Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Tuo on eittämättä edelleen "mystiikkaa" tuo MSI:n takuupolitiikka, kun sitä ei takuuehdoissa erikseen mainita. Mutta itsekin kyselin MSI:n aspasta tuota asiaa ennen kuin tilasin blokin, ja vastaus oli samaa liturgiaa mitä EVGA:lla, eli jäähyn voi vaihtaa menettämättä takuuta kunhan korttiin ei tule fyysisiä- ja/tai kosteusvaurioita, ja takuuseen lähetettäessä kortin tulee olla originaali kuosissa.

edit: jos tuon TI:n cooleri ei ole oleellisesti muuttunut 1070 ja 1080 malleista, niin mun muistaakseni se cooleri ja backplate ei ole yhtä puuta, vaan backplate on ruuvattu vrm ja vram siiliin kiinni. Voin koittaa muistaa tsekata kun töistä pääsen.
 
Viimeksi muokattu:
EVGA korteissa backplate on kiinni baseplatessa ja tai coolerissa, jollon tuon coreblokin asennus ei estä back/baseplaten käyttöä. Jos backplate on kiinni coolerissa, ei backplatea kykene kiinnittämään asian mukaisesti jollon vain asiaton kiinnitys on mahdollinen :) Joku kortti oli tällänen kun en tarpeeksi kaivellut ja sitten ajeltiin ilman backplatea. VRM järeys taas vaikuttaa hyötysuhteeseen ja järeempi vrm yleinsä lämpenee tasaisesti, eli ei paikallisesti, joka on helpompi pitää viileänä kevyellä jäähdytyksellä imo. Noh, vielä ei ole kortti tilauksessa, koska jimms ei sitä vielä voi listata ja caseking saldo näyttää yhtälailla tyhjää. Kenno yms muut hilppeet tulee vasta 10-20pv toimitusajalla joten kesäkuulle menee, ennen kun taas kone keulii, mutta pääasia on, että keulii :D
 
Pikaliitin ongelma Phobya Pikaliitin naaras, 90°-kulma, 16/13mm ruuviliitin, musta nikkeli - 11,40€ Eli noita on loopissa kaksi kappaletta kun radi on kotelon ulkopuolella mutta jostakin syystä siitä ei virtaa läpi vaikka liitin on kyllä pohjassa ja kiristetty siihen bajonetti uraan ok. Onkohan mahdollista että jostakin syystä uros tai naarasliittimen tippalukon jousi olisi vahvempi kuin toinen ja sillä tavalla ei sitten aukea vaikka liittimen kiertää kiinni. Se tippalukkohan on sellainen ristin muotoinen muovikäikäle siellä liittimien sisällä, jota jousi painaa kiinni. Letku kovettuu ennen radin pikaliitintä joten painetta kyllä on mutta virtaus puuttuu.
 
Omalta osaltani näyttiksen osalta arpominen loppui ja EVGA lähti tilaukseen mindfactorystä alta 900€. Toki kalliimpi kun asus mutta osa posteista tuli takaisin jo kun otti kylkeen sampan 512GB pro ssd:n, joka sekin oli alta 50€ halvempi kun suomesta. Postit tuntui olevan muuttuneet halvemmiksi? Vain 20€, joka nyt on suomessakin sama hinta ovelle toimitetusta paketista. Noh, nähtäväksi jää tuleeko harmittamaan jälkeenpäin :D Ainakin yritin ostaa suomesta...
Toimitusaika on vielä auki, mutta 30 korttia näytti olevan toimittajalla, joten nähtäväksi jää koska tännekkin saa laittaa uusitusta loopista taas kuvia. Kotelona pysyy raven 02 malli, johon tulee 540 kenno pohjalle AP182 kanssa, tyhjennys/ilmausportti eteen uutuutena, sekä säiliöön vihdoin liitäntä suoraan "kattoon". Olisi melkein tehnyt mieli päivittää loota samalla fortressiin, mutta jäi nyt em loota hankkimatta ja meni nekin rahat SSD:hen. Kovilla putkilla mennään ja sormet jo syyhyää!
 
Kuvia sitten aikanaan @Eramaankettu . Sun juttuja nestejäähyistä on aina kiva lukea :) Mulla varmaan seuraava projekti on kovat putket kun alkaa tässä vaiheessa tuntua että toi perus jäähysetti on kunnossa. Tai sitten kesällä toteutan emännän veljen kanssa pöytäkoteloprojektin josta on ollu puhetta jo useamman vuoden mutta aina "ei nyt kerkee" on ollu esteenä.
 
Epäilisin, että en malta olla ottamatta kuvia taaskaan. Raven RV02 - Korppi. | MuroBBS Tuossa on karkeasti "lähtötilanne". Aikasemmin meni muutama juttu puihin, koska en ikinä saanut tilaamaani 540 kennoa ja halusin vain buildin kasaan. Tällähetkellä tosin korttina on 1070, muuten likipitäen sama setuppi. Melkeen toivon, etten vielä lähipäivinä laita fortressia tilaukseen, mutta sekin on mahdollista vielä :S
 
Oma pöytäprojekti alkaisi olla valmiina vielä muutama pieni muutos pitää tehdä.
IMG_20170507_161917.jpg


Ajattelimpa täällä kysyä kun täällä varmasti vierailee eniten sopivaa porukkaa :) Pitäisi löytää tälläinen tai vastaava liitos millä saisi kaksi 1/4g ulkokierrettä ja iso plussa olisi että olisi kääntyvä (kuten linkissä).

Phobya Jatkoliitin Phobya G1/4 - G1/4 ulkokierteet, kääntyvä - musta nikkeli - 3,80€
Alphacool Jatkoliitin G1/4 - G1/4 ulkokierteet, kääntyvä, musta - 3,00€

Jimssiltä löytyy kahta mallia ja kumpaakaan ei ole varastossa ja jää vähän arvotukseksi koska niitä edes tulee.

Mahtaisiko kellään palstalaisella olla yhtä kpl ylimääräisenä ei ole värilläkään väliä kun tulee piiloon. Maksan toki kirjepostit ja jotain järkevää liittimestä. YV:llä tavoittaa tai tästä suoraan :)
 
Viimeksi muokattu:
Oma pöytäprojekti alkaisi olla valmiina vielä muutama pieni muutos pitää tehdä.

Ajattelimpa täällä kysyä kun täällä varmasti vierailee eniten sopivaa porukkaa :) Pitäisi löytää tälläinen tai vastaava liitos millä saisi kaksi 1/4g ulkokierrettä ja iso plussa olisi että olisi kääntyvä (kuten linkissä).

Phobya Jatkoliitin Phobya G1/4 - G1/4 ulkokierteet, kääntyvä - musta nikkeli - 3,80€
Alphacool Jatkoliitin G1/4 - G1/4 ulkokierteet, kääntyvä, musta - 3,00€

Jimssiltä löytyy kahta mallia ja kumpaakaan ei ole varastossa ja jää vähän arvotukseksi koska niitä edes tulee.

Mahtaisiko kellään palstalaisella olla yhtä kpl ylimääräisenä ei ole värilläkään väliä kun tulee piiloon. Maksan toki kirjepostit ja jotain järkevää liittimestä. YV:llä tavoittaa tai tästä suoraan :)
Nuita itsekkin odottelen.Väliaikais ratkaisuna kailatec:ilta tämmöinen,olisi ollut myös tiivisteellisiä:
IMG_20170507_162355.jpg
 
Ajattelimpa täällä kysyä kun täällä varmasti vierailee eniten sopivaa porukkaa :) Pitäisi löytää tälläinen tai vastaava liitos millä saisi kaksi 1/4g ulkokierrettä ja iso plussa olisi että olisi kääntyvä (kuten linkissä).

Hieno setti!

Tuleeko liitin näkyviin ja mitä kytket siihen?
 
Taas meni lauantai-ilta juutuupia katsellessa.Lähinnä vinkkejä katselin tulevaa kotelo/customloop projektia varten.
Tieto lisää tuskaa ja valinnan vaikeutta tuli taas lisää.Koteloehdokkaista tylyt "tämän takia ei missään nimessä tätä"kommentit suotavia.

a) Lian Li : pc-011.Ei virallista maahantuojaa/jälleenmyyjää. Ebay 279,53+toim.kulut+verot.Lian-Li Global | PC-O11
b) BeQuiet : Dark base pro 900.Jäähdyttimien sopivuus ei hyvä.be quiet! Virtually Inaudible Hardware
c) Thermaltake : X9 snowedition.Hinta n.200e.Thermaltake - Core X9 Snow Edition
d) Thermaltake : WP100.Löytyy suomesta.W100 n.300e + P11 n.120e.Thermaltake - Core WP100
e) CaseLabs : Magnum sma8.Ei maahantuojaa/jälleenmyyjää.Hinta ulkomailta +toim.kulut+verot n.1400e.MAGNUM SMA8 - Customizable
Osassa hinta ja saatavuus rajoittava tekijä mutta kaikkiin nuihin pitäisi saada rakennettua
tehokas ja näyttävä vesijäähdytys + kokonaisuus.
Edit!
Jatkoon menijät:
a)Hintavarauksella.
c)Laatuvarauksella.
d)Hinta/laatuvarauksella.
f)Musta hevonen takavasemmalta,Phanteks Enthoo Primo/Primo se.
 
Viimeksi muokattu:
Taas meni lauantai-ilta juutuupia katsellessa.Lähinnä vinkkejä katselin tulevaa kotelo/customloop projektia varten.
Tieto lisää tuskaa ja valinnan vaikeutta tuli taas lisää.Koteloehdokkaista tylyt "tämän takia ei missään nimessä tätä"kommentit suotavia.

a) Lian Li : pc-011.Lian-Li Global | PC-O11
b) BeQuiet : Dark base pro 900.be quiet! Virtually Inaudible Hardware
c) Thermaltake : X9 snowedition.Thermaltake - Core X9 Snow Edition
d) Thermaltake : WP100.Thermaltake - Core WP100
e) CaseLabs : Magnum sma8.MAGNUM SMA8 - Customizable
Osassa hinta ja saatavuus rajoittava tekijä mutta kaikkiin nuihin pitäisi saada rakennettua
tehokas ja näyttävä vesijäähdytys + kokonaisuus.
Jos caselabsin hinta ei ole este niin ehdottomasti se. Ihan eri laatua kuin nuo muiden valmistajien kotelot. Varsinkin thermaltaken kotelot. Oman pikku caselabsin tilasin täältä CaseLabs Store Europe .
Sitten on myös olemassa Parvum kotelot jotka ovat pelkkää akryylia. Pääkoneessa on tuommoinen L1.0 itellä. Näyttäviä ainakin ovat. Huonona puolena tosin voisin mainita että ikkuna pleksiä joten siihen lasi olisi hyvä laittaa.
 
Kyllähän tuossa caselabs:in kopassa tuo 4 numeroinen hintalappu saatavuuden kanssa on aikamoinen hidaste.
Laatuhan nuisssa näyttää olevan aika kova.
 
Itellä on toi Dark Base Pro 900 enkä kyllä suosittelisi custom loop käyttöä varten jos tarkoitus on saada 2 x 360 radit tai enemmän. Ensinnäkin tän katto-osassa on vähän samaa vikaa mitä Phanteksin Enthoo Evolvessa eli suht ahtaat ilma-aukot aiheuttaa sen että kattoradin läpi kulkenut ilma kulkeutuu takaisin koteloon. Itse modasin kattomuovia vetämällä siitä suurimman osan pois ja pistin liimalla ison DEMCiflex pölyfiltterin tilalle. Tässä tekovaiheesta kuva
IMG_20170417_161058.jpg

Toisekseen etupaneeli tekee saman joten pelatessa tai rasitustestejä ajaessa täytyy pitää etuovea auki... Kattomodauksen ja raskaassa käytössä aukinaisen etuoven takia kotelon äänenvaimennusominaisuudet ovat yhtä kuin olemattomat joskin toki tuulettimet eivät pahemmin kuulu kun ajan niitä niin hiljaa.
Kolmanneksi toi pohjassa oleva 2 x 140mm tila on periaatteessa ihan ok mutta käytännössä jos on ATX kokoinen virtalähde (tai isompi) niin siihen mahtuu vain yksi tuuletin. Yhtäkään yli 140mm radia tuohon lattiaan ei saa ja jos kotelon edessä on 240mm tai isompi radi, siihen ei paksuuden puolesta mahdu edes sitä. Joten lattia jää käytännössä yhden tuulettimen sisäänotoksi nestejäähykäytössä.

Muuten on säädettävyydeltään aivan loistava kotelo eikä pumppuja ja muita varten tarvitse kovinkaan paljoa kikkailla. Hyvä ja helposti irroitettava pölyfiltteri lattiassa joka kattaa sekä virtalähteen että mahdolliset tuulettimet lattiassa. Käytännössä kaiken kotelosta saa irti ja emolevyn korkeutta voi säätää ja jopa kääntää tai siirtää toiselle puolelle koteloa. Puhdasta 2 ison radin custom looppia varten ei vain ole mun mielestä kaikkein soveltuvin laitos.
 
Nuita itsekkin odottelen.Väliaikais ratkaisuna kailatec:ilta tämmöinen,olisi ollut myös tiivisteellisiä:
IMG_20170507_162355.jpg

Tollasii löytyis varmaan jostain hydrauli liikkeestä juu, epäilen vaan että sattuvat kiristyessään pysähtymään juuri oikeaan kohtaan ehkä joku putkiteippi homma sais vähän säädettyä mihin kohtaan kiristyy, mutta melko viritykseksi menee.

Hieno setti!

Tuleeko liitin näkyviin ja mitä kytket siihen?

Kiitoksia :) Tulipa sitä hierottuakin ihan riittävästi :)

Ei tule näkyviin jää kotelon välipohjan alle alimpaan kohtaan eli radien liitokseen, mihin pitäisi t-haara saada kytkettä mihin saisi tuon tyhjennys hanan rakenneltua. Tuo kääntyvä olisi miltei pakollinen että saa varmasti oikeaan kohtaan käännettyä hanan.
 
Tollasii löytyis varmaan jostain hydrauli liikkeestä juu, epäilen vaan että sattuvat kiristyessään pysähtymään juuri oikeaan kohtaan ehkä joku putkiteippi homma sais vähän säädettyä mihin kohtaan kiristyy, mutta melko viritykseksi menee.



Kiitoksia :) Tulipa sitä hierottuakin ihan riittävästi :)

Ei tule näkyviin jää kotelon välipohjan alle alimpaan kohtaan eli radien liitokseen, mihin pitäisi t-haara saada kytkettä mihin saisi tuon tyhjennys hanan rakenneltua. Tuo kääntyvä olisi miltei pakollinen että saa varmasti oikeaan kohtaan käännettyä hanan.
Pistin lauantaina aliexpressistä tilaukseen pari nuita kääntyviä.saapa nähdä ovatko hyppysissä ennenkuin ne jotka 10pv sitten jimms:iltä tilasin.

Lähetetty minun FRD-L19 laitteesta Tapatalkilla
 
Tollasii löytyis varmaan jostain hydrauli liikkeestä juu, epäilen vaan että sattuvat kiristyessään pysähtymään juuri oikeaan kohtaan ehkä joku putkiteippi homma sais vähän säädettyä mihin kohtaan kiristyy, mutta melko viritykseksi menee.



Kiitoksia :) Tulipa sitä hierottuakin ihan riittävästi :)

Ei tule näkyviin jää kotelon välipohjan alle alimpaan kohtaan eli radien liitokseen, mihin pitäisi t-haara saada kytkettä mihin saisi tuon tyhjennys hanan rakenneltua. Tuo kääntyvä olisi miltei pakollinen että saa varmasti oikeaan kohtaan käännettyä hanan.

EK-Waterblocks G1/4, Y-haara, 2x G1/4 sisäkierre, musta - 10,90€

Tuota käytän itse tyhjennyksessä, toisessa Y-haarassa uros-uros liitin ja siinä hana, toisesta jatkuu looppiin päin. Tuossa on pyörivä rakenne. Tarvit tosin sen uros-uros liittimen, niitä ei Jimssillä näyttäisi nopealla katsannalla olevan.

edit. Jos heti on tarve, niin toiseen vaan kiinni letkuliitin ja siitä lyhyellä letkulla hanalle.
 
Mahtaisiko kellään palstalaisella olla yhtä kpl ylimääräisenä ei ole värilläkään väliä kun tulee piiloon. Maksan toki kirjepostit ja jotain järkevää liittimestä. YV:llä tavoittaa tai tästä suoraan :)

Minulla taitaa olla noita muutama kun hamstrasin omaan projektiin useamman ja sitten erinäisistä syistä ei mennytkään yhtään... Laitan yv...
 
b) BeQuiet : Dark base pro 900.Jäähdyttimien sopivuus ei hyvä.be quiet! Virtually Inaudible Hardware
Itse sain tuonne mahtumaan 420mm kattoon ja 280mm eteen ilman modailuja, mutta mikä nyt sitten on kullakin riittävä määrä. Enemmänhän noita tosiaan tarvii jos haluaa täysin hiljaisen rasituksessakin.
Kuten @Fribo-71 jo kommentoikin, lattialle ei oikein mahdu kuin korkeintaan yksi tuuletin, itsellä ei edes sitä kun on tuollainen historiallinen pumppu käytössä.

Rasituksessa tuulettimet ~800rpm eli äänetön ei ole, mutta suhteellisen hiljainen kuitenkin kun katto ja etulevy jonkin verran blokkaavat ääntä (ja haittaavat ilman liikkumista). Nesteen lämpö 45C (asunnossa 22C) kun lämpökuormaa on kellotettuna reilut 400W.

Lisädetaileja löytyy Custom nestejäähdytys - yleisthreadi
 
Täysin hiljaisen rasituksessa? Ei auta lisäämällä tuulettimien määrää. Osta kymmenen jotain halpis tuuletinta ja vedä ne nippareilla kiinni tai johonkin alustaan ja ajele kaikkia vs vertaile mikä on "sopiva määrä". Kymmenen se ei ainakaan ole... Itselläni on kovat odotukset AP182 osalta (3x). Omien kokemusten mukaan 3-6 tuuletinta on aika optimi ja rauhallinen tuuletinprofiili.
 
Täysin hiljaisen rasituksessa? Ei auta lisäämällä tuulettimien määrää. Osta kymmenen jotain halpis tuuletinta ja vedä ne nippareilla kiinni tai johonkin alustaan ja ajele kaikkia vs vertaile mikä on "sopiva määrä". Kymmenen se ei ainakaan ole... Itselläni on kovat odotukset AP182 osalta (3x). Omien kokemusten mukaan 3-6 tuuletinta on aika optimi ja rauhallinen tuuletinprofiili.

Kovat odotukset jostain tuulettimista yleensä päättyy pettymykseen... (pahoittelut negatiivisesta asenteesta)

Mitä itse olen lukenut nuista AP182, että tehokkaita kyllä ovat mutta tuo lapojen edessä oleva "shroudi" aiheuttaa melkoisesti lisämelua... Silverstonella oli tuommoisia joitain samanlaisia tuulareita mutta ilman tuota lapojen edessä olevaa "shroudia" ja olivat kuulemma hiljaisempia... tiedä sitten miten oma korva noista tykkäisi.
 
Tulee kennokäyttöön, joten siihen lapojen eteen tulee jokatapauksessa eteen rivat. Ainakin 181 oli huonompi valinta moralle kun 9pc Gentle typhooneja, joten epäilykseni on itsellänikin. Tosin kenno pinta alakin kasvaa merkittävästi ja ap181 ja 182 mallien välillä suurin ero on laakeroinnissa ja kierrosalueessa. Skeptinen nyt kannattaakin olla
 
Kone sekosi jotenkin ja yhtäkkiä kaikki fan curvet olivat menneet 100% ja aloin nyt säätää niitä ulkomuistista. Saisinko mielipiteitänne millaisia nopeuksia radien tuulettimille, kotelotuulettimille ja pumpulle kannattaisi laittaa?

Idlessä CPU temp on n. 30-31° ja GPU1&2 temp 27-28° kun pidän pumppua 70%, radituulettimia 50% (1200rpm) ja kotelotuulettimia 70% (1050rpm) nopeuksilla.

Onko pumpun nopeudella yleensäkään merkitystä paitsi että jos pitää 100% voi se kulua ja hajota nopeammin? Ainakaan äänessä en huomaa eroa tuulettimien hurinan yli.

Koneen speksit näkyvät vasemmalla. Jäähdytyksessä EK:n custom loop:

EK-Supremacy EVO - Nickel
EK-FC Titan X Pascal - Nickel (2x)
EK-FC Titan X Pascal Backplate - Black
EK-CoolStream XE 480 (Quad) (2x)
EK-Vardar F4-120ER (2200rpm) (8x)
EK-XRES 140 Revo D5 PWM (sisältää pumpun)
EK-DuraClear 11,1/15,9mm (letku)
EK-ACF Fitting 12/16mm - Black (kompressioliitin, 10x)
EK-AF Ball Valve (10mm) G1/4 - Black Nickel
EK-Ekoolant EVO CLEAR (100 ml tiiviste, jossa homeenestoaineet yms.)

Kiitos!
 
Viimeksi muokattu:
Kone sekosi jotenkin ja yhtäkkiä kaikki fan curvet olivat menneet 100% ja aloin nyt säätää niitä ulkomuistista. Saisinko mielipiteitänne millaisia nopeuksia radien tuulettimille, kotelotuulettimille ja pumpulle kannattaisi laittaa?

Idlessä CPU temp on n. 30-31° ja GPU1&2 temp 27-28° kun pidän pumppua 70%, radituulettimia 50% (1200rpm) ja kotelotuulettimia 70% (1050rpm) nopeuksilla.

Onko pumpun nopeudella yleensäkään merkitystä paitsi että jos pitää 100% voi se kulua ja hajota nopeammin? Ainakaan äänessä en huomaa eroa tuulettimien hurinan yli.

Koneen speksit näkyvät vasemmalla. Jäähdytyksessä EK:n custom loop, 2x EK-CoolStream XE 480 8x Vardar 2200rpm-tuulettimilla, EK:n D5-pumppu.

Kiitos!
Eiköhän nuissa ole jonkin verran varaa pudottaa.Kokeile pumppu 30%,Radituulettimet 30% kotelotuulettimet 40%.Jos lämmöt nousee niin tuosta säätämään.
Kuluuhan se pumppu ehkä pikkaisen nopeamin, mutta kuinka nopeasti on lopppu?
Tuossa omat käppyrät:
pumpun käyrä.PNG puhaltimen käyrä.PNG
Pumppu säätyy cpu:n mukaan,tuulettimet seuraa nesteen lämpöjä.
 
Viimeksi muokattu:
Säätöhän tapahtuu aina korvakuulolla ja testaten. Idlenä kaikki niin pienelle, että tuulettimet juuri ja juuri pyörii ja rasituksessa sitten tasaisesti tarvittavalle kierrosalueelle.
 
Kone sekosi jotenkin ja yhtäkkiä kaikki fan curvet olivat menneet 100% ja aloin nyt säätää niitä ulkomuistista. Saisinko mielipiteitänne millaisia nopeuksia radien tuulettimille, kotelotuulettimille ja pumpulle kannattaisi laittaa?

Idlessä CPU temp on n. 30-31° ja GPU1&2 temp 27-28° kun pidän pumppua 70%, radituulettimia 50% (1200rpm) ja kotelotuulettimia 70% (1050rpm) nopeuksilla.

Onko pumpun nopeudella yleensäkään merkitystä paitsi että jos pitää 100% voi se kulua ja hajota nopeammin? Ainakaan äänessä en huomaa eroa tuulettimien hurinan yli.

Koneen speksit näkyvät vasemmalla. Jäähdytyksessä EK:n custom loop:

EK-Supremacy EVO - Nickel
EK-FC Titan X Pascal - Nickel (2x)
EK-FC Titan X Pascal Backplate - Black
EK-CoolStream XE 480 (Quad) (2x)
EK-Vardar F4-120ER (2200rpm) (8x)
EK-XRES 140 Revo D5 PWM (sisältää pumpun)
EK-DuraClear 11,1/15,9mm (letku)
EK-ACF Fitting 12/16mm - Black (kompressioliitin, 10x)
EK-AF Ball Valve (10mm) G1/4 - Black Nickel
EK-Ekoolant EVO CLEAR (100 ml tiiviste, jossa homeenestoaineet yms.)

Kiitos!

Itse säätänyt että pumput 2xddc aina 2000rpm. Kaksi radia sammuu kun neste alle 31c. Kolmas/viimenen radi sammuu kun neste alle 30c. Eli radit idlessä käytännössä passiiviset. Kotelo tuularit seuraa emon vrm lämpöjä.
 
Edelleen painottaisin vain sitä, että idlessä pitää huolehtia, että kaikki komponentit pysyy riittävän viileinä unohtamatta esim SSD:tä, virransyöttöjä ja poweria. Kukaan ei voi arvoja antaa vaan ne pitää testata looppi kohtaisesti. Silti kannattaa pitää mielessä, että cpu lämpötila saa idlessä olla vaikka 60 astetta ja sillon on oikein säädetyt tuularit ;) Nesteen lämpötilan seuranta on kaiken alku. Jos kykenee ohjaamaan tuulettimilla nesteen 30-40 asteen välille aina, pysyy myös suurella todennäköisyydellä koko loota riittävän viileänä. Pumppu taas ei kulu täysillä tai hitaammilla kierroksilla sen enempää, jos paineentuotto ei riitä alkaa D5 ravistamaan, jollon voi kulua nopeammin. Jos kavitoi, kuluu nopeammin. Riittävät kierrokset kannattaa testata rasituksessa (max rasitus) tuulettimet täysillä, ja kun alkaa vaikutusta lämpöihin tulemaan, nostaa kierroksia.
 
Vaikka mulla onkin pelkkä eisbaer, niin oon seurannut pitkään tätä ketjua. Täällä on varmaan ukkoja, jotka on pelannut enemmän näiden lämpötila-antureiden kanssa. Tilasin omaan eisbaeriin tämän ja tarkoitus oli laittaa tähän värimaailmaan sopiva näyttö kiinni. Tätä varten ei ollut sopivaa ainakaan jimmyllä saatavissa, joten tilasin tämän mittarin: 3 Digit 0.56" Led Digital Thermometer 12V Temperaturanzeige für DS18B20 Sensor | eBay

Menenkö ihan metsään? Eikö myös tuon Phobyan anturin voisi laittaa amoon kiinni (T-sensor) sekä jakaa johdon myös tuolle näytölle? Eikö lämpötila-antureissa normaalisti kulje kaksi johtoa ja joissan tapauksissa maa kolmantena?
 
Vaikka mulla onkin pelkkä eisbaer, niin oon seurannut pitkään tätä ketjua. Täällä on varmaan ukkoja, jotka on pelannut enemmän näiden lämpötila-antureiden kanssa. Tilasin omaan eisbaeriin tämän ja tarkoitus oli laittaa tähän värimaailmaan sopiva näyttö kiinni. Tätä varten ei ollut sopivaa ainakaan jimmyllä saatavissa, joten tilasin tämän mittarin: 3 Digit 0.56" Led Digital Thermometer 12V Temperaturanzeige für DS18B20 Sensor | eBay

Menenkö ihan metsään? Eikö myös tuon Phobyan anturin voisi laittaa amoon kiinni (T-sensor) sekä jakaa johdon myös tuolle näytölle? Eikö lämpötila-antureissa normaalisti kulje kaksi johtoa ja joissan tapauksissa maa kolmantena?

Tuo tilaamasi näyttö tukee vain DS18B20-anturia, ihan heti en löytänyt tietoa onko tuossa Phobyan palikan sisällä vastaava anturi. Mutta itsellä meni heti 2 noita näyttöjä tilaukseen, käytän DS18B20-antureita pannuhuoneessa seuraamaan lämmitysverkon meno- ja paluuveden lämpötilaa. Anturit oli kiinni Raspberryssä, jonka laitoin sääasemaksi. Nyt on tulossa antureille omat näytöt, kiiti vinkistä!

edit. Voit laittaa Phobyan anturin emoon kiinni, katso vain pinni oikein. Anturin liittimessä on kolmio merkitsemässä ykköspinniä, emon manuaalista löytyy emon pinnijärjestys. Haaroittamisesta näytölle en osaa sanoa.
 
Tuo tilaamasi näyttö tukee vain DS18B20-anturia

Pikaisen tutkiskelun ja googlettelun peruseella DS18B20-anturi on kolmejohtoinen, eli se maa on varmaan tärkeässä roolissa.. Voihan sitä kokeilla! Tilasin yhden kappaleen, koska eurooppa ja nopeampi toimitus kuin kiinasta. Voihan tässä vaikka sitten laittaa tilaukseen kiinastakin 2napaisen näytön..

Jos anturit täsmäävät, niin en näkisi mitään syytä (omalla sähkötietämyksellä), ettei se johdon jakaminen onnistuisi.
 
Jos siellä on vastusanturi niin kuin epäilen niin pitää huolehtia että vain yhdestä paikasta tulee syottöjännite, lisäksi oikea napaisuus ja potentiaalin sama taso (maa tai - ) varmistettava jotta näyttö on edes sinne päin. Noilla ehdoilla haaroittaminen voi onnistua.
 
Yleinsä voisi jakaa lämpötilan mittauksen kahteen osaan, jossa toinen on termopari, jolla mitataan jännitettä ja käytetään referenssiä ympäröivästä lämpötilasta muuntimen kanssa. Näin tosin vain korkeissa lämpötiloissa. Muutoin pitäydytään ntc ja ptc vastuksissa, jossa mitataan resistanssin muuttumista lämpötilan mukaan. Tuo vakuttaa oman vajavaisen elektroniikka kokemuksen perusteella ntc/ptc vastukselta, jossa arvo muutetaan suoraan https://cdn.sparkfun.com/datasheets/Sensors/Temp/DS18B20.pdf binary outputiksi, joten sun tarttis saada tuo phobyan anturi tuon muuntimeen kiinni, jotta saisit jotain näyttöön. Joskin siis mahdoton tehtävä imo. En muutenkaan tiedä mitä hyötyisit tuosta phobyasta, jos et saisi emolle/tuulettimia ohjaavalle yksikölle lämpötila tietoa? ntc ja ptc vastuksilla on se ja sama kummin päin kytketään. Termopari tuo tuskin on, niissä toki merkitystä..
 
Nimenomaan vastusanturiin syötetään yleensä joku pieni vakio virta arvo ja sitten järjestelmä mittaa sen vastuksen yli olevaa jännitettä joka muuttuu sen vastuksen muuttuessa. Tarkoitin että tuota vakiovirtaa syöttäviä piirejä voi olla vain yksi mutta sitä jännite-arvoa voidaan mitata vaikka kuinka monella mittarilla kunhan se ei kuormita tuota syöttävää piiriä. Tietenkin mitattavan jännitteen tulee olla oikean suuntainen ja maadoituksen /miinuspotentiaalin täytyy olla sama tai muuten kaikki mittalaitteet saattaa näyttää mitä sattuu.
 
Niin siis onhan noita digitaalisia antureita jotka tarvitsevat syöttöjännitteen ja sitten lähettävät lämpötilatiedon digitaalisena mitta-arvona eteenpäin, noita voi mahdollisesti kytkeä rinnan mikäli kaikki laitteet "puhuvat" samaa kieltä eivätkä sotke toistensa toimintaa esim kyselemällä tietoa yhtäaikaisesti.
 
Vitsi mikä määrä infoa! Kiitos ja kumarrus, pääsen todennäköisesti vähän eteenpäin asiassa :tup:
 
Vähän OT tämäkin tieto, mutta menkööt. DS18B20-antureita voi tosiaan kytkeä rinnakkain, jokaisella on oma sarjanumero ja sitä vastaan voi ottaa tiedon ulos. Raspberryllä oli yksi input-pinni käytössä kolmelle anturille.
 
Käsittääkseni kaikki (pc) vesilooppeihin myytävät anturit on juurikin ntc/ptc vastuksia. Ds1820 on enemmänkin tonne sulautettujen puolelle juurtunut anturi halvan hinnan, yleisyyden, digitaalisuuden, väylänsä, onewiren yms takia. (anturi toimii normaalisti 3johdolla, mutta osaa toimia myös 2johdolla) Itselläkin oli aikoinaan liki 15anturia yhdessä i/o:ssa kiinni ja hyvin toimi. Muistaakseni melko riitävä määrä mitä yksi i/o pystyy väylänä noita hoitamaan ja jos jostain syystä maksimi määrään tultaisiin niin ottaa vaan yhden i/o:n lisää, mutta menee tosiaan sulautettujen yms puolelle missä ds1820 on kyllä loistava anturi. Itse tulee käytettyä 99.9% projekteissa missä lämpöä joutuu mittaamaan/seuraamaan. Termoparilla sitten jos joudutaan menemään yli 300asteen yms. Jos näyttö on suunniteltu ds1820 antureille niin ntc/ptc anturin liittäminen siihen on miltei "mahdotonta" jos ei elektroniikkaa ihan harrastuksena halua rakennella tai opetella.

Ettei ihan offtopiciksi ajaudu, osaako kukaan neuvoa pystyykö speedfanilla tekemään viiveitä tonne tuulein säätöihin, hyvänä esimerkkinä esim Rainbow six siege mikä hyppii pelin ja "valikon" väliä koko ajan niin pumppaa turhaan radin tuulettimia ylös alas prossun lämpöjen mukaan. Tiedossa että nesteellä olisi parempi tuo ohjaus tehdä, mutta ei nykyinen emo sitä tue anturi kyllä loopista löytyy. Sitä olen myös syvästi ihmetellyt miksi kukaan ei ole tehnyt Arduino pohjaista lautaa missä olisi pwm lähtöjä ja lämpöanturi paikkoja mitkä arduinon usb kautta menisi tietoon Speedfanille. Isoimpana syynä lienee että uusista emoista aika moni sisältää riittävästi pwm liittimiä. Lämpötila antureille paikkoja ei taida kuitenkaan löytyä kovimpaan monesta emosta ja vielä on vissiin jokunen prosentti emoja mitä Speedfan ei tue?
 
Viimeksi muokattu:
Käsittääkseni kaikki (pc) vesilooppeihin myytävät anturit on juurikin ntc/ptc vastuksia. Ds1820 on enemmänkin tonne sulautettujen puolelle juurtunut anturi halvan hinnan, yleisyyden, digitaalisuuden, väylänsä, onewiren yms takia. (anturi toimii normaalisti 3johdolla, mutta osaa toimia myös 2johdolla) Itselläkin oli aikoinaan liki 15anturia yhdessä i/o:ssa kiinni ja hyvin toimi. Muistaakseni melko riitävä määrä mitä yksi i/o pystyy väylänä noita hoitamaan ja jos jostain syystä maksimi määrään tultaisiin niin ottaa vaan yhden i/o:n lisää, mutta menee tosiaan sulautettujen yms puolelle missä ds1820 on kyllä loistava anturi. Itse tulee käytettyä 99.9% projekteissa missä lämpöä joutuu mittaamaan/seuraamaan. Termoparilla sitten jos joudutaan menemään yli 300asteen yms. Jos näyttö on suunniteltu ds1820 antureille niin ntc/ptc anturin liittäminen siihen on miltei "mahdotonta" jos ei elektroniikkaa ihan harrastuksena halua rakennella tai opetella.

Ettei ihan offtopiciksi ajaudu, osaako kukaan neuvoa pystyykö speedfanilla tekemään viiveitä tonne tuulein säätöihin, hyvänä esimerkkinä esim Rainbow six siege mikä hyppii pelin ja "valikon" väliä koko ajan niin pumppaa turhaan radin tuulettimia ylös alas prossun lämpöjen mukaan. Tiedossa että nesteellä olisi parempi tuo ohjaus tehdä, mutta ei nykyinen emo sitä tue anturi kyllä loopista löytyy. Sitä olen myös syvästi ihmetellyt miksi kukaan ei ole tehnyt Arduino pohjaista lautaa missä olisi pwm lähtöjä ja lämpöanturi paikkoja mitkä arduinon usb kautta menisi tietoon Speedfanille. Isoimpana syynä lienee että uusista emoista aika moni sisältää riittävästi pwm liittimiä. Lämpötila antureille paikkoja ei taida kuitenkaan löytyä kovimpaan monesta emosta ja vielä on vissiin jokunen prosentti emoja mitä Speedfan ei tue?

Pystyy. Configure -> Fan Control -> kun olet Customoidussa Response käppyrässäsi, alhaalla "Hysteresis". Sillä onnistuu.

Edit. Jos sulla on näyttis kierrossa, ohjaa ihmeessä tuulettimia mielummin GPU lämpöjen mukaan. Paljon parempi vaihtoehto.
 
Tuli itsekin kasailtua vakio Fury X ja i7-3770k + PH-TC14PE kombon tilalle custom loop. Lämpötilat tasoittui kummasti ja pöhinät muuttui äänettömyydeksi tai korkeintaan miedoksi puhinaksi boincin jauhaessa täydellä kuormalla. Kyllä kannatti vaikka hieman maksoikin :) Kotelona Fractalin Define S, jäähdyttimeksi tuli Alphacoolin ST30 420 ja siihen tuulettimiksi Arctic Coolingin F14 tuulettimet. Nuo tosin vaihtunee johonkin parempiin, kunhan saisi päätettyä mihin.. :) Liittimet Phobyan mustia nikkelöityjä ja blockit ja rese-pumppu-yhdistelmä EK:n käsialaa. Lämmönjohteet vaihtui samalla Liquid Ultrasta ja MX4-tahnasta Thermal Grizzlyn Condactonautiin ja Kryonautiin. En sen tarkemmin testannut mikä noiden vaikutus oli mutta lämmöt on joka tapauksessa kohdillaan.
 
Tuli itsekin kasailtua vakio Fury X ja i7-3770k + PH-TC14PE kombon tilalle custom loop. Lämpötilat tasoittui kummasti ja pöhinät muuttui äänettömyydeksi tai korkeintaan miedoksi puhinaksi boincin jauhaessa täydellä kuormalla. Kyllä kannatti vaikka hieman maksoikin :) Kotelona Fractalin Define S, jäähdyttimeksi tuli Alphacoolin ST30 420 ja siihen tuulettimiksi Arctic Coolingin F14 tuulettimet. Nuo tosin vaihtunee johonkin parempiin, kunhan saisi päätettyä mihin.. :) Liittimet Phobyan mustia nikkelöityjä ja blockit ja rese-pumppu-yhdistelmä EK:n käsialaa. Lämmönjohteet vaihtui samalla Liquid Ultrasta ja MX4-tahnasta Thermal Grizzlyn Condactonautiin ja Kryonautiin. En sen tarkemmin testannut mikä noiden vaikutus oli mutta lämmöt on joka tapauksessa kohdillaan.
Laitappa kuvvaa!
 
Eilen saapui Sloveniasta paketti ja tänään tuon uskalsi jo avata.
Monoblock_1.jpg Monoblock_2.jpg

Onko kokemusta tuosta ek:n tahnasta joka tuli tuon blokin mukana?Vai pitäisikö käydä
verkkokaupassa hakemassa tahnaa?Mikäs se tänäpäivänä olisi parasta?
 
Eilen saapui Sloveniasta paketti ja tänään tuon uskalsi jo avata.
Monoblock_1.jpg Monoblock_2.jpg

Onko kokemusta tuosta ek:n tahnasta joka tuli tuon blokin mukana?Vai pitäisikö käydä
verkkokaupassa hakemassa tahnaa?Mikäs se tänäpäivänä olisi parasta?
Ei se huonoa ole, mutta paras tietenkin on thermal grizzlyn kryonaut.
 
Eilen saapui Sloveniasta paketti ja tänään tuon uskalsi jo avata.
Monoblock_1.jpg Monoblock_2.jpg

Onko kokemusta tuosta ek:n tahnasta joka tuli tuon blokin mukana?Vai pitäisikö käydä
verkkokaupassa hakemassa tahnaa?Mikäs se tänäpäivänä olisi parasta?

Onko siinä sun tahnatuubissa mainittu valmistajaa?
Mulla tuli Jimmssiltä tilatun EK:n prossublokin mukana thermal grizzlyn kryonauttia pieni tuubi, siitä sit riitti näyttiksellekin asti.
 
Ennen EK postitteli MX-2 tai MX4. Eipä ole tarvinnut vähään aikaan blokkeja tilata, joten vaikea sanoa, mutta mikäli ei tuosta huonommaksi ole muuttunut niin uskaltaa käyttää ja on "hyvää".
 
Eipä tuosta valmistajaa löytynyt.
Noctuan NT-H1:stä saattaa tuubin perällä pikkuisen vielä olla ja sitten tietysti jäi ylimääräistä L-U:ta.No josko tuota ek:n EK-TIM Ectotherm:iä uskaltaa laittaa.
 
Tämän näköinen tuubi.Sisältöhän voi olla melkein mitä tahnaa tahansa:
ek-tim ecotherm.jpg
 
Ihan kamaa se on. toki parempiakin on, mutta jos toinen vaihtoehto on kaapinperukoilla kypsynyt tahnan jämä niin ei kahta puhetta mitä sinne kannattaa laittaa.

edit. laitoin tuota GPU blokin alle kun noctuan töhnä kuivahti. Asiansa on ajanut.
 
No tilasin kumminkin jo jimms:iltä Thermal Grizzly Kryonaut:ia gramman tuubin.
Näköjään viimeinen tuubi oli saldoilla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 679
Viestejä
4 492 283
Jäsenet
74 283
Uusin jäsen
Maunula

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom