Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Eiköhän oo tämä rojekti nyt taputeltu. Heinäkuusta lähtien kasailtu pikkuhiljaa kaikenlaista tähän ja taitaa olla jokainen osa loopista vaihtunut matkan varrella toiseen :D Eilen yritetty survoa 2 x 360mm radit (30 & 40mm paksut) R6:n sisään mutta ei mahtunut sitten millään. Kaikilla variaatioilla jäi jostain parista millistä kiinni ettei asia X mahdu. Mennään nyt 280+360 radeilla. Katossa 360mm pull ja edessä 280mm push. Ihan suht tyytyväinen lopputulokseen. Lämpöanturi piti tyrkätä pumppuun kiinni mutta eikös tuo asiansa tuossa aja. Projektin ensimmäinen "vahinkokin" sattui eilen kasaillessa kun poistoilmasta huolehtiva P14 pyöräytti 1500rpm vauhdilla lavan kynnen alle. Tuulettimesta lapa ja mieheltä kynsi irti :facepalm: Onneks tuli noita P12 tuulettimia napattua useampi niin ajellaan sitten pykälää pienemmällä tuulettimella.

Radit: XT45 280 & ML140 + Bykski 360 & Arctic P12
Blokit: EK Supremacy Evo RED & Bykski Fullcover
Pumppukombo: Barrow SPG40A-X + 130mm säiliö
EK:n ACF-liittimet ja kulmat + Barrowin lämpöanturi
Corsair Commander Pro ohjailemassa tuulettimia

1td1SWV.jpg
l97BYVI.jpg

Tämän päivän jos yrittäisi saada ilmat ulos ja johdot nätisti niin sitten voisikin keksiä muuta sisältöä elämään :rofl:
 
Luin nyt ajatuksen kanssa tuon viestisi ja tosiaan vaakatasossa tulee ylös tai alas, mutta minulla kortti tulee pystyyn ja tilaa on niin vähän etten saa mahtumaan 90asteen liitintä jossa on kova/pehmeäputkiliitin kiinni.
 
Ei ole kokemusta gpu vesiblokeista, joten voiko tälläistä EK:n rotary terminalia EK-FC Terminal Rotary 90° - Black – EK Webshop käyttää esim. Bykskin blokissa?
Ei taida sopia, eikö Bykskin blokeissa ole ihan normaalit G1/4 lähdöt? Tämä näyttää vaativan ihan omanlaisen lähdön blokilta.
upload_2019-2-4_6-14-23.png

Eikä tuo nyt niin paljon näytä tilaa säästävän versus normi 90 asteen liitin.
upload_2019-2-4_6-16-16.png

Eli tarvitsisit sellaiset lähdöt, että letkut tai putket lähtisivät suoraan kortin sivulta? Enpä ole sellaisia liittimiä nähnyt..
E: Onko blokki tämä? Eiko tosiaan sisäpuolelle mahdu 90 asteen liittimet?
US $86.48 |Bykski N ST2070MINI X, Volle Abdeckung Grafikkarte Wasser Kühlung Block, Für Zotac GeForce RTX2070 8GD6 MINI OC in Bykski N-ST2070MINI-X, Volle Abdeckung Grafikkarte Wasser Kühlung Block, Für Zotac GeForce RTX2070-8GD6 MINI OC aus Fans & Kühlung auf AliExpress.com | Alibaba Group
 
No niin eilen tuli sitten tehtyä ensimmäiset koe taitokset ja sellainen jäi mietityttämään että onkohan tuo normaalia vai tuliko jotain tehtyä väärin kun katsoo taitoskohtaa kohtisuoraan sisä-/ulkokaaretta niin putki on pullistunut sivuille päin?

upload_2019-2-4_6-33-8.png


upload_2019-2-4_6-33-58.png
 
No niin eilen tuli sitten tehtyä ensimmäiset koe taitokset ja sellainen jäi mietityttämään että onkohan tuo normaalia vai tuliko jotain tehtyä väärin kun katsoo taitoskohtaa kohtisuoraan sisä-/ulkokaaretta niin putki on pullistunut sivuille päin?

upload_2019-2-4_6-33-8.png


upload_2019-2-4_6-33-58.png
No se on mennyt lyttyyn. Onhan sulla oikean kokoinen insertti taivutteluun? Johtuu joko liian pienestä insertistä tai oot liian kylmänä lähtenyt taivuttamaan.
 
No se on mennyt lyttyyn. Onhan sulla oikean kokoinen insertti taivutteluun? Johtuu joko liian pienestä insertistä tai oot liian kylmänä lähtenyt taivuttamaan.

Hmm.. kyllä se insertin pitäsi olla ok. Tilasin tuon ek diy kitin: EK-Waterblocks EK-HD Tube DIY sarja, 10&12mm akryyliputkille - 17,70€
Näkyy jimmsin tietojen mukaan olevan halkasija 11.7mm ja putki on tosiaan EK:n PETG 16/12mm.

Lämmitin kyllä silleen että se alkoin jo kevyesti taipumaan, mutta oisikko se ollut sittenkin ollut vielä liian kylmä.:sori:
 
Hmm.. kyllä se insertin pitäsi olla ok. Tilasin tuon ek diy kitin: EK-Waterblocks EK-HD Tube DIY sarja, 10&12mm akryyliputkille - 17,70€
Näkyy jimmsin tietojen mukaan olevan halkasija 11.7mm ja putki on tosiaan EK:n PETG 16/12mm.

Lämmitin kyllä silleen että se alkoin jo kevyesti taipumaan, mutta oisikko se ollut sittenkin ollut vielä liian kylmä.:sori:

Onko insertti hankala laittaa paikalleen ilman saippuavettä, vai huljahtaako sisään ilman vastusta niinku isä äitiin? Jos jälkimmäinen, syy on siinä. Jos ensimmäinen, et ole lämmittänyt tarpeeksi tasaisesti ja tarpeeksi. Toki voi johtua myös vähän molemmista. Harjoittelussa toki menee oma aikansa ja hukkapätkiä tulee varmasti, älä ensimmäiseen taivutukseen lannistu, ei tässä kukaan ole seppä syntyessään. :cool:
 
Ei taida sopia, eikö Bykskin blokeissa ole ihan normaalit G1/4 lähdöt? Tämä näyttää vaativan ihan omanlaisen lähdön blokilta.
upload_2019-2-4_6-14-23.png

Eikä tuo nyt niin paljon näytä tilaa säästävän versus normi 90 asteen liitin.
upload_2019-2-4_6-16-16.png

Eli tarvitsisit sellaiset lähdöt, että letkut tai putket lähtisivät suoraan kortin sivulta? Enpä ole sellaisia liittimiä nähnyt..
E: Onko blokki tämä? Eiko tosiaan sisäpuolelle mahdu 90 asteen liittimet?
US $86.48 |Bykski N ST2070MINI X, Volle Abdeckung Grafikkarte Wasser Kühlung Block, Für Zotac GeForce RTX2070 8GD6 MINI OC in Bykski N-ST2070MINI-X, Volle Abdeckung Grafikkarte Wasser Kühlung Block, Für Zotac GeForce RTX2070-8GD6 MINI OC aus Fans & Kühlung auf AliExpress.com | Alibaba Group

Ongelmani näkyy esim. tässä Jayztwocentsin videossa:

Ja nimenomaan tuossa tilanteessa tuo EK: rotary terminal olisi omiaan. Blokki on juuri tuo linkkaamasi ja onhan siinäkin tuo blokilta lähtö samanmallinen kuin tuo EK:n adapterissa. G1/4 lähdöt ovat vasta tuossa erillisessä pleksipalassa (mikä lienee oikea termi?)
 
Viimeksi muokattu:
Onko insertti hankala laittaa paikalleen ilman saippuavettä, vai huljahtaako sisään ilman vastusta niinku isä äitiin? Jos jälkimmäinen, syy on siinä. Jos ensimmäinen, et ole lämmittänyt tarpeeksi tasaisesti ja tarpeeksi. Toki voi johtua myös vähän molemmista. Harjoittelussa toki menee oma aikansa ja hukkapätkiä tulee varmasti, älä ensimmäiseen taivutukseen lannistu, ei tässä kukaan ole seppä syntyessään. :cool:

Insertti menee kyllä ilman saippuavettä sisään. Luulisi kyllä että insertit olisi kohillaan tuossa ek:n kitissä. Tietenkin voihan niissä olla laatueroja.
Joo ei tässä vielä olla kirvestä kaivoon heitetty ja tänään olisi tarkoitus taas jatkaa harjoituksia. Koitan nyt tuota lämmittää pitempään ja katsoa mitä tapahtuu. :)
 
No niin eilen tuli sitten tehtyä ensimmäiset koe taitokset ja sellainen jäi mietityttämään että onkohan tuo normaalia vai tuliko jotain tehtyä väärin kun katsoo taitoskohtaa kohtisuoraan sisä-/ulkokaaretta niin putki on pullistunut sivuille päin?

upload_2019-2-4_6-33-8.png


upload_2019-2-4_6-33-58.png


Sillä on monta syytä miksi se on näin pullistunut. Eli, olisi pitänyt pitää putki ainakin kulmailmapuhaltimen ylä-puolella (noin 10cm) ja kiertää samalla putkea jatkuvasti (puhallin (I):llä/pienemmällä teholla) ja ei pelkästään taivutus kohtaan, myös sivuille. Eli, olet näköjään lämmittänyt putkea liian paljon ja kovemmalla asetuksella. Yritä taivuttaa heti kun tuntuu siltä, että putki taittuu. PETG:n voi lämmittää uudestaan ja taivuttaa(parissa sekunnissa) jos ekalla kerralla taivutus ei heti onnistu . Mutta taivutus kohta ja sen ympäristö (vasen ja oikea) pitää lämmittää tasaisesti kuten yllä mainitsin. Heti taivuttamisen jälkeen laita kylmään veteen, ettei deformoidu uudestaan.
 
Insertti menee kyllä ilman saippuavettä sisään. Luulisi kyllä että insertit olisi kohillaan tuossa ek:n kitissä. Tietenkin voihan niissä olla laatueroja.
Joo ei tässä vielä olla kirvestä kaivoon heitetty ja tänään olisi tarkoitus taas jatkaa harjoituksia. Koitan nyt tuota lämmittää pitempään ja katsoa mitä tapahtuu. :)
Mulla kans menee insertti helposti sisään, eikä ole ongelmia ollut taivutteluissa.
 
Sillä on monta syytä miksi se on näin pullistunut. Eli, olisi pitänyt pitää putki ainakin kulmailmapuhaltimen ylä-puolella (noin 10cm) ja kiertää samalla putkea jatkuvasti (puhallin (I):llä/pienemmällä teholla) ja ei pelkästään taivutus kohtaan, myös sivuille. Eli, olet näköjään lämmittänyt putkea liian paljon ja kovemmalla asetuksella. Yritä taivuttaa heti kun tuntuu siltä, että putki taittuu. PETG:n voi lämmittää uudestaan ja taivuttaa(parissa sekunnissa) jos ekalla kerralla taivutus ei heti onnistu . Mutta taivutus kohta ja sen ympäristö (vasen ja oikea) pitää lämmittää tasaisesti kuten yllä mainitsin. Heti taivuttamisen jälkeen laita kylmään veteen, ettei deformoidu uudestaan.

Juuri näin toiminkin (tai ainakin yritin:)) eli pyörittelin putkea ja liikuttelin edestakaisin puhaltimen ollessa pienimmällä asetuksella.

Mulla kans menee insertti helposti sisään, eikä ole ongelmia ollut taivutteluissa.

Ok, eiköhän tästä jotain saada aikaan kuhan harjoittelee tarpeeksi. :lol:
 
Insertti menee kyllä ilman saippuavettä sisään. Luulisi kyllä että insertit olisi kohillaan tuossa ek:n kitissä. Tietenkin voihan niissä olla laatueroja.
Joo ei tässä vielä olla kirvestä kaivoon heitetty ja tänään olisi tarkoitus taas jatkaa harjoituksia. Koitan nyt tuota lämmittää pitempään ja katsoa mitä tapahtuu. :)

Mitä tiiviimmin insertti on putkessa, sitä enemmän se estää pullistumista yms. Itsellä on myös EK:kitti ja EK:n putkia taivutellut. Mulla pienempi insertti eli 10mm menee 10/12 putkeen aivan liian väljästi, ja aiheuttaa paljon herkemmin ongelmia taivutteluun. Isompi insertti isommassa putkessa menee sisään vain saippuavettä apuna käyttäen ja silloinkin joutuu vähän taistelemaan, on todella helppo taivutettava tämän takia. Vaikka yritän, en saa juurikaan pullistuman putkea. Kyllä tuolla mielestäni on siis merkitystä ja laatueroja selvästi löytyy. Toki isompi ja paksumpi seinäinen putki on jo luonnostaan helpompi taivutella kuin tuo ohuempi.
 
Joo kyllä se saisi olla tuo insertti vähän paksumpi.:grumpy: Eilen taisi olla vähän vikaa molemmissa: pikkusen liian ohkanen insertti ja liian vähän lämmitystä, sillä sain jo huomattavasti parempia taitoksia tehtyä kun maltoin lämmitellä pitempään ja tasaisesti laajemalta alueelta. Että toivo elää tämän projektin kanssa. :tup:
 
Mitä tiiviimmin insertti on putkessa, sitä enemmän se estää pullistumista yms. Itsellä on myös EK:kitti ja EK:n putkia taivutellut.
Se riippuu kyllä taivutuksesta. Onko kyseessä useampi 90° taivutusta vai pelkkä 1? Voitte kyllä kokeilla vapaasti kuten alla oleva taivutus (3 x 90°). Käyttämäni insertti oli barrowin 10mm. Insertti jäi muutaman kerran putkessa jumiin. Astianpesuaineista oli kyllä apua (yleensä):).

20190204_174447.jpg
 
Se riippuu kyllä taivutuksesta. Onko kyseessä useampi 90° taivutusta vai pelkkä 1? Voitte kyllä kokeilla vapaasti kuten alla oleva taivutus (3 x 90°). Käyttämäni insertti oli barrowin 10mm. Insertti jäi muutaman kerran putkessa jumiin. Astianpesuaineista oli kyllä apua (yleensä):).

20190204_174447.jpg

Tottakai se riippuu myös taivutuksesta ja sen vaativuudesta. Tuommonen useamman ysikymppisen taivuttelu ei tällä omalla insertillä onnistuis ei sitten millään, se meinaa jäädä jumiin jo yhteenkin vaikka on saippuavettä mukana. :)
 
Sieppaa.PNG


Nyt olis vihdoin bloki kiinni sapphiren vega 56 nano kortissa.. Blokin ja ytimen väliin jäi rakoo selkeesti, kun taskulampulla tihrusti. Tahna levisi, mutta blokin ja ytimen pinnat ei mennyt ns. iholle..
Tahna on siis levinnyt ok eli blokin ja ytimen väli on täynnä tahnaa (kontakti tahnan välityksellä), mutta ei puristu ihan nanomilleihin toisiinsa.
Onko tästä haittaa?
Lämpötyynyt laitoin kuvassa oleviin syvennyksiin 5kpl ja ulkoneviin soiroihin 2kpl + yksi pieni neliö.
Onko muilla vastaavia kokemuksia/tietoa?
Tikkara mulle vastaili yksityisesti, mutta haluaisin yleisesti tietoa tähän..
 
Viimeksi muokattu:
upload_2019-2-4_23-19-59-jpeg.192422



Nyt olis vihdoin bloki kiinni sapphiren vega 56 nano kortissa.. Blokin ja ytimen väliin jäi rakoo selkeesti, kun taskulampulla tihrusti. Tahna levisi, mutta blokin ja ytimen pinnat ei mennyt ns. iholle..
Tahna on siis levinnyt ok eli blokin ja ytimen väli on täynnä tahnaa (kontakti tahnan välityksellä), mutta ei puristu ihan nanomilleihin toisiinsa.
Onko tästä haittaa?
Lämpötyynyt laitoin kuvassa oleviin syvennyksiin 5kpl ja ulkoneviin soiroihin 2kpl + yksi pieni neliö.
Onko muilla vastaavia kokemuksia/tietoa?
Tikkara mulle vastaili yksityisesti, mutta haluaisin yleisesti tietoa tähän..
Mikä blokki? Onko virallisesti nanon kanssa yhteensopiva? Kuva ei näy.
 
Tiiviiksihän se kontakti pitää saada. Olisiko käytössä liian paksut lämpötyynyt?
 
Eiköhän oo tämä rojekti nyt taputeltu. Heinäkuusta lähtien kasailtu pikkuhiljaa kaikenlaista tähän ja taitaa olla jokainen osa loopista vaihtunut matkan varrella toiseen :D Eilen yritetty survoa 2 x 360mm radit (30 & 40mm paksut) R6:n sisään mutta ei mahtunut sitten millään. Kaikilla variaatioilla jäi jostain parista millistä kiinni ettei asia X mahdu. Mennään nyt 280+360 radeilla. Katossa 360mm pull ja edessä 280mm push. Ihan suht tyytyväinen lopputulokseen. Lämpöanturi piti tyrkätä pumppuun kiinni mutta eikös tuo asiansa tuossa aja. Projektin ensimmäinen "vahinkokin" sattui eilen kasaillessa kun poistoilmasta huolehtiva P14 pyöräytti 1500rpm vauhdilla lavan kynnen alle. Tuulettimesta lapa ja mieheltä kynsi irti :facepalm: Onneks tuli noita P12 tuulettimia napattua useampi niin ajellaan sitten pykälää pienemmällä tuulettimella.

Radit: XT45 280 & ML140 + Bykski 360 & Arctic P12
Blokit: EK Supremacy Evo RED & Bykski Fullcover
Pumppukombo: Barrow SPG40A-X + 130mm säiliö
EK:n ACF-liittimet ja kulmat + Barrowin lämpöanturi
Corsair Commander Pro ohjailemassa tuulettimia

1td1SWV.jpg
l97BYVI.jpg

Tämän päivän jos yrittäisi saada ilmat ulos ja johdot nätisti niin sitten voisikin keksiä muuta sisältöä elämään :rofl:
Kyllähän tossa nyt voisi myös siniset ledit tonne lämpimille paluuletkulle väkertää, niin olisi tasaisesti kaikkialla ;)
 
Sieppaa.PNG


Nyt olis vihdoin bloki kiinni sapphiren vega 56 nano kortissa.. Blokin ja ytimen väliin jäi rakoo selkeesti, kun taskulampulla tihrusti. Tahna levisi, mutta blokin ja ytimen pinnat ei mennyt ns. iholle..
Tahna on siis levinnyt ok eli blokin ja ytimen väli on täynnä tahnaa (kontakti tahnan välityksellä), mutta ei puristu ihan nanomilleihin toisiinsa.
Onko tästä haittaa?
Lämpötyynyt laitoin kuvassa oleviin syvennyksiin 5kpl ja ulkoneviin soiroihin 2kpl + yksi pieni neliö.
Onko muilla vastaavia kokemuksia/tietoa?
Tikkara mulle vastaili yksityisesti, mutta haluaisin yleisesti tietoa tähän..
Eikös ne lämpötyynyt laiteta itse kortille komponenttien päälle, eikä tuohon blokille? Ettei olisi ne lämpötyynyt menneet jotenkin huonosti sitten?
 
Eikös ne lämpötyynyt laiteta itse kortille komponenttien päälle, eikä tuohon blokille? Ettei olisi ne lämpötyynyt menneet jotenkin huonosti sitten?

Vaihdoin 0,5mm lämpötyynyt noihin syvempiin koloihin. Eikä sittenkään päässyt ydin ja bloki kunnolla kiinni, mutta parani. Ei ollut merkitystä kumpaan laittoi tyynyt paikalleen.
 
Hakusanat kateissa, joten kysyn itse.
Kovat putket tulee ekaan customiini, joten tietoa kaivataan akryyli vs. petg.
Hyvät ja huonot puolet molemmista.

Kuultua/luettua, että akryylin huonot puolet ovat lähinnä herkkyys hajoamaan/säröilemään.
Petg taasen valmistajasta riippuen vissiin saattaa imeä väriä nesteistä.
Sen verran halpoja noi putket on, ettei sen suhteen merkitystä mitä laittaa.

Akryyliputkia on jo kasa tilattu, eli sen käsittelyyn voin ottaa vinkkejä vastaan.
Paljon sille kannattaa antaa lämpöä taivutukseen yms.
Löytyy digitaalisäätöinen kuumailmapuhallin reilulla säätövaralla.
 
piirikortti.PNG

Mitä ohje sanoi niiden laitosta?

Ohje sanoi, että laitetaan piirille.. Kokeilin molemmin päin ja ei merkitystä. Mutta on hemmetin paksua padia, mitä blokin mukana tuli.
Mukana tulleilla padeilla, kun asetteli niin ytimen ja blokin jäähypinnan väliin jäi kunnon rako :(
Kuvan ja ohjeen mukaisesti padit paikallaan: pisteiden kohdilla 0,5mm padit ja viivojen kohdilla alkuperäiset, jotka ylsivät nippa nappa kontaktiin.
 
piirikortti.PNG



Ohje sanoi, että laitetaan piirille.. Kokeilin molemmin päin ja ei merkitystä. Mutta on hemmetin paksua padia, mitä blokin mukana tuli.
Mukana tulleilla padeilla, kun asetteli niin ytimen ja blokin jäähypinnan väliin jäi kunnon rako :(
Kuvan ja ohjeen mukaisesti padit paikallaan: pisteiden kohdilla 0,5mm padit ja viivojen kohdilla alkuperäiset, jotka ylsivät nippa nappa kontaktiin.
Joo kyllähän se noin pitäisi olla... mutta siis core jää irti? Oletko kokeillut kiristää blockia kunnolla? Kanittaako se jostain kohtaa?
 
Joo kyllähän se noin pitäisi olla... mutta siis core jää irti? Oletko kokeillut kiristää blockia kunnolla? Kanittaako se jostain kohtaa?

Kyllä on kiristelty. Piirikortti on jo melkein kiinni ilman kiristystäkin noissa blokin kiinnityspisteissä. Kiinalaiset ovat ilmeisesti toleransseillaan höylänny liikaa tosta coren kohdilta :(
 
Kyllä on kiristelty. Piirikortti on jo melkein kiinni ilman kiristystäkin noissa blokin kiinnityspisteissä. Kiinalaiset ovat ilmeisesti toleransseillaan höylänny liikaa tosta coren kohdilta :(
Melkein kiinni ja silti core jää irti blokista? Pakkohan sen on sitten jostain kanittaa? Jos blokki ei ole kiinni piirilevyssä ilman kiristystä niin johonkin sen täytyy vastata, ja tässä tapauksessa se ei ole core.
 
No niin eilen tuli sitten tilattua rompetta ek:lta, lisää putkea ja liittimä monenlaisia.
Monta kertaa olin jo syöttäny kortin numeron ja alkamassa maksamaan, mutta aina ku kahto ostoskorin läpi niin tuli kommentti että "eihän mulla ole tässä tuollasta ja tuollasta". Varmaan jollain viidennellä kerralla sain painettua maksa nappia. Saa nähdä että tulikohan vieläkää kaikki tarvittavat. :D
 
Melkein kiinni ja silti core jää irti blokista? Pakkohan sen on sitten jostain kanittaa? Jos blokki ei ole kiinni piirilevyssä ilman kiristystä niin johonkin sen täytyy vastata, ja tässä tapauksessa se ei ole core.

Nooh.. ei kanita ei.. Kokeilin tietysti ensiksi ihan ilman yhtäkään padia paikalleen ja silloinkin rako jäi coren väliin, mutta kortti on jo tietenkin silloin kiinni noissa kiinnityspisteissä niin kuin kuuluukin.
 
Eli sillo noi kiinnitys pisteet on liian korkeet. Mulla kävi alphacoolin blokilla kans tollee virransyötön kohilla. Meni kortti aika kivasti mutkalle ekal kerral, ku laitoin blokin kii. Dremelillä sen sai korjattua.
 
Hakusanat kateissa, joten kysyn itse.
Kovat putket tulee ekaan customiini, joten tietoa kaivataan akryyli vs. petg.
Hyvät ja huonot puolet molemmista.

Kuultua/luettua, että akryylin huonot puolet ovat lähinnä herkkyys hajoamaan/säröilemään.
Petg taasen valmistajasta riippuen vissiin saattaa imeä väriä nesteistä.
Sen verran halpoja noi putket on, ettei sen suhteen merkitystä mitä laittaa.

Akryyliputkia on jo kasa tilattu, eli sen käsittelyyn voin ottaa vinkkejä vastaan.
Paljon sille kannattaa antaa lämpöä taivutukseen yms.
Löytyy digitaalisäätöinen kuumailmapuhallin reilulla säätövaralla.

Akryyli on vaikeampaa tosiaan käsitellä kuin PETG, vaatii enemmän lämpöä taivutteluun ja menee rikki helpommin. On sitten toisaalta kirkkaampaa, lähes lasin kirkasta parhaimmillaan, mutta toisaalta niin on myös hyvälaatuinen PETG. En ole ikinä havainnut itsellä PETG:n värjäytymistä. Akryyli ei naarmuunnu ihan niin herkästi kuin PETG.

Suosittelen ajamaan testi taivutuksia akryylille, niin löydät sopivat lämpötilat mutta muuten siihen pätee samat säännöt oikeastaan kuin PETG:llekkin. Ei liian läheltä, ei liian kuumalla, insertti käytössä. Ennen liittimiin laittoa päiden pyöristys huolellisesti, rikkoo helpommin o-renkaat kuin PETG.

Hyvälaatuisella PETG:llä ei juuri miinuspuolia ole, siksi sitä käytetään paljon yleisemmin nykyään kuin akryylia helpomman käsiteltävyyden vuoksi.
 
Eiköhän oo tämä rojekti nyt taputeltu. Heinäkuusta lähtien kasailtu pikkuhiljaa kaikenlaista tähän ja taitaa olla jokainen osa loopista vaihtunut matkan varrella toiseen :D Eilen yritetty survoa 2 x 360mm radit (30 & 40mm paksut) R6:n sisään mutta ei mahtunut sitten millään. Kaikilla variaatioilla jäi jostain parista millistä kiinni ettei asia X mahdu. Mennään nyt 280+360 radeilla. Katossa 360mm pull ja edessä 280mm push. Ihan suht tyytyväinen lopputulokseen. Lämpöanturi piti tyrkätä pumppuun kiinni mutta eikös tuo asiansa tuossa aja. Projektin ensimmäinen "vahinkokin" sattui eilen kasaillessa kun poistoilmasta huolehtiva P14 pyöräytti 1500rpm vauhdilla lavan kynnen alle. Tuulettimesta lapa ja mieheltä kynsi irti :facepalm: Onneks tuli noita P12 tuulettimia napattua useampi niin ajellaan sitten pykälää pienemmällä tuulettimella.

Radit: XT45 280 & ML140 + Bykski 360 & Arctic P12
Blokit: EK Supremacy Evo RED & Bykski Fullcover
Pumppukombo: Barrow SPG40A-X + 130mm säiliö
EK:n ACF-liittimet ja kulmat + Barrowin lämpöanturi
Corsair Commander Pro ohjailemassa tuulettimia

1td1SWV.jpg
l97BYVI.jpg

Tämän päivän jos yrittäisi saada ilmat ulos ja johdot nätisti niin sitten voisikin keksiä muuta sisältöä elämään :rofl:

Odotas kun pääsen kotiin niin otan kuvan miten sinne mahtuu 360mm/60mm radi kattoon ja 360mm/40mm eteen Kieltämättä ei läheskään noin nätti mutta pysyy viileenä :)
 
Akryyli on vaikeampaa tosiaan käsitellä kuin PETG, vaatii enemmän lämpöä taivutteluun ja menee rikki helpommin. On sitten toisaalta kirkkaampaa, lähes lasin kirkasta parhaimmillaan, mutta toisaalta niin on myös hyvälaatuinen PETG. En ole ikinä havainnut itsellä PETG:n värjäytymistä. Akryyli ei naarmuunnu ihan niin herkästi kuin PETG.

Suosittelen ajamaan testi taivutuksia akryylille, niin löydät sopivat lämpötilat mutta muuten siihen pätee samat säännöt oikeastaan kuin PETG:llekkin. Ei liian läheltä, ei liian kuumalla, insertti käytössä. Ennen liittimiin laittoa päiden pyöristys huolellisesti, rikkoo helpommin o-renkaat kuin PETG.

Hyvälaatuisella PETG:llä ei juuri miinuspuolia ole, siksi sitä käytetään paljon yleisemmin nykyään kuin akryylia helpomman käsiteltävyyden vuoksi.

Täytyy kokeilla nyt ensin tuota akryylia kun sitä on tilattukin.
Jos se ei meinaa luonnistua niin ek petg kokeiluun.
Lähinnä juuri helpomman työstettävyyden takia.
Mutta helpolla en mene letkuihin ekan customin kanssa.
Työkalut leikkuuseen ja pintojan siistimiseen löytyy.
Samaten insertti tulee tilauksen mukana.
Onneksi en nyt ihan peukalo ole, mutta miinuksena todella itsekriittinen luonne.
 
Mitenkä tuollainen 4-pin fan portti jaksaa antaa virtaa? Eli riittääkö siinä potku ajaa viittä EK-Vardar F3-120 tuulentinta? Näkyy virran syönti olivan noilla 0,12A.
Aattelin että jos laittasi tälläisen tilaukseen Aquacomputer SPLITTY9 y-jakoadapteri niin sais radien tuulettimet menemään veden lämmön mukaan.
 
Mitenkä tuollainen 4-pin fan portti jaksaa antaa virtaa? Eli riittääkö siinä potku ajaa viittä EK-Vardar F3-120 tuulentinta? Näkyy virran syönti olivan noilla 0,12A.
Aattelin että jos laittasi tälläisen tilaukseen Aquacomputer SPLITTY9 y-jakoadapteri niin sais radien tuulettimet menemään veden lämmön mukaan.
Katso emolevyn manuaalista, eri emoilla eri virrat. Mutta väittäisin että riittää helposti.
 
Mjoo.. Manuskassa puhutaan että CPU_FAN max 1A, mutta ei muista. Tuota varmaan voi soveltaa nuihin muihinkin fan portteihin.:think:
 
Suosiolla haarotuspiuha virtaliittimellä niin ei tarvi emoa polttaa. Jimmsillä varmaan 7e 4-häntäinen y-kaapeli missä virta sataliittimestä.
 
Myykö alphacool pelkkää gpu osaa noihin NeXxos GPX fullsize blokeihin?
Meinaatko tuollaista GPX Soloa? Näkisin itse järkevämpänä tilata esim. Bykskin fullcover-blokin vai haluatko että on käytettävissä myös seuraavassa näyttiksessä?
 
Onkohan tuolla järjestelmässä ilmaan vielä, kun tuo virtausmittari aina välillä pitää tuollaista outoa ”rahinaa”? Yrittänyt kuunnella ja todennut ettei ääni mielestäni tule pumpusta. Ääni ei ole jatkuvaa vaan tulee aina silloin tällöin kuitenkin useasti minuutin aikana ja kestää aina sekunnista pariin.

Ajattelin, jos ilmakuplat aiheuttaisi tuon äänen? Vai onko ite rattaan heikkolaatu? Täytyy vielä kokeille pienemmillä ja isommilla pumpun kierroksilla.

BD889C3A-99BB-4EA2-80EE-A02C283BD2E4.jpeg

Minulla oli muutama päivä sitten valmistuneessa ekassa vesijäähykierrossa sama juttu virtausmittarin kanssa, mutta ongelma ja ääni katosi kun VPP655-pumpun nopeussäädön laittoi asentoon 2. Sinänsä on varmaan hyvä juttu jos virtausnopeuden poikkeamasta on myös äänivaroitus, jos tuo 2 on nyt sitten muilta osin hyvä tai optimaalinen asetus pumpulle.
 
Minulla oli muutama päivä sitten valmistuneessa ekassa vesijäähykierrossa sama juttu virtausmittarin kanssa, mutta ongelma ja ääni katosi kun VPP655-pumpun nopeussäädön laittoi asentoon 2. Sinänsä on varmaan hyvä juttu jos virtausnopeuden poikkeamasta on myös äänivaroitus, jos tuo 2 on nyt sitten muilta osin hyvä tai optimaalinen asetus pumpulle.

Joo mullaki hävis toi ääni, kun laittoi pumpun 40% teholle. En oo ettiny tarkempaa ylärajaa, mutta tolla se nyt ainakin on hiljaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 314
Viestejä
4 491 032
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom