Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ei chileillä ole varsinaisesti satokautta, vaan pukkaavat kukkaa sitä mukaa kun muuten olosuhteet ovat kasville mieluisat. Eli valoa, valoa ja valoa. Ja sopivasti kastelua ja lannoitetta.Ei sitä raaski pois heittää.
Mietin kun nuo jotkut lajit niin innokkaasti kukkivat jopa vähän viileämmässä ja vähemmällä valolla tekisivätkö ne toisenkin sadon tälle vuodelle jos vain antaisi nuorukaisen rauhassa kukkia.
Ja kun Suomessa valoa on runsaasti vain osan vuodesta, niin miksipä ehdoin tahdoin rajoittaa satoa nyppimällä kukkia?
On kyllä tukevan näköiset varret. Mikä valo käytössä? Itsellä ensimmäiset olivat jonkin halppis ledi valon alla minkä teho ei todellakaan riittänyt.Helmikuussa kylvetyt tässä, keinovaloa vielä, tomaatit vie ikkunalla tilan
Tuo on niin sanottu UFO-LED, kohta varmaan 10 vuotta vanha, tuolloin harrastin enemmänkin chilejä. Suurin piirtein saman tehoisia Cob-ledejä on myös, mutta ne on nyt lainassa. Muistaakseni tilasin tämän Aliexpressistä...Sitten kun juuret täyttävät ruukun, näin ainakin useissa muissa kasveissa joten oletan saman säännön täsmäävän. Kasvaahan ne pienemmissäkin, mutta kasvin kokonaiskoko jää pienemmäksi.
Esim. ylläolevassa kuvassa olevat ovat sen kokoisia, että itse koulisin isompaan.
On kyllä tukevan näköiset varret. Mikä valo käytössä? Itsellä ensimmäiset olivat jonkin halppis ledi valon alla minkä teho ei todellakaan riittänyt.
Ainakin mars hydro ja viparspectra tekee hyviä, spiderfarmer kai myös. Itseltä löytyy 150w mars ja 90w viparspectra, molemmissa kyllä tehoa ihan tarpeeksi. Suomesta saatavuus on aika heikkoa ja hinnat korkeat, itse tilasin saksasta.Täytyy ostaa uus valaisin, koska nykyinen on vuosikerta valaisin, eikä oo himmennystä.
Pölytin mielenkiinnosta yhden rawitin kukista habanerolla
Tämän ohjeen mukaan tein: How To Crossbreed Peppers Properly | Full Guide - Pepper GeekKuinkas tämän teit? Itsellä on ekaa kertaa 6 puskaa kahta lajia Plantuin paketeista (bird's eye baby ja demon red) ollut kevään kasvamassa ja nyt varsin komeassa kunnossa. Sisällä kun ei pölyttäjiä ole, niin olen noita vain hellästi ravistellut ja kun noi on 2 + 1 kahdessa eri paikassa, niin olenkin aprikoinut voiko pölytys mennä ristiin. Mutta pölyttämisestä ei mitään kokemusta, niin en kyllä tiedä.
Kuinkas tämän teit? Itsellä on ekaa kertaa 6 puskaa kahta lajia Plantuin paketeista (bird's eye baby ja demon red) ollut kevään kasvamassa ja nyt varsin komeassa kunnossa. Sisällä kun ei pölyttäjiä ole, niin olen noita vain hellästi ravistellut ja kun noi on 2 + 1 kahdessa eri paikassa, niin olenkin aprikoinut voiko pölytys mennä ristiin. Mutta pölyttämisestä ei mitään kokemusta, niin en kyllä tiedä.
Tuohon auttaa kun rakennusmuovista teet semmosen suorakulmiolaatikon pikku rimoilla ja peität sillä kasvit, jotka on partsilla. Lykkäät sisään vielä lämpöpatterin termostaatilla. Näin ne saa aurinkoa ja pysyvät hengissä yöt. Tuo muovikötöstys eristää sitten aika perhanan hyvin, että kannattaa tarkkailla sisälämpötilaa ettei karkaa mahdottomaksi päivällä.jo pärjäävät yöt? Itse en ole vitsinyt partsille viiä kun päivät liikaa arinkoa ja yöt liki pakkasella.
Itsellä putkessa toista viikkoa, viime yönä saivat harson päälle. Harso saa olla vielä ensi yönä.En ole partsille vielä pistänyt ketään. Vaimon tomaatit on kyllä jo parvekeella.
(hauska juttu kun on keittiönikkuna vihriänä, ja silti huumepoliisi oli mennyt ohi yläkertaan ;-)
ruukusta...ämpäriin, tai kahteen! Suurkiulussa kolmevuotias aika bonsai, saas nähdä vertyykö.
Torilta aikoinaan ostettu, oli ensin kesän partsilla, sitten seuraavan ulkona pihalla ja nyt olkkarissa.
Rodusta ei haisua, pieniä punaisia tujuja tekee, jos tekee.
Wanhat, viimevuotiset pukkaa hyvin, laskin 12 tässä puskassa:
mutta on tämänvuotisissakin potraa tulossa:
Minä taas etsin rapusta lähimmän mummon ja pyysin sitä kastelee mun chilit. Se ei suostunu, kun se aiko olla koko kesän pois, mutta osas neuvoa seuraavan mummon. Tämä mummo sitten käynyt mun chilit kastelemassa kun en oo ollu paikalla ja hyvin toimi. Seuraavaksi sitten kynnystä ylös kun aion olla lähes 2vkoa pois. Siinä pitää jo lannoittaakin ja tämä on vielä mietinnässä, että mitenkä sen sais helposti toteutettua..Kesäksi tarvitsisi jonkinlaisen kasteluautomaatin ettei parvekevihannekset kuole 5-10 vrk poissaolojen aikana. En oikein luota että vettä siirtyisi riittävästi martta-tyyliin jotain naruja pitkin ämpäristä, toimiikohan kiinalaisten halvat akulliset ajastinpumput, esimerkki alla? Mitään kovin kallista en parille ruukulle kehtaisi hankkia, ei satoa niin paljon tule
2/4/8 Head Automatic Watering Pump Controller Drip Irrigation Watering Machine Watering Kits Timer System Garden Supplies - AliExpress 15
Smarter Shopping, Better Living! Aliexpress.comwww.aliexpress.com
Laittaisin Blumatin ruukkukastelijat. Tarpeeksi iso vesiastia vain, niin kasvit huolehtii itse riittävästä vedensaannista. Itse pyrkisin laittamaan joka ruukulle/anturille oman vesiastian. Tuossa ruukkukastelijassa on vähän sama idea kuin Marttojen naru ja ämpäri kastelussa. Ei tarvitse sähköä ja nuo keraamiset anturit on toiminut itselläni tosi hyvin. Pari vuotta on ollut käytössä kasvihuoneessa Blumatin Tropf tippukastelujärjestelmä. 200l vesitynnyri ja sen perässä 20-24kpl noita antureita chileille. 1 kpl per 10 litran ämpäri on riittänyt kyllä. Hieman hienosäätöä tarvitaan ensimmäisinä viikkoina noilla tippukastelijoilla, mutta sen jälkeen riittää että huolehtii ettei vesitynnyri mene tyhjäksi. Tuollainen reilu 20kpl chilejä ja muutama tomaatti päälle ovat melko janoisia kesähelteillä, kun kasvihuoneen lämmöt nousee aika tukahduttaviin lukemiin. Siksi nuo keraamiset anturit on hyvät, kasvi pyytää itse vettä jos on kuumempaa ja jos kelit jäähtyy niin silloin kastelijatkin pysyy kiinni. Tuollaista sähköllä/akulla toimivaa automaattikastelijaa suunnittelin ensin kasvihuoneeseen, mutta se on aika vaikea säätää toimimaan hyvin joka kelillä. Säädät sen sopivaksi hellejaksolle, mutta jos seuraava viikko onkin kylmä, niin kasvit hukkuvat veteen.Kesäksi tarvitsisi jonkinlaisen kasteluautomaatin ettei parvekevihannekset kuole 5-10 vrk poissaolojen aikana. En oikein luota että vettä siirtyisi riittävästi martta-tyyliin jotain naruja pitkin ämpäristä, toimiikohan kiinalaisten halvat akulliset ajastinpumput, esimerkki alla? Mitään kovin kallista en parille ruukulle kehtaisi hankkia, ei satoa niin paljon tule
2/4/8 Head Automatic Watering Pump Controller Drip Irrigation Watering Machine Watering Kits Timer System Garden Supplies - AliExpress 15
Kesäksi tarvitsisi jonkinlaisen kasteluautomaatin ettei parvekevihannekset kuole 5-10 vrk poissaolojen aikana. En oikein luota että vettä siirtyisi riittävästi martta-tyyliin jotain naruja pitkin ämpäristä, toimiikohan kiinalaisten halvat akulliset ajastinpumput, esimerkki alla? Mitään kovin kallista en parille ruukulle kehtaisi hankkia, ei satoa niin paljon tule
Puhe oli tippukastelijoista. Noissa ruukkukastelijoissa ei ole säätöä, ne vain tökätaan multaan ja sillä selvä. Lähinnä veden määrää voidaan säätää sillä, että onko vesiastia ruukun pinnan tasossa, yläpuolella vai alapuolella. Tippukastelijat siis toimii niin, että kun keraaminen anturi on mullassa ja multa alkaa kuivumaan -> Vesi vähenee keraamisen anturin sisällä ja muodostaa alipaineen -> hatun päässä oleva venttiili aukeaa ja letkusta alkaa tiputtelemaan vettä, kunnes keraaminen anturi alkaa kastua -> alipaine tasaantuu ja venttiili menee kiinni. Vanhalla muistilla nämä voi saada ekan asennuksen jälkeen kuntoon, mutta itse vaihdoin tälle kaudelle puutarhamullasta kasvuturpeeseen ja nämä kaipaakin näköjään enemmän hienosäätöä. Mutta vaikka alkaisi käyttämään noita tippukastelijoita, niin eiköhän ne kannata hankkia etukäteen ja säätää kuntoon eikä silloin vasta kun ollaan jo toinen jalka ovesta pihalla menossa reissuun. Noi Blumatit on niin helppo systeemi, että en jaksaisi enää alkaa edes parin-kolmen chilin kanssa käyttämään aikaa aktiiviseen kasteluun. Toimii myös chilien talvetuksessa.Tuossa tulikin auto-kasteluun SE vinkki:
säätöön tarvitaan ainakin pari viikkoa.
naapuri on helpompi säätää ;-)
Nyt ei kuivu enään ( huomaa lehdetön) ec 1.6 katotaan kuis lähtee kasvamaan, siirtyy ilmojen lämmetessä terassille.
Ei ymmärrä perhe tätä vesiviljelyy
Täytyy ostaa uus valaisin, koska nykyinen on vuosikerta valaisin, eikä oo himmennystä.
Joskus kylmäkin saattaa värjätä lehtiä ainakin hetkeksi
Mikäs tätä cheyenne-chiliä vaivaa? Chilejä kasvatellut yli kymmenen vuotta eikä tällaista lehtien tummumista ole vielä tullut vastaan. Joku puutos vai kuuluuko vaan tämän lajin ominaisuudeksi? Vieressä olevan chilin lehdet eivät ole tummuneet. Outoa.
Onko kasteltu liikaa? Pääseekö ylimääräinen vesi pois ruukusta?
Mikäs tätä cheyenne-chiliä vaivaa? Chilejä kasvatellut yli kymmenen vuotta eikä tällaista lehtien tummumista ole vielä tullut vastaan. Joku puutos vai kuuluuko vaan tämän lajin ominaisuudeksi? Vieressä olevan chilin lehdet eivät ole tummuneet. Outoa.
Kasvi on altakasteluruukussa ja mielestäni multa on ollut aina kuivaa ja tankin mittari myös, kun olen lisää vettä antanut.Onko kasteltu liikaa? Pääseekö ylimääräinen vesi pois ruukusta?
Omat chilit oireili joskus noin kun multa oli turhan märkää. Ei ehkä suoraan oire märkyydestä vaan märkyys aiheutti jonkin ravinteen puutosoireen. Ei tuo välttämättä vaarallista ole jos uudet lehdet pysyy terveenä. Ehkä kannattaa vähän kokeilla nostella ruukkua ja haistaa pohjasta ettei juurilla ole liian märät oltavat. Alkaa haistaa suoraan siltä itseltään, jos juuret alkaa mädäntyä. Jos ei juuret haise pahalle ja pysyy vain vanhoissa lehdissä, niin en huolestuisi. Omalla kohdalla ei uusissa lehdissä ollut enää oireita ja nuo tummuneet lehdetkin pysyi aika kauan.Kasvi on altakasteluruukussa ja mielestäni multa on ollut aina kuivaa ja tankin mittari myös, kun olen lisää vettä antanut.
Ottaakohan chili nokkiinsa liiasta auringosta? Vanhassa asunnossa ei aurinko paistanut parvekkeelle kuin aamupäivällä, mutta tässä uudessa aurinko porottaa klo 14 eteenpäin iltaan asti.
Kuvasta ei näy, mutta ainoastaan nuo vanhat alalehdet ovat tummuneet. Ylempien oksien lehdet näyttävät terveiltä ja erittäin vihreiltä. Olisiko sitten joku vanhojen lehtien kuolema joka vaan on erikoisempi, eikä vaan perinteinen kellastuminen. Noh, seurataan tilannetta.
Mulla on yhdessä ruukussa sammalta peittäen kaiken mullan. Vesi ei meinaa imeytyä millään sammaleen läpi. Lähteekö se kaapimalla vai auttaisko 5cm multakerros siihen päälle?
Niin katsos kun tänä kesänä on julkisivuremontti ollut päällänsä ja koko talo huputettu. Chilit on kasvaneet keinovalon alla siemenestä koko pituuteensa. Vain yhdessä ruukussa on sammalta, vaikka olen käyttänyt samaa multaa kaikille.Sammalleet hiiteen. Levää ja muuta voi kasvaa mullan päällä kasvin elinkaaren aikana. Luultavasti sieniäkin alkaa kasvamaan jos esim tuot kasvit ulkoa sisälle syksyllä.
Niin katsos kun tänä kesänä on julkisivuremontti ollut päällänsä ja koko talo huputettu. Chilit on kasvaneet keinovalon alla siemenestä koko pituuteensa. Vain yhdessä ruukussa on sammalta, vaikka olen käyttänyt samaa multaa kaikille.
edit: Ainoa keino saada sammal luonnollista tietä pois on kastella ruukku altapäin. Näin ollen sammal ei saa vettä ja kuivuu pystyyn ruukun mullan päälle.
Viikko sen jälkeen kun on väri vaihtunut niin pitäisi oloa varmasti kypsää. Syömiseenhän tuo ei niinkään vaikuta, mutta jos haluaa kerätä siemeniä talteen. Ja joissakin lajikkeissa, esim. Aji Cristal, joidenkin mielestä maku on parhaimmillaan oranssina, ennen kuin muuttuu punaiseksi.Mistähän mää nyt tietäsin koska mun chilit on valmiita poimittavaks? Jotain suht geneerisiä chilejä ostin ja kovasti punottaa mutta mistä mä tiiän koska sato valmis
Viime vuonna oli joskus elokuussa kun keräsin, tosin lajikekin eri. Nyt on melkein heinäkuu ja noi on ihan tulipunaisia..
Voiko noita vetää kuinka vahingossa ylikypsäks vaikka antaisikin olla vielä kasvamassa? Ei millään vielä tiedä mitä niistä tekis
Näin yleisesti kysyn.
Esim. Jalapenot monesti poimitaan vaikkei olisikaan kypsiä. Itse kyllä päästän ne rehdisti kypsäksi asti, paljon paremman makuisia ovat kypsänä. Mutta chilejä voi kyllä maistella pitkin satokautta. Kypsiä ne alkavat olla silloin kun väri on täysin muuttunut, mutta ei ne kovin nopeasti pensaassa huonoksi mene. Alkavat pehmetä ja rypistyä kun on ovat ylikypsiä. Taitaa kuitenkin jopa viikkoja säilyä hyvänä pensaassa, jos olosuhteet on muuten hyvät. Eikä se lievä ylikypsyys käyttöä estä, itse olen tehnyt niistäkin kastiketta.Mistähän mää nyt tietäsin koska mun chilit on valmiita poimittavaks? Jotain suht geneerisiä chilejä ostin ja kovasti punottaa mutta mistä mä tiiän koska sato valmis
Viime vuonna oli joskus elokuussa kun keräsin, tosin lajikekin eri. Nyt on melkein heinäkuu ja noi on ihan tulipunaisia..
Voiko noita vetää kuinka vahingossa ylikypsäks vaikka antaisikin olla vielä kasvamassa? Ei millään vielä tiedä mitä niistä tekis
Näin yleisesti kysyn.