• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Ihmeen hyvin riittää tuollainen "Alphacool NexXxoS ST30 Full Copper X-Flow 420mm" radi Sigun osille. Unigine Valleytä pyörittelin tunnin ja vielä jäi alle 50c näyttiksen lämmöt.
Näyttiksellä kuitenkin 1450MHz, eikä prossukaan ole niitä viileimpiä.
Radissa pyörii 3kpl Arctic coolingin F14 PWM tuulettimia 20-50% teholla. Keulalla Phanteksin mukana tullut 200mm tuuletin. Kaikki tuulettimet on hubissa, joka kytkettu cpu headeriin.
Pumppuna toistaiseksi Phobyan DC12-400 PWM, joka pyörii max 60% teholla.
Dropbox - 2017-05-11 17.26.19.jpg

En uskaltanut pumppuun laittaa noita phobyan ruuviliittimiä, kun niissä on noi 2 kierrosta jenkaa.
Sain itseasiassa käsin kiristämällä lähtöpuolelta korkattua pumpusta kierteet :)
Onneksi oli karaliittimiä joissa pitkästi kierrettä.

Koteloon saisi vielä keulalle 240mm radin, ja taakse ainakin 120mm.
Ei taida vaan olla tarvetta.
 
Ihmeen hyvin riittää tuollainen "Alphacool NexXxoS ST30 Full Copper X-Flow 420mm" radi Sigun osille. Unigine Valleytä pyörittelin tunnin ja vielä jäi alle 50c näyttiksen lämmöt.
Näyttiksellä kuitenkin 1450MHz, eikä prossukaan ole niitä viileimpiä.
Radissa pyörii 3kpl Arctic coolingin F14 PWM tuulettimia 20-50% teholla. Keulalla Phanteksin mukana tullut 200mm tuuletin. Kaikki tuulettimet on hubissa, joka kytkettu cpu headeriin.
Pumppuna toistaiseksi Phobyan DC12-400 PWM, joka pyörii max 60% teholla.
Dropbox - 2017-05-11 17.26.19.jpg

En uskaltanut pumppuun laittaa noita phobyan ruuviliittimiä, kun niissä on noi 2 kierrosta jenkaa.
Sain itseasiassa käsin kiristämällä lähtöpuolelta korkattua pumpusta kierteet :)
Onneksi oli karaliittimiä joissa pitkästi kierrettä.

Koteloon saisi vielä keulalle 240mm radin, ja taakse ainakin 120mm.
Ei taida vaan olla tarvetta.
Onko nesteen lämmöt millaiset?
 
Ei oo vielä anturaa. Mitäs suosittelet? Sais olla sellanen, ettei ala ajan kanssa vuotamaan :)
Itsellä tämä:N/A Kierretulppa G1/4 kierre + lämpötilanäyttö - 13,50€
ja tämä:N/A G1/4 kierretulppa, lämpöanturi, hopea - 6,20€
Eivät nuo ole ainakaan vielä vuotaneet.Tuo alempi emolevyllä lämpötila-anturina.Muutama aste nuilla heittoa toisiinsa nähden,varmaan myös oikeaan lämpötilaan
nähden on heittoa.Mutta normikäyttäjällä ajaa asiansa.
Tämänlainen tulee seuraavaan projektiin:Phobya Lämpötila-anturi Phobya G1/4 sisä- ja ulkokierre - 9,90€
Onhan nuita monelta valmistajalta,osaan saa lämpötila hälytykset ym.
 
Itsellä tämä:N/A Kierretulppa G1/4 kierre + lämpötilanäyttö - 13,50€
ja tämä:N/A G1/4 kierretulppa, lämpöanturi, hopea - 6,20€
Eivät nuo ole ainakaan vielä vuotaneet.Tuo alempi emolevyllä lämpötila-anturina.Muutama aste nuilla heittoa toisiinsa nähden,varmaan myös oikeaan lämpötilaan
nähden on heittoa.Mutta normikäyttäjällä ajaa asiansa.
Tämänlainen tulee seuraavaan projektiin:Phobya Lämpötila-anturi Phobya G1/4 sisä- ja ulkokierre - 9,90€
Onhan nuita monelta valmistajalta,osaan saa lämpötila hälytykset ym.

Tuo näytön kanssa tuleva vaikuttaisi ihan hyvältä. En kuitenkaan ymmärrä miksi tänä päivänäkään ei saa sataliitännällä virtoja, vaan pitää tunkea tuo molex joka paikkaan.
 
Mitä nestettä kannattaisi käyttää? Hain apteekista pari litran pulloa tislattua vettä valmiiksi, ilmeisesti olisi sekaan hyvä laittaa jotain jäähdytykseen tarkoitettua tavaraa?
 
Mitä nestettä kannattaisi käyttää? Hain apteekista pari litran pulloa tislattua vettä valmiiksi, ilmeisesti olisi sekaan hyvä laittaa jotain jäähdytykseen tarkoitettua tavaraa?
Ei mitään glykolia.
Minullakin oli alkuun pelkkä akkuvesi.Nyt tosin ek:n ecoolintti kierrossa.
 
Mitä nestettä kannattaisi käyttää? Hain apteekista pari litran pulloa tislattua vettä valmiiksi, ilmeisesti olisi sekaan hyvä laittaa jotain jäähdytykseen tarkoitettua tavaraa?

Tuosta: Coolants :: X1 Coolants :: X1 Concentrate 100ml
Tuon kaadat litraan tislattua vettä, on värejäkin mistä valita. TNT toimittaa 15€ Suomeen.

Kokeilin tänään miten lämmöt nousee kun sammuttaa tuulettimet 2 x 240 EKn radeista, radit erillään kotelosta lattian rajassa. Nyt 6 tuntia idlannut kevyellä surffauksella ja lämmöt pysyvät 29-29,5C välissä. Täytyy kokeilla antaa leipää hieman ja pelata. Samalla pumpun ohjauskäyrän voisi muuttaa hieman aggressiivisemmaksi, kumminkin niin että äänitaso pysyy maltillisena.
 
Mitä nestettä kannattaisi käyttää? Hain apteekista pari litran pulloa tislattua vettä valmiiksi, ilmeisesti olisi sekaan hyvä laittaa jotain jäähdytykseen tarkoitettua tavaraa?
Ei tarvitse apteekista hakea tislattua vettä jos tarvii
Tavallinen akkuvesi mitä saa huoltoasemilla ja varaosa liikkeistä käy.
Paras vaihtoehto on kuitenkin aito tietokoneiden jäähy käyttöön soveltuva aine.
Tietyt aineet reagoivat kupari ja muovi osiin mitä käytetään usein jäähy blokeissa.
 
Ei tarvitse apteekista hakea tislattua vettä jos tarvii
Tavallinen akkuvesi mitä saa huoltoasemilla ja varaosa liikkeistä käy.
Paras vaihtoehto on kuitenkin aito tietokoneiden jäähy käyttöön soveltuva aine.
Tietyt aineet reagoivat kupari ja muovi osiin mitä käytetään usein jäähy blokeissa.

Tämä taas on hienointa mitä on vähään aikaan saanut lukea. Ristiriitainen jo itsensä kanssa :D

_Parasta_ looppiin on puhtain mahdollinen vesi eli H20 ja siitä kaikki epäpuhtaammat on käytännössä huonompia. Akkuvesiä on parempia ja huonompia, mutta steriili vesi on syystäkin hyvin valvottua, eikä edes maksa maltaita mikäli loopin koko on muutamia litroja. Näin ollen saatavuus ratkaisee eikä ole mitään syytä olla ostamatta sitä steriiliä vettä.

Ei ole mitään "aitoa tietokoneiden jäähy käyttöön soveltuvaa ainetta". On vaan eri valmistajien ylihintaisia litkuja ilman sen parempia näyttöjä jne. Esim yksi tälläinen aito paske murenteli samaisen valmistajan nikkeliblokit ihan yhtä lailla kun akkuvesi / tislattu vesi. Samaiset litkut sisältävät mm väriaineita, joista ei ole todistettavasti kun haittaa.

Siksi paras mahdollinen lopputulos on taas koko loopin summa, jossa vaikuttaa
  • Mahdollisimman puhdas vesi
  • Mayhems biocide Mayhems Biocides (pienin paha jos haluaa ja kokee tarvitsevansa jotain bakteereja vastaan)
  • Loopin lämpötila alle 40 astetta aina, bakteerit lisääntyy jakautumalla ja ovat lämpötilasta riippuvaisia. Pikkasen yli 40 on oiva kasvualusta..
  • Mahdollisimman vähän valoa looppiin, eli
  • Puhdistettu looppi
Koska koskaan tuosta systeemistä ei voi saada 100% puhdasta, on biocide vuosien varrella todettu yleisesti vähiten haittaa aiheuttavaksi ja vuoden parin välein litkujen vaihtelu auttaa myös pitämään loopin puhtaana. Ne EK litkut kanttii unohtaa kauppaan samoin kun ne glykolit tms jäähdytin aineet. Ongelmaksi muodostuu enemmänkin akryylin halkeilut, saostumat.
 
Nykyään aika monella(myös allekirjoittaneella)custom loop on enemmän harrastus kuin pakon sanelema.Siksi yllä oleviin ohjeisiin tulee hieman väkisinkin poikkeuksia:
Tässä esimerkkinä omat:
-Valo/suora auringon valo. Lasikylkinen kotelo+kirkkaat letkut+kirkas säiliö+paikka huoneistossa sellainen johon paistaa aurinko iltapäivästä auringon laskuun+ledivalot tuulettimissa+tulevat lediytys ratkaisut.
-Värillinen neste .Tällä hetkellä kierrossa ek:n UV reaktiivinen neste koska:limen vihreä väri nesteessä on cool+ uv-reaktiivisuus saadaan leikkiä "pimeävalolla"
-Elektroparit.Liittimet alumiinirunkoisia,nikkelöityjä

Ongelmien välttämiseksi hankin valoa läpäisemättömän rullaverhon jota pyrin pitämään alhaalla,tuuletinprofiili sellainen jossa mennään jäähdytys edellä hiljaisuus toissijainen,neste vaihtuu ainakin tällä purkamis/kasaus tahdilla riittävän usein,kaikki looppiin tulevat metalliosat pyrin hankkimaan kuparisina.

Hyvää äitienpäivää kaikille foorumin äideille.
 
Totta tuo on, ja en voi väittää, etteikö itsekkin olisi tullut testailtua. Halusin vain yrittää oikaista mikä on parasta enkä niinkään sanoa miten kaikkien pitää tehdä. Tottakai tuo visuaalisuus voi joillekkin olla tärkeä ja niin se on itsellenikin. En voisi ihan savaged ghettomodeja tehdä hyvällä omallatunnolla :D Siltikin, kun noista raameista poikkeaa, tekee sen tietoisesti ja ottaa riskit huomioon.

Hyvää äitienpäivää kaikille äideille ja äideistä välittäville :kippis:
 
Suositelkaas tehokasta & hiljaista pumppua. Custom loopissa 3x reserator 1, CPU, GPU, ja HDD blokit. Pumppuna tällä hetkellä eheim 1048, mutta saisi olla tehokkaampi. Letkut on 15mm&12mm letkua. Ei ole tullut paljon viime aikoina seurattua mitä pumppua nykyisin suositaan. Laing D5 ainakin jotkut suosittelee?
 
D5 on se paras valinta varsinkin säiliölliset mallit jollon nesteen saanti on taattua. Tosin ainot syy miksi moinen joiltain jää hankkimatta on noin 150€ kompliitin hinta.
 
D5 on se paras valinta varsinkin säiliölliset mallit jollon nesteen saanti on taattua. Tosin ainot syy miksi moinen joiltain jää hankkimatta on noin 150€ kompliitin hinta.

Itse en kyllä tarvitse säiliöllistä pumppua kun pumppu imee reserator 1 veden (pumppu on säiliön pohjan korkeudella, joten täyttyy ennen käynnistämistä, ~10cm letku), jolloin vettä kyllä tulee pumpulle paljon varmemmin kuin mistää pumppuun integroidusta pienestä säiliöstä. Minkäslainen ääni noista lähtee vs eheim 1048?

Tämä voisi olla ihan toimiva vaihtoehto EK-Waterblocks EK-XTOP Revo D5 PWM - Acetal (sis. pumppu) - 112,90€
 
Laitappa kuvvaa!

Tuli enemmän käyttöön kuin katseltavaksi, niin ei ole siisteimmästä päästä.. :) Tavoitteena oli saada vain looppi kasaan ja miettiä jatkoa sitten. Versio 2 sisältää varmaan ainakin muutaman 45 asteen kulman, lyhyemmät vedot, fan controllerin siirto piiloon, johtojen siistimen muutenkin ja uudet tuulettimet Arciticin F14 tilalle.
 

Liitteet

  • Vesijaahy2.jpg
    Vesijaahy2.jpg
    1 MB · Luettu: 162
Itse en kyllä tarvitse säiliöllistä pumppua kun pumppu imee reserator 1 veden (pumppu on säiliön pohjan korkeudella, joten täyttyy ennen käynnistämistä, ~10cm letku), jolloin vettä kyllä tulee pumpulle paljon varmemmin kuin mistää pumppuun integroidusta pienestä säiliöstä. Minkäslainen ääni noista lähtee vs eheim 1048?

Tämä voisi olla ihan toimiva vaihtoehto EK-Waterblocks EK-XTOP Revo D5 PWM - Acetal (sis. pumppu) - 112,90€
Eikös nuihin reseraattoreihin saanut pumpun tornin sisään?Vai ulkopuolista pumppuako meinaat?
 
Eikös nuihin reseraattoreihin saanut pumpun tornin sisään?Vai ulkopuolista pumppuako meinaat?

Sisällä reseraattoreissa on ollut Eheim 300 pumppu, joka nyt on täysin onneton. Nyt ulkoisena pumppua on 1048 ja ajattelin tehokkaampaan vaihtaa. Tuo eheim on eri loopeissa ollut reilusti yli 5v.
 
Tulipa mieleen kun S36 pumppu on CPU blokissa ja siten melko korkealla, miten saan siihen veden nostettua ekaa käynnistystä varten ettei se pääse pyörimään kuivana?
 
Tulipa mieleen kun S36 pumppu on CPU blokissa ja siten melko korkealla, miten saan siihen veden nostettua ekaa käynnistystä varten ettei se pääse pyörimään kuivana?
Käännät kotelon silleen, että pumppu on alimpana tai täytät kenno kotelosta irti siten, että kenno on ylimpänä.
 
Hankkisin itse tuon D5 noista kahdesta. Varmaan tuo XTOP riittäisi itsessään myös. D5 on kuitenkin sen verran hiljaisempi, että ei kannata muutamaa kymppiä alkaa säästämään.
 
Onko noista tuplapumpuista juuri hyötyä? Eikö tuolainen yksi D5 ole jo riittävä?
 
Onko noista tuplapumpuista juuri hyötyä? Eikö tuolainen yksi D5 ole jo riittävä?
Riippuu kuinka paljon rautaa ja kuinka virtausta ahdistavaa tavaraa on tulossa. Normaalit parin kennon ja parin/kolmen blokin paketit menee yhdellä.
 
Onko noista tuplapumpuista juuri hyötyä? Eikö tuolainen yksi D5 ole jo riittävä?

Noi tuplaa tuoton eli voi ajaa pienemmillä kierroksilla että saa saman virtauksen kuin yhdellä = melua vähempi ja jos toinen esim. Hajoaa niin voi ajaa yhdellä joten ei ole peli selvä siinä kohtaa. Itsellä riittää joku 1500rpm tai alle tupla ddceillä.
 
Itsellä on yksi kpl D5 pumppu 1kpl 360mm kenn+240mm +cpu+gpu ja rpm liikkuu 3500-4000rpm(aquabus versio) väliltä ja on hiljainen.
Ek tuotteet on yleisesti hyvin virtavia malleja eli jos niitä ostelet niin yksi pumppu riittää mainiosti.
www.extremerigs.net löytyy hyviä testejä eri kennoista ja blokeista on ehkä hieman työläs lukea mutta ovat kattavat.
 
Itsellä on yksi kpl D5 pumppu 1kpl 360mm kenn+240mm +cpu+gpu ja rpm liikkuu 3500-4000rpm(aquabus versio) väliltä ja on hiljainen.
Ek tuotteet on yleisesti hyvin virtavia malleja eli jos niitä ostelet niin yksi pumppu riittää mainiosti.
www.extremerigs.net löytyy hyviä testejä eri kennoista ja blokeista on ehkä hieman työläs lukea mutta ovat kattavat.

Voiko pumppu olla noilla kierroksilla hiljainen? Oma EKn D5 kuuluu omaan korvaan jo 1100 rpm alkaen. Paljonhan tuo riippuu mitä ääniä kuuluu ympäristöstä ja koneen muista komponenteista, omat e-Loopit pyörii tällä hetkellä koneen idlatessa 450 rpm ja pumppu 800 rpm. Huoneilma 21,5 ja veden lämpötila 26,2.
 
Voiko pumppu olla noilla kierroksilla hiljainen? Oma EKn D5 kuuluu omaan korvaan jo 1100 rpm alkaen. Paljonhan tuo riippuu mitä ääniä kuuluu ympäristöstä ja koneen muista komponenteista, omat e-Loopit pyörii tällä hetkellä koneen idlatessa 450 rpm ja pumppu 800 rpm. Huoneilma 21,5 ja veden lämpötila 26,2.
Tuo hiljaisuus on niin vaikea määritellä. Niin kokoonpanosta kiinni, sekä kuuntelijasta. Lisäksi itse olen huomannut, että 50-60% pyörittäessä pumpun ääni on vähemmän häiritsevä kuin 40-50%. Omalla loopilla ei viitsi pumpata, kuin ~1500rpm maksimissaan perus käytössä, kun tuosta ylöspäin tuo kierrosluvun merkitys tuntuu olevan melko vähäinen.
 
Itse en kyllä tarvitse säiliöllistä pumppua kun pumppu imee reserator 1 veden (pumppu on säiliön pohjan korkeudella, joten täyttyy ennen käynnistämistä, ~10cm letku), jolloin vettä kyllä tulee pumpulle paljon varmemmin kuin mistää pumppuun integroidusta pienestä säiliöstä. Minkäslainen ääni noista lähtee vs eheim 1048?

Tämä voisi olla ihan toimiva vaihtoehto EK-Waterblocks EK-XTOP Revo D5 PWM - Acetal (sis. pumppu) - 112,90€

"jolloin vettä kyllä tulee pumpulle paljon varmemmin kuin mistää pumppuun integroidusta pienestä säiliöstä" tosta olen kyllä vahvasti erimieltä. Pumppuun integroidussa säiliössä on nimen omaan paremmin huomioitu, ettei pumppuun pääse jäämään ilmaa samallatavalla sisään. Mutta jos ilmauksen tekee huolella, ei tuollakaan tosiaan tule ongelmaa. En ihan kokonaiskuvaa katsonut looppisi osalta. Mikäli sulla on ollut nyt se vanha eheim siinä 5V, niin ei se mitään tuplapumppuja tartte nyttekään :D Juurikin noi pwm mallit on suuri upgrade verrattuna tuohon normi /5 speed malleihin.
 
"jolloin vettä kyllä tulee pumpulle paljon varmemmin kuin mistää pumppuun integroidusta pienestä säiliöstä" tosta olen kyllä vahvasti erimieltä. Pumppuun integroidussa säiliössä on nimen omaan paremmin huomioitu, ettei pumppuun pääse jäämään ilmaa samallatavalla sisään. Mutta jos ilmauksen tekee huolella, ei tuollakaan tosiaan tule ongelmaa. En ihan kokonaiskuvaa katsonut looppisi osalta. Mikäli sulla on ollut nyt se vanha eheim siinä 5V, niin ei se mitään tuplapumppuja tartte nyttekään :D Juurikin noi pwm mallit on suuri upgrade verrattuna tuohon normi /5 speed malleihin.

No tuossa omassa loopissa tulee väkisin vesi pumpulle, kun resessä veden pinta on 40cm korkeamalla kuin pumppu, joten staattinen paine työntää vettä kokoajan pumpulle. Letku laskee alaspäin kohti pumppua, joten suurinosa ilmasta siirtyy ennen käynnistystä reseen. Toki jos liitokset vuotaa tms., niin voi pumpulle päätyä ilmaa. Kyllä siellä pumpussa on ilmaa ennen käynnistystä vähän, mutta niin on vaikka olisi pumpussa integroitu säiliö. Itsellä on aikoinaan ollut pumppu integroidulla säiliöllä ja siinä imaisi helposti täyttövaiheessa ilmaa säiliöstä (paluu letkussa tulee kokoajan ilmaa pieneen säiliöön). Resen kanssa samaa ei pääse tapahtumaan kun palaava vesi menee mulla resen sisällä letkussa 30cm ylöspäin ja pumpun imu on resen pohjassa. Resen kanssa ilmaamisesta ei tarvitse huolehtia -> Reset täyteen ja pumppu käyntiin -> ilmat tulee ilman mitään säätöä Reseen. Nestepinta ei myöskään pääse isommankaan kierron kanssa laskemaan kun säiliön tilavuus lasketaan litroissa ei millilitroissa. Tällä hetkellä pyörii Eheim 1048 @230v. Tuolla virtausta 600l/m, mutta paineentuotosta ei puhuta mitään. Nostokorkeus on paljon isompi tuossa D5:ssa vs Eheim, joten on siinä enemmän paineen tuottoakin.

Noi tuplaa tuoton eli voi ajaa pienemmillä kierroksilla että saa saman virtauksen kuin yhdellä = melua vähempi ja jos toinen esim. Hajoaa niin voi ajaa yhdellä joten ei ole peli selvä siinä kohtaa. Itsellä riittää joku 1500rpm tai alle tupla ddceillä.

Jos ääni häiritsee rakennan pumpun ympärille äänieristys boksin. Pumppu on resejen kanssa kotelon ulkopuolella, niin tila ei ole ongelma.

@HTK12, jos et vielä pumppua ole hankkinut, niin voin suositella myös tuota EKn D5-pumppua:

EK-Waterblocks EK-XTOP Revo D5 PWM - Acetal (sis. pumppu) - 112,90€

Reilusta 1000 kierroksesta alaspäin äänetön ja radeissa tarpeeksi pintaa, niin koko järjestelmä hiirenhiljainen. Omaa järjestelmää en
edes erota taustamelusta, mitään muuta en siltä vaadikaan.

Tuota vilkaisin jo aikaisemmin ja se vaikuttaisi ihan hyvältä. Radien virkaa hoitaa 3 x Reserator 1, joten ainakin toistaiseksi on riittänyt jäähdytysteho.
 
Suljetussa kierrossa se ilma ei vaan itsestään katoa mihinkään on säiliöt korkeammalla tai ei. Sen ilman pitää päästä pois sieltä jonnekkin ja jos pumppuun jää ilmatasku se rikkoo sen D5 aika nopeasti koska se impelleri alkaa "ravistamaan". Noi Eheimit on hiukan erilaisia, koska ne on akselin päässä.
 
Suljetussa kierrossa se ilma ei vaan itsestään katoa mihinkään on säiliöt korkeammalla tai ei. Sen ilman pitää päästä pois sieltä jonnekkin ja jos pumppuun jää ilmatasku se rikkoo sen D5 aika nopeasti koska se impelleri alkaa "ravistamaan". Noi Eheimit on hiukan erilaisia, koska ne on akselin päässä.

No se ilma kertyy sinne säiliöön. Säiliössä kun tilavuutta on useampi litra, niin aivan sama onko säiliössä vettä 3L ja loput ilmaa vai 2.5L vettä ja loput ilmaa (toki sen voi täyttää halutessaa kun ilmat on pois kierrosta). Miten sinne pumppuun jäisi ilmatasku? Pumppu imee kokoajan pelkästään vettä ja paalunlinjassa tuleva ilma menee taas sinne säiliön yläosaan. Kun pumppu suurimmaksi osaksi täyttyy vedellä ennen käynnistystä ja vesi lähtee kiertämään niin ne loput ilmat lähtee pumpusta eteenpäin kiertoa päätyen lopulta sinne säiliöön. Vai onko tuo D5 muka sellainen pumppu, mistä ilma ei lähde pois kun pumppu pyörii? Ainakin EK itse sanoo seuraavaa asennusohjeissaan D5:lle:
"Use reservoir to feed the pump in order to prime it: Connect reservoir outlet port with EK-X TOP Revo D5 inlet port!"

Eli juuri kuten tuossa itse kuvailin. Ei ole vielä kyllä tullut sellaista pumppua vastaa, joka ei itse ilmaisi itseänsä kunhan se on ennen käynnistämistä suunnilleen täynnä (kunhan imupuoli on alempana kuin painepuoli). Toki pumpulle pitää syöttää vettä, jonka seassa ei ole ilmakuplia.
 
Kysytäänpäs täältä:
Paljonko pitää laittaa rahaa likoon, että saa kunnollisen kierron CPU:lle? Haaveena olisi rakentaa customlooppi ja tarkotus olisi aloittaa CPU:sta.
i5-3570K korkattuna ja tarkotus olis pidellä 4.5-4.8ghz kelloja, riippuen millä volteilla kulkee(kuulemma kehnolla ilmajäähyllä mennyt 4.5 helposti).
Näyttis vedelle, sitten kun päivitän sen nykyaikaan, tuohon nitroon kun ei mitään järkevää blokkia saa. Kotelona R4.

Kaipaisin myös mielipiteitä siihen, mihin kannattaa sijoittaa vaikka budjetti olisi rajallinen kun kiertoa on tarkotus laajentaa. 99% todennäköisyydellä loopissa ei tulla ikinä ajamaan CPU:ta ja 1-2 GPU:ta enempää.
 
300-400€. Hinnasta ei jää pois kuin näyttisblokki liittimineen. Kennossa, pumpussa ja tuulettimissa siihen pitää kuitenkin varautua. Jos ei varaudu, niin sitten kokonaiskustannukset kasvavat.

Budjetilla kasattaessa käytetyt romut kannattavat.
 
300-400€. Hinnasta ei jää pois kuin näyttisblokki liittimineen. Kennossa, pumpussa ja tuulettimissa siihen pitää kuitenkin varautua. Jos ei varaudu, niin sitten kokonaiskustannukset kasvavat.

Budjetilla kasattaessa käytetyt romut kannattavat.

Kennoksi varmaan riittää pelkälle prossulle 240 (45mm)? Tuulettimiksi aattelin EK:n vandareita. Näyttiksen kun lisää niin voi hankkia toisen jäähdyttimen, ei tuohon R4:seen taida 360:stä ainakaan ilman modausta mahtua.
 
Pumpussa ei kannata säästää Esim EK-Waterblocks EK-XRES 100 Revo D5 PWM nestesäiliö ja pumppu - 135,90€ sekä letkut kannattaa ostaa uutena. Kaikki muut romut voit ostaa käytettynä mutta liittimiin kannattaa ostaa uudet o-renkaat suosiolla. Liittimiksi karaliittimet ja kiristimet tietenkin letkun halkaisijan mukaan Esim. 13mm (1/2") fitting G1/4 with O-Ring (High-Flow) - revolvable - black nickel ja Alphacool hose clamp spring steel 15-18mm - shiny copper
Paksuseinämäinen letku ei mene lyttyyn niin helposti Esim Alphacool tubing AlphaTube HF 16/10 (3/8"ID) - clear nuo kirkkaat letkut vaan samenee ajan mittaan helposti. Tästä ketjustakin löytyy suosituksia hyvistä letkuista.
Kulmaliittiä tarpeen mukaan mutta mielummin 45 kuin 90 asteisia.
Mieti täyttö/tyhjennys sekä ilmaus mahdollisuudet etukäteen.
Lue vaan sitkeästi tama ketju läpi niin saat paljon tietoa.
 
Tuota vilkaisin jo aikaisemmin ja se vaikuttaisi ihan hyvältä. Radien virkaa hoitaa 3 x Reserator 1, joten ainakin toistaiseksi on riittänyt jäähdytysteho.

Noista Reseratoreista olis hauska modata semmonen puolipassiivinen, kaikki 3 melkein kiinni toisiinsa ja ohut muovi/alumiiniputki kaikkien ympärille, ala- ja yläpäähän hiljaisin 200mm tuuletin tai yksi 140mm avustamaan ilmankulkua. Ison putken ympärille vaikka puuviilua naisväkeä varten. Ylä- ja alapäähän jotain nättiä ritilää/verkkoa.
 
Tämä taas on hienointa mitä on vähään aikaan saanut lukea. Ristiriitainen jo itsensä kanssa :D

_Parasta_ looppiin on puhtain mahdollinen vesi eli H20 ja siitä kaikki epäpuhtaammat on käytännössä huonompia. Akkuvesiä on parempia ja huonompia, mutta steriili vesi on syystäkin hyvin valvottua, eikä edes maksa maltaita mikäli loopin koko on muutamia litroja. Näin ollen saatavuus ratkaisee eikä ole mitään syytä olla ostamatta sitä steriiliä vettä.

Ei ole mitään "aitoa tietokoneiden jäähy käyttöön soveltuvaa ainetta". On vaan eri valmistajien ylihintaisia litkuja ilman sen parempia näyttöjä jne. Esim yksi tälläinen aito paske murenteli samaisen valmistajan nikkeliblokit ihan yhtä lailla kun akkuvesi / tislattu vesi. Samaiset litkut sisältävät mm väriaineita, joista ei ole todistettavasti kun haittaa.

Siksi paras mahdollinen lopputulos on taas koko loopin summa, jossa vaikuttaa
  • Mahdollisimman puhdas vesi
  • Mayhems biocide Mayhems Biocides (pienin paha jos haluaa ja kokee tarvitsevansa jotain bakteereja vastaan)
  • Loopin lämpötila alle 40 astetta aina, bakteerit lisääntyy jakautumalla ja ovat lämpötilasta riippuvaisia. Pikkasen yli 40 on oiva kasvualusta..
  • Mahdollisimman vähän valoa looppiin, eli
  • Puhdistettu looppi
Koska koskaan tuosta systeemistä ei voi saada 100% puhdasta, on biocide vuosien varrella todettu yleisesti vähiten haittaa aiheuttavaksi ja vuoden parin välein litkujen vaihtelu auttaa myös pitämään loopin puhtaana. Ne EK litkut kanttii unohtaa kauppaan samoin kun ne glykolit tms jäähdytin aineet. Ongelmaksi muodostuu enemmänkin akryylin halkeilut, saostumat.

Onko pala hopeaa akkuveden kanssa vielä pätevä vaihtoehto? Harrasteeksi/hooteepeeseeksi väsäilen pikkuhiljaa yhtä konetta ja ajattelin siinä moista kikkaa kokeilla. Pelkkää akkuvettä on tullut aikoinaan käytettyä paljonkin, mutta silloin ropelsi systeemin auki huvikseen tai viritelläkseen vähän väliä, nykyään ei jaksa ennenkuin ilmaantuu ongelmia.

Pääkoneesta oli syksymmällä lauennut pumppu(Phobya DC12-400) ja meni hetki ennenkuin tajusin miksi pelit tökkii pahemman kerran, ei ole mitään lämpötilahälytyksiä käytössä. Neste sitten oli ilmeisesti lämmennyt ihan huolella blokin tienoilta ja kaikki letkut n. 30cm molempiin suuntiin oli täynnä valkoista moskaa, kuten myös blokki. Onneksi näyttiksen blokkiin asti ei levinnyt. Melkoinen homma oli saada blokin mikrokanavat puhtaaksi, letkut meni vaihtoon. Nesteenä oli Nanoxian/Coolforcen jokin sininen ikiwanha kama.
 
Tuo pumpun ääni on paljon kiinni kotelosta ja myös miten se on kiinnitetty eli jos pistää vähän kumia väliin niin resonointi puolittuu.
Itsellä on corsair 900D kotelosssa se virtalähteen vieressä ja myös molemmat kennot.
Ainostaan vesisäiliö on ylemässä tasossa kun helpottaa ilmausta ja täyttöä.
 
Onko pala hopeaa akkuveden kanssa vielä pätevä vaihtoehto? Harrasteeksi/hooteepeeseeksi väsäilen pikkuhiljaa yhtä konetta ja ajattelin siinä moista kikkaa kokeilla. Pelkkää akkuvettä on tullut aikoinaan käytettyä paljonkin, mutta silloin ropelsi systeemin auki huvikseen tai viritelläkseen vähän väliä, nykyään ei jaksa ennenkuin ilmaantuu ongelmia.

Pääkoneesta oli syksymmällä lauennut pumppu(Phobya DC12-400) ja meni hetki ennenkuin tajusin miksi pelit tökkii pahemman kerran, ei ole mitään lämpötilahälytyksiä käytössä. Neste sitten oli ilmeisesti lämmennyt ihan huolella blokin tienoilta ja kaikki letkut n. 30cm molempiin suuntiin oli täynnä valkoista moskaa, kuten myös blokki. Onneksi näyttiksen blokkiin asti ei levinnyt. Melkoinen homma oli saada blokin mikrokanavat puhtaaksi, letkut meni vaihtoon. Nesteenä oli Nanoxian/Coolforcen jokin sininen ikiwanha kama.

Ei ole omakohtaista kokemusta tuosta, mutta martinin ohje oli aika selkeä tämän tiimoilta eli ei elektropareja, oli ne sitten kuinka pieniä tahansa. Jalot metallit pitäisi olla "turvallisia" keskenään, mutta ja jos sinne aletaan sotkemaan vielä jotain coolantteja sisään voi lopputulosta arvailla nytten ja ihmetellä vasta vuosien päästä.. En tiedä. Kokemusten perusteella kuitenkin jo kuparin pitäisi olla riittävä myrkky, mutta biocide ei ole ainakaan minulle oikein annosteltuna aiheuttanut ongelmia ja looppi on pysynyt puhtaana, niin ei ole syytä alkaa muuta miettimäänkään.

En tiedä mitä letkua sinulla on ollut, mutta tuo keissi sinänsä kuulostaisi siltä, että letkut on päässeet lämpenemään niin paljon cpu lähellä, että niistä on alkanut irrota pehmennys aine. Jos loopissa olisi ollut bakteerikasvustoa tms, niin sitä olisi ollut luultavammin pitkin koko looppia (säiliö on virtauksen kannalta "paras paikka" alkaa kasvaa, joten siksi epäilen jotain muuta kun kasvustoa.
 
Kysytäänpäs nyt tätäkin viisaammilta.
Taikinoinut loopin kanssa jo hetken ja nyt oli tosiaan projektina kovat putket.
Homma ei oikein onnistunut liittimien ja putkien yhteensopimattomuuden vuoksi ja päätin jatkaa pehmeillä putkilla.
Epähuomiossa laitoin prossun blokkiin letkut siten että Out reikä on tulo ja In reikä poisto.
Blokkina Ek Supremacy EVO plexi ja prossuna I7-7700K delid.
Laitoin kuitenkín testit pyörimään Intel Burn testillä ja huomasin että prossun lämmöt tulleet 8-10c alas.
Eli onko tuo nyt haitallista blokille että letkut väärinpäin kun prossu kuitenkin käy paljon kylmempänä.
 
Kysytäänpäs nyt tätäkin viisaammilta.
Taikinoinut loopin kanssa jo hetken ja nyt oli tosiaan projektina kovat putket.
Homma ei oikein onnistunut liittimien ja putkien yhteensopimattomuuden vuoksi ja päätin jatkaa pehmeillä putkilla.
Epähuomiossa laitoin prossun blokkiin letkut siten että Out reikä on tulo ja In reikä poisto.
Blokkina Ek Supremacy EVO plexi ja prossuna I7-7700K delid.
Laitoin kuitenkín testit pyörimään Intel Burn testillä ja huomasin että prossun lämmöt tulleet 8-10c alas.
Eli onko tuo nyt haitallista blokille että letkut väärinpäin kun prossu kuitenkin käy paljon kylmempänä.

Luulisi ettei se voi toimia niin hyvin kuin on tarkoitettu. Siellähän on se suutinlevy jne. välissä.
Itselläkin meni letkut ensin evossa vääriin paikkoihin, mutta en lähtenyt vertailemaan lämpötiloja :)
 
Kysytäänpäs nyt tätäkin viisaammilta.
Taikinoinut loopin kanssa jo hetken ja nyt oli tosiaan projektina kovat putket.
Homma ei oikein onnistunut liittimien ja putkien yhteensopimattomuuden vuoksi ja päätin jatkaa pehmeillä putkilla.
Epähuomiossa laitoin prossun blokkiin letkut siten että Out reikä on tulo ja In reikä poisto.
Blokkina Ek Supremacy EVO plexi ja prossuna I7-7700K delid.
Laitoin kuitenkín testit pyörimään Intel Burn testillä ja huomasin että prossun lämmöt tulleet 8-10c alas.
Eli onko tuo nyt haitallista blokille että letkut väärinpäin kun prossu kuitenkin käy paljon kylmempänä.
Vanha blokki ja nyt kun virtaus vaihtui väärinpäin niin paskat lähteneet paremmin liikkeelle? Vai pesitkö blockia sisältä tuossa kohtaa?

Ei tuolle oikein muuta keksi. Paremmin pitäisi pitkässä juoksussa toimia sillä "keskeltä sisään, sivuilta ulos" tyylillä.

Niin ja lämpötilaeron voi selittää pelkästään tahnojen vaihto. Vanhat tahnat ollut huonosti -> nyt oikein?
 
Se levy sielä blokissa muuttaa virtausnopeutta juuri siihen tarvittavaan kohtaan. Molemmilla jäähtyy, mutta aivan varmasti paremmin in to out kun väärinpäin...
 
Vanhassa koneessa oli minulla myös monoblokissa letkut jonkun aikaa väärin päin. Huomasin parin viikon päästä kasauksesta, lämpöeroja en laittanut sen kummemmin muistiin.

Ei kai tuossa mitään vaaraa ole, blokki on vaan valmistettu siten että kierto on vain yhteen suuntaan. Omassa EKn blokissa viileämpi neste jaetaan tuloliitännän jälkeen suuremmalle alueelle, jonka jälkeen se painetaan prosessorin ytimen mallin mukaan tehdyn metallilevyn läpi pohjan jäähdytysuriin. Jos neste kiertää toiseen suuntaa voi siinä olla lämpötilaero nesteen kerätessä blokista "hukkalämpöä" ennen poistumista päinvastaisessa järjestyksessä kuin normaalisti. Näin asian itse käsitän. :btooth:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 232
Viestejä
4 486 787
Jäsenet
74 185
Uusin jäsen
Atte_

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom