Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Ei ole tainnut kukaan pumpun riittävyydestä sanoa mitään? Kestävyys, äänekkyys ja tulevaisuuden tarve oli minulla mielessä.

Oman D5n kun hankin joulukuussa 2015 niin olin ihan ummikko ekaa looppia kasatessani. Jos olisin tuolloin ostanut DDCn, niin pumppukaupoille olisin joutunut, sen verran nälkä kasvoi syödessä. Pumppu kumminkin kiertää useamman kokoonpanon läpi, se kannattaa pitää mielessä. Sama D5 muuten pyörii tälläkin hetkellä 16 tuntia päivässä 320 päivää vuodessa, säännöllinen putsaus ja huolto auttaneet asiassa.

No kyllä vain on juurikin riittävyyttä tiedusteltu. ;)

....ja riittääkö toi jos nyt aluksi laitan prossun vedelle ja myöhemmin sitten vielä näytönohjaimen?

Tässä vielä EK:n omat käyrät DDC ja D5 eroista

upload_2019-6-3_12-43-4.png
 
No kyllä vain on juurikin riittävyyttä tiedusteltu. ;)



Tässä vielä EK:n omat käyrät DDC ja D5 eroista

upload_2019-6-3_12-43-4.png

Tietenkin pois lukien kysyjä, DDC ja D5 ihan riittäviä noin pieneen kiertoon. :vihellys: Se nyt pitäisi olla selvää jos on kolme päivää lukenut 175 sivua postauksia. Tuon urakan jälkeen pitäisi jo itsetunnon olla sitä luokkaa että olisi ketjussa vänkäämässä kaikesta. :rofl::rofl::rofl:
 
Tietenkin pois lukien kysyjä, DDC ja D5 ihan riittäviä noin pieneen kiertoon. :vihellys: Se nyt pitäisi olla selvää jos on kolme päivää lukenut 175 sivua postauksia. Tuon urakan jälkeen pitäisi jo itsetunnon olla sitä luokkaa että olisi ketjussa vänkäämässä kaikesta. :rofl::rofl::rofl:

Ei ole koskaan tyhmiä kysymyksiä, vain vastauksia ja olettamuksia.;)

Se riittävyys lähinnä oli toissijainen ja halusin vain varmistaa sen muutaman muun asian ohella. Yleensä kun jotain linkkaa ja vaikka ei osaa kysyä sitä oikeaa asiaa niin joku kyllä osaa kertoa miksi ehdottomasti sitä ei kannata ostaa, tässä tapauksessa sellaista syytä ei tullut joten menen ulkonäkö edellä nyt.:tup:
 
B993BA38-C0C9-4DA0-BB7C-E1008C796F53.jpeg

Selvisi vihreiden hippujen lähde, HWlabs gts radi, aika monta litraa sai huuhtoa läpi ettei enää hippuja näkynyt..
Kävin starkista hakeen kraananpäähän liittimen: Pikaliitinnippa kromattu M22x1 sk | STARKin verkkokauppa

Löytyi kotoa vielä sopivasti pätkä Tygon 16/13 letkua joka sopi nippaan ja pysyi siinä sellaisenaan.
Sai ainakin huuhdottua radit kunnolla ja vastaisuudessakin :)
 
Kokeilehhan vielä täyttää kuumalla vedellä, ravistella ja tyhjentää johonkin valkoseen astiaan. Ainakin tuosta EK radista tulee hippuja noin vaikka kuinka pitkään huuhtelisi...
 
Kokeilehhan vielä täyttää kuumalla vedellä, ravistella ja tyhjentää johonkin valkoseen astiaan. Ainakin tuosta EK radista tulee hippuja noin vaikka kuinka pitkään huuhtelisi...

Juuri näin tein tuon hanahuuhtelun jälkeen, lopulta ei hippuja enää tullut :)
 
Juuri näin tein tuon hanahuuhtelun jälkeen, lopulta ei hippuja enää tullut :)

Eipä noi tahdo pelkällä vedellä lähteä... etikkaa tai kahvinkeittimen pesuainetta ja kuumaavettä täyteen +15-30min vaikutus ja sit kunnon huuhtelu niin alkaa olee puhdasta.
 
EK:n Cryofuelia kun meinasin laittaa niin aikalailla kielletään kemikaalien ja etikan käyttö puhdistamiseen. Jospa sieltä olis enimmät tullu...
 
EK:n Cryofuelia kun meinasin laittaa niin aikalailla kielletään kemikaalien ja etikan käyttö puhdistamiseen. Jospa sieltä olis enimmät tullu...

No sen takia se huuhdellaan käsittelyn jälkeen. Itse käyttänyt vuosia ekn tököttejä eikä ole mitään probleemia ollut. Tuo ekn kielto tarkottaa lähinnä sekoittamista nesteeseen ja ekn omassa pesuohjeessakin suositellaan etikkaa kupari osille.
 
etikkaa tai kahvinkeittimen pesuainetta ja kuumaavettä täyteen +15-30min vaikutus ja sit kunnon huuhtelu niin alkaa olee puhdasta.
Tästä tuli mieleen että suurin osa noista kahvinkeittimen pesuaineistahan on enimmäkseen etikkaa ja sit seassa jotain muuta.

Jos niitä käyttää, kannattaa aika tarkkaan kattoa ettei seassa ole sitruunahappoa, jota itse käytän kahvinkeittimen puhdistukseen. Se tuhoaa blokkien nikkelipinnat.
 
Tästä tuli mieleen että suurin osa noista kahvinkeittimen pesuaineistahan on enimmäkseen etikkaa ja sit seassa jotain muuta.

Jos niitä käyttää, kannattaa aika tarkkaan kattoa ettei seassa ole sitruunahappoa, jota itse käytän kahvinkeittimen puhdistukseen. Se tuhoaa blokkien nikkelipinnat.

Fosforihappoa mitä cokiskin sisältää noissa kahvinkeitinpesuaineissa yleensä on. Radien ja paljaan kuparin pesuun noi edellä mainitut ok mutta muille sitten miedommat "saippuat". Viimeksi kyllä pesin nickeliblokinkin etikalla kun ei tummentuma fairyllä lähtenyt. Ei ainakaan kasattaessa vielä nickkelit karisseet. Tietonen riski mutta tarpeeksi mietona ja lyhyt vaikutus niin minimoi damaget.
 
Fosforihappoa mitä cokiskin sisältää noissa kahvinkeitinpesuaineissa yleensä on. Radien ja paljaan kuparin pesuun noi edellä mainitut ok mutta muille sitten miedommat "saippuat". Viimeksi kyllä pesin nickeliblokinkin etikalla kun ei tummentuma fairyllä lähtenyt. Ei ainakaan kasattaessa vielä nickkelit karisseet. Tietonen riski mutta tarpeeksi mietoa lyhyt vaikutus niin minimoi damaget.
Sitruunahappo on kyllä hyvä paljaan kuparin puhdistukseen :tup:
 
Pitänee sitten ostaa etikkaa ja liottaa sen kanssa vielä noi jäähdyttimet.
 
Kysytääs täältäkin, kun ei tuolta AIO ketjusta välttämättä löydy samanlaisia nikkareita.

Hommasin tuossa joku aika sitten TR4 kantaan Enermax Liqtech II 360 jossa saa pysymään kiven jossain järkevissä lämmöissä. Tässä mallissa ei kuitenkaan ole erikseen veden lämpötila-anturia ja tuulettimet menee emolle suoraan kiinni. Homma toimii kyllä ihan OK, kun laittaa CPU mukaan tuulettimet säätymään. Kuitenkin custom looppien tapaan haluaisin saada tuulettimet säätymään veden lämpötilan mukaan. Onkohan mitään fiksua keinoa miten mahtaisi onnistua ulkoisella anturilla?

Koetin eilen laittaa "liuska" lämpötila-anturin radiaattorin kylkeen kiinni, toivoen että radin lämpö jotenkin vastaisi nesteiden lämpöjä, mutta ei tuntunut oikein tuottavan haluttua tulosta. Kuormaa oli ~ 315W ja radin lämpötila 28-30 astetta koko mittauksen ajan, joten ei tuntunut kovin luotettavalta tulokselta. Lämpötila ei myöskään juurikaan muuttunut kun lopetin kuorman ajamisen.

---

Toinen vaihtoehdo olisi tietysti laittaa tuohon custom looppi kanssa kuten muissakin koneissa, mutta kun ainoastaan CPU käytännössä tuossa koneessa on kuormituksella, niin ajattelin että AIO voisi olla ihan hyvä vaihtoehto kun laitetta tulee myös siirreltyä jonkun verran.
 
Koetin eilen laittaa "liuska" lämpötila-anturin radiaattorin kylkeen kiinni, toivoen että radin lämpö jotenkin vastaisi nesteiden lämpöjä, mutta ei tuntunut oikein tuottavan haluttua tulosta.
Laitoitko sen siis radin kylkeen vai tuloletkun juureen? Itsellä customissa yksi anturi nippusiteellä letkuliittimessä ja antaa kyllä tasan samoja tuloksia kuin letkun väliin tuleva oikea anturi. Pitää vain katsoa ettei siihen anturiin puhalla suoraan mikään tuuletin jäähdyttäen sitä anturia.
 
Kysytääs täältäkin, kun ei tuolta AIO ketjusta välttämättä löydy samanlaisia nikkareita.

Hommasin tuossa joku aika sitten TR4 kantaan Enermax Liqtech II 360 jossa saa pysymään kiven jossain järkevissä lämmöissä. Tässä mallissa ei kuitenkaan ole erikseen veden lämpötila-anturia ja tuulettimet menee emolle suoraan kiinni. Homma toimii kyllä ihan OK, kun laittaa CPU mukaan tuulettimet säätymään. Kuitenkin custom looppien tapaan haluaisin saada tuulettimet säätymään veden lämpötilan mukaan. Onkohan mitään fiksua keinoa miten mahtaisi onnistua ulkoisella anturilla?

Koetin eilen laittaa "liuska" lämpötila-anturin radiaattorin kylkeen kiinni, toivoen että radin lämpö jotenkin vastaisi nesteiden lämpöjä, mutta ei tuntunut oikein tuottavan haluttua tulosta. Kuormaa oli ~ 315W ja radin lämpötila 28-30 astetta koko mittauksen ajan, joten ei tuntunut kovin luotettavalta tulokselta. Lämpötila ei myöskään juurikaan muuttunut kun lopetin kuorman ajamisen.

---

Toinen vaihtoehdo olisi tietysti laittaa tuohon custom looppi kanssa kuten muissakin koneissa, mutta kun ainoastaan CPU käytännössä tuossa koneessa on kuormituksella, niin ajattelin että AIO voisi olla ihan hyvä vaihtoehto kun laitetta tulee myös siirreltyä jonkun verran.

Koita saada tuo liuska-anturi letkukaran ympärille radiaattorin päähän. Tuossa ei taida olla mitään täyttöportteja tms joita voisi hyödyntää. Ellei tuo liuska toimi, niin ainahan voi letkun napsasta poikki ja laittaa siihen t-haaran. T-haaraan sitten anturi.
 
Laitoin sen radiin kiinni, kun noi letkut on tollaset sleevatut enkä halunnut sitä alkaa purkamaan. T-liitin voisi toimia, mutta ei tekis mieti alkaa täyttämään tota uudelleen kun noissa AIO systeemeissä se on niin hanurista sieltä jostain coldplaten kautta tms.

Voisi katsoa saako siihen sleevauksen alle jotenkin juureen tms sitä laitettua. Jos ei helposti onnistu niin pitää varmaan alkaa katselemaan tohon custom loopin kilkkeitä. Silloin kun ton kasasin niin ei vain mitään hyviä TR4 blokkeja ollut muuta kuin ulkomailta saatavilla ja piti nopeella aikataululla saada kasaan.
 
Laitoin sen radiin kiinni, kun noi letkut on tollaset sleevatut enkä halunnut sitä alkaa purkamaan. T-liitin voisi toimia, mutta ei tekis mieti alkaa täyttämään tota uudelleen kun noissa AIO systeemeissä se on niin hanurista sieltä jostain coldplaten kautta tms.

Voisi katsoa saako siihen sleevauksen alle jotenkin juureen tms sitä laitettua. Jos ei helposti onnistu niin pitää varmaan alkaa katselemaan tohon custom loopin kilkkeitä. Silloin kun ton kasasin niin ei vain mitään hyviä TR4 blokkeja ollut muuta kuin ulkomailta saatavilla ja piti nopeella aikataululla saada kasaan.
Voihan tuota kokeilla eristää jollain sinitarralla tai vastaavalla siihen radin päätyyn niin saattaa paremmin näyttää sinnepäin. Ja jompi kumpi pääty on sitten se oikee paikka kyljissä ei vesi kierrä.
 
T-liitin voisi toimia, mutta ei tekis mieti alkaa täyttämään tota uudelleen kun noissa AIO systeemeissä se on niin hanurista sieltä jostain coldplaten kautta tms.

Jos T-haaraan päädyt niin siitähän sen tietysti täytätkin. Täytön jälkeen anturi tulpaksi.
 
Voisi kyllä toimia. Ei ole AIO tullut koskaan täytettyä, pyrkinyt karttamaan. T-haara korkeimpaan kohtaan ja piripintaan täyteen + sensori paikoilleen?

Pitäisi varmaan sitten katsoa toi letkun paksuun ja siihen liittimet+ T-haara. Taitaa tollanen ruuvattava sensori itseasiassa olla ylimääräisenä jossain pussissa.
 
Itse mittaan radin tulolittimen kammion kyljestä ja ero suoraan vedestä mitattuun alle 1C eli jo mittarvirheen piikkiin alkaa menemään.
 
Itse mittaan radin tulolittimen kammion kyljestä ja ero suoraan vedestä mitattuun alle 1C eli jo mittarvirheen piikkiin alkaa menemään.

Okei. Kokeilin muutamaa kohtaa, eli tossa kyljessä on selvästi tuollainen paneeli tms levy, mutta laiton tässä kuvan osoittamaan kohtaan sen anturin.

Onko hajua mistä tietää kumpi puoli tuossa on tulo ja kumpi lähtö? Muuta kuin lämmöistä tietty.

liqtech_ii_lämmöt.png
 
Liottelin etikka/kuuma vesi seoksella tuota likaista jäähdytintä. Annoin olla noin 30min ja kun tyhjensin niin neste oli kirkkaan sinistä. Aikalailla lasinpesunesteen väristä. Onko tuo normaalia?

Sen jälkeen laskin jonkin aikaa hanasta jäähdyttimen läpi kuumaa vettä. Ja vielä sen jälkeen kun täytin kuumalla vedellä ja ravistelin niin edelleen joitakin hippuja tulee...
 
Liottelin etikka/kuuma vesi seoksella tuota likaista jäähdytintä. Annoin olla noin 30min ja kun tyhjensin niin neste oli kirkkaan sinistä. Aikalailla lasinpesunesteen väristä. Onko tuo normaalia?

Sen jälkeen laskin jonkin aikaa hanasta jäähdyttimen läpi kuumaa vettä. Ja vielä sen jälkeen kun täytin kuumalla vedellä ja ravistelin niin edelleen joitakin hippuja tulee...

On normaalia, kupari värjää etikan sinertäväksi :)
 
Kuinka paljon tuota pitäisi huuhdella että kaikki etikka on varmasti poistunut?
 
Nonni, nopeasti tuli barrowin bs-nvg2070-pa aliexpressistä, alle kahessa viikossa. Eikä jäänyt tulliinkaan. Kyseinen blokki nyt siis kiinni Gainwardin rtx2060 phoenix gs kortissa ja sopii siihen hyvin. Käy siis täten myös Palitin gamingpro versioon.

US $89.3 5% OFF|BARROW Water Block use for NVIDIA RTX2070 Founders Edition/Reference Edition/EVGA 2060/GTX1660Ti Full Cover GPU Block D RGB 3PIN-in Fans & Cooling from Computer & Office on Aliexpress.com | Alibaba Group

Mukana myös rgb ohjain kaukosäätimellä ja 2 G1/4 tulppaa vaikkei niistä tuotetiedoissa sanottu mitään.

Tässä nyt parikymmentä minuttia ajettu AIDA64 CPU+RAM+GPU stability testiä ja hyvin pysyy. Vesi 36C, näyttis 48C, prossu 80C. Prossulle syötetään aika lämmintä ateriaa 1.4V jänön ja täydellä LLC:llä+vaihesyötöllä.
 
Viimeksi muokattu:
Noniiin, viimeinkin ensimmäine ite rakennettu looppi valmis ja toiminnassa. Vuototestiä tässä nyt suoritettu yli 24h, eikä yhtään pisaraa ole vuotanut mistään. Varsin tyytyväinen olen lopputuloksee, mutta kehitettävääkin jäi vielä (veden virtaus härpäke, veden lämpötila-anturi). Vielä pitää säädellä tuulettimien profiileja yms hienosäätöä, mutta lämmöt vaikuttavat oikein hyvältä. Kellotaajuuksia pitää myös hieman nostella kunhan kerkeää! :tup:

1.jpg 2.jpg 4.jpg
 
Hmm, onkohan oikeestaan minkäänlaista vaikutusta jos blokin kuristimen asentas prossun piikiven suuntaisesti? 9900k sehän on pystyssä.
blokki.jpg
 
Hmm, onkohan oikeestaan minkäänlaista vaikutusta jos blokin kuristimen asentas prossun piikiven suuntaisesti? 9900k sehän on pystyssä.
blokki.jpg
Ehkä 1-2° ero voisi olla. Voit laittaa blokin millä tavalla haluat. Varmista, että in-ja out ovat kunnossa. Yleensä barrowin blokeissa (in) on vasemmalla puolella ja (out) on oikealla puolella.

Edit: Tuo blokki näyttää olevan EK velocity, siis in-ja out ovat kuten yllä-mainitsin. Eli, vasemmalta oikeaan.

ekwb velocity.png
 
Ehkä 1-2° ero voisi olla. Voit laittaa blokin millä tavalla haluat. Varmista, että in-ja out ovat kunnossa. Yleensä barrowin blokeissa (in) on vasemmalla puolella ja (out) on oikealla puolella.

Edit: Tuo blokki näyttää olevan EK velocity, siis in-ja out ovat kuten yllä-mainitsin. Eli, vasemmalta oikeaan.

ekwb velocity.png

Ajattelin oisko kuitenkin suurimpana hyötynä ytimien lämpötilojen tasaaminen. Pitää ottaa testiä jossain vaiheessa.
 
Oliko täällä muilla 9900k ja 2080 ti samassa kierrossa kahdella radilla? Minkälaisia lämpöjä teillä pyörii (veden lämpö, cpu, gpu)?
 
Ajattelin oisko kuitenkin suurimpana hyötynä ytimien lämpötilojen tasaaminen. Pitää ottaa testiä jossain vaiheessa.
400_all.png


On näissä pieni ero laittaako pystyyn vai vaakaan, ite laittaisin niin kuin parhaalta näyttää ja letkut/putket saa helpoiten vedettyä.
 
Oliko täällä muilla 9900k ja 2080 ti samassa kierrossa kahdella radilla? Minkälaisia lämpöjä teillä pyörii (veden lämpö, cpu, gpu)?

Mulla oli 2x 360 radilla. Toinen oli ek Pe malli ja toinen sr2. Cpu ja gpu kellotettu tappiin. Nesteen lämmöt kovimmissa peleissä 40c. En ollut tyytyväinen ja hommasin vielä phobyan g-changerin. Sen jälkeen ei ole nesteen lämpötila noussut yli 34c.

Myös cpu ja gpu lämmöt laskivat 1-5c
 
Ajattelin oisko kuitenkin suurimpana hyötynä ytimien lämpötilojen tasaaminen. Pitää ottaa testiä jossain vaiheessa.

Joskus kyselin noita core eroja, kun itellä heitti noin 10c viileimmän ja lämpimimmän ero. Joku kertoi tuo gpu blockin kääntämisen voivan auttaa tasaamisessa. En ole sen jälkeen looppia purkanut joten en tätä ole vielä kokeillut, mutta seuraavan huollon yhteydessä kokeilen, jos muistan.
 
Mulla oli 2x 360 radilla. Toinen oli ek Pe malli ja toinen sr2. Cpu ja gpu kellotettu tappiin. Nesteen lämmöt kovimmissa peleissä 40c. En ollut tyytyväinen ja hommasin vielä phobyan g-changerin. Sen jälkeen ei ole nesteen lämpötila noussut yli 34c.

Myös cpu ja gpu lämmöt laskivat 1-5c
Sulla näyttäs olevan myös tuo Dynamic kotelona. Onko sulla miten intake / exhaust noiden radien kanssa ja push-pullina vai pelkästään pushina?
 
Joskus kyselin noita core eroja, kun itellä heitti noin 10c viileimmän ja lämpimimmän ero. Joku kertoi tuo gpu blockin kääntämisen voivan auttaa tasaamisessa. En ole sen jälkeen looppia purkanut joten en tätä ole vielä kokeillut, mutta seuraavan huollon yhteydessä kokeilen, jos muistan.
Perustuu siihen ettei blokki tai/ja HS ole suora. Kääntämällä ne saattaa "sopia paremmin" yhteen.

Oikea kunnon korjaus olisi tietysti hiominen. Eli HS ja blokki suoriksi. :)
 
Eihän kenelläkään sattuisi olemaan ylimääräisenä EK radiin käypäisiä UNC 6-32 x 5mm ja 30mm ruuveja?
Tai tietäisi mistä niitä saisi nopesti tilattua?

Tuon CE radin mukana tulleet on viallisia ja eivät mene kierteilleen...

Takuuseen saisi vaihdettua koko radin, mutta ei viitsisi odotella taas uutta ja nyt kun sen on vihdoin saanut pestyä niin ei kiinnostaisi yhtään alkaa vaihtamaan ja aloittaa koko operaatiota alusta...
 
Miltä tämmöset lämmöt vaikuttaa muista?
Esim BFV (dxr off, muuten kaikki täysillä) prossun lämmöt on n. 60 astetta (4.8ghz 1.22v), näyttiksen (stock) n. 45-46 astetta ja veden lämpö noin +10-12 astetta sisälämpötilan päälle. Rasituksessa esim Realbench prossu pyörii siellä n.70 asteen paikkeilla. Veden lämpötila tulee anturilta, joka on teipattu kierron viimeisen radin ulosmeno letkuun, joka menee res/pumpulle, joten en osaa sanoa että kuinka tarkka tuo lukema on.

Tuulettimia on katto radissa pelkkä push, jotka pyörii tuolla 36c veden lämmöllä jossain 1200 rpm nykyisellä curvella. Sivuradissa push-pull, joskin eripari tuulettimet ja näin ollen myös hieman eri nopeudet. En tiedä onko nuo eripari tuulettimet ongelma, koska noita Thermaltaken ringejä ei saa synkattua ollenkaan pyörimään tuon veden lämpötila-anturin mukaan vaan pyörivät prossun lämpöjen mukaan. Mietin että kannattasko mun vaihtaa tuohon kattoradiin push-pull noilla Arcticin P12 tuulettimilla ja hoitaa sivuradi vain pushina noilla Riing 12 tuulettimilla. Oishan tuossa varaa nostaa tuulettimien nopeutta vielä, mutta tällä hetkellä on kyllä mukavan hiljainen.

Hieman tuo veden lämpötila on mielestäni korkea (+10-12c huoneen lämmön päälle), mutta pitää ottaa huomioon että kierrossa on todella kuuma GPU ja kuuma CPU, sekä 2 ohutta 360 radia. :vihellys:
 
Viimeksi muokattu:
Miltä tämmöset lämmöt vaikuttaa muista?
Esim BFV (dxr off, muuten kaikki täysillä) prossun lämmöt on n. 60 astetta (4.8ghz 1.22v), näyttiksen (stock) n. 45-46 astetta ja veden lämpö noin +10-12 astetta sisälämpötilan päälle. Rasituksessa esim Realbench prossu pyörii siellä n.70 asteen paikkeilla. Veden lämpötila tulee anturilta, joka on teipattu kierron viimeisen radin ulosmeno letkuun, joka menee res/pumpulle, joten en osaa sanoa että kuinka tarkka tuo lukema on.

Tuulettimia on katto radissa pelkkä push, jotka pyörii tuolla 36c veden lämmöllä jossain 1200 rpm nykyisellä curvella. Sivuradissa push-pull, joskin eripari tuulettimet ja näin ollen myös hieman eri nopeudet. En tiedä onko nuo eripari tuulettimet ongelma, koska noita Thermaltaken ringejä ei saa synkattua ollenkaan pyörimään tuon veden lämpötila-anturin mukaan vaan pyörivät prossun lämpöjen mukaan. Mietin että kannattasko mun vaihtaa tuohon kattoradiin push-pull noilla Arcticin P12 tuulettimilla ja hoitaa sivuradi vain pushina noilla Riing 12 tuulettimilla. Oishan tuossa varaa nostaa tuulettimien nopeutta vielä, mutta tällä hetkellä on kyllä mukavan hiljainen.

Hieman tuo veden lämpötila on mielestäni korkea (+10-12c huoneen lämmön päälle), mutta pitää ottaa huomioon että kierrossa on todella kuuma GPU ja kuuma CPU, sekä 2 ohutta 360 radia. :vihellys:
Kannatataa kattoo testejä et mikä radi hyötyy push pullista enemmän ja mikä vähemmän. Ja jos mahollista ni joku controlleri minkä avulla saat säädettyy tuulettimia mieleisesti. Itsellä esim commander pro missä muutama splitteri lisänä et kaikki saa sen kautta ique softalla vedenlämmön mukaan
 
Eihän kenelläkään sattuisi olemaan ylimääräisenä EK radiin käypäisiä UNC 6-32 x 5mm ja 30mm ruuveja?
Tai tietäisi mistä niitä saisi nopesti tilattua?

Tuon CE radin mukana tulleet on viallisia ja eivät mene kierteilleen...

Takuuseen saisi vaihdettua koko radin, mutta ei viitsisi odotella taas uutta ja nyt kun sen on vihdoin saanut pestyä niin ei kiinnostaisi yhtään alkaa vaihtamaan ja aloittaa koko operaatiota alusta...

Jimmsiltä ainakin saa:
Phobya UNC 6-32 x 30mm ristipää ruuvi, musta nikkeli (4kpl) - 2,10€
 
En tiedä kuuluuko suoranaisesti tähän osioon, mutta poistajat poistaa ja jne. Mutta ASIAAN!
Hetken katsellut tuuletinohjainta seuraavaan buildiin ja mikään ei oikeen tuntunut vastaavan omia vaatimuksia. Piti olla ainakin suht halpa, pieni, liitäntä OLED näytölle ja liitäntä NTC antureille. Kun mitään ei löytynyt, päätimpä väsätä sitten oman :geek:

Eli nyt on OLED, 2 pwm lähtöä, mistä toinen ohjaa pumppua ja toinen kahta tuuletinta. Pumpua voi ohjata joko PWM tai käyttöjännittettä säätämällä ja pumpun lähdössä on riittävästi jerkkua, että sillä voi suoraan ajaa vaikka DDC pumppua. Ohjaimessa on lisäksi sisääntulo emolevyn CPU_fan liitännälle, millä saa tuotua emolevyltä CPU lämmön tuuletinkäyrien avulla ja samalla pumpun RPM signaali menee ns. "pass-trough" tyylisesti emolle, että saa varotukset käyttöön mahdollisesta pumppu rikosta. Kaiken lisäksi pistin vielä levylle mahdollisuuden aRGB ohjausta varten jos joskus sellaisen haluaa. Rauta puoli olis nyt suurinpiirtein valmis, enään vaan hirvee määrä ohjelmointia että saa softan valmiiksi :tup:

Edit: Niin ja sitten hinta?
kaikki komponentit ja piirilevy (ei näyttöä): 19€
2.42" I2C OLED näyttö: 20€​

IMG_20190607_125655.jpg IMG_20190607_143340.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Kannatataa kattoo testejä et mikä radi hyötyy push pullista enemmän ja mikä vähemmän. Ja jos mahollista ni joku controlleri minkä avulla saat säädettyy tuulettimia mieleisesti. Itsellä esim commander pro missä muutama splitteri lisänä et kaikki saa sen kautta ique softalla vedenlämmön mukaan
Revikoiden mukaan näyttäs ainakin että tuo Alphacoolin ST30 360 hyötys tuosta push-pullista enemmän verrattuna HWLabsin GTS 360 radiin. Joten tällä hetkellä push-pulli ois oikeassa osoitteessa. Nuo Arcticin P12 tuulettimet saan pyörimään "veden lämmön" mukaan emolevyn kautta hienosti, mutta nuo Thermaltaken Riing 12 tuulettimia ei saa emolevyn tuuletinliitäntöihin, joten niitä voi hallita vain tuon oman ja erittäin kämäsen ohjelman kautta. En tiedä saisiko noita liitettyä esim tuohon Commander Prohon, kun liittyvät emolle usb liitännän kautta ja sitä kautta pyörimään lämpötila anturin mukaan.
 
En tiedä kuuluuko suoranaisesti tähän osioon, mutta poistajat poistaa ja jne. Mutta ASIAAN!
Hetken katsellut tuuletinohjainta seuraavaan buildiin ja mikään ei oikeen tuntunut vastaavan omia vaatimuksia. Piti olla ainakin suht halpa, pieni, liitäntä OLED näytölle ja liitäntä NTC antureille. Kun mitään ei löytynyt, päätimpä väsätä sitten oman :geek:

Eli nyt on OLED, 2 pwm lähtöä, mistä toinen ohjaa pumppua ja toinen kahta tuuletinta. Pumpua voi ohjata joko PWM tai käyttöjännittettä säätämällä ja pumpun lähdössä on riittävästi jerkkua, että sillä voi suoraan ajaa vaikka DDC pumppua. Ohjaimessa on lisäksi sisääntulo emolevyn CPU_fan liitännälle, millä saa tuotua emolevyltä CPU lämmön tuuletinkäyrien avulla ja samalla pumpun RPM signaali menee ns. "pass-trough" tyylisesti emolle, että saa varotukset käyttöön mahdollisesta pumppu rikosta. Kaiken lisäksi pistin vielä levylle mahdollisuuden aRGB ohjausta varten jos joskus sellaisen haluaa. Rauta puoli olis nyt suurinpiirtein valmis, enään vaan hirvee määrä ohjelmointia että saa softan valmiiksi :tup:

Edit: Niin ja sitten hinta?
kaikki komponentit ja piirilevy (ei näyttöä): 19€
2.42" I2C OLED näyttö: 20€​

IMG_20190607_125655.jpg IMG_20190607_143340.jpg

Nice, tuollaista olisin tarvinnut joku aika sitten kun kasasin ulkoista radia. Jos softasta saa suht helpon, mättö-GUIta en tarvi, voisin ostaa yhden kappaleen pois. Näytön saa varmaan tuotua ulkoiselta radilta pitemmällä kaapelilla esim. kotelon lasia vasten?
 
Nice, tuollaista olisin tarvinnut joku aika sitten kun kasasin ulkoista radia. Jos softasta saa suht helpon, mättö-GUIta en tarvi, voisin ostaa yhden kappaleen pois. Näytön saa varmaan tuotua ulkoiselta radilta pitemmällä kaapelilla esim. kotelon lasia vasten?
Näytön saa juu tuotua mihin tahansa jatkojohtojen avulla ja näyttönä pitäs toimia mikä tahansa I2C väylää käyttävä ebay OLED. Tää versio on tehty suoraan omaan buildiin ja ei välttis paras myytäväksi. Tietysti jos useampi haluaa vois tehdä paremman version myytäväksi ja vaikka oman langan että saa ehdottaa mahdollisia lisäominaisuuksia :tup:
 
Näytön saa juu tuotua mihin tahansa jatkojohtojen avulla ja näyttönä pitäs toimia mikä tahansa I2C väylää käyttävä ebay OLED. Tää versio on tehty suoraan omaan buildiin ja ei välttis paras myytäväksi. Tietysti jos useampi haluaa vois tehdä paremman version myytäväksi ja vaikka oman langan että saa ehdottaa mahdollisia lisäominaisuuksia :tup:

Aquacomputerin Quadro olisi lähin vastaava, mutta näytöllisiä ei hirveästi ole. Katsotaan miten kiinnostusta on ja ilmoittele jos päätät alkaa myymään. :tup:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 471
Viestejä
4 497 530
Jäsenet
74 212
Uusin jäsen
floppana

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom