Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Pitkän odottamisen jälkeen tuli viikonloppuna tuo ITX monoblokki liquidextacy.destä. Eipä olisi kannattanut odottaa, työstöjälki on aivan järkyttävää, kupari on niin aaltomaista että osa vedestä ottaa oikotien VRM puolelle ennen CPUn ohittamista. Eihän tuota uskalla laittaa pidemmäksi aikaa kiinni. Pohjapuolella tulee kontaktia vääriin osiin ja pakkauksessa oli väärät ruuvit. Välttäkää ko. kauppaa. Katsotaan saako tuosta ehjää vai pitääkö ottaa backup acool CPU blokki käyttöön.
 
Pitkän odottamisen jälkeen tuli viikonloppuna tuo ITX monoblokki liquidextacy.destä. Eipä olisi kannattanut odottaa, työstöjälki on aivan järkyttävää, kupari on niin aaltomaista että osa vedestä ottaa oikotien VRM puolelle ennen CPUn ohittamista. Eihän tuota uskalla laittaa pidemmäksi aikaa kiinni. Pohjapuolella tulee kontaktia vääriin osiin ja pakkauksessa oli väärät ruuvit. Välttäkää ko. kauppaa. Katsotaan saako tuosta ehjää vai pitääkö ottaa backup acool CPU blokki käyttöön.
Mikä kauppa tuo on? Ei löydy osoitteella liquidextacy.de ja hakusanoilla liquidextacy tulee vähän muuta kuin tietokoneen nestejäähdytystä :D
 
Laitan tänne linkin 3Mn thermal conductivity teippeihin, olen käyttänyt näitä Raspberry Pin siileissä ja muissa lämmönjohtoa vaativissa pinnoissa. Yhden ruokakuivaimen siilit on on kiinni tuolla 8820 teipillä.

https://www.3m.com/3M/en_US/company...5+8709318+3294001789&preselect=8710652&rt=rud

3M™ Thermally Conductive and Heat Spreading Tape 9876-10 | 3M United States

Ottavat sitten tosi kovaan kiinni, en vastaa irronneista komponenteista. :) Käteviä kohteita teeseitse-mies löytää kyllä moneen.
 

DSCF2763.JPG

DSCF2766.JPG
DSCF2769.JPG

DSCF2772.JPG

DSCF2775.JPG
 
Riittääkö 2x Noctua NF-P12 redux-1300 PWM yhdelle 120 monsta copperille ilmanvirtauksen puolesta?
vai pitäisikö olla suurempi staattinen paine?
 
Riittääkö 2x Noctua NF-P12 redux-1300 PWM yhdelle 120 monsta copperille ilmanvirtauksen puolesta?
vai pitäisikö olla suurempi staattinen paine?
Mutuilen, että riittää, perustaen omaan 280ut60:n, missä on 4x 140mm P-reduxia, ja max kierrokset annetuilla nesteen lämmöillä on ~700rpm (60% biosista), ja ilmaa tulee ihan mukavasti läpi. Toki monsta on paksumpi, ja 120mm pienempi, mutta väittäisin riittävän. Ainakin noi 140mm on päteviä ropelleita.
 
Riittääkö 2x Noctua NF-P12 redux-1300 PWM yhdelle 120 monsta copperille ilmanvirtauksen puolesta?
vai pitäisikö olla suurempi staattinen paine?

Mutuilen, että riittää, perustaen omaan 280ut60:n, missä on 4x 140mm P-reduxia, ja max kierrokset annetuilla nesteen lämmöillä on ~700rpm (60% biosista), ja ilmaa tulee ihan mukavasti läpi. Toki monsta on paksumpi, ja 120mm pienempi, mutta väittäisin riittävän. Ainakin noi 140mm on päteviä ropelleita.
Monsta on paksu joo, mutta aika harva rivasto, eli eiköhän riitä. :tup:
 
Looppi testattu olevan ilmatiivis 2 bar asti, kun EK-resbay CSQ acetal mikälie, ei ole loopissa mukana (se feilaa 1 bar). Helvetin RGB:t... miksi edes vaivaiduin johonkin serriin RGB kontrollin laittamaan, niin infernaalista paskaa, että aamuyöstä rupeet metsästää 2mm headereitä, joissa on tarpeeksi ohuet pinnit saatanan RGB:tä varten, mutta kun jostain syystä joku päättänyt laittaa tavalliset 0.100" headerit, niin ei vaan sovi, joten perkeleen perkele kun modailuu yöllä kolvilla hengitellen kiinan myrkkyliimoja, koska maailman infernaalisinta teippityyppiä käyttäneet...

Jos nesteet laittaisi vasta herättyään, niin ehkä sitten voitonpuolella...

:kasetti:

DSCF2782.JPG

DSCF2784.JPG

DSCF2785.JPG
 
Onko muilla ollut (asuksen) emojen kanssa ongelmia saada temp-pinniin kytketyn lämpötila-anturin lukemaa näkymään winukassa? Itsellä näkyy kyllä uefi:ssa kyseisen anturin lämpötila, mutta windowsiin asti se arvo ei tule ainakaan hwmonitorilla. Olisiko jotain softasuositusta millä pääsisin tämän lukeman näkemään tai muuta vinkkiä tilanteeseen? Googlaamalla en löytänyt oikein mitään.
 
Onko muilla ollut (asuksen) emojen kanssa ongelmia saada temp-pinniin kytketyn lämpötila-anturin lukemaa näkymään winukassa? Itsellä näkyy kyllä uefi:ssa kyseisen anturin lämpötila, mutta windowsiin asti se arvo ei tule ainakaan hwmonitorilla. Olisiko jotain softasuositusta millä pääsisin tämän lukeman näkemään tai muuta vinkkiä tilanteeseen? Googlaamalla en löytänyt oikein mitään.
Hwinfolla näkyy mun anturit
 
Eihän ole hwinfosta se joku ec-asetus vai mikälie kytketty pois, josta hwinfo käynnistäessä varottelee(ainakin omassa asuksen emossa)?
 
Onko muilla ollut (asuksen) emojen kanssa ongelmia saada temp-pinniin kytketyn lämpötila-anturin lukemaa näkymään winukassa? Itsellä näkyy kyllä uefi:ssa kyseisen anturin lämpötila, mutta windowsiin asti se arvo ei tule ainakaan hwmonitorilla. Olisiko jotain softasuositusta millä pääsisin tämän lukeman näkemään tai muuta vinkkiä tilanteeseen? Googlaamalla en löytänyt oikein mitään.

Aida64 täällä käytös ja tietty aisuitella....
 
Ei taida olla softasta kiinni omassa tapauksessa. Kaikki softat näyttävät samat lukemat, joista yksikään ei ole veden lämpötila-anturin lukema. Liekö joku bugi emon ajureissa, kun uefin puolella tosiaan näkyy tuon sensorin lämpötila.
 
Ei taida olla softasta kiinni omassa tapauksessa. Kaikki softat näyttävät samat lukemat, joista yksikään ei ole veden lämpötila-anturin lukema. Liekö joku bugi emon ajureissa, kun uefin puolella tosiaan näkyy tuon sensorin lämpötila.

Saattaa sit olla sen verta uusi tai harvinainen lauta ettei ole tehty vielä tukea softiin... kai nyt edes asuksen oma aisuite nuo näyttää...
 
Eihän ole hwinfosta se joku ec-asetus vai mikälie kytketty pois, josta hwinfo käynnistäessä varottelee(ainakin omassa asuksen emossa)?

Ei ollu, on koitettu se päällä sekä pois päältä. Ei vaikutusta.

Saattaa sit olla sen verta uusi tai harvinainen lauta ettei ole tehty vielä tukea softiin... kai nyt edes asuksen oma aisuite nuo näyttää...

Täähän se sitten oli. Viimeiseen asti olisin halunnut välttää Asuksen softiin kajoamista, mutta tää aisuitehan se on näköjään ainoa millä saan tuon lukeman näkymiin. Tuli jotenkin epämukava olo kun asensin tän kikkareen. :rofl:
 
Ei ollu, on koitettu se päällä sekä pois päältä. Ei vaikutusta.



Täähän se sitten oli. Viimeiseen asti olisin halunnut välttää Asuksen softiin kajoamista, mutta tää aisuitehan se on näköjään ainoa millä saan tuon lukeman näkymiin. Tuli jotenkin epämukava olo kun asensin tän kikkareen. :rofl:

Täällä sama ongelma Asuksen emon kanssa. Tuo aisuite näyttää lämmöt itselläkin. Tässä vielä kuvan kaappaus HWinfo:sta. Jos jollain vinkkejä miten sais näkymään nuo lämmöt muillakin ohjelmilla, niin olisin tyytyväinen.

Sensorit.jpg
 
Kuulostaapa kova ääniseltä tuo pumppu. Olihan siellä varmasti nestettä ennen käynnistämistä? Näyttää ainakin samalta mikä itellä on barrowin mikä lie olikaan, mutta ääni aivan toista luokkaa.

ilmakuplia kierossa about miljoona :sori:
 
Jos loopissa tyhjäys hana niin itseolen todennut hyväksi tavaksi sen kautta lykätä nesteet sisään kunnes säiliön pinta nousee. Siinä vaiheessa yleensä pumpun läpi mennyt tavara niin lähtee kiertämään automaattisesti.
 
Juu mietinkin, että onko se tuossa täyttö vaiheessa syy ja mahdollisesti, kun on erillinen säiliö versus säiliöön joka on pumpun yhteydessä.

Pitää varmaan kuvata uudestaan, tässä kohtapuoliin, kun olen saanut kuplat vain tuhansiin.
 
Mitä paskaa irronnu? Plastiseria vai kasvustoa? Akkuvesi + Nanoxia CF1 Cooling Fluid Pro lisäneste, 100ml, Base Corrosion Blocker - 8,00€ tämmönen kierrossa. Varmaan yli 6kk oli vedet vaihtamatta, joulukuussa vaihdoin ja nyt ku katto ni oli ton näköstä kellumas pinnalla. Vesi oli muuten ihan kirkasta kun valutti pois. Noi pysty tosta pinnalta kaapia lusikalla ja säiliöstä lähti märällä talouspaperilla ihan helposti.

nqDeuBA.jpg


Xknl8Hn.jpg


Tollanen kötöstys. Ulkoinen 420mm radi lisäksi.

QVjbeJ2.jpg


Vesi tässä harmaata koska ilmaus menossa.
 
Älä laita lisäainetta veden sekaan, :dead: jos on ihan pakon omainen tarve lisätä lantraamisen ilosta, niin lisää akkuveteen/steriiliveteen silikaattivapaa glykolia.
Mutta muuten ekaksi putsaat kierron laimennetulla kloorivedellä. (kloori tappaa bakteerit) ja sitten käyt tokmannilta akkuvettä ja laitat pelkästään sitä.
Kuvat ei kerro kaikkea... Mihin nuo letkut menee kotelon ulko puolella?
 
Viimeksi muokattu:
Älä laita lisäainetta veden sekaan, :dead: jos on ihan pakon omainen tarve lisätä lantraamisen ilosta, niin lisää akkuveteen/steriiliveteen silikaattivapaa glykolia.
Mutta muuten ekaksi putsaat kierron laimennetulla kloorivedellä. (kloori tappaa bakteerit) ja sitten käyt tokmannilta akkuvettä ja laitat pelkästään sitä.
Kuvat ei kerro kaikkea... Mihin nuo letkut menee kotelon ulko puolella?

Töissä tulee örkkiä kloorattua välillä. Tossahan lukee et ulkoinem 420mm radi. Mulla on toi lisäaine sekotettu 5 litraan akkuvettä ja laitoin sitä. Tarvii seurailla mihin suuntaan se kehittyy. Blokit näytti sen verran puhtailta etten niitä jaksanu aukoa. Ulkoisesta radistakin tuli ihan kirkasta nestettä kun laskin ne ulos.
 
Itsekkin käytin levänesto ainetta aikoinaan, levää tuli. Kokeilin taannoin uudestaan ja heti lisättyäni ainetta se muuttui valkeaksi töhnäksi ja jos laittoi tipan tuli jänniä tollasia kiteen tapaisia mutta pehmeitä juttuja. Voihan kyse olla jostain muustakin, se selviäisi aukomalla cpu gpu blokki, mutta uskon että pelkkä kloorilaimennettu huuhtelu riittää. (itse huuhdoin noi samat möhnät kuumalla vesijohto vedellä vastavirtaan lavuaarissa verkoston paineella) ja siirryin halpaan tokmannin veteen ilman mitään markkina miesten lisäaineita.
 
Kokosin kans täs jäähyn muutama viikko sit ja olin ostanut biocideeki et laitan akkuveden joukkoon, mut tuli viel googleteltua aineesta et voi nikkeli kärsiä, ni jätin laittamatta.
 
Itsekkin käytin levänesto ainetta aikoinaan, levää tuli. Kokeilin taannoin uudestaan ja heti lisättyäni ainetta se muuttui valkeaksi töhnäksi ja jos laittoi tipan tuli jänniä tollasia kiteen tapaisia mutta pehmeitä juttuja. Voihan kyse olla jostain muustakin, se selviäisi aukomalla cpu gpu blokki, mutta uskon että pelkkä kloorilaimennettu huuhtelu riittää. (itse huuhdoin noi samat möhnät kuumalla vesijohto vedellä vastavirtaan lavuaarissa verkoston paineella) ja siirryin halpaan tokmannin veteen ilman mitään markkina miesten lisäaineita.

Osaatko yhtään sanoa voiko NaCl 0,9% liuosta käyttää vai pitäiskö olla ihan klooria veden seassa? Meinasin siis loopin tuolla huuhdella ja laittaa sitten jäähdytysnesteet.
 
Osaatko yhtään sanoa voiko NaCl 0,9% liuosta käyttää vai pitäiskö olla ihan klooria veden seassa? Meinasin siis loopin tuolla huuhdella ja laittaa sitten jäähdytysnesteet.

En suolaa sotkisi tuonne. Normi etikka nyt paras osien pesuun tosin tuotakaan ei nikkeli osille suositella....
 
Niin minäkin asian funtsin, mutta en nyt äkkiseltään keksi mistä muualta saisi klooria pienissä määrin

Etikkaa vaan haet ja klooria saa joka kaupasta pesuaine hyllystä mutta en tuota klooria kyllä ole ennemmin kuullut tässä yhteydessä käytettävän. Ekn sivuiltakin löytyy pesu ohje.
 
Kloorissa annostelu oli uimaveteen muistaakseni 1 lusikallinen 1000 litraan vettä eli tollaseen looppiin varmaan 1 rae riittää.
 
Kannattaako lähteä leikkimään klooreilla sun muilla? Mayhemsilla on kittejä loopin puhdistukseen, maksaa reilusta kympistä muutamiin kymppeihin. Rajat tulee myös vastaan kun putsaa kiertoa mitään irroittamatta, itse en tekisi noin. Letkut irti ja vaihtoon/putsaus, blokkien putsaus ja kierron huuhtelu akkuvedellä, lopuksi puhtaat vedet ja esim. EK Cryofuel Clear kiertoon. Kovat putket ei likaannu niin helposti, nekin olen joskus vaahtomuovin palalla ja paineilmalla putsannut.

Tuon kun tekee kerran vuodessa tai parissa niin ei iso homma ole. Custom loopissa usein lasketaan vaan niille palikoille hintaa, huoltoon menee myös rahaa useita kymppejä per vuosi, riippuen miten perusteellisesti sen tekee.
 
Normi etikka nyt paras osien pesuun tosin tuotakaan ei nikkeli osille suositella....
Watercooling tms. discordissa joskus luin, että joku putsaili blokeista töhnät etikka-akkuvesiliuosta loopissa hetken kierrättämällä. Pari kertaa uudet sisään ja tietty lopuksi huuhtelut pelkällä akkuvedellä. En muista oliko kyseessä yksi vai 10 prosenttinen liuos (veikkaan 1%), mutta ennen-jälkeen kuvien perusteella vaikutti toimivan.
 
Millast ääntä noi virtausmittarit pitää? Sellainen houkuttais lisätä loopin loppuun ennen säiliötä ja samalla vois fixata looppia vähän. Muutama viikko sit kasattu kuvan setti.
20190405_095342.jpg
 
Watercooling tms. discordissa joskus luin, että joku putsaili blokeista töhnät etikka-akkuvesiliuosta loopissa hetken kierrättämällä. Pari kertaa uudet sisään ja tietty lopuksi huuhtelut pelkällä akkuvedellä. En muista oliko kyseessä yksi vai 10 prosenttinen liuos (veikkaan 1%), mutta ennen-jälkeen kuvien perusteella vaikutti toimivan.

No tuota metodia aina käytetty. Nikkelöinti tuosta vaan etikka haposta ottaa siipeensä ja akryylikin saattaa kärsiä. Kupari osia itse putsaillut joko 50/50 kuumavesi+väkiviinaetikka tai raakana kun tuokaan kovin vahvaa ole. Etikka tappaa myls 99% bakteereista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 438
Viestejä
4 496 044
Jäsenet
74 206
Uusin jäsen
Taru.nen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom