Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Moro kaikille tietäjille! osaatteko neuvoo että mitä osia tarviin jos ja kun jossain vaiheessa rakentelen vesijäähyn. Osina olis i7 9700K ja rtx 2080 super ja molemmat olis tarkotus laittaa vesille, itellä oo oikeen mitään käryä että mitä siihen tarvii, taikka kannattaako nuhasta 2080 laittaa edes vesille vai olisko ''järkevää'' ostaa 2080ti tilalle ja se vesille? koppana operoi fractal desing R5
Voisit laittaa ens alkuun pelkän prossun vesille, myöhemmin kun nvidia ja amd on julkaissu uudet mallinsa harkitse asiaa uudestaan haluutko jatkaa nykyisellä vai panostaa uuteen.
 
Moro kaikille tietäjille! osaatteko neuvoo että mitä osia tarviin jos ja kun jossain vaiheessa rakentelen vesijäähyn. Osina olis i7 9700K ja rtx 2080 super ja molemmat olis tarkotus laittaa vesille, itellä oo oikeen mitään käryä että mitä siihen tarvii, taikka kannattaako nuhasta 2080 laittaa edes vesille vai olisko ''järkevää'' ostaa 2080ti tilalle ja se vesille? koppana operoi fractal desing R5
-Letkua yleensä 2m niin voit leikkaa pari väärän mittaista jos ekaa kertaa asialla.
-Liittimiä 2 kpl per osa, suorilla selviää mutta jos tiukat tilat niin 45 tai 90 asteen kulmia voi tarvita pari kpl. Itse tykkään ruuviliittimiä käyttää.
-jäähdytin/radi, suhteutettuna tarvittavaan jäähdytys tarpeeseen. Imo, isompi/paksumpi parempi niin voi pienillä tuulettimen kierroksilla jos ollenkaan siirrellä lämmöt huoneilmaan.
-Pumppu ja säiliö, kombona tai erikseen.
-blokit cpu, gpu. (+Muut turhat jos haluaa) joka laitteeseen saa blokin mutta eri asia tarviiko :rolleyes:
-muutama tiheä lapainen tuuletin että jaksaa hönkiä radin läpi sen ilman jos kamalan tiheä ja paksu rivasto.
-neste, väritön ja kasvustoa hylkivä valmisneste. Värilliset vaan sotkee paikat. Ostat sen väristä letkua letkua kuin haluat katsella.

+Katsot ekan viikon ajan pakkomielteisesti vuotaako mikään liitin tai tulppa tai mikä tahansa tiiviste.
+Ruuveja voi kiristellä viikon välein ekan kk ajan.
+Vaihdat vuoden päästä nesteet.



Sitten toteat että poltit juuri n +500e osiin jolla olisit saanut parempaa rautaa. Mutta on se hieno :D
 
Voisit laittaa ens alkuun pelkän prossun vesille, myöhemmin kun nvidia ja amd on julkaissu uudet mallinsa harkitse asiaa uudestaan haluutko jatkaa nykyisellä vai panostaa uuteen.
Tämäkin on totta, kiertoon on helppo lisätä kamaa jälkeenpäin.
 
Moro kaikille tietäjille! osaatteko neuvoo että mitä osia tarviin jos ja kun jossain vaiheessa rakentelen vesijäähyn. Osina olis i7 9700K ja rtx 2080 super ja molemmat olis tarkotus laittaa vesille, itellä oo oikeen mitään käryä että mitä siihen tarvii, taikka kannattaako nuhasta 2080 laittaa edes vesille vai olisko ''järkevää'' ostaa 2080ti tilalle ja se vesille? koppana operoi fractal desing R5
Ylempänä listattiin jo hyvin mitä tarvitset, mutta liittimiä kannattaa ottaa muutamia ylimääräsiä ja tyhjentämistä kannattaa miettiä (palloventtiili + splitter tms.)

Liittimet ostetaan letkun koon mukaan (tai päinvastoin) ja pehmeällä letkulla suositellaan lähtemään liikkeelle, mutta moni myös aloittanut kovilla putkilla (erilaiset liittimet). Pehmeällä letkulla liittimet ovat esim. 13/10, 16/10 tai 19/13 ja putkilla yleensä ilmoitetaan vain ulkomitta, esim : 12, 14 tai 16mm.

Kannattaa pohtia, onko järkevää vaihtaa kotelo nyt sellaiseen, johon mahtuu esim. useampi 360-kokoluokan radi vai rakentaa R5:een (johon tietääkseni mahtuu vain 1x360 + 1x280 tai 240) ja myöhemmin todeta, että isompi koppa olisi ollut järkevämpi ja sen olisi saanut hiljaisemmaksi. Oma mielipide on, että 30-40mm radit on niitä "parhaita" ja mieluummin enemmän pinta-alaa kuin paksuutta.
Budjetista riippuen voi myös miettiä ulkoista radia, kuten yllä mainittu MO-RA 420, joka ei rajoita kopan valintaa, voi vaikka vaihtaa pienempäänkin ;)

Prossulle on helppo löytää blokki, mutta GPU:lle voi sen mallista riippuen olla vaikea löytää. Founders Editionia varten taidetaan aina tehdä blokki. Tämän voi tarkistaa esim. EK Configuratorista hakemalla. Lisäksi esimerkiksi kiinalaiset, mutta laadukkaat Bykski sekä Barrow tekevät blokkeja myös semmoisiin kortteihin, joihin ei EK:lta löydy blokkia ja em. merkeiltä uskaltaa tilata vaikka koko loopin osat!! (esim. Aliexpress tai FormulaMod). Tietysti jos ei ulkonäöllä ole väliä, voi ostaa erikseen universal- ja VRM-blokin, joita sitten pystyy käyttämään mahdollisesti seuraavissakin näyttiksissä. Yksi vaihtoehto on nyt jättää näyttis ilmalle ja ostaa seuraavaksi tulevasta näyttis-sukupolvesta sellainen, jossa on blokki valmiiksi tai johon varmasti sellainen löytyy.
 
Viimeksi muokattu:
Rumahan siitä tuli mutta kelpaa ekaksi räpellykseksi. Olkoon vuototestissä jonkin aikaa ja pitää sitten tyhjätä kierto kun jotain paskan hitua siellä menee seassa.

Ihan mukava projekti, meni viikossa töiden jälkeen vähän näperrellessä.

5.PNG
 
Konekin näyttää toimivan ihan normaalisti, vähän jotain häikkää cpu_fan headerin kanssa kun arguksessa näyttää 0 rpm ja bios vittuilee vaikka noctuat kyllä pyörii ihan nätisti. Pitää kokeilla ilman splitteriä tai fractalin hubia jos auttaa.
 
Mitkäs oli ne parhaimmait liikkeet alissa mistä tilata vesiromppeita? Oliko kovissa putkissa millaisia eroja?

Tekee mieli taas puuhastella niin kokeillaas tällä kertaa kovilla. Saa myös tyrkyttää, jos jollain on jotai myytävänä :lol:
 
Mitkäs oli ne parhaimmait liikkeet alissa mistä tilata vesiromppeita? Oliko kovissa putkissa millaisia eroja?

Tekee mieli taas puuhastella niin kokeillaas tällä kertaa kovilla. Saa myös tyrkyttää, jos jollain on jotai myytävänä :lol:
Itse katsellut vain barrow/Bykski kamoja mitä saanut parhaisiin hintoihin niinkään myyjästä välittämättä. Kaikki tullu yhtä pikku itemiä vaille perille ja siitäkin sai rahat takasin.
 
Itse katsellut vain barrow/Bykski kamoja mitä saanut parhaisiin hintoihin niinkään myyjästä välittämättä. Kaikki tullu yhtä pikku itemiä vaille perille ja siitäkin sai rahat takasin.

Joo barrowia ja byksikiä tullu ostettua pelkästään ja pelkästään formulamodstoresta. Eiköhän sieltä taas ellei joku ole syystä tai toisesta parempi.
 
Mites, kun täällä on puhuttu noiden postimaksujen pienentämisestä. Kuinka tämä käytännössä tapahtuu, jos onnistuu ollenkaan?
 
Rumahan siitä tuli mutta kelpaa ekaksi räpellykseksi. Olkoon vuototestissä jonkin aikaa ja pitää sitten tyhjätä kierto kun jotain paskan hitua siellä menee seassa.

Ihan mukava projekti, meni viikossa töiden jälkeen vähän näperrellessä.

5.PNG

Kuinka paksu radi tuohon eteen menee tuulettimien kanssa ennen kuin ottaa kiinni tuohon virtalähteen peittävään suojaan? Mietin uutta koteloa ja ehkä FD S2 joks on käsittääkseni aikalailla sama kotelo.
 
Mitkäs oli ne parhaimmait liikkeet alissa mistä tilata vesiromppeita? Oliko kovissa putkissa millaisia eroja?

Tekee mieli taas puuhastella niin kokeillaas tällä kertaa kovilla. Saa myös tyrkyttää, jos jollain on jotai myytävänä :lol:
Itse tilasin aliexpressistä Formulamod kaupasta. Bykski ja Barrow on ainakin laadukkaita merkkejä. Sellaisen huomion tein, että jos tilaat esim Barrowin kovaputkiliittimet, ota myös Barrowin putket. Tilasin sekä liittimiä, että petg kovaputkia molemmilta brändeiltä. Vaikka molempien brändien putket ovat 16/12mm, on niiden välillä hienoinen kokoero, mikä saattaa aiheuttaa ongelmia. Barrowin kirkkaissa putkissa päät on valmiiksi sellaiset pieneen kulmaan hiotut, mikä on hyvä. Byksillä näin ei ollut vaan on vaan suora leikkauspinta.

Barrowilta tilasin niin sanottuja V4 liittimiä eli tarkemmin TYKN-K16V4 kovaputkiliittimiä. Bykskin kovaputkiliittimet, joita tilasin ihan puhtaasta mielenkiinnosta ovat B-FTHTJ Anti off liittimet sellaisella sinisellä tiivisterinkulalla. Molempien brändien liittimet tuntuvat käsissä ihan hyviltä enkä löytänyt moitteita. Looppia en ole vielä kasannut eli minulla ei ole noista kokemusta vedessä.

Barrowilta tilasin myös letkuliittimiä mallia THKN 16/10mm mitoissa.

Muut kulmaliittimet ym. otin kaikki Barrowia. Kaikki tuntuu laadukkailta enkä maali- tai nikkelöintivirheitä nopeasti katsottuna löytänyt.

Kokonaisuudessaan suosittelisin Barrowin kovaputkiliittimiä ja putkia johtuen petg putkien ”laadukkaammasta” olemuksesta. Tuota Bykskin liittimien sinistä tiivisterinkulamallia en ehkä suosittele, koska siitä ei yleisesti ole kovin paljoa kokemuksia. Nopeasti kokeilin kuinka hyvä pito noissa Bykskin liittimissä on. Voin sanoa, että tuntui äärimmäisen tiukalta enkä ihan väkivalloin viittinyt yrittää vetää putkea pois. Sen perusteella luulisi vedenkin pysyvän oikeassa paikassa.
 
Mites, kun täällä on puhuttu noiden postimaksujen pienentämisestä. Kuinka tämä käytännössä tapahtuu, jos onnistuu ollenkaan?
Ainakaan minulle formulamod ei suostunut shippingeistä tinkimään. Noh, eipä ne nyt ihan älyttömiä kuitenkaan maksanut. Täytyy muistaa vaan valita jokaiseen tuotteeseen erikseen se toimitustapa, jotta kuljetusmaksut pysyvät kurissa. Itse valitsin DHL:n, koska se ei ollut juurikaan muita vaihtoehtoja kalliimpi, mutta tuli noin viikossa perille eli todella nopea ja varmaankin varmempi verrattuna muihin vaihtoehtoihin.
 
DHL:n toimitus taitaa myös olla satavarmasti tulliin jäävä.
Itselle tuli viime viikolla radi ja gpu block DHL kyydillä eikä jäänyt tulliin jostain syystä. Tosin oli kaksi erillistä pakettia ja arvoksi lyöty kumpaakin arvoksi 15€
 
Itse tilasin aliexpressistä Formulamod kaupasta. Bykski ja Barrow on ainakin laadukkaita merkkejä. Sellaisen huomion tein, että jos tilaat esim Barrowin kovaputkiliittimet, ota myös Barrowin putket. Tilasin sekä liittimiä, että petg kovaputkia molemmilta brändeiltä. Vaikka molempien brändien putket ovat 16/12mm, on niiden välillä hienoinen kokoero, mikä saattaa aiheuttaa ongelmia. Barrowin kirkkaissa putkissa päät on valmiiksi sellaiset pieneen kulmaan hiotut, mikä on hyvä. Byksillä näin ei ollut vaan on vaan suora leikkauspinta.

Barrowilta tilasin niin sanottuja V4 liittimiä eli tarkemmin TYKN-K16V4 kovaputkiliittimiä. Bykskin kovaputkiliittimet, joita tilasin ihan puhtaasta mielenkiinnosta ovat B-FTHTJ Anti off liittimet sellaisella sinisellä tiivisterinkulalla. Molempien brändien liittimet tuntuvat käsissä ihan hyviltä enkä löytänyt moitteita. Looppia en ole vielä kasannut eli minulla ei ole noista kokemusta vedessä.

Barrowilta tilasin myös letkuliittimiä mallia THKN 16/10mm mitoissa.

Muut kulmaliittimet ym. otin kaikki Barrowia. Kaikki tuntuu laadukkailta enkä maali- tai nikkelöintivirheitä nopeasti katsottuna löytänyt.

Kokonaisuudessaan suosittelisin Barrowin kovaputkiliittimiä ja putkia johtuen petg putkien ”laadukkaammasta” olemuksesta. Tuota Bykskin liittimien sinistä tiivisterinkulamallia en ehkä suosittele, koska siitä ei yleisesti ole kovin paljoa kokemuksia. Nopeasti kokeilin kuinka hyvä pito noissa Bykskin liittimissä on. Voin sanoa, että tuntui äärimmäisen tiukalta enkä ihan väkivalloin viittinyt yrittää vetää putkea pois. Sen perusteella luulisi vedenkin pysyvän oikeassa paikassa.

Kiitos näistä vinkeistä. Tosiaan barrowin letkuliittimet ja kulmat on nyt ja ei mitään vikaa joten ei varmaan vikaan mene.

Edellinen tilaus reiluvuosi sitten ei jäänyt tulliin, mutta toimitus ottikin sen 2-3 viikkoa. Tosin eipä tässä nytkään kiire ole.
 
Toimitukset ilmeisesti jatkuvat 2.3 Kiinalaisen uudenvuoden vuoksi jonka jälkeen varmaa vielä terminaaleissa helvetinmoinen hässäkkä. Tuliskohan toukokuussa, jos nyt tilaa :lol:

Edit. Vai meninkö vanhanaikaseen ja pitääkin lukea tuo 2.3 toisinpäin? Kauanko tuolla juhlitaan?

Joo eipä mitään tuostahan se selviää, kun opettelee lukemaan 1.18-2.3 :facepalm:

Screenshot_20200202-161151.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Kiina on pidentänyt loma-aikaa viikolla hidastaakseen ihmisten liikehdintää. Finnair lopettaa ensiviikolla mannerkiinan lennot kuukaudeksi. Korvaavia logistisia ratkaisuja on ollut viikko aikaa kehitellä, mutta muutkin tarvitsevat nyt rahtipalveluita.
 
Vielä odotellaan vertical brackettia näyttikselle, sillä välin CPU loopin vuototestiä... aika kätevä tuo EK:n testeri, yläradin liittimissä oli jotain hämärää ja looppi vuoti. Testerillä oli nopea paikantaa vuotokohta. :tup:

CPU:lta tulo oli vittumainen taivuttaa, rammit kun on pari milliä liian alhaalla jotta ei pääse 90deg bendillä takaisin distro platelle ilman että putki blokkaa näyttiksen lähdön.

Joka mitan täytyy olla just kohdallaan, muuten putki joko kanittaa tai ei kulje vaakasuoraan. Ei täydellinen mutta saa kelvata ensimmäiseksi viritykseksi.

edit: noh saatana, nyt vasta tajusin et tuo pumppu pyörii just toiseen suuntaan -> CPU putket on väärin päin. Saatana! No tehään nyt sit uusiks se "täydellinen".

20200202_214456.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Kuinka paksu radi tuohon eteen menee tuulettimien kanssa ennen kuin ottaa kiinni tuohon virtalähteen peittävään suojaan? Mietin uutta koteloa ja ehkä FD S2 joks on käsittääkseni aikalailla sama kotelo.

No on tossa melkein parikymmentä cm tilaa niin pitäisi mahtua push-pullissakin suht' paksu.
 
Laitoinkin tästä Bitfenix Prodigy-projektista jo puolisen vuotta sitten kuvia kotelo/työpöytä ketjuun, mutta nyt voisin päivitellä miten custom looppi on pelittänyt.

Rautana siis i9-9900K, Radeon VII, AsRock Z390 Phantom ITX, G.Skill 16GB 3200MHz CL14, 2TB+256GB M.2 SSD, Seasonic Titanium Fanless 600W, vesijäähyosat EK:ta paitsi Aquacomputer D5 Next pumppu ja Radikult säiliö.

Noctuan 15 mm paksut A12x15 tuulettimet siirtävät ilmaa yllättävän hyvin. Ostin ne koska luulin että 25 mm tuulettimet eivät mahtuisi (olisivat mahtuneet). Veden lämpötila on rasituksessa noin 10 astetta huoneenlämpöä korkeampi. Radien tuulettimet pyörivät tällöin noin 1500 rpm, joka on joidenkin mielestä varmaan kauhean kova, mutta mielestäni noiden Noctuoiden äänensävy on miellyttävä kovemmillakin kierroksilla. Radeina siis kaksi EK Classic SE 240:aa.

Kotelon katolla on vanha HTC One Mini -puhelin, joka toimittaa nykyään hardware monitorin virkaa. Toteutettu AIDA64:llä ja Odospace remote panel -sovelluksella.

Tuo D5 Next on tosi kätevä, siinä on integroitu lämpömittari vedelle ja tuuletinlähtö josta saa splitterin kautta kaikki tuulettimet säätymään veden lämmön mukaan. Ei tarvetta millekään erilliselle tuuletinohjaimelle tai taustalla pyörivälle softalle.

Mayhems pastel white -neste ei ole tähän mennessä aiheuttanut ongelmia, vaihdan vuoden käytön jälkeen nesteet niin sitten näkee onko partikkeleita kasautunut minnekään tms. Ajoin myös täyden Mayhems Blitzin ennen pastellilla täyttämistä.

Suorituskyvyssä ei mitään valittamista, 9900K pyörii nyt 5.1GHz @1.295V (aiemmin oli 5.2 GHz @1.355V mutta en nähnyt siitä hyötyä, sillä tehonkulutus karkasi aika hurjiin lukemiin täydellä kuormalla) ja Radeon VII 1800MHz @ 1.000V (toinen profiili 1950MHz @ 1.100V joka on käytössä silloin kun sitä tarvitaan). Noilla kelloilla/volteilla sekä prosessorin että näyttiksen hotspot-lämmöt pysyvät alle 70 asteessa synteettisessä rasituksessa. Pelatessa sitten taas pyöritään jossain 40-50 asteen välillä.

prodigy_left_side.jpg prodigy_right_side.jpg prodigy_top.jpg
 
Onko kellään tiedossa mitään testejä radien suorituskyvystä esim kaikki radit sisään vs yhden läpi sisään ja toisen läpi ulos? Alkaa vituttavaan redditissä kun väitetään, että sillä ei ole mitään merkitystä vaikka varmasti on parempi olla kaikkien radien ilmavirta samaan suuntaan. Samaan lauseeseen väitetään, että esim VRM lämmöt ovat haitallisen korkealla jos esim 2x360mm radia puhaltaa kotelon sisään ja on vain yksi tuuletin puhaltamassa lämmintä ilmaa ulos. Eikös VRM:t ole speksattu tyyliin yli 100C ja tuskin laadukkaat emolevyt kärsivät lähellekään tuollaisista lämmöistä..?

Löysin tällaisen testin, jossa vertaillaan ns. radien stackaamista ”hampurilaiseksi”. Mielestäni sama periaate eli toisen radin läpi puhalletaan lämmintä ilmaa seuraavalle on sovellettavissa kotelon sisällä tapahtuvaan ilmavirtaan. Tuossa testissä tulokset ovat selvät, mutta silti redditissä mutuilijat väittävät tuotakin testiä virheelliseksi ym. ilman mitään tukea omille väitteilleen..
More Radiator-Sandwich testing

Vituttaa kun yrittää neuvoa ihmisiä mielestäni oikein, mutta joka kerta tästä kyseisestä aiheesta alkaa hirveä vääntö. Voi kun vastapuoli edes antaisi jotakin testiä väitteidensä tueksi, mutta kun ei..

Mitä mieltä te konkarit ja muut kokeneemmat olette? Miten nuo jäähdyttimien tuulettimet nyt sitten kannattaa suunnata?
 
Vituttaa kun yrittää neuvoa ihmisiä mielestäni oikein, mutta joka kerta tästä kyseisestä aiheesta alkaa hirveä vääntö. Voi kun vastapuoli edes antaisi jotakin testiä väitteidensä tueksi, mutta kun ei..

Mitä mieltä te konkarit ja muut kokeneemmat olette? Miten nuo jäähdyttimien tuulettimet nyt sitten kannattaa suunnata?
Alleviivasin kohdan missä vika. Kaikilla kun on oma mielipide noissa ja internetissä harvemmin kenelläkään on kanttia myöntää olevansa väärässä. Varsinkaan tälläisissä uskon asioissa.

Ja ettei ihan offtopic mene niin,( huom tämä on mielipide ilman tarkempaa todennettua faktaa muuten kuin kokemus.) Ihan sama minne puhaltaa kunhan in ja out ovat suht tasapainossa ja ilma liikkuu.
 
Onko kellään tiedossa mitään testejä radien suorituskyvystä esim kaikki radit sisään vs yhden läpi sisään ja toisen läpi ulos? Alkaa vituttavaan redditissä kun väitetään, että sillä ei ole mitään merkitystä vaikka varmasti on parempi olla kaikkien radien ilmavirta samaan suuntaan. Samaan lauseeseen väitetään, että esim VRM lämmöt ovat haitallisen korkealla jos esim 2x360mm radia puhaltaa kotelon sisään ja on vain yksi tuuletin puhaltamassa lämmintä ilmaa ulos. Eikös VRM:t ole speksattu tyyliin yli 100C ja tuskin laadukkaat emolevyt kärsivät lähellekään tuollaisista lämmöistä..?

Löysin tällaisen testin, jossa vertaillaan ns. radien stackaamista ”hampurilaiseksi”. Mielestäni sama periaate eli toisen radin läpi puhalletaan lämmintä ilmaa seuraavalle on sovellettavissa kotelon sisällä tapahtuvaan ilmavirtaan. Tuossa testissä tulokset ovat selvät, mutta silti redditissä mutuilijat väittävät tuotakin testiä virheelliseksi ym. ilman mitään tukea omille väitteilleen..
More Radiator-Sandwich testing

Vituttaa kun yrittää neuvoa ihmisiä mielestäni oikein, mutta joka kerta tästä kyseisestä aiheesta alkaa hirveä vääntö. Voi kun vastapuoli edes antaisi jotakin testiä väitteidensä tueksi, mutta kun ei..

Mitä mieltä te konkarit ja muut kokeneemmat olette? Miten nuo jäähdyttimien tuulettimet nyt sitten kannattaa suunnata?
Aivan oikeassa olet, mutta ei se aina riitä. Aina löytyy vastaan väittäjiä. Kaikki radit samaan suuntaan on paras tulos nesteen jäähdytyksen kannalta. Toisaalta taas toinen radi sisään ja toinen ulos voi olla esimerkiksi näytönohjaimen kannalta parempi tulos.
En ole konkari enkä kokeneempi mutta uskon viisaampia tässä asiassa :D
 
Ihanne tapaushan se olisi että radin lämmin ilma ei menisi kotelon sisään mutta ei läheskään aina onnistu. Varsinkin jos haluaa käyttää kotelojen pölysuodattimia.
Tämä on totta. Paras mahdollinen skenaario on, että radin lämmin ilma ei menisi ollenkaan kotelon sisälle. Tuohon ratkaisuna on joko kokonaan ulkoinen radi tai sitten riittävän iso kotelo moiselle.

Onko kellään tiedossa mitään testejä radien suorituskyvystä esim kaikki radit sisään vs yhden läpi sisään ja toisen läpi ulos? Alkaa vituttavaan redditissä kun väitetään, että sillä ei ole mitään merkitystä vaikka varmasti on parempi olla kaikkien radien ilmavirta samaan suuntaan. Samaan lauseeseen väitetään, että esim VRM lämmöt ovat haitallisen korkealla jos esim 2x360mm radia puhaltaa kotelon sisään ja on vain yksi tuuletin puhaltamassa lämmintä ilmaa ulos. Eikös VRM:t ole speksattu tyyliin yli 100C ja tuskin laadukkaat emolevyt kärsivät lähellekään tuollaisista lämmöistä..?

Löysin tällaisen testin, jossa vertaillaan ns. radien stackaamista ”hampurilaiseksi”. Mielestäni sama periaate eli toisen radin läpi puhalletaan lämmintä ilmaa seuraavalle on sovellettavissa kotelon sisällä tapahtuvaan ilmavirtaan. Tuossa testissä tulokset ovat selvät, mutta silti redditissä mutuilijat väittävät tuotakin testiä virheelliseksi ym. ilman mitään tukea omille väitteilleen..
More Radiator-Sandwich testing

Vituttaa kun yrittää neuvoa ihmisiä mielestäni oikein, mutta joka kerta tästä kyseisestä aiheesta alkaa hirveä vääntö. Voi kun vastapuoli edes antaisi jotakin testiä väitteidensä tueksi, mutta kun ei..

Mitä mieltä te konkarit ja muut kokeneemmat olette? Miten nuo jäähdyttimien tuulettimet nyt sitten kannattaa suunnata?

Kyllä ne komponentit kestävät hyvin lämpöä, mutta mitä matalampi lämpötila => parempi. Jos nuo radit ovat toinen sisään ja toinen ulos niin ainahan sinne voi koittaa pumpata jostain viileää ilmaa sisään (saadaan sekoitettua kotelon sisäistä lämpötilaa), mutta maksimaalista etua tuosta kattoradista ei siltikään saa. Erot tosin voivat olla hyvinkin mitättömiä etenkin, jos koko looppi on ylimitoitettu (kuten se monesti onkin). Voin todeta omasta kokemuksesta, että 360mm radi sisään ja 240mm radi ulos toimii myös mainiosti sekin. Ja kyllä, olen vaihtanut tuulettimet puhaltamaan kaikki sisäänkin. Tuolla ei ollut nesteeseen vaikutusta, mutta muistit kävivät lähemmäs 5 astetta lämpimämpänä.

Mitä tuohon kokonaisuuteen tulee niin hiljaisimman ja tehokkaimman kokoonpanon saat ylläolevalla tavalla, eli radi kokonaan ulos kotelosta tai sitten puhaltamaan ulos olettaen, että korvaavaa ilmaa saadaan tarpeeksi kotelon sisälle. Jokainenhan saa toki loopin kasata miten tykkää. Pääasia, että lopptulos on hyvä omaan käyttöön. :tup:
 
Vaihtoehtona radit 2 kpl 120x360 on 432 cm2 ja 2 kpl 140x280 on 392 cm2 on jälkimmäinen hiljaisempi, koska flektejä 2 kpl vähemmän ja isompia flektejä voi pyörittää hitaammin suuremman lapapaineen ansiosta. Jos vaan kotelointiin sopivat. Jäähdytyspintojen kokoerolla tuskin mitään käytännönmerkitystä.
 
Virransyötön kannalta on vissiin melko sama puhalletaanko sille huoneen lämpöistä vai radien kautta hieman lämmennyttä ilmaa, riittä että ilma liikkuu.
 
Tarkoitus on jäähdyttää RTX 2070 super FE. Kumman blokin valitsisitte? Ovatko yhtä hyviä? Nuo rgb:t ei ole minulle niin tärkeitä ominaisuuksia. Hinta sama ja kumpikin pitäisi sopia ko. korttiin.

EK-Waterblocks EK-FC RTX 2080 +Ti Classic RGB - Nickel + Plexi, Full Cover -näytönohjainblokki - 114,60€
Alphacool Eisblock Aurora Plexi GPX-N NVIDIA GeForce RTX 2080/2080 Ti FE -näytönohjainblokki - 114,90€

Lisäksi suunnittelin tälläistä komboa: Aqua Computer aqualis D5 150ml -nestesäiliö, G1/4", musta/läpinäkyvä - 45,90€
EK-Waterblocks EK-D5 PWM G2 Motor (12V DC Pump Motor) - Sleeved, pumpun moottori - 78,10€
Olenko oikeassa,että D5- pumppu käy D5- pumpun pesään vaikka ovat eri valmistajilta?
Radiaattori on 120 X 360. Myöhemmin ehkä myös prosessori samaan kiertoon. Gpu:n saattaisin kellottaa 2080:n tasalle. Tavoitteena hiljaisuus ja viileys. Kysymys kuuluukin, onko harkitsemani osat tässä valossa järkevät vai ei?
Koppa on Master Case H500P Mesh.

Edit. Jimmssin chatissä kun kysyin tuota pumpun ja pesän yhteensopivuutta, niin eivät heti tienneet, mutta lupasivat palata asiaan.
 
Viimeksi muokattu:
Virransyötön kannalta on vissiin melko sama puhalletaanko sille huoneen lämpöistä vai radien kautta hieman lämmennyttä ilmaa, riittä että ilma liikkuu.
Tätä itsellekin uskoteltu ja miksen uskoisi. Yleensä ei ole ekana vrm mikä kyykkää lämmöstä koneen sisällä. Eli kunhan se ilma liikkuu siellä niin pitäisi riittää.
Mulla on 280 edessä ja 240 katossa ja molemmat puhaltaa koteloon päin, koska haluan mahdollisimman viileää radien läpi.
Tällä hetkellä näytön vierellä lämpömittari joka sanoo huonelämmöksi 23c. Ulkoinen anturi samassa mittarissa 140mm takapoiston edessä sanoo 28.6c
Veden lämmöt eri puolella kokoonpanoa 29c ja 30c.

Että ei se nyt ihan ultimaattista lämpöä ole mitä noi radit tuonne koteloon hönkii. Nämä lukemat perus youtube surffailu sähköposti rasituksella.
Laitanpa vähän lämpöä koneeseen niin näkee miten vedenlämmön nousu vaikuttaa poistoilmaan.
Kerron jonkin tovin kuluttua tuloksesta.
 
No hetki huudateltu primeä ja furmarkia ja alkais lämmöt tasaantua tonne 42c ja 43c.
Huoneenlämpö 23.1 ja poistoilma 36.9c.
Tuossa nyt tuollaista vertailua. Liekö mitenkään oikein mitattua dataa, mutta suuntaa antavaa.

Nyt kun sammutin noi testit ja vedenlämmöt putosi 39c ja 40c niin poistoilma alkoi laskea samalla ja on nyt 35.8c

Hetki odottelua ja vedenlämmöt 38c ja 38c ja poisto näyttää 35c.
 
Tarkoitus on jäähdyttää RTX 2070 super FE. Kumman blokin valitsisitte? Ovatko yhtä hyviä? Nuo rgb:t ei ole minulle niin tärkeitä ominaisuuksia. Hinta sama ja kumpikin pitäisi sopia ko. korttiin.

EK-Waterblocks EK-FC RTX 2080 +Ti Classic RGB - Nickel + Plexi, Full Cover -näytönohjainblokki - 114,60€
Alphacool Eisblock Aurora Plexi GPX-N NVIDIA GeForce RTX 2080/2080 Ti FE -näytönohjainblokki - 114,90€

Lisäksi suunnittelin tälläistä komboa: Aqua Computer aqualis D5 150ml -nestesäiliö, G1/4", musta/läpinäkyvä - 45,90€
EK-Waterblocks EK-D5 PWM G2 Motor (12V DC Pump Motor) - Sleeved, pumpun moottori - 78,10€
Olenko oikeassa,että D5- pumppu käy D5- pumpun pesään vaikka ovat eri valmistajilta?
Radiaattori on 120 X 360. Myöhemmin ehkä myös prosessori samaan kiertoon. Gpu:n saattaisin kellottaa 2080:n tasalle. Tavoitteena hiljaisuus ja viileys. Kysymys kuuluukin, onko harkitsemani osat tässä valossa järkevät vai ei?
Koppa on Master Case H500P Mesh.

Edit. Jimmssin chatissä kun kysyin tuota pumpun ja pesän yhteensopivuutta, niin eivät heti tienneet, mutta lupasivat palata asiaan.
Miksi erikseen ostaa tuo pumppu ja säiliö? Mitä erikoista tuossa säiliössä on ettei voi suoraan ostaa EK omaa säiliötä D5 pwm pumpulla varustettuna.
Pienemmällä säiliöllä hintaa pari kymppiä enemmän ja nelisenkymppiä isommalla.

Kuinka paksu kenno? Jos ohut, niin omasta mielestä ei tule tuo kenno riittämään molemmille ja vielä vähemmän jos aiot kellotella. Itse suosittelen toista lisäksi vaikka pienemmässä koossa viimeistään siinä vaiheessa, kun cpu tulee kiertoon mukaan.
 
Miksi erikseen ostaa tuo pumppu ja säiliö? Mitä erikoista tuossa säiliössä on ettei voi suoraan ostaa EK omaa säiliötä D5 pwm pumpulla varustettuna.
Pienemmällä säiliöllä hintaa pari kymppiä enemmän ja nelisenkymppiä isommalla.

Kuinka paksu kenno? Jos ohut, niin omasta mielestä ei tule tuo kenno riittämään molemmille ja vielä vähemmän jos aiot kellotella. Itse suosittelen toista lisäksi vaikka pienemmässä koossa viimeistään siinä vaiheessa, kun cpu tulee kiertoon mukaan.

Ihan vaan hinta on syynä. Kenno on 30 mm paksu. Toki kennoja mahtuu koppaan lisää tarvittaessa.
 
Onko kokemuksia D5- pumppujen äänistä, että onko jotkut kova äänisempiä kuin toiset? Muistaakseni Jaystwocent väitti jossain noin vuoden vanhassa videossa, että kaikki dee viitoset on Laing:n valmistamia.
Pitäneekö paikkansa?
 
Onko kokemuksia D5- pumppujen äänistä, että onko jotkut kova äänisempiä kuin toiset? Muistaakseni Jaystwocent väitti jossain noin vuoden vanhassa videossa, että kaikki dee viitoset on Laing:n valmistamia.
Pitäneekö paikkansa?
Äänistä en osaa sanoa, mutta aidot D5:t ovat Laingin valmistamia. Sitten on parempia ja huonompia kopioita tai hieman muunneltuja versioita. Esimerkiksi Alphacoolin VPP755 taitaa olla näitä huonompia muunnelmia. Niitä kun ainakin aikaisemmin laukesi jo ihan lyhyenkin käytön jälkeen.
 
Edit: olin hidas, enkä ollut refreshannut hetkeen :lol:


Kumman blokin valitsisitte?
Ottaisin itse EK:n tuon asetaalimuovisen terminaalin vuoksi.
Olenko oikeassa,että D5- pumppu käy D5- pumpun pesään vaikka ovat eri valmistajilta?
Kyllä, kunhan on "aito" Xylem/Laing D5, kuten tuo EK, eikä Kiina-D5.

Hyvin valitut osat, mutta kannattaa varmistaa, ettei juuri tuossa kopassa tuon nyt ostamasi radin paksuudesta jäisi toisen 360 radin mahtuminen kiinni! Eli varmuuden vuoksi kannattanee valita max.30mm radit (kattoon ei paksumpaa menekään)
E2: ja ehdottomasti toinen 360 radi laitetaan mahtumaan, sitten kun CPU tulee mukaan looppiin ;)
 
Edit: olin hidas, enkä ollut refreshannut hetkeen :lol:



Ottaisin itse EK:n tuon asetaalimuovisen terminaalin vuoksi.

Kyllä, kunhan on "aito" Xylem/Laing D5, kuten tuo EK, eikä Kiina-D5.

Hyvin valitut osat, mutta kannattaa varmistaa, ettei juuri tuossa kopassa tuon nyt ostamasi radin paksuudesta jäisi toisen 360 radin mahtuminen kiinni! Eli varmuuden vuoksi kannattanee valita max.30mm radit (kattoon ei paksumpaa menekään)
E2: ja ehdottomasti toinen 360 radi laitetaan mahtumaan, sitten kun CPU tulee mukaan looppiin ;)

Kiitos tiedoista! Juu kyllä tuohon koppaan mahtuu hyvin 2 kpl. 360 radeja. Amazonista tuli juuri tänään aavistuksen possua saanut paketti. Tikkuaskin kokoiselta alalta lamellit rutussa toiselta puolelta. Noh, en ruvennut liikaa murehtimaan, vaan oikaisin ne.

Niin, juu, joo se blokki... Kerkesin jo tällä välin ostaa tuolta kauppa-alueelta Bykskin blokin. Myydään - Bykski vesiblock Gigabyte/Fe pcb RTX korteille
 
Kiitos tiedoista! Juu kyllä tuohon koppaan mahtuu hyvin 2 kpl. 360 radeja. Amazonista tuli juuri tänään aavistuksen possua saanut paketti. Tikkuaskin kokoiselta alalta lamellit rutussa toiselta puolelta. Noh, en ruvennut liikaa murehtimaan, vaan oikaisin ne.

Niin, juu, joo se blokki... Kerkesin jo tällä välin ostaa tuolta kauppa-alueelta Bykskin blokin. Myydään - Bykski vesiblock Gigabyte/Fe pcb RTX korteille
Nuo Bykskin blokit on ihan käyttökelpoisia eivätkä huonoja ollenkaan. Sillä pitäisi pärjätä oikeen hyvin.
 
Nyt saapui blokki kiinasta, 56c avg lämmöt prossulla pelatessa eli nyt alkaa jo olla ihan kohtuullinen :D Eli siis barrowin am4 blokki vaihtui bykskin ryzen 3000/tr4 blokkiin.
 
Tuli selvitettyä että oma kortti on käytännössä identtinen referenssikortin kanssa, ts. mikähän olisi sellanen suuntaa-antava arvio paljonko kannattaisi 980 Ti fc-vesiblokista maksaa jos ja kun sellaisen käytettynä hommaisi?
Minkä merkkinen blokki kyseessä? Kai niistä yleensä perus hyväkuntoisesta jotain viidenkympin ympärillä maksetaan ja pyydetään. Back plate vaikuttaa myös hintaan. Kai esim jostain Ek:n blokista ja back platesta voisin itse jonkun 50-90€ maksaa.
 
EK:ta meinasin. Kortissa oma backplate, jos tuo käy niin tuotahan sitä käyttäisi. EVGA 980 Ti FTW tarkempi malli.
Ainakaan uudemmissa korteissa ei kuulemma normi back plate mene ilman modaamista EK blokkien kanssa paikoilleen. En tiedä mitä back platelle pitää tehdä että sen saa sopimaan mutta näin olen kuullut. Pelkän blokin hinta voisi mielestäni olla tuossa samassa haarukassa kunnosta riippuen. Back platehan ei uutenakaan maksa kuin noin 40€ eli sillä nyt ei montaa kymppiä voi jälleenmyyntiarvoa olla. Vajaalla satkulla noita blokkeja ja joskus blokki+back plate settejä on tuolla näkynyt myynnissä. Omantunnon mukaan tarjoaa sitten jotakin :D
 
Tuli selvitettyä että oma kortti on käytännössä identtinen referenssikortin kanssa, ts. mikähän olisi sellanen suuntaa-antava arvio paljonko kannattaisi 980 Ti fc-vesiblokista maksaa jos ja kun sellaisen käytettynä hommaisi?

Ei nyt suoraan vastaa kysymykseen mutta kiinasta saa uuden n.100e
 
Ainakaan uudemmissa korteissa ei kuulemma normi back plate mene ilman modaamista EK blokkien kanssa paikoilleen.
Mikä lie sitten uudempi, mutta ainakin RX Vega:ssa backplate toimii kyllä VEGA:n blokin kanssa. Toki sinne jää ruma "X" joka on paljas, ja EK:n (tai muun valmistajan) oma backplate on siistimmän näköinen (ja ehkä jäähdyttää jotain).
 
Mikä lie sitten uudempi, mutta ainakin RX Vega:ssa backplate toimii kyllä VEGA:n blokin kanssa. Toki sinne jää ruma "X" joka on paljas, ja EK:n (tai muun valmistajan) oma backplate on siistimmän näköinen (ja ehkä jäähdyttää jotain).
AMD:n korttien tilanteesta en tiedä mutta ainakin Nvidian 1000-sarjalaisissa ja uudemmissa ei ainakaan kaikkiinnmalleihin sopinut back plate blokin kanssa. Ja tosiaan, kuten sanoin en tiedä millaista modausta vakio back plate vaatii, että saa paikalleen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 480
Viestejä
4 489 930
Jäsenet
74 244
Uusin jäsen
Ogeh

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom