Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

En käytä, mutta en ole myöskään kokenut mitään ongelmia tai kokenut ns. jäähdytystehon puutetta pelkällä D5:llä (täysillä pyöriessä.) CPU + GPU + NB + PWM loopissa ja mora3 420 5 metrin letkujen päässä pikaliittimien takana.

Pumppujen tehot ei tosiaan merkkaa yhtään mitään sarjakytkentäisenä, kaikki on aina plussaa ja sitä suositellaankin jopa käytettävän eri pumppuja jottei synny isompia häiritseviä resonansseja.

Varmaan nippa nappa piisaakin mutta se etuhan tupla pumpuissa on ettei niitä tarvi vinguttaa täysillä. Itsellä 3x360 radit ,tupla ddct ja luupissa myös 4paria pikaliittimiä ja pumppuja ajan yleensä 1700-1800rpm välillä
 
Täysillä pyörivä D5 on myöskin täysin äänetön omassa käytössä.

Miksi sitä pitää täysillä huudattaa? itsellä on 2x näytönohjainta sarjassa, 240 radi, cpu ja 360 radi loopissa, eikä tarvii kun jollain 50-55% teholla pyöritellä. näyttikset pysyy alle 55 asteen, prossu alle 65 ja nesteen lämpö 40 asteessa mitattuna suoraan pumpun outputista
 
Moro,

Ekaa luuppia kasailemassa ja nyt olis palikat mallailtu kohdilleen.

http://imgur.com/8pQQ3de

http://imgur.com/n9LWZN4

http://imgur.com/bWImZ9f

Onko raadilla huomioitavaa?
Haittaako jos säiliön outlet on alempana kuin pumpun inlet? nesteen pintahan säiliössä on huomattavasti pumppua ylempänä.
Oliko säiliön mukana kiinnikettä jolla saisi esim. tuulettimiin kiinni ja vähän ylemmäs sitä? Sitten pumppu "kyljelleen", niin sen inlet alkaa olemaan aika tasoissa säiliön outletin kanssa :think:
 
Miksi sitä pitää täysillä huudattaa? itsellä on 2x näytönohjainta sarjassa, 240 radi, cpu ja 360 radi loopissa, eikä tarvii kun jollain 50-55% teholla pyöritellä. näyttikset pysyy alle 55 asteen, prossu alle 65 ja nesteen lämpö 40 asteessa mitattuna suoraan pumpun outputista

Siksi koska kyseessä perus-deeviitonen, ei tehonsäätöä eikä PWM-ohjausta.
 
Läpimenoliittimet tuli tänään jimmssiltä, sitähän pääsee laittamaan jäähdytyksen putket paikoilleen.
Viime hetken jahkailua laitanko 2 ddc pumppua, blokit ja radit yhteen looppiin vai teenkö cpu:lle ja näyttikselle omat?
Pwm ohjaukseen edelleen asuksen suite, koska aquaero 6 lt mallit ovat jokapaikassa loppu tai 5-6 vk:n toimitusajalla.Toki jos saatavuus pysyy tommoisena pitää ottaa pykälää kalliimpi pro malli.
 
Pwm ohjaukseen edelleen asuksen suite, koska aquaero 6 lt mallit ovat jokapaikassa loppu tai 5-6 vk:n toimitusajalla.Toki jos saatavuus pysyy tommoisena pitää ottaa pykälää kalliimpi pro malli.
Mun Aquaero LT minkä ostin joskus keväällä tuli noin 2 viikossa vaikka Jimmsillä lukikin että on pitempi toimitusaika. Eiköhän ne saa niitä tukkureilta ihan kohtuuajassa.

Ite laittaisin pumput ja kaikki samaan looppiin. Siinä on se hyvä puoli että voit sitten kumpaakin pumppua pitää pienillä kierroksilla ja lisäksi toinen on varmistamassa jos vaikka toinen pumppu prakaakin jonain päivänä.
 
Mun Aquaero LT minkä ostin joskus keväällä tuli noin 2 viikossa vaikka Jimmsillä lukikin että on pitempi toimitusaika. Eiköhän ne saa niitä tukkureilta ihan kohtuuajassa.

Ite laittaisin pumput ja kaikki samaan looppiin. Siinä on se hyvä puoli että voit sitten kumpaakin pumppua pitää pienillä kierroksilla ja lisäksi toinen on varmistamassa jos vaikka toinen pumppu prakaakin jonain päivänä.
Miten tuon 2:n sarjassa olevan pumpun pwm ohjaus? Esim. samasta w.pump liittimestä haaroittimella?
 
Miten tuon 2:n sarjassa olevan pumpun pwm ohjaus? Esim. samasta w.pump liittimestä haaroittimella?
Toisesta pumpusta rpm signaali, molempiin pwm piuha, ja virta powerista. Perus PWM tuuletinhaaroituspiuha varmaan helpoin, ellei halua lähteä purkamaan ja kasailemaan omia liittimiä.
 
Mikäs vuodetuista 2080ti malleista vois olla sellanen mihin tulee waterblokki nopiaan?
 
EKWB todennäköisesti valmistanut RTX Gpublokkien tuotannon. Julkaisevat 20.9.2018.

Lähde #1
ekwb rtx.png

Lähde #2
EK GeForce RTX 2080 water block spotted at Gamescom - VideoCardz.com
 
Viimeksi muokattu:
Onko kukaan rakennellut ulkoista tornia kennoille? Kiehtoo näin ITX kotelon omistajana paljonkin.

Tässä olisi mielenkiintoinen kaupallinen referenssi joka tuli vastaan. Aqua Computer Webshop - airplex GIGANT 3360, Kupfer-Lamellen 33304

Tai tämä... Aqua Computer Homepage - Externe Kühlsysteme

Itse tekee paljon halvemmalla tietenkin. Periaatteessa riittäisi jos rakentelisi ala- ja ylärungot, väliin riittäisi kennot jäykistämään rakennetta. Esteettisesti tuon saisi kivasti vaikka huoneen nurkkaan. Jäähdytystehon puolesta 700-1000mm korkea torni olisi kyllä aika kova. Päällystää voisi sitten miten haluaa.
 
Onko kukaan rakennellut ulkoista tornia kennoille? Kiehtoo näin ITX kotelon omistajana paljonkin.

Tässä olisi mielenkiintoinen kaupallinen referenssi joka tuli vastaan. Aqua Computer Webshop - airplex GIGANT 3360, Kupfer-Lamellen 33304

Tai tämä... Aqua Computer Homepage - Externe Kühlsysteme

Itse tekee paljon halvemmalla tietenkin. Periaatteessa riittäisi jos rakentelisi ala- ja ylärungot, väliin riittäisi kennot jäykistämään rakennetta. Esteettisesti tuon saisi kivasti vaikka huoneen nurkkaan. Jäähdytystehon puolesta 700-1000mm korkea torni olisi kyllä aika kova. Päällystää voisi sitten miten haluaa.
Järkyttävän hintasia siihen nähden, että se on sit tosiaan ITX kotelon kaverina tollane möllykkä. Eikös tässä ketjussa ollut se kanakoppihärdellikin? Sovella ja tee itse mielummin omannäköinen ;)
 
Järkyttävän hintasia siihen nähden, että se on sit tosiaan ITX kotelon kaverina tollane möllykkä. Eikös tässä ketjussa ollut se kanakoppihärdellikin? Sovella ja tee itse mielummin omannäköinen ;)

Niin enhän minä nyt meinannut tuollaista ylihintaista ostaa. :)

Kirjoitin vain että mielenkiintoinen referenssi, olisi ehkä pitänyt kirjoittaa että vain teknisesti mielenkiintoinen. Varmaan tehokkaan GPU:n ja CPU:n kaveriksi riittäisi yksi 5xxmm elementti push tilassa pystyssä, siihen sitten askartelisi nätit kuoret.
 
Mjoo mutta edelleen oon sitä mieltä, että kyllä se jäähdytysteho pitää löytyä sieltä kopan sisältä. Eipä siinä muuten ole järkeä laittaa tuollaista pientä koppaa jos ei ole tyytyväinen tehoon/lämpöihin. Siis en itse vaan tykkää, että on ihan hirveästi pöydällä ylimääräistä.. Tai edes lattialla. :D Vaikeuttaa siivoamista yms.

€: Mutta harrastushan tämä AATEEKOO on siinä missä salibandykin. Siitä vaan tekemään jos sun mieli tekee. Mun tekee mieli tällä hetkellä ostaa Corsair Obsidian 1000D ja kasata sinne tuo mITX + ATX setti ja laittaa molemmille omat loopit. Ihan koska vaan tykkään ulkonäöstä. Vähän RGB että saa +10% extra FPS kanssa.
 
Mjoo mutta edelleen oon sitä mieltä, että kyllä se jäähdytysteho pitää löytyä sieltä kopan sisältä. Eipä siinä muuten ole järkeä laittaa tuollaista pientä koppaa jos ei ole tyytyväinen tehoon/lämpöihin. Siis en itse vaan tykkää, että on ihan hirveästi pöydällä ylimääräistä.. Tai edes lattialla. :D Vaikeuttaa siivoamista yms.

Kukin tyylillään... tuossa erillisessä on mielestäni se hyvä puoli että koppa voi olla mikä tahansa.
 
Kukin tyylillään... tuossa erillisessä on mielestäni se hyvä puoli että koppa voi olla mikä tahansa.

Mjoo mutta edelleen oon sitä mieltä, että kyllä se jäähdytysteho pitää löytyä sieltä kopan sisältä. Eipä siinä muuten ole järkeä laittaa tuollaista pientä koppaa jos ei ole tyytyväinen tehoon/lämpöihin. Siis en itse vaan tykkää, että on ihan hirveästi pöydällä ylimääräistä.. Tai edes lattialla. :D Vaikeuttaa siivoamista yms.
Oikeastaan mistään kopasta ei löydy "jäähdytystehoa" koska ne on kaikki jollain lailla suljettuja ratkaisuja joissa on erilaisia esteitä ilman kululle ja joissa pyöritetään aina vähintään huoneilmaa lämpimämpää ilmaa. Jotkin kopat vaan on toisia huonompia koska sisältävät enemmän erilaisia esteitä. Ei ole yhtäkään hyvää "koppaa" jos puhtaasti jäähdytystehoa ajatellaan.

Minä olen se kanahäkki ATK:n ylpeä omistaja :tup: Alunperin mulla oli ensin vesijäähdytys kahdella radilla Phanteks Enthoo Evolv ATX:ssä jossa on vakiona todella paska ilman kierto vesijäähdytykselle koska yläradin kautta lämmennyt ilma kiertää ilman modausta takaisin kotelon sisälle. Jonkin verran modasin sitä minkä jälkeen kyllästyin ja ostin Be Quiet Dark Base Pro 900:n jossa oli monella tapaa samankaltaiset ongelmat. Siinä oli vaan vähän isommat aukot ja niissä taas ilmeni se että tuulettimet näiden ilmaesteiden vieressä pitivät erilaisia sivuääniä kuin aiemmassa kotelossa ja vaikka koteloa mainostetaankin äänieristettynä niin se oli erilaisen ääniprofiilin takia oikeasti ärsyttävämpi kuin Phanteksin kotelo. Be Quietia modasin aika rankastikin mm sahaamalla kattopaneelista radin kokoisen palan pois ja pistämällä siihen Demciflex pölyfiltterin tilalle, poistamalla takatuulettimen edessä olevan hunajakennon peltisaksilla ja muuta pientä sälää. Lopulta kyllästyin siihenkin ja se kotelo lähtikin aika raiskattuna suoraan kierrätykseen :joy:

Nykyiseen järjestelyyn tuon ulkoisen MO-RA:n ja Core P3:n kanssa päädyin koska halusin kerralla kaiken: hiljaisuutta sekä tehokasta jäähdytystä ilman että tarvitsee arpoa miten positiivinen paine kotelossa on jottei sinne kerry pölyä. Suljetuilla koteloilla pitää aina tehdä jostain kompromisseja ja jos niihin haluaa paljon tilaa radeille niin ne ovat myös yleensä tolkuttoman isoja koteloita. Uudet Lian Li:n PC-011 sarjan Dynamic ja Air kotelot ovat poikkeus tästä koska niihin saa jopa kolme radia jokseenkin järkevästi mutta niissäkin pitää tehdä kompromisseja näytönohjaimen asennon ja/tai alatuuletinten kanssa. Jos nämä olisivat noin 1½ vuotta sitten olleet markkinoilla niin olisin saattanut harkita niitä nykyjärjestelyn sijasta.

Nykyjärjestely toimii sen takia että nyt voin ajaa ihan jokaista tuuletinta täysin minimikierroksilla prossun ja näytönohjaimen täydessä samanaikaisessa rasituksessakin. Koneesta ei kuulu mitään sivuääniä ja radi häkkeineen härpäkkeineen lähtee vaikkapa siivousta varten irti kun ottaa radin tulo- ja lähtöletkujen pikaliittimet irti ja napsaisee muutaman piuhan irti kotelon sivuun pultatusta Aquaerosta. Avoimessa kotelossa kertyy toki pölyä mutta osa siitä putoaa suoraan kotelon läpi eikä jää kotelon sisään pyörimään ja ne mitkä jää on helppo kerran viikossa puhallella alle minuutissa pois tieltä eikä sitä varten tarvitse avata mitään sivu- tai etupaneeleita eikä tuuletinten pölysuojia. MO-RA taas kerää suorien lamellien takia todella vähän pölyä ja juuri viimeksi kun askartelin kokoonpanoa putsasin sen ensimmäistä kertaa puoleen vuoteen ja todella vähän oli pölyä varsinaisesti kiinni missään.

Nää on täysin makuasioita kuten @Primusol tuossa totesi. Kaikissa pitää aina tehdä jostain kompromisseja. Ilmajäähyjen kanssa pitää tyytyä emolevyn peittäviin möhköihin, esteettisesti hienot kotelot ovat usein epäkäytännöllisiä ilmankierron kannalta ilman modaamista, toisissa kokoonpanoissa joutuu pitämään tuulettimia epämukavilla kierroksilla jne jne. Mun kokoonpanon ainoa kompromissi on esteettisyys mistä toi rumin möhkäle jää pöydän alle. Kaikki muu siinä on niin käytännöllistä ja järkevää kuin voi olla ylipäätään mahdollista.
 
Onkohan toi ek-kit s360 mistään kotoisin? Joskus väsännyt loopin ihan nollista, mutta ei jaksaisi lyödä enää sitä 500€ kiinni että saa fiksun setin. Koppana phanteks enthoo pro m ja radin ajattelin laittaa eteen. Myös gpu:n ajattelin jossain vaiheessa lyödä kiertoon mukaan. Tuulettimet varmaan vaihdan gentlen 1850rpm malleihin ja ajelen niitä täysillä kun ei sohvalta ole mitenkään häiritsevä toi noiden ääniprofiili. :D

Voiko ylipäätänsä vaajaalla parilla sadalla saada fiksumpaa kasaan jos ei satu käytettynä jotain hyvää pakettia vastaan? -Verkkiksestä toi tarjouspaketti (177€) siis varattuna noudettavaksi mutta aloin empimään josko samalla rahalla saisi vastinetta jostain muualta..?
 
Onkohan toi ek-kit s360 mistään kotoisin? Joskus väsännyt loopin ihan nollista, mutta ei jaksaisi lyödä enää sitä 500€ kiinni että saa fiksun setin. Koppana phanteks enthoo pro m ja radin ajattelin laittaa eteen. Myös gpu:n ajattelin jossain vaiheessa lyödä kiertoon mukaan. Tuulettimet varmaan vaihdan gentlen 1850rpm malleihin ja ajelen niitä täysillä kun ei sohvalta ole mitenkään häiritsevä toi noiden ääniprofiili. :D

Voiko ylipäätänsä vaajaalla parilla sadalla saada fiksumpaa kasaan jos ei satu käytettynä jotain hyvää pakettia vastaan? -Verkkiksestä toi tarjouspaketti (177€) siis varattuna noudettavaksi mutta aloin empimään josko samalla rahalla saisi vastinetta jostain muualta..?
Tuskimpa saat, ~270e tuolla hintaa muualla.
 
Voiko ylipäätänsä vaajaalla parilla sadalla saada fiksumpaa kasaan jos ei satu käytettynä jotain hyvää pakettia vastaan?

Kiinasta, aliexpressin kautta löytyy hyvin palikoita. Hinta tulee olemaan jotain samaa luokkaa tuon s360 setin kanssa, mutta saa paremman pumpun (D5/DDC) ja paksumman radin. Bykskiä ja Barrowia voi suositella.

Tuo pumppu ja slim radi voi muodostua myöhemmin ongelmaksi jos meinasit myös gpu:n lisätä kiertoon.
 
Jo puolisen vuotta täysin huoltovapaana pyörinyt oma setti. Kyllä kannatti nähdä se vaiva. Edes letkut eivät ole huohottaneet, ja akkuvettä ei ole hävinnyt nimeksikään. Toista se oli silikoniletkuille ennenmuinoin :D

IMG_20180824_111418.jpg
 
Jo puolisen vuotta täysin huoltovapaana pyörinyt oma setti. Kyllä kannatti nähdä se vaiva. Edes letkut eivät ole huohottaneet, ja akkuvettä ei ole hävinnyt nimeksikään. Toista se oli silikoniletkuille ennenmuinoin :D

IMG_20180824_111418.jpg

Kyllähän nämä aika huolettomia ovat eipähän ole tullut itsekään vaihdeltua kun kerran 3v sisällä nesteitä ja silloinkaan olleet miksikään muuttuneet. Seuraava kerta onkin sitten luultavasti näyttiksen vaihto ja samalla vois tehdä hieman perusteelisempaa putsia ja virtausmittarin lisäys kiertoon.
 
Jo puolisen vuotta täysin huoltovapaana pyörinyt oma setti. Kyllä kannatti nähdä se vaiva. Edes letkut eivät ole huohottaneet, ja akkuvettä ei ole hävinnyt nimeksikään. Toista se oli silikoniletkuille ennenmuinoin :D

IMG_20180824_111418.jpg

ihan kiva, mutta turhaan kaksi radia, eturadi vain lämmittää ylärarin ilman valmiiksi. Pitäs saada kaikki samaan suuntaan puhaltaan, mutta silloin tulee joko liikaa alipainetta tai liikaa ylipainetta ja taas ongelmia. Tämän takia ite luovuin toisesta radista R6:ssa. Lämmöt pysyy käytännössä samassa kuin kahdella.
 
ihan kiva, mutta turhaan kaksi radia, eturadi vain lämmittää ylärarin ilman valmiiksi. Pitäs saada kaikki samaan suuntaan puhaltaan, mutta silloin tulee joko liikaa alipainetta tai liikaa ylipainetta ja taas ongelmia. Tämän takia ite luovuin toisesta radista R6:ssa. Lämmöt pysyy käytännössä samassa kuin kahdella.
37mm radi vai 60mm? Itselläni katossa ohut radi mutta radien tuulettimet sekä edessä että katossa pöhöttävät viileää ilmaa sisään. Neste omassa kokoonpanossa max 35c ja hiljaiseksi viritetyillä tuulettimilla.
 
ihan kiva, mutta turhaan kaksi radia, eturadi vain lämmittää ylärarin ilman valmiiksi. Pitäs saada kaikki samaan suuntaan puhaltaan, mutta silloin tulee joko liikaa alipainetta tai liikaa ylipainetta ja taas ongelmia. Tämän takia ite luovuin toisesta radista R6:ssa. Lämmöt pysyy käytännössä samassa kuin kahdella.
Kerrotko vielä mitä ongelmia ylipaine aiheuttaa? :kahvi:
 
"Koteloksi" joku komponenttien ripustin eli vaikka thermaltake p90 tai p7, niin ei tartte paljon murehtia mistään paineista :)

Äänekkyyden/hiljaisuuden kannalta, sen jälkeen kun on CPU ja GPU vesillä eikä koneessa ole HDD-asemaa, on oikeasti täysin yhdentekevää onko komponentit suljetussa ja vaimennetussa kotelossa vai levällään pöydällä. Kotelolla on hyvä vaimentaa sihinöitä ja suhinoita mitä esim. CPU ja GPU ilmacoolerit, kovalevyt jne tuottaa mutta jos on iso vesilooppi ja kaiki vedellä niin pikkasen turhaa.

Sen puolesta suosittelisin, jos on tommonen hitonmoinen kaikenjäähdyttävä customluup, luopumaan liian kotelokeskeisestä ajatusmaailmasta :)


Ja jotta päästään takaisin aiheeseen.

Jos olisin @Rusna niin kävisin ostamassa alumiiniritilää/verkkoa, ja leikkaisin siitä ton kotelon kylkipaneelin kokoisen palan. Sitten löisin sen paikalleen ja avot; avokotelo on valmis :)
 
Kerrotko vielä mitä ongelmia ylipaine aiheuttaa? :kahvi:
Eiköhän tässä haettu sitä, että ylipaineella se korvausilma voidaan pakottaa pölysuodattimen läpi. Alipaineella paska kerääntyy väistämättä koteloon.
Itsellä tosin loopin kasaamisesta lähtien, eli varmaan joku puolisen vuotta, menty alipaineella, ja jonkin verran näyttiksen katolle kerääntynyt pölyä, mutta toisaalta, aivan sama.
 
Eiköhän tässä haettu sitä, että ylipaineella se korvausilma voidaan pakottaa pölysuodattimen läpi. Alipaineella paska kerääntyy väistämättä koteloon.
Itsellä tosin loopin kasaamisesta lähtien, eli varmaan joku puolisen vuotta, menty alipaineella, ja jonkin verran näyttiksen katolle kerääntynyt pölyä, mutta toisaalta, aivan sama.
Tuossa viestissä mihin vastasin kirjoitettiin että ”liikaa ylipainetta ja taas ongelmia”.
 
Tuossa viestissä mihin vastasin kirjoitettiin että ”liikaa ylipainetta ja taas ongelmia”.
Niimpä näkyy. Ehkä kirjoittajalle käynyt sama aivopieru kuin itelle.
Varmaan kotelon rakenteiden pettäminen paine-eron takia siis.
Onhan se varmaan ikävää kesken pelisession saada esim. ikkunanpalasia päin näköä.

Ohan tossa ylipaineistamisessa toki se teoreettinen kompastuskivi, että ilma ei enää virtaa radien läpi kun tuulettimet yrittää vaan painaa ilmaa sisään ja poistoon ei ole riittävästi pinta-alaa.
 
Tuossa viestissä mihin vastasin kirjoitettiin että ”liikaa ylipainetta ja taas ongelmia”.

No ehkä oikea termi olisi liikaa sisäänpäin olevaa ilman virtausta=muodostuu positiivinen paine. Tollaset normaalit tuulettimet ei vaan enää jaksa painaa sitä ilmaa kotelon jäljelle jäävistä aukoista ulos. Siinä ongelma.

Radeja voi olla vaikka 5kpl, kunhan huolehtii että sisään puhaltavien ja ulospuhaltavien tuulettimien virtausmäärät on lähellä toisiaan.

Esim R6:ssa saa positiivisellä paineella lämpimän ilman kiertämään kotelon sisältä radien imupuolellle=fail.
Teippaamalla kotelon oikein saadaan tämä ongelma kyllä korjattua, mutta helpommalla ja halvemmalla pääsee kun laittaa yhden 360 tai 420 radin eteen ja katosta kuuma ilma ulos. Tai radi kattoon ja edestä viileetä sisään.
 
Viimeksi muokattu:
No ehkä oikea termi olisi liikaa sisäänpäin olevaa ilman virtausta=muodostuu positiivinen paine. Tollaset normaalit tuulettimet ei vaan enää jaksa painaa sitä ilmaa kotelon jäljelle jäävistä aukoista ulos. Siinä ongelma.

Radeja voi olla vaikka 5kpl, kunhan huolehtii että sisään puhaltavien ja ulospuhaltavien tuulettimien virtausmäärät on lähellä toisiaan.
Ilma kyllä löytää tiensä ulos, olipa poistotuulettimia tai ei. Toki tuulettimilla voi sitä lämpimän ilman poistumista tehostaa, mutta balanssissa noiden ei tarvitse välttämättä olla.
Mitä enemmän tuloa, sitä paremmin ilma kotelosta poistuu.
 
Ilma kyllä löytää tiensä ulos, olipa poistotuulettimia tai ei. Toki tuulettimilla voi sitä lämpimän ilman poistumista tehostaa, mutta balanssissa noiden ei tarvitse välttämättä olla.
Mitä enemmän tuloa, sitä paremmin ilma kotelosta poistuu.
Löytää toki ulos, mutta tuulettimet ei jaksa työntää sitä ilmaa enää sisään jos se ulostulorööri on liian huonosti virtaava. Vaatinee vähän enemmän ropellia, mutta ymmärrän kyllä pointin.

Piti tänään vaihtaa ddc pumpun kansi pump-top malliin. Perinteisesti siinä vaiheessa kun pumpun sai purkuun niin huomasin, että säiliössähän tosiaan on kierteet pelkästään sisäpuolella, kun pump-top tietty vaatii sen ulkokierteen, tai välipalan. Totesin, että mitäpä sillä säiliöllä kun saan radiin huohotinletkun josta onnistuu täyttökin, niin kasasin sit loopin ilman varsinaista säiliötä.

Nythän ton radin, eli 280x60 tilavuus on suurin osa koko loopin tilavuudesta, jolloin kaiken järjen mukaan vesi viettää esim. minuutin kierron aikana enemmän aikaa radissa, kuin muualla. Säiliössä hengaileva vesihän on vaan tyhjänpanttina.
 
Viimeksi muokattu:
Aika huonosti tuntuu netistä löytyvän todellisia testejä vesiblokkien hyvyydestä mm lämmönsiirtokykyjen erovaisuudesta. Kaikkihan tietää että Nämä perinteiset saatavilla olevat vaihtoehdot blokeissa ovat noi Nikkeli, kupari ja hopea. Taisi jossain olla bronnsiakin. Hopea on näistä lämmonjohdoltaa ehdottomasti paras. Esim. Aquatuning myy silver .925 blokkeja, noin 200e kipale. No kupari on seuraavaksi paras. Onko teillä rakentelioilla näistä henkilökohtaista kokemusta?? Kiinkostaisi, kovasti tietää, et miten tuollainen hopea blokki siirtää lämpöä veteen verrattuna esin Nikkeliin. Pakkohan siinä ainakin on eroa olla
 
Aika huonosti tuntuu netistä löytyvän todellisia testejä vesiblokkien hyvyydestä mm lämmönsiirtokykyjen erovaisuudesta. Kaikkihan tietää että Nämä perinteiset saatavilla olevat vaihtoehdot blokeissa ovat noi Nikkeli, kupari ja hopea. Taisi jossain olla bronnsiakin. Hopea on näistä lämmonjohdoltaa ehdottomasti paras. Esim. Aquatuning myy silver .925 blokkeja, noin 200e kipale. No kupari on seuraavaksi paras. Onko teillä rakentelioilla näistä henkilökohtaista kokemusta?? Kiinkostaisi, kovasti tietää, et miten tuollainen hopea blokki siirtää lämpöä veteen verrattuna esin Nikkeliin. Pakkohan siinä ainakin on eroa olla
Taitaa erot olla kuitenkin aika marginaalisia, ja hintaero kuitenkin merkittävä.

Jos pitäis veikata, niin sanoisin, että tommonen kuparinen nakublokki mikä korvaa IHS:n, on varmaan tehokkaampi kuin hopeinen normiblokki.
 
Taitaa erot olla kuitenkin aika marginaalisia, ja hintaero kuitenkin merkittävä.

Jos pitäis veikata, niin sanoisin, että tommonen kuparinen nakublokki mikä korvaa IHS:n, on varmaan tehokkaampi kuin hopeinen normiblokki.
Joo. se on varmasti totta. Saako tuollaiselle i7 6700K prossulle blokkia mikä menee suoraan kiinni itse prossuun???
 
Ilma kyllä löytää tiensä ulos, olipa poistotuulettimia tai ei. Toki tuulettimilla voi sitä lämpimän ilman poistumista tehostaa, mutta balanssissa noiden ei tarvitse välttämättä olla.
Mitä enemmän tuloa, sitä paremmin ilma kotelosta poistuu.

Tottakai löytää, mutta onko mitään hyötyä puskea värisellä ilmaa vaan sisään.

kokeiles puhaltaa pillin ja letkun läpi sama määrä ilmaa niin tajuat ehkä asian. Kyllä se ilma sen pillin läpikin tulee ei siinä. Vaatii vaan hitosti enemmän painetta, että sama määrä ilmaa tulee samassa ajassa läpi.
Ilmavirtaus kennon läpi=suoraan verrattavissa jäähdytystehoon.
 
Tottakai löytää, mutta onko mitään hyötyä puskea värisellä ilmaa vaan sisään.

kokeiles puhaltaa pillin ja letkun läpi sama määrä ilmaa niin tajuat ehkä asian. Kyllä se ilma sen pillin läpikin tulee ei siinä. Vaatii vaan hitosti enemmän painetta, että sama määrä ilmaa tulee samassa ajassa läpi.
Ilmavirtaus kennon läpi=suoraan verrattavissa jäähdytystehoon.
Kotelot harvemmin enää ovat niin tiiviitä että ainoat reiät ovat tuulettimien kohdalla. Tuulettimet tekevät työnsä ja liikuttavat ilmaa sen minkä pystyvät, loput tulevat paineella kotelon muista aukoista ulos.
Sen takia sitä kutsutaankin ylipaineeksi, koska koteloon kohdistuu enemmän painetta kun tuloa on enemmän kuin poistoa.
Teen työkseni ilmastointihommia teollisuuden parissa ja tietokonekotelot eivät tee poikkeusta siinä miten ilma käyttäytyy. ;)
 
Viimeksi muokattu:
Kotelot harvemmin enää ovat niin tiiviitä että ainoat reiät ovat tuulettimien kohdalla. Tuulettimet tekevät työnsä ja liikuttavat ilmaa sen minkä pystyvät, loput tulevat paineella kotelon muista aukoista ulos.
Sen takia sitä kutsutaankin ylipaineeksi, koska koteloon kohdistuu enemmän painetta kun tuloa on enemmän kuin poistoa.
Teen työkseni ilmastointihommia teollisuuden parissa ja tietokonekotelot eivät tee poikkeusta siinä miten ilma käyttäytyy. ;)
Juu, mutta ei tarvi olla olla LVI-inssi ymmärtääkseen, että on aavistuksen eri asia painaa jollain metrisillä radiaalituulettimilla painetta teollisuushalliin, kuin yrittää vispata lisää ilmaa jo valmiiksi ylipaineiseen koteloon pienillä kotelotuulettimilla, joissa pelkästään lapojen ja rungon välissä on parin millin rako.
Varmaan 15% pinnaa hukkuu jo turbulenssiin, kun aksiaalituulettimen pyörre taistelee itsensä kennoon, ja sen läpi.

Veikkaisin, että jopa painetta tuottavien kotelotuulettimien hyötysuhde laskee melko rankasti kun vastapainetta nostetaan. En välttämättä lähtis ilmapalloja täyttämään näillä vehkeillä.
 
Juu, mutta ei tarvi olla olla LVI-inssi ymmärtääkseen, että on aavistuksen eri asia painaa jollain metrisillä radiaalituulettimilla painetta teollisuushalliin, kuin yrittää vispata lisää ilmaa jo valmiiksi ylipaineiseen koteloon pienillä kotelotuulettimilla, joissa pelkästään lapojen ja rungon välissä on parin millin rako.
Varmaan 15% pinnaa hukkuu jo turbulenssiin, kun aksiaalituulettimen pyörre taistelee itsensä kennoon, ja sen läpi.

Veikkaisin, että jopa painetta tuottavien kotelotuulettimien hyötysuhde laskee melko rankasti kun vastapainetta nostetaan. En välttämättä lähtis ilmapalloja täyttämään näillä vehkeillä.
Kannattaa huomata, että suhteessa nuo tuulettimen koot ovat huomattavasti suuremmat kotelossa vrt. 1000 neliöinen halli, johon pusketaan ilmaa noilla metrisillä tuulettimilla. Paras lopputulos tulee, kun pitää tuon paine-eron tasapainoisena ja vetää vaan ilmankin suodattimien läpi.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 257
Viestejä
4 487 766
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom