Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Iltaa.
Joo, elikkäs olen nyt suunnitellut laittavani nyt sisuskalut uusiksi tuohon koneeseen, koska Asuksen emolevyt ei oikein tykkää minusta.
Joten kysynkin, kun en sitä mistään äkkiseltään löytänyt, että meneekö Ekn Supremacy Evo tuohon i5-9700k:hon?
 
Iltaa.
Joo, elikkäs olen nyt suunnitellut laittavani nyt sisuskalut uusiksi tuohon koneeseen, koska Asuksen emolevyt ei oikein tykkää minusta.
Joten kysynkin, kun en sitä mistään äkkiseltään löytänyt, että meneekö Ekn Supremacy Evo tuohon i5-9700k:hon?

Menee.
 
Ensimmäistä luuppia kasaan kovilla putkilla ja heti syvään päähän eli messinkiputkilla:D Piti ensin laittaa luuppi Louqen Ghostiin, mutta siihen sopivien pumppujen tms. huonon saatavuuden vuoksi tuli hommattua MO-RA3 jäähdyttämään systeemiä. Tätä katselin n. pari kuukautta
kunnes uusien Ryzeneiden myötä alkoi himottamaan prossun ja emon vaihto Intelin 7700K ITX kokoonpanosta. Selaillessani emoja Proshopilla osui silmään Asuksen Maximus IX Extreme demo 250€ hintaan ja Ryzenit saivat jäädä hyllylle:lol: Emo sattui olemaan vielä täysin uusi(!),
koteloksi foorumilta Evolv X, Phanteksin distroplate taakse ja läjä putkia.

Pari päivää tuota tuli väännettyä ja pakko sanoa, että onneksi oli reilusti erilaisia kulmaliittimiä ja adaptereja jo entuudesta, koska yksikään veto ei oikein osunut "suoraan" ilman jotain kikkailua. CPU vedot tarvii pistää jossain vaiheessa uusiksi, kun saa lisää liittimiä ja ylös taakse pitää
tehdä paneeli alkuperäisen tilalle, josta saa tuon MO-RA3:n pikaliittimen vietyä nätisti läpi. Myös muistien päälle voisi heittää blokin ihan ulkonäkösyistä.

IMG_2428.jpg
 
ainakin yhden taivutuksen oot tehnyt, jäikö putkeen jälkiä siitä? Mitä putkea käytit muuten? Tuolle cpu alueen hässäkälle pitäs kyllä jotain tehdä, mutta muuten oikeen hyvän näköistä menoa!
 
Käytin Alphacoolin 13mm putkia joissa oli 90asteen kulma valmiina. Pari on vielä jäljellä ja ne olisi tarkoitus tuohon CPU-alueelle käyttää.
 
Lähteeks tuosta pumpulta kuitenkin letku?
Omaan makuun on liikaa noita epämääräisiä kulmahässäköitä.
Hyvin suunnittelemalla 90 mutkilla putkiin ja 90 kulmaliitimillä pitäisi pärjätä.
 
Lähteeks tuosta pumpulta kuitenkin letku?
Omaan makuun on liikaa noita epämääräisiä kulmahässäköitä.
Hyvin suunnittelemalla 90 mutkilla putkiin ja 90 kulmaliitimillä pitäisi pärjätä.
Näinhän se pitäisi mennä, mutta nyt suunnittelu tapahtui tällä kertaa osien ollessa jo pöydällä:lol: Nyt on aikaa miettiä seuraavaa liikettä rauhassa toimivan systeemin kanssa. Pumpulta lähtee letku jonka vedin kotelon edessä sijaitsevaan poistoporttiin ja siitä kopan alaosan läpi taakse MO-RAn toiseen pikaliittimeen
 
Noniin, tilailin kiinasta hieman tavaraa alumiinisen Fluid Gaming looppini jatkoksi. Nyt siis loopissa ollut GTX 1080 ja 2700x noilla Fluid Gaming osilla, kotelona Fractalin S2. Aiemmin ollut yksi 360 radi puhaltamassa katossa lämmintä ilmaa ulos ja sisään puhaltaa edestä 2 x 140mm fani. Miten tekisitte itse nyt, tilasin nimittäin 1 x alumiinisen 360 radin ja 1 x 240 radin lisäksi, miten sijoittaisitte nyt nuo radit lähinnä ilmavirtausta ajatellen. Eikös tässä tapauksessa kannata kaikki laittaa puhaltamaan sisään päin? 360mm kattoon ja eteen, 240mm pohjaan? Ei taida paljon vaihtoehtoja ollakaan, ei kai tuo nyt pahasti lämmitä sisuksia kuten virransyöttö emossa ja RAM? Yhden 140mm fanin voisin laittaa sitten poistamaan ilmaa perästä. Lisäksi tilasin Barrowin D5 pumpun, saapas nähä miten tuo lähtee pelittämään :D
 
Noniin, tilailin kiinasta hieman tavaraa alumiinisen Fluid Gaming looppini jatkoksi. Nyt siis loopissa ollut GTX 1080 ja 2700x noilla Fluid Gaming osilla, kotelona Fractalin S2. Aiemmin ollut yksi 360 radi puhaltamassa katossa lämmintä ilmaa ulos ja sisään puhaltaa edestä 2 x 140mm fani. Miten tekisitte itse nyt, tilasin nimittäin 1 x alumiinisen 360 radin ja 1 x 240 radin lisäksi, miten sijoittaisitte nyt nuo radit lähinnä ilmavirtausta ajatellen. Eikös tässä tapauksessa kannata kaikki laittaa puhaltamaan sisään päin? 360mm kattoon ja eteen, 240mm pohjaan? Ei taida paljon vaihtoehtoja ollakaan, ei kai tuo nyt pahasti lämmitä sisuksia kuten virransyöttö emossa ja RAM? Yhden 140mm fanin voisin laittaa sitten poistamaan ilmaa perästä. Lisäksi tilasin Barrowin D5 pumpun, saapas nähä miten tuo lähtee pelittämään :D
Kun nyt muut ei ole vastailleet, niin minä vastaan. En ota siihen kantaa miten monta tuuletinta ja mihin päädyt laittamaan, mutta toi kaikki sisään on kyllä täyttä höpöä. Yksikään testi ei ole voinut osoittaa sen olevan järkevä ratkaisu. Kyllä sieltä kotelosta poistuu sitä ilmaa luonnollisia teitä, mutta se samalla luo vastapaineen mitä vasten sitten joutuu ne puhaltimet toimimaan eli voittamaan sitä omaa koteloon siitämäänsä ilmaa mikä muutoin pyrkisi tulemaan sieltä ulos, koska kotelon aukot eivät poista ilmaa riittävän tehokkaasti. Mitä suuremman ylipaineen sinne luot sitä enemmän tuulettimet tekee töitä vain voittaakseen sen ilmanpaineen sen sijaan että se teho menisi itse ilman liikuttamiseen. Samaan aikaan se ylipaine estää lämmön siirtymistä ilmaan tehokkaasti (koteloon tulevan huoneenlämmössä olevan ilman ja lähtevän lämpimän ilman määrä ei ole maksimaalinen, vaan rampautettu). Tämä on ihan perus fysiikka.

Aivan liian monet on ymmärtäneet koko positive pressure systeemin täysin väärin ja kuvittelee, että paras on kun pistää vaan hulluna kaiken puskemaan sisään ja kyllä se jostain ulos tulee. Tuo on lähinnä huono neuvo. Paras vaihtoehto on kylläkin, että kotelossa vallitsee aina pieni positiivinen paine, eli ilmaa menee enemmän sisään kuin sieltä tulee ulos, mutta vain pieni. Kaikki tuon jälkeen on pelkkää turhaa tuhlausta sen oman jo koteoon pusketun ilmanmassan voittamiseksi. Tämä toki on kotelo ja tilanneriippuvaistakin, mutta kuitenkin. Optimaalisin tilanne on, että sinne koteloon virtaa vain vähän enemmän ilmaa kuin kotelosta lähtee. Tällöin se vastus ei kasva ja ei tehdä turhaa työtä ja vastaavasti taas ei luoda alipainetta mikä vetäisi pölyä sellaisista paikoista koteloon mistä sitä ei sinne haluta.

Näin tässä nyt on sinulle vastattu ja jäädään odottelemaan, kuinka fysiikan lait kumotaan keskusteluun osallistujien toimesta.
 
Kun nyt muut ei ole vastailleet, niin minä vastaan. En ota siihen kantaa miten monta tuuletinta ja mihin päädyt laittamaan, mutta toi kaikki sisään on kyllä täyttä höpöä. Yksikään testi ei ole voinut osoittaa sen olevan järkevä ratkaisu. Kyllä sieltä kotelosta poistuu sitä ilmaa luonnollisia teitä, mutta se samalla luo vastapaineen mitä vasten sitten joutuu ne puhaltimet toimimaan eli voittamaan sitä omaa koteloon siitämäänsä ilmaa mikä muutoin pyrkisi tulemaan sieltä ulos, koska kotelon aukot eivät poista ilmaa riittävän tehokkaasti. Mitä suuremman ylipaineen sinne luot sitä enemmän tuulettimet tekee töitä vain voittaakseen sen ilmanpaineen sen sijaan että se teho menisi itse ilman liikuttamiseen. Samaan aikaan se ylipaine estää lämmön siirtymistä ilmaan tehokkaasti (koteloon tulevan huoneenlämmössä olevan ilman ja lähtevän lämpimän ilman määrä ei ole maksimaalinen, vaan rampautettu). Tämä on ihan perus fysiikka.

Aivan liian monet on ymmärtäneet koko positive pressure systeemin täysin väärin ja kuvittelee, että paras on kun pistää vaan hulluna kaiken puskemaan sisään ja kyllä se jostain ulos tulee. Tuo on lähinnä huono neuvo. Paras vaihtoehto on kylläkin, että kotelossa vallitsee aina pieni positiivinen paine, eli ilmaa menee enemmän sisään kuin sieltä tulee ulos, mutta vain pieni. Kaikki tuon jälkeen on pelkkää turhaa tuhlausta sen oman jo koteoon pusketun ilmanmassan voittamiseksi. Tämä toki on kotelo ja tilanneriippuvaistakin, mutta kuitenkin. Optimaalisin tilanne on, että sinne koteloon virtaa vain vähän enemmän ilmaa kuin kotelosta lähtee. Tällöin se vastus ei kasva ja ei tehdä turhaa työtä ja vastaavasti taas ei luoda alipainetta mikä vetäisi pölyä sellaisista paikoista koteloon mistä sitä ei sinne haluta.

Näin tässä nyt on sinulle vastattu ja jäädään odottelemaan, kuinka fysiikan lait kumotaan keskusteluun osallistujien toimesta.

Ei sinne kopan sisälle pääse niin merkittävää painetta kertymään, että tuulettimien pitäisi erityisesti sitä vastaan taistella. Kotelot kun ei ole niin tiiviitä että tuo onnistuisi. Paine-ero on niin pieni että sillä ei ole käytännön merkitystä, pääasia että ilmavirta sisään on filtterien läpi.

Sen sijaan olisi ihan naurettavaa ensin jäähdyttää nestettä yhdellä radilla, ja sitten puskea sitä lämmennyttä ilmaa toisen radin läpi.
 
Viimeksi muokattu:
Ei sinne kopan sisälle pääse niin merkittävää painetta kertymään, että tuulettimien pitäisi erityisesti sitä vastaan taistella. Kotelot kun ei ole niin tiiviitä että tuo onnistuisi. Paine-ero on niin pieni että sillä ei ole käytännön merkitystä, pääasia että ilmavirta sisään on filtterien läpi.

Sen sijaan olisi ihan naurettavaa ensin jäähdyttää nestettä yhdellä radilla, ja sitten puskea sitä lämmennyttä ilmaa toisen radin läpi.
Kuten aiemmin sanoin, niin tuo riippuu ihan kopasta. Kyllä usealla 360 jäähyllä ja tullettimilla saadaan koppaan suhteessa hyvinkin suuri paine. Ei tokikaan nyt puhuta baareista, vaan siis jäähdytystehosta. Mitä kauemmin se ulkoa imetty ja huoneenlämpöinen molekyyli siellä kopassa viettää aikaa vaihtaen lämpöenergiaa sen lämpimämmän komponentin kanssa, niin sitä tehottomampaa se jäähdytys on. Mitä enemmän pusket sinne pieneen tilaan ilmaa ja mitä enemmän sen ulostulo on rajoittunutta niin ihan fysiikka sanoo, että sen kauemman aikaa se viileä molekyyli viettää aikaansa siellä lämpimässä ja täten niiden lämpötila toisiinsa nähden tasaantuu, sen sijaan että siellä olisi suuremman lämpöeron molekyylejä enempi ja täten toiminta olisi tehokkaampaa.

Vesijäähdytyksestä tietävien pitäisi olla ihan viimeisiä jotka ulisee tätä vastaan kun koko touhu liittyy nimen omaan siihen, että ne molekyylit liikkuu mahdollisiimman tehokkaasti siellä rajoitetussa ympäristössä. (se jäähdytin) Ja sillä on selvät erot jos siellä kulkee ja ei kulje ilmaa, sekä paineessa ja virtauksessa (mitä oikein valmistajat mainostaa ilmeisesti siis turhaan). Nimen omaan ilman virtauksessa siis. Jos siellä on eroa lämpötiloissa sillä millaiset lamellit ja niiden tiheydet on, saati millainen tuuletin on, että puskeeko se painetta vai liikuttaa ilmaa, niin pitäisi ymmärtää, että sillä on vaikutusta myös silloin kun kyseessä on tietokoneen kotelo. (siinäkin halutaan siirtää huoneilmaa lämpimään mahdollisimman tehokkaasti ja sieltä sitä lämpöä ulos) Tai sitten ton kaiken pitäisi olla ihan turhaa vaikka erot voi jokainen käydä katsomassa testeistä. Vai eikö muka ole eroa eri jäähdyttimissä ja niiden tehokkuudessa, vastuksessa, tuulettimissa yms?

Mutta kuten sanoin, jäin odottelemaan sitä miten joku tulee kumoamaan fysiikan lait, ei mennyt kauaa.

PS. ja niin jos se koppa ei vaikuttaisi ilman liikkumiseen, niin meillä ei edes olisi käsitteitä kuten positiivinen ja negatiivinen paine. Tämän voit toki käydä katsomassa vaikka youtubesta, että onko moista edes olemassa.
 
Viimeksi muokattu:
Minkäs fysiikan lain mukaan on järkevää työntää kotelon sisältä kuumaa ilmaa radin läpi?
 
Miulla on kaikissa radeissa puhaltamaan ilmaa sisään filtterin läpi. Lämmöt on paremmat verrattuna siihen että olisi edestä sisään ja ylhäältä ulos, molemmissa paikoissa siis radit. Teoriassa voisi olla niinkin että kaikki puhaltais radien läpi ulos, mut sitten pölyä pukkaisi sisään kaikista rakosista
 
Minkäs fysiikan lain mukaan on järkevää työntää kotelon sisältä kuumaa ilmaa radin läpi?

Ei minkään, mitä suurempi lämpötilaero saadaan radin ja läpi puhallettavan ilman suhteen sitä suurempi on "teho".

Ei siis mitään järkeä laittaa kahta radia koteloon jos toisen läpi puhalletaan lämmintä ilmaa, tuon radin teho on luokkaa olematon.
 
No ei siinä mennytkään kauaa kun tultiin jo porukalla fysiikkaa vääntämään uusiksi. Kyse on vain ja ainoastaa siitä montako molekyyliä liikkuu sisään ja ulos. Jos sä tukit sen ulostien, niin ei mene tavaraa läpi vaikka kuinka puskee, olkoon vaikka jäähdytettyä ilmaa ja silloin sun hyöty on olematon siihen nähden, että sä pistäisit sen saman jähdytetyn ilman kulkemaan mahdollisimman nopeasti sen systeemin läpi, jolloin lämpötilaerot ja johtuvuus olisi mahdollisimman suuria. Siinähän testailette, laittamalla niitä teidän settejä eri järjestyksiin, että pitääkö se fysiikka nyt paikkaansa vai ei.

Jos nyt pitää vähän hitammillekkin vääntää rautalankaa, niin esim. tuulettimen nopeus vaikuttaa lämpötilaan. Tämä hurja ihmetys ilmeisesti on joillekkin täysi mysteeri, että miten se voikaan toimia noin. Se paljonko sinne menee ilmaa on se määräävä tekijä. Tämän asian todistaa ihan jokainen radiaattoritesti ja niiden RPM lukemat ja lämpötilaerot. Joka helekutin kerta 1300RPM pieksee sen 500RPM. Miksi? Koska kyse on molekyylien määrästä. Mitä enempi pusketaan ilmaa läpi niin sitä paremmin kahden eri lämpöisen alueen lämpö tasaantuu, kun niiden välinen ero on sillä sekunnilla mahdollismman suuri. Ja se fysiikka sanoo, että eri lämpöiset kappaleet yrittää löytää balanssin. Se minkä lämpöistä sinne pusketaan on aivan minimaalisessa roolissa jos se lämpötilaero ei ole aivan megalomaaninen. Vain määrällä on meidän kohdalla merkitystä. Se 1300RPM ja 27C on aina parempi kuin 26C ja 500RPM.

Ja jos se ilma liikkuu niin se lämpötila on itseasiassa negatiivisessa kopassa alempi kuin positiivisessa, mutta eihän sillä väliä. Pääasia että mutu on vahvaa ja ne fysiikan lait ei vaikuta. Ilmapallossakaan ei voi olla positiivista painetta, kuten ei muissakaan suljetuissa tiloissa ja kun yrittää puhaltaa ilmapalloa täyteen, niin se vaikeus ei kasva sen paineen myötä.

Ja tämä vaikka kuinka imette sitä kylmempää huoneilmaa sinne koppaan sen teidän radin läpi ja puskisitte seuraavaksi sitä läpi siitä toisesta radista, saati kopan raoista.
 
Viimeksi muokattu:
Miulla on kaikissa radeissa puhaltamaan ilmaa sisään filtterin läpi. Lämmöt on paremmat verrattuna siihen että olisi edestä sisään ja ylhäältä ulos, molemmissa paikoissa siis radit. Teoriassa voisi olla niinkin että kaikki puhaltais radien läpi ulos, mut sitten pölyä pukkaisi sisään kaikista rakosista
Tarinasi ei kerro, että mitkä radit ja tuulettimet, sekä nopeudet kyseessä. Mitäs jos koittaisit kaikki sisään ja kaikki ulos metodia, katsotaa sitten todellisuutta ja kerrot mikä kotelo kyseessä montako radia, tuuletinta jne.
 
Tottakai optimaalinen tilanne on saada koteloon sisällä ja ulos menevä ilma sopivaan balanssiin. Aika harvassa kotelossa se vaan onnistuu, aina joutuu tekemään kompromissin jossain kohtaa.

Kokeilemallahan se selviää mikä on juuri omassa kopassa se paras vaihtoehto.

Minulla on tällä hetkellä edessä ja katossa 280mm radi joiden läpi tulee ilmaa koteloon sisään 2x140mm tuulettimien toimesta ja kotelon takana yksi 120mm tuuletin poistamassa ilmaa.

Pitänee hommata taakse pölysuodatin ja kokeilla vaihtaa kattoradin tuulettimet puhaltamaan ilmaa kotelosta pois ja tuo takatuuletin puhaltamaan sisään.

@BlackWolf oletko sitä mieltä että noin saisi paremmat veden lämmöt?
 
No ei siinä mennytkään kauaa kun tultiin jo porukalla fysiikkaa vääntämään uusiksi. Kyse on vain ja ainoastaa siitä montako molekyyliä liikkuu sisään ja ulos. Jos sä tukit sen ulostien, niin ei mene tavaraa läpi vaikka kuinka puskee, olkoon vaikka jäähdytettyä ilmaa ja silloin sun hyöty on olematon siihen nähden, että sä pistäisit sen saman jähdytetyn ilman kulkemaan mahdollisimman nopeasti sen systeemin läpi, jolloin lämpötilaerot ja johtuvuus olisi mahdollisimman suuria. Siinähän testailette, laittamalla niitä teidän settejä eri järjestyksiin, että pitääkö se fysiikka nyt paikkaansa vai ei.

Jos nyt pitää vähän hitammillekkin vääntää rautalankaa, niin esim. tuulettimen nopeus vaikuttaa lämpötilaan. Tämä hurja ihmetys ilmeisesti on joillekkin täysi mysteeri, että miten se voikaan toimia noin. Se paljonko sinne menee ilmaa on se määräävä tekijä. Tämän asian todistaa ihan jokainen radiaattoritesti ja niiden RPM lukemat ja lämpötilaerot. Joka helekutin kerta 1300RPM pieksee sen 500RPM. Miksi? Koska kyse on molekyylien määrästä. Mitä enempi pusketaan ilmaa läpi niin sitä paremmin kahden eri lämpöisen alueen lämpö tasaantuu, kun niiden välinen ero on sillä sekunnilla mahdollismman suuri. Ja se fysiikka sanoo, että eri lämpöiset kappaleet yrittää löytää balanssin. Se minkä lämpöistä sinne pusketaan on aivan minimaalisessa roolissa jos se lämpötilaero ei ole aivan megalomaaninen. Vain määrällä on meidän kohdalla merkitystä. Se 1300RPM ja 27C on aina parempi kuin 26C ja 500RPM.

Ja jos se ilma liikkuu niin se lämpötila on itseasiassa negatiivisessa kopassa alempi kuin positiivisessa, mutta eihän sillä väliä. Pääasia että mutu on vahvaa ja ne fysiikan lait ei vaikuta. Ilmapallossakaan ei voi olla positiivista painetta, kuten ei muissakaan suljetuissa tiloissa ja kun yrittää puhaltaa ilmapalloa täyteen, niin se vaikeus ei kasva sen paineen myötä.

Ja tämä vaikka kuinka imette sitä kylmempää huoneilmaa sinne koppaan sen teidän radin läpi ja puskisitte seuraavaksi sitä läpi siitä toisesta radista, saati kopan raoista.

Hyvin erikoinen koppa jos se on yhtä tiivis kuin ilmapallo. Sulla on paha suuruusluokkavirhe tuossa päättelyssäsi sen kanssa kuinka suuren ylipaineen sinne sisälle saa. Jos kotelot olisi oikeasti tiiviitä, niin päättelyssäsi olisi jotain järkeä, sellaista koteloa ei vaan vielä ole tullut vastaan.

Sen sijaan sillä radin läpi puskettavan ilman lämmöllä on merkittävästi väliä, täysin riippumatta kopan tiiviydestä. Suosittelen menemään takaisin lukemaan niitä raditestejä ja miettimään miksi radien jäähdytysteho ilmoitetaan per delta T. Sen jälkeen voit sitten miettiä paljonko se lämmenneen ilman puskeminen vs. viileän vie pois sitä jäähdytystehoa ja miten se suhteutuu pienen ylipaineen aiheuttamaan vastukseen tuulettimille.
 
Viimeksi muokattu:
Jos sinne koteloon muodostuu niin kova ylipaine että se ahdistaa lisäilman työntämistä sinne, niin eikö se silloin ole sama tilanne mutta alipaineen kanssa jos ne radien tuulettimet kääntää toisin päin? Eli ilmaa on vaikea imeä sieltä kotelosta kun se kaikki on poistettu sieltä?

Virtaustekniikka ei oo mun vahvinta osaamisaluetta, niin siksi kysyn.
 
Jäähdyttimen toimintaan vaikuttaa samassa suhteessa lämpötilaero, kuin jäähdyttimen rivaston otsapintanopeus, eli ilman massavirta jäähdyttimen läpi. Molemmat kannattaa optimoida samassa suhteessa eikä lämittää toisella radilla toisen radin ottoilmaa.

Mitään one size fits all - tyyppistä ratkaisua ei ole, minusta tämän tyyppisten ohjeiden ja teesien esittäminen ei auta ketään. Viileän ilman sisäänotto suodattimen ja radin läpi toki optimaalinen ratkaisu, mutta ei sitä kannata väkisin rynniä sillä tuloksella, että ilma ei pääse liikkumaan kunnolla radien läpi. Olisi varmaan ainakin yksi poistupuhallin hyvä olla.
 
Viimeksi muokattu:
Jäähdyttimen toimintaan vaikuttaa samassa suhteessa lämpötilaero, kuin jäähdyttimen rivaston otsapintanopeus, eli ilman massavirta jäähdyttimen läpi. Molemmat kannattaa optimoida samassa suhteessa eikä lämittää toisella radilla toisen radin ottoilmaa.

Mitään one size fits all - tyyppistä ratkaisua ei ole, minusta tämän tyyppisten ohjeiden ja teesien esittäminen ei auta ketään. Viileän ilman sisäänotto suodattimen ja radin läpi toki optimaalinen ratkaisu, mutta ei sitä kannata väkisin rynniä sillä tuloksella, että ilma ei pääse liikkumaan kunnolla radien läpi. Olisi varmaan ainakin yksi poistupuhallin olla.

Joo, samaa mieltä että poistopuhallin on järkevää olla. (Jos siis radien läpi puhalletaan lämmintä sisään.) Myös päinvastainen on ihan järkevä skenaario, kunhan sisäänotto on filtterin läpi.

Kotelon sisälle ei kuitenkaan sellaista painetta saa, että se merkittävästi alkaa vaikuttamaan siihen radien läpi tulevaan ilmavirtaan. Siitähän tässä nyt kyse oli, että puhalletaanko kaikista radeista samaan suuntaan (sisään/ulos) vai ei. Sellaista paine-eroa koteloon ei saa että olisi järkevää puskea toisen radin läpi jo kertaalleen radin läpi lämmitettyä ilmaa.
 
Tarinasi ei kerro, että mitkä radit ja tuulettimet, sekä nopeudet kyseessä. Mitäs jos koittaisit kaikki sisään ja kaikki ulos metodia, katsotaa sitten todellisuutta ja kerrot mikä kotelo kyseessä montako radia, tuuletinta jne.
240 edessä, 360 ylhäällä. tuulettimet vastaavasti 800 ja 700 rpm. Ja unohtui maiita että on vielä se poistotuuletin 700 rpm. Juuruhan mainitsin että on koitettu kaikki sisään metodia sekä edetä sisään, ylhäältä ulos. Kaikki ulos en testaa koska pöly ja turha työ. Kotelona siis enthoo luxe.
 
Joo ei ite edes harkinnu, että joku radi syöttäs toiselle ilmaa. Nyt sit 4xML120 sisään edestä ja katosta radien läpi ja 1 ulos takaa.
 
Tottakai optimaalinen tilanne on saada koteloon sisällä ja ulos menevä ilma sopivaan balanssiin. Aika harvassa kotelossa se vaan onnistuu, aina joutuu tekemään kompromissin jossain kohtaa.

Kokeilemallahan se selviää mikä on juuri omassa kopassa se paras vaihtoehto.

Minulla on tällä hetkellä edessä ja katossa 280mm radi joiden läpi tulee ilmaa koteloon sisään 2x140mm tuulettimien toimesta ja kotelon takana yksi 120mm tuuletin poistamassa ilmaa.

Pitänee hommata taakse pölysuodatin ja kokeilla vaihtaa kattoradin tuulettimet puhaltamaan ilmaa kotelosta pois ja tuo takatuuletin puhaltamaan sisään.

@BlackWolf oletko sitä mieltä että noin saisi paremmat veden lämmöt?
No jos nyt ottaa huomioon, että ne pölysuodattimet ja kennot ahdistaa ja kun ei kiekkoja tiedä, niin todennäköisesti sinulla on juurikin se lievästi positiivinen paine kopassa. Tätä on helppo testata vaikka sillä JayTwoCentsin metodlla eli hommaa niitä halpoja naisten hajutikkuja jostain ja niitä heiluttelee eri aukkojen kohdalla niin näkee puskeeko se raoista ilmaa ulos vai imee ilmaa sisään.
 
Joo, samaa mieltä että poistopuhallin on järkevää olla. (Jos siis radien läpi puhalletaan lämmintä sisään.) Myös päinvastainen on ihan järkevä skenaario, kunhan sisäänotto on filtterin läpi.

Kotelon sisälle ei kuitenkaan sellaista painetta saa, että se merkittävästi alkaa vaikuttamaan siihen radien läpi tulevaan ilmavirtaan. Siitähän tässä nyt kyse oli, että puhalletaanko kaikista radeista samaan suuntaan (sisään/ulos) vai ei. Sellaista paine-eroa koteloon ei saa että olisi järkevää puskea toisen radin läpi jo kertaalleen radin läpi lämmitettyä ilmaa.

Kaikki sisään tyylissä tulee ongelmaksi kuuman ilman kiertäminen takaisin radille.
Radien vierestä pitää siis esim: teipata kaikki ylimääräset reijät, ettei kuuma ilma pääse suoraan kotelosta takas kennolle.
 
20190829_173826.jpg
Tuli hankittua Alphacoolin st30 x-flow niin onko tämä laatu ihan normia? Pari tulot oli tän näköiset
 
On, ei vaadi paljoa että tuo maali irtoaa tuosta messinkipinnasta. Piiloonhan tuo jää kun ruuvaat jonkin liittimen siihen.
 
Päivää. En löytänyt ketjusta tälläistä kysymystä:
Olisin ostamassa käytettynä custom looppiin osia, ja en tiedä onko pumppu/reso ollut kauan käyttämättömänä, niin onko mahdollista/todennäköistä että asentaessani sitä jokin tiiviste alkaisi vuotamaan? En myöskään osaa sanoa ehdinkö laittaa koko custom looppia vielä, saisin vaan osat edullisesti nyt.

Kiitos etukäteen
 
Jos kyseessä d5 pumppu niin siellä on vain yksi tiiviste. Ei ole mulla vuotanut ainutkaan tiiviste ikinä vanhuuden vuoksi.
 
Ainahan se mahdollisuus on, että tiiviste alkaa vuotamaan ajan saatossa. Voihan sen o-renkaan sinne vaihtaa ja pumpunkin voi käytännössä pöydällä testata ennen kun sen koneeseen tunkee.
 
Ainahan se mahdollisuus on, että tiiviste alkaa vuotamaan ajan saatossa. Voihan sen o-renkaan sinne vaihtaa ja pumpunkin voi käytännössä pöydällä testata ennen kun sen koneeseen tunkee.

Kunhan muistaa laittaa vettä sinne. Eli outista inniin vaan suoraan letkun pätkä ja pumppu päälle.

Tuskin on tiiviste mennyt miksikään, vaikka olisi ollut 5v käyttämättä. Samalla tapaa se tiiviste haurastuu oli käytössä tai ei.
 
Olen tässä kokoamassa letkuilla vesijäähdytys settiä koneeseen. Sain veljeltä ns suoria liittimiä 16/10 letkuille. Todennäköisesti tarvitsisin myös muutaman 90 asteen kulman, mutta tässä on nyt joku mitä en ymmärrä. Miten nuo kulmat toimii? Mihin asentoon se lähtö jää jos sen nyt vaikka näyttiksen blokkiin kiristän? Ilmeisesti on myös jotain ns rotary kulmia joissa voi vapaasti säätää tuon kulman, mutta miten nämä pysyy vesitiiviinä?
 
Olen tässä kokoamassa letkuilla vesijäähdytys settiä koneeseen. Sain veljeltä ns suoria liittimiä 16/10 letkuille. Todennäköisesti tarvitsisin myös muutaman 90 asteen kulman, mutta tässä on nyt joku mitä en ymmärrä. Miten nuo kulmat toimii? Mihin asentoon se lähtö jää jos sen nyt vaikka näyttiksen blokkiin kiristän? Ilmeisesti on myös jotain ns rotary kulmia joissa voi vapaasti säätää tuon kulman, mutta miten nämä pysyy vesitiiviinä?

Noin:
05-rotary-fitting-cros-section-1030x567.jpg
 
Olen tässä kokoamassa letkuilla vesijäähdytys settiä koneeseen. Sain veljeltä ns suoria liittimiä 16/10 letkuille. Todennäköisesti tarvitsisin myös muutaman 90 asteen kulman, mutta tässä on nyt joku mitä en ymmärrä. Miten nuo kulmat toimii? Mihin asentoon se lähtö jää jos sen nyt vaikka näyttiksen blokkiin kiristän? Ilmeisesti on myös jotain ns rotary kulmia joissa voi vapaasti säätää tuon kulman, mutta miten nämä pysyy vesitiiviinä?

90 liittimet kääntyvät kyllä 360 astetta vapaasti. Hankit vain semmoisia missä on G1/4 kierteet 16/10 letkuliittimillesi.
 
Huomaiskohan parempi puolisko jos vaihtais vaivihkaa tuon normi dynamicin tuohon xl-malliin :beye: Samallahan vois sitte vielä lisätä kolmannen radin ja tuhlata vielä pari sataa lisää tuohon rakkineeseen :btooth: ja sittehän tuo xl olis ihan yhtä ahdas kuin tuo nykyinen normi malli :shy:

C5D4C316-1948-4EB9-A1E9-9CF9806ACD9B.jpeg
 
Onko tuohon XL-painokseen lisätty tilaa näytönohjaimelle? Koppa houkuttanut jo pidemmän aikaa mutta ei 1080ti blokilla mahdu ilman että laittaisi pystyyn :dead:
 
Itseä kiinnostaa onko chamber puolen radiaattorin tilaa kasvatettu miten tuossa xl painoksessa?
 
Onko tuohon XL-painokseen lisätty tilaa näytönohjaimelle? Koppa houkuttanut jo pidemmän aikaa mutta ei 1080ti blokilla mahdu ilman että laittaisi pystyyn :dead:
On kasvatettu reilusti. Pitäisi mahtua isommatkin nyt. Tilaa on 169mm näytönohjaimelle.

Itseä kiinnostaa onko chamber puolen radiaattorin tilaa kasvatettu miten tuossa xl painoksessa?
Chamber puolella tilaa on yhä 50mm, mutta sitä on muutettu siten, että esim EK:n PE radiatorit mahtuvat nyt täysin ongelmitta. En näkisi miksei muutkin kunhan on alle tuon 50mm paksu. Ennenhän ongelmana taisi olla radin leveys(?) jolloin etupaneelin liittimet ottivat kiinni (?). Nyt ongelmaa ei pitäisi olla.

Tässä erinomainen video, jossa käsitellään teidänkin kysymykset. Itseäni mietitytti täysin samat asiat kuin teitä :D
 
Mikähäs letku olisi hieman helpompi kuin Ek:n duraclear 9,5/12,7 saada bykskin liittimiin?

Taitaa tulla koko kasauksen purku kun artifakteja heittää heti kun koneen laittaa päälle :btooth: Kokeilin vaihtaa näyttistä ja tarkistin johdot niin en tiedä johtuuko emolevystä:confused: En kyllä kiristänyt mielestäni sitä niin että olisi taipunu hajalle :D


Edit. Jaa näköjään uudempi ryzen 3600 aiheuttaa ongelmat:eek: laitoin takas 2600 johan toimii. Bioskin x470-i emon uusin :beye:

Edit 2. Näköjään auttoi kun uudestaan asensin chipset ajurit ja bioksen laitoin, tosin bios näytti olevan sama mutta päivämäärä oli 23.8 verrattuna 20.8 aikaisempi. Eikun itx koteloon takaisin romppeet ja veden täyttö :geek:
 
Viimeksi muokattu:
Ei lähteny ensimmäisen loopin rakentaminen niin mallikkaasti liikenteeseen kun olis voinu toivoa.
Msi 1080ti gaming x 11gb kortille ek:n blokkia asentamassa ja 3 ruuvin kohtaa aivan päin mäntyä.

Compatibility list for EK-FC1080 GTX Ti TF6 - Acetal+Nickel | Liquid cooling compatibility list | EKWB

Kaiken järjen mukaan pitäis olla yhteensopiva kyseisen kortin kanssa.
Ek:n supporttiin laitoin tikettiä mutta kyllä ihmetyttää...

cooleri.jpg

Auttaisiko mitään, jos ottaisit kaikki ruuvit ensin löysälle ja kokeilisit sitten kohdistuisiko nuo loputkin ruuvit kohdalleen. Vasta lopuksi kiristys kaikille ruuveille.
 
Auttaisiko mitään, jos ottaisit kaikki ruuvit ensin löysälle ja kokeilisit sitten kohdistuisiko nuo loputkin ruuvit kohdalleen. Vasta lopuksi kiristys kaikille ruuveille.

Kokeiltu on, liikettä ei juurikaan ole piirilevyllä.
Nuo 3 ruuvia on myös laitettu ensin paikoilleen ja sitten koitettu ruuvata loput ruuvit paikoilleen mutta yksikään ruuvi ei kohdistu paikoilleen
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 529
Viestejä
4 499 046
Jäsenet
74 216
Uusin jäsen
TTeuras

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom