Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Juu, joko näyttiksen sensori, tai kierrossa oleva näyttää pikkasen pieleen, tai sitten pumppu lämmittää kierron sensoria (on kiinni suoraa pumpun portissa). En oo jaksanu kummemmin selvitellä, kun ei iso heitto kumminkaan ole ja näkeepähän ainakin suuntaa-antavasti missä mennään. :geek:


5820K

Nyt kone idlaillut nelisen tuntia putkeen ja lämmöt näyttää; vesi: 35C, CPU: 42C (coret ~36C) ja GPU: 31C
En kyllä tiedä mitä näillä tiedoilla kukaan mitään tekee, mutta onpahan kumminkin siinä. :D
Ainakin siitä voit lähteä, ettei gpu ole viileämpi kuin siinä virtaava vesi.
 
Mä vähän googlailin tuota ongelmaani ja muillakin ollut vastaavaa 1. ja 2. genin ryzeneille suunnitelluissa blokeissa, niissä kun on siru keskellä ja tuossa 3. genissä chipletit mitkä oikealla reunassa hs alla.

Tilasin nyt bykskin blokin mikä on tarkoitettu juurikin 3000-sarjalle sekä threadrippereille kun oli alennuksessa. Ilmeisesti tuossa on jonkin verran isompi ja eri tavalla asemoitu cold plate minkä pitäisi auttaa tuohon ongelmaan.. Eli ei välttämättä huono blokki mikä on nyt vaan vääränlainen tuollaiseen prossuun mikä mulla nyt on :D
 
Mä vähän googlailin tuota ongelmaani ja muillakin ollut vastaavaa 1. ja 2. genin ryzeneille suunnitelluissa blokeissa, niissä kun on siru keskellä ja tuossa 3. genissä chipletit mitkä oikealla reunassa hs alla.

Tilasin nyt bykskin blokin mikä on tarkoitettu juurikin 3000-sarjalle sekä threadrippereille kun oli alennuksessa. Ilmeisesti tuossa on jonkin verran isompi ja eri tavalla asemoitu cold plate minkä pitäisi auttaa tuohon ongelmaan.. Eli ei välttämättä huono blokki mikä on nyt vaan vääränlainen tuollaiseen prossuun mikä mulla nyt on :D

Ennen ku asennat sen uuden nii pyörittele sitä vähän pöydällä ja varmista etukäteen ettei se ole kovera tai kupera.
 
Lueskelin tuossa, että monella on kierrossa akkuvettä ja jotain tiivistettä. Mites lasolin akkuvesi, kun sehän on ionivaihdettua (!= tislattu?), miten se reagoi EK:n kirkkaan cryotiivisteen kanssa? Tiivistettähän valmistaja suosittelee sekoittamaan juurikin tislatun veden kanssa.

Aiemmin kierrossa oli Nanoxian kirkasta CF1 -nestettä, mutta ~8kk jälkeen oli kasvattanu vihreää eliötä säiliön kierteisiin, onkos muilla tehnyt samaa? (tämä neste on ainakin jimmssin tarjonnasta vedetty pois),

edit: toki jostain on saattanut päästä happea vuotamaan kiertoon kun konetta on liikuteltu sinne, tänne ja tuonne ja sen takia aiheuttanut leväkasvua...
 
Viimeksi muokattu:
Jatketaan taas monologia täällä, käänsin blokkia 90° kiinnikkeeseen nähden niin että toi blokin sisääntulo on suoraan tuon toisen chipletin päällä. Pikaisesti testattuna prime95 blendin max lämmöt tipahti noin 4c ja avg noin 5-6c, jatketaan testejä...
 
Lueskelin tuossa, että monella on kierrossa akkuvettä ja jotain tiivistettä. Mites lasolin akkuvesi, kun sehän on ionivaihdettua (!= tislattu?), miten se reagoi EK:n kirkkaan cryotiivisteen kanssa? Tiivistettähän valmistaja suosittelee sekoittamaan juurikin tislatun veden kanssa.

Aiemmin kierrossa oli Nanoxian kirkasta CF1 -nestettä, mutta ~8kk jälkeen oli kasvattanu vihreää eliötä säiliön kierteisiin, onkos muilla tehnyt samaa? (tämä neste on ainakin jimmssin tarjonnasta vedetty pois),

edit: toki jostain on saattanut päästä happea vuotamaan kiertoon kun konetta on liikuteltu sinne, tänne ja tuonne ja sen takia aiheuttanut leväkasvua...

Taitaa noi kaikki marketti akkuvedet olla ionivaihdettua mutta joo kaikki käy yhtälailla...
 
Jos kaikki muu loppuu kesken, niin ei ainakaan biosidi. Looppiin tuli 1.5l nestettä ja 2ml altaanpuhdistusainetta ja siinäkin oli 0.5ml ylimääräistä. Jäljellä on 998ml, joten purkki kestää muutaman vuosisadan.
 
Jatketaan taas monologia täällä, käänsin blokkia 90° kiinnikkeeseen nähden niin että toi blokin sisääntulo on suoraan tuon toisen chipletin päällä. Pikaisesti testattuna prime95 blendin max lämmöt tipahti noin 4c ja avg noin 5-6c, jatketaan testejä...
Vaikuttaisi tosiaan että nyt tuo alkaa olla käyttökelpoinen, edes bfv ei saa lämpöjä piikkaamaan kuin max 72c.

Vaihdoin myös ip-lämpömittariin patterit ja nyt näyttää säiliöstä mitattuna tunnin pelaamisen jälkeen noin 36-37c vedenlämpöä, voisi olla suht oikein kun letku tuntuu ihan aavistuksen kättä lämpimämmältä. Saa nähdä että mikä on tilanne kun blokki saapuu kiinasta, näyttäisi päällisin puolin vähän paremmin tuohon sopivalta. Tuossa asuksen emossa on sellainen mukava ominaisuus että tuulettimien ohjauksessa ei saa kuin 75c laitettua max lämpötilaksi, jos prossu ylittää sen niin kaikki tuulettimet alkavat huutaa täysillä ja 6x ML120 ei ole silloin enää kovinkaan hiljaisia :D
 
Vaikuttaisi tosiaan että nyt tuo alkaa olla käyttökelpoinen, edes bfv ei saa lämpöjä piikkaamaan kuin max 72c.

Vaihdoin myös ip-lämpömittariin patterit ja nyt näyttää säiliöstä mitattuna tunnin pelaamisen jälkeen noin 36-37c vedenlämpöä, voisi olla suht oikein kun letku tuntuu ihan aavistuksen kättä lämpimämmältä. Saa nähdä että mikä on tilanne kun blokki saapuu kiinasta, näyttäisi päällisin puolin vähän paremmin tuohon sopivalta. Tuossa asuksen emossa on sellainen mukava ominaisuus että tuulettimien ohjauksessa ei saa kuin 75c laitettua max lämpötilaksi, jos prossu ylittää sen niin kaikki tuulettimet alkavat huutaa täysillä ja 6x ML120 ei ole silloin enää kovinkaan hiljaisia :D
Kannattaa ohjata tuulettimia sen veden lämmön, ei cpu:n mukaan. Pidä vesi viileänä, niin se huolehtii muista.
 
Kannattaa ohjata tuulettimia sen veden lämmön, ei cpu:n mukaan. Pidä vesi viileänä, niin se huolehtii muista.
Tuo veden lämmön mukaan ohjailu on vissiin mahdollista vain cha_fan paikoissa oleville tuulettimille. Tai näin ainakin oman X470I:n BIOSissa.
 
Tuo veden lämmön mukaan ohjailu on vissiin mahdollista vain cha_fan paikoissa oleville tuulettimille. Tai näin ainakin oman X470I:n BIOSissa.

Ei CPU headereihin kannata kytkeä mitään custom looppia tehdessä, ne kun ei yleensä ole ohjattavia ulkoisen lämpötiedon mukaan. Vaikka olisi, niin yleensä niissä on joitain rajoituksia lämpötilojen ym suhteen.
 
Ei CPU headereihin kannata kytkeä mitään custom looppia tehdessä, ne kun ei yleensä ole ohjattavia ulkoisen lämpötiedon mukaan. Vaikka olisi, niin yleensä niissä on joitain rajoituksia lämpötilojen ym suhteen.
Juu, tuohonhan se sitten käytännössä johtaa.
 
Ei CPU headereihin kannata kytkeä mitään custom looppia tehdessä, ne kun ei yleensä ole ohjattavia ulkoisen lämpötiedon mukaan. Vaikka olisi, niin yleensä niissä on joitain rajoituksia lämpötilojen ym suhteen.
Näin yleensä, ja ihan hyvä neuvo sinänsä. Emolevyjen BIOS:seissa on eroa, ja jos on tarkistanut että säätö onnistuu omalla emolevyn BIOS:lla, niin mitään estettä käyttää (mitä tahansa) headeria ei ole. Aiemmessa emolevyssä muistan että CPU headeri oli tosiaan lukittuna prosessorin lämpötilaan (BIOS:n asetuksilla), mutta nykyinen (Asus) käsittelee sitä kuten mitä tahansa muutakin headeria ja voi valita minkä tahansa lämpölähteen. CPU_OPT on on vähän erikoinen ja yleensä säätyy identtisesti CPU -headerin kanssa (RPM-sense -signaali tulee yleensä sisään erillisenä).

Softasäädöllä BIOS:n rajoituksilla ei ole merkitystä, joskin tuo CPU_OPT on yleensä kytketty rautatasolla rinnan, eli sitä rajoitusta ei pääse ohittamaan.
 
Omassa Barrowin pumpussa on mahdollista valita joko pwm-asento, tai manuaalinen teho potikalla. (äärivasemmalla pwm, siitä eteenpäin manuaalilla) Tämä mahdollistaa sen cpu fan headerin käyttämisen ilman tota rpm sekoilua kiinteillä kierroksilla. Ja jos pumppu leviää niin kone sammuttaa itsenä cpu fan failuren takia. Tuulettimet onkin sit cha fan liittimissä haaroittimilla.

Toki asuskin voisi vähän järkevämmin ton pinnishown hoitaa. Laittais edes jonkun expert moden, mikä vapauttaisi rajat, ja antaisi sen temp sensorin lämmön ohjausmahdollisuudeksi kaikkiin liittimiin.
 
Pojan pelikoneeseen päivitystä; 9900KS+Asus Z390 Formula XI+Evga RTX2080Ti XC Ultra, G.Skill Royal 4400MHz ja Corsairin HydroX vesijäähykamat. Melkoinen RGB ja letkumonsteri :rolleyes:.
CPU lämmöt nousi Cinebenchissa 5.1Ghz - 1.3V yli 90C, mutta kun tiputin voltteja 1.25 niin oli alle 85C. 5.0GHz - 1.2V:illa pysyi alle 80C. GPU lämmöt max 55C ylikellotustesteissä. Veden lämpö max 36C kun sai pumpun ja tuulettimien säädöt kohdilleen.
CS GO:ssa CPU lämmöt 45C, ei ilmeisesti kovin vaativa peli CPU:lle.

Jostain syystä kun laitoin ekaa kertaa XMP profiilit päälle (4400Mhz) - muut asetukset Auto, niin emo laittoi CPU volteiksi 1.625V :(, onneksi mitään ei tainut mennä rikki. Onneksi meni joku suojaus päälle, eikä antanut postata.
Mutta en ole pystynyt laittamaan muistien nopeudeksi kuin max 3800MHz (4000MHz on jo melko epävakaa). BIOS päivityksen jälkeen ei voltit noussut korkeiksi Auto asennossakaan.

CorsairPC.jpg
Myös kannattaa katsoa VCCIO jännitteet kun pistää xmp profilin päälle niin ainakin oma Z370 nostaa jännitteen aivan liian korkealle mitä myötä lämpötila nousee.
Myös asus formula emolevyssä on pumpulle oma liitin ja lämpötila antureilla jos haluaa niitä käyttää.
En ole koittanut kuinka hyvin pystyy ohjamaan pumppua sen kautta kun käytän aquaeron D5 pumppua mitä ohjataan usb tai aquabus kautta.
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa ohjata tuulettimia sen veden lämmön, ei cpu:n mukaan. Pidä vesi viileänä, niin se huolehtii muista.
Niin, kannattaisi varmaan jos tosiaan tuolla mun emolla olisi siihen mitään mahdollisuuksia ilman erillistä tuuletinohjainta, eipä löyty headeria ulkoisille lämpöantureille multa niinkuin aiemmin tuonne kirjoittelinkin.

Ja tässä oli tosiaan ongelmana se että 1. ja 2. genin ryzeneille suunniteltu blokki ei osunut oikein chipletin päälle ja lämmöt piikkaili, käänsin coldplatea ensiavuksi 90° mikä auttoi jo kummasti. Vaikka olisikin ollut vedenlämmön mukaan ohjautuvat tuulettimet niin eipä se isommin auta jos lämpö ei johdu kunnolla prossusta veteen.
 
Asuksella on muuten tuo softa mitä pystyy säätämään noita tuulettimia niin voi olla etä sitä kautta voi jotain tehdä lämpötila antureiden kanssa mitä ne ohjaa en ole sitä käyttänyt kun itsellä yksi kpl tuuletin emolevyyn loput on aquaeron kautta.
 
Vcio ja joku toinenkin oli 1.3v luokkaa, reilusti ns punaisella. En tiedä miksi nosti noin korkeat voltit. Uudella biosilla ei enään ongelmia.
Ohjaan pumppuja ja tuulettimia Corsairin Commander Pro:lla ja Icuella.
 
Itse en saanut mitenkään järkevästi asuksella säädeltyä tuulettimia tai pumppuja.
Pumput rupesi pitämään ihan ihme ääntäkin kun ne emossa kiinni oli ja ohjaus niille veden lämpöjen mukaan.
Aquaero on kyllä ihan toiselta planeetalta mitä ohjaukseen tulee.
Vielä kun ne lykkäis sinne softaan jonkun benchmark moodin, että klik vain ja kaikki ampuu täysille.
 
Itse en saanut mitenkään järkevästi asuksella säädeltyä tuulettimia tai pumppuja.
Pumput rupesi pitämään ihan ihme ääntäkin kun ne emossa kiinni oli ja ohjaus niille veden lämpöjen mukaan.
Aquaero on kyllä ihan toiselta planeetalta mitä ohjaukseen tulee.
Vielä kun ne lykkäis sinne softaan jonkun benchmark moodin, että klik vain ja kaikki ampuu täysille.
Ei pumpun tartte seilata veden lämpöjen mukaan. Kiinteät kierrokset joilla vesi liikkuu ja kovaa ajoa.
 
Eihän pumpussa, jossa on 4 pin pwm-liitin sekä molex virtaliitin, ole virran puolesta väliä mihin tuuletinliittimeen laittaa kiinni? Eli kelpaa ihan 1A liitinkin, ettei tarvitse esim. 3A pumppuliitintä tai muuta hiAmp-liitintä? Kaikki pumpun virta taitaa tulla molexista ja pumpun nopeuden ohjaus vain pwm-liittimestä?

Esimerkki pumpusta: EK-Waterblocks EK-RES 140 Revo D5 RGB PWM, nestesäiliö + pumppu, 205ml - 171,90€
 
Ei pumpun tartte seilata veden lämpöjen mukaan. Kiinteät kierrokset joilla vesi liikkuu ja kovaa ajoa.

Ei ne mihinkään seilaa. Veden lämpö nousee pelatessa koko ajan ja nyt pumput, joita siis kaksi ottaa vauhtia pikkuhiljaa, ei siis seilaa. Portaatonhan se säätö aquaerossa on. Idlessä säädetty kuitenkin nippa nappa pyörimään.
Jostain syystä ne pitivät ihme ääntä kun emossa kiinni olivat. En tiedä miksi.
 
Onko pumpun nopeudella muiden mielestä/kokemuksissa juurikaan merkitystä? Itsellä D5 vario, loopissa kellotettu ryzen 1600 ja kellotettu 2080ti, 2x 360mm radeja. veden lämpöä en mittaa. Oma huomio oli, että pidempään pelaillessa oikeastaan mitä tahansa cpu ja gpu lämmöt ovat samaa tasoa (n. 55 ja 52 astetta) pyöri pumppu millä nopeudella hyvänsä. Olen laittanut sen ykköselle koska silloin se on äänetön. Enemmän vaikutusta lämpöihin oli jopa case fanejen pyörimisnopeudella. (2kpl)
Edit. Toki en ole kokeillut synteettisellä kuormalla 100% gpu ja cpu yhtaikaa koittanut ajaa ja noin testata, enkä aio koska raskainta mitä koneellani muutenkaan teen on pelaaminen. Pelkkää furmarkkia tai prime95 ajaessa ei pumpun nopeudella ollut merkitystä lämpöihin
 
Onko pumpun nopeudella muiden mielestä/kokemuksissa juurikaan merkitystä? Itsellä D5 vario, loopissa kellotettu ryzen 1600 ja kellotettu 2080ti, 2x 360mm radeja. veden lämpöä en mittaa. Oma huomio oli, että pidempään pelaillessa oikeastaan mitä tahansa cpu ja gpu lämmöt ovat samaa tasoa (n. 55 ja 52 astetta) pyöri pumppu millä nopeudella hyvänsä. Olen laittanut sen ykköselle koska silloin se on äänetön. Enemmän vaikutusta lämpöihin oli jopa case fanejen pyörimisnopeudella. (2kpl)
Edit. Toki en ole kokeillut synteettisellä kuormalla 100% gpu ja cpu yhtaikaa koittanut ajaa ja noin testata, enkä aio koska raskainta mitä koneellani muutenkaan teen on pelaaminen. Pelkkää furmarkkia tai prime95 ajaessa ei pumpun nopeudella ollut merkitystä lämpöihin

Joskus jotain asetuksia säätelin ja pumppu oli huomaamatta mennyt liian pienille kierroksille ja sen huomasin, kun veden lämpö huiteli reilusti yli 40 asteessa. Cpu ja gpu lämpöihin ei tässä vaiheessa vielä ollut suurta vaikustusta.

Jos ei hirveä mekkala ala niin eikai siitä haittaa ole nostaa pykälää korkeammalle.
 
Onko pumpun nopeudella muiden mielestä/kokemuksissa juurikaan merkitystä? Itsellä D5 vario, loopissa kellotettu ryzen 1600 ja kellotettu 2080ti, 2x 360mm radeja. veden lämpöä en mittaa. Oma huomio oli, että pidempään pelaillessa oikeastaan mitä tahansa cpu ja gpu lämmöt ovat samaa tasoa (n. 55 ja 52 astetta) pyöri pumppu millä nopeudella hyvänsä. Olen laittanut sen ykköselle koska silloin se on äänetön. Enemmän vaikutusta lämpöihin oli jopa case fanejen pyörimisnopeudella. (2kpl)
Edit. Toki en ole kokeillut synteettisellä kuormalla 100% gpu ja cpu yhtaikaa koittanut ajaa ja noin testata, enkä aio koska raskainta mitä koneellani muutenkaan teen on pelaaminen. Pelkkää furmarkkia tai prime95 ajaessa ei pumpun nopeudella ollut merkitystä lämpöihin
Pumpun nopeudella ei ole merkitystä tietyn rajan jälkeen, eli kunhan vain vesi alkaa liikkumaan. Tämä raja riippuu käytössä olevasta loopista ja pumpun tehosta.
Omassa loopissani D5 pumpun ollessa n. 30% teholla alkaa virtausmittarin ropelli pyörimään, yhtään pienemmällä nopeudella vesi ei virtaa loopissa tarpeeksi jolloin veden lämpö alkaa nousta. Tuosta isommilla kierroksilla taas pumpun kierrosten nostosta ei ole mitään hyötyä.
 
Viimeksi muokattu:
Eikö se virtauksen maaginen raja ollut jotain 1 - 1,5gpm.
Harva kuitenkaan virtausta mittaa ja komponentit sekä vedot kuitenkin kovin erilaisia.
 
Virtaus vaikuttaa oikeastaan vain blokkien mikrokanavien toimintaan. Kun tietty virtausnopeus saavutetaan, eli toisinsanoen esim prossun lämpö ei rasituksessa laske vaikka kierroksia nostaisi, mikrokanavavien vaatima virtaama on saavutettu. Helppo tuo on ilman virtausmittariakin kokeilla, että vaikuttaako se pumpun nopeus lämpöihin.

Toisinsanoen: Pumpun nopeus vaikuttaa enimmäkseen, kuinka hyvin lämpö siirtyy blokista veteen ja tuulettimien nopeus puolestaan vaikuttaa siihen, kuinka hyvin vesi jäähtyy radeissa.

Itsekään en huomaa D5 pumpussa huomattavaa eroa komponenttien lämmössä tai veden lämmössä, onko kierronopeus 30% vai 70%.
 
Eihän pumpussa, jossa on 4 pin pwm-liitin sekä molex virtaliitin, ole virran puolesta väliä mihin tuuletinliittimeen laittaa kiinni? Eli kelpaa ihan 1A liitinkin, ettei tarvitse esim. 3A pumppuliitintä tai muuta hiAmp-liitintä? Kaikki pumpun virta taitaa tulla molexista ja pumpun nopeuden ohjaus vain pwm-liittimestä?

Esimerkki pumpusta: EK-Waterblocks EK-RES 140 Revo D5 RGB PWM, nestesäiliö + pumppu, 205ml - 171,90€

Joo, muistaakseni EK:n pumpun PWM-liittimessä ei edes ole niitä virtapinnejä, vaan se on ainoastaan PWM-signaalin välittämiseen emolta pumpulle ja RPM-tiedon välittämiseen pumpulta emolle. Käyttösähkö tulee molexista.
 
Joo, muistaakseni EK:n pumpun PWM-liittimessä ei edes ole niitä virtapinnejä, vaan se on ainoastaan PWM-signaalin välittämiseen emolta pumpulle ja RPM-tiedon välittämiseen pumpulta emolle. Käyttösähkö tulee molexista.
Sama tuossa mun ddc, kaks karvaa menee emolle ja sitten virta tulee erillisen liittimen kautta.
 
Joskus jotain asetuksia säätelin ja pumppu oli huomaamatta mennyt liian pienille kierroksille ja sen huomasin, kun veden lämpö huiteli reilusti yli 40 asteessa. Cpu ja gpu lämpöihin ei tässä vaiheessa vielä ollut suurta vaikustusta.

Jos ei hirveä mekkala ala niin eikai siitä haittaa ole nostaa pykälää korkeammalle.

Jatkokysymyksenä: Mitä väliä on sitten sillä, onko vesi esim 35 vai 45 astetta jos komponenttien lämmöt eivät muutu miksikään? Komponenttejahan me halutaan jäähdyttää eikä vettä. Pumput ja nesteethän on yleensä speksattu ad 60 asteeseen ja noista lämmöistä ollaan kaukana.
Ihan siis mielenkiinnosta kyselen; Vaikuttaako nesteen käyttöikään, laatuun, eliömäärään? Pumpun elinikään?
 
Joo, muistaakseni EK:n pumpun PWM-liittimessä ei edes ole niitä virtapinnejä, vaan se on ainoastaan PWM-signaalin välittämiseen emolta pumpulle ja RPM-tiedon välittämiseen pumpulta emolle. Käyttösähkö tulee molexista.
Niinpäs onkin. Mitähän oikein edes ajattelin. Olisihan tuo pitänyt heti tajuta :facepalm:
 
Jatkokysymyksenä: Mitä väliä on sitten sillä, onko vesi esim 35 vai 45 astetta jos komponenttien lämmöt eivät muutu miksikään? Komponenttejahan me halutaan jäähdyttää eikä vettä. Pumput ja nesteethän on yleensä speksattu ad 60 asteeseen ja noista lämmöistä ollaan kaukana.
Ihan siis mielenkiinnosta kyselen; Vaikuttaako nesteen käyttöikään, laatuun, eliömäärään? Pumpun elinikään?

Eikös se legenda kerro että yli 40 asteessa alkaa öttiäiset kasvamaan kierrossa :geek:
 
Jatkokysymyksenä: Mitä väliä on sitten sillä, onko vesi esim 35 vai 45 astetta jos komponenttien lämmöt eivät muutu miksikään? Komponenttejahan me halutaan jäähdyttää eikä vettä. Pumput ja nesteethän on yleensä speksattu ad 60 asteeseen ja noista lämmöistä ollaan kaukana.
Ihan siis mielenkiinnosta kyselen; Vaikuttaako nesteen käyttöikään, laatuun, eliömäärään? Pumpun elinikään?

Ainakin itsellä itx kotelossa näyttis on kuormitettuna yleensä ainakin 10 astetta enemmän kuin vesi, eli jos päästäisin veden 50 asteeseen olisi näyttis jo yli 60 asteen,
kun taas siinä 40 asteessa jossa annan sen olla niin hieman päälle 50 asteen.

Vielä projektina saada mahdutettua pienen slim tuulettimen sivupaneeliin kiinni ulos puhaltamaan lämmintä pois ja koittaa laittaa myös yläradin alaradin lisäksi sisälle puhaltamaan, vaan nyt jo muistit on siinä 46-49 astetta kun pelkästään alaradi lämmittää koteloa. Tiedä sitten riittäkkö yksi 120mm tuuletin puhaltamaan tarpeeksi pois ettei ainakaan tuosta enempää lämpene muistit. Edelliset paljaat muistit taisin tappaa lämmöllä :D
 
Täytyi sitten oikein testata kun ei ole koskaan jaksanut, mutta nyt oli kotelo auki. Loopissa kellotetut RTX 2080 ja 3700X. Pumppu D5 ja kennoina 420+140mm. Tilanteen vakioimiseksi tuulettimien jännite asetettu kiinteästi 6.5V/500rpm. Rasitustestisnä Aida64 CPU+GPU. Ensin 15 minuuttia lämmön kertymistä ja sen jälkeen 10 minuuttia datan keräystä Hwinfolla, josta keskiarvot

D5 minimikierroksilla. Vesi 36,2°C, näyttis 57°C, prossu 72.2°C
D5 maksimikierroksilla. Vesi. 36,0°C, näyttis 55°C, prossu 72.1°C.

Tästä pääsi kätevästi siihen lopputulokseen, että jatkossakin pumppu tulee pyörimään niin hiljaisella, ettei sitä kuule edes 30cm päästä. Käytännössä siis pykälässä 1.5.

Jos jaksaa, niin voisi kaivella tehonkulutusmittarin ja etsiä jonkun sopivan isohkon kuorman aiheuttavan testin. Ei mitään käryä, kuinka kovasti Aida64 rasittaa, mutta lämpötiloista päätellen vastaa pelaamista.
 
Jatkokysymyksenä: Mitä väliä on sitten sillä, onko vesi esim 35 vai 45 astetta jos komponenttien lämmöt eivät muutu miksikään? Komponenttejahan me halutaan jäähdyttää eikä vettä. Pumput ja nesteethän on yleensä speksattu ad 60 asteeseen ja noista lämmöistä ollaan kaukana.
Ihan siis mielenkiinnosta kyselen; Vaikuttaako nesteen käyttöikään, laatuun, eliömäärään? Pumpun elinikään?
Eikös se legenda kerro että yli 40 asteessa alkaa öttiäiset kasvamaan kierrossa :geek:
Kuulemma juu saattaa alkaa kasvamaan jotakin siellä kierrossa jos kovin lämmintä on. Lisäksi ainakin petg putket alkavat ilmeisesti pehmenemään jossain 50 asteessa(?), mikä lisää vuodon riskiä. Akryyliputket kestävät lämmintä paremmin ja varmaan pehmeät letkutkin paremman kiinnityksen avulla.
 
Vcio ja joku toinenkin oli 1.3v luokkaa, reilusti ns punaisella. En tiedä miksi nosti noin korkeat voltit. Uudella biosilla ei enään ongelmia.
Ohjaan pumppuja ja tuulettimia Corsairin Commander Pro:lla ja Icuella.
Vccio voi hyvin olla 1.20-1,25v. Ellei harrasta mitään extreme ylikellotuksia 1,3v on jo turhan paljon ja koittamalla seviää onko vakaa.
 
Täytyi sitten oikein testata kun ei ole koskaan jaksanut, mutta nyt oli kotelo auki. Loopissa kellotetut RTX 2080 ja 3700X. Pumppu D5 ja kennoina 420+140mm. Tilanteen vakioimiseksi tuulettimien jännite asetettu kiinteästi 6.5V/500rpm. Rasitustestisnä Aida64 CPU+GPU. Ensin 15 minuuttia lämmön kertymistä ja sen jälkeen 10 minuuttia datan keräystä Hwinfolla, josta keskiarvot

D5 minimikierroksilla. Vesi 36,2°C, näyttis 57°C, prossu 72.2°C
D5 maksimikierroksilla. Vesi. 36,0°C, näyttis 55°C, prossu 72.1°C.

Tästä pääsi kätevästi siihen lopputulokseen, että jatkossakin pumppu tulee pyörimään niin hiljaisella, ettei sitä kuule edes 30cm päästä. Käytännössä siis pykälässä 1.5.

Jos jaksaa, niin voisi kaivella tehonkulutusmittarin ja etsiä jonkun sopivan isohkon kuorman aiheuttavan testin. Ei mitään käryä, kuinka kovasti Aida64 rasittaa, mutta lämpötiloista päätellen vastaa pelaamista.
Lisäyksenä. Prossun blokki EK Supremacy ja näyttis EK:n blokilla oleva MSI Sea Hawk EK X. Kotelon kylki oli auki. Aida64 saa näyttiksen hakkaamaan voltage limittiä vasten. GPU ja CPU kuorma 100%. Näyttis 2085MHz/7800MHz ja prossu jotain 4150MHz, mutta eihän siitä ota selvää. 2080 ja Ryzen ovat kummatkin täysin tyhjiä arpoja kellotukseen. Nykyään kaikki hauska on kielletty.
 
Viimeksi muokattu:
Sulla näyttää eturadi olenvan intake ja ylhäällä exhaust. Auutaisikohan lämpöihin kuinka paljon jos molemmat radit puhaltaisivat sisään ja takaa tuulettimesta ulos?
Tuli testattua tässä ajankuluks et siirsin tuon 240 radin tuulettimet myös intake. Veden lämpötila putosi pelatessa about 2 astetta. Selain käytössä veden lämpö pysyi aikalailla samana ~27c.
 
Kyllä se fullcover blokki jäähdyttää ne muistitkin. Gpu lämmöt ihan normaalit, mutta prossu kyllä käy omaan silmään kuumana. Onko Cpu blokki tarpeeksi tiukalla?

Ihan loppuun asti kiertelin nuo sormiruuvit. Tuoretta MX-4 välissä ihan tasaiseksi levitettynä. En tiedä sitten mistä johtuu nuo lämmöt..
 
Miten päin tuon barrowin blockin kannattaa olla 3700x ......eli siis miten päin nuo chipletit on tuossa prossussa kun prossu kiinni emossa?
 
Miten päin tuon barrowin blockin kannattaa olla 3700x ......eli siis miten päin nuo chipletit on tuossa prossussa kun prossu kiinni emossa?
Itsellä on 90° käännettynä, eli niin että tulo on oikealle päin. Cold plate on symmetrinen niin ei liene niin merkitystä että kumpaan suuntaan kääntää.
 
Itsellä on 90° käännettynä, eli niin että tulo on oikealle päin. Cold plate on symmetrinen niin ei liene niin merkitystä että kumpaan suuntaan kääntää.


näin vähän ajattelinki ....voihan tuo olla vähän hifistelyä lähtä kääntelee mutta aion kokeilla kun letkut varmaan antaa sen verran periksi.
 
näin vähän ajattelinki ....voihan tuo olla vähän hifistelyä lähtä kääntelee mutta aion kokeilla kun letkut varmaan antaa sen verran periksi.
En tiedä hifistelystä kun itseltä lähti ne lähemmäs 80c lämpöpiikit pelatessa jo 3600 kanssa pois noin :D
 
Eihän se mitään hifistelyä ole vaan fakta, että ytimet ovat aivan eri kohdassa näissä 3000-sarjan ryyseneissä kuin aiemmissa prosessoreissa. Nykyiset blokit kun eivät ole suorassa ollessaan optimaalisia kyseisille prossuille.
 
Eihän se mitään hifistelyä ole vaan fakta, että ytimet ovat aivan eri kohdassa näissä 3000-sarjan ryyseneissä kuin aiemmissa prosessoreissa. Nykyiset blokit kun eivät ole suorassa ollessaan optimaalisia kyseisille prossuille.
Jep. Saa nähdä että eroaako tuolle suoraan suunniteltu blokki mitenkään lämmöissä, täytyy rustailla tänne kun saa tuon uuden käsiin..
 
Tein joululomalla omalle loopille pientä päivitystä, onhan tuo kolme vuotta rullannutkin ilman vesien vaihtoa taikka minkäänlaista huoltotoimenpidettä. Joten tässäpä pientä raporttia mitä sieltä löytyi.

Loopissa on blokkeina EK Supremacy Evo (kupari) ja EK full cover GPU (kupari+plexi). Radeina Alphacool 420mm ja Alphacool 280mm sekä pumppuna Eheim 1046. Letkuna PrimoChill PrimoFlex Advanced LRT 16/10mm. Nesteenä pelkkää tislattua vettä (Biltema akkuvesi). Tuulettimina beQuiet SilentWings 3:a.

Nesteessä ei ollut minkäänlaista ylimääräistä kasvustoa eli enpä ainakaan pelkälle biocidelle näe isoa tarvetta kun blokit on kuparipinnalla. Nesteen pinta säiliössä oli vähän alle puolivälin, eli reilu pari desiä on vajennut koko aikana. Tuosta reilun desin verran oli jo ekoina viikkoina kun loopista sai ilmakuplat pois eli desi sitten oikeasti haihtunut pois.

Letkut olivat kestäneet yllättävän hyvin, ei värjäytymiä tms. Pientä mattapintaa tosin havaittavissa kun vertaa käyttämättä jääneeseen pätkään.

Toisaalta sitten blokit olivatkin sitten oksidoituneet ihan mustiksi sisältä ja gpu-blokin pleksiinkin oli tuota mustaa tarttunut. Pleksistä lähti ylimääräiset kynnellä raaputtamalla, mutta blokkeja piti putsata etikan kanssa. Laitoin noihin mustuneisiin osiin etikkaa ja jätin likoamaan yön yli. Mustumat kyllä lähtivät mutta niin lähti kaikki kiiltokin noista etikan kanssa tekemissä olleista osuuksista.

Ehkä parempi olisi ollut etikka+suola 15 min + armoton hinkkaus sen jälkeen niinkuin jossain törmäsin? Tosin kaippa noiden etikalla himmennettyjen osien kiillotuskin jollain saattaisi onnistua.

Uudessa setissä 280mm radi poistui mutta looppiin tuli kaveriksi MO-RA3 420 neljällä Noctuan 200mm tuulettimella. Pumppu vaihtui D5 Nextiin. Epämääräistä vertailua edelliseen seuraa joskus kunhan ehdin testata kuormalla lämpöjä.
 
Viimeksi muokattu:
Blokkia käännetty 90 astetta ja prossun lämmöt tippu pelatessa 3 astetta ja korkein lämpötila 5 astetta. ihan tyytyväinen oon vaikka ei mitään järisyttävää muutosta =).
Vois seuraavaksi koittaa mitä tapahtuu jos laittaa kattoradin puhalluksen ulos.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 455
Viestejä
4 489 186
Jäsenet
74 239
Uusin jäsen
viemäri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom