Kesärenkaat - yleisketju

Tuli eilen ja tänään kuskattua renkaita asennusliikkeeseen. Hinta oli 20€/kpl. Eli kahteen autoon 160€.

Tesla Model 3 autoon tuli nuo. Ei vielä kokemuksia. 77€.

Tesla Model S löytyi nyt oikein mieleinen rengastus koon puolesta. Edessä 245/40R20. Takana 275/40R20. Ei ole liian lättänät kumit. Ja autosta löytyy säätö, että voi käyttää pienempiä eturenkaita. Vuosi sitten oli samat, mutta 35 "korkeus" edessä ja takana.

Edessä

Takana. 144€. Hyvin mahtui siis taaksekin tuo pieni ylikoko.

Testiajot tehty ja oli siis hyvä ajaa. Renkaat ei ole samaa merkkiä, mutta nuo nyt sattui sopivasti löytymään.

Auto vielä ihan kurassa. Samalla tuohon tuli ne rengaspainetunnistimet, jotka olin jostain netistä ostanut. Viime kesä meni ilman paineiden mittausta. En muista mitä tunnistimet/venttiilit maksoi, mutta toimivat kyllä. Talvi ja kesärenkaissa on uudet mutterit, kun vanhat oli jo aivan rikki, eikä pystynyt käyttämään. 19" siis se alkuperäinen rengaskoko (245/45R19).

Screenshot_2026-03-18-18-08-17-211_com.google.android.apps.photos~2.jpg

Kun kerran olet saanut harvinaisen suuren (vs. autolehtien pienemmät erot, kuten myös allekirjoittaneen random-hepun näppituntuma) suhteellisen kulutuseron renkaiden välille (A vs. C), sinulla on oletettavasti virtaviivainen mutta raskas auto. Kuvaus sopisi joskus puhelemaasi 2016 Model S:ään kuin nenä päähän. Oletetaan, että auto on pysynyt samana. Oletetaan eduksesi, että auto on raskain kyseisen vuoden malleista (2016 P100D), ja että ajoit kulutustestit täyskuormalla, jolloin auton massa oli 2 720 kg.

Oletetaan eduksesi, että ilma oli erittäin ohutta, 1,1644 kg/m3@+30 C. Tällöin ilmanvastuksen osuus on pienempi, jolloin renkaiden suhteellinen kulutuslisä on suurempi. Tuon vuosimallin Ässien Cd oli 0,24 ja A 2,34 m2.

Oletetaan eduksesi, että A-luokan renkaasi eivät olleet mitään niukin naukin A-kamaa (Cr 0,00065), vaan surkean märkäpidon ja valmiiksi vajaan kulutuspinnan Cr 0,0055 -huippurullaavaa. Oletetaan eduksesi, että C-luokan renkaasi olivat luokkansa pahnan pohjimmaisia (Cr 0,0090).

Oletetaan eduksesi, että auton valot, ilmanvaihto, jäähdytys, ajotietokoneet jne. eivät vie lainkaan sähköä, ja että hammaskosketuksista/laakereista/vetareista ei tule lainkaan kitkaa. Oletetaan eduksesi, että akun, invertterin ja moottorien hyötysuhteet ovat 100 %.

Anna mä arvaan, että kuvailemasi maantie-motariajo on oikeasti aika haipakkaa, mutta valitaan eduksesi 110 km/h.

Tämän jälkeen ei pitäisi olla oletuksissa valittamista. Olen tullut vastaan niin paljon, että ollaan menty mahdottoman puolelle, mutta ei anneta sen häiritä.

Lasketaan kulutus markkinoiden pienimmän vierinvastuksen henkilöautorenkailla, Cr 0,0055:

(0,5 * 1,1644 kg/m3 * 0,24 * 2,34 m2 * (110 m / 3,6 s) ^ 2 + 2720 kg * 9,81 m/s2 * 0,0055) * (110 m / 3,6 s) / 1000 * (100 km / 110 km/h) = 12,556 kWh/100 km

Jokainen ymmärtää, ettei yli 2,7-tonniseksi kuormattu Model S kuluta 110-nopeudessa noin vähän. Ei anneta sen häiritä, sillä näillä epärealistisilla oletuksilla väitteesi voi parhaiten toteutua.

Seuraavaksi vaihdetaan luokkansa heikoimmat C-luokan renkaat, Cr 0,0090:

(0,5 * 1,1644 kg/m3 * 0,24 * 2,34 m2 * (110 m / 3,6 s) ^ 2 + 2720 kg * 9,81 m/s2 * 0,0090) * (110 m / 3,6 s) / 1000 * (100 km / 110 km/h) = 15,150 kWh/100 km

Oletukset olivat niin paljon eduksesi kuin mahdollista (ja mahdottomankin puolelle). Lasketaan vielä prosentitkin verrattuna pienempään lukuarvoon, jotta saadaan suurin mahdollinen %-ero. Silti kulutuslisä 15,150 / 12,556 = +20,7 %. Onhan se joo ilmoittamallasi välillä (20-30 %), mutta päästiin vain aivan alarajalle, ja sekin mahdottomilla oletuksilla (satkun hyötysuhteet, auton kulutus paikallaan ajovalmiudessa 0 W, kitkattomat laakerit ja rattaat jne.).

Uskon kyllä, että olet saanut testissä kertomasi eron renkaiden välille, mutta se ei edusta puhtaasti A- ja C-luokan renkaiden eroa. Mukana on pakosti joitain muitakin muuttujia, kuten alamäki, myötätuuli, konepeltiä ropisuttava peesi, jarrujen laahausero, renkaiden ilmanpaineet, erilainen ulkolämpötila, kevään/kesän mittaan silottuva asfaltti tms. Se on totta, että juuri tuollaisella sähköautomallilla renkaiden vaikutus on suurimmillaan, vaan ei aivan noin suuri maantie-motariajossa. Taajamassa/hitaassa maantieajossa voi ollakin 20-30 %, mutta silloinkin pitää verrata A-luokan parhaimmistoa heikoimpiin C-luokan renkaisiin. Muuten ero ei voisi olla 30 %, sillä keskimääräisen C-luokan renkaan (Cr 0,0084) on vain hieman yli 30 % suurempi kuin A-luokan keskimääräinen vierinvastuskerroin, ja kuluuhan ajaessa energiaa muuhunkin kuin pelkkään vierinvastukseen.

Edit. dm3 -> m3, ja hiukan yksiköiden selkeytystä.

Viestin kirjoittamiseen on käytetty 0 % tekoälyä, mutta kaksi google-hakua tein (ilman tiheys @+30 C ja autodata Model S). Poikkipinta-ala on lukuna helppo muistaa ja tuttu kaverin ex-auton takia. Kaavoja ei tarvinnut hakea mistään, vaan tällainen random-heppu sen kuin naputteli ulkomuistista/päättelemällä kännykän vakiolaskimeen. 😊
Auton arvaus meni kutakuinkin oikein, mutta joku teorioissasi silti mättää koska ne eivät vastaa todellisuutta kovinkaan tarkasti.

100km/h nopeuksissa Linglong SportMaster e:llä meni hyvän sään aikaan keskimäärin 17-18kWh/100km, kun paskoilla C-luokan Tracmaxeilla meni jotain 21-23kWh/100km, ja motarilla sitten jo 28kWh/100km ja ylikin. Tämä perustuu +10tkm ajoon molemmilla kumeilla samanlaisissa olosuhteissa, samoilla teillä/reiteillä, nopeuksilla ja rengaspaineilla, jarrut ja koko muu alusta hyvin huollettuna ja kunnossa.
Eron huomasi aivan välittömästi, kun vaihdoin renkaat ja läksin ajamaan samaa 80+100km/h tietä takaisin. Konkreettisesti tuo näkyi myös siinä, että usein ajamallani vajaan 500km matkalla joutui Tracmaxeilla pitämään kaksi n. puolen tunnin lataustaukoa, kun "normaalisti" pärjää yhdellä ihan hyvin.

Mä kyllä veikkaan, että nuo Tracmaxit oli vaan oikeasti aivan Ö-luokan paskaa, vaikka vierinvastukseksi ilmoitettiin C. En ole millään muilla renkailla mitä mulla tuossa on ollut (tosin pääasiassa vain A ja B-vierinvastuksen kumeja) saanut koskaan noin järkyttäviä kulutuksia hyvällä kesäkelillä. En edes millään niistä muistaakseni kolmesta eri kitkarenkaasta, jota tuossa on ollut, plussakeleillä ja sulalla kuivalla asfaltilla.
Siitä huolimatta minä en varsinkaan sähköautoon suosittele mitään muuta kuin A-vierinvastuksen kumeja, korkeintaan B jos on pakko eikä rangella ole niin merkitystä.

Mutta kerro @TommiZeliard toki myös omia kokemuksiasi eri renkaiden vaikutuksesta sähköauton kulutukseen?

Tesla Model S löytyi nyt oikein mieleinen rengastus koon puolesta. Edessä 245/40R20. Takana 275/40R20. Ei ole liian lättänät kumit. Ja autosta löytyy säätö, että voi käyttää pienempiä eturenkaita. Vuosi sitten oli samat, mutta 35 "korkeus" edessä ja takana.

Auto vielä ihan kurassa. Samalla tuohon tuli ne rengaspainetunnistimet, jotka olin jostain netistä ostanut. Viime kesä meni ilman paineiden mittausta. En muista mitä tunnistimet/venttiilit maksoi, mutta toimivat kyllä. Talvi ja kesärenkaissa on uudet mutterit, kun vanhat oli jo aivan rikki, eikä pystynyt käyttämään. 19" siis se alkuperäinen rengaskoko (245/45R19).
Erikoinen rengastus, kun on samalla profiililla. Mulla on kesäpyörissä edessä 245/45R19 (8,5" vanne) ja takana 275/40R19 (9,5") niin noissa on tismalleen sama ulkohalkaisija.
Mä pistin Vempeleeltä ne Autel TPMS-anturit, olikohan jotain 20-25€/kpl ja ovat pelanneet mainiosti.

Kuinka hiton korkealla tuo sulla tossa kuvassa oikein on? Kun on vielä 20" vanteet ja rakoa takakaaren ja kumin välissä reilusti. Mulla noilla 19" ei kyllä mene käsi (suoraan sivulta) kumin/kaaren väliin. Mulla tosin Performance, lieneeköhän matalampi? "13cm" Low-asennossa.

Viimeksi muokattu:
Erikoinen rengastus, kun on samalla profiililla. Mulla on kesäpyörissä edessä 245/45R19 (8,5" vanne) ja takana 275/40R19 (9,5") niin noissa on tismalleen sama ulkohalkaisija.
Mä pistin Vempeleeltä ne Autel TPMS-anturit, olikohan jotain 20-25€/kpl ja ovat pelanneet mainiosti.

Kuinka hiton korkealla tuo sulla tossa kuvassa oikein on? Kun on vielä 20" vanteet ja rakoa takakaaren ja kumin välissä reilusti. Mulla noilla 19" ei kyllä mene käsi (suoraan sivulta) kumin/kaaren väliin. Mulla tosin Performance, lieneeköhän matalampi? "13cm" Low-asennossa.
Miten hyvin pystyy käyttää sulla matalinta ilmajousituksen asetusta? Eli kuluttaako renkaita tasaisesti?

Mulla facelift 90D rautajousilla. Oli viime kesän rengastuksella jo liian matala 😅 Eli edessä oli 245/35R20 (liian pienet).

Tuo staggered rengastus piti valita asetuksista.
Screenshot_2026-03-18-19-08-03-680_com.opera.browser.jpg

Sivulta. Eli perä nyt on vähän korkeammalla, kuin mitä kuuluisi olla. Sori ihan likaisesta autosta.
Screenshot_2026-03-18-19-15-47-020_com.google.android.apps.photos.jpg

Edit:

Mutta tosiaan se sama 275/35R20 olisi ollut hyvä myös. 275/40R20 ehkä aavistuksen mukavampi?

Viimeksi muokattu:
Miten hyvin pystyy käyttää sulla matalinta ilmajousituksen asetusta? Eli kuluttaako renkaita tasaisesti?
Kyllä tuo aiemmin tuppasi syömään takakumien sisäreunoja, mut nykyään on säädettävät camber-varret ja kulmat säädettynä niin on OK.
Jos ei aja matalimmassa asennossa, niin sitten nuo syö edestä vetonivelet paskaksi hyvin nopeasti.

Itsellä on kanssa ollut tuota EffiPerf rengasta kaksi sarjaa alla testin 225 45 17 koossa ja hyvä kumi ollut. Voin suositella jälleen kerran.

Miksi Effi Perf 2 eikä Eagle F1 Asymmetric 6? Eagleissä täydelliset EU-merkinnä A / A / A 69 dB. Ei paljoa hintaeroa noin yleisessä koossa. Itsellä sama koko.

Miksi Effi Perf 2 eikä Eagle F1 Asymmetric 6? Eagleissä täydelliset EU-merkinnä A / A / A 69 dB. Ei paljoa hintaeroa noin yleisessä koossa. Itsellä sama koko.
Jaa ehkä se oli muutama vuosi sitten kalliimpi, ei ollut saatavilla tai muuta vastaavaa.
Effiä on suositeltu jo pitkään ja hyvästä syystä. Miksi vaihtaa hyvästä toimivasta pois?

Tuskin ero on suuri ja vain henkilökohtainen mielipiteeni, mutta noilla EU lapuilla voi pyyhkiä... Eaglelle löytyy myös huonommat paperit samalla koolla.

Edit. Juuri niissä sinun omissa kumeissa on C / A / A eikö vaan...?

Viimeksi muokattu:
Jaa ehkä se oli muutama vuosi sitten kalliimpi, ei ollut saatavilla tai muuta vastaavaa.
Effiä on suositeltu jo pitkään ja hyvästä syystä. Miksi vaihtaa hyvästä toimivasta pois?

Tuskin ero on suuri ja vain henkilökohtainen mielipiteeni, mutta noilla EU lapuilla voi pyyhkiä... Eaglelle löytyy myös huonommat paperit samalla koolla.

Edit. Juuri niissä sinun omissa kumeissa on C / A / A eikö vaan...?

Siis en tiedä itse kummat on paremmat. Varmaan riippuu mitä ominaisuuksia arvostaa. Aattelin jos on jotain infoa mistä en tiedä että kannattas ottaa mieluummin Effit.

Mulla A / A / A 69 dB ja maksoi viime vuonna 400 sarja. Nyt on näköjään vähän kalliimmat ja on joku parikymppiä per rengas hintaeroakin vrt Effi. En itekkään noihin EU lappuihin kyllä hirveästi katso. Sattui sillon olemaan tyyliin alle 10€ kalliimmat per rengas nuo Eaglet. Sitten Ultra High Performance luokan rengas kuulostaa jotenkin paremmalta kuin perus. 😀

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
303 050
Jäsenet
82 287
Uusin jäsen
chief

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom