Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Nyt ois asennettu alphacool eissturm hurricane, pulputus/lotina ääni normaalia vesijäähyssä?
Edit. Väheni kun piripintaan laittoi nesteet.
Tuli kyllä kallisteltua koppaa, eikä ilmakuplia enää näyttänyt mistään tulevan. Kyllä tuo nyt rokkaa normaalistiKyllä se ääni siitä tasaantuu kun ylimääräiset ilmat pääsee systeemistä pihalle. Kannattaa alkuun rullailla pumppua täysillä ja vähän kallistella koppaa edestakaisin että saa isoimmat ilmakuplat liikkeelle.
Onko porukka tilannut pumppuja kiinasta? Justiinsa tässä katselen kun oma EK pumppu-säiliö kombinaatio pitää niin pahaa ääntä jostain syystä. Muutenkin haluaisin siirtyä erilliseen säiliöön ja pumppuun.
Kannattaako muihin kuin barrowiin ja bykskiin koskea? Pumpun tulisi olla myös hiljainen.
Tuo kannattaa kokeilla putsata aluksi....
Varmaan monesti ketjun aikana kysytty, mutta... onko täällä kokemuksia loopista ilman vesisäiliötä?
Itellä on umpinainen säiliötön viritelemä jossa radin yläportissa täyttö/ilmatila, eli pätkä letkua. Puristamalla letkua kasaan samalla kun tulpan kiristää, niin saa jopa pienen alipaineen joka nappaa mukavasti kuplat kierrosta. Pistän muistaessa kuvan myöhemmin.Ei ole kokemusta, muuta kuin että koitin ohittaa sen hankkimisen joskus 2003 ja totesin että se kierrossa oleva hieno kuplahässäkkä ei vaan asetu kierrossa mihinkään jos kierrossa ei ole säiliötä.
Kierrossa oleva ilma hidastaa/estää veden virtausta yhtä paljon kuin sitä ilmaa on jossain mutkassa kuristamassa ja siitä joutuu vesi änkeämään ohi. Kannattaa laittaa jokin hässäkkä johonkin väliin, mahd. korkealle kiertoon jossa vedestä pääsee ne kuplat pois. Ilmausventtiili mahd korkealla kierrossa voisi periaatteessa toimia mutta käytännössä on sitten hankala/vaarallinen osille jos joutuu pärskyttelemään korkeimmassa kohtaa vettä/ruma.
Kerro jos onnistuu, mielenkiintoista tuo olisi onnistuessaan koska se säiliö vie tilaa ihan selkeesti.
Kokemuksesta kannattaa puhdistella osat ihan rauhassa ennen kuin alkaa rakentelemaan. Kuumalla vedellä ja vaikka tipalla fairya + kunnon huuhtelu kaikille osille. Sitten otat rakentelulle kokonaisen päivän aikaa.Moikka,
Olisin alla olevaa settiä saamassa kaverilta. Mites kamojen puhdistus? onko simppeliä hommaa. Täysin uus maailma itselle nämä customit ja nyt vähän punnitsen viitinkö edes lähteä siihen. Ja kuinka kauan about aikaa menee askartelussa. Koppana toimii fractalin r6
Radiaattori: Phobya G-Changer 360 V2
Pumppu: Phobya DC12-400
Säiliö: Phobya balancer 150
CPU Blokki: EK-Supremacy EVO - Acetal+Nickel
Letkut+liittimet yms.
Opetteluun menee oma aikansa mutta kyseiseen koppaan on kyl aika helppo ja nopea laittaa palikat sitten kun tietää mitä tekee. Varsinkin jos tulee vaan 1 radi eikä gpu blockia niin sekin helpottaaMoikka,
Olisin alla olevaa settiä saamassa kaverilta. Mites kamojen puhdistus? onko simppeliä hommaa. Täysin uus maailma itselle nämä customit ja nyt vähän punnitsen viitinkö edes lähteä siihen. Ja kuinka kauan about aikaa menee askartelussa. Koppana toimii fractalin r6
Radiaattori: Phobya G-Changer 360 V2
Pumppu: Phobya DC12-400
Säiliö: Phobya balancer 150
CPU Blokki: EK-Supremacy EVO - Acetal+Nickel
Letkut+liittimet yms.
Jos et ole jo tutustunut JayzTwoCentsin youtube-tuotantoon niin kannattaa lähteä siitä liikkeelle. Miehellä on muutamiakin watercooling for beginners -videoita.Itseasiassa saan näyttiksen jossa backplate ja blokki jo asennettuna. Joten se nyt onneksi taida vaikeuttaa kuin muutamalla lisä putkella hommaa. Ei tarvii sentään lähteä ruuveja ja blokin asennusta ihmettelemään. Onko mitään näppärää linkkiä heittää missä olisi jonkinlaiset asennusohjeet noviisille.
Multa kans ääni jayztwocentsille. En huomannu et lukeeko sul mikä prossu ja näyttis on käytössä mutta harkittisin lisäradin hommaamista jos on paljon lämpöä tuottavat osat.Itseasiassa saan näyttiksen jossa backplate ja blokki jo asennettuna. Joten se nyt onneksi taida vaikeuttaa kuin muutamalla lisä putkella hommaa. Ei tarvii sentään lähteä ruuveja ja blokin asennusta ihmettelemään. Onko mitään näppärää linkkiä heittää missä olisi jonkinlaiset asennusohjeet noviisille.
Näkökulmaa, jotta valmiissa AIO sarjoissakaan ei erillistä säiliötä. Olen kasannut 3 säiliötöntä kiertoa, radit 360 ja 480 kokoisia, kierrossa autoissa käytettävä pakkasneste 50% seoksella. Ei ole ollut ongelmaa vuotojen tai ilmojen kanssa. Lämpätilaerojen vaikutus sisäiseen paineesee tai nesteen laajenemiseen on käytännössä ollut merkityksetön ja kasvustoa ei ole esiintynyt.kokemuksia loopista ilman vesisäiliötä?
Täytyypi muutamat pätkät tsekata! Atm mennään tämmösellä ser romulla. 3930k ja 780ti se missä blokki valmiina. Prossu tulee olemaan 4.5-4.7 kelloilla. Näyttis varmasti vaihtuu tässä 6kk sisään ja sen yhteydessä voisin toisen radin tilailla. Varmaankin jaytwocentsiltä asiasta löytyy mutta kysäsen silti. Onko jtn vinkkiä miten toteuttaa tyhjennys?Multa kans ääni jayztwocentsille. En huomannu et lukeeko sul mikä prossu ja näyttis on käytössä mutta harkittisin lisäradin hommaamista jos on paljon lämpöä tuottavat osat.
Toi letku on ihan toimiva ratkaisu käytössä, mutta täyttöprosessi on aika tarkkaa tai tulee vesivahinko. Ite jännitän riittääkö enää ut60 3900x:n kanssa. Jos ei, niin ulos kylkeen joko mo-ra3, tai pari ut60.Ajattelin ihan samanlaista setuppia, mutta mulla on vielä kattoradi ja sinne kertyy helposti ilmaa. Ideana laittaa palloventtiilin jälkeen pitkä letku, minkä saisi vedettyä koneen yläpuolelle ja siihen vaikka akkuvesipullo täytön/ilmaamisen ajaksi. Sitten pyöritellä konetta ja pumppua eri nopeuksilla ja yrittää saada ilmat liikkumaan eturadiin ja sieltä pulloon.
Alan tänään töiden jälkeen väsäämään ja voin lisätä kuvia miten onnistuu. Venyy kyllä muutaman päivän rojektiksi kun pitää putsata vanhat/uudet osat ja taivuttaa putket
Olenko ainoa jolla tuo Argus heittää tuularit pari kertaa päivässä 100% teholle ja takaisin?
No ei tohon nyt kyllä mene aikaa kuin tunti, maks kaksi. Ihan ihme pelottelua täällä, että kestää päivän. Ei tarvitse kuin huuhtasta vaan se säiliö ja radit, niihin riittää kyllä ihan vesi suoraan kraanasta. Etikat sitten vasta käyttöön jos alkaa joskus oikeasti jotain siellä kasvamaan tai liikkumaan. Kuitenkin käytetty setti niin ei mitään syytä siellä olla mitään ylimääräistä mikä ei olisi jo liikahtanut. Blokin suosittelen avaamaan ja hammasharjalla putsaamaan jos on tarvetta (samalla näkee sen miten hyvin myyjä on sitä laitteistoa huoltanut ja käyttänyt, jos on moskaa niin sitten moskaa on niissä radeissakin, tuskin on). Silikoonia tiivisteisiin ja liittimiin, ruuvailet osat paikalleen, kaapelit kiinni ja vettä sisään ja vähän auton jäähdytysnestettä (älä laita 50% kuten yksi nimimerkki edellä ihan vaan jotain desi riittää) tai sitten jotain ylikallilla hienolla nimellä varustettua paskaa missä samat aineet ja moninkertainen hinta.Moikka,
Olisin alla olevaa settiä saamassa kaverilta. Mites kamojen puhdistus? onko simppeliä hommaa. Täysin uus maailma itselle nämä customit ja nyt vähän punnitsen viitinkö edes lähteä siihen. Ja kuinka kauan about aikaa menee askartelussa. Koppana toimii fractalin r6
Radiaattori: Phobya G-Changer 360 V2
Pumppu: Phobya DC12-400
Säiliö: Phobya balancer 150
CPU Blokki: EK-Supremacy EVO - Acetal+Nickel
Letkut+liittimet yms.
Arvostan kyllä tälläistä innovatiivisuutta. Haluaisin vain tiedustella, että kun halvimmat säiliöt on hintaluokaltaan ihan naurettavan halpoja, niin mikä ajaa tähän säiliöttömyyteen? Koska voi?
D5-pumpulla noin pienessä loopissa ei pitäisi olla juurikaan väliä millä kierroksilla sitä ajat. Aseta vain kiinteästi sen verran pienille kierroksille ettei pidä liikaa melua ja unohda.Ekaa kertaa vesikamat asennellut ja vähän tarvisi apua asetteluissa. EK:n P360 kitillä siis lähtenyt leikkiin mukaan ja siihen ostin lisäksi lisäliittimiä mm. tyhjennysventtiiliä ja lämpötilamittausta varten. 360 radi siis kotelon katossa exhaustilla ja ML120 tuulettimet. Jäähdyttelen toistaiseksi vain 3900x:ää.
Nyt on sitten pumpun/säiliön ulostulossa Y-haarassa kiinni Phobyan lämpötilasensori ja sen jälkeen tyhjennysventtiili. Miten pitäisi asetella esimerkiksi pumpun PWM käyrä ettei veden lämmöt nousisi liikaa? Pitäisikö tuo säätää mun Phobya-sensorin mittauksen perusteella, ja miten teen sen? Kun esim AI Suitessa säädän W_PUMP+ käyrää niin lämpötilavarianttina on varmaan CPU temp? Muutenkin tuuletinprofiilit on ollut mulla aseteltuna AI Suitessa, emona on CH8 (wifi). Tällä hetkellä kotelon tuulettimet on lähes kaikki kytkettynä samaan CPU_FAN headeriin. Mutta jos prossu ei ole erityisen kuuma, katossakaan ei siis radin tuulettimet pyöri kovaa, voiko käydä niin että veden lämpötila nousee liikaa (toisaalta tässä kohtaa taas CPU lämpötila varmaan nousisi ja tuulettimet lähtisi hyrräämään kovempaa).
Mitä softaa käyttäisitte säätelyihin, saanko kaiken tehtyä AI Suitessa (kaikkien fanien ja pumpun säätö, sekä esim lämpövaroitus veden lämmöstä)? Lisäksi on kysymys veden lämpötilan oikeasta lämpötilasta että mitähän se mahtaa olla... Esim HWINFO:sta en löydä selkeästi että mikähän mittaus on tuon sensorin tieto minkä olen emolevyyn kytkenyt T_SENSOR porttiin. HWInfossa voisi olla ehkä Temp5 (32c)? Se vastaisi hyvin lähelle AI suitessa näkyvää lukemaa (33c) "T Sensor" arvo minkä veikkaan olevan oikea (kerran emon portinkin nimi oli T_SENSOR). HWInfossa on myös "T_Sensor1" niminen rivi mutta siihen ei tule mitään lämpölukemaa.
Tämän hetken tilanne (asenneltu ilman parempaa tietämystä miten säädöt kannattaisi toteuttaa) on että kaiken kaikkiaan kotelossa on siis 2x140mm tuulettimet edessä intake, 2x120mm pohjassa intake, 1x takana exhaust, ja 3x120 katossa exhaust radissa.
Kotelon mukana tuli kuudelle tuulettimelle "PWM hubi" joka on Molexilla kiinni PSU:ssa ja tällä hetkellä CPU_FAN liittimessä. Tuossa on radin tuulettimet ja kotelon tuulettimia 3kpl kiinni. Sitten mulla on pari tuuletinta CHA_2 ja CHA_3 liittimissä myös yksinään.
D5-pumpulla noin pienessä loopissa ei pitäisi olla juurikaan väliä millä kierroksilla sitä ajat. Aseta vain kiinteästi sen verran pienille kierroksille ettei pidä liikaa melua ja unohda.
Radin tuulettimet kannattaa ohjata veden lämpötilan mukaan, mikäli vain mahdollista. CPU:n lämpötila kuitenkin pomppii aikalailla ja siten samoin tuulettimet ärsyttävästi. Veden lämpötila kuitenkin on se, mitä ne radin tuulettimet lauhduttaa. Oma nyrkkisääntö on että nesteiden pitää pysyä aina alle 40 astetta ja säädän myös tuulettimet sen mukaan.
En tiedä mikä kotelo sinulla on, mutta nuo koteloiden mukana tulevat hubit ovat olleet usein ns. feikki-pwm ohjaimia. Eli saattavat kyllä ottaa PWM-signaalia, mutta ohjaavat tuulettimia DC-voltagella. Jos ohjaat noita ML120 tuulettimia volteilla, etkä aidolla PWM signaalilla ja tasaisella 12V, niin ne menevät rikki alta aikayksikön. Tarkistaisin vielä että onhan kyseessä aito PWM-hubi, tai sitten vaihtaisin radin tuulettimet esimerkiksi emon paikkoihin.
Juu, PWM vaatii aina ne 4 pinniä. Elikkä ML-tuulettimet tuosta irti asap. Perus pwm-tuulettimia pystyy ohjailemaan volteillakin, mutta maglevit vaativat sen tasaisen 12V virran 'levitoidaakseen' tai laakeri menee nopeasti paskaksi.Kiitos.
Keissinä on Phanteks Enthoo Pro, jonkin verran vanha malli siis. Osaatko sanoa tuosta onko kunnollinen hubi?
Manuaalikin olis tuossa http://www.phanteks.com/assets/manuals/PH-ES614P_Western.pdf sivulla 31 on tuosta hubista. Tuulettimet on siis kiinni hubissa 3 pinni liitännällä, tarkoittaako tämä nimenomaan että noita ohjataan vaan jännitteellä eli on ns. feikki-PWM hubi?
E: En ainakaan AI Suitessa nopeasti nähnyt miten määritän eri lämpötilasensorin arvon kuin CPU lämpötilan joidenkin tuulettimien ohjausta varten. Pitänee vielä huomenna tutkia lisää.
3 pin on "aina" (kai joku voisi jättää RPM pinnin keskeltä pois turhana) volttiperusteinen. Ne ML:t tarvii sen 4 pinnin millä nimen omaan kerrotaan niille se haluttu nopeus ja ne kolme muuta antaa niille aina tarvittavan 12V virran. Eli siis 3 pinniä niin virta, maa ja RPM:n kerronta ja 4 pin virta, maa, rpm ja nopeus säätö. En ymmärrä miksi toi vitun hubi pitää olla tollanen kuin on. Siis muuntaako se oikeasti sitä PWM ohjausta 3 pin volttiohjaukseksi... koska? Tyhmyys? Ja kävin katsomassa valmistajan sivut ja kyllä se tekee juurikin noin, eli muuttaa sen pwm:n voltiksi, ei helvetti!Kiitos.
Keissinä on Phanteks Enthoo Pro, jonkin verran vanha malli siis. Osaatko sanoa tuosta onko kunnollinen hubi?
Manuaalikin olis tuossa http://www.phanteks.com/assets/manuals/PH-ES614P_Western.pdf sivulla 31 on tuosta hubista. Tuulettimet on siis kiinni hubissa 3 pinni liitännällä, tarkoittaako tämä nimenomaan että noita ohjataan vaan jännitteellä eli on ns. feikki-PWM hubi?
3 pin on "aina" (kai joku voisi jättää RPM pinnin keskeltä pois turhana) volttiperusteinen. Ne ML:t tarvii sen 4 pinnin millä nimen omaan kerrotaan niille se haluttu nopeus ja ne kolme muuta antaa niille aina tarvittavan 12V virran. Eli siis 3 pinniä niin virta, maa ja RPM:n kerronta ja 4 pin virta, maa, rpm ja nopeus säätö. En ymmärrä miksi toi vitun hubi pitää olla tollanen kuin on. Siis muuntaako se oikeasti sitä PWM ohjausta 3 pin volttiohjaukseksi... koska? Tyhmyys? Ja kävin katsomassa valmistajan sivut ja kyllä se tekee juurikin noin, eli muuttaa sen pwm:n voltiksi, ei helvetti!
Minä en ole kyllä nähnyt tuollaisia ratkaisuita missään. Näitä 3 pin värkkejä on kotelot ja netit täysi. Saa tehdä aivan helvetisti hommia, että löytää yhtään järkevää vermettä mikä suostuu ohjaamaan pwm:ään kuten sitä kuuluu ohjata. Ilmeisesti sun kokemukset on eriäviä mun kokemuksiin. Esim Jimmssillä 99% kaikista ohjaimista on muka PWM ja oikeasti volttiohjaimia.Toi on ihan vakioratkaisu splittereissä että jätetään se kolmospinni pois kaikilta paitsi yhdeltä tuulettimelta. Tällöin se RPM-lukema saadaan yhdeltä tuulettimelta, ja oletuksella että tuulettimet on samanlaisia, sen pitäisi kertoa ihan riittävän tarkasti koko tuuletinjoukon kierrokset. Näin ne tuulettimet saa kuitenkin sen ihan oikean PWM-signaalin, eikä ongelmaa pitäisi olla ML-sarjan tuulettimienkaan kanssa.
Mutta samaa mieltä kyllä tuosta Phanteksin Enthoo Pron ohjausmoduulista. Varmaan saatu taas monta senttiä säästettyä kun ei viedä sitä PWM:ää läpi kaikille, vaan tiputetaan 3-pinniseksi liitännäksi.
Minä en ole kyllä nähnyt tuollaisia ratkaisuita missään. Näitä 3 pin värkkejä on kotelot ja netit täysi. Saa tehdä aivan helvetisti hommia, että löytää yhtään järkevää vermettä mikä suostuu ohjaamaan pwm:ään kuten sitä kuuluu ohjata. Ilmeisesti sun kokemukset on eriäviä mun kokemuksiin. Esim Jimmssillä 99% kaikista ohjaimista on muka PWM ja oikeasti volttiohjaimia.
Siis täh no tottakai jos on johtosplitteri niin se on eri asia kuin tollanen mihin tulee erillinen virta. Sä nyt vertaat johtojen juottamista jostain syystä tuollaiseen oikeaan korttiin. Ja silti otit esimerkiksi sellaisen missä on vain 3 pin mahdollisuus eikä poistettuja pinnejä keskeltä siitä RPM kohdalta. Edelleen miksi olisi 4 pin missä poistettu RPM, en ole nähnyt.Puhuin nimenomaan splittereistä, en noista erillisistä ohjaimista. Tässä esim: EK-Waterblocks EK-Cable Y-Splitter 3-Fan PWM -jakokaapeli tuulettimille, 10cm, musta - 3,60€
Siis täh no tottakai jos on johtosplitteri niin se on eri asia kuin tollanen mihin tulee erillinen virta. Sä nyt vertaat johtojen juottamista jostain syystä tuollaiseen oikeaan korttiin.
Korjaan on tossa ilmeisesti otettu pinnejä pois. Kun tarkemmin luin niin parista on tosiaan katkastu RPM pinni. Myönnän virheeni. Kyse oli kuitenkin nyt tuollaisesta korttiratkaisusta, ei siis pelkistä tyhmistä kaapeleista.Täh, enhän vertaa. Kommentoin vain tuota "kai joku voisi jättää RPM pinnin keskeltä pois turhana" heittoasi, että se on ihan normiratkaisu splittereissä.
Arvostan kyllä tälläistä innovatiivisuutta. Haluaisin vain tiedustella, että kun halvimmat säiliöt on hintaluokaltaan ihan naurettavan halpoja, niin mikä ajaa tähän säiliöttömyyteen? Koska voi?
Aiemmin oli säiliö letkulla pumpussa. Piti laittaa kombo ja tilailin summassa uuden kannen pumppuun, mutta säiliön kierteet ei mätsänny kanteen, niin kasasin ilman.Käytännössä loopissa säiliön virka on yksinkertaistaa (helvetisti) täyttämistä, ja olla puskurina haihtumiselle. Jos täyttö onnistuu, ja varsinkin siis ilmaaminen, ei sitä välttämättä tarvi. Itse jätin pois kun olikin pump topissa väärät kierteet eikä säiliö mennytkään pumppuun suoraan kiinni.
Magleveissä on tosiaan normaali laakeri sen magneettisen lisäksi. Se on kuitenkin tarkoitettu vain käynnistys/sammutus vaiheisiin eikä jatkuvaan käyttöön. Jos/kun siis tuo 10h ei aiheuttanut sivuääniä niin tuulareiden pitäisi toimia oikein hyvin. Magneettilaakeria et ainakaan ole kuluttanut.Ne nyt kerkesi ehkä noin 10h käytön verran rullailemaan jännitesäädöllä, toivottavasti ei suurempaa vahinkoa.
Anteeksi pilkun nus... mutta se on "jäähdyttää". Neste ei vaihda olomuotoa, mikä olisi "lauhduttimen" tarkoitus.Veden lämpötila kuitenkin on se, mitä ne radin tuulettimet lauhduttaa.