Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Olenko ainoa jolla tuo Argus heittää tuularit pari kertaa päivässä 100% teholle ja takaisin?
 
Nyt ois asennettu alphacool eissturm hurricane, pulputus/lotina ääni normaalia vesijäähyssä?
Edit. Väheni kun piripintaan laittoi nesteet.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt ois asennettu alphacool eissturm hurricane, pulputus/lotina ääni normaalia vesijäähyssä?
Edit. Väheni kun piripintaan laittoi nesteet.

Kyllä se ääni siitä tasaantuu kun ylimääräiset ilmat pääsee systeemistä pihalle. Kannattaa alkuun rullailla pumppua täysillä ja vähän kallistella koppaa edestakaisin että saa isoimmat ilmakuplat liikkeelle.
 
Kyllä se ääni siitä tasaantuu kun ylimääräiset ilmat pääsee systeemistä pihalle. Kannattaa alkuun rullailla pumppua täysillä ja vähän kallistella koppaa edestakaisin että saa isoimmat ilmakuplat liikkeelle.
Tuli kyllä kallisteltua koppaa, eikä ilmakuplia enää näyttänyt mistään tulevan. Kyllä tuo nyt rokkaa normaalisti :)
 
Varmaan monesti ketjun aikana kysytty, mutta... onko täällä kokemuksia loopista ilman vesisäiliötä? Ajattelin laittaa yhden palloventtiilin eturadin päälle joka olisi täyttö/ilmaus(/"vesisäiliö"). Sinänsä ei haittaa jos toisen radin yläosaan kertyy vähän ilmaa, kunhan se ei pyöri kierrossa ja porise. Kattoradiin liian ahdasta toteuttaa mitään, joten pitäisi varmaan pyöritellä konetta tai pitää selällään että saa aluksi ilmattua :beye:
 
Onko porukka tilannut pumppuja kiinasta? Justiinsa tässä katselen kun oma EK pumppu-säiliö kombinaatio pitää niin pahaa ääntä jostain syystä. Muutenkin haluaisin siirtyä erilliseen säiliöön ja pumppuun.

Kannattaako muihin kuin barrowiin ja bykskiin koskea? Pumpun tulisi olla myös hiljainen.
 
Onko porukka tilannut pumppuja kiinasta? Justiinsa tässä katselen kun oma EK pumppu-säiliö kombinaatio pitää niin pahaa ääntä jostain syystä. Muutenkin haluaisin siirtyä erilliseen säiliöön ja pumppuun.

Kannattaako muihin kuin barrowiin ja bykskiin koskea? Pumpun tulisi olla myös hiljainen.

Tuo kannattaa kokeilla putsata aluksi....
 
Tuo kannattaa kokeilla putsata aluksi....

Meinaan kyllä avata sen kun otan sen irti, ja mahdollisesti pistää myyntiin mikäli siitä vielä kalu tulee. Tarkoituksena olisi kuitenkin siirtyä esteettisistä syistä erilliseen säiliöön ja pumppuun.
 
Varmaan monesti ketjun aikana kysytty, mutta... onko täällä kokemuksia loopista ilman vesisäiliötä?

Ei ole kokemusta, muuta kuin että koitin ohittaa sen hankkimisen joskus 2003 ja totesin että se kierrossa oleva hieno kuplahässäkkä ei vaan asetu kierrossa mihinkään jos kierrossa ei ole säiliötä.

Kierrossa oleva ilma hidastaa/estää veden virtausta yhtä paljon kuin sitä ilmaa on jossain mutkassa kuristamassa ja siitä joutuu vesi änkeämään ohi. Kannattaa laittaa jokin hässäkkä johonkin väliin, mahd. korkealle kiertoon jossa vedestä pääsee ne kuplat pois. Ilmausventtiili mahd korkealla kierrossa voisi periaatteessa toimia mutta käytännössä on sitten hankala/vaarallinen osille jos joutuu pärskyttelemään korkeimmassa kohtaa vettä/ruma.

Kerro jos onnistuu, mielenkiintoista tuo olisi onnistuessaan koska se säiliö vie tilaa ihan selkeesti.
 
Ei ole kokemusta, muuta kuin että koitin ohittaa sen hankkimisen joskus 2003 ja totesin että se kierrossa oleva hieno kuplahässäkkä ei vaan asetu kierrossa mihinkään jos kierrossa ei ole säiliötä.

Kierrossa oleva ilma hidastaa/estää veden virtausta yhtä paljon kuin sitä ilmaa on jossain mutkassa kuristamassa ja siitä joutuu vesi änkeämään ohi. Kannattaa laittaa jokin hässäkkä johonkin väliin, mahd. korkealle kiertoon jossa vedestä pääsee ne kuplat pois. Ilmausventtiili mahd korkealla kierrossa voisi periaatteessa toimia mutta käytännössä on sitten hankala/vaarallinen osille jos joutuu pärskyttelemään korkeimmassa kohtaa vettä/ruma.

Kerro jos onnistuu, mielenkiintoista tuo olisi onnistuessaan koska se säiliö vie tilaa ihan selkeesti.
Itellä on umpinainen säiliötön viritelemä jossa radin yläportissa täyttö/ilmatila, eli pätkä letkua. Puristamalla letkua kasaan samalla kun tulpan kiristää, niin saa jopa pienen alipaineen joka nappaa mukavasti kuplat kierrosta. Pistän muistaessa kuvan myöhemmin.
 
Moikka,

Olisin alla olevaa settiä saamassa kaverilta. Mites kamojen puhdistus? onko simppeliä hommaa. Täysin uus maailma itselle nämä customit ja nyt vähän punnitsen viitinkö edes lähteä siihen. Ja kuinka kauan about aikaa menee askartelussa. Koppana toimii fractalin r6

Radiaattori: Phobya G-Changer 360 V2
Pumppu: Phobya DC12-400
Säiliö: Phobya balancer 150
CPU Blokki: EK-Supremacy EVO - Acetal+Nickel
Letkut+liittimet yms.
 
Riippuu miten valmistelet. Jos teet letkusta, etkä putkesta niin voisin kuvitella touhun olevan hyvinkin nopeeta. Kyllä siinä helposti päivän verran letkuillakin hurahtaa kun tulee putsaukset päälle.
 
Moikka,

Olisin alla olevaa settiä saamassa kaverilta. Mites kamojen puhdistus? onko simppeliä hommaa. Täysin uus maailma itselle nämä customit ja nyt vähän punnitsen viitinkö edes lähteä siihen. Ja kuinka kauan about aikaa menee askartelussa. Koppana toimii fractalin r6

Radiaattori: Phobya G-Changer 360 V2
Pumppu: Phobya DC12-400
Säiliö: Phobya balancer 150
CPU Blokki: EK-Supremacy EVO - Acetal+Nickel
Letkut+liittimet yms.
Kokemuksesta kannattaa puhdistella osat ihan rauhassa ennen kuin alkaa rakentelemaan. Kuumalla vedellä ja vaikka tipalla fairya + kunnon huuhtelu kaikille osille. Sitten otat rakentelulle kokonaisen päivän aikaa.
 
Moikka,

Olisin alla olevaa settiä saamassa kaverilta. Mites kamojen puhdistus? onko simppeliä hommaa. Täysin uus maailma itselle nämä customit ja nyt vähän punnitsen viitinkö edes lähteä siihen. Ja kuinka kauan about aikaa menee askartelussa. Koppana toimii fractalin r6

Radiaattori: Phobya G-Changer 360 V2
Pumppu: Phobya DC12-400
Säiliö: Phobya balancer 150
CPU Blokki: EK-Supremacy EVO - Acetal+Nickel
Letkut+liittimet yms.
Opetteluun menee oma aikansa mutta kyseiseen koppaan on kyl aika helppo ja nopea laittaa palikat sitten kun tietää mitä tekee. Varsinkin jos tulee vaan 1 radi eikä gpu blockia niin sekin helpottaa
 
Itseasiassa saan näyttiksen jossa backplate ja blokki jo asennettuna. Joten se nyt onneksi taida vaikeuttaa kuin muutamalla lisä putkella hommaa. Ei tarvii sentään lähteä ruuveja ja blokin asennusta ihmettelemään. Onko mitään näppärää linkkiä heittää missä olisi jonkinlaiset asennusohjeet noviisille.
 
Itseasiassa saan näyttiksen jossa backplate ja blokki jo asennettuna. Joten se nyt onneksi taida vaikeuttaa kuin muutamalla lisä putkella hommaa. Ei tarvii sentään lähteä ruuveja ja blokin asennusta ihmettelemään. Onko mitään näppärää linkkiä heittää missä olisi jonkinlaiset asennusohjeet noviisille.
Jos et ole jo tutustunut JayzTwoCentsin youtube-tuotantoon niin kannattaa lähteä siitä liikkeelle. Miehellä on muutamiakin watercooling for beginners -videoita.
 
Itseasiassa saan näyttiksen jossa backplate ja blokki jo asennettuna. Joten se nyt onneksi taida vaikeuttaa kuin muutamalla lisä putkella hommaa. Ei tarvii sentään lähteä ruuveja ja blokin asennusta ihmettelemään. Onko mitään näppärää linkkiä heittää missä olisi jonkinlaiset asennusohjeet noviisille.
Multa kans ääni jayztwocentsille. En huomannu et lukeeko sul mikä prossu ja näyttis on käytössä mutta harkittisin lisäradin hommaamista jos on paljon lämpöä tuottavat osat.
 
kokemuksia loopista ilman vesisäiliötä?
Näkökulmaa, jotta valmiissa AIO sarjoissakaan ei erillistä säiliötä. Olen kasannut 3 säiliötöntä kiertoa, radit 360 ja 480 kokoisia, kierrossa autoissa käytettävä pakkasneste 50% seoksella. Ei ole ollut ongelmaa vuotojen tai ilmojen kanssa. Lämpätilaerojen vaikutus sisäiseen paineesee tai nesteen laajenemiseen on käytännössä ollut merkityksetön ja kasvustoa ei ole esiintynyt.
 
Käytännössä loopissa säiliön virka on yksinkertaistaa (helvetisti) täyttämistä, ja olla puskurina haihtumiselle. Jos täyttö onnistuu, ja varsinkin siis ilmaaminen, ei sitä välttämättä tarvi. Itse jätin pois kun olikin pump topissa väärät kierteet eikä säiliö mennytkään pumppuun suoraan kiinni.

Siinä vaiheessa kun nestettä on täyttämään letkut, se palaa säiliöön, ja alkaa nostaa pintaa. Ilman säiliötä vesi tulee loopista pihalle, kun se on täynnä. Ite askartelin pullonkorkkiin letkuliittimen, jonka kiinnitän tyhjennysventtiiliin loopin alaosassa, ja ruuttaan vettä sisään kunnes pinta nousee "huohotinletkulle" radin yläosaan. Lisää vettä haihtuneen tilalle pudottelen ruutalla yläletkusta. Ei varsinaisesti käyttäjäystävällisin ratkaisu, mutta ainakin suurin osa nesteestä on aina radissa jäähtymässä, eikä säiliössä tyhjänpanttina. Lisäilen sen kuvan vielä myöhemmin.
 
Viimeksi muokattu:
Multa kans ääni jayztwocentsille. En huomannu et lukeeko sul mikä prossu ja näyttis on käytössä mutta harkittisin lisäradin hommaamista jos on paljon lämpöä tuottavat osat.
Täytyypi muutamat pätkät tsekata! Atm mennään tämmösellä ser romulla. 3930k ja 780ti se missä blokki valmiina. Prossu tulee olemaan 4.5-4.7 kelloilla. Näyttis varmasti vaihtuu tässä 6kk sisään ja sen yhteydessä voisin toisen radin tilailla. Varmaankin jaytwocentsiltä asiasta löytyy mutta kysäsen silti. Onko jtn vinkkiä miten toteuttaa tyhjennys?
 
Tässä siis toi oma säiliötön looppi. Radin yläosassa on letku joka ajaa siis käytännössä säiliön virkaa, ja alhaalla pumpussa kiinni tyhjennysräppänä.
looppi1.jpg
 
Ajattelin ihan samanlaista setuppia, mutta mulla on vielä kattoradi ja sinne kertyy helposti ilmaa. Ideana laittaa palloventtiilin jälkeen pitkä letku, minkä saisi vedettyä koneen yläpuolelle ja siihen vaikka akkuvesipullo täytön/ilmaamisen ajaksi. Sitten pyöritellä konetta ja pumppua eri nopeuksilla ja yrittää saada ilmat liikkumaan eturadiin ja sieltä pulloon. :think:

Alan tänään töiden jälkeen väsäämään ja voin lisätä kuvia miten onnistuu. Venyy kyllä muutaman päivän rojektiksi kun pitää putsata vanhat/uudet osat ja taivuttaa putket :beye:
 
Viimeksi muokattu:
Ajattelin ihan samanlaista setuppia, mutta mulla on vielä kattoradi ja sinne kertyy helposti ilmaa. Ideana laittaa palloventtiilin jälkeen pitkä letku, minkä saisi vedettyä koneen yläpuolelle ja siihen vaikka akkuvesipullo täytön/ilmaamisen ajaksi. Sitten pyöritellä konetta ja pumppua eri nopeuksilla ja yrittää saada ilmat liikkumaan eturadiin ja sieltä pulloon. :think:

Alan tänään töiden jälkeen väsäämään ja voin lisätä kuvia miten onnistuu. Venyy kyllä muutaman päivän rojektiksi kun pitää putsata vanhat/uudet osat ja taivuttaa putket :beye:
Toi letku on ihan toimiva ratkaisu käytössä, mutta täyttöprosessi on aika tarkkaa tai tulee vesivahinko. Ite jännitän riittääkö enää ut60 3900x:n kanssa. Jos ei, niin ulos kylkeen joko mo-ra3, tai pari ut60.
Tässä vielä apuväline jolla saa tyhjennysventtiiliin kiinni esim. limpparipullon täyttöä varten, ja miksei tyhjennystäkin.
letku.JPG
 
Iiiihanan kallista.. himoinnu tota pumppua siitä asti kun tuli saataville. Uuteen settiin oli saatava. (pumppu ja kontrolleri samassa, joten vähentää kaapelimäärää paljon)

Aqua Computer Webshop - D5 NEXT pump 41118

Your ordered the following products:
Pcs.
Product
Order code Unit price
Price

1
x
aqualis D5 150 ml with nano coating, G1/4
34082
49,90 EUR
49,90 EUR
1
x
SPLITTY9 splitter for up to 9 fans or aquabus devices
53231
9,90 EUR
9,90 EUR
1
x
D5 NEXT pump
41118
119,90 EUR
119,90 EUR
1
x
D5 fan mount 120 mm
41124
14,90 EUR
14,90 EUR
Sub-Total: 194,60 EUR
 
Moikka,

Olisin alla olevaa settiä saamassa kaverilta. Mites kamojen puhdistus? onko simppeliä hommaa. Täysin uus maailma itselle nämä customit ja nyt vähän punnitsen viitinkö edes lähteä siihen. Ja kuinka kauan about aikaa menee askartelussa. Koppana toimii fractalin r6

Radiaattori: Phobya G-Changer 360 V2
Pumppu: Phobya DC12-400
Säiliö: Phobya balancer 150
CPU Blokki: EK-Supremacy EVO - Acetal+Nickel
Letkut+liittimet yms.
No ei tohon nyt kyllä mene aikaa kuin tunti, maks kaksi. Ihan ihme pelottelua täällä, että kestää päivän. Ei tarvitse kuin huuhtasta vaan se säiliö ja radit, niihin riittää kyllä ihan vesi suoraan kraanasta. Etikat sitten vasta käyttöön jos alkaa joskus oikeasti jotain siellä kasvamaan tai liikkumaan. Kuitenkin käytetty setti niin ei mitään syytä siellä olla mitään ylimääräistä mikä ei olisi jo liikahtanut. Blokin suosittelen avaamaan ja hammasharjalla putsaamaan jos on tarvetta (samalla näkee sen miten hyvin myyjä on sitä laitteistoa huoltanut ja käyttänyt, jos on moskaa niin sitten moskaa on niissä radeissakin, tuskin on). Silikoonia tiivisteisiin ja liittimiin, ruuvailet osat paikalleen, kaapelit kiinni ja vettä sisään ja vähän auton jäähdytysnestettä (älä laita 50% kuten yksi nimimerkki edellä ihan vaan jotain desi riittää) tai sitten jotain ylikallilla hienolla nimellä varustettua paskaa missä samat aineet ja moninkertainen hinta.

Ei tollasessa nyt saa tunteja menemään millään jos ei ole täysi käsi tietokoneiden kanssa ja ekaa kertaa ikinä ole ruuvimeisseli kädessä, tai sitten on joku täysi autisti jonka pitää hinkata jokaista yksityiskohtaa millintarkaksi, että miellyttää. Tosskin menee eniten aikaan ihan vaan siihen, että ruuvailee koteloon sitä radia paikalleen ja siihen tuulettimia, blokkeja liittää, sekä letkujen laittoon ja leikkelyyn, jos ei estetiikalla ole väliä niin ihan sama. Muistaa vaan pistää sen pumpun käyntiin ekaksi ja katsella ja tunnustella niin ettei tietokoneessa ole virtaa, jotta näkee ettei vuoda mistään. Sitten vaan kovaa ajoa.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä siis toi oma säiliötön looppi. Radin yläosassa on letku joka ajaa siis käytännössä säiliön virkaa, ja alhaalla pumpussa kiinni tyhjennysräppänä.
looppi1.jpg
Arvostan kyllä tälläistä innovatiivisuutta. Haluaisin vain tiedustella, että kun halvimmat säiliöt on hintaluokaltaan ihan naurettavan halpoja, niin mikä ajaa tähän säiliöttömyyteen? Koska voi?
 
Ekaa kertaa vesikamat asennellut ja vähän tarvisi apua asetteluissa. EK:n P360 kitillä siis lähtenyt leikkiin mukaan ja siihen ostin lisäksi lisäliittimiä mm. tyhjennysventtiiliä ja lämpötilamittausta varten. 360 radi siis kotelon katossa exhaustilla ja ML120 tuulettimet. Jäähdyttelen toistaiseksi vain 3900x:ää.

Nyt on sitten pumpun/säiliön ulostulossa Y-haarassa kiinni Phobyan lämpötilasensori ja sen jälkeen tyhjennysventtiili. Miten pitäisi asetella esimerkiksi pumpun PWM käyrä ettei veden lämmöt nousisi liikaa? Pitäisikö tuo säätää mun Phobya-sensorin mittauksen perusteella, ja miten teen sen? Kun esim AI Suitessa säädän W_PUMP+ käyrää niin lämpötilavarianttina on varmaan CPU temp? Muutenkin tuuletinprofiilit on ollut mulla aseteltuna AI Suitessa, emona on CH8 (wifi). Tällä hetkellä kotelon tuulettimet on lähes kaikki kytkettynä samaan CPU_FAN headeriin. Mutta jos prossu ei ole erityisen kuuma, katossakaan ei siis radin tuulettimet pyöri kovaa, voiko käydä niin että veden lämpötila nousee liikaa (toisaalta tässä kohtaa taas CPU lämpötila varmaan nousisi ja tuulettimet lähtisi hyrräämään kovempaa).

Mitä softaa käyttäisitte säätelyihin, saanko kaiken tehtyä AI Suitessa (kaikkien fanien ja pumpun säätö, sekä esim lämpövaroitus veden lämmöstä)? Lisäksi on kysymys veden lämpötilan oikeasta lämpötilasta että mitähän se mahtaa olla... Esim HWINFO:sta en löydä selkeästi että mikähän mittaus on tuon sensorin tieto minkä olen emolevyyn kytkenyt T_SENSOR porttiin. HWInfossa voisi olla ehkä Temp5 (32c)? Se vastaisi hyvin lähelle AI suitessa näkyvää lukemaa (33c) "T Sensor" arvo minkä veikkaan olevan oikea (kerran emon portinkin nimi oli T_SENSOR). HWInfossa on myös "T_Sensor1" niminen rivi mutta siihen ei tule mitään lämpölukemaa.

upload_2019-7-24_21-41-10.png
upload_2019-7-24_21-42-20.png


Tämän hetken tilanne (asenneltu ilman parempaa tietämystä miten säädöt kannattaisi toteuttaa) on että kaiken kaikkiaan kotelossa on siis 2x140mm tuulettimet edessä intake, 2x120mm pohjassa intake, 1x takana exhaust, ja 3x120 katossa exhaust radissa.
Kotelon mukana tuli kuudelle tuulettimelle "PWM hubi" joka on SATA:lla kiinni PSU:ssa ja tällä hetkellä CPU_FAN liittimessä. Tuossa on radin tuulettimet ja kotelon tuulettimia 3kpl kiinni. Sitten mulla on pari tuuletinta CHA_2 ja CHA_3 liittimissä myös yksinään.

E: Plus nyt kun katsoin emon manuaalista vielä, CPU_FAN maksimivirta on 1A. Siihen mulla on nyt kytkettynä 4xML120 ja 2 Phanteksin kopan mukana tullutta tuuletinta joista saisi laskennallisesti 4*0.219A+2*0.14A=1.16A. Onko tämä ongelma? Vai saako tuulettimet itse asiassa virran tuon SATA-yhteyden kautta eikä emon pinneistä, kuinka nämä PWM hubit toimii?
 
Viimeksi muokattu:
Ekaa kertaa vesikamat asennellut ja vähän tarvisi apua asetteluissa. EK:n P360 kitillä siis lähtenyt leikkiin mukaan ja siihen ostin lisäksi lisäliittimiä mm. tyhjennysventtiiliä ja lämpötilamittausta varten. 360 radi siis kotelon katossa exhaustilla ja ML120 tuulettimet. Jäähdyttelen toistaiseksi vain 3900x:ää.

Nyt on sitten pumpun/säiliön ulostulossa Y-haarassa kiinni Phobyan lämpötilasensori ja sen jälkeen tyhjennysventtiili. Miten pitäisi asetella esimerkiksi pumpun PWM käyrä ettei veden lämmöt nousisi liikaa? Pitäisikö tuo säätää mun Phobya-sensorin mittauksen perusteella, ja miten teen sen? Kun esim AI Suitessa säädän W_PUMP+ käyrää niin lämpötilavarianttina on varmaan CPU temp? Muutenkin tuuletinprofiilit on ollut mulla aseteltuna AI Suitessa, emona on CH8 (wifi). Tällä hetkellä kotelon tuulettimet on lähes kaikki kytkettynä samaan CPU_FAN headeriin. Mutta jos prossu ei ole erityisen kuuma, katossakaan ei siis radin tuulettimet pyöri kovaa, voiko käydä niin että veden lämpötila nousee liikaa (toisaalta tässä kohtaa taas CPU lämpötila varmaan nousisi ja tuulettimet lähtisi hyrräämään kovempaa).

Mitä softaa käyttäisitte säätelyihin, saanko kaiken tehtyä AI Suitessa (kaikkien fanien ja pumpun säätö, sekä esim lämpövaroitus veden lämmöstä)? Lisäksi on kysymys veden lämpötilan oikeasta lämpötilasta että mitähän se mahtaa olla... Esim HWINFO:sta en löydä selkeästi että mikähän mittaus on tuon sensorin tieto minkä olen emolevyyn kytkenyt T_SENSOR porttiin. HWInfossa voisi olla ehkä Temp5 (32c)? Se vastaisi hyvin lähelle AI suitessa näkyvää lukemaa (33c) "T Sensor" arvo minkä veikkaan olevan oikea (kerran emon portinkin nimi oli T_SENSOR). HWInfossa on myös "T_Sensor1" niminen rivi mutta siihen ei tule mitään lämpölukemaa.

upload_2019-7-24_21-41-10.png
upload_2019-7-24_21-42-20.png


Tämän hetken tilanne (asenneltu ilman parempaa tietämystä miten säädöt kannattaisi toteuttaa) on että kaiken kaikkiaan kotelossa on siis 2x140mm tuulettimet edessä intake, 2x120mm pohjassa intake, 1x takana exhaust, ja 3x120 katossa exhaust radissa.
Kotelon mukana tuli kuudelle tuulettimelle "PWM hubi" joka on Molexilla kiinni PSU:ssa ja tällä hetkellä CPU_FAN liittimessä. Tuossa on radin tuulettimet ja kotelon tuulettimia 3kpl kiinni. Sitten mulla on pari tuuletinta CHA_2 ja CHA_3 liittimissä myös yksinään.
D5-pumpulla noin pienessä loopissa ei pitäisi olla juurikaan väliä millä kierroksilla sitä ajat. Aseta vain kiinteästi sen verran pienille kierroksille ettei pidä liikaa melua ja unohda.

Radin tuulettimet kannattaa ohjata veden lämpötilan mukaan, mikäli vain mahdollista. CPU:n lämpötila kuitenkin pomppii aikalailla ja siten samoin tuulettimet ärsyttävästi. Veden lämpötila kuitenkin on se, mitä ne radin tuulettimet lauhduttaa. Oma nyrkkisääntö on että nesteiden pitää pysyä aina alle 40 astetta ja säädän myös tuulettimet sen mukaan.

En tiedä mikä kotelo sinulla on, mutta nuo koteloiden mukana tulevat hubit ovat olleet usein ns. feikki-pwm ohjaimia. Eli saattavat kyllä ottaa PWM-signaalia, mutta ohjaavat tuulettimia DC-voltagella. Jos ohjaat noita ML120 tuulettimia volteilla, etkä aidolla PWM signaalilla ja tasaisella 12V, niin ne menevät rikki alta aikayksikön. Tarkistaisin vielä että onhan kyseessä aito PWM-hubi, tai sitten vaihtaisin radin tuulettimet esimerkiksi emon paikkoihin.
 
D5-pumpulla noin pienessä loopissa ei pitäisi olla juurikaan väliä millä kierroksilla sitä ajat. Aseta vain kiinteästi sen verran pienille kierroksille ettei pidä liikaa melua ja unohda.

Radin tuulettimet kannattaa ohjata veden lämpötilan mukaan, mikäli vain mahdollista. CPU:n lämpötila kuitenkin pomppii aikalailla ja siten samoin tuulettimet ärsyttävästi. Veden lämpötila kuitenkin on se, mitä ne radin tuulettimet lauhduttaa. Oma nyrkkisääntö on että nesteiden pitää pysyä aina alle 40 astetta ja säädän myös tuulettimet sen mukaan.

En tiedä mikä kotelo sinulla on, mutta nuo koteloiden mukana tulevat hubit ovat olleet usein ns. feikki-pwm ohjaimia. Eli saattavat kyllä ottaa PWM-signaalia, mutta ohjaavat tuulettimia DC-voltagella. Jos ohjaat noita ML120 tuulettimia volteilla, etkä aidolla PWM signaalilla ja tasaisella 12V, niin ne menevät rikki alta aikayksikön. Tarkistaisin vielä että onhan kyseessä aito PWM-hubi, tai sitten vaihtaisin radin tuulettimet esimerkiksi emon paikkoihin.

Kiitos.

Keissinä on Phanteks Enthoo Pro, jonkin verran vanha malli siis. Osaatko sanoa tuosta onko kunnollinen hubi?

Manuaalikin olis tuossa http://www.phanteks.com/assets/manuals/PH-ES614P_Western.pdf sivulla 31 on tuosta hubista. Tuulettimet on siis kiinni hubissa 3 pinni liitännällä, tarkoittaako tämä nimenomaan että noita ohjataan vaan jännitteellä eli on ns. feikki-PWM hubi?

E: En ainakaan AI Suitessa nopeasti nähnyt miten määritän eri lämpötilasensorin arvon kuin CPU lämpötilan joidenkin tuulettimien ohjausta varten. Pitänee vielä huomenna tutkia lisää.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos.

Keissinä on Phanteks Enthoo Pro, jonkin verran vanha malli siis. Osaatko sanoa tuosta onko kunnollinen hubi?

Manuaalikin olis tuossa http://www.phanteks.com/assets/manuals/PH-ES614P_Western.pdf sivulla 31 on tuosta hubista. Tuulettimet on siis kiinni hubissa 3 pinni liitännällä, tarkoittaako tämä nimenomaan että noita ohjataan vaan jännitteellä eli on ns. feikki-PWM hubi?

E: En ainakaan AI Suitessa nopeasti nähnyt miten määritän eri lämpötilasensorin arvon kuin CPU lämpötilan joidenkin tuulettimien ohjausta varten. Pitänee vielä huomenna tutkia lisää.
Juu, PWM vaatii aina ne 4 pinniä. Elikkä ML-tuulettimet tuosta irti asap. Perus pwm-tuulettimia pystyy ohjailemaan volteillakin, mutta maglevit vaativat sen tasaisen 12V virran 'levitoidaakseen' tai laakeri menee nopeasti paskaksi.
 
Kiitos.

Keissinä on Phanteks Enthoo Pro, jonkin verran vanha malli siis. Osaatko sanoa tuosta onko kunnollinen hubi?

Manuaalikin olis tuossa http://www.phanteks.com/assets/manuals/PH-ES614P_Western.pdf sivulla 31 on tuosta hubista. Tuulettimet on siis kiinni hubissa 3 pinni liitännällä, tarkoittaako tämä nimenomaan että noita ohjataan vaan jännitteellä eli on ns. feikki-PWM hubi?
3 pin on "aina" (kai joku voisi jättää RPM pinnin keskeltä pois turhana) volttiperusteinen. Ne ML:t tarvii sen 4 pinnin millä nimen omaan kerrotaan niille se haluttu nopeus ja ne kolme muuta antaa niille aina tarvittavan 12V virran. Eli siis 3 pinniä niin virta, maa ja RPM:n kerronta ja 4 pin virta, maa, rpm ja nopeus säätö. En ymmärrä miksi toi vitun hubi pitää olla tollanen kuin on. Siis muuntaako se oikeasti sitä PWM ohjausta 3 pin volttiohjaukseksi... koska? Tyhmyys? Ja kävin katsomassa valmistajan sivut ja kyllä se tekee juurikin noin, eli muuttaa sen pwm:n voltiksi, ei helvetti! :facepalm:
 
AI suitella voi määrittää tuulettimille minkä lämpösensorin mukaan säätyvät. Paitsi W_PUMP, AIO_PUMP, CPU_FAN ja CPU_OPT toimiii vain CPU lämmön mukaan.
 
3 pin on "aina" (kai joku voisi jättää RPM pinnin keskeltä pois turhana) volttiperusteinen. Ne ML:t tarvii sen 4 pinnin millä nimen omaan kerrotaan niille se haluttu nopeus ja ne kolme muuta antaa niille aina tarvittavan 12V virran. Eli siis 3 pinniä niin virta, maa ja RPM:n kerronta ja 4 pin virta, maa, rpm ja nopeus säätö. En ymmärrä miksi toi vitun hubi pitää olla tollanen kuin on. Siis muuntaako se oikeasti sitä PWM ohjausta 3 pin volttiohjaukseksi... koska? Tyhmyys? Ja kävin katsomassa valmistajan sivut ja kyllä se tekee juurikin noin, eli muuttaa sen pwm:n voltiksi, ei helvetti! :facepalm:

Toi on ihan vakioratkaisu splittereissä että jätetään se kolmospinni pois kaikilta paitsi yhdeltä tuulettimelta. Tällöin se RPM-lukema saadaan yhdeltä tuulettimelta, ja oletuksella että tuulettimet on samanlaisia, sen pitäisi kertoa ihan riittävän tarkasti koko tuuletinjoukon kierrokset. Näin ne tuulettimet saa kuitenkin sen ihan oikean PWM-signaalin, eikä ongelmaa pitäisi olla ML-sarjan tuulettimienkaan kanssa.

Mutta samaa mieltä kyllä tuosta Phanteksin Enthoo Pron ohjausmoduulista. Varmaan saatu taas monta senttiä säästettyä kun ei viedä sitä PWM:ää läpi kaikille, vaan tiputetaan 3-pinniseksi liitännäksi. :facepalm:
 
Toi on ihan vakioratkaisu splittereissä että jätetään se kolmospinni pois kaikilta paitsi yhdeltä tuulettimelta. Tällöin se RPM-lukema saadaan yhdeltä tuulettimelta, ja oletuksella että tuulettimet on samanlaisia, sen pitäisi kertoa ihan riittävän tarkasti koko tuuletinjoukon kierrokset. Näin ne tuulettimet saa kuitenkin sen ihan oikean PWM-signaalin, eikä ongelmaa pitäisi olla ML-sarjan tuulettimienkaan kanssa.

Mutta samaa mieltä kyllä tuosta Phanteksin Enthoo Pron ohjausmoduulista. Varmaan saatu taas monta senttiä säästettyä kun ei viedä sitä PWM:ää läpi kaikille, vaan tiputetaan 3-pinniseksi liitännäksi. :facepalm:
Minä en ole kyllä nähnyt tuollaisia ratkaisuita missään. Näitä 3 pin värkkejä on kotelot ja netit täysi. Saa tehdä aivan helvetisti hommia, että löytää yhtään järkevää vermettä mikä suostuu ohjaamaan pwm:ään kuten sitä kuuluu ohjata. Ilmeisesti sun kokemukset on eriäviä mun kokemuksiin. Esim Jimmssillä 99% kaikista ohjaimista on muka PWM ja oikeasti volttiohjaimia.
 
Minä en ole kyllä nähnyt tuollaisia ratkaisuita missään. Näitä 3 pin värkkejä on kotelot ja netit täysi. Saa tehdä aivan helvetisti hommia, että löytää yhtään järkevää vermettä mikä suostuu ohjaamaan pwm:ään kuten sitä kuuluu ohjata. Ilmeisesti sun kokemukset on eriäviä mun kokemuksiin. Esim Jimmssillä 99% kaikista ohjaimista on muka PWM ja oikeasti volttiohjaimia.

Puhuin nimenomaan splittereistä, en noista erillisistä ohjaimista. Tässä esim: EK-Waterblocks EK-Cable Y-Splitter 3-Fan PWM -jakokaapeli tuulettimille, 10cm, musta - 3,60€

Neljän pinnin levyinen liitin, kolmospinni (RPM) vaan uupuu kaikista paitsi yhdeltä tuulettimelta. Noita vastaavia nyt löytyy käytännössä mistä tahansa kaupasta.
 
Puhuin nimenomaan splittereistä, en noista erillisistä ohjaimista. Tässä esim: EK-Waterblocks EK-Cable Y-Splitter 3-Fan PWM -jakokaapeli tuulettimille, 10cm, musta - 3,60€
Siis täh no tottakai jos on johtosplitteri niin se on eri asia kuin tollanen mihin tulee erillinen virta. Sä nyt vertaat johtojen juottamista jostain syystä tuollaiseen oikeaan korttiin. Ja silti otit esimerkiksi sellaisen missä on vain 3 pin mahdollisuus eikä poistettuja pinnejä keskeltä siitä RPM kohdalta. Edelleen miksi olisi 4 pin missä poistettu RPM, en ole nähnyt.
 
Siis täh no tottakai jos on johtosplitteri niin se on eri asia kuin tollanen mihin tulee erillinen virta. Sä nyt vertaat johtojen juottamista jostain syystä tuollaiseen oikeaan korttiin.

Täh, enhän vertaa. Kommentoin vain tuota "kai joku voisi jättää RPM pinnin keskeltä pois turhana" heittoasi, että se on ihan normiratkaisu splittereissä.
 
Täh, enhän vertaa. Kommentoin vain tuota "kai joku voisi jättää RPM pinnin keskeltä pois turhana" heittoasi, että se on ihan normiratkaisu splittereissä.
Korjaan on tossa ilmeisesti otettu pinnejä pois. Kun tarkemmin luin niin parista on tosiaan katkastu RPM pinni. Myönnän virheeni. Kyse oli kuitenkin nyt tuollaisesta korttiratkaisusta, ei siis pelkistä tyhmistä kaapeleista.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos kaikille vastauksista. Olipa hyvä että asia tuli esille etten saanut jo kalliita tuulettimia rikki. Asiaa nopeasti mietin kun noita kytkin ja nopealla googletuksella jostain keskusteluista luin että asia olisi ok, pinnien määrällä ei olisi väliä ja voi yhdistää joka tapauksessa. Hyvä esimerkki että ei pitäisi uskoa random sivuston keskusteluja kun ei niissä asiasta tarpeeksi tiedetä kuitenkaan. Toki nuo saa kiinni laitettua 3 pinnisiin liittimiin mutta jos tuuletin on suunniteltu vakiojännitteelle niin eipä riitä vaikka pyörimään saakin... Onpa ollut omaa tyhmyyttäkin rakentamisen huumassa kun on halunnut saada koneen runnaamaan, ja tokihan näissä ML:issä ei ole ihan tavanomaiset laakerit. Ne nyt kerkesi ehkä noin 10h käytön verran rullailemaan jännitesäädöllä, toivottavasti ei suurempaa vahinkoa.
 
Arvostan kyllä tälläistä innovatiivisuutta. Haluaisin vain tiedustella, että kun halvimmat säiliöt on hintaluokaltaan ihan naurettavan halpoja, niin mikä ajaa tähän säiliöttömyyteen? Koska voi?

Käytännössä loopissa säiliön virka on yksinkertaistaa (helvetisti) täyttämistä, ja olla puskurina haihtumiselle. Jos täyttö onnistuu, ja varsinkin siis ilmaaminen, ei sitä välttämättä tarvi. Itse jätin pois kun olikin pump topissa väärät kierteet eikä säiliö mennytkään pumppuun suoraan kiinni.
Aiemmin oli säiliö letkulla pumpussa. Piti laittaa kombo ja tilailin summassa uuden kannen pumppuun, mutta säiliön kierteet ei mätsänny kanteen, niin kasasin ilman.
 
Viimeksi muokattu:
AI suitella voi määrittää tuulettimille minkä lämpösensorin mukaan säätyvät. Paitsi W_PUMP, AIO_PUMP, CPU_FAN ja CPU_OPT toimiii vain CPU lämmön mukaan.

Varmaan riippuu emolevystä. Tässä Hero XI ja pumppu säätyy kahden eri lämpötilasensorin mukaan.

wpump.png
 
Omat asetukset olen säätänyt Aquasuitella, lämpöanturit, pumppu ja tuulettimet kiinni Aquaero 5'ssa.
Aquasuite oli kyllä yksi perkele saada pelittämään kuin halusi, kun ei mitään kokemuksia kyseisestä ohjelmasta ollut. Mutta kyllä se siitä lähti kun muutaman päivän sen sielunelämään perehtyi, niin alkoi ne miljoona eri säädintä, valikkoa ja asetusta käymään järkeen.:cigar2:
Alla pari screenshottia omasta aikaansaannoksesta. Pumppu ja tuulettimet ottaa kierrokset veden lämpötilasta.
Palosireeni piirilevyssä alkaa huutaa hoosiannaa mikäli pumpusta tai tuulettimista katoaa virta yli 15 sekunniksi, tämä sen jälkeen kun muutaman kauhutarinan lueskelin lauenneista pumpuista...

Sieppaa.PNG


Sieppaa2.PNG


työpöytä.jpg
 
Ne nyt kerkesi ehkä noin 10h käytön verran rullailemaan jännitesäädöllä, toivottavasti ei suurempaa vahinkoa.
Magleveissä on tosiaan normaali laakeri sen magneettisen lisäksi. Se on kuitenkin tarkoitettu vain käynnistys/sammutus vaiheisiin eikä jatkuvaan käyttöön. Jos/kun siis tuo 10h ei aiheuttanut sivuääniä niin tuulareiden pitäisi toimia oikein hyvin. Magneettilaakeria et ainakaan ole kuluttanut. ;)

Veden lämpötila kuitenkin on se, mitä ne radin tuulettimet lauhduttaa.
Anteeksi pilkun nus... mutta se on "jäähdyttää". Neste ei vaihda olomuotoa, mikä olisi "lauhduttimen" tarkoitus. :D
 
Alla nopea paintkyhäys tämän hetken suunnitelmista. Aika paljon joutuu taivuttamaan putkia ja 12OD/10ID oli viimeksi herkkä menemään ruttuun, mutta yritän saada kohtuu suorat linjat. Ei huvittaisi tilata vesisäiliötä kun olisi kaikki muuten valmiina, niin kokeilen laittaa kumiletkua ja palloventtiilin vihreän ruksin kohtaan ja täyttää/ilmata sitä kautta.

Periaatteessa tuohon menisi vesisäiliö punaisen ruksin kohtaan, tai sitten suoraan pumppuun (yllättävän kallis). 5,25" paikkoihin ei mahdu kun ylemmän vie putket ja alemman varastokovo. Toki kovon saisi siirrettyä 3d-tulostamalla teline tuohon 5,25" paikkojen alle. Mutta testaan ensin ilman säiliötä :think:

DSC_0769_paint.jpg
 
Testailin runnata Prime95 Blendiä kaikilla threadeilla ja katsoa mitä lämpötilat tekee. Ensimmäiset ~10min tuntuu menevän kuin vettä vaan (heh), CPU lämpötila ehkä max 45c ja veden lämpötila noussut ehkä 33->36c suunnilleen. Sisälläkin 26c näin kuumana päivänä.

Kuitenkin jossain noin 10 min kohdalla kuin taikaiskusta CPU lämmöt nousee noin 75 asteeseen, CPU package 85c ja Ryzen alkaa throttlailemaan ja tiputtaa boostit all core 4.2GHz:sta noin 4:ään ja lämmöt pysyttelee tuossa. Mistä johtuu että lämmöt hyppää aivan yhtäkkiä 45->75 varmaan 10 sekunnin aikana? Kokeilin runnata testin vielä kahdesti ja samoilla kohdin tekee näin, joten tuntuisi että Prime95 varmaan pistää tuossa kohtaa vieläkin lisää pökköä pesään vaikka kaikki coret oli aiemminkin jo 100% rasituksella? Veden lämpö oli tosiaan vielä 36c jos T Sensor lukemaa on uskominen joten sen puolesta ei pitäisi varmaan olla huolta?

Kokeilin vielä huljutella konetta jos olisi ilmaa loopissa mutta en ainakaan usko että olisi.

E: Ja nyt on muuten ML:t kiinni emossa oikealla PWM-signaalilla :)
 
Ajele sitä small-fft:tä ja kato mitä lämmöt tekee. Veikkaan että blendi tulee tossa kohtaa cpu intensiiviseen kuormaan jollonka cpu throttlaa. Blendi parempi testaamaan muistikelloja ja cachea, kun taas small-fft rasittaa cpu:ta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 490
Viestejä
4 497 987
Jäsenet
74 214
Uusin jäsen
Fd3

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom