Sivumennen sanottuna tässä projektissa meni alkuun kaikki mahdollinen pieleen ja kaikista juonenkäänteistä ja manalan henkien manaamisista riittäisi tarinaa vaikka novelliksi asti. Mutta nyt kokoonpano sentään käynnistyy ja 3Dmarkit ajettu. Lopullisen kokoonpanon kasaus jatkuu tammikuussa.
TL;DR: Verrattuna Fractal Design Kelvin S360:een, niin custom-jäähyni pitää CPU:n (i7-5960x) lämmöt yli 10C alempana, vaikka kierrossa on nyt myös 2080 Ti. Joten loppu hyvin, kaikki hyvin.
No joo. Kirjoitetaas tähän nyt sitten epilogi omasta, ensimmäisestä custom-luupista. En kerro että mikä kaikki meni pieleen (Spoiler: Aivan kaikki. Kyllä. Kaikki.), vaan että kokoonpano on vihdoin kasassa ja toimii kuten oli suunniteltu.
Jäähynä on Watercool Mo-Ra3 LT420, tuulettimina 9 x Arctic P14 PWM PST, pumppuna joku D5 250ml. CPU block on Phobya UC-1 Extreme ja lisäksi kierrossa on MSI Sea Hawk EK X 2080 Ti.
En muista nimeä joka suositteli minulle täällä noita tuulareita, mutta iso käsi sinne suuntaan! Vaikkei emolevy anna pyörittää noita miniminopeudellaan, vaan alimmillaan n. 700 rpm, niin nuohan on (lähes) täysin äänettömät! Ja halpojakin olivat. Minun piti itse asiassa ostaa 4 x 200 mm tuulettimet, mutta tuohon kennoon ei löytynyt enää mistään sitä virallista neljän tuulettimen kehikkoa, joten mentiin sitten noilla 140 mm:llä.
Samoiten tuo D5, nopeussäädin 1-5 asennossa n. 2 ja tuosta ei pysty korvakuulolla sanomaan, onko pumppu päällä vai ei, niin hiljainen se on. Lopputuloksena on siis tehokas, ruma, futureproof, hiljainen ja perkeleen kallis jäähdytysratkaisu. Entinen AIO ei pääse lähellekään jäähdytystehossa tai hiljaisuudessa.
Jos tästä projektista nyt pitäisi jotain oppia ja tehdä jotain toisin, niin muutamat kulmaliittimet ja kotelon läpiviennit siistisivät letkuvetoja. Ja sitten nuo uudet pikaliittimet pitää vielä jossain vaiheessa lisätä kiertoon.