@Randomizer Mielestäni on aika tarkkaan mietitty eri korttien edut, mutta tämä peli tosiaan aukenee pelaajalle aika hitaasti. Ensin ajattelin että on tuskin hyötyä valtaosasta kortteja ja pelasin vain tietyillä, mutta sitten tajusin että jos menee täysillä toisella lähestymistavalla tai täysillä toisella, niin alkaa monistakin niistä olla hyötyä.
Tämä peli kyllä perään kuuluttaa aika tarkkaa pohdintaa omasta suunnitelmasta ja ihan alkupaikasta lähtien on hyvä miettiä että mihin mitäkin kaupuningosia lätkii. Selvää on se että monet edut jäävät turhiksi jos koitat voittaa tieteellä tai toisessa pelissä sodalla, mutta on olemassa tarpeeksi myös vaikutusta toisiinsa näiden välillä. Tiedehän nimen omaan avaa paljon asekalustoa ja myös toisaalta elintason kehitystä. Hallintopuoli tuo esimerkiksi sen naapuruston mikä auttaa asutuksen kanssa roimasti.
Olet ilmeisesti panostanut paljon ruokaan ja kaupungit olleet hedelmällisillä paikoilla jos asutusta puuttuu. Ensi kerralla pystyt jo pelaamaan tasapainoisemmin ja olla keskittymättä niin paljon kansan lisääntymiseen tai pikaisesti koittaa saada lisää asumuksia. Kyllä tämä kutonen on sellaista tasapainottelua pitkälle, mikä ei kauheasti kiittele jos menee rytinällä yhteen suuntaan. Tasaisin välein on otettava mietintä hetki että mikä on jatkossa seuraus jos teen näin ja mihin riittää varat ajan kulun puitteissa.
Minä tykkään tavoitella mahdollisimman paljon pisteitä pelin päättyessä, mutta nykyään on jo tekoälykin sillä viisiin korjattu että se taistelee ihan järkevästi ja voi olla itsessään kova vastus. Totta kai se saa ilmaisia varantoja, mutta se nyt on ihan peruskauraa jokaisessa hallintopelissä ja tuo nimen omaan siitä haastetta siinä mielessä että sinun pitää olla varautunut äkillisiin ja mittaviin hyökkäyksiin jossain kohtaa. Kerran itse jätin laivastopuolen täysin unholaan ja sen takia piti sitten miellyttää Brasiliaa sen mittavan laivaston takia. Onneksi voi saada ajoissa esiin muiden hallintojen mieltymykset niin miellyttää vaan niitä keitä tarvitsee.
Kaupunginosien vierettäisyys on tärkeää jos haluat räjähtävää kasvua. Raha kyllä riittää jos vain odottaa sen kertyvän, mutta räjähtävämpi kasvu ja nopea sotilaallinen aseistautuminen ei onnistu odottelulla. On laskettava lähes jokainen etu että saa mahdollisimman nopeasti jotain tiettyä aikaan. Jos rakentaa esimerkiksi paljon ihmeitä, niin on pakko olla teollinen valtio millä rattaat pyörivät huimasti, koska ihmeet ovat todella työläitä rakentaa ja niistä kilpaillaan.
Vielä lisään että pelin hitaus tulee siitä kun pelaa tehottomasti ja vain odottelee voittoa tai seuraavaa etappia. Voittaminen on mahdollista jos on päässyt jo kyykyttämään vastustajat, mutta vaikeammilla tasoilla ne voittavat jos on hidas. Tavoite on muutenkin voittaa mahdollisimman aikaisin, koska siitä palkitaan pisteillä. Totta kai loppu tulee aina vastaan kun painaa seuraavaa vuoroa, mutta jo ensimmäisellä aikakaudella olisi tavoite saavuttaa jotain, kuten hyvässä lykyssä vaikka ensimmäinen kunnollinen hallitus.
PS. Kannattaa muuten niitä pienoistehtäviä pitää silmällä joilla nopeuttaa kehitystä ja tietysti kaupunkivaltioiden antamia tehtäviä. Turhaa kuitenkaan kosiskella niitä kaupunkivaltioita joista ei itselle juuri hyötyä ole, joskus tosin lähellä oleva kaupunkivaltio on parempi ennen sodan puhkeamista pitää liittolaisena.