TLDR;
Aikaisemmin luulin, että emossani olisi ollut noita "feikki-pwm:iä". Manualissa luki pwm:n kohdalla +5V. Yleismittarilla mitatessa selvisi, että pwm-moodilla noista tulee jatkuvasti +12V-linjasta 12V, kuten kuuluu. Ainoastaan tuo +5V-linjan suuruus vaihtelee, jota tapahtuu samalla tavalla myös omista cpu-pwm-linjoista. <end tldr>
Tuossa nyt etukäteen tein tutkimuksia, miten kannattaisi vetää nämä ML120:t koneeseen tulevaa vesijäähdytystä ajatellen. Emolevynä Asus Z97 Pro Gamer. Katsoin ja kokeilin noita mun (feikki-pwm +5V) cha-fan-portteja. Laitoin PWM-asetuksella 20% pyörimisnopeutta ja 12V linjasta tuli 12V. Siis mitä hittoa, voiko näillä siis ajaa ML120 turvallisin mielin?
CHA1 ja CHA2-portit PWM-asetuksilla toimivat samoin. No tämähän vaati sitten vähän lisää testiä..
CHA-FANin PWM-johdosta, mistä tulee emon mukaan +5V täysillä ollessa se 5V ja tämä volttimäärä säätyy. Mutta 12V-lähtö pysyy koko ajan 12V, ainakin yleismittarin mukaan.
CPU-fanin lähdöstä tulee koko ajan 12V ja PWM:stä täysillä tulee 0,5-4,2V riippuen voimakkuudesta.
Että olenko mä nyt ihan kassalla näissä hommissa, vai onko mulla mahdollista ajaa ML:iä myös CHA-FAN paikoista?
Olen luullut, että PWM on jotenkin vaan käskyjohto, kuinka paljon tuuletin pyörii, mutta volteillahan toi taitaa toimia? Ainakin näissä tapauksissa nyt, kun pwm-johto ajaa 4V niin tuuletin pyörii täysillä ja kun ollaan siellä 0,1V tietämillä, pyörii flekti hiljaisinta mahdollista nopeuttaan.
Ostin myös Noctuan säätimen
Noctua NA-FC1 -tuuletinsäädin - 19,90€
Tuo pistää ilman kytkentää emoon ulos +12V ja säädettynä 0,1 - 4V PWMstä. Ei tuo ML120 yksinään rohissut ja tuossa. Tarkoitus oli laittaa tämä laite erikseen parille tuulettimelle, lähdöiksi tuo CPU-fan jotta voidaan ohjata paria tuuletinta erikseen emolta kovempaa ja rajoittaa tällä säätimellä pari tuuletinta pysymään aina alle 50% rasituksessakin.
Tässä on nyt testattu ristiin ja rastiin, joten toivottavasti sait selvää ja esitin asiani edes jotenkin selkeästi.
edit. lisätty tldr