Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Vähän huonosti Fractal Designin sivuilla oli kerrottu jäähdyttimien mahtumisesta ja eihän sinne eteen menekkään 360mm jäähdytin jos on ODD kelkka paikallaan...
Eli siis riittääkö jäähdytysteho 2x EK-CoolStream Rad XE 240 jäähdyttimissä prossulle (tällä hetkellä i5-6600k) ja Radeon VII:lle järkevillä tuuletin nopeuksilla?

Oon ajanut 7700K + 1080Ti puolen vuotta yhdellä 240-kennolla. Prossullekin tarjoillen 1.45V ja kortti myös maksimeis kaikilta osin, joten watteja kyllä riitti. Ei mitään ongelmaa, tuularit staattisel n. 1050rpm. Kortilla siis fullcover oli tuolloin.
 
Onko nuo Bykskin komponentit laadultaan miten hyviä verrattuna esimerkiksi EK? Hintaero on aivan jäätävä... EK n.900€ vs. Bykski n. 300€
 
Pärjääkö tälläsellä setillä alkuun (Program A), tarkoitus olisi nuista siis ensimmäinen loop rakentaa

Bykski B-HSRBW-ED, RBW 5v 3pin Soft Tube Program Kits, Multiple Programs Customizable Modification For Intel/AMD Cooling Kit
Pärjää joo... mutta mielestäni ryzen r7 CPU ta ei oikein ole järkevää nesteille laittaa. Vaan GPU sitä lämpöä enemmän tuottaa ja ehkä olisi enemmän järkeä/hyötyä nestejäähylle laittaa.
Mutta tämä nyt on vain oma mielipide.

ps. ja osta tokmannista halpaa akkuvettä ÄLÄKÄ laita mitään levänesto lisäaineita.
 
Pärjää joo... mutta mielestäni ryzen r7 CPU ta ei oikein ole järkevää nesteille laittaa. Vaan GPU sitä lämpöä enemmän tuottaa ja ehkä olisi enemmän järkeä/hyötyä nestejäähylle laittaa.
Mutta tämä nyt on vain oma mielipide.

ps. ja osta tokmannista halpaa akkuvettä ÄLÄKÄ laita mitään levänesto lisäaineita.
Juu, ajan myötä ajattelin näyttiksenkin laittaa vesille, jos ostaisi jonkun tehokkaamman mallin sit sitä varten
 
Nälkä kasvoi taas liian suureksi ja oli "pakko" päivitellä!
PC-O11 Dynamic alle ja 240x30 -> 360x40. Olisi voinut ottaa etukäteen selvää, että 360 PE ei mene 280 kanssa sisäpuolellekaan kiinni... menee se lattiassakin. :)
Lämmöt laski odotetusti, jopa 15c tietyissä tilanteissa. Molemmat radit ottaa ilmaa sisään ja yksi 120mm puhaltaa ulos.
Phobyan lämpöanturikin tuli asennettua, idlessä 30c ja 100%/100% rasituksessa 42c, tämä vissiin ihan OK kokö? Ambientista en osaa sanoa.
Jimmsillä ei ollut värintöntä valmislitkua varastossa niin otin ekaa kertaa värillistä. Yllättävän hyvin menee yhteen oranssi Noctuoiden kanssa omasta mielestä.
Corsair RM750x defukaapelit on kyllä ihan syvältä, ne lähtee seuraavaksi vaihtoon! Ja pumpun PWM kaapelin voisi myös sukittaa. :D

20190331_141808.jpg
 
Suosittelen ostamaan vielä lisäksi muutamat 90 sekä 45 asteen liittiimet. Helpottavat tulevia vetoja huomattavasti.
Mun mielestä löysällä letkulla ei tarvitse 45 asteen liittimiä, on vain lisäämässä vuodon mahdollisuuksia. (aloittelijalla)
Edit:Tarkennus
(riippuu tietty liittimen mallista) noissa 45 käännettävissä voi se o-rengas alkaa vuotamaan (oletan että tarkoitit 45 liittimellä sitä käännettävää mallia)
 
Viimeksi muokattu:
Onko yllä liitetyssä formulamod.com linkin program A:ssa kaikki mitä tarvihen toimivaan looppiin et kantsisko olla jotain muita liittimiä
 
T -Liitin ja letkunpätkä keskelle ja tulppa siihen. Helepottaa kivasti loopin tyhjentämistä.
Että vastataan lisäksi tarvitset
T-liitin ja letkunpäähän menevä tulppa.

Esmerkiksi tuosta Stoub kasaamasta lisäisisin t-liittimen ala letkuun.
Eihän se tyhjentäminen mahdotonta ole ilman alinta t-haaraa, mutta huoltoa helpottava asia kylläkin.
 
Viimeksi muokattu:
T -Liitin ja letkunpätkä keskelle ja tulppa siihen. Helepottaa kivasti loopin tyhjentämistä.
Että vastataan lisäksi tarvitset
T-liitin ja letkunpäähän menevä tulppa.

Esmerkiksi tuosta Stoub kasaamasta lisäisisin t-liittimen ala letkuun.
Eihän se tyhjentäminen mahdotonta ole ilman alinta t-haaraa, mutta huoltoa helpottava asia kylläkin.
Millä nimellä kannattaa kyseistä liitintä etsiä formulamod.com sivulta
 
splitter fitting
-Splitter Fittings

Mutta tuollainen on mielestäni huono koska liittimen pyörähtäminen ja pienen vuodon mahdollisuus on suuri. Parempi olisi kiinteä kuparinen t liitin.
Tai niinkuin MrSys0p videossa kuulasulku tyhjennys venttiili oli jossain ala blokissa kiinni.

Tuossa on oma ruma t-haara tyhjennys versio joka varmasti ei vuoda, mutta ei ulkonäön vuoksi sovi ikkunalliseen koteloon

20190331_204000 – kopio.jpg
 
Viimeksi muokattu:
splitter fitting
-Splitter Fittings

Mutta tuollainen on mielestäni huono koska liittimen pyörähtäminen ja pienen vuodon mahdollisuus on suuri. Parempi olisi kiinteä kuparinen t liitin.
Tai niinkuin MrSys0p videossa kuulasulku tyhjennys venttiili oli jossain ala blokissa kiinni.

Tuossa on oma ruma t-haara tyhjennys versio joka varmasti ei vuoda, mutta ei ulkonäön vuoksi sovi ikkunalliseen koteloon

20190331_204000 – kopio.jpg
Eli ostanko mitään tuollaista sivulta pakettia tilatessa, jotain muita helpottavia liittimiä tms
 
Eli ostanko mitään tuollaista sivulta pakettia tilatessa, jotain muita helpottavia liittimiä tms

Älä osta jos et koe niistä helpotusta kasatessa/purettaessa looppia. Kulmaliittimet voivat estetiikankin puolesta olla muutenkin hyvät jos ikkunallinen kotelo.

Tolla paketilla saa suoraan loopin kasaan ilman, että välttämättä tarvitesee ostaa lisätilpehööriä.
 
Kauanko kestää pelkällä akkuvedellä looppi ilman leväestohommia ja muita litkuja. Vai kannattaako ostaa värillisiä ekwb nesteitä
 
Kauanko kestää pelkällä akkuvedellä looppi ilman leväestohommia ja muita litkuja. Vai kannattaako ostaa värillisiä ekwb nesteitä

Varmaan todella kauan, kun Hämeenlinnalaista hanavettäkin pari vuotta oli kierrossa ja ei ongelmia. Olen käyttänyt aina hanavettä (vuodesta -01 likimain), paitsi pari kk takaperin laitoin akkuvettä ensimmäisen kerran. :kahvi:
 
Vuoden verran itellä ollu looppi kasassa, kerran välissä joutunut purkaan ja laskin vedet pois, ja uudet sisään. Mitään mähmää ei edes näyttiksen blokissa ollut, kun viime viikolla lisäilin vettä kiertoon ja katsastin kilkkeet muutenkin. En siis putsannut mitään osia telakalla. Vesi pois ja uudet tilalle.

Pelkkää prismasta ostettua akkuvettä.
Toki ite lähtisin kuitenkin pitämään loopin ns. puhtaana, enkä esim. puhaltaisi letkuihin tyhjätessä tms. Ilmeisesti kupari riittää pitämään pasit ja mysit kurissa, kunhan lähtötilanne on suht "steriili".
 
Kiitos vastauksista, entä ne kenellä on ollut värjäytyjä litkuja niin onko väriä tarttunut tai muuta letkujen pintaan tai tehnyt tukkoja?
 
Itellä käytössä Ek duraclear letkua eikä värjäymiä parin kk käytön jälkeen. Nesteenä ek cryofuel tiiviste sekotettuna akkuveteen. Avasin tossa viime viikolla cpu blockin ja löysin sieltä pienen määrän metalli mujua vaikka luulin puhdistaneeni radit kunnolla. Eli huolellinen huuhtelu ennen kasaamista.
 
Sellanen kyssäri että olisiko teillä joilla on veden lämpötila anturit antaa mutua paljonkohan veden lämpötila mahtaa olla kun cpu 60 ja gpu 47 peak (ropellit siinä kohtaa 80%). Yhdellä 360 radilla ja yhteensä 8 tuularia kotelossa. Lähinnä sellasta suuntaa antavaa haen kun ei tosiaan anturia itellä. Lähinnä kyselen että pitäskö curvea Argusissa säätää vai oonko fine. Surffailussa 34/39 vastaavat (ropellit 40% tässä vaiheessa).

Black n Red
 
Sellanen kyssäri että olisiko teillä joilla on veden lämpötila anturit antaa mutua paljonkohan veden lämpötila mahtaa olla kun cpu 60 ja gpu 47 peak (ropellit siinä kohtaa 80%). Yhdellä 360 radilla ja yhteensä 8 tuularia kotelossa. Lähinnä sellasta suuntaa antavaa haen kun ei tosiaan anturia itellä. Lähinnä kyselen että pitäskö curvea Argusissa säätää vai oonko fine. Surffailussa 34/39 vastaavat (ropellit 40% tässä vaiheessa).

Black n Red
Omistat varmaan ulkolämpömittarin? Teipillä/ nippusiteellä kiinni letkuliittimeen ja saat siitä lähes suoraan veden lämmöt. Aivan mahdoton sanoa mitään arvausta, 35-45 välillä mahdollisesti. :D
 
Tartteenko male to male liittimiä että saan valven 3-way liittimestä haaroittumaan
Voi käyttää ihan suomeakin.

Yleensä noi palloventtiilit (oletan että tarkoitat siis tyhjennysventiiliä) ja t- tai y-liittimet on kaikilta puolilta naaraspuolisia joten helpointa on laittaa tyhjennysventtiili juurikin yhdellä uros-uros liittimellä kiinni

Edit: ja joo toki saa letkunpätkällä myös parilla letkuliittimellä kuten alla sanottiin
 
Et mikäli laitat letkuliittimellä kaikista eteenpäin. Mutta osta silti pari-kolme varalle, koska on se kätevämpää ja halvempaa ku pätkä letkua ja kaks liitintä / suunta
 
upload_2019-4-2_17-27-19.png

jos joku saa selvää mitä kaikkia liittimiä tuossa on, kun en itse saa selvää riittävän hyvin.
 
Myös voi miettiä budjettiratkaisuna letkuliitin, pätkä letkua, toinen liitin, palloventtiili ja tulppa, jos radista löytyy ylimääräisiä portteja alaosasta, kuten esim. Alphacoolin tapauksessa. Ei kaunis, mutta toimiva.
 
upload_2019-4-2_17-27-19-png.212125

jos joku saa selvää mitä kaikkia liittimiä tuossa on, kun en itse saa selvää riittävän hyvin.
Tossahan on t-haara pumpussa kiinni yhdellä uros-uros liittimellä, tyhjennysventtiili t-haarassa yhdellä uros-uros liittimellä ja pumpun sisääntulossa sekä t-haaran viimeisessä reiässä on tavalliset letku- tai putkiliittimet.
 
Tossahan on t-haara pumpussa kiinni yhdellä uros-uros liittimellä, tyhjennysventtiili t-haarassa yhdellä uros-uros liittimellä ja pumpun sisääntulossa sekä t-haaran viimeisessä reiässä on tavalliset letku- tai putkiliittimet.
Lisään vielä että tyhjennysventtiilin päässä on tulppa.
 
Osaisikio joku suositella laadukasta customloopin alkua prosessorille, johon kilkkeet löytyisi suoraan jimmssistä. (Olisi kiire niin voisi huomenna jo hakea). Riittäisi alkuun pelkälle prosessorille, ja myöhemmin näytönohjain kiertoon, jos on vielä sama kortti.

Kotelo: R6
Emolevy: Crosshair VI Hero (prossuna 2700X, vaihtuu 3000 sarjaan kesällä)
Näytönohjain: MSI GTX 1080 Ti Gaming

Koppa raivattu valmiiksi avoimeen asetteluun. Eteen ajattelin 280 kennon, ja kattoon 420. Noctuan tuulettimet löytyy (ne mustat, kopassa ikkuna kumminkin).

Tarvittaisiin siis suosituksia blockista, letkusta, liittimistä, kennoista jompi kumpi (myöhemmin toinen kiertoon), pumppu (joka jaksaa myöhemmin pyörittää koko kiertoa), venttiilit, säiliöt, jne.
 
Aika pätevän oloinen, kiitos avusta! Corsairin AIO:n pumppu tuntuu reistaavan, tai jotain muuta vikaa. Aina välillä toimii, ja toisinaan ei. Sormella kun pari kertaa napauttaa, niin lähtee käymään. Lämmöt 90 astetta pelatessa, ja customloop ollut jo pitkään tarkoituksena. Huomenna tekemään.
 
R6 kopan kans kannattaa huomioida muistien korkeus ja voi joutuu irrottaa sen i/o boxin (mikä lienee virallinen nimi), jos laittaa 420 kattoon. Ainakin näin sen ekan R6 kopan kans. Ohjeissa tais mainintaa olla max korkeus muisteille.
 
Ootko muuten modannu tuota R5 etu osaa mitenkää?
En ole. Poistanut ne irroitettavat kehikot ja 360/60 radi push+pull conffissa. Kaksi alempaa etutuularia pultattu koteloon kiinni ja niillä koko möhkäle pysyy paikallaan. Yläreunassa pieni tuki tuohon kattoradiin, ettei tule niin paljoa vääntöä tuulettimien kautta. Ylimmässä etutuularissa on erillinen pölysuodin, alemmat menee sillä R5 "ovella".
Ei kyllä helpoin kasattava/purettava, mutta toimii hienosti. :)
 
En ole. Poistanut ne irroitettavat kehikot ja 360/60 radi push+pull conffissa. Kaksi alempaa etutuularia pultattu koteloon kiinni ja niillä koko möhkäle pysyy paikallaan. Yläreunassa pieni tuki tuohon kattoradiin, ettei tule niin paljoa vääntöä tuulettimien kautta. Ylimmässä etutuularissa on erillinen pölysuodin, alemmat menee sillä R5 "ovella".
Ei kyllä helpoin kasattava/purettava, mutta toimii hienosti. :)

Joo, ite oon miettiny että jos ottas pois siitä eestä sen etu tuulettimen raudan ja aukasisi kokonaan ylös asti etu osan niin sattaisi saada mahtumaan eteen että katolle 360 radit.:think:
 
Joo, ite oon miettiny että jos ottas pois siitä eestä sen etu tuulettimen raudan ja aukasisi kokonaan ylös asti etu osan niin sattaisi saada mahtumaan eteen että katolle 360 radit.:think:
360 /60 + 280/45 on jo aika reilu määrä radia. :)
 
En hoksaa yhtään blokia, pumppua, letkua ja liittimiä on kovin vähän.
Edit: Tuo eka on näköjään joku setti missä pitäisi olla kaikki. Eli mitä lisäät noiden lisäksi tarviset vain liittimet niihin.
Edit2: sanoisin että kaksi viimeistä on turhia ja riittää 1 blugi.
Edit3: Osta myös tälläisiä oikealla halkaisijalla. Näyttäisi olevan 9,5mm sisähalkaisia letkussa jota tulee, eli tarvitset ulkohalkaisijalta 10mm olevan. Helpottaa ainakin tyhjentämistä, täytöstä en ole varma. US $1.6 |2 Pcs G1/4'' Water Cooling Flexible Tubing Fitting Connector for ID 5 10mm Soft Water Pipe Fitting-in Fans & Cooling from Computer & Office on Aliexpress.com | Alibaba Group
Edit4: Aa tuo listalla neljäntenä oleva ei ole pyörivää mallia. Sen kanssa tulee ongelmia niin ota tuollainen ennemmin US $1.3 19% OFF|VODOOL Water Cooling Fittings G1/4 External Thread Pagoda For 9.5X12.7mm Soft Tube PC Computer Water Cooling System Connector-in Fans & Cooling from Computer & Office on Aliexpress.com | Alibaba Group
Edit5: Mitä itse tilasin noita venttiileitä niin toinen oli paskana joten ota varmuuden vuoksi kaksi.
Löytyiskö kyseisiä osia formulamod.com niin saisi vielä samaan tilaukseen että tulisi kaikki kerralla tai vastaavia
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 422
Viestejä
4 495 276
Jäsenet
74 206
Uusin jäsen
manXela

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom