Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Pakko tähän väliin kehua formulamod.comin toimintaa, 14.6 tilasin kasan (46kpl) liittimiä, DHL rahteineen noin 120€.
Pakettin kävin noutamassa lähi Prisman pakettiautomaatista tänään, olivat vielä laittaneet rahtikirjaan "Total value 22usd", ei voi kun suositella :):tup:

Täältä kans propsit formulamodille! Ei ehkä aina halvimmat hinnat mutta kaiken saa samasta paikasta samoilla postikuluilla. Postikulutkin yleensä varsin edulliset ja tulee tosiaan dhl:llä, nopein tilaus taisi tulla kuudessa päivässä lähetyksestä mitä pidin jo pienenä ihmeenä. Lisäksi jos nätisti pyytää niin pudottavat hieman tilauksen hintaa jos isompikin satsi, esim aiemmasta 280 usd tilauksesta lähti 28usd pois kun laittoi aspaan viestiä ja viimeisimmästä 150 usd tilauksesta pudottivat 18usd. Asiakaspalvelu toimii muutenkin hyvin.
 
Kellään kokemusta filttereistä?
Ajattelin jos olis nuo oman o11-Air kopan filtterit vaihtanu johonkin vähemmän vastustaviin ja ehkä saanu parit asteet samalla lämpöjä alas

5 x 120x120 olis tuota tarve pinta-alaa. Itse leikattava käy kans, mutta olishan valmiit magneetti kiinnitteiset käteviä.
 
Testaa anturien tarkkuus:
-laita joku monitorointisofta päälle
-windows sleeppiin yön yli
-katso huoneen lämpötila
-herätä winkkari ja ota lämpötilat ylös heti

Jos nuo lämmöt eroaa huoneen lämpötilasta esim 3 astetta niin voit olla varma että antureissa heittoa. (Phobyan antureissa monesti on +2-3 astetta liikaa)
Tai helpommin pidä kuumemittaria ja tuota anturia kourasssasi pariminuutia ja katso sitten mitarien erotus.
 
Kellään kokemusta filttereistä?
Ajattelin jos olis nuo oman o11-Air kopan filtterit vaihtanu johonkin vähemmän vastustaviin ja ehkä saanu parit asteet samalla lämpöjä alas

5 x 120x120 olis tuota tarve pinta-alaa. Itse leikattava käy kans, mutta olishan valmiit magneetti kiinnitteiset käteviä.
Silverstonen taitaa olla parhaastapäästä, malleja on niin monia että voit valita itse miellyttävimmän.
 
Kellään kokemusta filttereistä?
Ajattelin jos olis nuo oman o11-Air kopan filtterit vaihtanu johonkin vähemmän vastustaviin ja ehkä saanu parit asteet samalla lämpöjä alas

5 x 120x120 olis tuota tarve pinta-alaa. Itse leikattava käy kans, mutta olishan valmiit magneetti kiinnitteiset käteviä.
Demciflex.

Jimm's myi ainakin aikasemmin noita, tai sitten tilaa tuolta: Demcifilter.com | Computers & Electronics Dust Filters
 
Varoitus tästä letkusta:
Tygon 13/10mm Tygon R3603 letku, kirkas - 10,40€

Todella huonoa ja muuttaa värinsä vihreäksi!
Screenshot_20190626-105306_Gallery.jpg


Ps. Nesteenä akkuvettä ja neste ei ole vaihtanut väriä. Ks pumppu ja säiliö.
 
Testaa anturien tarkkuus:
-laita joku monitorointisofta päälle
-windows sleeppiin yön yli
-katso huoneen lämpötila
-herätä winkkari ja ota lämpötilat ylös heti

Jos nuo lämmöt eroaa huoneen lämpötilasta esim 3 astetta niin voit olla varma että antureissa heittoa. (Phobyan antureissa monesti on +2-3 astetta liikaa)

Testasin itse tänään aamulla näin, huoneen lämpötilan katsoin pyörän mittarista (Garminin 520 Edge) joka näyttin +21 astetta ja loopissa oleva phobay näyttin +27 astetta. Eli olisi 6 aseteen ero. o_O
 
Jos nuo lämmöt eroaa huoneen lämpötilasta esim 3 astetta niin voit olla varma että antureissa heittoa. (Phobyan antureissa monesti on +2-3 astetta liikaa)

Oma näyttää tällä hetkellä idlenä asteen huoneen lämpöä enemmän, joten en ole samaa mieltä. En tiedä puhutaanko samasta mallista, itsellä on se digitaalinäytön kera ja anturi on pumpun poistopuolella.
 
Oma näyttää tällä hetkellä idlenä asteen huoneen lämpöä enemmän, joten en ole samaa mieltä. En tiedä puhutaanko samasta mallista, itsellä on se digitaalinäytön kera ja anturi on pumpun poistopuolella.
Idlenä aivan turha verrata. Kyse on juuri siitä että koko kone ja looppi ehtinyt yön aikana tasaantua ympäristön lämpötilaan ja kun kone herää sleepistä niin neste ei ehdi 5sec aikana lämmetä. 15sec kohdalla alkaa helposti jo prossun kuorma yms. vaikuttamaan, eli normaali bootti ei kelpaa. Winkkarissa monitori auki ja yöksi sleeppiin. Huoneen lämpötilaa kannattaa tietysti mitata vähintään yhdellä luotettavalla mittarilla.

Toki tuo kuumemittarin kanssa testaus on varmasti tarkempaa, mutta tämän testin voi tehdä ilman fyysisiä muutoksia/säätöjä mihinkään. Itse siis bongasin phobya vs toinen mittari eron sleepistä herättyä ja aloin tutkia mistä ero johtui. Phobyat näyttää helposti sen 2-3 astetta liikaa.
 
Idlenä aivan turha verrata. Kyse on juuri siitä että koko kone ja looppi ehtinyt yön aikana tasaantua ympäristön lämpötilaan ja kun kone herää sleepistä niin neste ei ehdi 5sec aikana lämmetä. 15sec kohdalla alkaa helposti jo prossun kuorma yms. vaikuttamaan, eli normaali bootti ei kelpaa. Winkkarissa monitori auki ja yöksi sleeppiin. Huoneen lämpötilaa kannattaa tietysti mitata vähintään yhdellä luotettavalla mittarilla.

Toki tuo kuumemittarin kanssa testaus on varmasti tarkempaa, mutta tämän testin voi tehdä ilman fyysisiä muutoksia/säätöjä mihinkään. Itse siis bongasin phobya vs toinen mittari eron sleepistä herättyä ja aloin tutkia mistä ero johtui. Phobyat näyttää helposti sen 2-3 astetta liikaa.
Kone on ollut useamman tunnin päällä ja vesi on sen 1-1,5 astetta huoneen lämpöä enemmän, jos näyttäisi 2-3 astetta liikaa niin vesi olisi viileämpää kuin huoneen lämpö, joka taas ei ole mahdollista.
 
Kone on ollut useamman tunnin päällä ja vesi on sen 1-1,5 astetta huoneen lämpöä enemmän
Kuulostaa aika tehokkaalta setiltä. Tuularit huutaa aina täysillä?

Itsellä idlessä veden lämmöt lähempänä 30, vaikka huonelämpö alle 25.
 
Kuulostaa aika tehokkaalta setiltä. Tuularit huutaa aina täysillä?

Itsellä idlessä veden lämmöt lähempänä 30, vaikka huonelämpö alle 25.
Minimillä ne on ja pumppukin pyörii maltillisesti, 24-25 on veden lämpö tänään pyörinyt nettikäytössä. Tällä hetkellä ei ole kuin 7600k kierrossa ja mora3 tunnetusti toimii. Mitä Phobya mallia tarkoitat, kun tuo oma ainakin näyttää kohtuu tarkasti?
 
Mitä Phobya mallia tarkoitat, kun tuo oma ainakin näyttää kohtuu tarkasti?
Liittimen väliin tulevaa putki/holkki anturia.

Oletko koskaan katsonut ettei sleepin jälkeen veden lämpö näytä alle huoneenlämpöä? Ilmeisesti, kun olet varma asiasta.
 
Liittimen väliin tulevaa putki/holkki anturia.

Oletko koskaan katsonut ettei sleepin jälkeen veden lämpö näytä alle huoneenlämpöä? Ilmeisesti, kun olet varma asiasta.
Voi se alakanttiinkin näyttää, mutta ei ole alle huoneenlämmön mennyt, samoissa on ollut tai puolen asteen sisällä. Joskus talvella on näyttänyt alle 20 astetta, mutta viileä oli huonekin. Varma olin lähinnä siitä, että ei se liikaa näytä ja samantyylinen anturi on kyseessä. Omassa setissä sitä vettä on aika reilusti, joten ei se ihan helposti pienestä kuormasta ota nokkiinsa, kenno on myös lattialla.
 
Tuossakin tapauksessa sen kuumemittarin voi tökätä fillportista tai säiliön kannesta tai mistä vaan helpoin sinne veteen ja verrata.
Mikäli kuumemittari näyttää tarpeeksi alhaiset lukemat (monet ei näytä mitään alle 30 asteen).
 
25C näytti toinen ja 24C toinen Phobya, kun huoneenlämpö oli 21.6C. Pitänee hommata joku tarkempi mittari millä voi rasituksessa mitata lämmöt. Kuumemittari ei mahtunut säiliön täyttöreijästä sisään...
 
25C näytti toinen ja 24C toinen Phobya, kun huoneenlämpö oli 21.6C. Pitänee hommata joku tarkempi mittari millä voi rasituksessa mitata lämmöt. Kuumemittari ei mahtunut säiliön täyttöreijästä sisään...
Ihan mielenkiinnosta, että minkälainen karahka kuumemittari jos ei mee tosta reijästä sisään?
 
Kyssäri D5 pumpuista.

Onko siis niin, että kaikki D5 pumppurungot ovat samoja? Vähän nyt hämmentää toppien ja säiliöiden valikoima että mikä sopii nyt mihinkin. Olenko siis käsittänyt oikein, että käytännössä on tommosia kierteytettyjä pantoja tai rei'itettyjä kauluksia, joilla pumppurunko kiinnitetään kanteen.
 
Tuli laitettua omaan kokoonpanoon vielä yksi paksu 360 radi lisää kiertoon ja nyt siis 2kpl 360x30mm (HW labs nemesis ja alphacool ST-30) ja 1kpl 360mm 60mm (EK XE 360). XE katossa pushina exhaust (ei mahdu millään push-pull), alpacool sivussa push-pull exhaust (eripari tuulettimet) ja lattiassa tuo Nemesis pushina kotelon pohjan läpi puhaltaa sisään. Kaikenkaikkiaan siis 3 tuuletinta puhaltaa radin läpi sisään ja 9 kpl puhaltaa ulos. Ongelma on nyt kuitenkin että veden lämmöt ei kyllä parantuneet ollenkaan tuon XE360 lisäämisestä, ehkä jopa hieman huonontuivat jopa. Kotelosta jos ottaa etulasin pois niin todella nopeasti tippuu veden lämpö. Pölysuojia ei ole missään, mutta onko tämä kotelo näin onneton että tästä tulee vain hotboxi tällä setupilla?

Koppa kiinni heaven benchmarkkia ajelessa veden lämmöt kuumemittarilla mitattuna suoraan vedestä n. 11 astetta huoneen lämmön päälle. Kierrossa myös tuo phobyan mittari mutta näyttää yli 2 astetta liikaa.
 
Viimeksi muokattu:
Onko täällä kellään kokemuksia mo-ra3 jäähystä? Mulla vaihtuu prosessori 8 ytimiseen ja ajattelin samalla muistikammat laittaa vedelle, tämän lisäks vielä 1080ti sli setti tarvii jäähdytystä. Näyttiksiä olis tarkotus ajella XOC biossilla ja 9900k prossustakin otetaan löysät pois. Mietin että olisko optimaalisin ratkasu tehdä kaks erillistä järjestelmää joista toinen jäähdyttää näyttikset ja toinen prossun/muistit.

Jos ostais kaks noita radipattereita niin niihin tulis yhteensä 18 kpl tuulettimia :eek: Jollain täytyis saada vielä ohjaus niihin lämpötilan mukaan ja niin että idlessä/pienessä rasituksessa ei tuulettimet pyöri.
 
Onko täällä kellään kokemuksia mo-ra3 jäähystä? Mulla vaihtuu prosessori 8 ytimiseen ja ajattelin samalla muistikammat laittaa vedelle, tämän lisäks vielä 1080ti sli setti tarvii jäähdytystä. Näyttiksiä olis tarkotus ajella XOC biossilla ja 9900k prossustakin otetaan löysät pois. Mietin että olisko optimaalisin ratkasu tehdä kaks erillistä järjestelmää joista toinen jäähdyttää näyttikset ja toinen prossun/muistit.

Jos ostais kaks noita radipattereita niin niihin tulis yhteensä 18 kpl tuulettimia :eek: Jollain täytyis saada vielä ohjaus niihin lämpötilan mukaan ja niin että idlessä/pienessä rasituksessa ei tuulettimet pyöri.

En tuosta mo-ra3:sta tiedä, mutta tuulettimia tuskin kannattaa ikinä kokonaan sammuttaa. Kunnolliset tuulettimet pyörii minimikierroksilla niin hiljaisesti, että kannattaa pitää päällä jolloin myös se tarve lähteä huudattamaan niitä tuulettimia pienenee kun lämpötilat ei ihan niin helposti pääse nousemaan.
 
Tuossa on yksi mora3 420 sekä 2x Phobya 1080 ulkoisia radeja. Kaikki yhden ja saman kierron perässä. Muistikampoja ei ole kyllä mitään järkeä vesittää, käytä ne blokkiin allokoimasi massit toiseen d5 pumppuun.

Sähköt tuulettimille saat kätevästi XLR-runkoliittimellä johon juotat emon pwm-lähdöstä johdot ja tuuletinpatteristolle menevän johdon saa kätevästi ostamalla 4-napaisen mikrofonijohdon valmiilla xlr-liittimellä ja nipsaisemalla siitä toisen pään poikki ja tekemällä esim. Wagon pikaliittimillä liitokset radin päässä.
 
Tuossa on yksi mora3 420 sekä 2x Phobya 1080 ulkoisia radeja. Kaikki yhden ja saman kierron perässä. Muistikampoja ei ole kyllä mitään järkeä vesittää, käytä ne blokkiin allokoimasi massit toiseen d5 pumppuun.

Sähköt tuulettimille saat kätevästi XLR-runkoliittimellä johon juotat emon pwm-lähdöstä johdot ja tuuletinpatteristolle menevän johdon saa kätevästi ostamalla 4-napaisen mikrofonijohdon valmiilla xlr-liittimellä ja nipsaisemalla siitä toisen pään poikki ja tekemällä esim. Wagon pikaliittimillä liitokset radin päässä.
Niin onko sulla yhdellä vai kahdella pumpulla toi järjestelmä?
 
Kaksi D5 sarjaankytkettynä, mutta toisella pumpulla ei ole lämpöihin enää mitään vaikutusta vrt. yksi pumppu 100% käytöllä. Ilmaamisessa toki tuo toinen pumppu auttaa.
 
Jos ostais kaks noita radipattereita niin niihin tulis yhteensä 18 kpl tuulettimia :eek: Jollain täytyis saada vielä ohjaus niihin lämpötilan mukaan ja niin että idlessä/pienessä rasituksessa ei tuulettimet pyöri.

Tuohon moraan mahtuu myös 4kpl olikos se 180mm tuulettimia, halvempi ja hiljasempi kun änkeä täyteen halpoja 120/140 tuulareita
 
Mitä sanotte lämpöihin, itestä tuntuu korkealta ja koittanut selvittää syytä. Laitoin Ryzen 1700 biosista vakiolle hommaa helpottamaan jos syynä vaikka ois ollu vaan liian korkeet jännitteet. Prime95(small FFT) ~30min ja lämmöt(HWiNFO)seuraavaa;
ambient ilmankosteus 35.9 | Ambient 25.7C | tdie 46C | socket 41C | idle tdie 32C
Looppina;
2x 360 HWLabs Nemesis GTS(6x ML120 exhaust) | EK Supremacy Evo | D5 | EK-Res X4 250 | 6x ML120 sisään

CPU blokin kerran jo uudelleen asentanut ja tahnat(TG Hydronaut) oli ainakin levinneet ihan hyvin. Nesteenä ihan vettä ja liraus EK:n konsentraattia.

Onko toi Idlen delta(~6C) huoneenlämpöön vakiokelloilla ihan järkevän kuulosta?
 
Kuus astetta kuulostaa ihan normaalilta, vähän alta 30 itelläkin idlaillessa vesi.
 
Mitä sanotte lämpöihin, itestä tuntuu korkealta ja koittanut selvittää syytä. Laitoin Ryzen 1700 biosista vakiolle hommaa helpottamaan jos syynä vaikka ois ollu vaan liian korkeet jännitteet. Prime95(small FFT) ~30min ja lämmöt(HWiNFO)seuraavaa;
ambient ilmankosteus 35.9 | Ambient 25.7C | tdie 46C | socket 41C | idle tdie 32C
Looppina;
2x 360 HWLabs Nemesis GTS(6x ML120 exhaust) | EK Supremacy Evo | D5 | EK-Res X4 250 | 6x ML120 sisään

CPU blokin kerran jo uudelleen asentanut ja tahnat(TG Hydronaut) oli ainakin levinneet ihan hyvin. Nesteenä ihan vettä ja liraus EK:n konsentraattia.

Onko toi Idlen delta(~6C) huoneenlämpöön vakiokelloilla ihan järkevän kuulosta?
Hyvät lämmöt nuo on :tup:
 
Pumpuilla tulee kyllä ilmoitetut lämpötilarajat vastaan yleensä paljonkin ennen tuota 70 astetta. Mutta joo, eipä niiden silti alle 40 asteessa tarvii säilyä.
Siis eikö nyt puhuttu prossun lämmöistä, joita ponnistus esitteli?

Vesi on hyvä pitää 40 tai alle. Ei tosiaankaan 70 asteista vettä. :D
 
Minkä arvioisitte olevan maksimaalinen aika huoltojen välillä mitä hyvin kootulta ja parhaalla nesteellä täytetyltä customloopilta voisi odottaa? Tulevaan Ryzen kokoonpanoon ei vaan ilmajäähy taida enää riittää, mutta toisaalta se että se Noctua pelittää helposti sen 10v sitten sillä yhdellä asennuksella on myös iso plussa. AIO:t sitten on vähä kompromissi välissä mutta hajoavat 2v kohdalla ja ovat roskiskamaa.
 
Minkä arvioisitte olevan maksimaalinen aika huoltojen välillä mitä hyvin kootulta ja parhaalla nesteellä täytetyltä customloopilta voisi odottaa? Tulevaan Ryzen kokoonpanoon ei vaan ilmajäähy taida enää riittää, mutta toisaalta se että se Noctua pelittää helposti sen 10v sitten sillä yhdellä asennuksella on myös iso plussa. AIO:t sitten on vähä kompromissi välissä mutta hajoavat 2v kohdalla ja ovat roskiskamaa.
Kyllä se kustomikin sen pari vuotta pelittää ilman avausta, varsinkin mikäli on sellainen litku, ettei helposti levää kasvamaan ala. Mulla nyt puolitoista vuotta viime avauksesta ja ei säiliössä niin pahalta näytä, että vielä oisin viitsinyt aukomaan alkaa, kun lämmötkin ovat muuttumattomat.

Ps. Tosin mulla ei ole kone 24/7 päällä, sekin voi vaikuttaa jotenkin, vaikka luulisi välillä seisomaan pääsevän veden limoittuvan helpommin. Tietysti ei ehkä kerää yhtä paljon kuluvaa tauhkaa mukaan.
 
Kyllä se kustomikin sen pari vuotta pelittää ilman avausta, varsinkin mikäli on sellainen litku, ettei helposti levää kasvamaan ala. Mulla nyt puolitoista vuotta viime avauksesta ja ei säiliössä niin pahalta näytä, että vielä oisin viitsinyt aukomaan alkaa, kun lämmötkin ovat muuttumattomat.
Ja kestää pidempäänkin, riippuen loopista. 2v varmaan ihan hyvä nesteiden vaihtoväli, mutta jos looppiin ei ole tullut mitään ihmeempiä ongelmia, neste on edelleen oikean väristä jne. niin miksipä noita jatkuvaan vaihtelemaan.
 
Kyllä se kustomikin sen pari vuotta pelittää ilman avausta, varsinkin mikäli on sellainen litku, ettei helposti levää kasvamaan ala. Mulla nyt puolitoista vuotta viime avauksesta ja ei säiliössä niin pahalta näytä, että vielä oisin viitsinyt aukomaan alkaa, kun lämmötkin ovat muuttumattomat.

Ps. Tosin mulla ei ole kone 24/7 päällä, sekin voi vaikuttaa jotenkin, vaikka luulisi välillä seisomaan pääsevän veden limoittuvan helpommin. Tietysti ei ehkä kerää yhtä paljon kuluvaa tauhkaa mukaan.
Oon samoilla linjoilla ton seisovan veden suhteen, kuparilla on antibakteerisia ominaisuuksia(wiki), lämpötilan nousu nopeuttaa kasvustoa, ja tunnetusti virtaavasta vedestä on parempi juoda kuin lammikosta muutenkin. Pääsääntöisesti itelläkin rullailee litkut läpi vuoden, mutta sammuttelen kyllä koneen aina kun lähtee esim. pariksi päiväksi muualle.

En muista koska ite viimeksi vaihtelin vesiä, ehkä vuoden verran alkaa jo olemaan, eikä kyllä mitään kasvustoa ole ja pelkällä akkuvedellä mennään.
 
Kiitos arvioistanne,
Osaisiko joku pro vielä arvioida Alphacool Eissturm Hurricane Copper 45, 280mm vesijäähdytyssarja prosessorille, musta (Kesätarjous! norm 279e) - 189,90€
tuon setin hinta-laatusuhdetta yhtään? Käyvän näköinen tarjous vaikka aquatuningilta löytyykin samaan hintaan ilman tarjousta näemmä. Täysin untuvikko siis olen, ja aloittamisen helppous painaa vaakakupissa isosti, ja pelkästään se että kaikki liittimet/nesteet/jopa suppilo löytyy samasta setistä kun kuitenkin unohtuisi sitten jotain ostaa.

Joku jo kerkesi sanomaan pari sivua taakse että aika nopeasti nuo kaikki osat korvautuu kun lähtee jäähdyttämään GPUta tai tekemään mitään muuta, mutta se että eikai joku noista osista vaan satu olemaan tunnettu pommi näissä piireissä mitä pitäisi välttää kuin ruttoa?
 
Siis eikö nyt puhuttu prossun lämmöistä, joita ponnistus esitteli?

Vesi on hyvä pitää 40 tai alle. Ei tosiaankaan 70 asteista vettä. :D
Noh tilailin tuolaisen putkiliittimeen integroidun lämpöanturin niin saa itse vedenkin lämmöt otettua ylös. Pystyy sitten paremmin päättelemään jos on jotain vikaa
 
eikai joku noista osista vaan satu olemaan tunnettu pommi näissä piireissä mitä pitäisi välttää kuin ruttoa?
Letku! Tilaa EK Duraclearia tilalle.

Lisäksi hana ja sen liittämiseen tarvittavat liittimet on ihan jees tyhjennyksen kannalta... eli:
esim. näillä osilla
3b8d171064525d08bfc01526fc26d985.png

Tarvitset 2 extenderiä tai voit myös käyttää esim. 2x normi 13/10-liitintä ja letkun pätkä välissä tms...
Rotary extenderillä saa hanan ja haaroittimen käännettyä tiettyyn asentoon, mutta non-rotarykin saattaa riittää. Hana mielellään loopin alimpaan osaan: extender->haaroitin->extender + hana ja haaroittimen toiseen porttiin liitin, josta looppia voi jatkaa normaalisti liittimellä
 
Viimeksi muokattu:
Otin Phobyan, ei oikeen muutakaan ollut. Voin katsastaa sen virhe-eron jota se antaa ennen käyttöä. Kai nuo huoneenlämmössä toimii ihan ilman vettä myös?
 
Paljonko menisi suunnilleen nestettä kyseiseen looppiin, kun pitäisi tilailla:

Alphacool ST 240mmx30mm
Alphacool XT 360mmx45mm
150ml vesisäiliö

blokit prossulle ja näyttikselle, kovaputkivetoa on sen 1,5m verran jos sillä merkitystä. Hieman kalliimpaa nestettä menossa tilaukseen niin ei viitsi turhaan liikaa tilata.
 
Kiitoksia tästä, sitä hieman mietinkin, onneksi jimmyllä on ilmaset postit niin voipi tilailla lisää jos tarvis :tup:
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 471
Viestejä
4 497 585
Jäsenet
74 212
Uusin jäsen
floppana

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom