Codemasters EA Sports WRC <PC|PS5|XBOX X|S>

PATCH 1.3 tuomat herkut :omatestipenkki:
Auton äänet sisällä paremmat, kartanlukijan nuotit radiopuhelimaisemmat, pyörii hyvin HIGH-asetuksilla DLSS balance 50 shrpness ei välinykimisiä joten ajotuntuma näin ollen parempi fps:t ollessa 71-79 1080p.
Millainen kone? 3900x ja 2080Ti high-asetuksia jostain tiputeltu. Pyörii noin 60-65 1080p mutta välinykimiset on vieläkin.
 
Millainen kone? 3900x ja 2080Ti high-asetuksia jostain tiputeltu. Pyörii noin 60-65 1080p mutta välinykimiset on vieläkin.
144Hz näytöllä vsync off g-sync päällä
Win11
Ryzen 5 3600 ja 3060Ti OC GDDR6X muisteilla ja 32GB DDR4 4000MHz ja peli asennettu NVME m.2 tikulle 7300MB/s / 6000MB/s
 
Viiden tunnin kokeilujakso loppui aivan kesken, joten "jouduin" sitten ostamaan tämän, vaikka VR-tuen ajankohdasta ei vielä olekaan tietoa. Mutta kyllä sitä jo vähitellen on tottunut ruudulta ajamiseen, vaikka ei se olekaan ollenkaan sama asia.

Onkohan niin, että tämä pyörii paljon paremmin AMD:n näyttiksillä? Mulla ei ole ollut kovin suuria nykimisongelmia aiemminkaan ja pikaisesti kun kokeilin tuon päivityksen jälkeen, niin en ainakaan huomannut mitään nykimisiä. Yllättynyt myös siitä, että oma kone (12600k, 6800) pyörittää peliä näinkin hyvin. 4k ja asetukset muuten high paitsi peilit pois, heijastukset minimiin ja fsr quality, niin fps +100. Huvikseen olen kokeillut myös AMD:n FMF:ää ja niillä fps on jo sitten ihan eri luvuilla, mutta liekö noista lisäfreimeistä hyötyä. No, haittaakaan en äkkiseltään huomannut.
 
monten moments rellulla ainakin toimii nyt sisäkuvasta kaatumatta, päivitetyllä versiolla.
 
Olitko varmast siinä head/helmet kamerassa kun siellä taitaa olla se toinen samanlainen näkymä (missä automaattisesti ratti+kädet poissa).
Testaa että penkki liikkuu niin olet varmasti siinä head/helmet kamerassa johon siis vaikuttaa se ylempi fov-säätö.

Itsellä fov-säätö muutos taisi tulle heti voimaan ja huomasin kyllä pienenkin muutoksen (31-> 26 joka on siis 2.5astetta) ja piti hieman säätää penkkiä uusiksi.

Olin varmasti oikeassa kamerassa, mutta joku bugi ilmeisesti oli, kun nyt toimi fov säätö. Nyt kyllä kävin säätämässä ennen pätkää kalkulaattorin mukaiseksi, niin oli vaikutusta ja joutu penkkiä säätään uusiks.

Kyllä noissa momentseissa ja parissa klubissa riittää enemmän ajettavaa kuin mitä ite kerkeän tuuppaan. Tänään pari momentsia kerkes vetäseen. Nuotit sais tulla aiemmin. Typerää että earliest on oletus ja siitä ei saa kuin myöhäsemmälle. Pitäis olla default suunnilleen tuossa ja siitä sitten aikastaa niille ketkä nuottia osaa kuunnella ja vauhtia piisaa niin ettei kartturi pysy perässä ja ketkä vasta opettelee vois myöhästää. Nyt noilla myöhäisemmillä asetuksilla ei varmasti kukaan tee mitään. Pari mutkaa meni pitkäks kun mutkan nuotti tuli vasta kun sen mutkan penkasta pakitteli pois.
 
Onko PS5:lla korjattu myös jotain oleellista?

Ja jos on joku löytänyt hyvät säädöt G29-ratille, otetaan kiitollisena vastaan. Viikonlopuksi pitää kaivaa ratti naftaliinista. :)
 
Onko PS5:lla korjattu myös jotain oleellista?

Ja jos on joku löytänyt hyvät säädöt G29-ratille, otetaan kiitollisena vastaan. Viikonlopuksi pitää kaivaa ratti naftaliinista. :)
Näillä pelin ffb-luvuilla lähtisin liikkeelle jos rattina olisi G29
- self aling 85
- wheel friction 0
- tyre friction 85 tai vähemmän (ehkä jopa 0 jos ei oleellista hyötyä, voi lisätä kitkaa joten hidastaa ratin pyörimistä turhaan eli voi olla huono vastakäänöksiin ja rwd hallintaan)
- suspension 51 alkuun -> oi kokeilla 85 asti jos parempi
- tyre slip 50 alkuun (testaa onko mitään hyötyä isommasta tai pienemmästä arvosta, tän pitäisi auttaa aliohjaamisen, eturenkaiden lukitsemisen huomaamiseen tmv)
- collision oman maun mukaan 0-100 (100 vaikeutta auton haltuunottoa törmäilyissä)

asteet 540 ratin softaan jos on vain vaihdeviikset vaihtamiseen (yli tuon asteen autoihin jos käyttää soft-lock=autojen autenttisia asteita tarvisi H-shifterin tai sekventiaalikepin)
 
Viimeksi muokattu:
Pystyykö pelin asetuksissa lukitsemaan ratin asteet? Voisi kokeilla vaihteeksi ilman soft lockia. Konsoli alustana ja ratista pystyy kyllä muuttamaan asteet, mutta muistaakseni nollaantuu aina, kun virrat ottaa pois.
 
Pystyykö pelin asetuksissa lukitsemaan ratin asteet? Voisi kokeilla vaihteeksi ilman soft lockia. Konsoli alustana ja ratista pystyy kyllä muuttamaan asteet, mutta muistaakseni nollaantuu aina, kun virrat ottaa pois.
Ei taida löytyä enää steering saturation juttua pelistä jostain syystä jolla voisi muuttaa asteet.
Asteet pitää rajata ratin softalla ja ehkä kalibroi uusiksi pelissä ja soft-lock pois päältä jne

Konsoleilla se aste rajaus onnistunee kait ratin näppäinyhditelmillä jonkin tiettyihin asteisiin, 360, 540, 720, 900 tmv
 
Näköjään peli kaatuu vielä Montessa sisäkuvakulmalla. Pätkimiset tosin katosi täältä kokonaan, mutta en tiedä paraniko suorituskyky muuten oleellisesti. Muuta muutosta nyt en oikeen äkkiseltään huomannut.
Liikesimua en hokannut kokeilla josko olisi herännyt henkiin.
 
Ei taida löytyä enää steering saturation juttua pelistä jostain syystä jolla voisi muuttaa asteet.
Asteet pitää rajata ratin softalla ja ehkä kalibroi uusiksi pelissä ja soft-lock pois päältä jne

Konsoleilla se aste rajaus onnistunee kait ratin näppäinyhditelmillä jonkin tiettyihin asteisiin, 360, 540, 720, 900 tmv
Miksi muistelisin, en tänään uuden pätsin jälkeen ole ajanut tosin, että sieltä ratin lisäasetuksista kun napsauttaa soft lockin off-tilaan niin siihen avautuu palkki josta pystyy säätämään ratin kääntösäteen kiinteäksi. Taitaa oletuksena olla 300°.
 
Kertokaa joku viisas mulle, että mihin nuo reilut 9 sekuntia jää tuonne radalle? Mä ehkä säätämällä ja paljon puhtaammalla ajolla pystyn 1-2 sekuntia tiputtamaan mutta silti jäisin vielä yli 7 sekuntia kärjelle?

 
Taitaa parhaat olla löytäny muutaman kohdan mistä oikasta ilman rankkuja

Niinpä niin.. Voihan naamapalmu, hetkeksi taisin jo unohtaa että nyt puhutaan videopeleistä.

giphy (1).gif
 
Ei taida löytyä enää steering saturation juttua pelistä jostain syystä jolla voisi muuttaa asteet.
Asteet pitää rajata ratin softalla ja ehkä kalibroi uusiksi pelissä ja soft-lock pois päältä jne

Konsoleilla se aste rajaus onnistunee kait ratin näppäinyhditelmillä jonkin tiettyihin asteisiin, 360, 540, 720, 900 tmv

Taitaa löytyä näppäinvalikosta (siis sieltä mistä vaihdetaan napit). Painaa steering-kohdassa ja valitsee muistaakseni ylimmän vaihtoehdon niin pääsee säätämään. Sama homma jarrun ja kytkimen kanssa.
 
Myös PS5 Logitechin G923:lle voin jotain säätöjä joku ajomestari laittaa. Yritin jotain säätää mutta en lopulta tiedä menikö vaan huonommaksi kun on aika uusi rattikin vielä.
 
Taitaa löytyä näppäinvalikosta (siis sieltä mistä vaihdetaan napit). Painaa steering-kohdassa ja valitsee muistaakseni ylimmän vaihtoehdon niin pääsee säätämään. Sama homma jarrun ja kytkimen kanssa.
Täytyypä kokeilla.

Omat taidot, kun on tässä vuosien varrella heikentynyt niin voisi ihan hyvin kokeilla 540 astetta ratissa. Joskus pystyi jopa ajamaan kytkimellä ja h-kaaviolla vanhoja autoja, mutta nykyisin varmaan pakittaisin jo lähdössä auton puuhun. Se 1080 asteen Abarth ei kyllä ikinä sujunut.
 
Täytyy vissiin tehdä tilaa NVME:lle.....

Ei NVMe:llä tee käytännössä mitään jos löytyy jo mikä tahansa vanha SSD, korkeintaan pari sekuntia saa pelien latausaikoja lyhennettyä lisää. Tuo nykiminen on ilmeisesti ongelma konsoleilla yhtälailla, IGN:n arvostelussa Xboxilla testattuna samat ongelmat ja noista löytyy NVMe tai vastaava SSD.

EA Sports WRC Review - IGN
 
Kertokaa joku viisas mulle, että mihin nuo reilut 9 sekuntia jää tuonne radalle? Mä ehkä säätämällä ja paljon puhtaammalla ajolla pystyn 1-2 sekuntia tiputtamaan mutta silti jäisin vielä yli 7 sekuntia kärjelle?


Tuossa noin 44 sek kohdalla ennen paaleja voi oikaista metsän kautta ilman rankkua ja saa vauhdit sille seuraavalle suoran pätkälle.
 
Kertokaa joku viisas mulle, että mihin nuo reilut 9 sekuntia jää tuonne radalle? Mä ehkä säätämällä ja paljon puhtaammalla ajolla pystyn 1-2 sekuntia tiputtamaan mutta silti jäisin vielä yli 7 sekuntia kärjelle?



Käytä sitä Racenetin vertailua. Siinä näkee ihan 3d vertailussa mihin se aika hukkuu / mistä sitä on mahdollista ottaa. Varmaan kärkiajoissa on pahoja oikomisiakin, mutta on siellä myös helmetin nopeita kuskeja ketkä vetää tietä pitkin. Ite vertasin omaa ajoa tunnettuun rallisimukuskiin, niin huomioita oli että kaasua ei saa nostaa milliäkään jos ei oikeasti ole pakko, hitaisiin kurveihin pelit enemmän poikittain ja mutkiin myöhemmin ja terävämmin sisään ja sitä kautta paremmalla vauhdilla ulos.

Kävin juuri analysoimassa WRC2 leaderboardia Saakoskella. Se kovin aika on tehty oikomalla, mutta nimimerkki Hakulinen, joka vetää myös pleikkarilla, on vain sekunnin päässä siitä ajasta ihan teitä pitkin, parilla hyvällä sisäkurvin roikolla, mutta ei mitään mitä ei oikeassa rallissa näkisi, jos paikka vain sallii.

Edit: Top 1 ja 2 ajat on tehty sillä metsäoikomisella, mutta kolmanneksi nopein aika on ajettu teitä pitkin 0,8s kärjestä. Eli kyllä nopeet on vaan hemmetin nopeita ja toistoja on varmasti jo satoja tähän mennessä.

Edit2: Itsellä on vielä auton säätö jäänyt kokonaan. Defaultilla mennään joka paikassa, kun opettelemalla ajamaan lähtee koko ajan aikaa pois, eikä tiedä mihin suuntaan autoa edes haluaisi säätää kun ei ole tarvittavaa tuntumaa. Jossain vaiheessa voisi koittaa joidenkin nopeiden kuskien säätöjä ja katsoa paljonko niillä saisi aikaa pois.
 
Viimeksi muokattu:
Edit: Top 1 ja 2 ajat on tehty sillä metsäoikomisella, mutta kolmanneksi nopein aika on ajettu teitä pitkin 0,8s kärjestä. Eli kyllä nopeet on vaan hemmetin nopeita ja toistoja on varmasti jo satoja tähän mennessä.

Joo tuli katseltua vertailua. Sain mä pari sekuntia pois vielä säätämällä autoa, mutta sit alkaa loppua itsellä jo taidot. Ehkä sekunti tjsp. olisi mahdollista kiristää oikein unelmavedolla. On siellä juu kyllä pirun nopeita puhtaitakin aikoja.
 
Mites muuten käy noille pohja-ajoille jos/kun ea jossain vaiheessa yrittää fiksailla pahimpia oikomispaikkoja?
 
Mites muuten käy noille pohja-ajoille jos/kun ea jossain vaiheessa yrittää fiksailla pahimpia oikomispaikkoja?
Vetävät leaderboardit tyhjäksi jos korjaavat niitä anti-cut devicen paikkoja lähemmäs tietä kuten pitäisi tai lisäävät niitä paikkoihin joista puuttuu.
 
Jos jollakulla on ongelmia tallennuksien jälkeisten AI aikojen kanssa, niin käykääpä klikkaamassa "me too"-nappia täällä niin saadaan ongelma nostettua esiin devaajille.

 
Onkos jossain ollut tuota mp lagin fixausta se on ajamaton isolla pelaaja määrällä. Ihmettelen kyllä miten saadaan noin lagiseksi pelkkä pieni position markkeri muitten ruudulla.
 
Monte kyllä oma suosikki. Alkoi uratilassa rally2 autolla toinen kausi ja nyt patchin jälkeen monte ei enää kaadu sisäkuvasta joten pystyy ajamaan.

100% vaikeustasolla 18.5km pätkälle 14s pohjat, todella miellyttävä ajaa kun saa hyvän flown päälle. Todella tärkeä saada oikea positio autolle joka mutkaan ja apeksit kiinni.
 
Kertokaa joku viisas mulle, että mihin nuo reilut 9 sekuntia jää tuonne radalle? Mä ehkä säätämällä ja paljon puhtaammalla ajolla pystyn 1-2 sekuntia tiputtamaan mutta silti jäisin vielä yli 7 sekuntia kärjelle?

Näytti jäävän ysikympisiin, hitaisiin, keskihitaisiin ja nopeisiin mutkiin ja tämän seurauksena kaikille suorille.
 
Jos autot korjaantuu itsestään tallennusten välillä niin tonne voi peukuttaa.

 
Kävin ajamassa Hupiukkojen klubikisan suoraan taas nuotista. Jossain momentseissa on joku Sardinian pätkä ollut, mutta ei niin että niistä mitään olisi muistanut. Ekalla pätkällä kerran puuta päin niin että joutui pakittelemaan ja tokavikalla spinnaus ja vikalla taas samaan puuhun kuin ekalla, mutta siinä ei onneksi jäänyt jumiin :lol:

Escortti pelotti aluksi ihan hulluna, mutta kun yritti ajaa enemmän niin kuin rata ajoa asfaltilla, niin pysyi kutakuinkin näpissä. Sitten kun vähän tottui autoon ja sai hyvän rytmin päälle, niin se olikin tosi kiva ajaa ja meni välillä kivasti sladissakin. Yllätin itseni ihan totaalisesti ajamalla kaikille pätkille pohjat toistaiseksi rallin ajaneista. Kai sieltä vielä joku nopea tulee ja palauttaa maan pinnalle.

Siitä innostuneena, menin Suomeen Escortilla, mutta kovassa vauhdissa se oli kyllä kaukana mukavasta. Alkuun ei pysynyt millään tiellä, mutta kun vähän vauhtiin tottui niin meni jotenkuten ok.
 
Millainen homma on asentaa ja käyttää perseensuristimia? Riittääkö pelkät suristimet vai vaatiiko muita härpäkkeitä kaveriksi? Joskus oli joku diy ohje mutta en ole saanut aikaiseksi.
 
Millasilla shaker asetuksilla ajat?
Tässä pari huonoa kuvaa:
IMG_20231108_141618.jpg

IMG_20231108_141655.jpg

Nuo on Dirt Rally 2.0 asetukset, otin kuvat että ei tartte muistella kun tein profiilin WCR:lle.
Channel 1 on pedaalit ja 2 penkki. WCR:n varten piti tehdä pientä twiikkausta. Riippuu paljon toki myös shakereista, asennuksesta ja vahvistimesta säädöt eri rigeissä.
 
Millainen homma on asentaa ja käyttää perseensuristimia? Riittääkö pelkät suristimet vai vaatiiko muita härpäkkeitä kaveriksi? Joskus oli joku diy ohje mutta en ole saanut aikaiseksi.
Tarttee suristimet, tietsikkaan toisen äänikortin jos on langalliset kuulokkeet tms. käytössä. Itsellä emon äänipiiri käytössä suristimien kanssa ja pci äänikortti langallisille kuulokkeille/soundbarille. Lisäksi audio vahvistin mikä ajaa suristimia. Ja tietysti Simhub softa.
 
Millainen homma on asentaa ja käyttää perseensuristimia? Riittääkö pelkät suristimet vai vaatiiko muita härpäkkeitä kaveriksi? Joskus oli joku diy ohje mutta en ole saanut aikaiseksi.
Minulla on nobsound mini usb liitäntäinen https://www.amazon.com/Nobsound-Bluetooth-Amplifier-Wireless-Receiver/dp/B06Y67PZB1 ja jotkut ebay päristimet 2kpl jalkojen alla ja toinen penkin alla.
Esim tämmöset Dayton Audio TT25-8 PUCK Mini Bass Shaker ja Molochin mainitsema simhub
 
Kertokaa joku viisas mulle, että mihin nuo reilut 9 sekuntia jää tuonne radalle? Mä ehkä säätämällä ja paljon puhtaammalla ajolla pystyn 1-2 sekuntia tiputtamaan mutta silti jäisin vielä yli 7 sekuntia kärjelle?


Oliko vakiosäädöt?
Säädöillä voi kyllä saada jopa 1s/km pois eli tällä ek:lla joku 5-6sek ja oikaisuilla loput 3-4sek.
Vakiona camberit taitaa olla aika alhaiset etu+taka n. -1.00 jotka vaikuttaa mutkapitoon, nostat camberit etu+taka -1.50 voi tulla lisää pitoja mutkiin joten voit ajaa kovempaa mutkiin valumatta leveäksi ja saat vauhtia suorille joilla nyt ehkä jäät jos mutkavauhdit ovat alempia kuin nopeammilla.

Joku jo mainitsi että ei tarvi ajaa rajoittimelle, katso ohjaamosta se vaihtovalon rpm kohta missä kehottaa vaihtamaan. Se on todennäköisesti aikaisemmin kuin tuo punaraja joka on kait 7000:ssa. Huono tuo hud mittari kun se vaihdenumeron tausta ei muuta väriä vaihto-rpm kohdalla kuten ohjaamon vaihdenäyttö tai rpm-viivalla saisi olla merkittynä se vaihto-rpm kohta myös.
 
Viimeksi muokattu:
Oliko vakiosäädöt?
Säädöillä voi kyllä saada jopa 1s/km pois eli tällä ek:lla joku 5-6sek ja oikaisuilla loput 3-4sek.
Vakiona camberit taitaa olla aika alhaiset etu+taka n. -1.00 jotka vaikuttaa mutkapitoon, nostat camberit etu+taka -1.50 voi tulla lisää pitoja mutkiin joten voit ajaa kovempaa mutkiin valumatta leveäksi ja saat vauhtia suorille joilla nyt ehkä jäät jos mutkavauhdit ovat alempia kuin nopeammilla.

Joku jo mainitsi että ei tarvi ajaa rajoittimelle, katso ohjaamosta se vaihtovalon rpm kohta missä kehottaa vaihtamaan. Se on todennäköisesti aikaisemmin kuin tuo punaraja joka on kait 7000:ssa. Huono tuo hud mittari kun se vaihdenumeron tausta ei muuta väriä vaihto-rpm kohdalla kuten ohjaamon vaihdenäyttö tai rpm-viivalla saisi olla merkittynä se vaihto-rpm kohta myös.

Jees. Oli joo vakiosäädöt. Sain mä tuosta jo 3 sekuntia pois ja paras aika tuli klubikisassa että eiköhän sieltä saa ajamalla vieläkin kiristettyä. Tuntui vaan jotenkin niin hiton paljolta se 9 sekuntia. :D
 
Tuli ajettua tuo klubipätkä läpi ja jälkeenpäin verrattua aikoja tuon analyysitoiminnon kanssa kärkiaikoihin, huomasin että heti kättelyssä häviää viivalta lähdettäessä aikaa ja mutkien ulostulossa jonkun verran mikä varmaan selittynee sillä miten mutka otetaan.
Mutta miten ihmeessä pääsee viivalta niin sukkelaan? Vaikuttaako nuo launch RPM:t sen verran? Nyt oltiin kuitenkin asvaltilla eikä sutiminen ollu syy.

Tuli samassa yhteydessä ajettua ekan kerran hardcore damaget päällä, tuli varmaan vedettyä vähän turhan varman päälle mutta ei se näköjään paljon osumaa vaatinu että korjattavaa tuli autoon. Onko kukaan testaillu tuota enemmän että kuinka anteeksiantamaton tuo on?

En tiedä miten muilla, mutta tuo uusi patchi aiheutti ainakin itselle mielestäni enemmän nykimistä ja FPS droppeja, ei tahdo saada enää 4k 120 pysymään, vaan tiputtelee tuonne 70 välillä, kai ne vielä useamman perfomance patchin saa teettää.
 
Täällä taas uusi patch korjasi nykimiset ja dropit joten nyt on mukavampi pelata kun pyörii tasaiseen. Siltikin voisi toki hieman optimoida lisää.

Oliko tuossa io-tech klubilla hardcore damaget päällä automaattisesti? Ajelin eilen ja Puma kävi vähän väliä hipomassa kaiteita ahtaamissa mutkissa, kulki silti ihan suoraan. Huollossa toki oli sitten kaikki entistä. Jos oli niin aika nihkeä esitys, RBR:ssä tai DR2.0 olisi eilisellä suorituksella ollut jo vähintään renkaat puhki tai pyöränkulmat linkussa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 634
Viestejä
4 494 251
Jäsenet
74 265
Uusin jäsen
Oranta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom