Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Aika jännä, että EKWB ei jaksa pistää edes printtiversiota tuosta asennusohjeestaan blokin kyytiin. Melkein 200e blokki + backplate ja boksissa ei ole asennusohjetta. Ok, osaan mä tuon PDF:n katsoa netistäkin, mutta monella on varmaan kone telakalla juuri silloin kun pitäisi blokkia asentaa.
Summasit hyvin eiliset ajatukseni. Plus aivan perseestä jostain toiselta näytöltä ohjetta on lukea.
 
1608051033512.png


Kuva Vector-blokin asennusohjeesta on hyvä ja ohjeistaa oikeaan asennustapaan, mutta, teksti "you can use any opening as an inlet/outlet port" on kyllä harhaanjohtava, koska tuossa ei missään sanota, että inletin ja outlet eivät saa olla vastakkaiset portit.

Aika jännä, että EKWB ei jaksa pistää edes printtiversiota tuosta asennusohjeestaan blokin kyytiin. Melkein 200e blokki + backplate ja boksissa ei ole asennusohjetta. Ok, osaan mä tuon PDF:n katsoa netistäkin, mutta monella on varmaan kone telakalla juuri silloin kun pitäisi blokkia asentaa...
Joo minäkin tuon saman kuvan bongasin jonkun blokin ohjeesta, mutta aika heikosti löytyy yksityiskohtaista tietoa asennuksesta. Itselle tuo on itsestäänselvyys, mutta ymmärrettävästi voi aiheuttaa ihmetystä varsinkin kun tuossa todella epätarkasti sanotaan minkä vaan portin käyvän inletiksi/outletiksi.
 
Ei täysin huono suoritus. 45minuutissa poweri ja yksi tuuletin pois Define C:stä, kierto tyhjäksi, liittimien vaihto, täyttäminen ja roinat takaisin käyttökuntoon. Ja 29c. :)

Voisi kyllä ihan rakentavaa palautetta laittaa EK:lle tuosta, voisivat nyt ihan ohjeisiin laittaa, miten liittimet kuuluu laittaa jos sillä on väliä.
 
Tuota kun oikeasti miettii maalaisjärjellä, niin eihän muita vaihtoehtoja ole kuin "ristiin" asentaminen. Jos vaatimuksena olisi vastakkain olevat, niin silloinhan lähtöjä olisi vain kaksi kappaletta ja letkuja ei voisi asentaa vain yhteen lähtösuuntaan. Sen ymmärrä täysin jos blokkia ajatellaan kuten prossublokkia, jossa ohuen kanavan kautta paineella syötetään vettä jäähdytysrivastoon ja tämän takia pohditaan kiertosuuntaa. Näissä varmasti sattuu asennusvirheitä sekä prossujen ja näyttisten kanssa.
 
Voisi kyllä ihan rakentavaa palautetta laittaa EK:lle tuosta, voisivat nyt ihan ohjeisiin laittaa, miten liittimet kuuluu laittaa jos sillä on väliä.
Maalaisjärjellä pääsee pitkälle monessa asiassa. Tässäkin. Jos edes vilkasetkaan niitä portteja ennenkun niissä on mitään, niin huomaat kyllä et se on läpimenevä reikä, jonka jälkeen normaalilla logiikalla voi päätellä, et se vesi tosiaankin menee siitä vaan läpi, eikä ite blokkiin.
 
1608051033512.png


Kuva Vector-blokin asennusohjeesta on hyvä ja ohjeistaa oikeaan asennustapaan, mutta, teksti "you can use any opening as an inlet/outlet port" on kyllä harhaanjohtava, koska tuossa ei missään sanota, että inletin ja outlet eivät saa olla vastakkaiset portit.

Aika jännä, että EKWB ei jaksa pistää edes printtiversiota tuosta asennusohjeestaan blokin kyytiin. Melkein 200e blokki + backplate ja boksissa ei ole asennusohjetta. Ok, osaan mä tuon PDF:n katsoa netistäkin, mutta monella on varmaan kone telakalla juuri silloin kun pitäisi blokkia asentaa...
Mulla oli 3090 EK blokissa 7c asteen lämpötila ero kiertosuunnan välillä, vaikka väittävät asian olevan aivan sama.
 
Mulla oli 3090 EK blokissa 7c asteen lämpötila ero kiertosuunnan välillä, vaikka väittävät asian olevan aivan sama.
Oho melko suuri ero kyllä. Itse olen siinä mielessä vanhan liiton miehiä, että pistäisin kyllä myös ne ”oikein”, vaikka mukamas eroa ei olisi.
 
Oho melko suuri ero kyllä. Itse olen siinä mielessä vanhan liiton miehiä, että pistäisin kyllä myös ne ”oikein”, vaikka mukamas eroa ei olisi.
Öh valistakaas hieman, mikä on ”oikein”? Tuon EK:n kuvan mukainen ylhäältä oikea, alhaalta vasen liitos?
 
Öh valistakaas hieman, mikä on ”oikein”? Tuon EK:n kuvan mukainen ylhäältä oikea, alhaalta vasen liitos?

The ideal coolant flow path with EK-Vector series full cover GPU water blocks is when the coolant enters the cooling engine on the center of the fin structure through the jet plate and then flows out on both sides on the fin structure. A flow path like this effectively splits the liquid to both sides of the fin stack through the hottest part, the middle of the fin stack which is placed right about the GPU die. After that, the liquid fills up the rest of the block where RAM a VRM cooling is taking part and finally meets up at the outlet hole.

Eli lyhyesti, paras on kun neste ensin menee gpu:ta jäähdyttävän rivaston yli ja sitten jakaanstuu molemmin puolin blokissa jäähdyttämään muita komponentteja.
 



Eli lyhyesti, paras on kun neste ensin menee gpu:ta jäähdyttävän rivaston yli ja sitten jakaanstuu molemmin puolin blokissa jäähdyttämään muita komponentteja.
Kiitän :)
 
Ilmeisesti kyse ihan GPU:n lämpötilasta? Tapahtuiko veden lämmöissä muutosta? Mikä oli lämpimämpi ja viilein kiertosuunta?
Juuri siitä. Vettä en mitannut, mutta luulisin että yhtä paljon lämmittää sitä. Tuo viileämpi on se, että ensin tuohon keskelle (ytimelle) ja siitä vrm/muistien päälle. Eli tätä

1608058958887.png
 
Kuinkahan paljon nuo vedenlämpötila-anturit yleensä valehtelevat?

Hassun näköistä, nyt kun testannut konetta enemmän, niin vedenlämpötila 29,5 ja GPU:n (Afterburner) 26-27 astetta.... Eihän tuon pitäisi olla mahdollista?`

Lämpötila-anturina Corsairin pumpun mukana tullut, on kiinni pumpussa ja mittaus Commander Pron kautta.
 
Kuinkahan paljon nuo vedenlämpötila-anturit yleensä valehtelevat?

Hassun näköistä, nyt kun testannut konetta enemmän, niin vedenlämpötila 29,5 ja GPU:n (Afterburner) 26-27 astetta.... Eihän tuon pitäisi olla mahdollista?`

Lämpötila-anturina Corsairin pumpun mukana tullut, on kiinni pumpussa ja mittaus Commander Pron kautta.
Niissä on yleensä 2-3°C heittoa. Mittaa vaikka säiliöstä kuumemittarilla tai muulla vastaavalla veden lämpö ja vertaa sitä anturin lukemaan.
 
Kuinkahan paljon nuo vedenlämpötila-anturit yleensä valehtelevat?

Hassun näköistä, nyt kun testannut konetta enemmän, niin vedenlämpötila 29,5 ja GPU:n (Afterburner) 26-27 astetta.... Eihän tuon pitäisi olla mahdollista?`

Lämpötila-anturina Corsairin pumpun mukana tullut, on kiinni pumpussa ja mittaus Commander Pron kautta.
Luultavasti alkaa 20 asteen paikkeilla GPU:n sensori näyttämään hieman alakanttiin. Toki varmasti riippuu näytönohjaimen mallista ja yksilöstä.

Mittailin 1080 TI:stä jopa 5 asteen eron veden/huoneen lämpöihin ~20 asteessa. Näytönohjain näyttää 16-17 astetta kun käynnistelee koneen kylmiltään, vaikka huoneen lämpötila 21-22°C.
 
Veden lämpötilamittarit valehtelevat, koska käyttävät NTC-vastusta termoparin sijaan. Siinä ei sinällään ole ongelmaa, koska virhe on melkein staattinen, eli sama astevirhe seuraa lämpötilan muuttuessa. Siitä saa tarvittavan datan tuulettimien ja pumpun säätämiseen. Antureita ei siis pidä ajatella lämpötilamittareina, vaan lämpötilan muutoksen mittareina. Toisaalta matalissa lämpötiloissa mikropiirien termoparit voivat ilmoittaa väärää tulosta, mutta niitä voisi periaatteessa korjata ohjelmallisesti jos valmistajaa kiinnostaisi.
 
Veden lämpötilamittarit valehtelevat, koska käyttävät NTC-vastusta termoparin sijaan. Siinä ei sinällään ole ongelmaa, koska virhe on melkein staattinen, eli sama astevirhe seuraa lämpötilan muuttuessa. Siitä saa tarvittavan datan tuulettimien ja pumpun säätämiseen. Antureita ei siis pidä ajatella lämpötilamittareina, vaan lämpötilan muutoksen mittareina. Toisaalta matalissa lämpötiloissa mikropiirien termoparit voivat ilmoittaa väärää tulosta, mutta niitä voisi periaatteessa korjata ohjelmallisesti jos valmistajaa kiinnostaisi.
Joo ite vähän leikin noilla mittareilla ja kylmässä hanavedessä (4C) kuulemma 11 astetta :lol:. Näyttää hyvin lämpötilan muutoksen abouttiarallaa oikein, niin turha nyt tarkkaa lämpötilaa nähdä, tarpeeksi lähellä eniveis
 
Niissä on yleensä 2-3°C heittoa. Mittaa vaikka säiliöstä kuumemittarilla tai muulla vastaavalla veden lämpö ja vertaa sitä anturin lukemaan.

En tiedä kuinka tarkka tuo kuumemittari on, mutta heittoa oli sellainen 1,2 astetta....
20201216_011313.jpg

Tosin mittari oli tuossa "putkessa" ja ei kovin syvällä. Täytyy huomenna testata paistomittarilla, sen saa syvemmälle....
 
Saatavuudet näille blokeille tosin menee ensi vuoden puolelle jonnekin. EK:t jimmsillä 10-20 päivää ja alphacoolitkin aquatuningilta ensi vuoden alkuun. Eli tällä hetkellä ei ole mistään vielä blokkeja saatavilla.
Maanantaina tilasin EK:lta suoraan 6800/6900 blokin ja nyt on tulossa Helsingissä. Arvioitu toimitus huomenna.
DHL Express toimitustapana...
 
Ei varmaan kannata enää käyttää 3-4v vanhaa tuubia Kryonauttia jos kaapissa on? Taitaa olla Jimmssillä loppu nuo pinemmät Kryonaut tuubit eikä nyt perhepakkausta turhaan kannata. Sitähän suositeltu prossun + nesteblokin väliin vai onko muita hyviä vaihtoehtoja?
 
Ei varmaan kannata enää käyttää 3-4v vanhaa tuubia Kryonauttia jos kaapissa on? Taitaa olla Jimmssillä loppu nuo pinemmät Kryonaut tuubit eikä nyt perhepakkausta turhaan kannata. Sitähän suositeltu prossun + nesteblokin väliin vai onko muita hyviä vaihtoehtoja?
Kato miltä se näyttää kun sitä runttaa ulos tuubista. Siitähän sen näkee. Ei sen periaatteessa pitäis siellä ainakaan liian pahasti kuivua kasaan mikäli korkit ollu kiinni miten pitää.

Kryonaut on vissiin joo sitä "parasta tahnaa", mutta ne erot on loppujenlopuks niin pieniä ettei sillä mun mielestä oo suurempaa vaikutusta. Mulla on joku tarjouksesta ostettu perhepakkaus-kokonen tuubi MX4 jota runttasin sekä prossun että näyttiksen väliin. Erot mun käsittääkseni syntyy siinä et kuinka kauan sitä voi olla vaihtamatta, mutta jos kuvitellaan et vuosihuollon yhteydessä vesien vaihdon kanssa vaihtaa tahnatkin, niin tuskin sillä suurempaa merkitystä mihinkään suuntaan oikeastaan on.
 
Kato miltä se näyttää kun sitä runttaa ulos tuubista. Siitähän sen näkee. Ei sen periaatteessa pitäis siellä ainakaan liian pahasti kuivua kasaan mikäli korkit ollu kiinni miten pitää.

Kryonaut on vissiin joo sitä "parasta tahnaa", mutta ne erot on loppujenlopuks niin pieniä ettei sillä mun mielestä oo suurempaa vaikutusta. Mulla on joku tarjouksesta ostettu perhepakkaus-kokonen tuubi MX4 jota runttasin sekä prossun että näyttiksen väliin. Erot mun käsittääkseni syntyy siinä et kuinka kauan sitä voi olla vaihtamatta, mutta jos kuvitellaan et vuosihuollon yhteydessä vesien vaihdon kanssa vaihtaa tahnatkin, niin tuskin sillä suurempaa merkitystä mihinkään suuntaan oikeastaan on.

Juu näin vähän ajattelin, että noiden välinen ero on kohtuu mitätön. Pitää vielä tarkistaa tahnan olomuoto. Näytti kyllä olevan Verkkiksessä saannilla, tosin ei mikään kiire nyt ole.

Laiskuuttani olen kiertoa purkanut / huoltanut liian harvoin niin ehkä sen puolen olis syytä laittaa parasta tahnaa väliin, taitaa olla nyt ainakin kaksi vuotta ollut kierto niin ettei ole kuin lisätty liraus nestettä lisää :nb:
 

Tämä pitäisi testien mukaan olla parasta tahnaa mutta ei nuo kärjen osalta suuria ole nuo erot. Itse tilasin tätä ja nestemäiseen metalliin ero prossulla oli vain +2.25 astetta joten aika tehokasta on ja näyttiksen lämmöt tippui aika paljon n. 15 c. tuonne n. 65 asteeseen pelikäytössä (gtx 1080ti rog strix oc) ja edellinen omistaja oli laittanut sinne articin tahnaa. Ihmettelin paljon tuota lämpötilan pudotusta koska articin tahna pitäisi olla aika hyvää että olikohan oikeasti sitä vai jotain muuta? mutta olen ollut tyytyväinen.
Testejä löytyy youtubesta.
 

Tämä pitäisi testien mukaan olla parasta tahnaa mutta ei nuo kärjen osalta suuria ole nuo erot. Itse tilasin tätä ja nestemäiseen metalliin ero prossulla oli vain +2.25 astetta joten aika tehokasta on ja näyttiksen lämmöt tippui aika paljon n. 15 c. tuonne n. 65 asteeseen pelikäytössä (gtx 1080ti rog strix oc) ja edellinen omistaja oli laittanut sinne articin tahnaa. Ihmettelin paljon tuota lämpötilan pudotusta koska articin tahna pitäisi olla aika hyvää että olikohan oikeasti sitä vai jotain muuta? mutta olen ollut tyytyväinen.
Testejä löytyy youtubesta.
Noin iso ero luultavasti selittyy joko huonolla tahnan laitolla, tai sitten epätasaisella/heikolla jäähyn kiristyksellä. Ei noissa "kunnollisissa" tahnoissa yleensä ole testeissä eroja näkynyt kuin pari astetta, jos sitäkään. Nestemetallilla toki pääsee pikkasen vielä parhaista ohi, mutta itse päätin tällä kierroksella pitäytyä tahnoissa, vaikka ei metallilitkujenkaan kanssa leikkiessä ole mitään ongelmia tässä vuosien saatossa ollutkaan - on vaan sen verran ikävää tavaraa saada putsattua IHS:stä irti.
 
Noin iso ero luultavasti selittyy joko huonolla tahnan laitolla, tai sitten epätasaisella/heikolla jäähyn kiristyksellä. Ei noissa "kunnollisissa" tahnoissa yleensä ole testeissä eroja näkynyt kuin pari astetta, jos sitäkään. Nestemetallilla toki pääsee pikkasen vielä parhaista ohi, mutta itse päätin tällä kierroksella pitäytyä tahnoissa, vaikka ei metallilitkujenkaan kanssa leikkiessä ole mitään ongelmia tässä vuosien saatossa ollutkaan - on vaan sen verran ikävää tavaraa saada putsattua IHS:stä irti.
juurikin näin ja en laita nestemetalleja itsekkään enää muuta kun prossun sisälle kun sitä ei tarvitse availla, se on tosi hankalaa saada irti.
Kyllä se jäähy oli kunnolla kiinni mutta ehkä sitä tahnaa oli liian paljon siellä gpu välissä ainakin minun mielestä ja sekin voi nostaa niitä lämpöjä.
 
Tota KP tahnaa voisi kyllä kokeilla, paljonkos noille tulee posteja?
Itse otin tuon 10g tuubin ettei heti tartte lisää tilata ja se oli yhteensä 32,67€ kotipostilaatikossa kaikkineen kuluineen mutta ostin sen 2.10.20 ja en tiedä mitä se brexit on noille briteistä tilatuille sen jälkeen tehnyt vai onko mitään ?
on näköjään sama 15 puntaa postit ottipa pienen tai ison tuubin.
aika raju kurssin muutos kun tuo sama minkä tilasin maksaa nyt 43,28 euroa.
 
Viimeksi muokattu:
Maalaisjärjellä pääsee pitkälle monessa asiassa. Tässäkin. Jos edes vilkasetkaan niitä portteja ennenkun niissä on mitään, niin huomaat kyllä et se on läpimenevä reikä, jonka jälkeen normaalilla logiikalla voi päätellä, et se vesi tosiaankin menee siitä vaan läpi, eikä ite blokkiin.
Pakko palata tähän vielä. Ensi viikolla olisi loopin kasaus ja olen suunnitellut CPU blockin rinnankytkemistä GPU blockiin, google kertoo että lämpötilassa ei pitäisi olla mitään mullistavaa muutosta mutta tosiaan maalaisjärki kertoo että GPU blockin läpi ei kulkisi kunnolla virtausta. Kannattaako vaan suosiolla kytkeä kaikki sarjaan?
 
Pakko palata tähän vielä. Ensi viikolla olisi loopin kasaus ja olen suunnitellut CPU blockin rinnankytkemistä GPU blockiin, google kertoo että lämpötilassa ei pitäisi olla mitään mullistavaa muutosta mutta tosiaan maalaisjärki kertoo että GPU blockin läpi ei kulkisi kunnolla virtausta. Kannattaako vaan suosiolla kytkeä kaikki sarjaan?
Onnistuu noinkin, kunhan vaan varmistat että inletit ja outletit menee oikein päin.
 
Kohta pitäisi alkaa taas askartelemaan:

6800xt_3.jpg


6800xt_4.jpg


6800xt_5.jpg


Pitäisi vaan melkein päästä ensin testaamaan korttia ennen kun purkaa... Ja vielä pitää odotella USB-C -> DisplayPort adapteri että näkee toimiiko oma näyttö tuon kanssa...
 
Näyttää hyvältä!
Itsellä 3090 ajossa jotta pikkubugit tulisi esiin ennakkoon :) Tosin tämä ehkä pakotettuna pitkästä blokin toimitusajasta johtuva juttu kuin omasta halusta :D
 
Näyttää hyvältä!
Itsellä 3090 ajossa jotta pikkubugit tulisi esiin ennakkoon :) Tosin tämä ehkä pakotettuna pitkästä blokin toimitusajasta johtuva juttu kuin omasta halusta :D

Ei kauheasti kiinnostaisi tyhjentää looppia kortin testausta varten ja sitten kohta uudestaan blokin asennuksen takia... Pitää kattoo että testaisiko tuota vanhassa koneessa... Jos se mahtuu sinne :D
 
Löytyskö täältä ketään joka osais vastata puhuttavaan kysymykseen! Eli, Palit JetStream 2070Superiin (NE6207SS19P2-1040J) ei meinaa millää löytyä ei-kiina versiota vesiblokista, virallista ei ole mut jos samalla PCB:llä olevan gpun blokki löytys, olis unelma!
 
Ei kauheasti kiinnostaisi tyhjentää looppia kortin testausta varten ja sitten kohta uudestaan blokin asennuksen takia... Pitää kattoo että testaisiko tuota vanhassa koneessa... Jos se mahtuu sinne :D
Joo tuttuja ongelmia, kortti mahtui koneeseen mutta kylkipaneeli ei mahdu vanhaan koppaan kiinni kun virtapiuhat ottaa lasiin kiinni :D
Mutta hyvä kyllä testata etukäteen ilman muuta....
 
Joo tuttuja ongelmia, kortti mahtui koneeseen mutta kylkipaneeli ei mahdu vanhaan koppaan kiinni kun virtapiuhat ottaa lasiin kiinni :D
Mutta hyvä kyllä testata etukäteen ilman muuta....

Jos ei oo pakko olla toi ek:n blokki niin tossa olis. Peruin oman ekn säästön vuoksi ja näköjään ton alphacoolin mallin saisi 5.1.2021 arviolta.

 
Joo tuttuja ongelmia, kortti mahtui koneeseen mutta kylkipaneeli ei mahdu vanhaan koppaan kiinni kun virtapiuhat ottaa lasiin kiinni :D
Mutta hyvä kyllä testata etukäteen ilman muuta....

Custom looppi on vanhassakin koneessa, tosin tällä hetkellä vaan prossulla kun ei ole erillistä näyttistä siinä. Just mallasin ja kyllä se sinne näyttäisi mahtuvan. Tosin mitenkähän käy tuon SilentiumPC 500W powerin kanssa :cautious:

PCmod_p01_072.jpg
 
Muuten hyvä mutta kaikki muukin on EK:ta niin odotellaan nyt tuo nikkelöity blokkikin :)
Keväällä hankitut muut osat niin ei tää tähän pariin viikkoon enää kaadu :D
 
Onko joku saanut EKWB:n nettikaupasta lähetyksiä viimeaikoina? Mulla on tilaus ollut nyt reilun viikon (8.12. tilaus) "processing" tilassa ilman, että on edennyt mihinkään. Vähän kuumottaa kun kaikki muu on valmiina...

Pakko palata tähän vielä. Ensi viikolla olisi loopin kasaus ja olen suunnitellut CPU blockin rinnankytkemistä GPU blockiin, google kertoo että lämpötilassa ei pitäisi olla mitään mullistavaa muutosta mutta tosiaan maalaisjärki kertoo että GPU blockin läpi ei kulkisi kunnolla virtausta. Kannattaako vaan suosiolla kytkeä kaikki sarjaan?
@Miro.Simounen taisi esitellä kuvia tuollaisesta setupista.

 
Viimeksi muokattu:
Mitenkäs noita Mayhemsin Biocide+ ja Inhibitor+ tuotteita olis paras annostella looppiin? Tuo 0.5ml/litra on sen verran vähän ettei löydy kyllä omasta varastosta mittaa tuollaiseen.

Saako X tippaa annostelulla riittävän tarkasti, ja montako tippaa tekee tuon 0.5ml? Vai onko parempi käydä apteekista hakemassa joku pipetti tai ruisku jolla mittailla?
 
Maanantaina tilasin EK:lta suoraan 6800/6900 blokin ja nyt on tulossa Helsingissä. Arvioitu toimitus huomenna.
DHL Express toimitustapana...
No voihan perhana... Kattelin EK:n shopin ostoskorissa arvion menevän aiemmin tällä viikolla 28.12. ja nyt 30. päivään, niin ajattelin edelleen saavani Jimmsiltä nopeammin (arvio oli 17. päivä). Nyt käynyt niin, että backplate saapunut, mutta blokit unohtuneet kuormasta tms. :cry:

Tarvii varmaan kuitenkin laittaa EK:lle tilaus sisään jos sieltä vielä tuurilla sais joulun välipäiviksi blokin hyppysiinsä.
 
Viimeksi muokattu:
Loopin joulusiivousta meinasin ja liittimien pesua etikkalla niin onko noista liittimistä syytä ottaa nuo tiivisterenkaat pois vai kestääkö ne tuo 50% etikka vesi seoksen?
 
Loopin joulusiivousta meinasin ja liittimien pesua etikkalla niin onko noista liittimistä syytä ottaa nuo tiivisterenkaat pois vai kestääkö ne tuo 50% etikka vesi seoksen?
Pese mieluummin käsitiskiaineella ja hammasharjalla tai piippurassilla. Tai isopropanolilla jos löytyy. Etikka on parempaa radien putsailuun, kun sinne ei mekaanisesti oikein pääse jynssäämään.
 
Viimeksi muokattu:
Mitenkäs noita Mayhemsin Biocide+ ja Inhibitor+ tuotteita olis paras annostella looppiin? Tuo 0.5ml/litra on sen verran vähän ettei löydy kyllä omasta varastosta mittaa tuollaiseen.

Saako X tippaa annostelulla riittävän tarkasti, ja montako tippaa tekee tuon 0.5ml? Vai onko parempi käydä apteekista hakemassa joku pipetti tai ruisku jolla mittailla?
Ruiskulla mittailemalla, tai sitten akkuvesikanisterillisen käsittelee kerralla niin 2.5ml = ½tl. Kannattaa muuten varoa noissa korkin ylikiristämistä, napsahti itsellä poikki se "tippanokka".
 
Loopin joulusiivousta meinasin ja liittimien pesua etikkalla niin onko noista liittimistä syytä ottaa nuo tiivisterenkaat pois vai kestääkö ne tuo 50% etikka vesi seoksen?
Ei kannata nikkelöityjä liittimiä etikalla putsailla. Pinnoite voi kärsiä! Eri asia jos sattuu olemaan täyskuparisia. e: .... kuten radit yleensä sisältä
 
Käyttääkö ihmiset paljon tuollaisia G1/4 extendereitä joilla saa esim. korotettua letkuliitäntää sopivasti kiristystä varten? Näyttää bitspowerin jatkupala laskeneen alleen hitaasti, EK:n CryoFuelista muodostunut tuollaista mönjää kierteen kohdalle. Eka kerta kun tämmöinen pidemmän ajan vuoto sattuu jota en ole edes säiliöstä huomannut ja toosa ollut n. 10kk läjässä. Tuntuu että pitäisi vaan käyttää pelkkiä G1/4 letkuliittimiä eikä mitään muuta siinä välissä, kun tuntuu aina olevan ylimääräinen kohde vuodolle ja tuntuu ettei ne oikein edes kiristy tarpeeksi.
 
Käyttääkö ihmiset paljon tuollaisia G1/4 extendereitä joilla saa esim. korotettua letkuliitäntää sopivasti kiristystä varten? Näyttää bitspowerin jatkupala laskeneen alleen hitaasti, EK:n CryoFuelista muodostunut tuollaista mönjää kierteen kohdalle. Eka kerta kun tämmöinen pidemmän ajan vuoto sattuu jota en ole edes säiliöstä huomannut ja toosa ollut n. 10kk läjässä. Tuntuu että pitäisi vaan käyttää pelkkiä G1/4 letkuliittimiä eikä mitään muuta siinä välissä, kun tuntuu aina olevan ylimääräinen kohde vuodolle ja tuntuu ettei ne oikein edes kiristy tarpeeksi.
Mulla on muutama Barrowin jatkopala ollut loopissa vuosikausia, eivät ainakaan vielä ole vuotaneet ja kiristys tuntuu ihan riittävältä. Tosin en tiedä olisinko tuollaista äärimmäisen pientä vuotoa edes huomannut kun kierrossa vaan tislattua vettä (uuteen tulee Mayhemsin tippoja kunhan saan kasaan).
Onhan ne varmasti jonkin tason riski kun siihen liittimen ”alareunaan” voi kohdistua kovastikin vipuvoimaa isommilla korotuksilla.
 
Käyttääkö ihmiset paljon tuollaisia G1/4 extendereitä joilla saa esim. korotettua letkuliitäntää sopivasti kiristystä varten? Näyttää bitspowerin jatkupala laskeneen alleen hitaasti, EK:n CryoFuelista muodostunut tuollaista mönjää kierteen kohdalle. Eka kerta kun tämmöinen pidemmän ajan vuoto sattuu jota en ole edes säiliöstä huomannut ja toosa ollut n. 10kk läjässä. Tuntuu että pitäisi vaan käyttää pelkkiä G1/4 letkuliittimiä eikä mitään muuta siinä välissä, kun tuntuu aina olevan ylimääräinen kohde vuodolle ja tuntuu ettei ne oikein edes kiristy tarpeeksi.
Onko kyseessä vapaasti pyörivä jatko, vai kiinteä? Ite oon käyttäny pelkkiä kiinteitä jatkoja, koska se ylimääräinen o-rengas tuo yhden potentiaalisen vuotokohdan lisää ja kuten HarriK tuossa mainitsi, niin letkuista/putkista voi tulla vipuvoimaa, joka vääntää sitä vinoon ja mahdollisesti saada tihkumaan o-renkaan ohi.
Noi kiinteet ei oo ainakaan itellä vuotaneet, kun katsoo, että tiivisteet on kunnossa ja on sopivan kireellä.
 
Mulla on muutama Barrowin jatkopala ollut loopissa vuosikausia, eivät ainakaan vielä ole vuotaneet ja kiristys tuntuu ihan riittävältä. Tosin en tiedä olisinko tuollaista äärimmäisen pientä vuotoa edes huomannut kun kierrossa vaan tislattua vettä (uuteen tulee Mayhemsin tippoja kunhan saan kasaan).
Onhan ne varmasti jonkin tason riski kun siihen liittimen ”alareunaan” voi kohdistua kovastikin vipuvoimaa isommilla korotuksilla.
Onko kyseessä vapaasti pyörivä jatko, vai kiinteä? Ite oon käyttäny pelkkiä kiinteitä jatkoja, koska se ylimääräinen o-rengas tuo yhden potentiaalisen vuotokohdan lisää ja kuten HarriK tuossa mainitsi, niin letkuista/putkista voi tulla vipuvoimaa, joka vääntää sitä vinoon ja mahdollisesti saada tihkumaan o-renkaan ohi.
Noi kiinteet ei oo ainakaan itellä vuotaneet, kun katsoo, että tiivisteet on kunnossa ja on sopivan kireellä.

Kiitos, kyseessä on siis tuommoinen yhtenäinen G1/4 "jatkopala" uros-naaras. Muutama muukin tuollainen käytössä, mutta täytyy ottaa tuo yksi ainakin pois. Liekö sieltä O-rengas hajonnut vai letkun jännitys löysyttänyt. Tuntuu että jos on lyhyt letku ja molemmista päistä kiristät liittimeen kiinni tietysti molempia liittimiä eri suuntiin niin pitää kiristäessä yrittää kiertää sitä letkua samalla aina vastakkaiseen suuntaan. Muuten se tuntuu että se jää kierteelle ja yrittää vääntää kiristystä auki. Mutta jatkossa tulee kyllä varmaan pysyttä kaikista jatkoista erossa, kun nyt kävi näin. Suurta vahinkoa ei ole aiheutunut kun radi on pohjalla koteloa missä tuo on eikä sen alla ole mitään. Joka tapauksessa tuo Barrowin jatkopala ei kiristy yhtään niin tiukalle kuin vastaavat letkuliittimet... :hmm:
 
Kiitos, kyseessä on siis tuommoinen yhtenäinen G1/4 "jatkopala" uros-naaras. Muutama muukin tuollainen käytössä, mutta täytyy ottaa tuo yksi ainakin pois. Liekö sieltä O-rengas hajonnut vai letkun jännitys löysyttänyt. Tuntuu että jos on lyhyt letku ja molemmista päistä kiristät liittimeen kiinni tietysti molempia liittimiä eri suuntiin niin pitää kiristäessä yrittää kiertää sitä letkua samalla aina vastakkaiseen suuntaan. Muuten se tuntuu että se jää kierteelle ja yrittää vääntää kiristystä auki. Mutta jatkossa tulee kyllä varmaan pysyttä kaikista jatkoista erossa, kun nyt kävi näin. Suurta vahinkoa ei ole aiheutunut kun radi on pohjalla koteloa missä tuo on eikä sen alla ole mitään. Joka tapauksessa tuo Barrowin jatkopala ei kiristy yhtään niin tiukalle kuin vastaavat letkuliittimet... :hmm:
Kannattaa heittää vaikkapa tipallinen tiskiainetta letkun ulkopuolelle poistamaan kitkaa kiristysvaiheessa. Samalla yrittää laittaa letkun karaan ilman liukkaria.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 759
Viestejä
4 565 000
Jäsenet
75 016
Uusin jäsen
repXileS

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom