Civilization VI

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
2 133


https://civilization.com/news/entries/civilization-vi-rise-and-fall-genghis-khan-leads-mongolia
  • Mongolian Empire
    • Civ Unique Ability: Örtü - Starting a trade route immediately creates a trading post in the destination city, increasing diplomatic visibility with the owner. Mongolian units gain +3 combat strength against enemies for each level of visibility.
    • Civ Unique Unit: Keshig - Range cavalry that outranges enemy forces, quite quick as well. In fact, it allows any movement in formation with it to share its speed. They're very strong too, with 46 combat strength compared to the horseman's 30. Unlocked at Stirrups and does not replace any unit.
    • Civ Unique Infrastructure: Ordu (Stable) - All cavalry units traiden in cities with the Ordu receive extra movement. Unlocked at Horseback Riding.
    • Genghis Khan Unique Ability: Mongol Horde - All cavalry units are +3 combat strength stronger and have a chance to capture defeated cavalry units (ehkä 60% perustuen vahvuus eroon)



https://civilization.com/news/entries/civilization-vi-rise-and-fall-chandragupta-leads-india
  • Indian Empire
    • Civ Unique Ability: Dharma - Receive Follower Belief bonuses in a city from each Religion that has at least 1 follower.
    • Civ Unique Unit: Varu (sotanorsu) - Unique unit that reduces the combat strength of adjacent enemies.
    • Civ Unique Infrastructure: Stepwell (Improvement) - Tile improvement that provides ? housing and ? food. Gives bonus ? food if built adjacent to a farm and bonus ? food when adjacent to holy sites.
    • Chandragupta Unique Ability: Arthashastra - Can use the "War of Territorial Expansion" casus belli after gaining the Military Training Civic. +2 movement and +5 combat strength for the first 10 turns after declaring a WoTE.
Eli "vihdoin ja viimein" aggressiivinen Intia :psmoke:

Laitetaan nyt nämä pari Dev's Play videotakin tänne, Korea ja Ages Deep Dive ts. Mongolia+Netherlands

 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
2 133
gigantissa näyttäis olevan 23 euroa: Sid Meiers Civilization 6 (Download) - PC ja MAC -pelit

taidan jättää välistä, vaikka olen pelannut jokaista sarjan peliä ykkösestä lähtien. On vaan nuo DLC:t sen hintaisia, ja tuntuu että nykyään saat vaan puolikkaan pelin, kun ostat sen perusversion.
No joo, ei tuota perusversiota ainakaan kannata ostaa jos DLC sivilisaatiot kiinnostaa edes hieman.
Deluxen mukana sentään tulee nuo Khmer ja Indonesia asti julkaistut DLC:t. Eli siis kaikki DLC:t mitä tähän asti on julkaistu, mutta Rise and Fall expansionista saa sitten maksaa.
Deluxehan on itseasiassa juuri nyt 39,99€ tarjouksessa mikä taitaa olla paras hinta (tähän mennessä) jos "koodikauppojen" hintoja ei lasketa.

En nyt uskalla sanoa mitä kannattaisi tehdä jos CivVI kiinnostaa ja samoiten Rise and Fall.
Ehkä asiaa voisi ajatella siltä kantilta että kun normaalisti CivVI Deluxe on 79,99, nyt sen saa -50% eli 40€ ja Rise and Fall ainakin ennakkoon maksaa 29,99 niin nämä yhdessä on vähemmän kuin Deluxe normaalisti. Diipadaapa, on se silti (70€) paljon rahaa.
Paha sanoa tuleeko Rise and Fall ostajat saamaan jonkin porkkanan tulevien DLC suhteen kuten Deluxe ostajat saivat? Epäilen.
Mutta tulevaisuudessa aivan varmasti tulee olemaan jotain complete packiä tjsp jos jaksaa odottaa.

P.S. En sano että Rise and Fall kannattaa ennakkotilata. Ennakkotilaaminen on typerää. Mutta se mitä sanon on että ainakin tällä hetkellä tuo Deluxe version alennettu 40€ hinta on ihan järkevä mielestäni.
 

HiekkaP

Influensseri
Liittynyt
30.07.2017
Viestejä
443
No joo, ei tuota perusversiota ainakaan kannata ostaa jos DLC sivilisaatiot kiinnostaa edes hieman.
Deluxen mukana sentään tulee nuo Khmer ja Indonesia asti julkaistut DLC:t. Eli siis kaikki DLC:t mitä tähän asti on julkaistu, mutta Rise and Fall expansionista saa sitten maksaa.
Deluxehan on itseasiassa juuri nyt 39,99€ tarjouksessa mikä taitaa olla paras hinta (tähän mennessä) jos "koodikauppojen" hintoja ei lasketa.

En nyt uskalla sanoa mitä kannattaisi tehdä jos CivVI kiinnostaa ja samoiten Rise and Fall.
Ehkä asiaa voisi ajatella siltä kantilta että kun normaalisti CivVI Deluxe on 79,99, nyt sen saa -50% eli 40€ ja Rise and Fall ainakin ennakkoon maksaa 29,99 niin nämä yhdessä on vähemmän kuin Deluxe normaalisti. Diipadaapa, on se silti (70€) paljon rahaa.
Paha sanoa tuleeko Rise and Fall ostajat saamaan jonkin porkkanan tulevien DLC suhteen kuten Deluxe ostajat saivat? Epäilen.
Mutta tulevaisuudessa aivan varmasti tulee olemaan jotain complete packiä tjsp jos jaksaa odottaa.

P.S. En sano että Rise and Fall kannattaa ennakkotilata. Ennakkotilaaminen on typerää. Mutta se mitä sanon on että ainakin tällä hetkellä tuo Deluxe version alennettu 40€ hinta on ihan järkevä mielestäni.
Luulin, että tuo rise and fall oli jo julkaistu:btooth: itsellä tulee niin vähän nykyään pelailtua,että tuo 40 euroakin on vähän siinä ja siinä. Pitääpä odotella tämän kanssa vielä ens kesän aleihin ainakin. Jospa olis sitten jo joku järkevä hintainen paketti missä on kaikki. Peli on vissiin patchien jälkeen jo ihan pelattavassa kuosissa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 026
Luulin, että tuo rise and fall oli jo julkaistu:btooth: itsellä tulee niin vähän nykyään pelailtua,että tuo 40 euroakin on vähän siinä ja siinä. Pitääpä odotella tämän kanssa vielä ens kesän aleihin ainakin. Jospa olis sitten jo joku järkevä hintainen paketti missä on kaikki. Peli on vissiin patchien jälkeen jo ihan pelattavassa kuosissa?
Jos tietokoneita vastaan pelaa, niin ei ole, eikä tule koskaan olemaan.

AI on kyvytön yhtään mihinkään ilman älyttömiä huijauksia. Eikä tarvitse pidätellä hengitystä sen parantumiseksi. Tietty jos tykkää vaan pelata yksinkertaisia koneita vastaan, niin sinänsä peli toimii hyvin.

Multiplayer rokkaa hyvin.
 

HiekkaP

Influensseri
Liittynyt
30.07.2017
Viestejä
443
Jos tietokoneita vastaan pelaa, niin ei ole, eikä tule koskaan olemaan.

AI on kyvytön yhtään mihinkään ilman älyttömiä huijauksia. Eikä tarvitse pidätellä hengitystä sen parantumiseksi. Tietty jos tykkää vaan pelata yksinkertaisia koneita vastaan, niin sinänsä peli toimii hyvin.

Multiplayer rokkaa hyvin.
Okei, kiitos tiedosta. Olen aina pelannut vain tietokonetta vastaan. Ei oikeastaan mitään hajua edes miten moninpeli toimii. Kauanko esim. Yksi session kestää?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 026
Okei, kiitos tiedosta. Olen aina pelannut vain tietokonetta vastaan. Ei oikeastaan mitään hajua edes miten moninpeli toimii. Kauanko esim. Yksi session kestää?
Sääntövaihtoehtoja on moneen lähtöön.

Nopeahko pelinopeus ja small kartta, niin pelit eivät kestä pitkään (yhden illan yleensä), large kartta ja hitaampi nopeus -> 10-12h peliaikaa helposti per peli.

Oman pelikaverini kanssa pelit yleensä päättyvät ainakin kaksinpeleinä parin tunnin pelaamisen jälkeen kun jompi kumpi onnistuu viimeistään riflemanien tai artilleryn / frigattien kanssa jyräämään tavoittamattoman etumatkan.

Monina iltoina olemme saaneet parikin peliä päätökseen, mutta silloin spawn-paikkojen pitää osua lähekkäin ja kartan tarjota järkevä hyökkäysreitti, jotta archereilla ja swordmaneilla voi vyörytellä.

Joskus taas hyökkäysväylä on 1-2 heksan levyinen ja helposti puolustettavissa, jolloin peli venyy.

Myös se, että tietokoneita on vähän / ei ollenkaan sohlaamassa nopeuttaa, sillä vuorojen vaihdot nopeutuvat mitä vähemmän AI:lla on liikuteltavaa.
 

HiekkaP

Influensseri
Liittynyt
30.07.2017
Viestejä
443
Sääntövaihtoehtoja on moneen lähtöön.

Nopeahko pelinopeus ja small kartta, niin pelit eivät kestä pitkään (yhden illan yleensä), large kartta ja hitaampi nopeus -> 10-12h peliaikaa helposti per peli.

Oman pelikaverini kanssa pelit yleensä päättyvät ainakin kaksinpeleinä parin tunnin pelaamisen jälkeen kun jompi kumpi onnistuu viimeistään riflemanien tai artilleryn / frigattien kanssa jyräämään tavoittamattoman etumatkan.

Monina iltoina olemme saaneet parikin peliä päätökseen, mutta silloin spawn-paikkojen pitää osua lähekkäin ja kartan tarjota järkevä hyökkäysreitti, jotta archereilla ja swordmaneilla voi vyörytellä.

Joskus taas hyökkäysväylä on 1-2 heksan levyinen ja helposti puolustettavissa, jolloin peli venyy.

Myös se, että tietokoneita on vähän / ei ollenkaan sohlaamassa nopeuttaa, sillä vuorojen vaihdot nopeutuvat mitä vähemmän AI:lla on liikuteltavaa.
Kiitos infosta:tup: vois vähän tutkailla kyllä tuota civ vitosen multiplayer hommaa. Kyllä tossa vitosessa saa ihan hyviä matseja toisaalta tietokonettakin vastaan, pikkasen ennalta arvattavaa on vaan pelaaminen:)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 026
Nimenomaan tuo ennalta-arvattavuus ja koneen täydellinen kädettömyys hyökätessä/ukkojen siirtelyssä on mielestäni syy miksi civ v /vi ovat yksinpelinä kovin tylsiä sitten kun pelimekaniikka on hallussa.

Joskus on tietty vaikeaa jos ei tule rautaa / öljyä / hiiltä jne. Omien alueiden sisälle, mutta harvoin se kone silti pystyy sotilaallisesti uhkaamaan ilman valtavia huijauksia.
 

HiekkaP

Influensseri
Liittynyt
30.07.2017
Viestejä
443
Nimenomaan tuo ennalta-arvattavuus ja koneen täydellinen kädettömyys hyökätessä/ukkojen siirtelyssä on mielestäni syy miksi civ v /vi ovat yksinpelinä kovin tylsiä sitten kun pelimekaniikka on hallussa.

Joskus on tietty vaikeaa jos ei tule rautaa / öljyä / hiiltä jne. Omien alueiden sisälle, mutta harvoin se kone silti pystyy sotilaallisesti uhkaamaan ilman valtavia huijauksia.

Zulut on vitosessa melko ärsyttäviä, kun tekevät niitä impejä paljon ja niillä vielä sattuu olemaan se extra kyky, olikohan gunpowder unitteja vastaan, jolloin eivät kalpene näille yhtään. Pakko heti alkuun koittaa jyrätä koko sivilisaatio maantasalle
 

BOT

Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
2 404
Okei, kiitos tiedosta. Olen aina pelannut vain tietokonetta vastaan. Ei oikeastaan mitään hajua edes miten moninpeli toimii. Kauanko esim. Yksi session kestää?
Civilization on pääsääntöisesti yksinpeli, jossa tavoitellaan pisteitä tai haluamallasi tavalla saavutettua voittoa. Tietokoneista ei ole tarkoitus olla sellaista haastetta, että niitä vastaan pitäisi otsa hiessä taistella, vaan ne tuovat vain hidasteita ja kimurantteja tilanteita matkallasi loistoon. Ne muovaavat pelisi kulkua suuntaan mitä tuskin osasit odottaa.

Civilizationin kuten muidenkin saman kaltaisten pelien tekoäly on aina ollut saman lainen, eli vaikeammalla tasolla se saa paljon enemmän resursseja ja muita etuja, mikä on täysin loogista, jos lähtee syvemmin pohtimaan kuinka vaikeata on koodata oikeasti viisas tekoäly (mieti shakkia). En ymmärrä alkuunkaan miksi tekoälystä ulistaan ja sanotaan että se "huijaa". Aivan älytöntä touhua.

Moninpelinäkin peli toimii jos löydät pelaajan, joka haluaa pelata samalla nopeudella, säännöillä ja sitoutuu ajallisesti pelaamaan. Sotiminen on selvästi pelin vahvin tapa voittaa, joten kilpailuhenkisessä moninpelissä ei kannata muuta tehdä ja päälle tulee vielä vuoron odottelut. Peli on minun silmissäni toissijaisesti moninpeli näiden kynnyksien vuoksi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 563
Civilizationin kuten muidenkin saman kaltaisten pelien tekoäly on aina ollut saman lainen, eli vaikeammalla tasolla se saa paljon enemmän resursseja ja muita etuja, mikä on täysin loogista, jos lähtee syvemmin pohtimaan kuinka vaikeata on koodata oikeasti viisas tekoäly (mieti shakkia).
Ihan järkipuhetta, mutta saa asiasta silti valittaa. Pelikokemusta ei paranna tasan tarkkaan yhtään, että peli on joltain osin huono vain siksi, että olisi vaikeaa tehdä paremminkaan. Pikemminkin kyseessä on ainakin jossain mielessä huono suunnittelu, jos on jo etukäteen tiedossa, että jokin osa-alue aiheuttaa ongelmia mutta silti suunnitellaan peli niin, että kyseinen osa-alue saa sellaisen merkityksen, jolla se voi aiheuttaa pelikokemukseen ongelmia. Civilizationin tapaista peliä toki voi olla vaikea tehdä muutenkaan, joten ehkä heikko tekoäly on silti hyväksyttävä kompromissi.

En ymmärrä alkuunkaan miksi tekoälystä ulistaan ja sanotaan että se "huijaa".
Tekoäly saa huijata ihan vapaasti niin kauan kuin ihmispelaajat eivät huomaa huijausta. Sen sijaan havaittavat huijaukset ovat huono juttu lähtien siitä syystä, että ne tuntuvat epäreiluilta. Yksi tapa kiertää tätä ongelmaa on varmaan suunnitella peli niin, että huijaukset ovat jollain tavalla perusteltavissa esim. tarinan avulla, mutta Civilizationin tapauksessa tällaisesta ei ole apua, koska kaikki pelaajat (niin ihmiset kuin tekoälykin) ovat keskenään samassa asemassa.
 

Gl@c13r

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
05.07.2017
Viestejä
84
Hankin Civ VI:sen kun se tuli myyntiin syksyllä 2016. Eilen onnistuin voittamaan ensimmäisen pelini pelissä. Kansana Kiina, large-kartta, 8. eri kansaa ja king-vaikeustaso. En voi mitenkään ymmärtää miten jotkut voisivat onnistui tietokonetta vastaan voittamaan pelin deity-vaikeustasolla. Itse voitin ainoastaan yhden pelin Civ V brave new world:ssa emperor-vaikeustasolla. Pidän itseäni kokeneena pelaajana koska pelasin jo 1990-luvun alussa ensimmäistä osaa.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
2 133
Hankin Civ VI:sen kun se tuli myyntiin syksyllä 2016. Eilen onnistuin voittamaan ensimmäisen pelini pelissä. Kansana Kiina, large-kartta, 8. eri kansaa ja king-vaikeustaso. En voi mitenkään ymmärtää miten jotkut voisivat onnistui tietokonetta vastaan voittamaan pelin deity-vaikeustasolla. Itse voitin ainoastaan yhden pelin Civ V brave new world:ssa emperor-vaikeustasolla. Pidän itseäni kokeneena pelaajana koska pelasin jo 1990-luvun alussa ensimmäistä osaa.
Hyödyntämällä AI:n heikkouksia.
Eli ts. sota, Deity tasolla AI saa niin paljon etumatkaa ja kaikkea bonuksia että AI vastustajia on pakko jallittaa keinolla millä hyvänsä.
Katso vaikka quill18 let's play videoita deity vaikeustasolla.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 612
Ite pelaan 6-7 ja voittoja tulee aika tasaiseen tahtiin. Uskonnon olen ottanut pois, koska en tykkää siitä.
Kutosessa en ole Deitya kokeillut, mutta vitosessa kokeilin kerran - ja voitin.
Laitoin kaksinpelin, ja sellanen mappi missä molemmilla oli omat saaret ja ainoa tapa voittoon oli sotiminen. Ihan hyvät sodat sai aikaiseksi, mutta voitto oli koko ajan varma.
Ei ainakaan omat taidot/kiinnostus riitä deitylla pelaamiseen, kunhan kerran kokeilin. Niin hullusti toi ai saa apua siinä.
 

BOT

Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
2 404
Selvennän etten itsekään ole voittanut vielä Immortal vaikeustasoa. Olen pysynyt pitkään tuossa Emperor-tasolla, millä alkupään hyökkäykset ovat muun ohella vielä täysin puollustettavissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 026
Itse en pysty yksinkertaisesti sietämään kingiä korkeampia vaikeustasoja. Aivoissa vain kiehuu niin paljon täysin epäreilujen resurssietujen takia, enkä pysty asennoitumaan yleisessä "custom-gamessa" siihen, että joka peli on mongolian hordea vastaan puolustautumista. Käytännössä jos pelaan yksin, niin pelailen tyyliin Kingiä ja optimoin pelistrategioita jotain tiettyä voittoa kohden ihan vaan siitä sormiharjoituksesta nauttien.

Jos kyseessä olisi yksittäinen skenaario jossa Roomalla puolustetaan rajallisilla resursseilla barbaariaaltoja vastaan, niin siinä olisi jotain tolkkua, mutta kun immortal / deity pelit ovat aina tuota hordea vastaan puolustautumista (4 extra researchia / civiciä tietokoneelle, aloitus 3:lla settlerillä, 5:llä warriorilla ja kahdella builderilla omaa 1/1/0 aloitusta vastaan ja valtavat production bonarit jne. myös).

Neuroverkkopohjaiset "tekoälyt" ovat tämän hetken kuumin juttu. Ainakaan pelaajan näkökulmsasta ei näytä, että civissä olisi yritetty hyödyntää mitään sellaista, vaan kone vetää jollain 90-luvun suunnittelua olevalla if(this) then{do that} tyylisellä skriptillä.

Firaxisella on valtavat resurssit CIV:n kehittämäiseksi, sillä sarja on uskomaton rahasampo. Heillä olisi hyvin mahikset palkata pari machine learning experttiä, vuokrata googlelta supertietokoneen kuukaudeksi ja opettaa pari civ-tekoälyä pelaamaan. Opetus vaatii paljon konetehoa, mutta sen jälkeen kun neuroverkko on valmis, sen käyttäminen itse tekoälyn pyörittämiseen on paaaaljon kevyempää (inferencing). Ja huomioiden sen, että kuinka luokattoman huono tekoäly nyt on, niin kovin kaksisiin suorituksiin ei tarvitse pystyä, jotta kyseessä olisi upgrade.

Modernit civit vaativat varsin tehokkaan GPU:n pyöriäkseen, jotain hitaammissakin civiä pyörittävissä koneissa pitäisi olla hyvin siihen hommaan sopivaa rautaa tarjolla, vaikka GV100:sia ei vielä tarjolla olekaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
586
Deityn voittaminen (millä tahansa kartalla ja koolla) vaatii lähinnä kikkailua alkupelissä, AI:lta pitää ryöstää settlereitä tai valloittaa kaupunkeja. Sitten tuo epäsuhta onkin korjattu ja loppupeli rullaa taas omalla painollaan helposti mihin tahansa voittoon, mitä nyt uskonnon saaminen deityllä voi olla hankalaa.

Ensimmäisellä kerralla deityn voittaminen tuntui jonkinmoiselta saavutukselta, sitten lähinnä turhauttavalta koska deity pakottaa tekemään samat kikkailut ja valloitussodat alkupuolella peliä ja AI on edelleen aivan täysin avuton sotimisessa.

En tiedä onko tämä vain väärä muistikuva, mutta jotenkin on tuntuma että AI oli ainakin hieman parempi Civ V:ssä myös sotimisessa. Districtien takiahan AI on huonompi rakentelussa kutosessa, se ei tunnu suunnittelevan noiden paikkoja yhtään pidemmälle ja häviää sitten logiikassa kenelle tahansa ihmispelaajalle.

Joku moderneilla tavoilla rakennettu AI olisi kyllä todella mielenkiintoinen nähdä ihan peliin sisäänrakennettuna. Saapa nähdä kuinka kauan menee että ensimmäinen saadaan aikaan ja kuka sen vihdoin tekee. Ongelmana lienee myös, jos kerran opettaminen neuroverkoissa on aikaavievää ja kallista, että pienikin pelin balansointi ja bugikorjaus voi vaatia tuon opetuksen tekemisen uudestaan ja tehdä koko hommasta liian kalliin pidemmän päälle.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 563
Neuroverkkopohjaiset "tekoälyt" ovat tämän hetken kuumin juttu. Ainakaan pelaajan näkökulmsasta ei näytä, että civissä olisi yritetty hyödyntää mitään sellaista, vaan kone vetää jollain 90-luvun suunnittelua olevalla if(this) then{do that} tyylisellä skriptillä.
Luullakseni siihen on useampikin syy, miksei neuroverkkoja ole pelissä (ainakaan oletettavasti) hyödynnetty. Ensinnäkin pelin kehitys oli luultavasti jo melko pitkällä, kun neuroverkot nousivat pinnalle nykyiseen tapaansa. Muutokset tekoälyyn olisivat voineet hyvinkin olla mahdollisia mutta tiukkaa olisi saattanut tehdä, ja joka tapauksessa myös perinteinen tekoäly olisi luultavasti ollut tarpeen neuroverkon opettamisessa. Toisekseen neuroverkkoja ei ole hyödynnetty peleissä kaupallisessa mielessä mitenkään merkittävästi eikä Civ-tiimilläkään nähtävästi ollut rohkeutta lähteä neuroverkkojen peleissä hyödyntämisen uranuurtajiksi. Edelleenhän tekoälyä olisi toki mahdollista päivittää käyttämään neuroverkkoja, mutta siihen liittyy varmasti samankaltaisia haasteita kuin ennen pelin julkaisua.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 576
Puhumattakaan siitä että kunnollinen neuroverkko-AI muuttuisi (luultavasti suht nopeaan) mahdottomaksi päihittää tavallisen ihmisen toimesta
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 026
Puhumattakaan siitä että kunnollinen neuroverkko-AI muuttuisi (luultavasti suht nopeaan) mahdottomaksi päihittää tavallisen ihmisen toimesta
Mikäänhän ei pakota treenaamaan loputtomiin ja valitsemaan ainoastaan parasta, vaan niistä treenauksessa keskenään toisiaan vastaan pelaavista verkoista voi valita huonoja, keskitasoisia ja huippuja. Halutessa voi vielä valita sotimiseen taipuvia versioita zulujen ai:ksi, nukeja käyttäviä gandheiksi jne...

Loppuviimeksi neuroverkko määritellään vain kohtuullisen kokoisen matriisin lukuina.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 563
Mulla on tää mut en oo vielä oikein jaksanut pelata. Vaikuttaa vähän vaikealta peliltä opetella, varsinkaan kun ei ole pelannut aiempia sarjan pelejä.
Hyppäsin itse sarjaan neljännen pelin myötä, mutta oppiminen oli helppoa. Civit ylipäänsä taitavat olla tunnettuja mm. siitä, että ne ovat helppoja oppia mutta vaikeita hallita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 026
Kutosta jos pelailee alle princellä, niin oikeastaan ei voi hävitä.

Netistä kun googlaa nuo districtien terrain-bonukset ja alt-tabailee katsomaan niitä kun rakentaa districtejä, niin parissa pelissä oppii paljon.

Ja kannattaa pelata pienehköillä kartoilla, vähillä ai määrillä ja nopeahkoilla asetuksilla. Niitä ultra slow marathon gameja jättikartalla kannattaa tahkota vain jos sellaisista ihan oikeasti tykkää ja sittenkin vasta kun alkaa hanskata pelimekaniikat.
 

HiekkaP

Influensseri
Liittynyt
30.07.2017
Viestejä
443
Mulla on tää mut en oo vielä oikein jaksanut pelata. Vaikuttaa vähän vaikealta peliltä opetella, varsinkaan kun ei ole pelannut aiempia sarjan pelejä.
Ei loppujen lopuksi oo kovin hankala, pelaa vaikka helpolla tasolla peli moderniin aikaan saakka, niin alkaa kaikki tarvittava olla hallussa.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 576
Mulla on tää mut en oo vielä oikein jaksanut pelata. Vaikuttaa vähän vaikealta peliltä opetella, varsinkaan kun ei ole pelannut aiempia sarjan pelejä.
Ei loppujen lopuksi oo kovin hankala, pelaa vaikka helpolla tasolla peli moderniin aikaan saakka, niin alkaa kaikki tarvittava olla hallussa.
+ se advisor tarjoaa myös vaihtoehtoa "New to Civilization" pelkän "New to Civilization VI:n" lisäksi, ei kannata pelätä sen käyttöä
 

HiekkaP

Influensseri
Liittynyt
30.07.2017
Viestejä
443
+ se advisor tarjoaa myös vaihtoehtoa "New to Civilization" pelkän "New to Civilization VI:n" lisäksi, ei kannata pelätä sen käyttöä
Kyllä, ajatuksella käy nuo advisorit läpi, niin on jo mukavasti kartalla. Suosittelen kyllä kokeilemaan mitä tahansa versiota pelistä. Itselle ainakin ollut se paras peli mitä jaksaa aina vaan pelata uudestaan ja uudestaan, sitä huijjaavaa ai:tai vastaan:)
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
2 133
Ja taas jatkuu, tällä kertaa uusi Amerikkalainen sivilisaatio ja alkuperäiskansa/heimo kaiken lisäksi.



https://civilization.com/news/entries/civilization-vi-rise-and-fall-poundmaker-leads-the-cree-nation
  • Cree Empire
    • Civ Unique Ability: Nîhithaw - +1 Trade Route capacity and a free Trader with the Pottery technology. Unclaimed tiles within 3 tiles of a Cree city come under Cree control when a Trader first moves into them.
    • Civ Unique Unit: Okihtcitaw (Scout) - Recon unit that replaces the scout, but has a free promotion and has 20 combat strength as opposed to the regular 10.
    • Civ Unique Infrastructure: Mekewap (improvement) - Unique Tile Improvement that provides +1 Housing and +1 Production, as well as +1 Gold for each adjacent Luxury resource, and +1 Food for every two adjacent bonus resources.
    • Poundmaker's Unique Ability: Favorable Terms - All alliances provide shared visibility. Trade routes grant +1 Food per camp or pasture in the origin city, as well as +1 Gold per camp or pasture in the destination city.
Trailerissa näkyneitä kaupunkien nimiä: Mikisiw-Wacîhk (capital), Pihtokahanapiwiyin, Paskwaw-Askihk ja Mistahi-Sipihk. Aikamoisia sanahirviöitä :D
Itse johtajan nimi on virallisemmin Pîhtokahanapiwiyin eli se on yhden kaupungin nimikin, herra siis paremmin tunnettu Chief Poundmaker nimellä.
Pîhtokahanapiwiyin - Wikipedia
Cree - Wikipedia

Nyt ensimmäistä kertaa myös kommentoin että tätä sivilisaatiota haluan kyllä pelata :comp:

P.S. Huomatkaa myös gameplayn lopussa kuinka kaksi trader unittia "blokkasi" settlerin :rofl:
 
Liittynyt
08.11.2017
Viestejä
324
Civilization VI + 2x Scenario pack Humble Bundlen monthlyssä 12$.

Humble Monthly

Ja kuukauden päästä samaan rahaan vielä läjä muita pelejä.
Yritin etsiä onko täällä ollu keskustelua mutta mites toi humble toimii? Jos kokeilumieles ottais tuon pelin sillä yhden kuukauden sopimuksella vaan, niinkö helppoa se on eikä ole mitään jatkositoomuksia ja peli ”ikuinen”?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 620
Yritin etsiä onko täällä ollu keskustelua mutta mites toi humble toimii? Jos kokeilumieles ottais tuon pelin sillä yhden kuukauden sopimuksella vaan, niinkö helppoa se on eikä ole mitään jatkositoomuksia ja peli ”ikuinen”?
Ikuisia ovat, menevät suoraan steam-tilille. Tilauksen voi lopettaa vaikka heti sen jälkeen kun sen on ottanut. Edut säilyy kuukauden ajan(-10% storesta, humble trove).


EDIT: Korjasin, että tilauksen voi lopettaa, virheostoista en tiedä voiko perua. Mutta siis niin, että saat sen kaiken niinku perusbundlessakin 10,5€ hintaan.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
2 133
Noniin, uusi tulokas Civ sarjaan ja vielä erittäin mielenkiintoisilla bonuksilla.



https://civilization.com/news/entries/civilization-vi-rise-and-fall-tamar-leads-georgia
  • Georgian Empire
    • Civ Unique Ability: Strength in Unity - When making a Dedication at the beginning of a Golden Age, receive it's Normal Age bonus towards improving Era Score, in addition to its Golden Age bonus.
    • Civ Unique Unit: Khevsureti - Melee unit that gains combat bonus on hill terrain and ignores hill terrain movement penalty. Extremely strong with 40 combat strength and +7 combat strength on hill terrain. (korvaa Swordsmanin tai sitten ihan super-unique unit, tullee medieval (tai classical) aikoihin, ehkä Military Tactics teknologialla Redditin mukaan)
    • Civ Unique Infrastructure: Tsikhe (Renaissance walls) - Requires less production and provides +3 Faith.
    • Tamar's Unique Ability: Glory of the World, Kingdom, and Faith - +100% faith for 10 turns after declaring a Protectorate War. Each envoy you send to a city state with your religion counts as two envoys.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 563
Meinasinpa kämmätä heti ekassa matsissa tekoälyä vastaan Chieftain-vaikeudella. :D En jotenkin kiinnittänyt kulttuurivoittoon mitään huomiota kun oma tähtäin oli tiedevoitossa, ja jossain vaiheessa huomasin, että naapuri oli onnistunut voittamaan jo kaikki muut kulttuurissa ja enää minä olin jäljellä. Piti selvittää kulttuurivoiton sääntöjä vähän lisää ja kummasti tuli kiire rakentaa kulttuurialueita ja muutenkin rukata valtakunnan politiikkaa uusiksi. Loppujen lopuksi ei tehnyt hirmu tiukkaa vaikka jossain vaiheessa näyttikin hyvin pahalta, mutta kyllä naapuri alkoi taas loppua kohti saavuttaa pikku hiljaa ja olisi (pitkän) ajan myötä voittanutkin.

Jotenkin tuntuu, että tässä on paljon hitaampaa rakentaa mitään kuin edellisessä osassa. Sen takia en meinannut missään vaiheessa päästä kunnolla ihmeiden rakentamisen makuun, ja samoin edes jonkintasoisen armeijan rakentaminen tuntui olevan hyvin hidasta. Tämä hidasti varsinkin alkua, kun barbaareista oli ihan tuntuvasti haittaa eikä laajentuminen enää onnistunutkaan samaan malliin kuin viitosessa. Olen aiemmissa peleissä yleensä laajentanut valtakuntaani aggressiivisesti, mutta tällä kerralla siitä ei tullut mitään ennen kuin peli oli edennyt jo pidemmälle.
 

BOT

Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
2 404
Jotenkin tuntuu, että tässä on paljon hitaampaa rakentaa mitään kuin edellisessä osassa. Sen takia en meinannut missään vaiheessa päästä kunnolla ihmeiden rakentamisen makuun, ja samoin edes jonkintasoisen armeijan rakentaminen tuntui olevan hyvin hidasta.
Tähän löytyy salaiset niksinsä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 026
Käytännössä kaupunkeja pitää vähän optimoida rakentamista varten. Jo sitä kaupunkia perustettaessa pitäisi koittaa valita sellainen paikka, että saa rakennettua 1-2 kukkulan (kaivoksen) ja 1-2 louhoksen (marble / stone, mitälie) väliin sen industrial districtin.

Joskus noppa tuo vain surkeita aloituspaikkoja rakentamisen suhteen ja silloin asialle ei voi paljon mitään.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 563
Juu, googlailin noita niksejä. Districtien paikkoja pidin kyllä jo tuon ekan pelin aikana silmällä aika tarkkaan vaikkakin esim. naapurikaupunkeihin asti ulottuvat bonukset eivät olleetkaan vielä silloin tiedossa. Googlasin myös lisää niksejä eikä tuolta ihan hirveästi uutta löytynyt. Lähinnä kuulosti sille, että vähän mikro-optimoinnilta vaikuttavillakin jutuilla on aiempaa enemmän merkitystä. Toinen peli onkin sitten jo sujunut tähän asti paremmin vaikka alku tahmasi kyllä siinäkin (joskaan ei ihan yhtä paljon).
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
2 133


Civilization® VI – The Official Site | News | Civilization VI: Rise and Fall – Robert the Bruce Leads Scotland
  • Scottish Empire
    • Civ Unique Ability: Scottish Enlightenment - Happy cities provide an additional +5% Science and +5 Production. Happy cities generate +1 Great Scientist points per Campus and +1 Great Engineer points per Industrial Zone. Ecstatic cities double all these amounts.
    • Civ Unique Unit: Highlander (=Ranger) - Receives combat bonus when fighting on hills and woods.
    • Civ Unique Infrastructure: Golf Course - Provides an amenity and gold. Provides culture if adjacent to City Center and additional culture if adjacent to an Entertainment District.
    • Robert's Unique Ability: Bannockburn - Can declare a War of Liberation after gaining the Defensive Tactics Civic. +100% Production and +2 Movement for the first 10 turns after declaring a War of Liberation.
Vielä kaksi uutta sivilisaatiota puuttuu.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
559
Kuten käyttäjä ///saMuli tuossa ylempänä pohti tämän pelin ostamista, niin itsellä on myös samanlaiset ajatukset.

Olen pelannut alkuperäistä Civiä vieläkin silloin tällöin aina, kakkosesta on nuoruudesta joitakin kokemuksia, mutta ei mitään sen suurempaa. Mutta nyt kun on uutta rautaa alla ja pelin saa 12$ hintaan, niin miksipä ei?

Vai mikä olisi aloittelijalle paras Civ aloittaa? Mitä luin jotain foorumikeskustelua, niin Civ 3 keräsi paljon suosituksia. Senkin saa maltilliseen 5$ hintaan Steamista.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 620
Kuten käyttäjä ///saMuli tuossa ylempänä pohti tämän pelin ostamista, niin itsellä on myös samanlaiset ajatukset.

Olen pelannut alkuperäistä Civiä vieläkin silloin tällöin aina, kakkosesta on nuoruudesta joitakin kokemuksia, mutta ei mitään sen suurempaa. Mutta nyt kun on uutta rautaa alla ja pelin saa 12$ hintaan, niin miksipä ei?

Vai mikä olisi aloittelijalle paras Civ aloittaa? Mitä luin jotain foorumikeskustelua, niin Civ 3 keräsi paljon suosituksia. Senkin saa maltilliseen 5$ hintaan Steamista.
Itellä pelattu kaikki paitsi kutonen. Vitosta suosittelisin ite lisäreillä. Kolmonen ja nelonen ei toki mitää surkeita ole nekään, mutta varsinki nelosessa on yks perustavanlaatunen ongelma mitä en voinut koskaa sietää; stack of doomit, yksikköjä kymmenittäin samassa kasassa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 563
Itellä pelattu kaikki paitsi kutonen. Vitosta suosittelisin ite lisäreillä. Kolmonen ja nelonen ei toki mitää surkeita ole nekään, mutta varsinki nelosessa on yks perustavanlaatunen ongelma mitä en voinut koskaa sietää; stack of doomit, yksikköjä kymmenittäin samassa kasassa.
Lisätään tähän, että vaikka vitonen onkin oikein mainio peli muuten, sen vuorojen vaihtumisessa kestää edelleen loppupelissä tolkuttoman pitkään. Näillä näkymin odotan kuudennen osan nousevan vitosta paremmaksi lisäosien myötä, mutta toistaiseksi voin itsekin suositella vitosta pitkää vuorojen vaihtoa lukuunottamatta. Nelonen oli omalla kohdallani sarjan eka peli ja sen vuoksi muistikuvat saattavat olla turhankin ruusuiset, mutta muistaakseni se on hyvin tasapainoinen kokonaisuus vaikka tuntuukin hieman vanhanaikaisemmalta. Stack of doomeja voin kyllä minäkin moittia vaikka ne eivät ainakaan minun peli-iloani pilanneetkaan.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 620
Lisätään tähän, että vaikka vitonen onkin oikein mainio peli muuten, sen vuorojen vaihtumisessa kestää edelleen loppupelissä tolkuttoman pitkään. Näillä näkymin odotan kuudennen osan nousevan vitosta paremmaksi lisäosien myötä, mutta toistaiseksi voin itsekin suositella vitosta pitkää vuorojen vaihtoa lukuunottamatta. Nelonen oli omalla kohdallani sarjan eka peli ja sen vuoksi muistikuvat saattavat olla turhankin ruusuiset, mutta muistaakseni se on hyvin tasapainoinen kokonaisuus vaikka tuntuukin hieman vanhanaikaisemmalta. Stack of doomeja voin kyllä minäkin moittia vaikka ne eivät ainakaan minun peli-iloani pilanneetkaan.
Ite pelannut sarjan kakososasta lähtien ja yköstäkin testaillut aikani, tulokset oli aikalailla niin että kun kolmonen ilmesty nii palasin pian kakkosen pariin. Ku nelonen ilmesty nii pelasin niitä rinnakkain ja ku vitonen ilmesty nii en oo nuihin edeltäviin koskenut. Kolmosta aattelin uudelleenlämmitellä tässä joskus jos aikaa löytyy.

Kutonen tottavie kiinnostaa, koska perustavanlaatusesti lähetty muokkaan sitä CIV kokemusta muuallekki ku graffoihin ja lisärakennuksiin yms.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
188
Itse pelaillut civiä 1:stä asti, ja kaikista hyvät muistot. Erityisesti 3:sen ww2 modit ja 4:sen maxriga cold war modi. Vitonen on kyllä silti paras tähän asti. Kutonen vielä pelaamatta, mutta testiin sekin joskus menee kunhan se on kypsempi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
559
Mitä nyt katseli vajaan tunnin Twitchistä kutosta, niin ei tehnyt kyllä vaikutusta. Kauas on tultu Civ 1 & 2 ajoista.. ehkä se on turvallisempaa ottaa kolmonen ensin ja katsoa sitten, että innostuuko sarjasta vielä samalla tavalla kuin 20 vuotta sitten.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 563
Kutonen tottavie kiinnostaa, koska perustavanlaatusesti lähetty muokkaan sitä CIV kokemusta muuallekki ku graffoihin ja lisärakennuksiin yms.
Hyvä juttu toki tuokin, ja ehkä oma mieltymykseni on seurausta juuri tuosta, mutta itse näen kuutosen parhaana puolena omalla melko vähäisellä kokemuksellani sen, miten peli tuntuu pakottavan pelaajan tekemään enemmän valintoja ja mukautumaan tapahtumiin. Kaikkialle ei voi enää rakentaa kaikkea kovinkaan helposti, voittoehdoissa joutuu miettimään muutakin kuin miten saavuttaa nopeimmin haluamansa voittoehdon, ja erilaiset bonukset saattavat ohjata hyvinkin voimakkaasti aikomusten vastaiseen suuntaan, jolloin voi olla fiksumpaa muuttaa omaa suunnitelmaa kuin pitäytyä siinä itsepäisesti. Tietyllä tavalla peli siis tuntuu dynaamisemmalta ja moniulotteisemmalta kuin aiemmat osat, ja Gods and Kings kuulostaa vain vahvistavan tätä kehityssuuntaa. Tämä on juuri sitä, mitä haluan monilta peleiltä!

Toki melko huonon pelaajan kahden helpolla vaikeudella pelatun matsin perusteella on vaikea sanoa mitään kovin perustavanlaatuista, mutta oma kokemukseni tähän asti on juurikin tuo yllä mainittu.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
2 133


Civilization® VI – The Official Site | News | Civilization VI: Rise and Fall - Lautaro Leads The Mapuche
  • Mapuche Empire
    • Civ Unique Ability: Toqui - All units trained in cities with an established Governor gain 25% more experience in combat. +10 Combat Strength bonus against civilizations in Golden (or Heroic) age.
    • Civ Unique Unit: Malón Raider - Light cavalry unit that receives +5 Combat Strength when within 4 tiles of a friendly city. Uses fewer movement points to pillage Improvements or Districts.
    • Civ Unique Infrastructure: Chemamull - Improvement that provides Culture (and later Tourism) based on tile appeal.
    • Lautaro's Unique Ability: Swift Hawk - If a Mapuche Unit defeats an enemy unit within the borders of the enemy city, that city loses 5 Loyalty. (huhhuh)
 
Viimeksi muokattu:

BOT

Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
2 404
Kutonen vaan ostoon, mitä sitä miettimään. Mitä noita vitosen suosijoita olen kuunnellut, niin itse pelimekaniikat ovat toissijaista ja grafiikoilla ja realismilla on eniten väliä. Kutonen tarjoaa parhaan politiikan ja kaupunkien strategisen suunnittelun ja sillä siisti, ei pitäisi tuon enempää asiaa tarvita pohtia.

EDIT. Kutosessa muutenkin aivan häkellyttävän hyvin sovitetut ja tunnelmoidut musiikit mitä en haluaisi jättää kuulematta mistään hinnasta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
2 133

Civilization® VI – The Official Site | News | Civilization VI: Rise and Fall - Shaka Leads the Zulu
  • Zulu Empire
    • Civ Unique Ability: Isibongo - Cities with a garrisoned unit get +3 Loyalty per turn, or +5 if it is a Corps or Army. Conquering a city with a unit will upgrade it into a Corps or Army, if the proper Civics are unlocked.
    • Civ Unique Unit: Impi - Pikeman replacements that have an increased flanking bonus, are less expensive than other combat units of the same era, have a low maintenance cost and earn experience faster.
    • Civ Unique Infrastructure: Ikanda - Replaces the Encampment. Provides +1 Housing. Once the Civic or Technology prerequisite is met, Corps and Armies can be built or purchased outright without the need for a Military Academy. Faster Corps and Army training.
    • Shaka's Unique Ability: Amabutho - May form Corps (Mercenaries Civic) and Armies (Nationalism Civic) earlier. An additional +5 Base Combat Strength to both Corps and Armies
Eli valloita kaupunki tavallisella unitilla joka upgreidautuu Corps tai Armyksi ja saa +5 Loyalty per vuoro. Heitä sinne vielä Governor ja avot :think:
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 378
Viestejä
4 199 993
Jäsenet
70 893
Uusin jäsen
JapPro

Hinta.fi

Ylös Bottom