Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Itseltä löytyy jopa 2-4m kiinalais letku, mikä en itse suosittelisi käyttämään. Voisin toki antaa maksutta jos akuutista tarvetta? Paras vaihtoehto olisi EK:n duraclear tai Primochill:n advanced LRT letkuja.
Toimitusajat noilla vaan on ensiviikolle jos Jimm'sltä tilaa. Vanhat ovat primochillia ja on ollut hyvää.

Tuosta Puuilon letkusta kasasin aikoinaan loopin ja oli aika kovaa. Jäi hieman arveluttamaan tiiveys. Onko kiinalainen todettu kehnoksi? Onko kuinka kovaa?
 
Pistä ihmeessä lämpöjä tänne. Minua ainakin kiinnostaa.

Nyt tuli ajettua Aida64 extremeä cpu:lle ja Heaven gpu:lle samanaikaisesti 40min. Huoneenlämpönä 21*C ja tuulettimet 1300rpm
Cpu kellot 5 GHz ja gpu 2040 MHz
Cpu lämmöt vakiintui 64*C ja Gpu 53*C.
Litkun lämmöt 38*C

Idle cpu 36*C/gpu 32*C/nesteet 32*C
Edit* nesteiden lämmöt ei vissii pidäkään paikkaansa, tarvii vielä tarkistaa mittarin toiminta.
 
Viimeksi muokattu:
Leikkelin tollaisista kovon kiinnitykseen tarkoitetuista kumeista noin 2mm paksut prikat jousten alle niin nyt näkyisi olevan p95 blendissä avg lämmöt ~55 luokkaa ja siinä missä aiemmin piikkaili 77-78 siinä niin nyt piikit jää luokkaan 65c :D
Väärä hälyytys, 45min blendiä ja avg lämmöt 74c, prossun virrankulutus keskimäärin 93w ja veden lämpö pumpun paluusta mitattuna 30.1c. Jotenkin tuntuu käyvän kuumana kun nyt vielä vakiokelloillakin..
Ärsyttävää kun esim bfv pelatessa prossu piikkailee lähemmäs 80c ajoittain ja tuulettimet ramppaa silloin ylös. Näyttis pysyy nätisti 45-55c luokassa sentään.
Max lämmöt käyneet 83.8 kuitenkin, en tiedä et onko toi blokki huono vai mikä tuossa oikein on ongelmana, tahnatkin koitin vaihtaa mutta ei juurikaan auttanut.
 
Viimeksi muokattu:
Väärä hälyytys, 45min blendiä ja avg lämmöt 74c, prossun virrankulutus keskimäärin 93w ja veden lämpö pumpun paluusta mitattuna 30.1c. Jotenkin tuntuu käyvän kuumana kun nyt vielä vakiokelloillakin..
Ärsyttävää kun esim bfv pelatessa prossu piikkailee lähemmäs 80c ajoittain ja tuulettimet ramppaa silloin ylös. Näyttis pysyy nätisti 45-55c luokassa sentään.
Max lämmöt käyneet 83.8 kuitenkin, en tiedä et onko toi blokki huono vai mikä tuossa oikein on ongelmana, tahnatkin koitin vaihtaa mutta ei juurikaan auttanut.

Niin mites pumpun kierrokset onhan tarpeeksi korkealla et lämpö myös siirtyy veteen. Ei ainakaan vesi ole kuumaa.
 
Niin mites pumpun kierrokset onhan tarpeeksi korkealla et lämpö myös siirtyy veteen. Ei ainakaan vesi ole kuumaa.
Kyllä, noin 3000rpm rasituksessa. Kokeilin vielä ilmata ja vedin säiliön täyteen tuosta, saa nähdä josko yhtään auttaa kun ainakin jokunen kupla vielä irtosi kierrosta..
 
Kyllä, noin 3000rpm rasituksessa. Kokeilin vielä ilmata ja vedin säiliön täyteen tuosta, saa nähdä josko yhtään auttaa kun ainakin jokunen kupla vielä irtosi kierrosta..

Kyllähän tuossa joku pieni säätöhomma jossain kuulostaisi olevan. Blokki yksi epäilty tietysti, miten kontakti prossun kanssa? Jos blokki esim. kovera/kupera eikä saa kunnolla kontaktia siksi. Mikä emo ja mitkä asetukset sen kanssa, oletko viimeisimmän biossin päivittänyt? Joskushan nuo vakiona alkaa puskee ihan holtittomasti virtaa prossulle joten senkin tarkistaisin.
 
Kyllähän tuossa joku pieni säätöhomma jossain kuulostaisi olevan. Blokki yksi epäilty tietysti, miten kontakti prossun kanssa? Jos blokki esim. kovera/kupera eikä saa kunnolla kontaktia siksi. Mikä emo ja mitkä asetukset sen kanssa, oletko viimeisimmän biossin päivittänyt? Joskushan nuo vakiona alkaa puskee ihan holtittomasti virtaa prossulle joten senkin tarkistaisin.
Asus b450 tuf gaming lankkuna. On uusin bios, tarjoaa kevyes rasituksessa sen normaalin 1.42-1.45 pbo päällä ja noin 4.2ghz ja raskaammassa 4-4.05ghz ja 1.35v suurin piirtein. Taidan vielä jossain vaiheessa kokeilla laittaa tahnat levittämällä, ainoa vaan että nh-d15 noctualla lämmöt pysyi jonkin verran alempana samalla tavalla tahnat laitettuna mikä mua ihmetyttää. Pelatessa tosin veden lämpö näkyisi nousevan 42-43c paikkeille mutta ei tän luulisi näin kuumana silti käyvän
 
Asus b450 tuf gaming lankkuna. On uusin bios, tarjoaa kevyes rasituksessa sen normaalin 1.42-1.45 pbo päällä ja noin 4.2ghz ja raskaammassa 4-4.05ghz ja 1.35v suurin piirtein. Taidan vielä jossain vaiheessa kokeilla laittaa tahnat levittämällä, ainoa vaan että nh-d15 noctualla lämmöt pysyi jonkin verran alempana samalla tavalla tahnat laitettuna mikä mua ihmetyttää. Pelatessa tosin veden lämpö näkyisi nousevan 42-43c paikkeille mutta ei tän luulisi näin kuumana silti käyvän

Ens kerralla, kun tyhjennät loopin nii hio cpu blocki tasaseks ja vaikka samalla ihs. Se voi myös auttaa. Myös blockin kääntäminen 90 astetta on auttanut jossain tapauksissa.
 
Ens kerralla, kun tyhjennät loopin nii hio cpu blocki tasaseks ja vaikka samalla ihs. Se voi myös auttaa. Myös blockin kääntäminen 90 astetta on auttanut jossain tapauksissa.
Hs en viitsisi hioa kun takuullinen prossu ja tosiaan noctuan kanssa kävi kyllä viileänä. Meinasin metsästää tähän jostain käytettynä Gts 360 radin eteen tuon Se360 tilalle niin täytyy silloin tutkailla toi blokin suoruus samalla. Toki sekin voisi hieman auttaa jos muuttaisi kiertoa niin että gpu ja cpu välissä olisi radi toisinkuin nyt? Ei tämä hälyyttävän kuumana käy mutta toi tuulettimien ramppaus vituttaa :D
 
Kierron järjestyksellä saattaa "parhaassa" tapauksessa saada ehkä asteen tai 2 joltain komponentilta lämpöjä alas, jos kaikki muuten on kunnossa..
 
Asus b450 tuf gaming lankkuna. On uusin bios, tarjoaa kevyes rasituksessa sen normaalin 1.42-1.45 pbo päällä ja noin 4.2ghz ja raskaammassa 4-4.05ghz ja 1.35v suurin piirtein. Taidan vielä jossain vaiheessa kokeilla laittaa tahnat levittämällä, ainoa vaan että nh-d15 noctualla lämmöt pysyi jonkin verran alempana samalla tavalla tahnat laitettuna mikä mua ihmetyttää. Pelatessa tosin veden lämpö näkyisi nousevan 42-43c paikkeille mutta ei tän luulisi näin kuumana silti käyvän
Siinähän se vastaus onkin eli veden lämmöt nousee liian korkeaksi siksi myös korkeammat piikit prossulla. eli jäähdytys ei toimi vedelle. koita saada veden lämpöjä alas ni toimii. ja ethän lämmitä toisella radilla toista? eli laita kaikki puhaltamaan sisään tai ulos.
 
Siinähän se vastaus onkin eli veden lämmöt nousee liian korkeaksi siksi myös korkeammat piikit prossulla. eli jäähdytys ei toimi vedelle. koita saada veden lämpöjä alas ni toimii. ja ethän lämmitä toisella radilla toista? eli laita kaikki puhaltamaan sisään tai ulos.
Kaikki puhaltaa sisälle ja takana ylhäällä yksi poisto.
 
Ja siis toi piikkailee vaikkei olisikaan gpu:lla rasitusta, prime95 blendissä pahimmillaan 31c nesteen lämpö ja max lämpö prossulla 83-84c. Ehkä sitten tuossa Noctuassa oli niin paljon enemmän massaa kun blokissa että se tasoitti nuo piikit pois?
 
Kyllä mä lähtisin tutkailemaan blokin kontaktia prossuun tuolta pohjalta ja sen jälkeen säätäsin tuuletinprofiilia niin, ettei vesi lämpene yli 40 asteen.
 
Ja siis toi piikkailee vaikkei olisikaan gpu:lla rasitusta, prime95 blendissä pahimmillaan 31c nesteen lämpö ja max lämpö prossulla 83-84c. Ehkä sitten tuossa Noctuassa oli niin paljon enemmän massaa kun blokissa että se tasoitti nuo piikit pois?
ymmärinkö nyt oikein et pelatessa veden lämmöt nousee? no ok. joo mut tossa tapauksessa mitä tähän laitoit prime vetää varmasti korkeita lämpöjä jossain vaiheessa ja elä unohda et nyt rasitat pelkäästään prossua. ei vesi välttämättä nouse vielä korkeaksi.
 
Ja siis toi piikkailee vaikkei olisikaan gpu:lla rasitusta, prime95 blendissä pahimmillaan 31c nesteen lämpö ja max lämpö prossulla 83-84c. Ehkä sitten tuossa Noctuassa oli niin paljon enemmän massaa kun blokissa että se tasoitti nuo piikit pois?
kontakti ei vain toimi. pitää jotain sun kehitellä. jos mahdollista ni vedä läpi ruuvit tai joitain.
 
kontakti ei vain toimi. pitää jotain sun kehitellä. jos mahdollista ni vedä läpi ruuvit tai joitain.
Laitoin jo pari mm prikkaa jousen ja blokin kiinnitysraudan välille, ei ole enää ainakaan siitä kiinni että olisi liian löysällä. Silmämääräisesti kontakti oli ainakin tahnojen leviämisen mukaan kohdallaan mutta täytyy jossain vaiheessa tutkailla se blokin suoruus kuitenkin. Tai sitten vaihdan emon sellaiseen missä saa tuularit säätymään anturin kanssa vedenlämmön mukaan niin loppuu tuo ramppaaminen ja pelailen sellaisenaan tyytyväisenä, tässä kun ei saa säädettyä tuulettimien viiveitä edes ai suiten kanssa..
 
Laitoin jo pari mm prikkaa jousen ja blokin kiinnitysraudan välille, ei ole enää ainakaan siitä kiinni että olisi liian löysällä. Silmämääräisesti kontakti oli ainakin tahnojen leviämisen mukaan kohdallaan mutta täytyy jossain vaiheessa tutkailla se blokin suoruus kuitenkin. Tai sitten vaihdan emon sellaiseen missä saa tuularit säätymään anturin kanssa vedenlämmön mukaan niin loppuu tuo ramppaaminen ja pelailen sellaisenaan tyytyväisenä, tässä kun ei saa säädettyä tuulettimien viiveitä edes ai suiten kanssa..
miten vain. koitapa vaikka ensiksi argus monitoria ja säädä sillä tuuletukset. säästyt paljolta vaivalta. toki se vesien lämpö pelatessa kuulosti kovalta?

edit.
helppo ja mukava säädettä ohjelma, saat säädettyä veden mukaan esim.
 
Viimeksi muokattu:
miten vain. koitapa vaikka ensiksi argus monitoria ja säädä sillä tuuletukset. säästyt paljolta vaivalta. toki se vesien lämpö pelatessa kuulosti kovalta?

edit.
helppo ja mukava säädettä ohjelma, saat säädettyä veden mukaan esim.
Täytyy tutkailla tuo argus monitor. Toki mä en tällä lankulla saa ilman erillistä ohjainta tuota vesien lämpöjen mukaan säätöä tässä kun ei ole headeria ulkoisille lämpöantureille
 
Laitoin jo pari mm prikkaa jousen ja blokin kiinnitysraudan välille, ei ole enää ainakaan siitä kiinni että olisi liian löysällä. Silmämääräisesti kontakti oli ainakin tahnojen leviämisen mukaan kohdallaan mutta täytyy jossain vaiheessa tutkailla se blokin suoruus kuitenkin. Tai sitten vaihdan emon sellaiseen missä saa tuularit säätymään anturin kanssa vedenlämmön mukaan niin loppuu tuo ramppaaminen ja pelailen sellaisenaan tyytyväisenä, tässä kun ei saa säädettyä tuulettimien viiveitä edes ai suiten kanssa..

Siis mihin väliin prikka tuli?
 
Siis mihin väliin prikka tuli?
Toi tulee kiinni sormiruuveilla, sormiruuvin ja blokin välissä jouset niin nuo prikat on niiden jousien alla. Prikkojen laitto vähän hillitsi lämpöjen piikkailua toki niin kyllä mä epäilisin että kontaktissa on jotain häikkää tossa blokissa
 
Oon tässä itekki vähä mitettiny onko blokin kontakti kohallaan. Lämmöt huitelee 70C tuntumassa avx primessä, oli veden lämmöt 30C tai 38C. D5 nopeudella ei tunnu myöskään olevan merkitystä onko 20% vai 80%. Vcore (vrout) 1,28V.

Blokkina Barrowin LTYK3-04 V2. Tossa on kanssa jouset sormiruuvien alla ja onko jengi ruuvannut noi niin pitkälle että ei enää pyöri? Minkälaisi lämpöjä muut on saanu tällä blokilla jos sattuu omistamaan?

kuva blokista:

upload_2020-1-4_13-52-18.png
 
Viimeksi muokattu:
Oon tässä itekki vähä mitettiny onko blokin kontakti kohallaan. Lämmöt huitelee 70C tuntumassa avx primessä, oli veden lämmöt 30C tai 38C. D5 nopeudella ei tunnu myöskään olevan merkitystä onko 20% vai 80%. Vcore (vrout) 1,28V.

Blokkina Barrowin LTYK3-04 V2. Tossa on kanssa jouset sormiruuvien alla ja onko jengi ruuvannut noi niin pitkälle että ei enää pyöri? Minkälaisi lämpöjä muut on saanu tällä blokilla jos sattuu omistamaan?

kuva blokista:

upload_2020-1-4_13-52-18.png
Ihan normaalilta vaikuttaa 9900K:lle.
 
Tulipa vihdoin putsattua koko looppi ja samalla hioin blokin pohjan suoremmaksi.

Screenshot_20200104-233442_Gallery.jpg

Screenshot_20200104-233739_Gallery.jpg

Yksi tulppa alkoikin vuotaa, joten kone syliin ja tulppa irti. Syyksi paljastui radin maalit, jotka olivat irronneet. Rapsutin ruuvarilla loputkin pois tuosta ja johan alkoi pitää.
Screenshot_20200104-233837_Gallery.jpg

Poistin koneesta myös "molex to sata, lose all your data" johdon, jossa näkyykin jo merkkejä vanhenemisesta:
Screenshot_20200104-234053_Gallery.jpg

Nyt looppi pelaa taas kunnolla ja cpu lämmötkin pysyy paremmin kurissa suoran blokin ansiosta. Parin päivän homma tuokin projekti. :D
 
Tulipa vihdoin putsattua koko looppi ja samalla hioin blokin pohjan suoremmaksi.

Screenshot_20200104-233442_Gallery.jpg

Screenshot_20200104-233739_Gallery.jpg

Yksi tulppa alkoikin vuotaa, joten kone syliin ja tulppa irti. Syyksi paljastui radin maalit, jotka olivat irronneet. Rapsutin ruuvarilla loputkin pois tuosta ja johan alkoi pitää.
Screenshot_20200104-233837_Gallery.jpg

Poistin koneesta myös "molex to sata, lose all your data" johdon, jossa näkyykin jo merkkejä vanhenemisesta:
Screenshot_20200104-234053_Gallery.jpg

Nyt looppi pelaa taas kunnolla ja cpu lämmötkin pysyy paremmin kurissa suoran blokin ansiosta. Parin päivän homma tuokin projekti. :D
Kylläpäs olikin sameat letkut aiemmin, nyt huomattavasti paremman näköinen :) paljonko tuli asteissa eroja blokin hionnan myötä? Kummasta radista tuo maalipinta irtoili? Entä minne emon I/O shroudi on hävinnyt :D
 
Kylläpäs olikin sameat letkut aiemmin, nyt huomattavasti paremman näköinen :) paljonko tuli asteissa eroja blokin hionnan myötä? Kummasta radista tuo maalipinta irtoili? Entä minne emon I/O shroudi on hävinnyt :D

Joo letkut oli menneet todella huonnon kuntoon, vaikka muuten oli kohtuu puhtaan oloinen looppi. Noh tulipa pestyä se ennen kuin menee tukkoon.

Hionta auttoi arviolta 5-10 astetta. IHS ja blockin välistä vain paistoi valo kun laittoi vastakkain ja tähän asti ollut ongelma että Prime95 smallFFT nostanut lämmöt sekunnissa yli 70 asteen. Nyt saa pidemmän aikaa jurruttaa että pääsee edes lähelle.

Maalipinta oli tuosta (käytettynä ostetusta) yläradista.

Emon IO shroudi lähti hiiteen, koska se on hieman yläradin tiellä. Virallisesti tätä setuppia ei edes suositella tähän koteloon ja tähän asti joutunut aina vähän väkivalloin tuon yläradin laittamaan. Hauska että huomasit asian. :D
 
Joo letkut oli menneet todella huonnon kuntoon, vaikka muuten oli kohtuu puhtaan oloinen looppi. Noh tulipa pestyä se ennen kuin menee tukkoon.

Hionta auttoi arviolta 5-10 astetta. IHS ja blockin välistä vain paistoi valo kun laittoi vastakkain ja tähän asti ollut ongelma että Prime95 smallFFT nostanut lämmöt sekunnissa yli 70 asteen. Nyt saa pidemmän aikaa jurruttaa että pääsee edes lähelle.

Maalipinta oli tuosta (käytettynä ostetusta) yläradista.

Emon IO shroudi lähti hiiteen, koska se on hieman yläradin tiellä. Virallisesti tätä setuppia ei edes suositella tähän koteloon ja tähän asti joutunut aina vähän väkivalloin tuon yläradin laittamaan. Hauska että huomasit asian. :D
Yllättävän iso lämpöero. Et vissiin IHS:ää hionut?
 
Joo letkut oli menneet todella huonnon kuntoon, vaikka muuten oli kohtuu puhtaan oloinen looppi. Noh tulipa pestyä se ennen kuin menee tukkoon.

Hionta auttoi arviolta 5-10 astetta. IHS ja blockin välistä vain paistoi valo kun laittoi vastakkain ja tähän asti ollut ongelma että Prime95 smallFFT nostanut lämmöt sekunnissa yli 70 asteen. Nyt saa pidemmän aikaa jurruttaa että pääsee edes lähelle.

Maalipinta oli tuosta (käytettynä ostetusta) yläradista.

Emon IO shroudi lähti hiiteen, koska se on hieman yläradin tiellä. Virallisesti tätä setuppia ei edes suositella tähän koteloon ja tähän asti joutunut aina vähän väkivalloin tuon yläradin laittamaan. Hauska että huomasit asian. :D
Mitä letkua tuossa aiemmin oli?
 
Väärä hälyytys, 45min blendiä ja avg lämmöt 74c, prossun virrankulutus keskimäärin 93w ja veden lämpö pumpun paluusta mitattuna 30.1c. Jotenkin tuntuu käyvän kuumana kun nyt vielä vakiokelloillakin..
Laitan minäkin lusikkani soppaan kun täällä oli vähän erilaisia spekulaatioita tästä tilanteesta ja mahdollisesta viasta...

Minusta noilla lämmöillä ensisijaisesti etsisin vikaa CPU-blockista. Lämpö ei siirry riittävän tehokkaasti prosessorista veteen, jos prosessori on >80°C ja samaan aikaan veden lämpötila vain 30°C (minusta tämä on aika yksiselitteinen ja ainoa järkevä päättely). Eli, kyseessä on joko: 1) huono kontakti CPU<->blokki, 2) huono blokki (suunniteltu), likainen tai väärin kytketty (In<->Out) blokki (lämpö ei siirry veteen) tai 3) joku estää loopin virtauksen. Jos pumppu toimii ja vesi virtaa, niin ongelma on kohdissa 1) tai 2). Koska GPU:lla ei ole (tai näin ymmärsin) lämpöongelmaa niin sekin puhuu kohtaa 3) vastaan. Vain siinä tapauksessa jos veden lämpötila nousee korkeaksi niin vika voisi olla radissa (huonosti ilmattu ja/tai liian pieni radi ja/tai riittämätön ilmavirtaus radin läpi). Jos tuulettimet on säädetty hiljaiselle niin toki väliaikaisesti voi olla >40°C lukemia, kun molemmat CPU ja GPU tekee työtä, mutta niistä pitäisi päästä helposti eroon säätämällä vähän isommalle tuulettimia (kunhan vesi kiertää).

EDIT: Muutenkin nuo lämmöt viittaisi siihen että jotain on asennettuna väärin. 2 x 360 rad + 240 rad ja jäähdytettävänä i9 + 2080Ti -> olettaisin n 20°C matalampia lämpötiloja. Toki jos komponentit on tehokkaita vrt. jäähdyttimien pinta-alaan, niin jkv >40°C voi olla ihan ok veden lämpötilaksi kovassa käytössä. Mutta nyt tässä tapauksessa mielestäni radien määrä on mielestäni jopa vähän overkill.
 
Viimeksi muokattu:
2) huono blokki (suunniteltu), likainen tai väärin kytketty (In<->Out) blokki (lämpö ei siirry veteen)

Tarkistapas tuo kohta. Koetin katsoa kuvista (minulla myös käytössä samanlainen D5 pumppu), ja toki niistä vähän hankala nähdä miten letkut menee loopissa (yksi Y-kappale löytyy, ja näyttäis olevan drainport, muutenkin ihan normaali looppi). Mutta mielestäni näyttäis siltä että vesi kiertää CPU blokissa väärään suuntaan?
EDIT: Höpsis, eikä kierrä, katsoin väärin. Muttei koskaan haittaa tarkistaa...
 
Yllättävän iso lämpöero. Et vissiin IHS:ää hionut?
IHS alkuun meinasin hioa (kuten edellisetkin), mutta se oli yllättävän suora. Hioin siis vain blokin, enkä sitäkään ihan loppuun asti kun oli vain vanhat paperit käytössä.

Mitä letkua tuossa aiemmin oli?
Tätä:

Varoitus tästä letkusta:
Tygon 13/10mm Tygon R3603 letku, kirkas - 10,40€

Todella huonoa ja muuttaa värinsä vihreäksi!
Screenshot_20190626-105306_Gallery.jpg


Ps. Nesteenä akkuvettä ja neste ei ole vaihtanut väriä. Ks pumppu ja säiliö.

Nyt laitoin EK duraclearia ja on kyllä selvästi parempaa letkua.
 
Väärä hälyytys, 45min blendiä ja avg lämmöt 74c, prossun virrankulutus keskimäärin 93w ja veden lämpö pumpun paluusta mitattuna 30.1c. Jotenkin tuntuu käyvän kuumana kun nyt vielä vakiokelloillakin..
Ärsyttävää kun esim bfv pelatessa prossu piikkailee lähemmäs 80c ajoittain ja tuulettimet ramppaa silloin ylös. Näyttis pysyy nätisti 45-55c luokassa sentään.
Max lämmöt käyneet 83.8 kuitenkin, en tiedä et onko toi blokki huono vai mikä tuossa oikein on ongelmana, tahnatkin koitin vaihtaa mutta ei juurikaan auttanut.

Niin onko in/out blokissa oikein?
Tai onko noissa jotakin ohjaavaa irtolevyä blokissa sisällä. Jos se on väärinpäin tai viturallaan?
 
Tuosta on kokemusta itsellänikin, eli kannattaa melkein tsekata se blokki, että jetplate on varmasti oikein päin. Ostin käytettynä parisen vuotta takaperin täältä blokin, johon edellinen omistaja oli laittanut tuon jetplaten väärinpäin ja neste virtasi käytännössä vain 5-10% niistä rivoista.

JP4-1x1200.jpg
 
Blokki on uusi, ainakin silmämääräisesti on oikein päin tuo levy, keskeltä sisään ja molemmilta sivuilta ulos nesteen kierto.
 
Laitan minäkin lusikkani soppaan kun täällä oli vähän erilaisia spekulaatioita tästä tilanteesta ja mahdollisesta viasta...

Minusta noilla lämmöillä ensisijaisesti etsisin vikaa CPU-blockista. Lämpö ei siirry riittävän tehokkaasti prosessorista veteen, jos prosessori on >80°C ja samaan aikaan veden lämpötila vain 30°C (minusta tämä on aika yksiselitteinen ja ainoa järkevä päättely). Eli, kyseessä on joko: 1) huono kontakti CPU<->blokki, 2) huono blokki (suunniteltu), likainen tai väärin kytketty (In<->Out) blokki (lämpö ei siirry veteen) tai 3) joku estää loopin virtauksen. Jos pumppu toimii ja vesi virtaa, niin ongelma on kohdissa 1) tai 2). Koska GPU:lla ei ole (tai näin ymmärsin) lämpöongelmaa niin sekin puhuu kohtaa 3) vastaan. Vain siinä tapauksessa jos veden lämpötila nousee korkeaksi niin vika voisi olla radissa (huonosti ilmattu ja/tai liian pieni radi ja/tai riittämätön ilmavirtaus radin läpi). Jos tuulettimet on säädetty hiljaiselle niin toki väliaikaisesti voi olla >40°C lukemia, kun molemmat CPU ja GPU tekee työtä, mutta niistä pitäisi päästä helposti eroon säätämällä vähän isommalle tuulettimia (kunhan vesi kiertää).

EDIT: Muutenkin nuo lämmöt viittaisi siihen että jotain on asennettuna väärin. 2 x 360 rad + 240 rad ja jäähdytettävänä i9 + 2080Ti -> olettaisin n 20°C matalampia lämpötiloja. Toki jos komponentit on tehokkaita vrt. jäähdyttimien pinta-alaan, niin jkv >40°C voi olla ihan ok veden lämpötilaksi kovassa käytössä. Mutta nyt tässä tapauksessa mielestäni radien määrä on mielestäni jopa vähän overkill.
Jep, ei tässä ole virrankulutusta kuin pyöreästi se 400w max pelatessa niin voisi kuvitella että pysyisi viileämpänäkin. slimmit 360 ja 240 radit ja 3600+1080ti vaan kuitenkin. ML120 pushina, kaikki puhaltaa radien läpi sisään noin 900-1000rpm ja yksi poisto joka on 5-10% isommilla kierroksilla kuin radien tuularit. Idlessä pysyy siellä 30c paikkeilla mikä kuulostaa ihan oikealta kuitenkin mun korvaan? Tai cpu 30-32c ja gpu tasaisen 28-30c
 
Ehkä sitten tuossa Noctuassa oli niin paljon enemmän massaa kun blokissa että se tasoitti nuo piikit pois?

Kuulostaa kyllä paljon enemmän käyrältä blokilta. Juuri itse hioin omani ja melkein 10 astetta lähti primen piikistä.

Ota prossu ja blokki irti ja aseta ne toisiaan vasten. Katso näkyykö aurinko/kattovalo välistä ja kuinka pahasti. Keikkuuko prossu blokin kontaktia vasten vai onko tukevasti paikallaan? Pyöriikö tasaisella pöydällä kuin hyrrä vai pysähtyykö nopeasti? Siinä parit eri testit millä voi selvittää kummassa/missä ongelma. :)
 
Itselle kävi myös näin, että cpubokki oli bykski ja gpublokki oli barrown. Idle:ssä vedenlämpötila ~ 26c, gpublokki ~30c ja prossu >42c (9900K&OC-frame). Loopin järjestys: Pumppu->240x30mm Rad->Gpublock->Cpublock-> 240x30mm Rad ja takaisin distroon. Purin koko loopi ja kokeilin lähes 3-4 eri loopi-järjästelmää (Analysoin tämä syvällisesti). Tulin sellaiseen lopputulokseen, että eri merkkien blokkia tehdään eri mikrokanava-arkitektuurilla. Esim; Barrow käyttää (yleensä) 0,4mm mikrokanavia ja Bykski 0,5mm. Kuulostaa ehkä oudolta, mutta tämä on kokeiltu ja todettu. Vaihdoin cpublokki gpublokin kanssa samaan merkkiin ja ajoin testit uudestaan. Lämpötila ero oli ainakin 5-8c. Cpu nyt idle:ssa (~30-34c). Rasituksessa menee harvinaisesti ~75c:een. Esim; käyttäjä @Pekka_L :n tapaus kuulostaa samanlaiselta. Vaikka cpublokin kontakti toimi hyvin ja tiedetään, että loopin järjestyksestä ei ollut kyse. Kyse voi olla eri mikrokanavien arkitektuurista. Suosittelisin kokeilemaan samaa mikrokanavilla olevaa blokkia. Itsellä ei valitettavasti ole bykskin AM4 blokkia olemassa, muuten antaisin toki kokeiltavaksi.

Muistaakseni @Pekka L sinulla oli alhaalla olevat Barrowin AM4 blokki ja Bykskin Titan XP gpublokki käytössä?


Barrow cpublock&Bykski Gpublock.jpg
 
Pojan pelikoneeseen päivitystä; 9900KS+Asus Z390 Formula XI+Evga RTX2080Ti XC Ultra, G.Skill Royal 4400MHz ja Corsairin HydroX vesijäähykamat. Melkoinen RGB ja letkumonsteri :rolleyes:.
CPU lämmöt nousi Cinebenchissa 5.1Ghz - 1.3V yli 90C, mutta kun tiputin voltteja 1.25 niin oli alle 85C. 5.0GHz - 1.2V:illa pysyi alle 80C. GPU lämmöt max 55C ylikellotustesteissä. Veden lämpö max 36C kun sai pumpun ja tuulettimien säädöt kohdilleen.
CS GO:ssa CPU lämmöt 45C, ei ilmeisesti kovin vaativa peli CPU:lle.

Jostain syystä kun laitoin ekaa kertaa XMP profiilit päälle (4400Mhz) - muut asetukset Auto, niin emo laittoi CPU volteiksi 1.625V :(, onneksi mitään ei tainut mennä rikki. Onneksi meni joku suojaus päälle, eikä antanut postata.
Mutta en ole pystynyt laittamaan muistien nopeudeksi kuin max 3800MHz (4000MHz on jo melko epävakaa). BIOS päivityksen jälkeen ei voltit noussut korkeiksi Auto asennossakaan.

CorsairPC.jpg
 
Itselle kävi myös näin, että cpubokki oli bykski ja gpublokki oli barrown. Idle:ssä vedenlämpötila ~ 26c, gpublokki ~30c ja prossu >42c (9900K&OC-frame). Loopin järjestys: Pumppu->240x30mm Rad->Gpublock->Cpublock-> 240x30mm Rad ja takaisin distroon. Purin koko loopi ja kokeilin lähes 3-4 eri loopi-järjästelmää (Analysoin tämä syvällisesti). Tulin sellaiseen lopputulokseen, että eri merkkien blokkia tehdään eri mikrokanava-arkitektuurilla. Esim; Barrow käyttää (yleensä) 0,4mm mikrokanavia ja Bykski 0,5mm. Kuulostaa ehkä oudolta, mutta tämä on kokeiltu ja todettu. Vaihdoin cpublokki gpublokin kanssa samaan merkkiin ja ajoin testit uudestaan. Lämpötila ero oli ainakin 5-8c. Cpu nyt idle:ssa (~30-34c). Rasituksessa menee harvinaisesti ~75c:een. Esim; käyttäjä @Pekka_L :n tapaus kuulostaa samanlaiselta. Vaikka cpublokin kontakti toimi hyvin ja tiedetään, että loopin järjestyksestä ei ollut kyse. Kyse voi olla eri mikrokanavien arkitektuurista. Suosittelisin kokeilemaan samaa mikrokanavilla olevaa blokkia. Itsellä ei valitettavasti ole bykskin AM4 blokkia olemassa, muuten antaisin toki kokeiltavaksi.

Muistaakseni @Pekka L sinulla oli alhaalla olevat Barrowin AM4 blokki ja Bykskin Titan XP gpublokki käytössä?


Barrow cpublock&Bykski Gpublock.jpg
Bykskin 1080ti blokki, mutta toi cpu-blokki on juurikin tuo minkä linkkasit.
 
Itselle kävi myös näin, että cpubokki oli bykski ja gpublokki oli barrown. Idle:ssä vedenlämpötila ~ 26c, gpublokki ~30c ja prossu >42c (9900K&OC-frame). Loopin järjestys: Pumppu->240x30mm Rad->Gpublock->Cpublock-> 240x30mm Rad ja takaisin distroon. Purin koko loopi ja kokeilin lähes 3-4 eri loopi-järjästelmää (Analysoin tämä syvällisesti). Tulin sellaiseen lopputulokseen, että eri merkkien blokkia tehdään eri mikrokanava-arkitektuurilla. Esim; Barrow käyttää (yleensä) 0,4mm mikrokanavia ja Bykski 0,5mm. Kuulostaa ehkä oudolta, mutta tämä on kokeiltu ja todettu. Vaihdoin cpublokki gpublokin kanssa samaan merkkiin ja ajoin testit uudestaan. Lämpötila ero oli ainakin 5-8c. Cpu nyt idle:ssa (~30-34c). Rasituksessa menee harvinaisesti ~75c:een. Esim; käyttäjä @Pekka_L :n tapaus kuulostaa samanlaiselta. Vaikka cpublokin kontakti toimi hyvin ja tiedetään, että loopin järjestyksestä ei ollut kyse. Kyse voi olla eri mikrokanavien arkitektuurista. Suosittelisin kokeilemaan samaa mikrokanavilla olevaa blokkia. Itsellä ei valitettavasti ole bykskin AM4 blokkia olemassa, muuten antaisin toki kokeiltavaksi.

Muistaakseni @Pekka L sinulla oli alhaalla olevat Barrowin AM4 blokki ja Bykskin Titan XP gpublokki käytössä?


Barrow cpublock&Bykski Gpublock.jpg

Jos sulla on paska blokki ja vaihdat parempaan, niin vika vääräänlaisissa kanavissa! Hölynpölyä sanon. kun se vesi sieltä blokista lähtee niin ei se enää seuraavassa blokissa mieti sitä minkälaiset kanavat siellä edellisessä blokissa oli. Faktaa pöytään jos on todistaa että ois tuollaista vaikutusta.
 
Jos sulla on paska blokki ja vaihdat parempaan, niin vika vääräänlaisissa kanavissa! Hölynpölyä sanon. kun se vesi sieltä blokista lähtee niin ei se enää seuraavassa blokissa mieti sitä minkälaiset kanavat siellä edellisessä blokissa oli. Faktaa pöytään jos on todistaa että ois tuollaista vaikutusta.

Mikä tekee blokista paremmaksi? Kokeilin ainakin 5 blokkia ja totesin, että oma case oli eri merkkien blokeista. Faktaa pöytään? Anteeksi en ole kerennyt ottaa sinua varten 4 kk sitten kuvia ja benchmark-testiä jne. Pahoittelen:)
 
Mikä tekee blokista paremmaksi? Kokeilin ainakin 5 blokkia ja totesin, että oma case oli eri merkkien blokeista. Faktaa pöytään? Anteeksi en ole kerennyt ottaa sinua varten 4 kk sitten kuvia ja benchmark-testiä jne. Pahoittelen:)

Jokin ajoi sinut tuohon johtopäätökseen, että vesi muistaa minkälaiset kanavat edellisessä blokissa oli, mikä siis?

Jos vika olisikin niissä kanavissa, niin silloin kyse olisi siitä että vika olisi gpu blokissa joka vastustaisi virtausta loopissa, mutta koska ongelma poistui kun vaihdoit cpublokin niin vika selvästikkin cpu blokissa.

Mikäli olisit
Analysoin tämä syvällisesti
Niin olisit varmaan päätynyt samaan tulokseen.
 
Ei ne edellisen blokin kanavat seuraavan käytökseen vaikuta yhtään mitenkään. Vain jos pumppu ei jaksa pitää yllä riittävää virtausta niin silloin voi eroja tulla.

Jos siis blokki ei jäähdytä kunnolla niin joko
1. kyseinen blokki on huono (tehoton tai kupera tai muuten riittämätön),
2. pumppu ei jaksa tai
3. vesi liian kuumaa.
Siinä oikeastaan kaikki muuttujat.
 
Viimeksi muokattu:
Itellä kanssa Bykskin GPU- ja Barrowin CPU-blokit (ilmeisesti sitten eri kokosilla kanavilla?), enkä ole huomannut mitään ihmeellistä lämmöissä tai muussa toiminnassa..?

Edit. Idlessä lämmöt; vesi 28C, prossu 37C (coret pyörii 30C paikkeilla) ja näyttis 27C.
 
Itellä kanssa Bykskin GPU- ja Barrowin CPU-blokit (ilmeisesti sitten eri kokosilla kanavilla?), enkä ole huomannut mitään ihmeellistä lämmöissä tai muussa toiminnassa..?

Edit. Idlessä lämmöt; vesi 28C, prossu 37C (coret pyörii 30C paikkeilla) ja näyttis 27C.
Mikä prossu?
 
Jokin ajoi sinut tuohon johtopäätökseen, että vesi muistaa minkälaiset kanavat edellisessä blokissa oli, mikä siis?

Jos vika olisikin niissä kanavissa, niin silloin kyse olisi siitä että vika olisi gpu blokissa joka vastustaisi virtausta loopissa, mutta koska ongelma poistui kun vaihdoit cpublokin niin vika selvästikkin cpu blokissa.

Mikäli olisit

Niin olisit varmaan päätynyt samaan tulokseen.
Siellä on vaan homeopaattiset vedet kierrossa. :tup:
 
Parin asteen heitto veden lämpötilasensorissa ;)
Juu, joko näyttiksen sensori, tai kierrossa oleva näyttää pikkasen pieleen, tai sitten pumppu lämmittää kierron sensoria (on kiinni suoraa pumpun portissa). En oo jaksanu kummemmin selvitellä, kun ei iso heitto kumminkaan ole ja näkeepähän ainakin suuntaa-antavasti missä mennään. :geek:

5820K

Nyt kone idlaillut nelisen tuntia putkeen ja lämmöt näyttää; vesi: 35C, CPU: 42C (coret ~36C) ja GPU: 31C
En kyllä tiedä mitä näillä tiedoilla kukaan mitään tekee, mutta onpahan kumminkin siinä. :D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 436
Viestejä
4 488 620
Jäsenet
74 237
Uusin jäsen
tarmo90000

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom