Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

En vielä edes varma millainen mutka tulossa mutta kiikarissa uus kotelo johon saisi 2 x 360 radit niin niiden väliin tuleva letku menee varmaan aika kikkailuksi 13/19 letkulla. Noh, pitää tarkkailla.

Pelkillä liittimillä varmaan pientä tuuriakin että osuu kohdille vai mitä mienasit?
Pistä siihen letkun pätkään 45:nen tai 90:nen kulmapala, ihan sen mukaan, että kumpi osuu paremmin.
 
En vielä edes varma millainen mutka tulossa mutta kiikarissa uus kotelo johon saisi 2 x 360 radit niin niiden väliin tuleva letku menee varmaan aika kikkailuksi 13/19 letkulla. Noh, pitää tarkkailla.

Pelkillä liittimillä varmaan pientä tuuriakin että osuu kohdille vai mitä mienasit?
No riippuen siitä että onko kuinka pitkä veto niin voisihan se hyvinkin pelkillä liittimillä onnistua, onhan niitä monenlaisia, tosin hintaahaan liitin touhuille tulee äkkiä paljon, kun jokainen palanen on sen 4-8€ kipale
 
Itellä on nyt kotelon edestä intake 3x arctic P12 pwm pst ja pohjasta 2x Corsair ml140mm pro. Katossa radeina 2x alphacoolin xt45 480mm joissa yhteensä puhaltamassa sisältä ulospäin 8x Corsair ml120 pro ja perästä ulos vielä yks ml140 pro. Plus vielä ulkoinen radi.

Aloin tänään miettimään olisiko parempi kuitenkin kääntää nuo katossa radeissa olevat tuulettimet puhaltamaan sisään ilmaa ja poiston hoitaisi vain tuo yksi ml140 takaa. Tätä aloin lähinnä pohtimaan, kun en vielä ole saanut näyttikselle blokkia ja nyt se lämmittää noita radeja. Toisaalta tämä ongelma poistuu, kun blokki joskus julkaistaan ja sen vielä itselleni saan.

Eli siis, kun cpu ja gpu on vesillä niin nostaako emolevy, pari m.2 ssdtä ja ramit nesteen lämpöjä vai ei. Jotenki en jaksaisi uskoa, että tuolla radi pinta-alalla olisi vaikutusta. Ja edellisessä kotelossa, kun 6 120mm puhalsi sisään ja yksi hönki ulos tuntui, että tehoa olisi hävinnyt jo ylipaineen takia, mutta nyt on kyllä todella väljä kotelo.

Lähinnä illan pohdintoja ja saa antaa kommenttia. Kotelona TT level 20xt.
 
Hei. taas teille vesiguruille alottelijalta kysymys että minulle on tulossa vain yksi radi koneeseen eli 420 x 60mm paksu kattoon ja jos laittaisin myös näytönohjaimen kiertoon mukaan niin funtsin että kierto menisi näin: pumppu/säiliöstä--näytönohjaimelle---sieltä prosessorille---prossulta radiin---ja radista takaisin pumppu/säiliöön takaisin. Kysymys: miten tämä toimii koska kylmää vettä pumpusta menee näyttikselle ja se viilenee hyvin mutta entä sitten kun näyttiksessä kuumentunut vesi menee siis kuumana siitä suoraan prossulle niin prossu ei varmaan viilene tarpeeksi ? jos tuossa näyttiksen ja prossun välissä olisi joku vaikka pienempikin radi niin se voisi helpottaa tuota ongelmaa mutta en minä näistä tiedä vastatkaa viisaammat. Takana on kyllä 140mm puhaltimen paikka mutta ei siihen kovin paksua radia saa tai sitten samaan kohtaan mutta ulkopuolelle ja sitten poraa koteloon läpiviennit putkille, niin saisi paksumman radinkin laitettua ?
 
Itellä on nyt kotelon edestä intake 3x arctic P12 pwm pst ja pohjasta 2x Corsair ml140mm pro. Katossa radeina 2x alphacoolin xt45 480mm joissa yhteensä puhaltamassa sisältä ulospäin 8x Corsair ml120 pro ja perästä ulos vielä yks ml140 pro. Plus vielä ulkoinen radi.

Aloin tänään miettimään olisiko parempi kuitenkin kääntää nuo katossa radeissa olevat tuulettimet puhaltamaan sisään ilmaa ja poiston hoitaisi vain tuo yksi ml140 takaa. Tätä aloin lähinnä pohtimaan, kun en vielä ole saanut näyttikselle blokkia ja nyt se lämmittää noita radeja. Toisaalta tämä ongelma poistuu, kun blokki joskus julkaistaan ja sen vielä itselleni saan.

Eli siis, kun cpu ja gpu on vesillä niin nostaako emolevy, pari m.2 ssdtä ja ramit nesteen lämpöjä vai ei. Jotenki en jaksaisi uskoa, että tuolla radi pinta-alalla olisi vaikutusta. Ja edellisessä kotelossa, kun 6 120mm puhalsi sisään ja yksi hönki ulos tuntui, että tehoa olisi hävinnyt jo ylipaineen takia, mutta nyt on kyllä todella väljä kotelo.

Lähinnä illan pohdintoja ja saa antaa kommenttia. Kotelona TT level 20xt.
Laitatko kuvaa tuosta. Ihan utelias näkemään mimmosia settejä tuohon koppaan tehdään kun jossakin vaiheessa harkitsin sitä
 
Hei. taas teille vesiguruille alottelijalta kysymys että minulle on tulossa vain yksi radi koneeseen eli 420 x 60mm paksu kattoon ja jos laittaisin myös näytönohjaimen kiertoon mukaan niin funtsin että kierto menisi näin: pumppu/säiliöstä--näytönohjaimelle---sieltä prosessorille---prossulta radiin---ja radista takaisin pumppu/säiliöön takaisin. Kysymys: miten tämä toimii koska kylmää vettä pumpusta menee näyttikselle ja se viilenee hyvin mutta entä sitten kun näyttiksessä kuumentunut vesi menee siis kuumana siitä suoraan prossulle niin prossu ei varmaan viilene tarpeeksi ? jos tuossa näyttiksen ja prossun välissä olisi joku vaikka pienempikin radi niin se voisi helpottaa tuota ongelmaa mutta en minä näistä tiedä vastatkaa viisaammat. Takana on kyllä 140mm puhaltimen paikka mutta ei siihen kovin paksua radia saa tai sitten samaan kohtaan mutta ulkopuolelle ja sitten poraa koteloon läpiviennit putkille, niin saisi paksumman radinkin laitettua ?

En huolestuisi siitä, että menee gpu -> cpu. Gpu oletettavasti vesillä maksimissaan noin 50c. Se neste tuskin ehtii siinä lämmetä lähellekkään tuota. Joten uskoisin sen jäähdyttävän prosessorin ihan mallikkaasti.

Mikä prossu ja näyttis sinulla tulee lööppiin? Jos ovat kovia lämpiämään voi olla tuo yksi radi tiukilla ja siinä vaiheessa voi joutua tinkimään hiljaisuudesta.
 
Hei. taas teille vesiguruille alottelijalta kysymys että minulle on tulossa vain yksi radi koneeseen eli 420 x 60mm paksu kattoon ja jos laittaisin myös näytönohjaimen kiertoon mukaan niin funtsin että kierto menisi näin: pumppu/säiliöstä--näytönohjaimelle---sieltä prosessorille---prossulta radiin---ja radista takaisin pumppu/säiliöön takaisin. Kysymys: miten tämä toimii koska kylmää vettä pumpusta menee näyttikselle ja se viilenee hyvin mutta entä sitten kun näyttiksessä kuumentunut vesi menee siis kuumana siitä suoraan prossulle niin prossu ei varmaan viilene tarpeeksi ? jos tuossa näyttiksen ja prossun välissä olisi joku vaikka pienempikin radi niin se voisi helpottaa tuota ongelmaa mutta en minä näistä tiedä vastatkaa viisaammat. Takana on kyllä 140mm puhaltimen paikka mutta ei siihen kovin paksua radia saa tai sitten samaan kohtaan mutta ulkopuolelle ja sitten poraa koteloon läpiviennit putkille, niin saisi paksumman radinkin laitettua ?
Tämä on toki mielipideasia mutta itse en laskisi yhden radin riittävän cpu gpu looppiin tai tuulettimet saa painaa täysillä. Minimissään laittasin 2x360 tai 420 ja 360. Nyky prossut ja näyttikset puskee sen verran lämpöä kuitenkin.
Radin prossun ja näyttiksen järjestyksellä ei loopissa ole väliä, kunhan vain reservoiri on ennen pumppua (olettaen että käyttää reservoiria).
 
16046594944076563646894092925621.jpg
Työn alla... :)
Tällä hetkellä jumissa kun tuo FE vaatii jotain ihmeen TR3-ruuvaria jota ei löydy mistään o_O
iFixit työkasarjoissa on muistaksen nuo kärjet ja mahdollisesti myös gamernexus sarjassa myöskin.
Ifixit protech ostin kun oli techbbs tarjous siitä jimmsillä ja laatu ihan ok.
 
Pistä siihen letkun pätkään 45:nen tai 90:nen kulmapala, ihan sen mukaan, että kumpi osuu paremmin.

Juu toki, niillä pitää kohdistaa veto mahdollisimman suoraksi. Mutta näyttäis tulevan lyhyt 90asteen kulma, ehkä pikku pätkä suoraa letkua jos saa vaikka kahdella 45asteen palalla sopimaan kohdille.

Pelkkää spekulointia vielä, lähinnä askarruttanut että jos sotkee kapeampaa letkua tai jopa putkea johonkin kohtaan niin onko uhka vai mahdollisuus.
 
iFixit työkasarjoissa on muistaksen nuo kärjet ja mahdollisesti myös gamernexus sarjassa myöskin.
Ifixit protech ostin kun oli techbbs tarjous siitä jimmsillä ja laatu ihan ok.
Juu, pitää tuota harkita ja jostain se poimia 50€ jossain kohtaa, tähän hätään ostin kaverilta pois 15€ torx-setin jossa löytyi tarvittavat ruuvarit, lopulta tarvittavat olikin tr5,6 ja 8, ei 3 :tup:
 
Mitkä olisivat syyt valita 10/16 tai 12/16mm letkut 10/13:sen sijaan?

Ajattelin, että 10/13 on helpompi vetää paikoilleen. Se lienee vähän taipuisampaa kuin nuo paksummat?

Onko letkuvalmistajilla väliä? Haluaisin luonnollisesti mahdollisimman huoltovapaan kierron, jossa muovit eivät sotke veden / nesteen laatua, bakteerit eivät menesty jne. Tilaan todennäköisesti suoraan EKWB:n verkkokaupasta jotain, joten samalla vaivalla tulisi 3 metrin pätkä heidän duracleariaan.
Itse olen vuosia käyttänyt tygon letkua ja on ollut hyvä.
Ainoa moite on että jyrkemmässä mutkassa menee mutkalle helpommin kun joku jäykempi letku.
Itse olen miettinyt jos siirtyisi mustaan mattapintaiseen letkuun niin ei näkyisi niin helposti kun kovaputket ei kiiinnosta ainakaan nykykotelossa.
 
En huolestuisi siitä, että menee gpu -> cpu. Gpu oletettavasti vesillä maksimissaan noin 50c. Se neste tuskin ehtii siinä lämmetä lähellekkään tuota. Joten uskoisin sen jäähdyttävän prosessorin ihan mallikkaasti.

Mikä prossu ja näyttis sinulla tulee lööppiin? Jos ovat kovia lämpiämään voi olla tuo yksi radi tiukilla ja siinä vaiheessa voi joutua tinkimään hiljaisuudesta.
Tämä on toki mielipideasia mutta itse en laskisi yhden radin riittävän cpu gpu looppiin tai tuulettimet saa painaa täysillä. Minimissään laittasin 2x360 tai 420 ja 360. Nyky prossut ja näyttikset puskee sen verran lämpöä kuitenkin.
Radin prossun ja näyttiksen järjestyksellä ei loopissa ole väliä, kunhan vain reservoiri on ennen pumppua (olettaen että käyttää reservoiria).
Prossuksi on suunniteltu ja tilattukin intel i9-10900KF ja näyttistä tässä vielä mietin kun tuo asus rog strix rtx 3080 OC edition olis varmaan muuten hyvä mutta siinä on "vain" 10 gb vrammia kun edellisessä 1080ti oli 11gb ja pahimmillaan käytti vrammia 10,5gb eli tuo 10gb on mielestäni liian vähän, mutta jos se 3080ti malli isomalla muistilla pian tulee niin se olisi mieleinen mutta siis näyttikseksi jotain tuollaista.
En edes tiedä mitä "reservoiri" tarkoittaa ?
 
Juu, pitää tuota harkita ja jostain se poimia 50€ jossain kohtaa, tähän hätään ostin kaverilta pois 15€ torx-setin jossa löytyi tarvittavat ruuvarit, lopulta tarvittavat olikin tr5,6 ja 8, ei 3 :tup:
Oli blackfriday tarjousessa ainakin heidän sivustolla ja muistaksen jaytwocents kanssa julkisti uudet sarjat ja oli joku promokoodi siinä ellen muista väärin.
 
Prossuksi on suunniteltu ja tilattukin intel i9-10900KF ja näyttistä tässä vielä mietin kun tuo asus rog strix rtx 3080 OC edition olis varmaan muuten hyvä mutta siinä on "vain" 10 gb vrammia kun edellisessä 1080ti oli 11gb ja pahimmillaan käytti vrammia 10,5gb eli tuo 10gb on mielestäni liian vähän, mutta jos se 3080ti malli isomalla muistilla pian tulee niin se olisi mieleinen mutta siis näyttikseksi jotain tuollaista.
En edes tiedä mitä "reservoiri" tarkoittaa ?
Ainakin omassa kokoonpanossa ei ollut prossu lämpötila yhtään sen korkeämpi jos näyttis on ensimmäinen.
Pitää muistaa vain jos on tehoton pieni pumppu niin voi tulla eroja jos vesi ei virtaa kunnolla.
Tuo näytönohjaimmen vram on täysin riittävä ja pelit usein ottavat sitä käyttöön mutta on vaikea mitata kuinka paljon on todellisuudessa käytössä.
Muistakseni watch dogs legion on ainoa peli missä 4k tilassa 8Gb muisti ei riitä mutta se oli ennen päivityksiä niin en tiedä pitääkö se enää paikkansa.
 
Prossuksi on suunniteltu ja tilattukin intel i9-10900KF ja näyttistä tässä vielä mietin kun tuo asus rog strix rtx 3080 OC edition olis varmaan muuten hyvä mutta siinä on "vain" 10 gb vrammia kun edellisessä 1080ti oli 11gb ja pahimmillaan käytti vrammia 10,5gb eli tuo 10gb on mielestäni liian vähän, mutta jos se 3080ti malli isomalla muistilla pian tulee niin se olisi mieleinen mutta siis näyttikseksi jotain tuollaista.
En edes tiedä mitä "reservoiri" tarkoittaa ?
Reservoir = nestesäiliö, löytyy pumppuja missä on tällainen mukana tahi pumpun kanssa erillisenä
 
Itse olen vuosia käyttänyt tygon letkua ja on ollut hyvä.
Ainoa moite on että jyrkemmässä mutkassa menee mutkalle helpommin kun joku jäykempi letku.
Itse olen miettinyt jos siirtyisi mustaan mattapintaiseen letkuun niin ei näkyisi niin helposti kun kovaputket ei kiiinnosta ainakaan nykykotelossa.
Olisikohan Tygonin musta 9.6/12.7 norprene letku sopiva. Paljonhan tuo ei maksa, joten pistän pari metsiä tilaukseen samalla kaikkien muiden kamojen kanssa.
 
Prossuksi on suunniteltu ja tilattukin intel i9-10900KF ja näyttistä tässä vielä mietin kun tuo asus rog strix rtx 3080 OC edition olis varmaan muuten hyvä mutta siinä on "vain" 10 gb vrammia kun edellisessä 1080ti oli 11gb ja pahimmillaan käytti vrammia 10,5gb eli tuo 10gb on mielestäni liian vähän, mutta jos se 3080ti malli isomalla muistilla pian tulee niin se olisi mieleinen mutta siis näyttikseksi jotain tuollaista.
En edes tiedä mitä "reservoiri" tarkoittaa ?

Tosiaan niinku tossa olikin jo maininta niin tuskin se joku peli on käyttäny 10,5gb muistia . Pelit tuppaavat varaamaan varastoon sitä muistia, jos sitä on tarjolla todellisen käytön jäädessä vähemmälle. Enkä tiedä millä tuon todellisen kulutuksen näkisi, jos näkee mistään. Kuitenkin uskoisin tuon 10gb vramin riittävän ilman kompromisseja ainakin pari vuotta eteenpäin. Siinä kohti oma 3080 on jo muutenkin myyty pois.

Mutta joo, jos yhtään on nuo uudemmat intelit samanlaisia lämpiämään, kun tämä oma i9-9900k ja otat vielä kiertoon näytönohjaimen joka tuottaa sen n. 300w-400w lämpöä niin kyllä saa tuulettimet olla kovalla tuossa yhdessä radissa ettei nesteen lämpö nouse. Tosiaan, jos nesteen lämpö nousee korkeaksi niin petgputki voi alkaa muuttamaan muotoa ja myös bakteerit viihtyvät paremmin, kun mennään yli 40 asteen.

Tuohon nesteen lämpötilaan vaikuttaa olevan kahta koulukuntaa. Itselle opetettiin aikoinaan, että nesteen lämpötila pidetään alle 40 ettei tule kasvustoa ja tätä olen pyrkinyt noudattamaan. Sitten on se toinen joiden yläraja taitaa olla se mitä se sen hetkinen oma looppi näyttää
 
Nykyään todellisen kulutuksen näkee Afterburnerista, 10 gigasella kortilla ei ole hätää edes 4K resoluutiolla (vielä), alle 4K resot toimivat vielä vuoden päivät ihan varmasti.
 
Nykyään todellisen kulutuksen näkee Afterburnerista, 10 gigasella kortilla ei ole hätää edes 4K resoluutiolla (vielä), alle 4K resot toimivat vielä vuoden päivät ihan varmasti.

Jos se on tuo memory used niin ac valhalla 4k Hardware unboxedin optimized asetuksilla muistia on ollut käytössä piikkinä max 8gb ja average pyörinee tossa 7,6gb-7,8gb.

Edit. Täytyy korjata katsoin ajatuksissani gpuz. AB memory usage on ollut max 8,65gb ja kesken pelin pyörii tuossa 8,2gb-8,3gb. Ja memory usage / process taas on max 6,48gb ja pelissä 6,1gb-6,2gb. En tiedä mitä eroa noilla on.
 
Viimeksi muokattu:
Psykoosin syvä pääty lähestyy ja loopin tilaus alkaa olla käsillä.

Nyt pitäisi vielä valita tuulettimet. Loppusuoralla ovat vähintään kolme mallia ja valinta ei ole triviaalia. Kaikille kolmelle tuntuu olevat faninsa ja ainakin Corsairista, että Arcticista löytyy myös paljon valitusta.

Arctic P14 PWM PST vs. Arctic P14 PWM PST CO. Onko tuosta CO-mallista oikeasti jotain hyötyä? Ei-co mallia saisi 5x valuepackissa varsin edullisesti, mutta tässä kohtaa kun muutenkin menossa 800e looppiin ei ehkä viimeisten kymppien säästäminen ole enää niin tärkeää. Jos ostan P14:set, niin päädynkö joka tapauksessa päivittämään myöhemmin noctuoihin?

Corsair ML 140 PRO + RGB variantti (onko noilla eroja, osa tuulettimista on tulossa radin ja kotelon seinän väliin, josta RGB:t eivät kyllä näy mihinkään?)

Noctua NF-A14 PWM chromax vai mikä ikinä tuo musta malli väripalasilla onkaan.
--

Millä softalla rakennatte fan-curvet? Tein alustavat curvet kopan mukana tulleisiin 3-pin fractalin tuulettimiin Asuksen AI-suitella, mutta työkaluna tuo on aika surkea. Onko Fractalin fan-ohjain käyttökelpoinen, vai pitäisikö vaihtaa johonkin parempaan (ja jos pitää vaihtaa, niin miksi ja mihin malliin?)

Ajattelin tilata looppiin kytkettävän lämpöanturin ja tuulettimien ohjaus veden lämmön mukaan, mikään muu ei tunnu fiksulta.
 
Psykoosin syvä pääty lähestyy ja loopin tilaus alkaa olla käsillä.

Nyt pitäisi vielä valita tuulettimet. Loppusuoralla ovat vähintään kolme mallia ja valinta ei ole triviaalia. Kaikille kolmelle tuntuu olevat faninsa ja ainakin Corsairista, että Arcticista löytyy myös paljon valitusta.

Arctic P14 PWM PST vs. Arctic P14 PWM PST CO. Onko tuosta CO-mallista oikeasti jotain hyötyä? Ei-co mallia saisi 5x valuepackissa varsin edullisesti, mutta tässä kohtaa kun muutenkin menossa 800e looppiin ei ehkä viimeisten kymppien säästäminen ole enää niin tärkeää. Jos ostan P14:set, niin päädynkö joka tapauksessa päivittämään myöhemmin noctuoihin?

Corsair ML 140 PRO + RGB variantti (onko noilla eroja, osa tuulettimista on tulossa radin ja kotelon seinän väliin, josta RGB:t eivät kyllä näy mihinkään?)

Noctua NF-A14 PWM chromax vai mikä ikinä tuo musta malli väripalasilla onkaan.
--

Millä softalla rakennatte fan-curvet? Tein alustavat curvet kopan mukana tulleisiin 3-pin fractalin tuulettimiin Asuksen AI-suitella, mutta työkaluna tuo on aika surkea. Onko Fractalin fan-ohjain käyttökelpoinen, vai pitäisikö vaihtaa johonkin parempaan (ja jos pitää vaihtaa, niin miksi ja mihin malliin?)

Ajattelin tilata looppiin kytkettävän lämpöanturin ja tuulettimien ohjaus veden lämmön mukaan, mikään muu ei tunnu fiksulta.
ostapa vaikka tuolta foorumilta käytettynä tai sitten uutena Aquacomputer Quadro, ja lisää lämpösensori looppiin jonnekin. Näin voit ihan windowsista säätää fan curvet veden lämpötilan mukaan, toimii loistavasti ainakin omassa setupissa, paljon paremmin kuin mikään bios säätö. Softan voi poistaa jos halajaa mutta asetukset laitteessa pysyy :tup:

ps. en tunne heeboa sen kummemmin, mutta tuolta saa suoraan ja heti, hyvä vempain omasta mielestä.
 
Sait 6800(XT?) blokin jo ennen 26.11. EK:lta? o_O Itse päädyin laittamaan Jimmsin kautta tilauksen ajatellen, että jos 27.11. alkavat EK:lta lähettää niitä ympäriinsä niin 4.12. olisi ollut realistinen saapumisarvio (silloin oli muutakin EK:n tavaraa tulossa). Eipä tullut siinä kuormassa ja ei ole Jimmsin aspa ehtinyt vastailemaan koko viikkoon kun kyselin tilauksen perään. Tänään tai eilen ilmestynyt arvio, että saapuu 17.12. eli tässä vaiheessa on jo sitten turhaa vaihtaa tilausta EK:lle, kun 26€ posteillakin sais enää päivän aikasemmin blokin käsiinsä kuin Jimmsiltä. Noh, tulipa säästettyä vähän väärässä paikassa, mutta toisaalta en välttämättä olis ennen joulun välipäiviä tuota ehtinyt vesittää muutenkaan :)
Pistin heti 19.11. kun minulla oli kortti kädessä ennakkotilauksen EK:lle, niin laittoivat paketin tulemaan 25.11., ja DHL kuskasi sen vuorokaudessa kotiin. Yllättävän pitkään näyttää Jimm'sillä kestävän. Mutta toivottavasti tulee ennen joulua niin pääset kasailemaan. :)

Jos GPU blokissa ei ole merkintää kumpi on in ja out niin silloin virtaussuunnalla ole suurta merkitystä. EKWB GPU blokeissa ei ole erikseen in ja out. EKWB:n omassa testissä lämpötilaero on alle 2 astetta "käänteisessä" virtausuunnassa. EKWB blogissa kerrottu aiheesta.
Yllättävän pieni ero, olisin odottanut merkittävästi suurempaa. Mutta hyvä tietää vastaisuuden varalle.
 
Psykoosin syvä pääty lähestyy ja loopin tilaus alkaa olla käsillä.

Nyt pitäisi vielä valita tuulettimet. Loppusuoralla ovat vähintään kolme mallia ja valinta ei ole triviaalia. Kaikille kolmelle tuntuu olevat faninsa ja ainakin Corsairista, että Arcticista löytyy myös paljon valitusta.

Arctic P14 PWM PST vs. Arctic P14 PWM PST CO. Onko tuosta CO-mallista oikeasti jotain hyötyä? Ei-co mallia saisi 5x valuepackissa varsin edullisesti, mutta tässä kohtaa kun muutenkin menossa 800e looppiin ei ehkä viimeisten kymppien säästäminen ole enää niin tärkeää. Jos ostan P14:set, niin päädynkö joka tapauksessa päivittämään myöhemmin noctuoihin?

Corsair ML 140 PRO + RGB variantti (onko noilla eroja, osa tuulettimista on tulossa radin ja kotelon seinän väliin, josta RGB:t eivät kyllä näy mihinkään?)

Noctua NF-A14 PWM chromax vai mikä ikinä tuo musta malli väripalasilla onkaan.
--

Millä softalla rakennatte fan-curvet? Tein alustavat curvet kopan mukana tulleisiin 3-pin fractalin tuulettimiin Asuksen AI-suitella, mutta työkaluna tuo on aika surkea. Onko Fractalin fan-ohjain käyttökelpoinen, vai pitäisikö vaihtaa johonkin parempaan (ja jos pitää vaihtaa, niin miksi ja mihin malliin?)

Ajattelin tilata looppiin kytkettävän lämpöanturin ja tuulettimien ohjaus veden lämmön mukaan, mikään muu ei tunnu fiksulta.

Itse päädyin käyttämään corsairin ML sarjaa lähinnä suosituksista, mutta tossa commander prossa on kyllä se hyvä, että siihen saa myös lämpötila sensorit kiinni ja voit ohjata icue ohjelmasta tuulettimet säätymään nesteen lämpötilan mukaan. Tuulettimet on mukavan hiljaiset, mutta hintavat plus commander pron hinta.
 
@Eksuu ftw3 blokki ja backplate ennakkovarattavissa! Koko aamun tohon 15 asti päivittelin sivua ja nyt sitten oli ilmestynyt, kun en pariin tuntiin ollut koneella eikä mitään spostia ole tullut.

Edit. 7min sitten näköjään facessa julkaistu. 6.1.2021 toimitukset.

Edit. Ilmeisesti @FoCsU oli myös tätä vailla.
 
Viimeksi muokattu:
Eilen oli puhetta tuosta että riittääkö yksi 420 60mm paksu radi jäähdyttämään tarpeeksi i9-10900kf ja rog strix 3080 oc mallia ja täällä tullut semmoista kommenttia että ei riittäisi niin rupesin tutkimaan koteloa ja 140mm takapuhaltimen kohdalle ulkopuolelle voisi laittaa tälläisen : Alphacool NexXxoS Monsta Full Copper 140 jäähdytin - 92,90€
Näyttis kyllä pitää sitten laittaa keskimmäiseen slottiin että putket mahtuu tulemaan sisälle, mutta ei kai sillä ole väliä kun se pitäisi olla x16 nopeuksinen väylä. Ja näytönohjaimen blokkiin pitäisi laittaa tulo ja lähtö yläpuolelta kun alapuolella wirtalähde ahdistaa tilaa. Kysymys kuuluu että auttaako tuo tilannetta yhtään tuo 140mm lisäradi joka siis 85mm paksu ja laittaisi sen toimimaan puhaltimet eteen ja tääkse. Hinta kyllä pömpsähtää mutta niinhän ne tekee kun pc:stä kyse
 
Eilen oli puhetta tuosta että riittääkö yksi 420 60mm paksu radi jäähdyttämään tarpeeksi i9-10900kf ja rog strix 3080 oc mallia ja täällä tullut semmoista kommenttia että ei riittäisi niin rupesin tutkimaan koteloa ja 140mm takapuhaltimen kohdalle ulkopuolelle voisi laittaa tälläisen : Alphacool NexXxoS Monsta Full Copper 140 jäähdytin - 92,90€
Näyttis kyllä pitää sitten laittaa keskimmäiseen slottiin että putket mahtuu tulemaan sisälle, mutta ei kai sillä ole väliä kun se pitäisi olla x16 nopeuksinen väylä. Ja näytönohjaimen blokkiin pitäisi laittaa tulo ja lähtö yläpuolelta kun alapuolella wirtalähde ahdistaa tilaa. Kysymys kuuluu että auttaako tuo tilannetta yhtään tuo 140mm lisäradi joka siis 85mm paksu ja laittaisi sen toimimaan puhaltimet eteen ja tääkse. Hinta kyllä pömpsähtää mutta niinhän ne tekee kun pc:stä kyse
Ei se tarvitse olla niin paksua mallia 45mm malli käy myös.
Myös jos mahdollista asentaa tuo 420mm radi push/pull asennukseen parantaa jäähdytystä hieman eikä tarvitse pitää niin kovia kierroksia.
Myös oli juttua putkien läpivienneistä niin kannattaa melkein ostaa liittimet siiheen käyttöön niin saa siistin asennuksen esim tämmöinen.
 
Psykoosin syvä pääty lähestyy ja loopin tilaus alkaa olla käsillä.

Nyt pitäisi vielä valita tuulettimet. Loppusuoralla ovat vähintään kolme mallia ja valinta ei ole triviaalia. Kaikille kolmelle tuntuu olevat faninsa ja ainakin Corsairista, että Arcticista löytyy myös paljon valitusta.

Arctic P14 PWM PST vs. Arctic P14 PWM PST CO. Onko tuosta CO-mallista oikeasti jotain hyötyä? Ei-co mallia saisi 5x valuepackissa varsin edullisesti, mutta tässä kohtaa kun muutenkin menossa 800e looppiin ei ehkä viimeisten kymppien säästäminen ole enää niin tärkeää. Jos ostan P14:set, niin päädynkö joka tapauksessa päivittämään myöhemmin noctuoihin?

Corsair ML 140 PRO + RGB variantti (onko noilla eroja, osa tuulettimista on tulossa radin ja kotelon seinän väliin, josta RGB:t eivät kyllä näy mihinkään?)

Noctua NF-A14 PWM chromax vai mikä ikinä tuo musta malli väripalasilla onkaan.
--

Millä softalla rakennatte fan-curvet? Tein alustavat curvet kopan mukana tulleisiin 3-pin fractalin tuulettimiin Asuksen AI-suitella, mutta työkaluna tuo on aika surkea. Onko Fractalin fan-ohjain käyttökelpoinen, vai pitäisikö vaihtaa johonkin parempaan (ja jos pitää vaihtaa, niin miksi ja mihin malliin?)

Ajattelin tilata looppiin kytkettävän lämpöanturin ja tuulettimien ohjaus veden lämmön mukaan, mikään muu ei tunnu fiksulta.
Valitsisin arctic tuulettimet jos haluaa rahaa säästää ja on omasta mielestä ihan siistit ja tuulettimien säätöön jos haluaa panostaa niin aquacomputer säätimet on hyvät ja toimii ilman ohjelmaa jos haluaa.
Myös EK-Loop kontrolleri löytyy mutta siitä ei ole kokemusta ja suht tuore laite.
Myös noctua 140mm tuulettimet eivät ole ihan parhaat kenno jäähdytyksessä kun paineentuotto ei ole samalla tasolla mikä 120mm versiot.
 
Ei se tarvitse olla niin paksua mallia 45mm malli käy myös.
Myös jos mahdollista asentaa tuo 420mm radi push/pull asennukseen parantaa jäähdytystä hieman eikä tarvitse pitää niin kovia kierroksia.
Myös oli juttua putkien läpivienneistä niin kannattaa melkein ostaa liittimet siiheen käyttöön niin saa siistin asennuksen esim tämmöinen.
Ei oikein saa tuota push/pull kuin kotelon päälle 2 puhallinta saisi mutta ei oikein hyvä jos ne siinä avonaisena pyörisi joten ei oikein mahdollista. Siksi kysyin tuota 85mm paksua mallia kun muita radeja ei sitten mahdu niin tuolla olisi maksimaalinen hyöty tuossa takapaikassa...eikö 85mm kuitenkin tehokkaampi kuin 45mm kunnon kahdella puhaltimella ?
 
Pitäisin henk. koht. näpit kaukana corsairin Icue softasta, kun hardware ei toimi ilman tuota tuhnua softaa :facepalm: syö turhaa resursseja että tuulettimet pyörii oikein, kun tuo mun linkkaama quadro tekee itse kaiken ilman prosentin prosenttia cpu usagea. Mutta tämähän on vain oma mielipiteeni :)
 
Pitäisin henk. koht. näpit kaukana corsairin Icue softasta, kun hardware ei toimi ilman tuota tuhnua softaa :facepalm: syö turhaa resursseja että tuulettimet pyörii oikein, kun tuo mun linkkaama quadro tekee itse kaiken ilman prosentin prosenttia cpu usagea. Mutta tämähän on vain oma mielipiteeni :)
Commander Pro ei tarvitse pitää iCueta taustalla tuulettimien säätöön jos lämpöanturi on siinä kiinni. Jos käyttää tuulettimien säätöä esimerkiksi prossun lämmön mukaan sitten pitää olla softa koko ajan taustalla.
 
Millaista jäähdytystehoa sitä sitten yleensä haetaan näillä vesivehkeillä? Eikö nuille komponenteille riitä että toimivat jossain 50-60 asteessa rasituksessa? Tuntuu että täällä suositellaan aika valtavia radeja. Rakentelen ihan mielenkiinnosta Raijintek Ophion Evo on 280mm + 120mm radeilla looppia jäähdyttämään 980ti + R7 2700x. Pumppu Alphacool Dc-LT. Sellainen yleiskuva jäänyt ettei tule toimimaan, mutta testaan piruuttaan.
 
Pitäisin henk. koht. näpit kaukana corsairin Icue softasta, kun hardware ei toimi ilman tuota tuhnua softaa :facepalm: syö turhaa resursseja että tuulettimet pyörii oikein, kun tuo mun linkkaama quadro tekee itse kaiken ilman prosentin prosenttia cpu usagea. Mutta tämähän on vain oma mielipiteeni :)

En ole jaksanut ressata, jos taustalla kuluu pari prosenttia, mutta kai sekin jotain vaikuttaa johonkin.

Commander Pro ei tarvitse pitää iCueta taustalla tuulettimien säätöön jos lämpöanturi on siinä kiinni. Jos käyttää tuulettimien säätöä esimerkiksi prossun lämmön mukaan sitten pitää olla softa koko ajan taustalla.

Onko tosiaan niin, että icuen voi laittaa kokonaan taustalta sen jälkeen, kun tuulettimet on laitettu säätymään nesteen lämmön mukaan? Täytyypä varmaan sitten sulkea se. Meneeköhän rgb siinä vaiheessa defaultille? No sitten vedetään sateenkaarella tai nypitään piuhat irti.
 
En ole jaksanut ressata, jos taustalla kuluu pari prosenttia, mutta kai sekin jotain vaikuttaa johonkin.



Onko tosiaan niin, että icuen voi laittaa kokonaan taustalta sen jälkeen, kun tuulettimet on laitettu säätymään nesteen lämmön mukaan? Täytyypä varmaan sitten sulkea se. Meneeköhän rgb siinä vaiheessa defaultille? No sitten vedetään sateenkaarella tai nypitään piuhat irti.
Näinhän tuolla sanotaan :) En ole kokeillut, ei tuo iCue paljon resursseja syö. Tai no muistia vähän liikaa,100 megaa tällä hetkellä ja jos sen avaa niin pomppaa 200 megaan. Toisaalta Chrome vie neljällä välilehdellä heti yli gigan muistia.
 
En ole jaksanut ressata, jos taustalla kuluu pari prosenttia, mutta kai sekin jotain vaikuttaa johonkin.



Onko tosiaan niin, että icuen voi laittaa kokonaan taustalta sen jälkeen, kun tuulettimet on laitettu säätymään nesteen lämmön mukaan? Täytyypä varmaan sitten sulkea se. Meneeköhän rgb siinä vaiheessa defaultille? No sitten vedetään sateenkaarella tai nypitään piuhat irti.
Juu no itellä meni täysin hermot koko softan kanssa kun näppiksen kanssa käytin, taustalla omassa koneessa ei ole softan softaa koska tykkään pitää puhtaana. Tavat on monella. Ite tykästyin vaan tuohon aquasuite ratkaisuun kun softan saa windowsista auki sen mukana tulleet palvelut disabloi niin ainoa mitä tulee on laitteen muistiin tallennetun profiilin muokkaus eikä mitään muuta.
 
Näinhän tuolla sanotaan :) En ole kokeillut, ei tuo iCue paljon resursseja syö. Tai no muistia vähän liikaa,100 megaa tällä hetkellä ja jos sen avaa niin pomppaa 200 megaan. Toisaalta Chrome vie neljällä välilehdellä heti yli gigan muistia.

No joo ei kyllä tuon takia viitsi sen enempää kikkailla. Täytyy kokeilla, jos se sulkemalla käyttäytyy normaalisti niin sitten, mutta vähänkin ongelmia niin antaa olla päällä niin kuin tähänkin asti.
 
@Eksuu ftw3 blokki ja backplate ennakkovarattavissa! Koko aamun tohon 15 asti päivittelin sivua ja nyt sitten oli ilmestynyt, kun en pariin tuntiin ollut koneella eikä mitään spostia ole tullut.

Edit. 7min sitten näköjään facessa julkaistu. 6.1.2021 toimitukset.

Edit. Ilmeisesti @FoCsU oli myös tätä vailla.
Joo Focsun kanssa iskettiin tilaukset sisään blokeista ja nikkelöidyistä levyistä. Muista alennuskoodilla EK5 saat 5% pois.
 
Joo Focsun kanssa iskettiin tilaukset sisään blokeista ja nikkelöidyistä levyistä. Muista alennuskoodilla EK5 saat 5% pois.

Pistin tilaukseen tuolloin enkä tosta alesta tiennyt. Laitoin myös tuon nikkelöidyn levyn mukaan ja pari pulloa cryofuelia niin sain 252e hinnaksi ja ilmaiset postit. Alennuksen kanssa varmaan olisi tuo ilmaiset postit lähtenyt, kun raja oli 250e

Edit. Ja kiireellä meni tosiaan tilaus sisään, kun on tämä julkaisujen kiire ja jonotus jäänyt päälle. Toivottavasti näitä kuitenkin saadaan kaikille tuolloin tammikuussa.
 
Pistin tilaukseen tuolloin enkä tosta alesta tiennyt. Laitoin myös tuon nikkelöidyn levyn mukaan ja pari pulloa cryofuelia niin sain 252e hinnaksi ja ilmaiset postit. Alennuksen kanssa varmaan olisi tuo ilmaiset postit lähtenyt, kun raja oli 250e
Itekkin laitoin jotakin pikkutilpehööriä sen verran että sai ilmaiset postit. Korttimaksun kanssa tappelin kauan, mutta sillä aikaa @FoCsU vinkkasi tuosta koodista, josta minäkään en tiennyt. Säästimpähän jonkun 11€.
 
Eilen oli puhetta tuosta että riittääkö yksi 420 60mm paksu radi jäähdyttämään tarpeeksi i9-10900kf ja rog strix 3080 oc mallia ja täällä tullut semmoista kommenttia että ei riittäisi niin rupesin tutkimaan koteloa ja 140mm takapuhaltimen kohdalle ulkopuolelle voisi laittaa tälläisen : Alphacool NexXxoS Monsta Full Copper 140 jäähdytin - 92,90€
Näyttis kyllä pitää sitten laittaa keskimmäiseen slottiin että putket mahtuu tulemaan sisälle, mutta ei kai sillä ole väliä kun se pitäisi olla x16 nopeuksinen väylä. Ja näytönohjaimen blokkiin pitäisi laittaa tulo ja lähtö yläpuolelta kun alapuolella wirtalähde ahdistaa tilaa. Kysymys kuuluu että auttaako tuo tilannetta yhtään tuo 140mm lisäradi joka siis 85mm paksu ja laittaisi sen toimimaan puhaltimet eteen ja tääkse. Hinta kyllä pömpsähtää mutta niinhän ne tekee kun pc:stä kyse
Mikä kotelo sulla on, kun mahtuu noin iso radi kattoon, muttei muuta? 140 radia en lähtisi lisäämään ja 420 radikin voisi olla ohkaisempaa n.40-45mm paksua (tai jopa ohkaisempaa) mallia, jos sillä saisi koteloon eteen tms. mahtumaan edes jonkin 240/280 radin tuon kaveriksi? Sellaisesta olisi jo mahdollista hyötyäkin.

Paksuus ei aina tarkoita sitä, että radi olisi parempi, vaan esim. ohut 360 voi olla helposti parempi kuin järjettömän paksu 240 jne.

https://i1.wp.com/www.xtremerigs.net/wp-content/uploads/2015/02/w10dt.png
e: Tuosta linkin xtremerigsin taulukosta on luettavissa esimerkiksi se, että 30mm ST30 on pelkillä push-tuulettimilla @750rpm marginaalisesti parempi kuin UT60.
 
Viimeksi muokattu:
@Eksuu ftw3 blokki ja backplate ennakkovarattavissa! Koko aamun tohon 15 asti päivittelin sivua ja nyt sitten oli ilmestynyt, kun en pariin tuntiin ollut koneella eikä mitään spostia ole tullut.

Edit. 7min sitten näköjään facessa julkaistu. 6.1.2021 toimitukset.

Edit. Ilmeisesti @FoCsU oli myös tätä vailla.
Tnx, kerkesin kanssa itse tilaamaan tuossa hetki sitten :)
 
Näinhän tuolla sanotaan :) En ole kokeillut, ei tuo iCue paljon resursseja syö. Tai no muistia vähän liikaa,100 megaa tällä hetkellä ja jos sen avaa niin pomppaa 200 megaan. Toisaalta Chrome vie neljällä välilehdellä heti yli gigan muistia.

Joo, aikanaan asensin icuen, säädin käyrät ja tein uninstallin. Siinä se hallitsee tuulettimia, käytössä on siis lämpöanturi radissa ja sen piuha menee corsairiin. Ledeistä ei ole kokemusta.
 
Ei oikein saa tuota push/pull kuin kotelon päälle 2 puhallinta saisi mutta ei oikein hyvä jos ne siinä avonaisena pyörisi joten ei oikein mahdollista. Siksi kysyin tuota 85mm paksua mallia kun muita radeja ei sitten mahdu niin tuolla olisi maksimaalinen hyöty tuossa takapaikassa...eikö 85mm kuitenkin tehokkaampi kuin 45mm kunnon kahdella puhaltimella ?
Tuolla jo kysyttiinkin sun kopasta mutta omaa kokemusta peliin... Kannattaa harkita pitkään ennen vesileikkejä onko koppa siihen se paras mahdollinen/mielekäs ja mihin pystyt rakentamaan ja päivittämään looppia, käy vielä muuten niin että ensin yrität väkisin rakentaa loopin koteloon mihin ei saa ihan optimaalisinta settiä ja ostat vähän turhaakin kamaa ja vaihat kuitenki lopulta kopan ja siihen sun valmiiks hommaamat osat ei sitten olekkaan niin hyvät
 
no mulla on cooler master haf 932 ja kattelin että mihin mahtuu 420 60mm paksu radi kattoon niin halvin koppa oli minkä jimmssiltä löysin 539€ corsair obsidian D1000. Täällä myös tullut kommenttia että yksikin radi riittää jos se on kunnolla optimoitu, puhaltimet jne. itseä ei haittaa jos pelatessa puhaltaa kun yleensä pelaan kuulokkeilla tai sitten on kaiutinsetti päällä niin sittenkään ei kuule ja työpöytäkäytössä varmaan riittävän hiljainen. Tosiaan tullut noita koteloita aika paljon vertailtua ja totesin että nykyinen on minun tarpeisiin paras
 
Tuolla jo kysyttiinkin sun kopasta mutta omaa kokemusta peliin... Kannattaa harkita pitkään ennen vesileikkejä onko koppa siihen se paras mahdollinen/mielekäs ja mihin pystyt rakentamaan ja päivittämään looppia, käy vielä muuten niin että ensin yrität väkisin rakentaa loopin koteloon mihin ei saa ihan optimaalisinta settiä ja ostat vähän turhaakin kamaa ja vaihat kuitenki lopulta kopan ja siihen sun valmiiks hommaamat osat ei sitten olekkaan niin hyvät
Tämä on erittäin hyvä pointti! Kävi myös mielessä, että jos on radeihin upottamassa useampaa satasta, niin silloin kannattaa myös harkita MO-RA3:sta tai esim. Alphacoolin uudelleenjulkaisemia Nova/Supernova-radeja ulkoisiksi radeiksi, mikäli sellaiselle ei ole estettä, kuten kotieläimet tai puoliso ;)
Onko kiinnostuneita kimppatilauksesta Aquatuningilta että sais ilmaset postit?

Oisin hankkimassa Alphacoolin Novaa. Jos joku olisi Supernovan tarpeesssa, niin tilaamalla molemmat saisi ilmasilla posteilla. Espoossa asustelen.
en tiedä onko jo ehtinyt tilata^

Alphacoolin Novat (kuten muutkin Aquatuningin tuotteet yleensä) saisi varmaan Jimmsin valikoimiinkin pyydettyä.
 
Miten te olette toteuttaneet radin huuhtelun kun selosteessa lukee että kuumalla vedellä ja kovalla paineella pitäisi huuhdella ettei jää mitään likaa sisälle ? onko raanavesi turvallista....siitähän jos vaikka ja mitä jää...kalkki yms.
 
Miten te olette toteuttaneet radin huuhtelun kun selosteessa lukee että kuumalla vedellä ja kovalla paineella pitäisi huuhdella ettei jää mitään likaa sisälle ? onko raanavesi turvallista....siitähän jos vaikka ja mitä jää...kalkki yms.
Satuitko lukemaan ketjua ollenkaan? Tämän langan ihan ensimmäinen viesti on aika tuhti tietopaketti.
 
no mulla on cooler master haf 932 ja kattelin että mihin mahtuu 420 60mm paksu radi kattoon niin halvin koppa oli minkä jimmssiltä löysin 539€ corsair obsidian D1000. Täällä myös tullut kommenttia että yksikin radi riittää jos se on kunnolla optimoitu, puhaltimet jne. itseä ei haittaa jos pelatessa puhaltaa kun yleensä pelaan kuulokkeilla tai sitten on kaiutinsetti päällä niin sittenkään ei kuule ja työpöytäkäytössä varmaan riittävän hiljainen. Tosiaan tullut noita koteloita aika paljon vertailtua ja totesin että nykyinen on minun tarpeisiin paras
Itsellä corsair D900 ja on vesijäähy puolesta hyvä kun mahtuu alas 420mm kenno yhdelle puolelle ja 240/280 toiselle sekä kattoon 420mm.
Sen lisäksi saa vielä taakse 140mm kennon ja eteen mahtuu myös 240mm mutta niin kuin normaalisti ei mahdu samaan aikaan jos haluaa kiintolevy kehikot pitää.
 
no mulla on cooler master haf 932 ja kattelin että mihin mahtuu 420 60mm paksu radi kattoon niin halvin koppa oli minkä jimmssiltä löysin 539€ corsair obsidian D1000. Täällä myös tullut kommenttia että yksikin radi riittää jos se on kunnolla optimoitu, puhaltimet jne. itseä ei haittaa jos pelatessa puhaltaa kun yleensä pelaan kuulokkeilla tai sitten on kaiutinsetti päällä niin sittenkään ei kuule ja työpöytäkäytössä varmaan riittävän hiljainen. Tosiaan tullut noita koteloita aika paljon vertailtua ja totesin että nykyinen on minun tarpeisiin paras
Pääsääntösesti nuo paksut radit vaatii myös kovempia nopeuksia tuulettimilta. Pienillä nopeuksilla ohuet radit saattaa jäähdyttää jopa paremmin kuin paksut ja samalla hiljaisemmin. Tämä toki vain oma mielipiteeni, mutta lähtisin etsimään koteloa, johon saa mahdollisimman paljon radi pinta-alaa sen sijaan, että ahtaisin mahdollisimman paksun radin vanhaan koteloon. Kerralla kotelo johon menee pari kookasta radia esim. 360mm, niin jäähdytysteho riittää ja kone pysyy hiljaisena. Menee vähän nestejäähdytyksen pointti ohi, jos painetaan tuulettimet täysillä menemään tai tingitään lämpötiloista. ;)

Onhan täällä porukka laittanu nälän kasvaessa huomattavasti enemmänkin jäähdytyspinta-alaa, mutta sitten tarvitaan joko todella iso kotelo tai ulkoisia jäähdyttimiä, kuten MO-RA3 ja vastaavat. Kannattaa varmaan miettiä myös tuota MO-RA3 vaihtoehtoa, jos tila ei ole ongelma. :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 758
Viestejä
4 564 956
Jäsenet
75 016
Uusin jäsen
repXileS

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom