Codemasters EA Sports WRC <PC|PS5|XBOX X|S>

Hyundailla Dirty Dailies, Italia Monte Muvri. Meni todella hyvin ja 16. :C Onkohan mun säädöissä vikaa vai mikä peekele kun ei pysy kyydissä?
 

Liitteet

  • Näyttökuva 2024-03-12 181614.png
    Näyttökuva 2024-03-12 181614.png
    194,1 KB · Luettu: 55
  • Näyttökuva 2024-03-12 181712.png
    Näyttökuva 2024-03-12 181712.png
    139,5 KB · Luettu: 54
  • Näyttökuva 2024-03-12 181727.png
    Näyttökuva 2024-03-12 181727.png
    171,8 KB · Luettu: 36
  • Näyttökuva 2024-03-12 181743.png
    Näyttökuva 2024-03-12 181743.png
    156,2 KB · Luettu: 36
  • Näyttökuva 2024-03-12 181757.png
    Näyttökuva 2024-03-12 181757.png
    243 KB · Luettu: 38
  • Näyttökuva 2024-03-12 181810.png
    Näyttökuva 2024-03-12 181810.png
    194,3 KB · Luettu: 37
Luin että tuo oli Monte Carlossa mutta ollaankin Sardiniassa soralla

^
- Camberit -1.50 vähintään etu ja taka, ehkä jopa -2.00 testiin että onko nopeampi (voi tietenkin huonontaa balanssia tai ajotuntumaa jos paljon negatiivistä, siksi pitääkin testailla), jos auto aliohjaava voi kokeilla taka camber vähemmän negatiivinen esim. jos etu -1.50 nini taka -1.40 tai -1.30 tai -1.20 (jos etu -2.00 niin taka -1.90 tai -1.80 tai -1.70)

Toe säätö: tällä voi saada paremman alkukääntymisen aikaan tiuukoihin mutkiin kun laittaa toe in eteen esim kokeilee 0.10 tai 0.20 tai 0.30 tai enemmän? Pelissä selitys tälle on sanottu oikeinpäin eli TOE OUT (miinus-merkkinen arvo) parantaa kääntymistä myös irl mutta toteutus väärinpäin pelissä joten on laitettava TOE IN (plus-merkkinen arvo)

- Jarru force 3000, brake bias ehkä 60-70% väliltä paras, käsijarru force ehkä maksimit jos perä ei irtoa hyvin käsijarrulla

- diff: driving lock etu 25% ja taka 35% # Braking lockit etu 30%, taka 35% # preload etu 40.00, taka 50.00

diff driving lockeilla säädetään käytöstä kaasulla, jos noilla ei yliohjaa/käänny riittävästi kaasulla niin laskee etu lock 20% tai voi nostaa taka lock 40% tai molemmat
jos on liian yliohjaava/kääntyvä kaasulla silloin noiden eroa pienennetään esim. etu 25->30 ja taka 35

diff braking lockeilla säädetään käytöstä jarrulla, jos ei yliohjaa/käänny riittävästi jarrulla niinl laskee etu lock 25 tai voi nostaa taka lock 40% tai molemmat
jos on liian yliohjaava/kääntyvä jarrulla silloin noiden eroa pienennetään esim. etu 30->35 ja taka 35

Preload aktivoituu kaasunnostoilla ja kun nostaa kaasun pis kun jarruttaa, noiden suhtella saa lisää kääntyvyttä tai sitä voi vähentää jos sitä on liian paljon
esim. suht neutraali käytös jos preload 50.00 ja 50.00 # yliohjaava preload jos etu 40.00 ja taka 50.00, vielä enemmän yliohjaava jos etu 30.00 ja taka 50.00 # aliohjaava käytös jos preload jos etu 50.00 ja taka 40.00

-Gears: näistä ei osaa sanoa mitään kun nuo ratiot on ihan autokohtaiset jne, ei voi laskea huippuja jos tietää 1:n vaihteen maksiminopeuden kuten dr2.0 pystyi
Itse säätäisin 1:n kulkemaan Rally 1 70km/h (tai jopa 80km/h) josta vähentää tehohävikin verran johtuen ilmanalasta. Se on esim -5% turbo moottorilla jos lokaation keskikorkeus on 1km merenpinnasta, vaparissa hävikki -10%, tuon lasken ihan -1% jokaista 100m kohti ja ahdetuissa luvun vain jakaa 2:lla).
Ja katsoisin TT listalta joka ek lähtökorkeus joista ottaa ylin ja alin lukema yhteenlaskettuna ja jaettuna 2 = keskikorkeus lokaatiossa jonka mukaan tulee tuo tehonalenema (en usko että se on dynaaminen tässä pelissä että tehoa tulee lisää jos mennään koko ek alaspäin).

Huiput pitää vain testata että mitä hud mittari näyttää ja kuinka paljon ollaan rajoittimella, jos paljon rajalla niin nostaa ylintä vaihdetta ja säätää välivaihteet tasaisemmin jne -> testiä ja jos vieläkin rajoilla kenties liikaa niin jälleen nostaa jne kunnes alkaa häviämään ajassa tmv (ei nyt ehkä ole optimaalinen joka ek:lle kun niiden keskinopeudet voi vaihdella tai joku ek mennään ehkä koko ajan ylämäkeen tai alamäkeen tmv

- Damping: noin on ihan joka autossa koska sille ei ole tehty mitään vakiosäädöissä

Aloittaa tästä: slow +1, fast +2, div 0.65mps, rebound +0 ja taakse samat. Sitten voi kokeilla yleisesti jäykempänä eli +2, +3 0.65mps, +1 tai aloitusta pehmeämpänäkin jos sillä ei ollut yhtään vakaus ongelmia eli +0, +1, 0.65mps, -1

Springs:
- ride heightit alemmas jos ei pohjaa pahasti (jos pohjaa pahasti silloin yleensä menettää ohjauskyvyn hetkittäin kokonaan koska pohjapanssari osuu rajusti maahan-> eturenkaissa ei ole pitoja silloin joten auto ei vastaa ohjaukseen)

Jouset säädän myös alkuun keskinopeuksien mukaan, ei mitään hajua tästä maasta mutta voi lähteä liikkelleä näillä
- etujousi 102 ja takajousi 81 (sopivat arvot jos keskituntinopeudet vaikka wr ajoissa täällä n.100-110km/h luokkaa noilla autoilla), jos nopeampi kuin tuo niin etu 109 ja taka 88 (tai jos reilusti alle 100km/h keskinopeus niin voi kokeilla etu 95, taka 74-81)

- Anti roll bar: etu 10 alkuun ja taakse sopivasti vaikka alkuun 15 että on riittävän kääntyvä noille teille, jos on aivan liian aliohjaava niin nostaa vain taka arb reilusti pari naksua jne ja vieläkin lisää jos tarpeen. Jos auto on liian kallisteleva, epävakaa tmv niin silloin jäykemmillä arb saa sitä kuriin, esim. nostaa etu arb vaikka 15 ja säätää taas taka arb sopivaksi ettei aliohjaa liikaa.
 
Viimeksi muokattu:
Techin klubin Iberia kisa olikin aika haastava. Ensin talvi ek ja sitten kesä ja taas talvi ek. Otin tarjotun(sade) rengas setin ja olihan liukas kisa. Eka ek tultiin varovasti liukastellen ja kesä ek mentiinkin jo leveällä luistolla ja kertaalleen aidan päähän syyläri rikkomalla. Viimeinen ek olikin sit melkein pelkää aitoihin nojailua, kun pitoa ei ollut juuri mitään ja vauhtia hidasti syyläri ja moottori vika. En tiedä olisiko tähän kisaan pitänyt valita joku muu rengas, kun tämä sadekelin kumi oli jo loppu toisella ek:lla.
Näytäisi siltä, että nyt olisi varmalla ja sopivalla vauhdilla tarjolla hyvin pisteitä tähän kisaan.
 
On muuten sitten tuo momentsien " A defiant Monte Carlo defence" aivan järjettömän vaikea kullalla saada. Kolme tuntia ajoin tuota pätkää, sijoitus 300 paikkeilla ja eroa pitäisi Mikkelseniin saada vielä yli 10 sekuntia lisää. Ei sitten mitään mahdollisuuta. Onko muut päässeet sitä läpi? Ärsyttää aivan älyttömästi ettei vauhti riitä kun muut on kullalla. Tosin eipä sitä suurin osa ole näköjään päässyt.
 
On muuten sitten tuo momentsien " A defiant Monte Carlo defence" aivan järjettömän vaikea kullalla saada. Kolme tuntia ajoin tuota pätkää, sijoitus 300 paikkeilla ja eroa pitäisi Mikkelseniin saada vielä yli 10 sekuntia lisää. Ei sitten mitään mahdollisuuta. Onko muut päässeet sitä läpi? Ärsyttää aivan älyttömästi ettei vauhti riitä kun muut on kullalla. Tosin eipä sitä suurin osa ole näköjään päässyt.
Kävin huvikseen kokaisemassa tuota ja näköjään kerrasta tuli kultaa ja sijoitus oli joku 60+. Yritin tallentaa oman ajoni, jos olisi ollut kiinnostusta nähdä se, mutta jostain syystä tallennus ei onnistunut. Aika taisi olla jotain 4.53.rapiat. ilmeisesti näissä momentseissa ei pääse analysoimaan omaa ajoa muiden ajoja vastaan samalla tavalla kuin clubeissa?
 
Kävin huvikseen kokaisemassa tuota ja näköjään kerrasta tuli kultaa ja sijoitus oli joku 60+. Yritin tallentaa oman ajoni, jos olisi ollut kiinnostusta nähdä se, mutta jostain syystä tallennus ei onnistunut. Aika taisi olla jotain 4.53.rapiat. ilmeisesti näissä momentseissa ei pääse analysoimaan omaa ajoa muiden ajoja vastaan samalla tavalla kuin clubeissa?

Ei pääse ikävä kyllä. Kovan ajan vedit! Menikö ihan oletussäädöillä?
 
Ei pääse ikävä kyllä. Kovan ajan vedit! Menikö ihan oletussäädöillä?
Joo, ihan oletussäädöillä. Muutenkin sen verran vähän on kerennyt tätä pelaamaan, että en oikein ole kerennyt kokeilemaan säätöjen vaikutuksia. Jos säätänyt jotain, niin lähinnä välityksiä ja aika monessa autossa vähän aurausta takapyöriin, niin ei ehkä pyörähdä ympäri niin helposti.
 
5.01:seen pääsin sentään. Mutta kyllä tuo aivan tekemätön paikka taitaa olla hieroa loput tarvittavat pois. Alkaa vituttaa myös tuo hidas restart, kun menee varmaan puoli minuuttia per startti.
 
Onpa muuten selkeytynyt miksi tuo on niin vaikea peruspelaajille. Tuon kuvauksen mukaan (ja tuon promovideon sisältämä kuski myös) vertailu pitäisi olla Eric Caisia vastaan :D

Onhan tuo sentään mahdollinen hoitaa (verrattuna siihen aiempaan Alpine bugiin) mutta onpahan ärsyttävää :D

Tosin eikai siinä mitään jos olisi vaan nopeampi, mutta vähän edes parempi fiilis tuli :D
 
Minun Monte Carlo aloitussäätö WRC2 Skodaan (ihan sama mikä niistä kaikista Skodista)

- Alignment: Front toe 0.00, camber -2.10 / Rear toe(in) +2.00, camber -2.10
- Brakes: force 3000?, bias 66%, handbrake maksimit oikealle (jos ei käänny/lukitse käsijarrulla riittävän hyvin)
- Diff: Front driv 40%, brak 40%, preload 50.00 / Rear driv 50%, brak 35%, preload 45.45
- Gears: 1-vaihteella saisi kulkea 60-65km/h (testaa ek:lla ja ajaa rajoittimella pitkään ja katso hud mittarista nopeus), huiput 5-vaihteella kait vähintään 180km/h, välivaihteet 2-4 pientä säätöä että ne menee vähän kasvavin välein kuten on siinä vakio-välityksessäkin
- Damping: Slow +2, Fast +3, 0.20mps, Reb +1 ja taakse samat
- Springs: ride heightit maksimit alas etu+taka, spring rates etu 200 ja taka väliltä 151-179, anti-roll bar: etu arb 33, taka arb 40 alkuun
(ja säädä taka arb johon isompi luku/jäykempi = enemmän kääntymistä/yliohjaamista, alempi luku/pehmeämpi = aliohjaavampi/vähemmän kääntymistä)

Huomiona: rear toe in +2.00 maksimit hidastamaan sitä perän pyörähdystä että ehtii hieman paremmin ottamaan haltuun vastakäännöillä, samoin diffissä on rear braking lock % ja rear preload alempana kuin edessä myös niiden pyörähdysten vähentämiseen (olen kokeillut ihan rear brak 0% ja rear preload 0.00 mutta ne omituiset pyörähdykset jarrulla ei silti lähde pois kokonaan, aivan kuin lisääntyisi se spinnaus jarrulla riski vain mikä vähän outoa)

muita säätömuutoksia mitä kokeilla:

- Brakes: force säädä tätä alemmas jos on ongelmia lukkiutumisen kanssa, säädä bias 66% jos tarve, säädä HB voimaa jos tarve

Diff
- driving lock : kokeile esim. etu driv 30% ja taka driv 40% (tai jopa etu 20% ja taka 30%) josko nopeampi kun sutimista on vähemmän
- braking lock: kokeile etu 30% ja taka 25% josko parempi -> vähemmän aliohjaava (mutta epävakaampi?) syvälle mutkiin kun on jarrulla

- Gears: katso että auto vetää kunnolla 1:llä startista, katso ek:lla että saavutut huippunopeuden edes jossain paikkaa
jos ei vedä kunnolla 1:llä startissa kun se on esim 65km/h niin laske muutama naksu 1-vaihteen ratiota jne. Jos et ole ek:lla missään paikkaa rajoittimella pitempään niin tee joku 5 naksun muutos 5-vaihteeseen jne (fiksaa välivaihteita 2-4 aina tarvittaessa)

- Damping: yleisesti jäykempi testiin +3, +4, 0.20mps, +2 ja taakse sama

Springs:
- Rear spring rate aloittaa 151 ja kiristää kokeeksi jos on aliohjaava eri tavoin aina 179 asti (jäykempi takajousi voi muuttaa jarrutasapainoa kun pito vähenee takaa jne)
- Anti-roll bar: jätä eteen arb 33 alkuun ja vain säädä taka arb jos tarve, jäykempänä eli isompi luku taka arb poistaa aliohjaamista ja pehmeämpi eli pienempi luku lisää aliohjaamista
Jos auto tuntuu liian kallistelevalta ja sitä kautta epävakaalta niin sitten kiristä etu arb esim. 10% eli esim. etu 36 ja sitten säädä taka arb jälleen sopivaksi tuolle etu arb arvolla jne (kiristä etu arb vielä lisää tarvittaessa ja taas säädä taka arb sopivaksi jne)
 
Viimeksi muokattu:
Moni pitää kaasua päällä kun jarruttaa ASVALTILLA millä saa sen auton (perärään) pysymään hallinnassa paremmin. Typerää ja epärealistista mutta pelin asvalttifysiikat on mitä on jälleen kerran (vähän outoa kun CM tekee myös F1 ja Grid pelejä joissa ei kai tätä vikaa näin pahana), vai onko tää ongelma kenties 4wd differential/tasauspyörästöön liittyvä homma vai onko sitä fwd ja rwd myös.

Tai onko asvaltti taas vain hyvin pitävää soraa mistä tämä ongelma juontaa alkunsa.
 
Viimeksi muokattu:
Moni pitää kaasua päällä kun jarruttaa millä saa sen auton (perärään) pysymään hallinnassa paremmin. Typerää ja epärelistista mutta pelin asvalttifysiikat on mitä on jälleen kerran (vähän outoa kun CM tekee myös F1 ja Grid pelejä joissa ei kai tätä vikaa näin pahana), vai onko tää ongelma kenties 4wd differential/tasauspyörästöön liittyvä homma vai onko sitä fwd ja rwd myös.

Tai onko asvaltti taas vain hyvin pitävää soraa mistä tämä ongelma juontaa alkunsa.

Mihin jarrulla sitominen soralla perustuu ja miksi se on eri asia asvaltilla? Koska sorallahan tuo on ihan tosielämän tekniikka painaa kaasu pohjassa ja välillä vaan sitoa nopeasti jarrulla. Onko asvaltti liian pitävää tähän touhuun?
 
Mihin jarrulla sitominen soralla perustuu ja miksi se on eri asia asvaltilla? Koska sorallahan tuo on ihan tosielämän tekniikka painaa kaasu pohjassa ja välillä vaan sitoa nopeasti jarrulla. Onko asvaltti liian pitävää tähän touhuun?
Siis asvaltilla kun pitää kaasua pohjassa jarrutusten aikana perä pysyy hallinnassa eikä pyörähdä.

Mutta periaateessaa ei oikeasti pitäisi/tarvitsisi olla kaasulla, siellä on anti-lag antaa paukun alaspäin vaihdoissa ja irl fyysikoissa auton esim diff säädöillä voi vaikuttaa sihen kuinka yliohjaava se on jarrulla tai kaasunnostoilla jmyös jaarun aikana. Tässä pelissä ja dr2.0 (ehkä myös dirt4 ja dr1.0?) varsinkin 4wd perän kääntyminen asvaltilla ihan outoa vaikka säädöillä pyrkii vähentämään sitä yliohjaamista niin niillä muutoksilla ei ole vaikutusta.

Ja Rally1 autoilla jotta saat boostin käyttöön sä et voi olla yhtään kaasulla jarrutuksen aikana.

Ja itse taistelen vielä sen kanssa että vaikka laitan brake bias 90% eteen niin auto ei mene pulkkana suoraan koska lukitsee etupään herkästi, tässä pelissä asvaltilla tuolloinkin perä vain pyrkii edelle/sivulle ja auto spinnaa ja kun katsoo hidastuksia etupään renkaat ei lukitu kunnolla tai se auton käytös ei ole kuten oikeassa elämässä. Jos auto aliohjaisi näin niin se on paremmin ennakoitavissa asvaltilla mutta ei saa sellaiseksi.

Ja Mediterraneo kun ajoi niin se perän käytös vaihteli hyvin paljon.
Tulee neulariin 200km/h johon maksimi jarrut nopeasti ja poissa kaausulta auto menee lähes suoraan, perä ei pyri voimakkaasti sivulle. Sitten joku toinen jarrutus hitaaseen mutkaan johon tulen hitaammin vaikka 100km/h ja teen paljon pienemmän jarrutuksen+hitaammin ja perä vain tulee sivulle älyttömän nopeasti aivan kuin olisi vetänyt käsijarrusta.
Ei pitäisi olla näin tai tämmöisiä eroja mutkien välillä ja jos on niin auton säädöillä ne pitäisi saada kaikki pois (tai vähennettyä sopivaksi).

Soralla ei ole mitään tämmöistä ongelmaa, melkein tuntuu että soralla/lumella peräpään pitoa on aivan liikaa ja jotta saa kääntyvyyttä autojen eri säädöistä pitää tehdä älyttömän yliohjaavat jotta saa sitä.
 
Viimeksi muokattu:
tuosta joskus törmäsin videoon missä analysoitiin tuota auton käyttääntymistä, jota en nyt löytänyt.
tuo outous on siinä että se auton kääntymispiste on väärässä kohtaa. esim tämän takia jos on seinässä kiinni niin siitä ei meinaa päästä irti.
edit: löytyipäs, olikohan tuo täälläkin
 
^En ole varma että johtuuko asvaltti käytös jarrulla tuosta ja miksi sitä peräpäätä ei saa asvaltilla kuriin vaikka säätö on aivan älyttömän aliohjaava eri tavoin esim.

- rear toe in maksimit 2.00 hidastamassa perän pyörähtämistä kun se tapahtuu
VAIKUTUS: Ei auta riittävästi vaan vain hieman, ehkä n. 20% suurempi mahdollisuus saada vastakäännöllä haltuun ajoissa. Vastakäännöksiä ei pitäisi tarvita tehdä mutkiin asvaltilla moderneilla ralliautoilla jos fysiikat toimisi kuten pitäisi ja auton säädöt vaikuttaisi.

- diff: REAR braking lock 0% ja REAR preload 0.00 pitäisi vähentää yliohjaamista maksimaalisesti kun on jarrulla ja kaasunnostoilla (ja edessä on isot luvut/maksimit) esim. koko diff asvaltilla: Front driv 40%, brak 40%, preload 50.00 / ja Center joko ei ole tai se arvolla 14-24kg / Rear driv 50%, brak 0%, preload 0.00
VAIKUTUS: ei auta rear braking lock lasku 0% ja tai rear preload lasku 0.00, peräpää voi silti pyörähtää ympäri oudosti kuten aikaisemminkin vaikka ne arvot olisi alkujaan olleet paljon korkeammatkin (esim. alkuun rear braking lock 35%, rear preload 40.00)

- REAR spring rate on paljon pehmeämpi kuin edessä esim. etu 200 ja taka 151 tai etu 260 ja taka 200.
Kun on noin niin takana pitäisi olla sitä mekaanista pitoa paljon enemmän estämässä niitä pyörähdyksiä, peräpään luisuja
VAIKUTUS: ei riitä estämään pyörähdyksiä kokonaan

Lisäksi
- brake bias on edessä esim. 66% ja olen kokeillut 75% ja ihan 90% asti ja silti ne autot saattaa pyörähtää. Jostain syystä Brake bias eteenpäin 90% ei tee autosta "pulkkaa" jarrulla mikä on kyllä outoa (eikä ole abs päällä).
Tee tämä muissa kunnon simuissa niin kyllä 90% etu bias auto on täysin ajokelvoton koska etupää menee lukkoon aivan liian herkästi -> menee pulkkana suoraan.

- camberit voi olla etu -2.00 ja taka -2.00 eli takana pitäisi olla hyvin pitoja myös (ja vaikka nostaa -3.00 takaa niin jarrulla voi silti pyörähtää ja muulloin autosta kyllä tulee hyvin aliohjaava)

Sitten omituisesti joskus kun tekee käsijarru käännöstä myös asvaltilla se peräpää ei vain tahdo pyörähtää riittävästi vaikka auton säädössä hb force maksimit (tieten tämä voi johtua noista kaikista aliohjaavista jutuista mitä laittanut auton säätöön että saa jotenkin ajettavaksi muuten).

Nämä fysiikat on kyllä niin omituiset, ei mitään johdonmukaisuutta.
 
Viimeksi muokattu:
Huh huh kun nuo säädöt toi vauhtia asfaltille. Nyt pääsin jo 4.55 mikä alkaa olla jo ärsyttävän lähellä. Virheherkkyys noilla säädöillä itsellä kasvoi, mutta sentään vauhtia tuli. Kiitos!
 
Huh huh kun nuo säädöt toi vauhtia asfaltille. Nyt pääsin jo 4.55 mikä alkaa olla jo ärsyttävän lähellä. Virheherkkyys noilla säädöillä itsellä kasvoi, mutta sentään vauhtia tuli. Kiitos!
Jotain aiempia Karin säätöjä koitin pari päivää sitten, ja kyllähän niillä vauhtia tosiaan sai. :thumbsup:

Mut samalla pitäis osata ajaakin paremmin, stressaavaksi meni ja piti careerissa muutama pykälä ruuvata helpommaksi autoa että ei ihan kiroiluksi olisi mennyt. Vähän sama kuin RallyTechnicalin säädöillä ajoi Dirt 2.0, ei helvetti että oli matkustajaolo välillä. :p

Mut iso käsi Karille kun on avannut noita säätöjä ja etenkin niiden omituisuuksia.
 
Kävin itsekin huvikseen kokeilemassa noita Karin säätöjä ja heti meni aikaan 4.49 ja 14. sija eli yllättävän iso vaikutus oli säädöillä. Mun mielestä auto muuttui vain helpommin hallittavaksi, kun perä ei pyri rinnalle aivan yhtä hanakasti. Näköjään olisi hyvä vähän säädellä välillä, mutta kun on pelaamisaika vähissä, niin pääasiassa on tullut mentyä kutakuinkin vakiosäädöillä.
 
Perkule vihdoinkin! Nyt meni läpi, sijoitus 170 joukkoon!

Tänään ei kauaa mennytkään, edellinen yritys riitti jo 5 tuhannesosan päähän :D

Eli kiitos Kari säädöistä!
 
Pädillä ajaessa(sekä PS5 että Series X) on ainakin ilman autoa enempää säätämättä vaikea saada ajamista tuntumaan vakaalta/siltä että olisi kontrollissa koko ajan.

Auto tahtoo soutaa vähän puolelta toiselle ja ojan puolellakin saattaa käydä ihan tahtomattaankin roikottamassa vähintään rengasta, vaikka kuinka olisi tarkoitus ohjata vakaasti suoraan, auto elää vähän vasen/oikea-akselilla. Ratilla ei tietenkään tuo ongelmaa sinällään ole kun uhjaustapa on lähtökohtaisestikin vakaampi.
 
Pelin sellaiset minimi suositeltavat osat raudalle:
Processor: AMD Ryzen 7 3700X OR Intel i5 10600K.
Mem: 16GB.
Storage: 80GB.
Graphics: Nvidia RTX 2070 OR Radeon RX 5700 XT.
Other SSD: recommended.

Päivittelin perunaa vähän, GTX 1070 -> RTX 2060 Super. Frameratet nousi jonkun verran (n. +20) ja prosessorista (i7-7700T) johtuen jäljelle jäi aika paljon sitä.. microstutteria (ei tullut yllätyksenä). Pelissä en ole koittanut autoa säätää vielä kertaakaan, mutta engine.ini -fileä säädetty senkin edestä :lol:. Eilen illalla tuli vastaan tämmöinen Reddit - Dive into anything ja tuolta kokeilin engine.ini -filuun uutta sisältöä " UE4/5 Stutter Fix | Less Stutters - Good Graphics " -linkin takaa ja huh, olipa parannus. Hävisi täysin nuo usein tapahtuvat pikkutöksähdykset. Ainut graafinen takapakki minkä huomasin, oli se, että aina EK:n alussa lähtölaskennan aikana esim ground cover -detailit näyttää niinkuin suoraan 90-luvulta, mut ehtii tarkentumaan ennen, kuin saa lähtä liikkeelle.

Ihan vaan mainintana, että jos joku muukin pelailee vähän köykäisemmällä koneella, niin tuota kannattaa ehkä kokeilla.
 
Tää koko peli oli mennyt itseltäni ohi, mutta tarjousketjun linkin kautta päädyin lukemaan tämän koko ketjun läpi. Vähän kaksijakoiset fiilikset jäi... Dirt Rally ykköstä on tullut jonkin verran pelattua, ja sitäkin enemmän Richard Burns Rallya. Ja Rally Trophyakin jonkin verran, joskaan siitä en kauheasti muista mitään. RBR:n kanssa pidin siitä, että auto käyttäytyi loogisesti. En ole koskaan jaksanut kauheasti viilata sekunteja ja säätää auton asetuksia, eli oon siinä mielessä enemmän kasuaalipelaaja, mutta RBR on toistaiseksi jokseenkin ainut minkä kanssa on ollut sellainen olo että ratti (vanha Logitech G25 + H-kaavio + polkimet) vääntää luisuissa ym. uskottavan tuntuisesti vastaan, ja auto menee ruudulla sillä lailla kuin ajattelisikin. Eli semmoinen samankaltainen ajotuntuma vähän modernimmalla pelirungolla olis kiva.

... joten, tältä pohjalta, kannattaisiko tähän näppejään iskeä? Steamin viime aikojen arvostelut on nekin vaihtelevia. Pelikoneessa mulla 5900X + 3080 10 Gt + 42" oled-telkku metrin päässä.
 
Tällä lailla oikean ralli harrastuksen ja simulaatioiden/pelien kokemuksella voi sanoa että RBR (NGP) on edelleen kukkulan kuningas, ei olla vain päästy lähellekään simulaation tasossa sitä (vaikka pienet rajoitteensa siinäkin fysiikoissa vs todellisuus). Se ei kuitenkaan poista sitä etteikö tälläkin pelillä olisi paikkansa, itse myös joskus hupimielessä viihtynyt edellisen lisenssin omistaneen firman WRC pelien parissa vaikka niissäkin oli omat rajut puutteensa/buginsa. Tässäkin on tietyillä osa-alueilla paljon hyvää, pohjimmiltaan tämä kuitenkin on arcade. Fiiliksen tässä voi kuitenkin tietyllä tavalla saada päälle jos unohtaa realismin. Ja nyppylöiden ylityksissä FFB jopa tuntuu realistisimmalta mitä on tullut vastaan. Peli vaikuttaa hieman kiirehdityltä eikä olla kunnolla päästy Unreal enginen saloihin, varmasti jokin seuraaja tulee olemaan jo paljon viimeistellympi evoluutio versio, elleivät sitten laita paukkuja tämän pitkäikäiseen kehittämiseen, jota toisaalta epäilen koska raha ei tule sieltä.

Autot eivät sudi tässä pelissä (se on keinotekoisesti tehty) sekä muita pahoja fysiikan lakeja rikkovia oikaisuja auton käyttäytymisessä tehty, pito on myös "yli" tasainen läpi tien sekä paikka paikon liian korkea. Mutta periaatteessa samoja asioita mitä DIRT Rally 2.0:ssa ja kaikissa muissa.

Peli rupeaa olemaan siinä kunnossa että varmaan pyörii ihan ok specseilläsi jos ei lyö ihan 4k@ultra asetuksia, toki jos telkkarisi/tavoitteesi on vain 60hz niin sitten riittänee.
 
Ei sudi renkaat?

Kyllä varmasti sutii renkaat kun otat Gr B rwd tai kit carin tmv ylitehoisen auton. Laita diff driving lock isompi % niin sekin lisää sutimista.

4wd sitä sutimista ei ehkä huomaa samalla tavalla tai sitä on oikeasti vähemmän kun ne kaikki renkaat vetää(ei tule järkyttävää yli/tai aliohjaamista kun sutii jos auto on hyvissä säädöissä) kun noissa rwd tai etuveto kit careissa.

Ja ne renkaat mitkä pelissä on modernin pidon omaavat myös vanhoissa autoissa.
En tiedä miten on RBR:ssä, onko siellä vintage pidon renkaat vanhoissa autoissa. Jos tässä olisi samaan tapaan niin silloin sutisi enemmän kun 2023 ja 1970/1980 renkaiden välillä on varmaan aika iso ero pidoissa.

###

Itsekin kyllä haluaisin että tässä pelissä olisi vintage rengaspitoja vanhemmille autoille sen modernin pidon renkaan lisäksi. Ihan luokittain lisättäisiin niitä sinne esim. näin H1 fwd 1965-vuoden pito (vaikka siellä on se 80-luvun Vauxhall) / H2 rwd 1975-vuoden pito / H2 fwd+gr b rwd+gr b 4wd 1985-vuoden pito / Gr A+kit car 1995-vuoden pito / 1997-2011 wrc 2005-vuoden pito / Rally1+2+3+4 modernein pito jne

Ja jokainen 10vuotta 2023 alaspäin tarkottaisi renkaissa noin yhtä alenemaa rengaspidossa (ajossa n. 0.5s/km ero) mikä on suurinpiirtein soft->medium tai medium->hard ero uusina.

Eli kun mentäisiin 1965-vuoden soft renkaan pitoon niin se olisi niinkö tän pelin Hard rengas joka vielä useamman pykälän (4?) kovempi ja ajossa ero jopa 3.0s/km (1,0s/km + 0.5s/km x 4) verrattuna siihen moderniin soft renkaaseeen.
 
Viimeksi muokattu:
Ei sudi renkaat?

Kyllä varmasti sutii renkaat kun otat Gr B rwd tai kit carin tmv ylitehoisen auton. Laita diff driving lock isompi % niin sekin lisää sutimista.

4wd sitä sutimista ei ehkä huomaa samalla tavalla tai sitä on oikeasti vähemmän kun ne kaikki renkaat vetää(ei tule järkyttävää yli/tai aliohjaamista kun sutii jos auto on hyvissä säädöissä) kun noissa rwd tai etuveto kit careissa.

Ja ne renkaat mitkä pelissä on modernin pidon omaavat myös vanhoissa autoissa.
En tiedä miten on RBR:ssä, onko siellä vintage pidon renkaat vanhoissa autoissa. Jos tässä olisi samaan tapaan niin silloin sutisi enemmän kun 2023 ja 1970/1980 renkaiden välillä on varmaan aika iso ero pidoissa.

###

Itsekin kyllä haluaisin että tässä pelissä olisi vintage rengaspitoja vanhemmille autoille sen modernin pidon renkaan lisäksi. Ihan luokittain lisättäisiin niitä sinne esim. näin H1 fwd 1965-vuoden pito (vaikka siellä on se 80-luvun Vauxhall) / H2 rwd 1975-vuoden pito / H2 fwd+gr b rwd+gr b 4wd 1985-vuoden pito / Gr A+kit car 1995-vuoden pito / 1997-2011 wrc 2005-vuoden pito / Rally1+2+3+4 modernein pito jne

Ja jokainen 10vuotta 2023 alaspäin tarkottaisi renkaissa noin yhtä alenemaa rengaspidossa (ajossa n. 0.5s/km ero) mikä on suurinpiirtein soft->medium tai medium->hard ero uusina.

Eli kun mentäisiin 1965-vuoden soft renkaan pitoon niin se olisi niinkö tän pelin Hard rengas joka vielä useamman pykälän (4?) kovempi ja ajossa ero jopa 3.0s/km (1,0s/km + 0.5s/km x 4) verrattuna siihen moderniin soft renkaaseeen.

Rally Finland in the NEW WRC 23 is Just STUNNING! | Fanatec CSL DD (youtube.com)

Esimerkiksi tuosta tuo, missä kohtaa renkaat lyö sutia pitkittäissuunnassa? Auto/moottori vain puutuu, ihan sama miten sitä heittää luistoon. Renkaat luistavat ainoastaan sivusuunnassa ja siinäkin erittäin huonosti (ei vauhti tipu kuin seinään oikeasti).
Samoin lähes 90% noista ralliautoista mitä pelissä on, ihan sama mitkä renkaat alla, niin kyllä ne oikeasti lyö sutia soralla/lumella ja jopa asvaltilla jos heität kytkin pohjaan, kierrokset tappiin, ykkönen silmään ja vetoja. Tässä tapahtuu ainoastaan
jokin keinotekoinen puutumis ilmiö ja "hakee pitoa" -tila mikä on hyvin keinotekoisen tuntuinen oikeaan pitkittäissuunnassa tapahtuvaan sutimiseen nähden. Kierrokset pitäisi olla mahdollista saada kyllä pysymään esimerkiksi jollain takavetoisella
tuosta kuvailemastani lähtötilanteesta vaikkapa soralla ihan siellä rajoittimen tuntumassa sutimisensa ajan. Tämä sama ilmiö oli DIRT Rally 1.0 ja 2.0 ja on edelleen tässä. Autot siis tältä osin ovat liimattuina tiehen ja tämä on vain yksi osa-alue mikä on fysiikoiden mallinnuksessa pielessä.
Tämä toki vain minun mielipiteeni, saa olla eri mieltä.
 
Ei tietoa käyttääkö tuossa TC:tä jopa vahingossa/tarkoituksella ja entä mitkä on säädöt diffin osalta (jos driving lockit hyvin auki niin sutii vähemmän ja ei ole vetoja ulos mutkista).

Autona on Mitsu Evo VI joka ei ole vääntävin laite 1997-2011 WRC autoista ehkä alle 500Nm, kun Citroen C4 2010 yli 600Nm.

Kyllä se pitäisi nähdä kuvaa ulkopuolelta renkaista ajon aikana että sutiiko +auton säätö ja ettei ole ajoapuja päällä.

Rally1 joissa startissa se 510hv menee soralla 0-100km/h joku 3s ja 0-200km/h joku 8s oikeassa elämässä ja niin ne menee tässä pelissä myös niin eikö se silloin ole oikein?

En ole itse ajanut paljon vielä kun oli tää peli tauolla pari kuukautta.

Itsellä on Tyre Slip FFB:ssä 50 ja se on ainakin ilmoittanut tärinällä kun vetävät pyörät sutii (Fanatec DD1), Simucubessa ei tule tärinää vaan tyre slip efekti tulee eri lailla esille niissä.
 
Viimeksi muokattu:
Fiiliksen tässä voi kuitenkin tietyllä tavalla saada päälle jos unohtaa realismin. Ja nyppylöiden ylityksissä FFB jopa tuntuu realistisimmalta mitä on tullut vastaan.
Kiitos kommenteista. Tuon perusteella kuulostaa siltä, että vaikka RBR:n tasolla ei ollakaan, niin peli on sopivassa mielentilassa riittävän hyvä, jotta ajamisesta tulee hauskaa, eikä siten ollen epärealistisuus hiero jatkuvasti kasvoille?
Peli rupeaa olemaan siinä kunnossa että varmaan pyörii ihan ok specseilläsi jos ei lyö ihan 4k@ultra asetuksia, toki jos telkkarisi/tavoitteesi on vain 60hz niin sitten riittänee.
4k@ultra ja 80+ fps on mun tavoite, yleensä sen jälkeen en huomaa enää merkittävää eroa. Jos tuohon ei pääse, niin sitten voi tiputtaa grafiikkoja. Tässä suhteessa oon laiskistunut ja käyttänyt aika paljon GeForce Experienceä, sen tarjoamilla ehdotuksilla on useimmiten päässyt ihan hyvään lopputulokseen.
 
Onko kenelläkään WRC:n käynnistymisongelmia ?
Olen asentanut uudelleen kaksi kertaa, eikä käynnisty ! Onko kenelläkään hyviä neuvoja !!!
 
Onko kenelläkään WRC:n käynnistymisongelmia ?
Olen asentanut uudelleen kaksi kertaa, eikä käynnisty ! Onko kenelläkään hyviä neuvoja !!!

Meinasin kirjoittaa tämän jo eilen, mutta unohdin. En tiiä, ootko puukottanut tuota engine.ini -fileä, mutta mulla kävi niin, että tuon suorituskyvyn kannalta hyväksi todetun filemuokkauksen jälkeen peli ei enää millään käynnistynyt seuraavana iltana. Pelin logoruutu vaan näkyi näytöllä muutaman sekunnin, ja sitten sammui. Päädyin poistamaan filestä muutaman määrityksen (melko arvalla D3D12.PSO.DiskCache ja D3D12.PSO.DriverOptimizedDiskCache ja sitten [CrashReportClient] sekä [Core.Log] -osiot kokonaisuudessaan), niin alkoi toimimaan. Ja on toiminut tuon jälkeenkin, ihan testin vuoksi kokeiltu monta kertaa. En tiedä oliko syy nyt joku noissa vai missä, mutta oli file sitten modattu tai ei, mutta jos jostain syystä siellä on jotain semmoista tavaraa, josta pelin käynnistys ei tykkää, nii tuon engine.ini -filen voi poistaa kokonaan, ja se generoituu uudelleen vakio-asetuksilla kun pelin käynnistää seuraavan kerran <- tuota kokeilisin.

Eli siis C:\Users\[USER]\AppData\Local\WRC\Saved\Config\WindowsNoEditor\Engine.ini
 
Viimeksi muokattu:
Meinasin kirjoittaa tämän jo eilen, mutta unohdin. En tiiä, ootko puukottanut tuota engine.ini -fileä, mutta mulla kävi niin, että tuon suorituskyvyn kannalta hyväksi todetun filemuokkauksen jälkeen peli ei enää millään käynnistynyt seuraavana iltana. Pelin logoruutu vaan näkyi näytöllä muutaman sekunnin, ja sitten sammui. Päädyin poistamaan filestä muutaman määrityksen (melko arvalla D3D12.PSO.DiskCache ja D3D12.PSO.DriverOptimizedDiskCache ja sitten [CrashReportClient] sekä [Core.Log] -osiot kokonaisuudessaan), niin alkoi toimimaan. Ja on toiminut tuon jälkeenkin, ihan testin vuoksi kokeiltu monta kertaa. En tiedä oliko syy nyt joku noissa vai missä, mutta oli file sitten modattu tai ei, mutta jos jostain syystä siellä on jotain semmoista tavaraa, josta pelin käynnistys ei tykkää, nii tuon engine.ini -filen voi poistaa kokonaan, ja se generoituu uudelleen vakio-asetuksilla kun pelin käynnistää seuraavan kerran <- tuota kokeilisin.

Eli siis C:\Users\[USER]\AppData\Local\WRC\Saved\Config\WindowsNoEditor\Engine.ini

Kiitos Paljon, auttoi !!!
Oli puukotettu engine.ini, poistin sen ja nyt toimii.
 
Ei tietoa käyttääkö tuossa TC:tä jopa vahingossa/tarkoituksella ja entä mitkä on säädöt diffin osalta (jos driving lockit hyvin auki niin sutii vähemmän ja ei ole vetoja ulos mutkista).

Autona on Mitsu Evo VI joka ei ole vääntävin laite 1997-2011 WRC autoista ehkä alle 500Nm, kun Citroen C4 2010 yli 600Nm.

Kyllä se pitäisi nähdä kuvaa ulkopuolelta renkaista ajon aikana että sutiiko +auton säätö ja ettei ole ajoapuja päällä.

Rally1 joissa startissa se 510hv menee soralla 0-100km/h joku 3s ja 0-200km/h joku 8s oikeassa elämässä ja niin ne menee tässä pelissä myös niin eikö se silloin ole oikein?

En ole itse ajanut paljon vielä kun oli tää peli tauolla pari kuukautta.

Itsellä on Tyre Slip FFB:ssä 50 ja se on ainakin ilmoittanut tärinällä kun vetävät pyörät sutii (Fanatec DD1), Simucubessa ei tule tärinää vaan tyre slip efekti tulee eri lailla esille niissä.

En voi valitettavasti jakaa samaa mielipidettä kanssasi edelleenkään, pystytkö osoittamaan jostain videon missä yksikään auto sutii tässä pelissä? Mitä itse olen ajanut, täysin ilman ajoapuja, niin
en ole saanut yhtäkään autoa sutimaan vielä. Myöskään autoja ei saa vietyä luistossa luonnollisesti koska niin Rally1 / Audi S1 / mikä tahansa puutuu ja hyytyy aina luistossa epäluonnollisesti.

Lukot vaikuttaa sen verran, tai pitäisi vaikuttaa, että mitä matalempi/löysempi lukko, sen helpommin sutii koska kaikki teho menee enemmän yhdelle, heikoiten pitoa olevalle, pyörälle (/per akseli, riippuu toki nyt
mitä lukkoa tarkoitetaan mutta perus periaatteeltaan yhden akselin lukosta jos nyt puhutaan). Mitä kireämpi lukko, sen enemmän yritetään saada molempien pyörien yhteispidon kautta saada moottorin
voimaa työntäväksi voimaksi = sutiminen vaikeutuu = "enemmän vetoja mutkista". Tämä toki vaikuttaa auton käyttäytymiseen muutoinkin mutta jos nyt pysytään tässä sutimisessa / vetopidossa.

Mitsu Evo VI saa varmasti neljä pyörää ruopimaan liukkaalla pinnalla pienellä vaihteella, aivan sama mitkä läskirenkaat siellä on alla. Väännöt ja tehot on sillä tasolla
että ei se ole siitä kiinni. FFB:ssä sekä kaikilla muilla efekteillä voidaan toki esittää että auto muka sutisi mutta tätä ei todellisuudessa tässä fysiikkamoottorissa ole mallinnettu.
Tai sikäli mikäli on, niin ei ainakaan lähellekään oikein.

Kiihtyvyydet sun muut voivat olla varmasti ihan oikeat aika määreillä katsottuna.
 
En voi valitettavasti jakaa samaa mielipidettä kanssasi edelleenkään, pystytkö osoittamaan jostain videon missä yksikään auto sutii tässä pelissä? Mitä itse olen ajanut, täysin ilman ajoapuja, niin
en ole saanut yhtäkään autoa sutimaan vielä. Myöskään autoja ei saa vietyä luistossa luonnollisesti koska niin Rally1 / Audi S1 / mikä tahansa puutuu ja hyytyy aina luistossa epäluonnollisesti.

Lukot vaikuttaa sen verran, tai pitäisi vaikuttaa, että mitä matalempi/löysempi lukko, sen helpommin sutii koska kaikki teho menee enemmän yhdelle, heikoiten pitoa olevalle, pyörälle (/per akseli, riippuu toki nyt
mitä lukkoa tarkoitetaan mutta perus periaatteeltaan yhden akselin lukosta jos nyt puhutaan). Mitä kireämpi lukko, sen enemmän yritetään saada molempien pyörien yhteispidon kautta saada moottorin
voimaa työntäväksi voimaksi = sutiminen vaikeutuu = "enemmän vetoja mutkista". Tämä toki vaikuttaa auton käyttäytymiseen muutoinkin mutta jos nyt pysytään tässä sutimisessa / vetopidossa.

Mitsu Evo VI saa varmasti neljä pyörää ruopimaan liukkaalla pinnalla pienellä vaihteella, aivan sama mitkä läskirenkaat siellä on alla. Väännöt ja tehot on sillä tasolla
että ei se ole siitä kiinni. FFB:ssä sekä kaikilla muilla efekteillä voidaan toki esittää että auto muka sutisi mutta tätä ei todellisuudessa tässä fysiikkamoottorissa ole mallinnettu.
Tai sikäli mikäli on, niin ei ainakaan lähellekään oikein.

Kiihtyvyydet sun muut voivat olla varmasti ihan oikeat aika määreillä katsottuna.
Takavetoiset yliohjaa mutkissa kun sutii, etuvedot aliohjaa mutkissa kun sutii. Kaikki sutiminen ei ole ihan sellaista mitä drifti autoissa on, mutta jos rengas luistaa niin se sutii.

Nelivedot eivät juuri yli/aliohjaa kun sutii jos säädöt kunnossa.
Ja moderneissa ralliautoissa on Launch-systeemit ek startteissa. En tiedä onko tätä tuotu kaikkiin pelin autoihin jossain määrin (mikä on kyllä väärin jos on).

Jos Rally1 4wd autotkin vain sutisivat paikoillaan 1-2s kiihtymättä eteenpäin lainkaan niin ei silloin nuo 0-100km/h ajat toteutuisi.
Oletan että tuo 0-100 mitataan korin nopeudesta eikä mistään vetävien renkaiden pyörimisnopeudesta.

Laita pelissä Tyre Slip efekti 100 jos ajat ratilla niin se ilmoitttaa sutimiset tärinällä jos fanatec, logitech,thrustmaster ratti(ratas,hihna tai dd) tai jos simucube niin siinä tuo ilmoitetaan käsittääkseni wheel weight:llä eli ohjaus kevenee kun sutii (ei tietoa miten tuntee Moza tmv merkeillä).

Tuossa hydridejä edeltävät autot joissa 380hv


Tässä joku etuveto Ford Fiesta RS soralla, ei tietoa tehoista (onko verratavissa yhtään R2 Ford 180hv vai Rally4 Ford 210hv)
Hieman se tuossa sutii alussa mutta ei nyt kovin pitkään ja liikkuu koko ajan eteenpäin myös. Pitääpä verrata tätä vaikka pelin Rally4 Ford vaikka

Ajassa 4:42 tuossa oli joku tiukempi mutka ja hivenen eturenkaat sutii/luistaa enemmän josta tulee aliohjautuvuutta.

Mä yritän ottaa jotain materiaalia pelistä missä näkyisi sutiminen jos sitä tapahtuu, teen sen ulkokuvasta ja padillä muutan kuvakulman vielä täsyin sivulle että näkee renkaiden käytöksen.
 
Viimeksi muokattu:
Takavetoiset yliohjaa mutkissa kun sutii, etuvedot aliohjaa mutkissa kun sutii. Kaikki sutiminen ei ole ihan sellaista mitä drifti autoissa on, mutta jos rengas luistaa niin se sutii.

Jep mutta tässä pelissä edelleen sutiminen asettuu keinotekoiseen tilaan kun teho ylittää pidon, tai ylittäisi = auton moottorin kierrokset tippuvat ja ei lähde nostamaan kierroksia ennen kuin
"täysin pidollinen tila on saavutettu". Vapaata sutimisen määrää auton tehojen mukaan suhteessa pitoon ei ole. Tätä myöden ei ole myöskään erinäköisiä ilmiöitä liukumisessa ja sutimisessa + auton käyttäytymisessä.

Nelivedot eivät juuri yli/aliohjaa kun sutii jos säädöt kunnossa.
Ja moderneissa ralliautoissa on Launch-systeemit ek startteissa. En tiedä onko tätä tuotu kaikkiin pelin autoihin jossain määrin (mikä on kyllä väärin jos on).

Jos Rally1 4wd autotkin vain sutisivat paikoillaan 1-2s kiihtymättä eteenpäin lainkaan niin ei silloin nuo 0-100km/h ajat toteutuisi.
Oletan että tuo 0-100 mitataan korin nopeudesta eikä mistään vetävien renkaiden pyörimisnopeudesta.

Laita pelissä Tyre Slip efekti 100 jos ajat ratilla niin se ilmoitttaa sutimiset tärinällä jos fanatec, logitech,thrustmaster ratti(ratas,hihna tai dd) tai jos simucube niin siinä tuo ilmoitetaan käsittääkseni wheel weight:llä eli ohjaus kevenee kun sutii (ei tietoa miten tuntee Moza tmv merkeillä).

Tuossa hydridejä edeltävät autot joissa 380hv




Ei mitään ongelmaa sutia, muuta kuin tässä pelissä jossa oheinen toiminta ei ole mahdollista, koska autot eivät sudi tässä. Lähtöjärjestelmät tietenkin säädetään siten että turhaan sutimiseen ei käytetä
energiaa vaan mennään aivan oletetun pidon rajalla = maksimaalinen kiihtyvyys. Tämä ei tarkoita sitä etteikö kyseiset autot kykenisi sutimaan. Pelissä saa itse päättää lähdössä tapahtuvat kierrokset eikä
mitään launch controllia käytetä, muutakuin oma oikea jalka, joten sudittaminen pitäisi olla mahdollista. Ei ole.

Tässä joku etuveto Ford Fiesta RS soralla, ei tietoa tehoista (onko verratavissa yhtään R2 Ford 180hv vai Rally4 Ford 210hv)
Hieman se tuossa sutii alussa mutta ei nyt kovin pitkään ja liikkuu koko ajan eteenpäin myös. Pitääpä verrata tätä vaikka pelin Rally4 Ford vaikka

Ajassa 4:42 tuossa oli joku tiukempi mutka ja hivenen eturenkaat sutii/luistaa enemmän josta tulee aliohjautuvuutta.

Mä yritän ottaa jotain materiaalia pelistä missä näkyisi sutiminen jos sitä tapahtuu, teen sen ulkokuvasta ja padillä muutan kuvakulman vielä täsyin sivulle että näkee renkaiden käytöksen.


Tehot näyttivät olevan 175hp, riittää sutimiseen (olen ajanut kilpaa lähes samanlaisella), videolta ei näy jalan asennosta mutta kuskihan hakee lähtökiihdytyksessä kaasua edestaas polkemalla
pidon rajaa (äänistä kuulee ja kierroksista näkee), ja lähtee jostain 3000-4000rpm kierroksilta muutenkin liikkeelle (kuten pitää). Jos kuski olisi pitänyt kierrokset rajoitinta vasten lähdössä ja nostanut vain kytkimen ylös, pitäen kaasun pohjassa, niin aivan varmasti
olisi sutinut aika pitkälle asti tuommoisella alustalla (todennäköisesti ykkösvaihteen lähes rajoittimelle asti, ihan korinopeudeltaan asti). Ja edelleenkin, tämmöinen ei ole mahdollista tässä pelissä, koska autot eivät sudi tässä pelissä.

Odotan mielenkiinnolla kun todistat mielipiteeni vääräksi. :D
 
Mä ymmärrän ToniJ pointin ja KariKn vastaavat. Te nyt väännätte molemmat vähän eri asiasta. ToniJ mukaan pitäisi pystyä ns polttamaan kumia vaikka paikoillaan tarpeeksi tehokkaalla takavedoilla ja peli on paska jos ei siihen pysty (kuten esim assetto Corsa) . Eihän tätä ole missään vaiheessa mainostettu heavy duty simulaationa ja jos pelissä keskittyy ajamaan erikoiskokeita nuotin mukaan mahdollisimman nopeasti, niin sitä se jäljittelee aika hyvin ja pääasia monelle on että pelaaminen/ajaminen on kivaa ja sitä tykkää tehdä. Jos pelistä Huom siis tietokonepelistä ei tykkää, niin sitten sitä ei ehkä kannata pelata eikä siitä ehkä kannata määräänsä enempää vängätä internetin keskustelupalstalla ja mieltään pahoittaa.

Itse kyllä pahoitin mieleni, kun puhkaisin renkaan Shakedownissa, eikä sitä vaihdettukaan automaattisesti ja ensimmäinen pätkä lähti liikkeelle tyhjällä kumilla. Juuri oli tästä aiemmin ketjussa juttua ja itse vastasin siihen että peli kyllä tekee sen pätkien välissä itse jos ajaa puhjenneella maaliin :lol: taitaa shakedownin kanssa olla eri juttu :facepalm:
 
Tuli ajeltua tuo iotekin bryhmä, kävin miettimään jälkeenpäin olisiko siihen ollut säädettävissä alustaa? kun se clubi kisassa oli aika moista rynkystä vs time trial jossa menee lähes kuin asfaltilla samoilla säädöillä. Nostin alustaa ja bumppe pari napsua ylös ja fastbumppia pari napsua alas.
Tulee säädettyä mutulla kun ei oikein aina jaksa testailla.
 
Mä ymmärrän ToniJ pointin ja KariKn vastaavat. Te nyt väännätte molemmat vähän eri asiasta. ToniJ mukaan pitäisi pystyä ns polttamaan kumia vaikka paikoillaan tarpeeksi tehokkaalla takavedoilla ja peli on paska jos ei siihen pysty (kuten esim assetto Corsa) . Eihän tätä ole missään vaiheessa mainostettu heavy duty simulaationa ja jos pelissä keskittyy ajamaan erikoiskokeita nuotin mukaan mahdollisimman nopeasti, niin sitä se jäljittelee aika hyvin ja pääasia monelle on että pelaaminen/ajaminen on kivaa ja sitä tykkää tehdä. Jos pelistä Huom siis tietokonepelistä ei tykkää, niin sitten sitä ei ehkä kannata pelata eikä siitä ehkä kannata määräänsä enempää vängätä internetin keskustelupalstalla ja mieltään pahoittaa.

Itse kyllä pahoitin mieleni, kun puhkaisin renkaan Shakedownissa, eikä sitä vaihdettukaan automaattisesti ja ensimmäinen pätkä lähti liikkeelle tyhjällä kumilla. Juuri oli tästä aiemmin ketjussa juttua ja itse vastasin siihen että peli kyllä tekee sen pätkien välissä itse jos ajaa puhjenneella maaliin :lol: taitaa shakedownin kanssa olla eri juttu :facepalm:

Juurikin näin, tämä on varsin pätevä rallipeli suurille massoille ja ajaa asiansa arcade pelinä simulaatioidenkin ystäville. Itseäni siteeraten "Tässäkin on tietyillä osa-alueilla paljon hyvää, pohjimmiltaan tämä kuitenkin on arcade. Fiiliksen tässä voi kuitenkin tietyllä tavalla saada päälle jos unohtaa realismin. Ja nyppylöiden ylityksissä FFB jopa tuntuu realistisimmalta mitä on tullut vastaan."

Alunperin tosiaan vastasin maheadille joka oman tekstinsä perusteella vaikutti tulevan enemmänkin simu maailmasta niin kerroin vain tämän pelin puutteista/virheistä fysiikoiden suhteen, osaa vähän hahmottaa onko ne hänelle itselleen dealbreakereita. Se on sitten oma jokaisen asia pystyykö pelistä nauttimaan :):thumbsup:
 
Mikäs täällä on porukalla fiilis tästä jos tätä vertaa Dirt Rally 2:een? Ajotuntuma, fiilis, sisältö yms. asiat huomioiden, jos ei nyt pelkkiin fysiikoihin tartu? Odottelen vielä itse VR tukea että pääsee testaamaan, mutta kai se sieltä kohta tulee.
 
Mikäs täällä on porukalla fiilis tästä jos tätä vertaa Dirt Rally 2:een? Ajotuntuma, fiilis, sisältö yms. asiat huomioiden, jos ei nyt pelkkiin fysiikoihin tartu? Odottelen vielä itse VR tukea että pääsee testaamaan, mutta kai se sieltä kohta tulee.

Ilmeisen kaksijakoinen. Toiset tykkää että DR2 oli parempi ja itse kuulun siihen toiseen leiriin eli pidän wrcstä enemmän. Omasta mielestä parempi kutakuinkin kaikilla osa-alueilla. VR tuen puuttuminen sai hetkeksi palaamaan flatille tämän pelin takia, mutta ketjussa aiemmin mainittu UEVR modi toimii itsellä lähes kuin se kuuluisa junan vessa ja tämäkin menee nykyään ohjaamosta käsin :)
 
Mikäs täällä on porukalla fiilis tästä jos tätä vertaa Dirt Rally 2:een? Ajotuntuma, fiilis, sisältö yms. asiat huomioiden, jos ei nyt pelkkiin fysiikoihin tartu? Odottelen vielä itse VR tukea että pääsee testaamaan, mutta kai se sieltä kohta tulee.
tuli dr2sta pelattua pelkästään vrllä 480h, alkoi pätkät olemaan muistissa ja myös maistumaan puulle. että onhan tämä nyt siihen parannusta. ja olen kyllä testannu WRCtä uevrllä mutta varjolla aerolla kyllä joutuu säätämää mm varjot pois kun se ei näy muuten kuin toisessa silmässä ja semmosta pientä ärsytystä, että olen opetellut pelaamaan näytöllä tätä. onhan se paljon hienompaa vrllä. ja odotan kyllä vr tukea.
dr2 tuli pelattua pelkästään valve indexillä, tai no testailin kyllä varjolla hieman ja pyöri se samoilla asetuksilla
 
Kiva kuulla että olet viel mestoilla Tw.
Itselle näin arkade pelaajana ensi tuntuma oli WRC vs DR2, että WRC autot oli helpompia ajaa, mutta radat haastavampia. Mutta nyt kun olen tähän peliin keskittynyt ja DR2 jäänyt kokonaan tauolle, niin kyllähän tämäkin maistuu arkade pelaajalle.
Se ainoa asia joka tässä mättää, niin on nettipelaaminen. Itselle ainoat pelimoodit on klubit ja näissä joissa on enemmän eri maissa olevia kisoja, niin aina vaihtuu auto millä ajetaan. Toki varmasti sieltä klubi kisa listalta löytyisi näihin toivomuksiinkin oikea kisa. Mutta toistan taas kirjoittamaani(aiemmin), että tämä WRC tarvitsee samat nettikisat, jotka oli tarjolla DR2:ssa, jotta tämä peli olisi yhtä kiinnostava kuin DR2. Uskon että juuri näiden takia DR2 pelataan vieläkin. Mutta mukaan vaan Tw kyllä tää sullekkin maistuu.
 
Tuli myös otettua tää alesta. Omasta mielestä parempi kuin DR2. Varsinkin massan tunne on selvästi parempi, eikä tunnu että ajaisi pahvilaatikolla kuin välillä dirtissä teki. Mutta jotenkin tuntuu kelluvalta ajotuntuma ehkä hieman venemäinen tms. Ja nuotitus vähän viturallaan ja pieniä outoisuuksia.Kuten jos tekee custom championshipin niin auto savea ei saa poistettua muuta kuin retire.
 
Mikäs täällä on porukalla fiilis tästä jos tätä vertaa Dirt Rally 2:een? Ajotuntuma, fiilis, sisältö yms. asiat huomioiden, jos ei nyt pelkkiin fysiikoihin tartu? Odottelen vielä itse VR tukea että pääsee testaamaan, mutta kai se sieltä kohta tulee.

Pidin Dirt Rally 2.0:sta todella paljon ennen tätä peliä, mutta nyt se tuntuu vähän köpöseltä tähän verrattuna. Tää on paljon parempi oikeastaan kaikilla mittareilla mitattuna paitsi ehkä juuri niitten kuukausi ja viikkorallien osalta.
 
Se ainoa asia joka tässä mättää, niin on nettipelaaminen. Itselle ainoat pelimoodit on klubit ja näissä joissa on enemmän eri maissa olevia kisoja, niin aina vaihtuu auto millä ajetaan. Toki varmasti sieltä klubi kisa listalta löytyisi näihin toivomuksiinkin oikea kisa.

Juuri laitoin vähän tästä inspiroituneena tuohon io tech klubiin 6 rallia jotka kaikki ajetaan h2 etuvedoilla viiden (5) päivän välein vaihtuvalla syklillä.
 
Kiitokset Punaparralle, että viitsit näitä kisoja järjestää. Iso peukku siitä.
H2 fwd ei ehkä ihan suosikki autoja minulle, mutta varmasti aikaerot ajajien välillä pienemmät ja saadaan todennäköisesti tiukat kisat. Huoltojakin näyttäs nyt olevan tarjolla, niin autot pysyneet tikissä loppuunasti.
 


Piti jotain tuning setuppia kokeilla Porscheen, mutta huomasinkin videolla olevan osassa kohdissa eri asteikko käytössä mitä itsellä. Esim. Jarru teho itsellä 1,014.00 - 3,042.00 Nm ja videolla se on 500.00 - 5,500.00 Nm. Myös differntialissa on ero, itsellä 0 - 55% ja videolla 0 - 100%.

Video on vain pari viikkoa vanha niin pitäisi olla sama päivitys versio. Toisaalta itsellä alustana PS5 ja video varmaan PC. Vähän omituista.
 
^Oisko eri alusta päivityksiin jäänyt eroja eli hätäilty taas ja jäänyt tarkistukset tekemättä tmv.

Eli tuon Porschen kohdalla pc jäänyt väärät arvot. Vai onko arvot samat (sijainti sliderissa on sama arvo kuin ps5 siinä kohtaa) mutta slider-lukuarvot vain näyttää väärin.
 
Vakiona palkit on samassa asennossa, mutta lukemat eri ja tosiaan myös asteikko eri. Esim. Vakiona jarru teho itsellä on noin 2,000.00 Nm ja videolla se sitten on 3,000.00 Nm.

No eipä tuossa videossa muutenkaan paljon ollut säädetty, mutta kyllä tuo vaihdelaatikko tiheämmäksi on tärkeä takavedoilla ajaessa. Huomannut sen, että takavedot pysyy paremmin hanskassa korkeilla moottorin kierroksilla niin fiksua on varmaan suoraan sätää setuppia eikä vain yrittää ajaa vakio setupilla väkisin moottoria huudattaen. :)
 
Io Techin ralliin lähdössä. Huolto sanoo: 3 sets remaining. Kuuluuko tuohon kolmeen rengassettiin alla olevat?
No ei mennyt putkeen tämäkään. 3. pätkä ja kaksi kertaa katon kautta. 4. pätkä ja auto ihan paskaksi. Loppumatkasta huippunopeus 100.
Vikalla pätkällä ei sitten sataakaan :C
Mutta Dirty Dailies meni tänään paremmin ku ikinä :D 296 kuskii ollut nyt ja sijoitus 17. <-On ihan loistava multa....
 
Viimeksi muokattu:
Io Techin ralliin lähdössä. Huolto sanoo: 3 sets remaining. Kuuluuko tuohon kolmeen rengassettiin alla olevat?
Renkaissa se näyttää rengas setit numeroina esim tuo 3 remaining ja +1set mikä on päällä vaikka shakessa se näkyy siellä ylhäällä erikseen (näkyy kuluma)

Eli auton alla oleva setti ei näy siinä 3sets remaining kohdassa.
Ja siis shaken jälkeen tulee yksi uusi setti siihen sets remaining ja siellä on shakessa käytetyt "päällä" ellei vaihda niitä täysin uusiin
 
Viimeksi muokattu:
Aika paska homma toi että auton säädöt pitää tallentaa joka ralliin erikseen. AInakin jos tekee oman sarjan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 618
Viestejä
4 493 810
Jäsenet
74 265
Uusin jäsen
NiuNau

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom