Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Sain vihdoin uuden kierron valmiiksi. Muutin radit puhaltamaan ulos (ja samalla pohjan radi sivuun), katsotaan ajan kanssa, vaikuttaako veden lämpöihin mitenkään. Olen kyllä tosi tyytyväinen lopputulokseen, varsinkin tuo GPU -> sivuradi veto, jossa sai samalla hanan paikan mahd. alas. Tässä kohtaa tuli hyötykäyttöön kotelon mukana tullut ihmeellinen kumipalikka, T-spiltterin tuen muodossa :D Edit. säiliö on tarkoituksella vajaa, neste loppui kesken... lisään myöhemmin.

20190730_123953.jpg 20190730_124107.jpg
 
Kaikki on mahdollista. Tuo on niin helppo homma avata ja putsata, että en jättäisi kokeilematta. :)

Avasin pumpun ja puhdistin vaikkei mitään kuonaa näkynytkään mutta samaa tekee vieläkin. Pyörii aina pari kierrosta jonka jälkeen tauko ja vaihtaa suuntaa ja taas pari kierrosta. Onko tämä nyt sitten sökönä. Saako tätä avattua enempää niin näkisi onko jokin kosketushäiriö
 
Ei se kaunein ole, mutta ajaa asiansa kunnes keksin jonkun näyttiksen looppiin mukaan :hammer:
D5 + ek/alphacool 360, 120mm slim radit & barrowin blokki.
360 radissa hyrrää GT-AP14 & 120 GT-AP15

IMG_20190730_201844.jpg
 
Avasin pumpun ja puhdistin vaikkei mitään kuonaa näkynytkään mutta samaa tekee vieläkin. Pyörii aina pari kierrosta jonka jälkeen tauko ja vaihtaa suuntaa ja taas pari kierrosta. Onko tämä nyt sitten sökönä. Saako tätä avattua enempää niin näkisi onko jokin kosketushäiriö

Kyllä vaikuttas vainaalle, voihan tuon ohjauspuolen kaivaa esiin ja mitata onko joku vaiheista pimee tms. Mutta vaatii jo vähän enemmän kuin peruskouluelektroniikan tuntemusta.
 
Kyllä vaikuttas vainaalle, voihan tuon ohjauspuolen kaivaa esiin ja mitata onko joku vaiheista pimee tms. Mutta vaatii jo vähän enemmän kuin peruskouluelektroniikan tuntemusta.

Oon tätä nyt huljutellut vielä ja koittanut saada pelittämään ja välillä lähtee jo pyörimään ihan kohtalaisesti ja pyörii muutaman sekunnin ajan ihan vauhdilla. Eli ei tää nyt ihan kuollutkaan oo. Erikoista.
 
Tuli vähä luuppia päivitettyä...Sain ku sainkin 240x60+240x30 radit mahtuu NanoS:ään. Flektit sisäänpäin millipelillä, ainut orientaatio millä sain mahtumaan. Radit EK classic PE ja Barrowin 30mm. Kuvassa kuvat otettu kun luuppi viel tyhjänä valmiina täyttö varten.

IMG_20190803_092838.jpg IMG_20190803_092831.jpg
 
Tuli vähä luuppia päivitettyä...Sain ku sainkin 240x60+240x30 radit mahtuu NanoS:ään. Flektit sisäänpäin millipelillä, ainut orientaatio millä sain mahtumaan. Radit EK classic PE ja Barrowin 30mm. Kuvassa kuvat otettu kun luuppi viel tyhjänä valmiina täyttö varten.

IMG_20190803_092838.jpg IMG_20190803_092831.jpg
Hyvältä ja tutulta näyttää :D Mulla on 30 milliset 280 ja 240 radit ja samalla lailla millipeliä oli näidenkin kanssa. Yläradi 280mm on mulla toisinpäin.
 
Itellä ei ole kun 2x240 30mm ja silti tuntu ahtaalta. Voin vaan kuvitella minkälaista on rakennella looppia oikeesti pieneen itx-koppaan :D

Itsellä on pölysuodatin heivattu mäkeen ja tuulettimet on etupaneelin ja kopan rungon välissä, sekä kotelo "pilattu" tekemällä etupaneeliin aukko. Tosin veden lämmöt ja tuuletinkäppyrät koki huomattavan parannuksen toimenpiteen johdosta.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä tuo quadro pitäisi myöskin toimia mutta koitin etsiä tuon rgb headerin tietoja mutta en löytänyt.
Itsellä on tuo aquaero 6 pro 5"25 paikassa mutta minulla ei ole mitään kytkettynä siihen niin en tiedä mitä se tukee.

Quadrossa siis yksi rgpx lähtö joka on 5v digitaaliselle nauhalle aquaerossa normi 12v rgb lähtö.
 
Laitetaas tänne sama kuin tonne EK-XRES ketjuun. Eli meni halki tuo paskamainen kennorakenne täällä ja nyt pitäisi keksiä DDC 3.2 PWM pumpulle uusi kansi. Meneeköhän Bykskin kierteelliseen kanteen toi reservoiri? Vai olisiko joku parempi vaihtoehto olemassa?
 
Noniin tällänen ensimmäinen ikinä tehty tuli :) pari 90asteen liitintä olis ollu kiva mutta näillä mentiin. Näyttiski melki jäätyy jo ku on nii viiliää :D ainut tuntuu vaan että kattoradin corsair ml ei tykkää toimia kunnolla splitterin kautta yhes headeris ilman lisävirtaa?. Outoa krohinaa pitää osalla kierrosalueesta.

20190802_210805.jpg
 
Corsair ml vaatii 12v jänniteen koko ajan.
Tästä on keskusteluja ollut aikasemmin kun tietyt ohjaimet\emolevyt eivät sitä tee.
 
Kellään perstuntumaa että minkäverran saa 360 radissa lisätehoa jos lisäisi vielä 3 lisätuuletinta eli yhteensä 6 push pullissa vrt vain 3 pushilla?
 
Nyt saapui ilmaiset barrow lämpöanturit ja tuli laitettua yksi paikalleen. Nyt on pumpun lähdössä Phobya jatkoliitin anturi W_OUT, sen perässä t-haaran päässä sulkuventtiili jossa tuo Barrow tulppa-anturi T_Sensor1. (hana tietenkin auki).
Toinen Phobya anturi on CPU blokin lähdössä W_IN.

Jonkin aikaa Heavenia ajeltua lämpötilat seuraavanlaiset:
W_IN: 37C
W_OUT: 36C
T_Sensor1: 31C

GPU: 42C
CPU: 37C

Eikös veden lämpötilan pitäisi olla aikalailla sama koko loopissa? Tuskin tuolla T-Haarassa voi olla oikeasti 5C kylmempää vettä?
Jotenkin kun vertaa GPU ja CPU lämpöihin voisin kuvitella että tuo Barrow näyttää lämpötilan tarkemmin...
 
Nyt saapui ilmaiset barrow lämpöanturit ja tuli laitettua yksi paikalleen. Nyt on pumpun lähdössä Phobya jatkoliitin anturi W_OUT, sen perässä t-haaran päässä sulkuventtiili jossa tuo Barrow tulppa-anturi T_Sensor1. (hana tietenkin auki).
Toinen Phobya anturi on CPU blokin lähdössä W_IN.

Jonkin aikaa Heavenia ajeltua lämpötilat seuraavanlaiset:
W_IN: 37C
W_OUT: 36C
T_Sensor1: 31C

GPU: 42C
CPU: 37C

Eikös veden lämpötilan pitäisi olla aikalailla sama koko loopissa? Tuskin tuolla T-Haarassa voi olla oikeasti 5C kylmempää vettä?
Jotenkin kun vertaa GPU ja CPU lämpöihin voisin kuvitella että tuo Barrow näyttää lämpötilan tarkemmin...
Jos tuossa T-haarassa on pikkuisenkin matkaa sinne anturille päin niin vesi ei takuulla kierrä siellä juuri ollenkaan, joten mittaustulos saattaa heittää melko paljonkin.
 
Noin 4-5cm taitaa olla tuon sulkuventtiilin pituus. Tosin vaikka kovin suurta virtausta ei tuossa kohtaa olisi, niin eikös veden lämmön pitäisi silti tasaantua ajan kanssa?
 
Kyllä se lämpö siirtyy sinne "seisovaan" veteen myös, eikä se vesi myöskään seiso täysin paikoillaan siellä umpinaisessa haarassakaan. Eri asia jos mitattaisiin jotain 30 asteen lämpötilamuutoksia muutaman sekunnin sisään, tällöin nuo seikat vaikuttaisivatkin jo mittaustulokseen.
 
Nyt saapui ilmaiset barrow lämpöanturit ja tuli laitettua yksi paikalleen. Nyt on pumpun lähdössä Phobya jatkoliitin anturi W_OUT, sen perässä t-haaran päässä sulkuventtiili jossa tuo Barrow tulppa-anturi T_Sensor1. (hana tietenkin auki).
Toinen Phobya anturi on CPU blokin lähdössä W_IN.

Jonkin aikaa Heavenia ajeltua lämpötilat seuraavanlaiset:
W_IN: 37C
W_OUT: 36C
T_Sensor1: 31C

GPU: 42C
CPU: 37C

Eikös veden lämpötilan pitäisi olla aikalailla sama koko loopissa? Tuskin tuolla T-Haarassa voi olla oikeasti 5C kylmempää vettä?
Jotenkin kun vertaa GPU ja CPU lämpöihin voisin kuvitella että tuo Barrow näyttää lämpötilan tarkemmin...

Mahtaako anturit näytää samaa arvoa vaikka aamulla, jos kone ei ole ollut päällä yöllä?
 
Melkoista hairomista anturien kanssa. :lol: Lämpö ei siirry muka anturiin muutamaa senttia nesteessä ja ihmetellään asteen-parin heittoja? Jos koko järjestelmä toimii, CPU/GPU ei throttlaa :) ja nesteen lämmöt on hyvät, mitä tuota enää ihmettelemään? Toki saa miettiä päänsä puhki ja postailla foorumille mitä parraimpia lämpöjä, mutta jokainen järjestelmä on yksilö ja sillä on mentävä. Ei se asteen heitto ole vakavaa, kovaa käyttöä vaan ettei tule harmaita hiuksia. :tup:
 
Sepä siinä on että veden lämmöt on ok jos Barrow näyttää oikein. (43C ollut max), mutta ei kovinkaan hyvä jos Phobyat näyttää oikein (48C).
 
Sepä siinä on että veden lämmöt on ok jos Barrow näyttää oikein. (43C ollut max), mutta ei kovinkaan hyvä jos Phobyat näyttää oikein (48C).
Phobyat näyttää yleisesti liikaa, pitäisin Barrowin arvoja lähempänä totuutta.
 
Jompi kumpi anturi näyttää pieleen. Tai molemmat. Laita anturit + kuumemittari vaikka vesilasiin, pidä kytkettynä emoon, kone päälle ja kato kumpi näyttää lähemmäs sen kuumemittarin lukemia.

*Edit*

Tai jos säiliössä on sopiva korkki niin lyöt sen kuumemittarin siihen ja vertaat antureita siihen.
 
Mahtaako anturit näytää samaa arvoa vaikka aamulla, jos kone ei ole ollut päällä yöllä?

Kone oli päivän pois päältä ja katsoin lämmöt heti käynnistyksen jälkeen.
Huoneenlämpö: 22C
Barrow: 22C
Phobya1:25C
Phobya2:26C

Eli taitaa tuo Barrow näyttää lähemmäksi oikeata lämpötilaa.
 
Kone oli päivän pois päältä ja katsoin lämmöt heti käynnistyksen jälkeen.
Huoneenlämpö: 22C
Barrow: 22C
Phobya1:25C
Phobya2:26C

Eli taitaa tuo Barrow näyttää lähemmäksi oikeata lämpötilaa.
Vieläkin puuttuu tieto, että mistäpäin looppia nämä kaikki osat on? Toki 22 vs 25 on 3C ero, mikä vaikuttaa isolta, mutta jos tossa on välissä kaksi isoa lauhdutinta eikä lämmönlähteitä niin ihan mahdollinen tuollainen ero olisi. Taitaa muutenkin noi anturit olla kaikki enempi vähempi sinne päin olevia.
 
Jäähdytintä*

Phobyan anturit näyttää lähes kaikilla 2-3 astetta liikaa. Ollut juttua jo ties kuinka pitkään. ;)
Mulla näyttää n.1c liikaa. Mitattu digitaalisella kinkkumittarillla sekä toisella digitaalisella lämpömittarilla.
Sanoisin että menee virhemarginaaliin.
 
Mulla näyttää n.1c liikaa. Mitattu digitaalisella kinkkumittarillla sekä toisella digitaalisella lämpömittarilla.
Sanoisin että menee virhemarginaaliin.
Trendi on silti tuon pari astetta liikaa. Onko kellään phobyaa joka näyttäisi liian alas? :D
 
Jäähdytintä*

Phobyan anturit näyttää lähes kaikilla 2-3 astetta liikaa. Ollut juttua jo ties kuinka pitkään. ;)
No joo jäähdytin kai lienee suomenkilinen nimi. Ja on toki tiedossa, että Phobyat näyttää liikaa. Ei silti muuta sitä, että porukka kuvittelee "hieman" väärin, että kierrossa on nesteen lämpötila vakio, koska Jay Two Cents niin videossa sanoi, että ei ole järjestyksellä väliä. Ainoa vaan, että termodynamiikka sanoo hieman muuta. Erot on toki suhteellisen pieniä, kun vesi liikkuu, mutta kyllä ne on silti olemassa, koska muutoinhan koko lämpenemis/jäähtymis sykliä ei koskaan tapahtuisi. Aina jossain pitää veden lämmetä ja jossain siitä tehdään kylmempää.
 
Virtausnopeus on sen verran suuri että ei isoja eroja pitäisi tulla.
 
No joo jäähdytin kai lienee suomenkilinen nimi. Ja on toki tiedossa, että Phobyat näyttää liikaa. Ei silti muuta sitä, että porukka kuvittelee "hieman" väärin, että kierrossa on nesteen lämpötila vakio, koska Jay Two Cents niin videossa sanoi, että ei ole järjestyksellä väliä. Ainoa vaan, että termodynamiikka sanoo hieman muuta. Erot on toki suhteellisen pieniä, kun vesi liikkuu, mutta kyllä ne on silti olemassa, koska muutoinhan koko lämpenemis/jäähtymis sykliä ei koskaan tapahtuisi. Aina jossain pitää veden lämmetä ja jossain siitä tehdään kylmempää.
Virtausnopeus on sen verran suuri että ei isoja eroja pitäisi tulla.
Pienillä pumpun nopeuksilla eeoja voi tulla reilustikin. Itse jouduin vaihtamaan toisen kennon heti vegan jälkeen kun kortin 300W lämpöteho lämmitti vettä liikaa. Seuraavana vuorossa ollut cpu meinasi kuumentua liikaa. Järjestystä vaihtamalla sain tuuletin ja pumpun nopeudet riittävän pieniksi ja samalla myös cpu kellotettua aivan tappiinsa. Jostain kymmeniä sivuja taaempaa löytyy tarkempia tietoja omasta tapauksesta.

Eli kyllä looppiin voi tulla yli 10 asteen erot sopivilla osilla ja hitaalla pumpulla. Jopa D5 100% kanssa tuli noin 5 asteen ero, kun lämpökuormaa oli yli 500W.
 
Tullu nyt vähä datalogattua uutta looppia. War Thunder session muodossa. Tuuletinkäyriä vois viel vähä loiventaa ku ei viel olla kovin lähellä 40C veden lämpöi.

upload_2019-8-7_7-37-3.png
 
Virtausnopeus on sen verran suuri että ei isoja eroja pitäisi tulla.
Jos ei eroja tule, niin eihän se sun settisi silloin toimi. Ensinnäkin sen blokin pitää lämmittää vettä, että se prosessori/GPU jäähtyy. Eli vesi sisään on pakko olla viileämpää kuin lähtevä vesi, tai muutoin lämpö ei ole liikahtanut mihinkään. Samaten sinne jäähdyttimelle menevän veden on pakko olla kuumempaa kuin sieltä lähtevän, koska muutoin lämpö ei taaskaan ole liikkunut ja sun koko järjestelmä olisi turha ja fysiikan lait olisi kumottu. Eli, kyllä siellä on kierrossa eroja lämmöissä eri pisteissä kiertoa, koska se nyt vaan on miten se koko järjestelmä toimii. Se kuinka suuria eroja siellä on sitten riippuu erilaisista tekijöistä, mutta se ei poista faktaa, että eroja on.
 
Toki pieniä eroja on, mutta ei pitäisi olla kuin 1-3C jos looppi toimii...


Vieläkin puuttuu tieto, että mistäpäin looppia nämä kaikki osat on? Toki 22 vs 25 on 3C ero, mikä vaikuttaa isolta, mutta jos tossa on välissä kaksi isoa lauhdutinta eikä lämmönlähteitä niin ihan mahdollinen tuollainen ero olisi. Taitaa muutenkin noi anturit olla kaikki enempi vähempi sinne päin olevia.

Et tainnut lukea tuota viestiä kunnolla johon vastasit...
Nuo lämmöt oli siis välittömästi käynnistyksen jälkeen. Ennen kuin vesi on kerennyt lämmetä yhtään. Eli tuossa vaiheessa pitäisi kaikkien anturien näyttää täysin samaa arvoa.

Aiemmassa viestissäni oli puhetta noiden anturien sijainnista, mutta tässä vielä kuva mistä näkee tarkemmin:

PCmod_p01_051.jpg
 
Toki pieniä eroja on, mutta ei pitäisi olla kuin 1-3C jos looppi toimii...




Et tainnut lukea tuota viestiä kunnolla johon vastasit...
Nuo lämmöt oli siis välittömästi käynnistyksen jälkeen. Ennen kuin vesi on kerennyt lämmetä yhtään. Eli tuossa vaiheessa pitäisi kaikkien anturien näyttää täysin samaa arvoa.

Aiemmassa viestissäni oli puhetta noiden anturien sijainnista, mutta tässä vielä kuva mistä näkee tarkemmin:

PCmod_p01_051.jpg
No vihdoin saimme faktaa loopin rakenteesta. Ja se 1-3Chän täsmää sinunkin järjestelmääsi, eikö? Luin toki siis viestisi, mutta siinähän ei mainittu esim. sitä montako jäähdytintä ja missä järjestyksessä ne sinulla on. Uskallan väittää, että jos sinulla ei kulkisi välissä tuon katto jäähdyttimen kautta vesi, niin tuo Phobya2 anturi antaisi vieläkin suurempia lukemia, kun sitä olisi lämmittämässä ensin GPU ja sitten CPU. Tosin tässä tapauksessa taitaa kyseessä olla perus Phobyan anturit ja näyttää liikaa, kuten tässä ketjussa on aiemminkin ihmetelty.
 
Jos virtausnopeus on tarpeeksi suuri ja oikein mitoitettu kiertoon, on nesteen lämpötilaerot mittauspaikasta riippumatta 1-2C sisällä kaikkialla. Mutta jos nesteen virtausnopeutta pienennetään X -rajan alle riippuen pumpusta, käytetyistä komponenteista ja loopin pituudesta, saattaavat erot nousta helpostikin jopa yli 10C.
 
Rakentelen tässä ensimmäistä custom loop konetta. Gpu tulee olemaan vega56 jahka suostuisi saapumaan Saksasta. Prossuna tulisi olemaan 3900x jahka alkuhypehulinat rauhoittuu, ja tuotetta rupeaa saamaan useamman kaupan hyllystä. Kopaksi valikoitui Nzxt h700 gigantin tarjouksesta vaikkei kyseinen koppa ollutkaan alunperin omissa aatoksissa. Kennoiksi tuli hommattua ehkä hieman hätäillen 46x360 ja 27x360. Lähinnä nyt mietin noita ilmavirtojen suuntauksia. Paksumpi radi menee eteen jonka läpi maglevit puhaltaisivat sisään. Kattoon olisi mahdollisuus asentaa ohuempi radi, mutta sen läpi joutuisi puhaltamaan eturadista irroitettu lämpö. Mitä jos takapuhaltimen laittaisi puhaltamaan sisään tuoden viileämpää ilmaa kattoradille ja näin saisi siitä paremman hyötysuhteen? Vai joku muu järjestely? Näyttää olevan tuo kahden radin kokoonpano hyvin yleinen, mutta itse alan olla hieman skeptinen sen suhteen olisiko se itsellä "vaivan" arvoinen.
 
Vielä lisäyksenä edelliseen viestiini. Parastahan se komponenteista irroitettu lämpö olisi ajaa suoraan kopasta pihalle esim. kattoradin avulla, mutta tohon h700 ei kattoon mahdu kovin paksua radia. Eli kotelohankintani aiheuttaa nyt jonkun verran kompromissipitoisia valintoja jäähdytyksen suhteen.
 
Minulla on edessä 45x280 radi ja siinä puhaltimet imemässä ilmaa radin läpi kotelon sisälle sekä 28x280 radi katossa ja siinäkin puhaltimet imemässä ilmas radin läpi kotelon sisälle. Noin molemmat radit saa viileää ilmaa.

En ole kokeillut miten vaikuttaisi lämpöihin jos nuo yläradin tuulettimet kääntäisi toisinpäin..
 
@bahis Itsellä tuossa tilanteessa poistoksi saisi vain yhden 140mm puhaltimen. Sisään tulisi ilmaa kuuden puhaltimen voimin. Olisikohan kopan "hengitys" miten tukkoinen tuolla tavalla järjestettynä?
 
@bahis Itsellä tuossa tilanteessa poistoksi saisi vain yhden 140mm puhaltimen. Sisään tulisi ilmaa kuuden puhaltimen voimin. Olisikohan kopan "hengitys" miten tukkoinen tuolla tavalla järjestettynä?

Ilmavirrat on ihan eri luokkaa radien läpi kuin esteettömällä tuulettimella. Ei pitäisi tulla mitään ongelmaa tuon kanssa, kyllä se ilma tiensä ulos löytää.
 
Mul oli edessä 240radi imemässä ilmaa, katossa 360radi ilman tuulettimia, yksi 240 perässä hoiti poiston, lämpöjen kanssa ikinä ongelmia. Kivan hiljainen oli, ainoo mikä ärsytti ylikaiken oli 1080ti:n suht kova coilwhine.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 506
Viestejä
4 498 498
Jäsenet
74 216
Uusin jäsen
TTeuras

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom