdytys/radi olisi paljon pienempi ja veden lämpö (ja paine) tavallista looppia korkeampi, niin miten kestää? Missä veden lämpötiloissa aletaan ottamaan riskejä esim CPU blokin tiivisteen vuotamisesta? Miten itse olette rakentaneet?

Thx! :)
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
257 925
Viestejä
4 482 907
Jäsenet
74 033
Uusin jäsen
AuthenticNaabi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom