Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Näytön saa juu tuotua mihin tahansa jatkojohtojen avulla ja näyttönä pitäs toimia mikä tahansa I2C väylää käyttävä ebay OLED. Tää versio on tehty suoraan omaan buildiin ja ei välttis paras myytäväksi. Tietysti jos useampi haluaa vois tehdä paremman version myytäväksi ja vaikka oman langan että saa ehdottaa mahdollisia lisäominaisuuksia :tup:
Täälläkin voisi olla yksi kiinnostunut :O
 
Saisko tuosta nähdä kuvaa ja ihan mielenkiinnosta mikä radi milläkin paikalla?

Katossa tuo 60mm sr2 ja pe survottu liittimet yläpuolella sinne kammioon ja tuulettimet kotelon sisäpuolella. Joutuu poraamaan uudet reijät koteloon ja vähän voi joutua kikkailemaan, että sopii. Kuvaa ei uudessa puhelimessa valitettavasti ole.
 
Liottelin etikka/kuuma vesi seoksella tuota likaista jäähdytintä. Annoin olla noin 30min ja kun tyhjensin niin neste oli kirkkaan sinistä. Aikalailla lasinpesunesteen väristä. Onko tuo normaalia?

Sen jälkeen laskin jonkin aikaa hanasta jäähdyttimen läpi kuumaa vettä. Ja vielä sen jälkeen kun täytin kuumalla vedellä ja ravistelin niin edelleen joitakin hippuja tulee...

Itsellä meni omien Magicool radien puhdistamiseen myös ikuisuus. Sinivihreitä hippuja tuli loputtomiin. Meni varmaan yhteensä lähemmäs 10h kahden radin puhdistamiseen.. Käytin monta kertaa etikkaseokset sisässä, laskin suoraan kraanasta kuumaa vettä läpi ja vaikka mitä.
 
Ite putsasin kiinaradit etikkavedellä, eikä sieltä mitään hippuja tullut - hieman sinertävää litkua vain. Sen jälkeen kuumaa vettä hanasta ja lopuksi akkuvedellä loppuhuuhtelu. Hyvin on tuossa reilun puoli vuotta pyörinyt, ilman mitään sakkaa seassa.

Ihmetyttää vaan, miten selvästi kalliimmat merkkifirmojen radit hilseilee noin tolkuttomasti? Itse otin tietoisen riskin noitten halpisten kanssa, mutta äkkiseltään vaikuttaa siltä, että niissä oli laadunvalvonta selvästi paremmin hereillä. Toki 3:n radin otannalla nyt ei voi mitään kovin lopullisia johtopäätöksiä vetää, mutta itse olen ollut noihin tyytyväinen.
 
En kyllä noita Alphacoolia ja Nemesista kovinkaan paljon edes huuhdellut, mutta en kyllä ainakaan toistaiseksi ole nähnyt kierrossa mitään ylimääräisiä hippuja. Molemmat oli myös käyttämättömiä radeja. Ehkä ne hiput tukkii tällä hetkellä blokkeja jossain, tai sitten sattui hyvä tuuri. :dead:
 
En kyllä noita Alphacoolia ja Nemesista kovinkaan paljon edes huuhdellut, mutta en kyllä ainakaan toistaiseksi ole nähnyt kierrossa mitään ylimääräisiä hippuja. Molemmat oli myös käyttämättömiä radeja. Ehkä ne hiput tukkii tällä hetkellä blokkeja jossain, tai sitten sattui hyvä tuuri. :dead:

Ite luulin huuhdelleeni kunnolla. Muutaman kuukauden kuluttua avasin cpu blocki jossa oli yllättävän paljon pientä metallisilppua. Lämmöissä en kyllä huomannut vielä eroa.
 
Ite luulin huuhdelleeni kunnolla. Muutaman kuukauden kuluttua avasin cpu blocki jossa oli yllättävän paljon pientä metallisilppua. Lämmöissä en kyllä huomannut vielä eroa.
Joo täytyy kyllä varmaan viimeistään 6kk sisällä ottaa looppi tyhjäksi ja huuhdella blokit jos nyt sinne asti selviää ilman lämpö ongelmia.
 
Katossa tuo 60mm sr2 ja pe survottu liittimet yläpuolella sinne kammioon ja tuulettimet kotelon sisäpuolella. Joutuu poraamaan uudet reijät koteloon ja vähän voi joutua kikkailemaan, että sopii. Kuvaa ei uudessa puhelimessa valitettavasti ole.
Olikos se gcharger sit missä vai ulkoinen mötiskä
 
Ne vihreät hiput on varmaankin hapettunutta kuparia. Varmaan merkistä riippumatta tulee ajan kanssa noihin kun ovat tyhjänä?
 
Eihän kenelläkään sattuisi olemaan ylimääräisenä EK radiin käypäisiä UNC 6-32 x 5mm ja 30mm ruuveja?
Tai tietäisi mistä niitä saisi nopesti tilattua?

Tuon CE radin mukana tulleet on viallisia ja eivät mene kierteilleen...

Takuuseen saisi vaihdettua koko radin, mutta ei viitsisi odotella taas uutta ja nyt kun sen on vihdoin saanut pestyä niin ei kiinnostaisi yhtään alkaa vaihtamaan ja aloittaa koko operaatiota alusta...
Vasta tilasin ja sain Jimmsiltä noita EK:n sarjan (20 ruuvin paketti) joten niitä pitäis olla siellä nyt varastossa (oletan että eivät tilanneet tukusta vain yhtä sarjaa).
 
En tiedä kuuluuko suoranaisesti tähän osioon, mutta poistajat poistaa ja jne. Mutta ASIAAN!
Hetken katsellut tuuletinohjainta seuraavaan buildiin ja mikään ei oikeen tuntunut vastaavan omia vaatimuksia. Piti olla ainakin suht halpa, pieni, liitäntä OLED näytölle ja liitäntä NTC antureille. Kun mitään ei löytynyt, päätimpä väsätä sitten oman :geek:

Eli nyt on OLED, 2 pwm lähtöä, mistä toinen ohjaa pumppua ja toinen kahta tuuletinta. Pumpua voi ohjata joko PWM tai käyttöjännittettä säätämällä ja pumpun lähdössä on riittävästi jerkkua, että sillä voi suoraan ajaa vaikka DDC pumppua. Ohjaimessa on lisäksi sisääntulo emolevyn CPU_fan liitännälle, millä saa tuotua emolevyltä CPU lämmön tuuletinkäyrien avulla ja samalla pumpun RPM signaali menee ns. "pass-trough" tyylisesti emolle, että saa varotukset käyttöön mahdollisesta pumppu rikosta. Kaiken lisäksi pistin vielä levylle mahdollisuuden aRGB ohjausta varten jos joskus sellaisen haluaa. Rauta puoli olis nyt suurinpiirtein valmis, enään vaan hirvee määrä ohjelmointia että saa softan valmiiksi :tup:

Edit: Niin ja sitten hinta?
kaikki komponentit ja piirilevy (ei näyttöä): 19€
2.42" I2C OLED näyttö: 20€​

IMG_20190607_125655.jpg IMG_20190607_143340.jpg
Teetkö sarjan myytäväksi asti?
 
Teetkö sarjan myytäväksi asti?

Kuten jo aikasemmin kirjottelin, niin tätä versioo tuskin. Osat on valittu sen mukaan mitä sattu kaapista valmiina löytyyn ja muutenkin on parannettavaa. MUTTA! ehdin jo innostua täältä tulleesta palautteesta ja aloitin V2 suunnittelun fiksummilla osilla. Niitä voin tehdä ihan kunnon sarjan jos kiinnostuneita riittää :tup: myyntihinta tulee oleen varmaan jossain 40€ (+näyttö ebaystä) tienoilla kun laskee työtunnit yms.
 
Kuten jo aikasemmin kirjottelin, niin tätä versioo tuskin. Osat on valittu sen mukaan mitä sattu kaapista valmiina löytyyn ja muutenkin on parannettavaa. MUTTA! ehdin jo innostua täältä tulleesta palautteesta ja aloitin V2 suunnittelun fiksummilla osilla. Niitä voin tehdä ihan kunnon sarjan jos kiinnostuneita riittää :tup: myyntihinta tulee oleen varmaan jossain 40€ (+näyttö ebaystä) tienoilla kun laskee työtunnit yms.
Kyllä mulla kelpaa jollakin n. 40€:lla :tup:

Itsekkään kun en ole löytänyt kaupasta haluamaani.
 
Kuten jo aikasemmin kirjottelin, niin tätä versioo tuskin. Osat on valittu sen mukaan mitä sattu kaapista valmiina löytyyn ja muutenkin on parannettavaa. MUTTA! ehdin jo innostua täältä tulleesta palautteesta ja aloitin V2 suunnittelun fiksummilla osilla. Niitä voin tehdä ihan kunnon sarjan jos kiinnostuneita riittää :tup: myyntihinta tulee oleen varmaan jossain 40€ (+näyttö ebaystä) tienoilla kun laskee työtunnit yms.

Tee oma ketju ohjaimesta, saa kysellä ja ehdottaa toiminnasta.
 
Nice, tuollaista olisin tarvinnut joku aika sitten kun kasasin ulkoista radia. Jos softasta saa suht helpon, mättö-GUIta en tarvi, voisin ostaa yhden kappaleen pois. Näytön saa varmaan tuotua ulkoiselta radilta pitemmällä kaapelilla esim. kotelon lasia vasten?

Täälläkin voisi olla yksi kiinnostunut :O

Teetkö sarjan myytäväksi asti?

No nyt! DIY - Näytöllinen tuuletinohjain V2
 
Vihdoin sai seuraavan projektin alta pois, muutaman vastoinkäymisen jälkeen. Ilmailla vielä täytyy mutta kohtalaisena pysyttelee lämmöt jo nyt. Eli näyttis ja (Titan XP) ja prossu (Ryzen 2600) jäähtyy yhdellä 480x60 radilla. EK:n D5 pumppu-säiliö -kombo kotelon sisällä. Kovaputkien jälkeen olikin mukava askarrella letkuilla.

20190610_003335.jpg
 
Suunnitteilla olis lyyä kone vesille, mutta ainut kysymys mikä on jäänyt vähän mietityttämään, että laitanko valkoisen nesteen vaiko valkoiset letkut? ja jatkokysymys jos tämä kääntyy valkoisiin letkuihin että mistä ne kannattaisi tilata? (ei mitään uv härpäkkeitä)
 
Suunnitteilla olis lyyä kone vesille, mutta ainut kysymys mikä on jäänyt vähän mietityttämään, että laitanko valkoisen nesteen vaiko valkoiset letkut? ja jatkokysymys jos tämä kääntyy valkoisiin letkuihin että mistä ne kannattaisi tilata? (ei mitään uv härpäkkeitä)
Valkoiset letkut lienee pitkäikäisempi ratkaisu, kun mikäli läpinäkymätön valkoinen on hakusessa nesteessä pitäisi olla varsin runsaasti pigmenttiä (joka voi alkaa saostua tai muuta ei toivottua).
 
Viimeksi muokattu:
Itse suosisin myös värillisiä letkuja väriaineiden sijasta.

Yksi vaihtoehto on myös vetää valkoinen kutistesukka letkujen ympärille, saa kankaisen lookin.

Various Sizes & Colors Braided Cable Sleeving -Auto Wire Harnessing -Sheathing | eBay


Tossa valkosta 13/10 letkua. Pysyy valkosena, ellei siihen paista uv valo, jolloin se on sit sininen

Masterkleer 13/10mm PVC letku, UV-valkoinen - 5,90€

Enemmän ollut mielessä 16/10 letku ja mitä ketjua lueskellut primochillin letkut on kovasti kehuttua
 
Enemmän ollut mielessä 16/10 letku ja mitä ketjua lueskellut primochillin letkut on kovasti kehuttua

PrimoChillin 16/10 valkoista oli kotelon ja ulkoisen radin välissä reilun vuoden, ei valittamista. Huonosti näyttää olevan saatavuutta, suoraan Primolta ainakin saa.
 
Kovasti väittävät että EK Cryofuel solid ei tuki looppia ja pigmentti on pitkäkestoinen eikä erotu kuten suurin osa "umpiväreistä" aiheuttaen sitten tukkeumaa helpommin.
 
Mitä mieltä olette, voiko Fluid Gaming looppiin laittaa esimerkiksi tällaisen pump/res combon? EK-XRES 140 Revo D5 RGB PWM – EK Webshop
Materiaalit näköjään samat kuitenkin kuin tässä Fluid Gaming looppiin tarkoitetussa D5 combossa EK-ACR Revo D5 MX (INCL. PUMP) – Fluidgaming
Materiaalit siis molemmissa nämä: Materials: Stainless steel, PPS-GF40, EPDM O-rings, Aluminium oxide, hard coal
Tuossa EK-XRES 140 Revo D5 RGB PWM laitteessa kuitenkin sanotaan ettei saisi yhdistää fluid gaming tuotteisiin, mutta jos materiaalit ovat samat niin eihän siinä mitään korroosion vaaraa tms pitäisi olla?
 
Pistetääs omastakin vesileikistä kuva tänne :btooth:
Noin puolivuotta pyörinyt ja viimesivujen puhdistuspuheista vähän hälyttynyt olo kun itse veti vain pari kertaa kuumalal vedellä läpi ja sitten akkuvedellä huuhtelu ja sitten heti käyttöön, mutta kuitenkin vesi täysin kirkasta ilman näkyvää roskaa että eipä tässä hätää ole.

Edessä 280x45 push pull maglevelillä ja katossa 360x35 aquatuningin halvimmilla Bequieteilla, kotelona Fractalin Define R6.

Ja eihän sitä ensimmäistä vesitysprojektia ilman mokia saanut tehtyä kun näyttiksen blokista kiristi yhden ruuvin liian kireälle ja sain kannan pyöreäksi (vinkkejä avaamiseen vastaanotetaan, viimeistään kun pitäisi näyttistä saada myytyä...) ja säiiö+pumppu kombon kiinnitys tuulettimeen aiheutti jännitystä alempaan kiinnikkeeseen mikä taas sai aikaan halkeamia ja vuotoa säiliössä, mutta mitäs pienistä.
W3PHl6f.jpg
 
Tollanen sitä nyt tuli sit väsättyä. Seuraavaks metsästämään näytönohjaimelle blokkia kiinasta tai kokonaan uutta näytönohjainta :vihellys: Kovilla putkilla tietty seuraavalla kertaa.
Kiina pumppu oli itselle pettymys äänekkyydensä takia, mutta voihan tuo aina maanantai kappale olla tai sitten itse tullut hajoitettua. Mutta mennään tuolla hetken aikaa ja vaihdetaan sitten joskus kun lompakko antaa myöde :lol:

q9I04yrJ.jpeg
 
IMG_20190611_080734.jpg
IMG_20190611_080745.jpg
IMG_20190611_080809.jpg
IMG_20190611_080824.jpg

Kammat pitäisi vielä johdolle ostaa ja laittaa sekä vetää hieman tiukemmalle. Prossun (2600x) lämmöt luokkaa 60 pelatessa, näyttis (Vega 56) vähän yli 40 näillä helteillä. Pitäskö tuon prossun käydä viileämpänä?
 
Mitä mieltä olette, voiko Fluid Gaming looppiin laittaa esimerkiksi tällaisen pump/res combon? EK-XRES 140 Revo D5 RGB PWM – EK Webshop
Materiaalit näköjään samat kuitenkin kuin tässä Fluid Gaming looppiin tarkoitetussa D5 combossa EK-ACR Revo D5 MX (INCL. PUMP) – Fluidgaming
Materiaalit siis molemmissa nämä: Materials: Stainless steel, PPS-GF40, EPDM O-rings, Aluminium oxide, hard coal
Tuossa EK-XRES 140 Revo D5 RGB PWM laitteessa kuitenkin sanotaan ettei saisi yhdistää fluid gaming tuotteisiin, mutta jos materiaalit ovat samat niin eihän siinä mitään korroosion vaaraa tms pitäisi olla?

Taitaa olla kopiopastaa tuo XRES. En näe mitään ongelmaa käyttää tuotakaan alumiiniosien kanssa.
 
Mitä mieltä olette, voiko Fluid Gaming looppiin laittaa esimerkiksi tällaisen pump/res combon? EK-XRES 140 Revo D5 RGB PWM – EK Webshop
Materiaalit näköjään samat kuitenkin kuin tässä Fluid Gaming looppiin tarkoitetussa D5 combossa EK-ACR Revo D5 MX (INCL. PUMP) – Fluidgaming
Materiaalit siis molemmissa nämä: Materials: Stainless steel, PPS-GF40, EPDM O-rings, Aluminium oxide, hard coal
Tuossa EK-XRES 140 Revo D5 RGB PWM laitteessa kuitenkin sanotaan ettei saisi yhdistää fluid gaming tuotteisiin, mutta jos materiaalit ovat samat niin eihän siinä mitään korroosion vaaraa tms pitäisi olla?

hmm oisko ne hakenut kuitenkin tätä.
Read before you buy
  • EK Fluid Gaming products are made out of aluminum. Never mix aluminum and copper products in the same loop!
 
hmm oisko ne hakenut kuitenkin tätä.
Read before you buy
  • EK Fluid Gaming products are made out of aluminum. Never mix aluminum and copper products in the same loop!
Tossa pumppu-säiliö yhdistelmässä ei ole kuparia missään.
 
Eikait siinä oo mitään estettä käyttää jossain muussakin. Toi olikin aino teksti mitä löyty kitin kohilta.
Noissa kiteissä se on mainittu siksi koska 99% vesijäähyyn myytävistä blokeista ja radeista sisältävät kuparia joka ei tosiaan ole hyvä yhdistelmä alumiinin kanssa.

Erillispumpun voi vaihtaa koska niissä ei pahemmin kuparia ole.
 
Noissa kiteissä se on mainittu siksi koska 99% vesijäähyyn myytävistä blokeista ja radeista sisältävät kuparia joka ei tosiaan ole hyvä yhdistelmä alumiinin kanssa.

Erillispumpun voi vaihtaa koska niissä ei pahemmin kuparia ole.

Tuolla pumpun varoituksissa lukee myös nimenomaan ettei käytettäväksi tuon fluid gaming sarjan kanssa. En kyllä itsekään keksi miksi.

EK-XRES 140 Revo D5 RGB PWM – EK Webshop
ekd5.png
 
Tuolla pumpun varoituksissa lukee myös nimenomaan ettei käytettäväksi tuon fluid gaming sarjan kanssa. En kyllä itsekään keksi miksi.

EK-XRES 140 Revo D5 RGB PWM – EK Webshop
ekd5.png
Joo mä katoin ton myös mutta pumppu tai säiliö ei sisällä kuparia missään. Toi on enimmäkseen muovia/akryyliä ja ainoat metalliosat on itse pumppumoottorissa joka on ruostumatonta terästä.

Oletan että EK on lisänny ton varoituksen varmuuden vuoksi kaikkiin muihin tuotteisiin mitkä eivät ole osa tota alumiini tuoteperhettä.
 
Noikin on totta, mutta sinänsä hauskoja väitteitä kun AIO-jäähyissä on kuitenkin kupari ja alumiini monissa sekaisin. Lisäksi jos käytetään sähköä johtamatonta nestettä, ei periaatteessa tuota sähkökemiallista korroosiota pitäisi juurikaan päästä syntymään kun elektrolyytti puuttuu.
 
Tuosta voisi melkein kysyä EK aspasta että miksi noin. :)
Selvyys syistä yksinkertaisten asiakaikeiden varalta, selvä kyllä/ei parempi kun ehkä on vain ongelmia.

Sitten on vielä se että ne voi varautua tuotemallien vaihtumiseen (ts ei ole takuuta että tuotteen uudessa versiossa ei olisi kuparia).
 
hmm oisko ne hakenut kuitenkin tätä.
Read before you buy
  • EK Fluid Gaming products are made out of aluminum. Never mix aluminum and copper products in the same loop!

Ja Xres tarkempi teksti on: This product should NOT be installed with any aluminum Fluid Gaming parts!
Eli ei kielletä käyttämästä noita kahta vaan kehoitetaan ettei käytetä alumiinisten Fluid Gaming osien kanssa.
 
IMG_20190611_080734.jpg
IMG_20190611_080745.jpg
IMG_20190611_080809.jpg
IMG_20190611_080824.jpg

Kammat pitäisi vielä johdolle ostaa ja laittaa sekä vetää hieman tiukemmalle. Prossun (2600x) lämmöt luokkaa 60 pelatessa, näyttis (Vega 56) vähän yli 40 näillä helteillä. Pitäskö tuon prossun käydä viileämpänä?
Minne tuo letku menee kopan ulkopuolella?

edit: ääh.. vai onko siinä pikkune 120mm radi?
Nopeasti katsoin että vaan tuuletin...
 
Noikin on totta, mutta sinänsä hauskoja väitteitä kun AIO-jäähyissä on kuitenkin kupari ja alumiini monissa sekaisin. Lisäksi jos käytetään sähköä johtamatonta nestettä, ei periaatteessa tuota sähkökemiallista korroosiota pitäisi juurikaan päästä syntymään kun elektrolyytti puuttuu.
AIO jäähyt ovat huono vertauskohta koska ne ovat yleensä lähtökohtaisesti suljettuja ja niissä käytetään usein myös erilaisia mömmöjä juuri noiden eri metallien takia. Tähän on muutamia poikkeuksia esim. Alphacoolin laajennettavat sarjat mutta ne ovatkin täyttä kuparia.

Lisäksi vaikka looppiin kuinka laittaisi akkuvettä tai muuta varaamatonta nestettä niin ei se siellä loputtomasti ole sähköä johtamatonta. Loopeissa on kuitenkin aina eri materiaaleja ja metalleja ja kyllä se ionivapaa vesikin rupeaa sähköä johtavaksi ajan kanssa. Glykoli sitten erikseen mutta sitä en rupeaisi enää tänä päivänä käyttämään nykyisten muovi- ja kumiseosten kanssa, joita löytyy niin blokeista, letkuista kuin pumpuistakin.
 
AIO jäähyt ovat huono vertauskohta koska ne ovat yleensä lähtökohtaisesti suljettuja ja niissä käytetään usein myös erilaisia mömmöjä juuri noiden eri metallien takia. Tähän on muutamia poikkeuksia esim. Alphacoolin laajennettavat sarjat mutta ne ovatkin täyttä kuparia.

Lisäksi vaikka looppiin kuinka laittaisi akkuvettä tai muuta varaamatonta nestettä niin ei se siellä loputtomasti ole sähköä johtamatonta. Loopeissa on kuitenkin aina eri materiaaleja ja metalleja ja kyllä se ionivapaa vesikin rupeaa sähköä johtavaksi ajan kanssa. Glykoli sitten erikseen mutta sitä en rupeaisi enää tänä päivänä käyttämään nykyisten muovi- ja kumiseosten kanssa, joita löytyy niin blokeista, letkuista kuin pumpuistakin.

Niin, mutta kuten sanottua, se on mahdollista. Ja joo, ei ne nesteet ikuisia ole ja siksi näitä custom loopeja huolletaan..
 
Otin yhteyttä EKWB aspaan tuon pumppuasian tiimoilta ja sain tällaisen vastauksen:

The XRES 140 Revo D5 pump can be used in the Fluid Gaming only if the Nickel plug on the top is changed with the Acetal plug, as that is the only part that must not get in touch with the Aluminium. The rest parts of the pump are perfectly ok to be used with the Fluid Gaming. Be aware, you must not use the glass version of the XRES 140 combo units as they have a metal tube in the middle.
Eli jos tulpan vaihtaa niin kovaa ajoo vaan :)
 
Kellottamattomalle cpu+gpu yhdistelmälle riittänee kotelosta ja asennuksesta riippuen. Perus nyrkkisääntö on ollut 1x120mm per kellottamaton komponentti.
 
Hyvinhän tuolla alkuun pääsee. Hintaa saa ehkä alas pudottamalla noi pikaliittimet ja nesteet pois (akkuvesi riittää). Tosin tossa aquatuningin setissä voi olla joku pakettiale jonka takia ei pääse halvemmal.
 
Alphacool Eissturm Hurricane Copper 45 2x140mm - Komplettset
Oisko passeli 9700K:n jäähdyttäjäks ? GPU ehkä joskus myöhemmin looppiin mukaan. Vai kannattaako palikat ostella erikseen ?
Mulla oli tuo sama ja pumppu oli itelle vähän pettymys. Samoin aika nopeesti meni kaikki muut paitsi liittimet vaihtoon ku halus myös gpu mukaan. Siis ku halusin et ei joudu ropeleita huudattamaan. Tietenki riippuu mitä koteloon saa kiinni mut ostaisin ehkä kiinasta 360 radin + d5 pumppu/reservoir combon + kasa liittimiä ja letkua, jos siis olisin alottelemassa vedellä jäähyttämistä
 
  • Tykkää
Reactions: Eas
Kuinka paljon muuten hyötyä tehokkaammasta pumpusta yleensä on? Tutkin asiaa ihan mielenkiinnosta ja huomasin että nykyisessä Fluid gaming mukana tulleessa pumpussa EK-XRES 100 SPC-60 MX PWM (incl. pump) – EK Webshop on virtausnopeus/h vain 250l/h. Sitten kun katselin mitä tahansa D5 pumppua, niin virtausnopeus nousi sinne 1200-1500l/h lukemiin. Mitatataanko tuolla virtausnopeudella yleensä pumpun suorituskykyä?
Huomasin eilisen pelisessioni aika, että gpu:ni (1080) lämpötila tippui n.8c (58c->50c)kun laitoin pienen spc-pumppuni pyörimään 100% teholla. Loopissa siis Fluid Gaming osat, gpu ja cpu blokki, 360radi, spc pumppu ja kotelona Define S2.
Katsoin myös tämän keskustelun aloitusviestistä, miten pumppua tulisi mitoittaa, mutta meni aika hankalaksi matikaksi jo sielä tämä pumpun valinta :D
 
Tottakai on hyötyä tehokkaammasta pumpusta. Johan se on pidempi ikäinenkin kun ei tarvitse huudattaa täysiä saavuttaakseen riittävän virtauksen.
Kuten huomasit, niin aika paljon putosi lämmöt kun laitoit 100% teholla pyörimään pikkupumpun.
Tehokkaammalla D5 pumpulla riittää 4-osa tehosta samaan. Putookohan kuinka paljon vielä lisää lämmöt, kun laittaisi 50% teholla D5 pyörimään.
Myös jos looppi kasvaa toisella kennolla vaikka niin kaikki on lisävastusta pikkupumpulle. Teho heikkenee.

Ja osa valinnat kannattaa aina mielummin ylimitoittaa kuin katsoa justiin sopiva.
Jos vain muut asiat sen sallivat. (raha, kotelon tila yms..)
 
Spekseissä ilmoitetut virtausnopeudet ei paikkaansa pidä jokaisen järjestelmän kohdalla. Pitäisi tietää koko järjestelmän virtausvastusten summa painehäviöiden muodossa, jonka perusteella saadaan virtaama sijoittamalla painehäviöt pumppukäyrälle. Mutta kun meillä on käytännössä vain 3 erilaista pumppua tarjolla (SPC, DDC, D5), niin about tossa järjestyksessä ne virtaaman suhteen yleensä sijoittuu huonoimmasta parhaimpaan.

Laita tuo pumppu säätymään kuorman mukaan niin saat ihan toimivan systeemin.
 
  • Tykkää
Reactions: Eas

Statistiikka

Viestiketjuista
258 471
Viestejä
4 497 533
Jäsenet
74 212
Uusin jäsen
floppana

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom