Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Mul oli edessä 240radi imemässä ilmaa, katossa 360radi ilman tuulettimia, yksi 240 perässä hoiti poiston, lämpöjen kanssa ikinä ongelmia. Kivan hiljainen oli, ainoo mikä ärsytti ylikaiken oli 1080ti:n suht kova coilwhine.
Viestissäsi ei ole päätä eikä häntää. Radi ilman tuulettimia on täysin turhake.
 
Rakentelen tässä ensimmäistä custom loop konetta. Gpu tulee olemaan vega56 jahka suostuisi saapumaan Saksasta. Prossuna tulisi olemaan 3900x jahka alkuhypehulinat rauhoittuu, ja tuotetta rupeaa saamaan useamman kaupan hyllystä. Kopaksi valikoitui Nzxt h700 gigantin tarjouksesta vaikkei kyseinen koppa ollutkaan alunperin omissa aatoksissa. Kennoiksi tuli hommattua ehkä hieman hätäillen 46x360 ja 27x360. Lähinnä nyt mietin noita ilmavirtojen suuntauksia. Paksumpi radi menee eteen jonka läpi maglevit puhaltaisivat sisään. Kattoon olisi mahdollisuus asentaa ohuempi radi, mutta sen läpi joutuisi puhaltamaan eturadista irroitettu lämpö. Mitä jos takapuhaltimen laittaisi puhaltamaan sisään tuoden viileämpää ilmaa kattoradille ja näin saisi siitä paremman hyötysuhteen? Vai joku muu järjestely? Näyttää olevan tuo kahden radin kokoonpano hyvin yleinen, mutta itse alan olla hieman skeptinen sen suhteen olisiko se itsellä "vaivan" arvoinen.
Itsellä edestä ja katosta radien läpi sisään. Ulospäin ei ole yhtään tuuletinta eikä edes saisi laitettua. Pci-e korttipaikkojen suojat irti ja kyllä se ilma tien ulos löytää. ;)
 
Hienoa. Laitoin juuri äsken tilaukseen magneetti pölysuojat kattotuulettimia varten. Eli nyt suunnitelmissä olisi 46x360 eteen sisäänpuhalluksella, 27x360 kattoon myös sisäänpuhalluksella, ja maglevit olisi ropeleina. Ulos 140 perusropeli. Kiitos kaikille ajatuksista! :)
 
Itellä on 5x120mm tuuletinta puhaltamassa edestä ja katosta radien läpi sisään ja 1x120mm takaa ulos ilman ongelmia. Muutenkin tykkään ennemmin pitää "ylipainetta" kopassa, niin ei ime pölyjä ja eläinten karvoja suodattamattomista koloista sisään. :)
 
Itellä kans katosta ja edestä sisään 4 x ml 120 radien läpi ja yks 120 ml perästä ulos, toimii.
 
6x ML120 edestä 60mm paksun radin läpi push/pull.
2x ML140 katosta 45mm paksun läpi push. Molemmat sisään.

Muutenkin tykkään ennemmin pitää "ylipainetta" kopassa, niin ei ime pölyjä ja eläinten karvoja suodattamattomista koloista sisään. :)
Laitoin juuri äsken tilaukseen magneetti pölysuojat kattotuulettimia varten.
Juuri tämän takia. Eli kaikki sisään puskettu ilma suotimien läpi, jolloin minimoidaan pölyt. "Ylipaine" hoitaa sen ettei pikkuraot täyty pölyllä.

Antecin P193 alipainekammion jälkeen en enää alipainetta mieluusti laita. Silloin meni dvd aseman avauspainikkeestakin pölyä sisään. :D
 
Tilanne: 6600K @ 4.6 GHz ja 2080 Ti käy vähän turhan kuumana, max n. 75 asteen lämmöt molemmilla pidemmillä pelisessioilla. Kotelona Fractal Define S. Tarkoitus olisi vaihtaa myös 6600K Ryzen 3700X myllyyn. Jäähyinä prossalla Thermalright Macho Direct ja näyttiksellä Corsair H55 + NZXT G10 Kraken 92mm + 120mm tuuletin puhaltamassa VRM.

Olisin tilaamassa Alphacoolin DIY kittia Mindfactorysta muiden osien yhteydessä. Mutta kumpi olisi parempi, 280/45mm jäähy vai 360/30mm jäähy? Hintaero on mitätön ja muuten samat osat. Pinta-alan puolesta noilla jäähyillä ei ole hirveää eroa, mutta mua mietityttää enemmän jäähdytysteho vs hiljaisuus. 140mm tuulettimet pyörisivät hiljaisemmin, mutta tarviiko niitä sitten laittaa kovemmalle ton paksumman radin takia? Miten 3x120 vs 2x140 vaikuttaisi tilanteeseen?

Kaveriksi tulee 360/30 Magicool joka tulisi sitten Define S:n kattoon. Mitä olen katsellut, niin 2x ohut 360 tai 1x paksu 280 + 1x ohut 360 pitäisi mennä tuulettimien kanssa ihan hyvin.

Tavoitteena on mahdollisimman hiljainen kone, joka myös pysyisi viileänä. Nykyinen setuppi on kyllä hiljainen, mutta lämpöjen parantamiseen pitäisi nostaa tuulettimien mölyä liikaa.
 
Tilanne: 6600K @ 4.6 GHz ja 2080 Ti käy vähän turhan kuumana, max n. 75 asteen lämmöt molemmilla pidemmillä pelisessioilla. Kotelona Fractal Define S. Tarkoitus olisi vaihtaa myös 6600K Ryzen 3700X myllyyn. Jäähyinä prossalla Thermalright Macho Direct ja näyttiksellä Corsair H55 + NZXT G10 Kraken 92mm + 120mm tuuletin puhaltamassa VRM.

Olisin tilaamassa Alphacoolin DIY kittia Mindfactorysta muiden osien yhteydessä. Mutta kumpi olisi parempi, 280/45mm jäähy vai 360/30mm jäähy? Hintaero on mitätön ja muuten samat osat. Pinta-alan puolesta noilla jäähyillä ei ole hirveää eroa, mutta mua mietityttää enemmän jäähdytysteho vs hiljaisuus. 140mm tuulettimet pyörisivät hiljaisemmin, mutta tarviiko niitä sitten laittaa kovemmalle ton paksumman radin takia? Miten 3x120 vs 2x140 vaikuttaisi tilanteeseen?

Kaveriksi tulee 360/30 Magicool joka tulisi sitten Define S:n kattoon. Mitä olen katsellut, niin 2x ohut 360 tai 1x paksu 280 + 1x ohut 360 pitäisi mennä tuulettimien kanssa ihan hyvin.

Tavoitteena on mahdollisimman hiljainen kone, joka myös pysyisi viileänä. Nykyinen setuppi on kyllä hiljainen, mutta lämpöjen parantamiseen pitäisi nostaa tuulettimien mölyä liikaa.
2x 360 radit on jäähdytysteholtaan parempi ja ohuemman radin ansiosta tuulettimien ei tarvitse tehdä niin paljoa töitä kuin paksumman radin kanssa.
 
Hei!
Tarkoitus olis alkaa pyykäämään looppia uusiksi sillä erotuksella, että 19/13 letkut muuttuu nyt 13/10 koviksi putkiksi.
Siispä kysynkin nyt, että joutuuko nyt D5 pumppu tekemään suurempaa työtä, että vesi kulkee tuolla järjestelmässä?
Pumpun käyttöikä vain tässä mietityttää, että lyheneekö se?
Nyt loopissa on 3 xflow 240radia ja 3 blockia, mutta vaihtuu 240 ja 360 xflowiin ja 2 tai 3 blockiin.

Kiitos.
 
Hei!
Tarkoitus olis alkaa pyykäämään looppia uusiksi sillä erotuksella, että 19/13 letkut muuttuu nyt 13/10 koviksi putkiksi.
Siispä kysynkin nyt, että joutuuko nyt D5 pumppu tekemään suurempaa työtä, että vesi kulkee tuolla järjestelmässä?
Pumpun käyttöikä vain tässä mietityttää, että lyheneekö se?
Nyt loopissa on 3 xflow 240radia ja 3 blockia, mutta vaihtuu 240 ja 360 xflowiin ja 2 tai 3 blockiin.

Kiitos.
Ei ole käytännössä mitään merkitystä, et tule huomaamaan mitään eroa. Teoriassa joutuu tekemään enemmän töitä.
 
Hei!
Tarkoitus olis alkaa pyykäämään looppia uusiksi sillä erotuksella, että 19/13 letkut muuttuu nyt 13/10 koviksi putkiksi.
Siispä kysynkin nyt, että joutuuko nyt D5 pumppu tekemään suurempaa työtä, että vesi kulkee tuolla järjestelmässä?
Pumpun käyttöikä vain tässä mietityttää, että lyheneekö se?
Nyt loopissa on 3 xflow 240radia ja 3 blockia, mutta vaihtuu 240 ja 360 xflowiin ja 2 tai 3 blockiin.

Kiitos.

Ei mitään merkitystä käyttöiän suhteen, ei tule pumppu rikkoontumaan tuon takia nopeammin.
 
Kone oli päivän pois päältä ja katsoin lämmöt heti käynnistyksen jälkeen.
Huoneenlämpö: 22C
Barrow: 22C
Phobya1:25C
Phobya2:26C

Eli taitaa tuo Barrow näyttää lähemmäksi oikeata lämpötilaa.

Täällä monta kertaa todettu että tuo phobya näyttää sen 3+ astetta liikaa. Esim. Mulla aquacomputerin virtausmittarin sisään rakennettu anturi ja innovatekin kuparinen tulppamallinen anturi näyttää alle 0.5c sisään samaa ja ovat eri puolilla looppia....phobyakin löytyy loopista mutta on piuha irrotettuna. Käytännössä on ihan turhaa laittaa muutakun yksi anturi kiertoon ja ihan yhden tekevää mihin väliin sen laittaa. Vesi kiertää sen verran nopeeta että isoja lämpötilaeroja ei pääse syntymään.
 
Aika pitkiä päivitysketjuja saa aikaiseksi kun päättää vaihtaa prosessoria. Ensin tarvii uuden prossublokin, kun vanha ei käy AM4 kantaan ja sitten tietty se emo, josta seuraa että yläradi pitää vaihtaa ohkasempaan jotta mahtuu emoon lisävirtaliittimet. Ja sitten vielä muistit jotta yhtensopivuus ja tehot ryzenin kanssa on kohdallaan. Harrastuksiahan pitää olla, ja tää vesijäähdyttely on ihan kivaa, vaikka siitä seuraa edellä kuvattuja päivittelyjonoja.
 
Aika pitkiä päivitysketjuja saa aikaiseksi kun päättää vaihtaa prosessoria. Ensin tarvii uuden prossublokin, kun vanha ei käy AM4 kantaan ja sitten tietty se emo, josta seuraa että yläradi pitää vaihtaa ohkasempaan jotta mahtuu emoon lisävirtaliittimet. Ja sitten vielä muistit jotta yhtensopivuus ja tehot ryzenin kanssa on kohdallaan. Harrastuksiahan pitää olla, ja tää vesijäähdyttely on ihan kivaa, vaikka siitä seuraa edellä kuvattuja päivittelyjonoja.
Vähän jatkan vielä samasta aiheesta: Kun päivitin näyttistä, niin sillehän piti tietty olla oma blokki ja kun se oli leveämpi kuin edellinen, niin ei mahtunut säiliö enää vanhalle paikalle --> pumppusäiliökombon hankinta ja piti purkaa puoli koteloa että sai sen mahtumaan
 
Käytännössä on ihan turhaa laittaa muutakun yksi anturi kiertoon ja ihan yhden tekevää mihin väliin sen laittaa. Vesi kiertää sen verran nopeeta että isoja lämpötilaeroja ei pääse syntymään.

Aiemminkin täällä on ollut puhetta aiheesta ja tuo on totta tiettyyn pisteeseen asti. Jos on hidas veden kiertonopeus (lue: pumppu pienillä kierroksilla) ja/tai jokin todella lämmin komponentti - silloin veden lämpötilassa syntyy eroja loopin sisällä, etenkin jos vesi menee kuumasta kuumaan komponenttiin. Vesihän vie lämpöä pois komponentilta, jolloin sen tuleekin lämmetä.

Itselläkin on veden lämpötilassa muutamia asteita eroja sen mukaan, että onko 2080Ti (~360W) jälkeen prossulle menevä vesi minkälämpöistä riippuen pumpun nopeudesta. Noin 2000rpm pumpulla täydessä rasituksessa (cpu+gpu n. 480 wattia) kylmimmän ja kuumimman kohdan ero on 4 astetta. Pumppu 3000rpm ja ero onkin enää 2 astetta.

Se, että onko näillä eroilla jotain merkitystä onkin ihan toinen juttu. Käytännössä prossu käy tuon lämpötilaeron verran kuumempana tässä tapauksessa ja kuitenkin, kun itse ajelee prossua sen 70-80-asteisena niin ollaan kuitenkin reilusti kaukana TJMaxista. Vastaavasti, jos virtaus olisi niinpäin, että vesi saavuttaisi cpu:lta gpu:lle saattaisia GPU Boost toimia siten, että mentäisiinkin vähän hitaampaa (jälleen kerran ehkä marginaalinen ero).

Kuitenkin pointtina on se, että jos tekee hiljaista kokoonpanoa niin järjestyksellä on väliä, jos halutaan minimoida myös lämpötilaerot.

edit:
Kokeilin vielä pumpulla 900rpm (21% PWM) niin BF V:tä pelatessa lämpötilaero kasvoi jo 9 asteeseen. Se alkaa olla jo aika merkittävä ero. :)
 
Viimeksi muokattu:
edit:
Kokeilin vielä pumpulla 900rpm (21% PWM) niin BF V:tä pelatessa lämpötilaero kasvoi jo 9 asteeseen. Se alkaa olla jo aika merkittävä ero. :)
Tottakai sillä on eroa jos ajetaan pumppua pienillä nopeuksilla, mutta sitten tullaankin kysymykseen, että hyödynnetäänkö vesijäähdytystä "kunnolla". Jos prossu ja/tai näyttis saa olla 7-9 astetta lämpimämpi kuin kunnollisilla vedenkiertonopeuksilla, niin olisi jo sama lyödä prossulle NH-D15 ja ajaa näyttistä AIO:lla.
 
Voihan perse, uudet bykskin liittimet 10/13 ja ek-duraclear 10/13 letku, liitin ei mahtu kiertymään kierteille eli ei kiristy.. :confused:
 
Voihan perse, uudet bykskin liittimet 10/13 ja ek-duraclear 10/13 letku, liitin ei mahtu kiertymään kierteille eli ei kiristy.. :confused:

Mahtuu. Ei se helppoa ole, mutta sormet verillä menee.
Pro-tip:
kiertäkää Barrowin/Bykskin letkuliittimet kiinni tiskihanskat kädessä, niin sormissa on ihoa jäljellä operaation jälkeenkin :joy:
 
Voihan perse, uudet bykskin liittimet 10/13 ja ek-duraclear 10/13 letku, liitin ei mahtu kiertymään kierteille eli ei kiristy.. :confused:

Eh.. no oliko kannattanu laittaa EK liittimet :p No ei vaa ek 10/16:n kanssa joutuu kans vähän painiin. Asiaa helpottaa kun tekee letkun päähän ulkopintaan pienen "pyöristyksen" saksilla tms. välineellä. Tahtoo ottaa siihen terävään reunaan herkälti kiinni.

edit: muistaakseni kynsileikkurit oli hyvät tohon.
 
Kiitoksia vastauksista, pitää vähän koittaa helpottaa tuota, aika homma kyllä kun vertaa edellisiin jotka oli 13/16 ja ne meni helposti :tup:
 
Barrow 10/16 ja duraclear menee kyllä ihan mukisematta. Noin niinkun jatkossa huomioitavaksi.
 
Tottakai sillä on eroa jos ajetaan pumppua pienillä nopeuksilla, mutta sitten tullaankin kysymykseen, että hyödynnetäänkö vesijäähdytystä "kunnolla". Jos prossu ja/tai näyttis saa olla 7-9 astetta lämpimämpi kuin kunnollisilla vedenkiertonopeuksilla, niin olisi jo sama lyödä prossulle NH-D15 ja ajaa näyttistä AIO:lla.

Tokitoki. Halusin nostaa vain esille tämän asian, kun tämä nousee aika ajoin pintaan. TLDR pumpun nopeudella ja komponenttien järjestyksellä on väliä, jos... :)

Itse ajelen tuolla 900rpm idlessä ja kun vedenlämpö nousee riittävästi niin pumppukin kiertää sen 2000rpm, joka on vielä suhteellisen hiljainen.
 
Tokitoki. Halusin nostaa vain esille tämän asian, kun tämä nousee aika ajoin pintaan. TLDR pumpun nopeudella ja komponenttien järjestyksellä on väliä, jos... :)

Itse ajelen tuolla 900rpm idlessä ja kun vedenlämpö nousee riittävästi niin pumppukin kiertää sen 2000rpm, joka on vielä suhteellisen hiljainen.

Aika vähän taitaa olla virtaus tuolla 900rpm. Itsellä tupla ddct ja ajan idlessä 0.5gpm ja siitä nousee sitten hiljoksiin 1gpm virtaukseen lämpöjen noustessa. Tuo 0.5gpm tulee omassa loopissa tupla pumpuilla n.2000rpm. Virrausmittarina aquacomputer highflow usb malli.
 
Ei niitä kierteitä pidä aina pohjaan asti kiertää, siis letkun kiristysmutterissa.
 
Ei niitä kierteitä pidä aina pohjaan asti kiertää, siis letkun kiristysmutterissa.
Ei varmasti, mut eilen ei ollut kyse siitä vaan tarkoitin ettei tahdo edes saada kierteille.
Meni ne sitten kun käytti nitriili pintaisia käsineitä, auttoi aika paljon.
 
Ok, aika piukkoja on. Mullakin 13/10 littimissä vähän saattaa kierre olla alkuun tiukka jos letku lähtee vähän mutkalle heti liittimen jälkeen.
 
Perskele tuli sitten Formulamodista Barrowin DDC pumpun toppi ja ei tietenkään ole samoilla kierteillä kuin EK:n säiliöt. Tämä siis tänne tiedoksi jos joku joskus ihmettelee samaa, että onkohan vai ei, niin ei ole. Kun eivät perus kiinalaisesti tykkää ilmoittaa tuolla niitä kierteiden leveyksiä.
 
Viimeksi muokattu:
Perskele tuli sitten Formulamodista Barrowin DDC pumpun toppi ja ei tietenkään ole samoilla kierteillä kuin EK:n säiliöt. Tämä siis tänne tiedoksi jos joku joskus ihmettelee samaa, että onkohan vai ei, niin ei ole. Kun eivät perus kiinalaisesti tykkää ilmoittaa tuolla niitä kierteiden leveyksiä.
En nyt muista onko oma säiliö barrow vai bykski, mutta kierteet oli eri kuin barrowin ddc kannessa, jonka johdosta tuli kasattua oma setti ilman säiliötä.
 
En nyt muista onko oma säiliö barrow vai bykski, mutta kierteet oli eri kuin barrowin ddc kannessa, jonka johdosta tuli kasattua oma setti ilman säiliötä.
Mulla on noita EK:n säiliöitä parikin kappaletta ja ovat halkasijaltaan jotain n. 5mm liian isoja, pitää mittailla jossain välissä. Pitää pistää Barrowin säiliö tilaukseen ja laittaa noi sitten myyntiin. Saa joku muu tuskailla EK:n kanssa, että löytää halkeamattoman topin noille. Vähän vaan ihmettelen, että Barrow tullut uutena markkinoille ja sitten ei varmista yheensopivuutta jo markkinoilla olevien kanssa.
 
Mulla on noita EK:n säiliöitä parikin kappaletta ja ovat halkasijaltaan jotain n. 5mm liian isoja, pitää mittailla jossain välissä. Pitää pistää Barrowin säiliö tilaukseen ja laittaa noi sitten myyntiin. Saa joku muu tuskailla EK:n kanssa, että löytää halkeamattoman topin noille. Vähän vaan ihmettelen, että Barrow tullut uutena markkinoille ja sitten ei varmista yheensopivuutta jo markkinoilla olevien kanssa.
Muistaakseni kierteet oli jopa väärällä puolen säiliötä, ellen nyt väärin muista. Eli siis säiliössä ja kannessa molemmissa sisäkierre.
 
Tuohon nesteen virtauseen vaikuttaa jokainen osa kierrossa ja joissakin osissa on suurempi virtauksen vastus kuin toisissa.
Mutta 900rpm kuulostaa vähältä, tosin sen tietää vasta varmasti seuraamalla nesteen lämpötilaa.

Näyttis blokki näkyi ottavan noin 10l/h virtausta pois kun juuri ajoin hetken toisella näyttiksellä eli oli pelkkä cpu kierrossa. Toki vaikuttaa joka osa mitä loopissa on mutta 900rpm on kyllä yhdellä pumpulla tosi vähän jos tupla pumpuillakin tulee 130l/h n. 0.5gpm tuolla 2000rpm
 
Varmaan löytyy muitakin uuden sukupolven Ryzen omistajia joilla custom loop, niin missäs porukoilla pyörii cpu lämmöt?
Vähän ihmetyttää miten toi prossu ottaa niin kiihkeesti lämpöä jo pelkällä Cinepeli kuormituksella joten siksi kyselen :confused: + utelias kun olen :D

Alla omat speksit:

Luuppi kierron mukaan kirjattuna:
Pumppu (Barrow D5 ~3300rpm)
GPU (RTX 2070)
Rad 1 (45/420)
CPU (3900X)
Rad 2 (45/360)
Rad 3 (45/360)
Säiliö

Emo: Asus Crosshair VII
Bios: 2501 (AGESA 1.0.0.2)
Prossu: 3900X
Kellotukset: Ei - PBO disabled, voltit Autolla

Idle: 33 - 45 C
CB20 all-core: 74 - 76 C
CB20 single core: ~55 C

Veden lämmöt pyörii n. 1 - 4 C ambientin yläpuolella riippuen mitä koneella tekee :D
 
Miten täällä on porukalla lian li dynamicissa jäähdyttimien tuulettimien suunnat? Itellä on katossa ja sivussa EK PE360 jäähdyttimet, sivusta sisään ja katosta ulos. Lisäksi on kotelon pohjassa yksi 120vardari puhaltamassa sisälle. Aikaisemmin oli että molemmat jäähdyttimet puhaltaa sisään ja pohjassa tuo yksi tuuletin ulos, mutta kotelon sisus kuumenee huomattavasti. Kattoradin käännöllä näyttiksen lämmöt tippui ~8astetta. Onko kellään parempaa ideaa ilmankierrolle ko. kotelolle?
Kierrossa pumppu->GPU->CPU->kattoradi->sivuradi. Näyttis vakio 2080ti ja prossu 8700k @1.2v. Lämpöanturia kierrossa ei ole, koska ostin jimms:ltä jonkun merkittömän mallin ja siinä anturin tappi menee niin syvälle että varmasti haittaisi jo kiertoa jos olisi sen laittanut paikalleen. Tekis mieli ostaa uus kotelo :love:

E: Näyttis riserilla asennettu niin pohjaan ei mahdu kuin yksi 120tuuletin.
 
Varmaan löytyy muitakin uuden sukupolven Ryzen omistajia joilla custom loop, niin missäs porukoilla pyörii cpu lämmöt?
Vähän ihmetyttää miten toi prossu ottaa niin kiihkeesti lämpöä jo pelkällä Cinepeli kuormituksella joten siksi kyselen :confused: + utelias kun olen :D

Alla omat speksit:

Luuppi kierron mukaan kirjattuna:
Pumppu (Barrow D5 ~3300rpm)
GPU (RTX 2070)
Rad 1 (45/420)
CPU (3900X)
Rad 2 (45/360)
Rad 3 (45/360)
Säiliö

Emo: Asus Crosshair VII
Bios: 2501 (AGESA 1.0.0.2)
Prossu: 3900X
Kellotukset: Ei - PBO disabled, voltit Autolla

Idle: 33 - 45 C
CB20 all-core: 74 - 76 C
CB20 single core: ~55 C

Veden lämmöt pyörii n. 1 - 4 C ambientin yläpuolella riippuen mitä koneella tekee :D

3900X Stock asetuksilla CB20 max lämpötila 64C.
Veden lämpö 26C ja blokkina heatkiller IV. Toisaalta AGESA 1.0.0.2 boostit ovat käsittääkseni agressiivisemmat kuin tuoreemmilla versioilla (Itsellä 1.0.0.3ABB)
 
CPU: 3700x, all stock
Emo: x370 C6H(Version 7201)
Radit: 2x HWLabs Nemesis GTS 360

Ek D5 -> Rad1 -> CPU(EK Evo AMD) -> Rad2 -> säiliö
Ryzen Masterin mukaan;
CB20 Single, 60C-62C
CB20 74C

Ruuvasinkohan liian kovin tuon blokin paikoilleen ja heatspreaderin alta olis juotokset murtunu?
 
Miten täällä on porukalla lian li dynamicissa jäähdyttimien tuulettimien suunnat? Itellä on katossa ja sivussa EK PE360 jäähdyttimet, sivusta sisään ja katosta ulos. Lisäksi on kotelon pohjassa yksi 120vardari puhaltamassa sisälle. Aikaisemmin oli että molemmat jäähdyttimet puhaltaa sisään ja pohjassa tuo yksi tuuletin ulos, mutta kotelon sisus kuumenee huomattavasti. Kattoradin käännöllä näyttiksen lämmöt tippui ~8astetta. Onko kellään parempaa ideaa ilmankierrolle ko. kotelolle?
Kierrossa pumppu->GPU->CPU->kattoradi->sivuradi. Näyttis vakio 2080ti ja prossu 8700k @1.2v. Lämpöanturia kierrossa ei ole, koska ostin jimms:ltä jonkun merkittömän mallin ja siinä anturin tappi menee niin syvälle että varmasti haittaisi jo kiertoa jos olisi sen laittanut paikalleen. Tekis mieli ostaa uus kotelo :love:

E: Näyttis riserilla asennettu niin pohjaan ei mahdu kuin yksi 120tuuletin.
Mulla on ollut Dynamicissa kolme eri setuppia:

- 360radi sisään, 360radi ulos, 3x120 tuularit sisään
- molemmat 360radit sisään, 3x120 tuularit ulos
- molemmat 360radit ulos, 3x120 tuularit sisään

Tällä hetkellä alin setuppi, sillä on mulla ollut alhaisimmat lämmöt. Näyttis mullakin pystyssä, Cooler Masterin braketilla, sillä saa alas 3x120 tuularit.
 
Mulla on ollut Dynamicissa kolme eri setuppia:

- 360radi sisään, 360radi ulos, 3x120 tuularit sisään
- molemmat 360radit sisään, 3x120 tuularit ulos
- molemmat 360radit ulos, 3x120 tuularit sisään

Tällä hetkellä alin setuppi, sillä on mulla ollut alhaisimmat lämmöt. Näyttis mullakin pystyssä, Cooler Masterin braketilla, sillä saa alas 3x120 tuularit.

Täällä sama setti myös. Gpu pystyssä cooler masterin braketilla ja pohjalla 3x120mm sisään ja 2x360mm radia puhaltamassa ulos.
 
Olis pitäny ilmeisesti ostaa itelleki tuo coolermasterin bracketti, eikä tuota lian lin omaa. Minkälainen pumppu/teline teillä on ja missä kiinni?
 
Joo samat setit myös oli täällä Dynamicissa, 2 x 360 radit puhalsi ulos ja lattiasta 3 x 120mm sisään. Näyttis pystyssä Coolermasterin bracketilla. Pumppu oli kiinni tuossa edessä sivussa tuulettimessa 120mm tuuletinpaikkaan menevällä telineellä.
Olis pitäny ilmeisesti ostaa itelleki tuo coolermasterin bracketti, eikä tuota lian lin omaa. Minkälainen pumppu/teline teillä on ja missä kiinni?
Offtopic: Mulla ois myynnissä tuommonen Coolermasterin bräketti, jos tarvetta on. :)
 
Olis pitäny ilmeisesti ostaa itelleki tuo coolermasterin bracketti, eikä tuota lian lin omaa. Minkälainen pumppu/teline teillä on ja missä kiinni?
Pari sivua aiemmin pistin kuvaa setupista. Pump/res combo on kiinni yhdessä alatuulettimessa EK:n kiinnikkeellä, mahtui juuri ja juuri EK 250 -säiliön kanssa niin, että saa vielä korkin auki täyttöä varten :)
 
Mikä näytönohjain teillä on? Mulla tulee tuon 2080ti niin pitkälle ettei pumppu/teline mahdu sivulle alimpaan tuuletinpaikkaan. Keskimmäiseen ei mahdu koska yläradi on push/pull, eikä kyllä kunnolla mahtuisi vaikka olisi vain push tai pull. Pumpputeline lepää tällä hetkellä kotelon pohjalla, eikä ole kiinni missään.
 
Mikä näytönohjain teillä on? Mulla tulee tuon 2080ti niin pitkälle ettei pumppu/teline mahdu sivulle alimpaan tuuletinpaikkaan. Keskimmäiseen ei mahdu koska yläradi on push/pull, eikä kyllä kunnolla mahtuisi vaikka olisi vain push tai pull. Pumpputeline lepää tällä hetkellä kotelon pohjalla, eikä ole kiinni missään.

Evga 2080ti ftw3 ja pumppu on pystyradin alimmassa tuulettimessa kiinni.

Ei tuo cooler masterin braketti ihan optimaalinen tuohon ole. Kuten kuvasta näkyy ottaa näytönohjain melkein kiinni muisteihin ja on todella lähellä emolevyä muutenkin. Lisäksi itse rälläköin tuosta braketistä vielä ison osan pois jotta ilma pääsee liikkumaan paremmin.

Edit. Siis 3 slotin näytönohjaimen kiinnityksen takiahan tuo menee noin syvälle kokeeseen

IMG_20190820_075636.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Varmaan löytyy muitakin uuden sukupolven Ryzen omistajia joilla custom loop, niin missäs porukoilla pyörii cpu lämmöt?
Vähän ihmetyttää miten toi prossu ottaa niin kiihkeesti lämpöä jo pelkällä Cinepeli kuormituksella joten siksi kyselen :confused: + utelias kun olen :D

Alla omat speksit:

Luuppi kierron mukaan kirjattuna:
Pumppu (Barrow D5 ~3300rpm)
GPU (RTX 2070)
Rad 1 (45/420)
CPU (3900X)
Rad 2 (45/360)
Rad 3 (45/360)
Säiliö

Emo: Asus Crosshair VII
Bios: 2501 (AGESA 1.0.0.2)
Prossu: 3900X
Kellotukset: Ei - PBO disabled, voltit Autolla

Idle: 33 - 45 C
CB20 all-core: 74 - 76 C
CB20 single core: ~55 C

Veden lämmöt pyörii n. 1 - 4 C ambientin yläpuolella riippuen mitä koneella tekee :D
Käsikopelo käyttöön. Jos blokki lämpenee niin, että kädellä tuntee, niin ei lämpö siirry nesteeseen tarpeeksi tehokkaasti, eli lisää jerkkua pumppuun, blokissa paskaa tai parempaa blokkia. Jos taas blokki tuntuu kylmältä käteen niin ei siirry lämpö blokkiin, eli todennäköisesti kontaktiongelma, kiero blokki, siru, huonot tahnat tms. Tuolta voi aina lähteä sitten arvuuttelemaan, että mistä suunnasta voisi löytää vikaa jos sellaista nyt yleensäkkään edes on olemassa.
 
Mikä näytönohjain teillä on? Mulla tulee tuon 2080ti niin pitkälle ettei pumppu/teline mahdu sivulle alimpaan tuuletinpaikkaan. Keskimmäiseen ei mahdu koska yläradi on push/pull, eikä kyllä kunnolla mahtuisi vaikka olisi vain push tai pull. Pumpputeline lepää tällä hetkellä kotelon pohjalla, eikä ole kiinni missään.
Täältä löytyy EVGA 2080Ti XC2 Ultra, johon vaihdettu 2-slot takalevy, EK:n blokki. Mahtuu juuri ja juuri tuon EK:n pumpputelineen kanssa.
20190820_214931.jpg 20190820_214843.jpg
 
Mikä näytönohjain teillä on? Mulla tulee tuon 2080ti niin pitkälle ettei pumppu/teline mahdu sivulle alimpaan tuuletinpaikkaan. Keskimmäiseen ei mahdu koska yläradi on push/pull, eikä kyllä kunnolla mahtuisi vaikka olisi vain push tai pull. Pumpputeline lepää tällä hetkellä kotelon pohjalla, eikä ole kiinni missään.

Mulla on strix 2080ti ek blokilla ja pumppu kans ek:lta. Tungin pumpun kiinnikkeineen tuonne nurkkaan kun ei muuten mahdu. Vedin yhdellä mutterilla tuosta pohjasta kiinni ja sitten loppuihin jalkoihin laitoin laitoin kakspuolista teippiä, teippi lähinnä resonoinnin estämiseksi.
 
Mikä näytönohjain teillä on? Mulla tulee tuon 2080ti niin pitkälle ettei pumppu/teline mahdu sivulle alimpaan tuuletinpaikkaan. Keskimmäiseen ei mahdu koska yläradi on push/pull, eikä kyllä kunnolla mahtuisi vaikka olisi vain push tai pull. Pumpputeline lepää tällä hetkellä kotelon pohjalla, eikä ole kiinni missään.
Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti AORUS XTREME Waterforce WB.
4.jpg 3-1.jpg
 
Täältä löytyy EVGA 2080Ti XC2 Ultra, johon vaihdettu 2-slot takalevy, EK:n blokki. Mahtuu juuri ja juuri tuon EK:n pumpputelineen kanssa.
20190820_214931.jpg 20190820_214843.jpg

Ostitko muuten ton 2 slot takalevyn noitten kaupasta suoraan vai löytykö jostain muualta? Tällä hetkellä näyttää ei oota.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 529
Viestejä
4 499 046
Jäsenet
74 216
Uusin jäsen
TTeuras

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom