Näistä vesiantureista kun oli aiemmin juttua niin oon tässä kerenny jo aika paljon testaamaan viime kuukausina. Jokuhan taisi aiemmin todeta että noi Phobyan liitin-anturit näyttävät pari astetta liikaa ja omat testit osoittavat samaa. Mulle tuli keväällä Aquaeron mukana 4kpl lämpötila-antureita, joista olen yhtä pitänyt mittaamassa ympäröivän ilman lämpötilaa ja kolmea loopin eri kohdissa mihin olen ne saanut näppärästi esimerkiksi pumpussa. Lisäksi mulla on syksystä asti ollu Barrowin tulppa-anturi joka on tällä hetkellä molempien pumppujen välissä ja viime viikolla looppiin askarrellussa D5 Nextissä on sisäänrakennettu lämpötila-anturi. Pääsääntöisesti anturien lukemat menevät niin että Barrowin tulppa-anturi ja D5 Nextin oma lämpötila-anturi ovat virhemarginaalin sisällä toisistaan. Kaikki Aquaeron anturit näyttävät noin 0,5 - 0,7 astetta enemmän huolimatta missä kohtaa looppia ne ovat ja Phobyan liitin-anturi näyttää vielä niistä noin 2 astetta lisää.
Menee ehkä liikaa pilkunviilauksen puolelle mutta voisiko noissa antureissa mahdollisesti olla eri Beta-arvo? Olin itse siinä käsityksessä että "10k NTC = 10k NTC" mutta ilmeisesti tuo tarkoittaa käytännössä vain että referenssipiste on sama (10k Ohm @ 25C), vastusarvon muutos suhteessa lämpötilan muutokseen voi olla erilainen ja sitä kuvaa Beta-arvo.
Yleisiä Beta-arvoja ovat ilmeisesti esimerkiksi 3435 ja 3950 (googlauksen perusteella vaikutti siltä että esim. Asuksen emojen T-sensor liitäntä olisi mitoitettu Beta=3435 mukaan). Jos laskin oikein niin näiden kahden välillä virhettä esimerkiksi 40C kohdalla tulee n. 2,2C ja 50C kohdalla virhe olisi jo n. 3,5C (jos käytetään Beta 3950 anturia vaikka Beta 3435 olisi ollut se oikea).
Jos kyse on vain erilaisesta Beta-arvosta niin sitten noilla kaikilla pitäisi toki olla se sama 10k Ohm vastus @ 25C, jos joillakin noista ei ole niin sitten on jo jotain perustavanlaatuisempaa pielessä kyseisissä antureissa / niiden laadussa.