Chilin kasvatus-topic

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 166
Viherlassilassa on ihan semihyvä valikoima taimia. Carolina reaperista jalapenoon ja sitten näitä mietojakin löytyy. Valikoima tosin vaihtelee myymälöittäin ja nettisivuilla ei mainita myymäläkohtaisia tietoja. Turun Viherlassilasta mukaan tarttui Aji Finlandia vaikka sitä ei edes sivuilla mainittu.

Kannattaa tosiaan myös kysellä jostain chiliforumilta tai somesta jos pistokkaita olisi tarjolla. Itse voisin antaa ainakin tuosta Riesen gelbistä tai Aji guyanasta oksan mukaan, koska nuo kasvavat aivan miten sattuu tällä hetkellä. Vuosihuolto talvikauden jälkeen on vielä vaiheessa. :)

Riesen gelb, Aji guyana, Chocolate scotch bonnet ja Fataliin joku oma risteytys Orange glow kasvaa itselläni tällä hetkellä.
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 587
Ei jaksanut tänä vuonna laittaa yhtään mitään kasvamaan, ykköskerroksen "parvekkeella/terassilla" kun on melkein väistämätöntä että tulee ötököitä.. Fatalii Seedsin Naga Morichit jaksaa niitäkin yllättävän hyvin. Mutta seuraavat kokeilut sitten kun oma kasvihuone/puutarha.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 938
Vähän myöhässä tuli laitettua itämään tänä vuonna. Nyt vasta ensimmäiset noussu mullasta. Lajikkeina joku kaupan punainen suippo chili ja habanero.
Eipä taida keretä saada valmiita hedelmiä parvekkeella joten pitää jokin valaisinsysteemi syksyllä hommata.
Onko noista ebay tai amazonin halvoista led-valoista kokemusta?
Esimerkkinä:
tai
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 166
Oli pakko kerätä loppusato raakana kasvihuoneesta, koska liika kosteus alkoi jo aiheuttamaan hometta. Jamaican Belliä, Aji Fantasya ja Jalapenoa. Jalapenot toki "kuuluu" olla vihreitä, mutta hieman harmi noiden muiden osalta. Kyllä ne raakanakin menevät ja ehkä vielä osa kypsyy, mutta tuo jamaican bell maistuu lähinnä vihreältä paprikalta. Ajissa sitten on vihreänäkin edes pieni tulisuus yläpäässä.

Puolet meni pakkaseen ja osa sitten syödään tai käytetään tuoreena muuten. Jalapenoja ajattelin säilöä etikkaliemeen. Painosta ei tietoa, mutta veikkaan, että kaupan kilohinnoilla ei 100e olisi riittänyt. Tekee itse (veljen kanssa + isovanhemmat näitä kesällä kastelivat koska kasvari ei ole samalla paikkakunnalla jossa itse asun) ja säästää. :tup:

chilit.jpg

On näistä kypsiäkin saatu pitkin kesää, mutta jostain syystä puskat päättivät tehdä kauhean loppukirin ja podia puski sitä vauhtia, etteivät ne mitenkään ehtineet kaikki kypsyä saatikka osa kasvaa edes täysikokoisiksi. Pitää siirtää tuo kasvihuone valoisampaan paikkaan ensi kasvukaudelle.
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
119
Ehkä tämä sopii paremmin tänne kuin Tulinen ruoka -ketjuun: Kun en chilien kasvattamisesta mitään tiedä, niin kysyn: Onko tulisempien chilien kasvattaminen jotenkin oleellisesti vaikeampaa tai muuten kalliimpaa kuin mietojen vai onko tulisemmat chilit niin marginaalinen tuote, että se selittäisi hinnanmuodostuksen? Eilen Kupittaan Citymarketissa Turussa Heinän puutarhan Carolina reaperit maksoivat 225 e/kg, muut Heinän chilit 44 e/kg ja lähi-S-marketissa keltaiset habanerot 22 e/kg ja "medium-tuliset" vihreät lyhyet chilit ja pitkät punaiset (en tunnista lajeja) n 8 e/kg. Toki ymmärrän, että Heinän chilit ovat suomalaisina kalliimpia kuin ulkomaiset, koska kaikki kulut ovat täällä suuremmat kuin esim. Hollannissa. Mutta miksi Carolina reaperit ovat noin 5 kertaa niin kalliita kuin muut Heinän chilit?
 

ollyz

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.12.2019
Viestejä
592
Mistäs verkkokaupasta kannattaisi tilata siemeniä, ja tietty lajisuositukset passaa myös? Jos kerrankin olis tammikuulle valmiit varastot, eikä niinkun perinteisesti loppukeväästä ihmetellessä että unohtuipa laittaa itämään.

EDIT: niin onhan tää kotimainen pulju tosiaankin myös: Fatalii Seeds
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
790
Ehkä tämä sopii paremmin tänne kuin Tulinen ruoka -ketjuun: Kun en chilien kasvattamisesta mitään tiedä, niin kysyn: Onko tulisempien chilien kasvattaminen jotenkin oleellisesti vaikeampaa tai muuten kalliimpaa kuin mietojen vai onko tulisemmat chilit niin marginaalinen tuote, että se selittäisi hinnanmuodostuksen? Eilen Kupittaan Citymarketissa Turussa Heinän puutarhan Carolina reaperit maksoivat 225 e/kg, muut Heinän chilit 44 e/kg ja lähi-S-marketissa keltaiset habanerot 22 e/kg ja "medium-tuliset" vihreät lyhyet chilit ja pitkät punaiset (en tunnista lajeja) n 8 e/kg. Toki ymmärrän, että Heinän chilit ovat suomalaisina kalliimpia kuin ulkomaiset, koska kaikki kulut ovat täällä suuremmat kuin esim. Hollannissa. Mutta miksi Carolina reaperit ovat noin 5 kertaa niin kalliita kuin muut Heinän chilit?
Kyllä taitaa olla Carolina Reaper niin marginaalinen tuote kasvatuksessa Suomessa kaupallisessa mielessä, että se selittäisi hintaa. Toki se myös hieman vaativampi lämmön ja valon suhteen, kuin vaikka perus-jalapenot. Mitä itse muistan sitä kasvihuoneessa aikoinaan CR:ää kokeilleeni, niin sato jäi puskasta varsin pieneksi verrattuna muihin, "perus chileihin"
 
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 222
Jos satoisaa chinenseä haluaa niin HYL eli Hainan Yellow Lantern kannattaa kokeilla. Se on itsellä ainakin jaksanut pukata ihan kunnolla podia ilman kasvariakin toisin kuin vaativammat serkkunsa CR, Jigsaw tai Naga.
 

ollyz

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.12.2019
Viestejä
592
Kaverilta sain joskus Lemon Dropin siemeniä, oli oikein hyvä ja sellainen hedelmäinen aroma, helppo kasvattaa. Eikä nyt mikään liian tulinen. Toinen mikä jäi mieleen oli Aji Cristal. Täytyy vissiin laittaa tilausta vetämään! :thumbsup:
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 349
Jokos porukalla -21 kausi kovassa vauhdissa? :)

Ite laitoin tänä vuonna lähinnä mietoja lajikkeita itämään.

4x Pink Habanero
4x Aji Fantasy
4x Bird's Eye Baby
3x Jalapeno Craigs Grande
3x Sweet Apple Kambe
2x Jalapeno Jalmundo
2x Blended Lemon
2x Biquinho Red

Oli tarkoitus mennä pienemmällä määrällä tänä vuonna, mutta tässä sitä taas ollaan ja 24 pensasta tulossa :asif: Toivottavasti kesä alkaa varhain ja saa siirrettyä nuo ajoissa kasvihuoneeseen, siellä on kyllä 30 neliötä tilaa, mutta sisätiloissa alkaa tila käymään kortille siinä paikkaa kun pitäisi saada nuo vaihdettua isompiin ruukkuihin :)

E: Korjailin noita määriä
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 222
Rocotot laitoin heti vuoden vaihteen jälkeen itämään. Viikonloppuna täytyy laittaa muutkin.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 891
Olisiko antaa suositusta jostain vähän erikoisemman näköisistä chileistä? Mieluummin sellainen lajike, joka pärjää ikkunalaudalla luonnonvalossa
 
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
515



 
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
325
Täällä käytiin hakemassa heinänpuutarhasta "taimia" Olikin jo ylimetrisiä. Lajikkeina Lemon drop ja piispanhattu. Täysin keltanokkanna mennään. Jännittävää nähdä mitä tosta tulee. :D
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 349
Täällä käytiin hakemassa heinänpuutarhasta "taimia" Olikin jo ylimetrisiä. Lajikkeina Lemon drop ja piispanhattu. Täysin keltanokkanna mennään. Jännittävää nähdä mitä tosta tulee. :D
Kyllä se siitä. Paljon valoa ja vettä ja lannoitetta silloin tällöin. Chilit on sinnikkäitä kavereita, joten ei kannata liikaa kastella. Mieluummin odottelet että alkaa roikottaa lehtiä ja sitten vasta vettä. Eikä kannata säikähtää jos joskus näyttää täysin nuutuneelta, pari-kolme tuntia kastelun jälkeen on taas niinkuin ei mitään koskaan olisi tapahtunutkaan :) Ja tähän liittyen, että ei kannata paniikissa hukuttaa chilejä vedellä, jos näyttää joskus erittäin nuupahteelta. Maltilla vettä ja tilanteen tarkistus muutaman tunnin kuluttua. Kastelun tarpeen oppii tunnistamaan myös ruukun painosta :thumbsup: Liian märkä kasvualusta houkuttelee tuholaisia.
 
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
325
Kyllä se siitä. Paljon valoa ja vettä ja lannoitetta silloin tällöin. Chilit on sinnikkäitä kavereita, joten ei kannata liikaa kastella. Mieluummin odottelet että alkaa roikottaa lehtiä ja sitten vasta vettä. Eikä kannata säikähtää jos joskus näyttää täysin nuutuneelta, pari-kolme tuntia kastelun jälkeen on taas niinkuin ei mitään koskaan olisi tapahtunutkaan :) Ja tähän liittyen, että ei kannata paniikissa hukuttaa chilejä vedellä, jos näyttää joskus erittäin nuupahteelta. Maltilla vettä ja tilanteen tarkistus muutaman tunnin kuluttua. Kastelun tarpeen oppii tunnistamaan myös ruukun painosta :thumbsup: Liian märkä kasvualusta houkuttelee tuholaisia.
Joo. Tuon kasteluhuolen taklasin heti alkujaan altakastelevalla ruukulla! Lehtiä tuossa on jo todella paljon ja roikkuvat tyytyväisenä. Valoa koittanut antaa ainakun aurinko on paistellut, ongelelmaski on vaan muodostunut, että parveke suoraan pohjoiseen niin vähän nihkeästi ovat sitä saaneet. Koittanut paikata hieman kirkasvalo lampulla, sillä luin että voisi jotenkin edes auttaa :) Tänään laitoin altakastelun käyttöön ja löin chilifoorumin mukaan hieman isomalla kädellä lannoitetta (n.1.25 tl per 1,5 litraaa) , sillä on alkanut jo kukka nuppuja näkymään. Eiköhän tämä tästä :) !
 
Liittynyt
06.06.2019
Viestejä
541
Mulla on hyvä idea semi-automaattiseen kasteluun. Ideana siis se, että isoa vesiastiaa pitäs täyttää n. viikon välein ja kasvi saisi vettä aina kun se tarvii. Kaipaako chili sitä, että multa käy välillä kuivana? Koska mun systeemissä multa olis aina märkää. Tilasin palikatkin jo valmiiksi ns. automaattikasteluun. Idea poiki siitä, että jengi lomille lähtiessään survoo vesipullon multaan pystyyn ja kasvi säilyy elossa poissaoloajan. Melkein toivoisin vastausta tähän ennenkuin nolaan itseni täysin kehittämällä kastelusysteemin, joka ei toimi.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 961
Mulla on hyvä idea semi-automaattiseen kasteluun. Ideana siis se, että isoa vesiastiaa pitäs täyttää n. viikon välein ja kasvi saisi vettä aina kun se tarvii. Kaipaako chili sitä, että multa käy välillä kuivana? Koska mun systeemissä multa olis aina märkää. Tilasin palikatkin jo valmiiksi ns. automaattikasteluun. Idea poiki siitä, että jengi lomille lähtiessään survoo vesipullon multaan pystyyn ja kasvi säilyy elossa poissaoloajan. Melkein toivoisin vastausta tähän ennenkuin nolaan itseni täysin kehittämällä kastelusysteemin, joka ei toimi.
Ei kai tuossa muuta vikaa ole kuin mahdolliset kukkakärpäset, jotka viihtyvät märässä mullassa. Amazonista löytyy tuunattuja vesikastelujärjestelmästä. Tyyliin säiliö, ajastin, pumppu ja letkut. Kasvit saavat ajastimella vettä tarpeen mukaan. Jos valo ei riitä ja kasvit ovat märässä niin siitä tulee helposti ongelma. Menisin ennemmin tuollaisella ajastimella olevalla kastelujärjestelmällä ja antaisin ainakin pintamullan kuivua kasteluiden välissä. Tai sitten hyppää hydroihin ja vaihtelee veden 1-3kk välein+tasapainottaa ph:ta tarpeen mukaan.

Moni käyttää hydroja, missä kasvien juuret on joko vedessä(bubbler) tai esim. ebb&flood tyyppisiä systeemeitä(spoilerissa video)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 349
Mulla on hyvä idea semi-automaattiseen kasteluun. Ideana siis se, että isoa vesiastiaa pitäs täyttää n. viikon välein ja kasvi saisi vettä aina kun se tarvii. Kaipaako chili sitä, että multa käy välillä kuivana? Koska mun systeemissä multa olis aina märkää. Tilasin palikatkin jo valmiiksi ns. automaattikasteluun. Idea poiki siitä, että jengi lomille lähtiessään survoo vesipullon multaan pystyyn ja kasvi säilyy elossa poissaoloajan. Melkein toivoisin vastausta tähän ennenkuin nolaan itseni täysin kehittämällä kastelusysteemin, joka ei toimi.
Isot chilit kyllä kuolevat ennemmin liikakasteluun kuin liian vähäiseen. Juuret tarvitsevat happea. Tutustuppa Kratky Methodiin jos haluat yksinkertaisen järjestelmän tehdä. Näin yksinkertaistettuna taimi laitetaan verkkoruukkuun (verkkoruukun saa tehtyä vaikka itse taimiruukusta), astiaan laitetaan aluksi niin paljon vettä, että juuret varmasti saa vettä ja kasvi hoitaa loput. Se tekee ensin sellaisia "karvaisia" ilmajuuria ja sitten pitkiä valkoisia vesijuuria. Tässä vain pitää olla vähän tarkkana, että vettä ei lisäile liikaa, ilmajuuret ei saa peittyä. Alunperin Kratky on tarkoitettu käytettäväksi mm. salaateille ja siihen ei lisätä vettä ollenkaan kasvin elinkaaren aikana, mutta tämä toimii kyllä hienosti chileillä kun silloin tällöin tarkkailee vedenpintaa


1619672629017.png
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 166
Täällä käytiin hakemassa heinänpuutarhasta "taimia" Olikin jo ylimetrisiä. Lajikkeina Lemon drop ja piispanhattu. Täysin keltanokkanna mennään. Jännittävää nähdä mitä tosta tulee. :D
Myykö Heinän Puutarha myös taimia? Perskuta, miksi olen ostanut taimia jostain puutarhakaupasta kun lähituottajalta saisi suoraan..

Mitä chileihin tulee, niin kannattaa ottaa rennosti vaan. Nuo molemmat lajikkeet ovat helppoja kasvattaa eikä chilipuuhat ole oikeasti mitään rakettitiedettä. Jos Youtuben videoita katsoo, niin voi saada käsityksen, että tämä on jotain todella tarkkaa touhua ja kaikki pitää olla optimia. Oikeasti kunhan et liikakastele, lannoitat sopivasti kasvukaudella (puutarhan kesä on hyvä yleislannoite) ja tarjoat tarpeeksi valoa ja pidät tuholaiset poissa niin et voi melko varmasti epäonnistua (paitsi jos tuholaiset iskevät kunnolla).

Tervetuloa chilikasvatuksen hienoon maailmaan, tämä sitten kestääkin koko loppuelämän. :thumbsup:

Itse taistelen ansarijauhiaisia vastaan tällä hetkellä, perkeleet ovat sitkeitä ja eivät mäntysuopasuihkutukseen kuolleet joten oli pakko ottaa myrkyt käyttöön. Onneksi satokausi ei ole vielä moneen kuukauteen, joten myrkyt ehtivät poistua kasveista. Muillekin tiedoksi, että vanha Provado torjuntapuikko on vaihtanut nimeä ja on nykyään Provanto. Saatavilla ainakin K-Raudoista. Joo, siinä sanotaan, että vain koristekasveille, mutta samaa myrkkyä käytetään ruokakasvipuutarhoissa ammattikäytössä. Muistaa vain sen tehoajan, eli puikon jälkeen ei ainakaan vähintään kuukauteen anneta kasvin tehdä marjaa, vaikka ei tuo nyt nisäkkäille vaarallista olekaan.
 
Liittynyt
06.06.2019
Viestejä
541
Isot chilit kyllä kuolevat ennemmin liikakasteluun kuin liian vähäiseen. Juuret tarvitsevat happea. Tutustuppa Kratky Methodiin jos haluat yksinkertaisen järjestelmän tehdä. Näin yksinkertaistettuna taimi laitetaan verkkoruukkuun (verkkoruukun saa tehtyä vaikka itse taimiruukusta), astiaan laitetaan aluksi niin paljon vettä, että juuret varmasti saa vettä ja kasvi hoitaa loput. Se tekee ensin sellaisia "karvaisia" ilmajuuria ja sitten pitkiä valkoisia vesijuuria. Tässä vain pitää olla vähän tarkkana, että vettä ei lisäile liikaa, ilmajuuret ei saa peittyä. Alunperin Kratky on tarkoitettu käytettäväksi mm. salaateille ja siihen ei lisätä vettä ollenkaan kasvin elinkaaren aikana, mutta tämä toimii kyllä hienosti chileillä kun silloin tällöin tarkkailee vedenpintaa


Mun idea on varsin simppeli. Otetaan parvekeruukku, johon 4-5 tainta (80cm pitkään menee). Parvekeruukkuun taipuisa muoviletku, jossa millin-parin reikiä alaspäin kasvin kohdalla. Eli ensin siis tulee sora ja sitten multa ja siihen taimi. Sitten isommasta astiasta vesi letkuun ja viikon välein isomman astian täyttöä. Eli kun kasvi imee mullan kuivaksi, niin vesi pääsee letkun rei'stä valumaan multaan. Kun multa kostuu, niin vesi ei enää juokse reiästä. Se pitää katsoa tarkasti, että juuret saa sen veden eikä esim. koko kasvi ui vedessä. Reikien kokokin on vielä arvailun varassa kun tämä on vasta idea. Se isompi astia ei kovin paljon ylempänä kestä olla, ettei tule painetta letkuun ja vesi valu väkisin multaan. Tässähän multa ei ikinä kokonaan kuivu eikä myöskään kokonaan kastu, kun kasvi itse määrittää veden tarpeensa. Uskoisin, että mullan pinta pysyy rutikuivana kunhan reikien koko on optimaalinen.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 349
Mun idea on varsin simppeli. Otetaan parvekeruukku, johon 4-5 tainta (80cm pitkään menee). Parvekeruukkuun taipuisa muoviletku, jossa millin-parin reikiä alaspäin kasvin kohdalla. Eli ensin siis tulee sora ja sitten multa ja siihen taimi. Sitten isommasta astiasta vesi letkuun ja viikon välein isomman astian täyttöä. Eli kun kasvi imee mullan kuivaksi, niin vesi pääsee letkun rei'stä valumaan multaan. Kun multa kostuu, niin vesi ei enää juokse reiästä. Se pitää katsoa tarkasti, että juuret saa sen veden eikä esim. koko kasvi ui vedessä. Reikien kokokin on vielä arvailun varassa kun tämä on vasta idea. Se isompi astia ei kovin paljon ylempänä kestä olla, ettei tule painetta letkuun ja vesi valu väkisin multaan. Tässähän multa ei ikinä kokonaan kuivu eikä myöskään kokonaan kastu, kun kasvi itse määrittää veden tarpeensa. Uskoisin, että mullan pinta pysyy rutikuivana kunhan reikien koko on optimaalinen.
Eli periaatteessa tällainen DIY Blumat systeemi, varmasti ihan toimiva kunhan tosiaan saat sen tasapainoon niin, että ruukku ei ala tulvimaan vedestä. Pintamulta olisi hyvä tosiaan olla kuiva, pysyy paremmin tuholaiset loitolla. Itse olen alkanut myös kaatamaan kiehuvaa vettä mullan sekaan, että siellä valmiiksi olevat tuholaiset kuoleentuu. Sitten kun multa on jäähtynyt niin teen istutuksen. Toki kookoskuitua käyttämällä ei tarvitsi kikkailla kun siellä ei tuholaisia valmiiksi ole. Nuo kookosbriketit vie myös paljon vähemmän tilaa kuin multasäkit, joten jos on ahtaat tilat niin siinäkin mielessä parempi vaihtoehto. Pitää vaan muistaa, että kuidussa ei ole ravinteita kuten mullassa, joten kevyt lannoitus kannattaa aloitaa melko pian
 
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
487
Täällä käytiin hakemassa heinänpuutarhasta "taimia" Olikin jo ylimetrisiä. Lajikkeina Lemon drop ja piispanhattu. Täysin keltanokkanna mennään. Jännittävää nähdä mitä tosta tulee. :D
Onpa aikaisin taimia. Lähimmällä puutarhalla täällä menee varmaan melkeen kuun loppuun ennen ku sieltä mitään saa. Ennen tuli kasvatettua sisälläkin kymmeniä lajeja ja kasveja, vaan nykyään ei jaksa kun lähipuutarhalta saa valmiit taimet, viskaan ne vaan kasvariin tomaattien ja kurkkujen kaveriksi. Tuntuu sielläkin joka vuosi olevan eri valikoima, niin on joka kesä jotain uutta ja erikoista.
 
Liittynyt
06.06.2019
Viestejä
541
Eli periaatteessa tällainen DIY Blumat systeemi, varmasti ihan toimiva kunhan tosiaan saat sen tasapainoon niin, että ruukku ei ala tulvimaan vedestä. Pintamulta olisi hyvä tosiaan olla kuiva, pysyy paremmin tuholaiset loitolla. Itse olen alkanut myös kaatamaan kiehuvaa vettä mullan sekaan, että siellä valmiiksi olevat tuholaiset kuoleentuu. Sitten kun multa on jäähtynyt niin teen istutuksen. Toki kookoskuitua käyttämällä ei tarvitsi kikkailla kun siellä ei tuholaisia valmiiksi ole. Nuo kookosbriketit vie myös paljon vähemmän tilaa kuin multasäkit, joten jos on ahtaat tilat niin siinäkin mielessä parempi vaihtoehto. Pitää vaan muistaa, että kuidussa ei ole ravinteita kuten mullassa, joten kevyt lannoitus kannattaa aloitaa melko pian
Pitää testit alottaa viimestään siinä vaiheessa kun kolmas koulimiskerta lähestyy. Tosin eihän se multaan ilman kasvia välttämättä toimi niin kuin kasvin kanssa. Kyllä mä lähden siitä, että 2mm saa reikä olla. Painehan sen veden ajaa multaan jos kasvi itse ei halua vettä. En kuitenkaan usko paineen olevan kovin suuri jos vain ämpärin/saavin pohja on letkun sisäänmenon tasalla. Reiät pitää mennä alaspäin siksi, koska muuten lannoitusvesi jää letkuun muhimaan. Tämän vuoksi letkun pitää olla normaalia ylempänä, koska muuten vesi valuu vain sorasta läpi. Uskoisin kuitenkin chilin juurien menevän alaspäin letkun molemmin puolin tasaisesti. Jonkin verran joutuu kuitenkin juuria siirtelemään letkun tieltä tai vaihtoehtoisesti väkisin survomaan letkun juuriston läpi. Mulla on 10mm letkua ja sitten on 6mm letkua. Ajattelin tuon chilin lannoitusveden menevän tuota kymppimillistä pitkin ja yrteille se 6mm. Chili mulla tässä se pääasiallinen kasvatusprojekti. Lykkäsin noita yrttejä kasapäin kaikenlaista, että jos lähtee niin sitten hoidan niitäki. Timjami, tilli, ruohosipuli, persilja, korianteri ja sit jalapeno m. Kaikki ovat nousseet ja carolina reaperista iti 8/14. Olisin tyytynyt kolmasosaankin, mutta parempi näin tietty.
 
Liittynyt
06.06.2019
Viestejä
541
Ostin biolanin kastelulannoitetta. Annostus on 1 teelusikka/10L vettä. Mulla on vain vähän kasveja ja 2L kannu. Miksi biolan tekee niin saatanan tujua lannoitetta, että sen mittaaminen vaatii mahdottomia? Miten minä mittaan tarkasti teelusikalla 1/5 osan? Lannoitetta on kilon verran ja on varmasti riittoisaa moneksi vuodeksi. Vai kustaanko tässä kuluttajaa silmään ja annostus ei ole niin tarkkaa?
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
12
Ostin biolanin kastelulannoitetta. Annostus on 1 teelusikka/10L vettä. Mulla on vain vähän kasveja ja 2L kannu. Miksi biolan tekee niin saatanan tujua lannoitetta, että sen mittaaminen vaatii mahdottomia? Miten minä mittaan tarkasti teelusikalla 1/5 osan? Lannoitetta on kilon verran ja on varmasti riittoisaa moneksi vuodeksi. Vai kustaanko tässä kuluttajaa silmään ja annostus ei ole niin tarkkaa?
Esim Tokmannilta löytyy mittalusikkasarja josta löytyy 1ml mitta, sellaisella olen omille chileille mittaillut puutarhan kesän. 1tl=5ml
 
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 222
Chilille kannattaa käyttää jotain muuta lannoiteta kuin kukille. Puutarhan kesä on hyvä budjettiluokan lannoite. Sitten jos kunnollista haluaa, niin Fataliilta löytyy. Tosin tuo ei ehkä ole taloudellinen vaihtoehto, jos chilejä on vaikka 50 kappaletta.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
12
Chilille kannattaa käyttää jotain muuta lannoiteta kuin kukille. Puutarhan kesä on hyvä budjettiluokan lannoite. Sitten jos kunnollista haluaa, niin Fataliilta löytyy. Tosin tuo ei ehkä ole taloudellinen vaihtoehto, jos chilejä on vaikka 50 kappaletta.
Juu nuo fataliin lannoitteet on kyllä melkoisen hintavia, itse käytin Kemiran/Yaran ammattilannoitteita, kun kasvattelin isommassa määrin kasvihuoneessa vesiviljelmillä.
Nykyään ei enää jaksa hifistellä turhan paljon, hyväksi todetut chili lajikkeet, perus altakasteluruukuilla, puutarhamullalla ja puutarhan kesällä ja on tullut satoa omiin tarpeisiin riittävästi.
Tälle kaudelle ostin kokeeksi jalalliset 30 litran altakastelulaatikot, noita tarkoitus laittaa kolme parvekkeelle, jokaiseen kolme puskaa.
dom-i-ogrod-rato-case-high-can2-drtch_0.jpg
 
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
325
Myykö Heinän Puutarha myös taimia? Perskuta, miksi olen ostanut taimia jostain puutarhakaupasta kun lähituottajalta saisi suoraan..

Mitä chileihin tulee, niin kannattaa ottaa rennosti vaan. Nuo molemmat lajikkeet ovat helppoja kasvattaa eikä chilipuuhat ole oikeasti mitään rakettitiedettä. Jos Youtuben videoita katsoo, niin voi saada käsityksen, että tämä on jotain todella tarkkaa touhua ja kaikki pitää olla optimia. Oikeasti kunhan et liikakastele, lannoitat sopivasti kasvukaudella (puutarhan kesä on hyvä yleislannoite) ja tarjoat tarpeeksi valoa ja pidät tuholaiset poissa niin et voi melko varmasti epäonnistua (paitsi jos tuholaiset iskevät kunnolla).

Tervetuloa chilikasvatuksen hienoon maailmaan, tämä sitten kestääkin koko loppuelämän. :thumbsup:

Itse taistelen ansarijauhiaisia vastaan tällä hetkellä, perkeleet ovat sitkeitä ja eivät mäntysuopasuihkutukseen kuolleet joten oli pakko ottaa myrkyt käyttöön. Onneksi satokausi ei ole vielä moneen kuukauteen, joten myrkyt ehtivät poistua kasveista. Muillekin tiedoksi, että vanha Provado torjuntapuikko on vaihtanut nimeä ja on nykyään Provanto. Saatavilla ainakin K-Raudoista. Joo, siinä sanotaan, että vain koristekasveille, mutta samaa myrkkyä käytetään ruokakasvipuutarhoissa ammattikäytössä. Muistaa vain sen tehoajan, eli puikon jälkeen ei ainakaan vähintään kuukauteen anneta kasvin tehdä marjaa, vaikka ei tuo nyt nisäkkäille vaarallista olekaan.
Joo tuli sattumalta vastaan, kun luin salon puskaradiota! Toukokuun lopussa taisi päivällä mainita, että tulee lisää myyntiin :) Mitenkäs nuo tuholaiset asun kerrostalossa (6) kerros niin hakautuvatko oikeasti tänne :o ? Koittanut tuota valoa antaa yksiön ikkunasta mutta vähän vaikeasti on sitä saanut. Kuitenkin pari kukkasta jo per kasvi tullut :) :thumbsup: Kaverilta saan ehkä jonkun kasvatus lampun kunhan mökiltä hakee, muuten ei kehtaisi paljoa vielä sijoittaa kun vähän "kokeilua" vielä piti 10eurolla ostaa vaan kaksi taimenta, mutta taisi siinä heti 50euroa mennä kun osti mullat ja lannoitteet ja vielä altakastelu ruukut :o
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 349
Tuollaisia tarttui cittarin alelaarista mukaan. Meinasin jotain chiliä kokeilla noihin. Mikä lajike olisi matala ja pieni kasvuinen? Jonkinlaista bonsaita tarkoitus yrittää.
Bird's Eye Baby on ainakin kivan kompakti ja tiheäkasvuinen kasvi. Tuollainen läpinäkyvä ruukku voi olla ongelmallinen, alkaa kasvaa herkästi levää. Eli joudut maalata/kääriä tuon folioon taikka sitten vaihdella vedet joka viikko
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 166
Joo tuli sattumalta vastaan, kun luin salon puskaradiota! Toukokuun lopussa taisi päivällä mainita, että tulee lisää myyntiin :) Mitenkäs nuo tuholaiset asun kerrostalossa (6) kerros niin hakautuvatko oikeasti tänne :o ? Koittanut tuota valoa antaa yksiön ikkunasta mutta vähän vaikeasti on sitä saanut. Kuitenkin pari kukkasta jo per kasvi tullut :) :thumbsup: Kaverilta saan ehkä jonkun kasvatus lampun kunhan mökiltä hakee, muuten ei kehtaisi paljoa vielä sijoittaa kun vähän "kokeilua" vielä piti 10eurolla ostaa vaan kaksi taimenta, mutta taisi siinä heti 50euroa mennä kun osti mullat ja lannoitteet ja vielä altakastelu ruukut :o
Voihan niitä kesäisin tulla ulkoa ja sitten mullassa voi olla munia tai jos vaikka ostat huonekasvin niin sen mukana voi tulla. Välillä kun tarkastelee lehtiä alapuolelta vähän tarkemmin niin kyllä ne huomaa ja torjunta on helpompaa mitä aikasemmin huomaa. Eivät nuokaan yleensä maailmanloppu ole.

 
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
325
Voihan niitä kesäisin tulla ulkoa ja sitten mullassa voi olla munia tai jos vaikka ostat huonekasvin niin sen mukana voi tulla. Välillä kun tarkastelee lehtiä alapuolelta vähän tarkemmin niin kyllä ne huomaa ja torjunta on helpompaa mitä aikasemmin huomaa. Eivät nuokaan yleensä maailmanloppu ole.

Milläs porukka on täällä noita sitten torjunut ? Ihanko tuolla "Provanto"?
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 166
Milläs porukka on täällä noita sitten torjunut ? Ihanko tuolla "Provanto"?
Se on enemmänkin viiminen vaihtoehto jos mikään muu ei auta, koska tuon jälkeen ei chilejä voi syödä hetkeen. Tai no voi, koska tehoaine ei ole nisäkkäille vaarallinen, mutta parempi antaa olla. Ei siis sovellu satokautena, koska aine imeytyy kasviin ja vaikuttaa sitä kautta kun tuholaiset imevät siitä nestettä ja samalla tappavat itsensä. Eivät nämä puskat vielä ole tuottamassa satoa pitkään aikaan niin annoin mennä, lähinnä laiskuuttani.

Keinoja on monia ja riippuu mitkä tuholaiset kyseessä ja paljonko niitä on. Pelkästään lehtien nyppiminen lehden juuresta asti pois joista löytää ötököitä voi riittää, jos ongelma ei ole paha. Kuumalla vedellä suihkuttelu koko kasvi läpi varsinkin lehtien alapinnat vielä lisäksi niin en usko että tulevat takaisin. Toinen keino on laimealla mäntysuopaliuksella suihkuttelu. Kirvoista voi päästä eroon ihan keräämällä parit leppäkertut ja illan tullen päästää ne chilien joukkoon niin eivät lennä heti karkuun ja ehkä syövät ötökät pois. :) Myrkyistä sumutettavat Raidit ja Baygonit voivat jo olla ratkaisu.

Ei se mikään vakio ole, että kohta ötökkäparvi syö chilisi. Riippuu niin monesta asiasta ja tuurista. Menin ainakin 2 edellistä vuotta ilman tuholaisia. Nyt sitten jostain olivat löytäneet paikalle ja vain tuohon yhteen kasviin.
 
Liittynyt
06.06.2019
Viestejä
541
Ehkä tyhmä kysymys.. Suositellaan soran lisäämistä ruukun pohjalle mm. siitä syystä, että juuret saa happea. Jos ruukun pohjassa ei ole reikää, niin mistä se happi sinne tulee?
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 349
Ehkä tyhmä kysymys.. Suositellaan soran lisäämistä ruukun pohjalle mm. siitä syystä, että juuret saa happea. Jos ruukun pohjassa ei ole reikää, niin mistä se happi sinne tulee?
Ruukkusoraa lisätään yleensä ruukun pohjalle "salaojaksi" jolloin ylimääräinen vesi valuu helpommin läpi eikä multa jää niin märäksi. Ruukun pohjalla toki olisi hyvä olla niitä reikiä että se ylimääräinen vesi myös poistuisi. Mullan joukkoon sekoitettuna taas ruukkusora ilmavoittavaa kasvualustaa jolloin juuret saa helpommin ilmaa. Mutta joo, juuret saa ilmaa mullan läpi (ja toki varmaan salaojituksen läpi pohjan ilmarei'istä jos niitä on). Myös ruukun materiaali vaikuttaa, saviruukut hengittää joten myös ruukun läpi kulkenee jonkin verran ilmaa.
 

ollyz

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.12.2019
Viestejä
592
Tuollaset nyt sitten hommasin. Kookosmurskaan laitoin itämään. Katsotaan mitä tulee.
Ehkä tyhmä kysymys, mutta siis nyt laitoit siemenet itämään? Eikös jo tammi-helmikuussa olisi ollut aika, jos esim. parvekkeelle tarkoitus?

Taino, jos sisällä kasvattaa lampun alla niin samahan tuo mihin aikaan idättää.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
619
Juu tarkotus tosiaan kerrostalossa lampun alla kasvatella. Jospa nuo pysyisi hengissä jopa useamman vuoden.
 

ollyz

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.12.2019
Viestejä
592
Mökillä laitoin kasvihuoneeseen, oisko ehkä 25 kasvia. Montaa sorttia, Starfish ja Rocoto grande kuulemma pahimmillaan voi kasvaa 3 metrin mittaan. No saa nähdä. Osa ämpäreissä että mahtuu liikkumaan kun siirtää tieltä, muuten vaan sukkana multaan.

Niin, joku voi aiheellisesti kysyä, että miksi ihmeessä noin paljon. No reilulla kympillä tilasin joulukuussa Fatalii:n verkkokaupasta siemeniä, helmikuun alussa villakuutioihin itämään. Ajattelin, että pistetään reilusti, jos vaikka puolet itää. No, itämisprosentti oli melkein sata, eli 60+ pientä tainta.

On niitä taimia sitten viety tässä tutuille ja puolitutuille. Eli lähti ns. lapasesta....vaan onhan tässä vielä aikaa vaikka kaikkien kuolla pois, en hehkuta.

Laittakaahan joku muukin kokemuksia! :p
chil.jpg
 
Liittynyt
06.06.2019
Viestejä
541
Eli periaatteessa tällainen DIY Blumat systeemi, varmasti ihan toimiva kunhan tosiaan saat sen tasapainoon niin, että ruukku ei ala tulvimaan vedestä.
Tämähän ei nyt chiliin liity millään tavalla, mutta sain rakenneltua pienoismallin ideastani. Yrtit piti siirtää isompaan astiaan, niin ostin sitä varten 2x 80cm parvekelaatikoita. Kuvissa näkyy aika hyvin se systeemi mitä koetin kömpelösti kuvailla.
IMG_20210531_203113.jpgIMG_20210531_203137.jpgIMG_20210531_203149.jpgIMG_20210531_210110.jpgIMG_20210531_211304.jpg
Kakkoskuvassa putki tekee laatikon ulkopuolella mutkan ja tulee takaisin, jolla sain sen tukkoon. Kolmoskuvassa on 10mm->6mm jatko. Itse jakajista ja säiliöstä sitten kuvaa kun alan käyttämään sitä. Nyt kastelin varovasti päältä, kun juuret vasta toipuu muutoksesta. Sen verran kova luotto tuohon systeemiin, että pidän laatikot ulkona :)
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 938
Mikähän mättää?
Naga morich tykkää ensin kasvattaa vaaleet melkein keltaset lehdet ja sitten ne vihertyy tai päättää tiputtaa osan.
IMG_20220315_141843.jpg
Vieressä kasvava Chocolate habanero taas niin pirun nätin vihreenä ja muutenkin voi paremmin.
IMG_20220315_141851.jpg
Samaan aikaan laitettu kasvamaan, samat ravinteet, sama valo yms.
Kummatkin meinas kyl ihan parin lehtiparin ikäsenä delata vedenpuutteeseen, mutta ei kai se nyt niin isoa eroa tee kasvien välille.
Laitetaan nyt viel yhteiskuva.
IMG_20220315_141859.jpg
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 349
Mikähän mättää?
Naga morich tykkää ensin kasvattaa vaaleet melkein keltaset lehdet ja sitten ne vihertyy tai päättää tiputtaa osan.

Vieressä kasvava Chocolate habanero taas niin pirun nätin vihreenä ja muutenkin voi paremmin.

Samaan aikaan laitettu kasvamaan, samat ravinteet, sama valo yms.
Kummatkin meinas kyl ihan parin lehtiparin ikäsenä delata vedenpuutteeseen, mutta ei kai se nyt niin isoa eroa tee kasvien välille.
Laitetaan nyt viel yhteiskuva.
Ravinteiden puutostilalta tuo vaikuttaisi. Kellertävät ja rullautuneet lehdet. Ja sitten kun nuo ovat samassa ruukussa, niin tuon isomman juuret voi olla jo niin suuret, että pienempi tukahtuu. Kannattaa siirtää omaan ruukkuunsa jollei ole juuret jo kovin pahoin keskenään solmussa. Yhtäkkiä näyttää kalsiumin ja raudan puutteelta. Mikä lannoite käytössä? Lehtien käpristymistä voi kyllä aiheuttaa myös liikalannoitus.

1647351188136.png
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 938
Ravinteiden puutostilalta tuo vaikuttaisi. Kellertävät ja rullautuneet lehdet. Ja sitten kun nuo ovat samassa ruukussa, niin tuon isomman juuret voi olla jo niin suuret, että pienempi tukahtuu. Kannattaa siirtää omaan ruukkuunsa jollei ole juuret jo kovin pahoin keskenään solmussa. Yhtäkkiä näyttää kalsiumin ja raudan puutteelta. Mikä lannoite käytössä? Lehtien käpristymistä voi kyllä aiheuttaa myös liikalannoitus.

Tällä hetkellä en oo kun kerran antanu ravinteena Kekkilän kesäkukkaravinnetta.
Se toiminu aikasemmin kasvatettuihin chileihin ihan ok.
Jotenkin toi ihmetyttää että repis noin paljon ravinteita toi chocolate että tyrehdyttäis lähes täysin ton toisen ravinteiden saannin, kun kuitenkin samassa ruukussa aikasemmin kasvattanu jopa viittä vierekkäin. Eikä niillä ollu pahemmin ongelmia. (kusin kyl lannotusta ja annoin liikaa jolloin alko palamaan lehtien reunat ja sekin meni ajan kanssa ihan ok ohi)
Siis voishan noi siirtää ihan omiinkin astoihin. Ei siinä ongelmaa. Kelannu vaan että kun ilmat snadisti lämpenis niin sais nää heitettyy parvekkeelle tässä laatikossa.
Hyvä kun tosta kuvasta ei oikein mikään sovi ton nagan ongelmaan suoraan. =D

E: Nyt kun tarkemmin miettii, niin ne aikasemmin kasvattamat oli samassa ruukussa samaa lajiketta aina.
Ensimmäiset oli jotain kaupan punasesta noukkimia chilejä jne
Eli voihan se hyvinkin olla mahdollista että eri lajikkeen chili imee ihan eri tavalla ravinteet. Varsinkin jos samassa ruukussa.
Ja toisena täs miettiny että eihän kaikki lajikkeet kasva samalla tavalla, eri ne tarttee eri tavalla ravinteitakin. Kuten muutkin kasvit.
Viel kolmantena täs miettiny että voihan mulla olla toiselle kasville tarvitsema ph päin helvettiä, ja toiselle just sillä rajalla josta tykkää.
Neljäntenä mä muistin etten tiedä hevon vittua näistä niin tää taas jotain parin lauseen sieltä täältä tulkintaa jolla ei välttämättä ole mitään tekemistä siemenestä chilisoosiin valmistuksen kannalta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 349
Tällä hetkellä en oo kun kerran antanu ravinteena Kekkilän kesäkukkaravinnetta.
Se toiminu aikasemmin kasvatettuihin chileihin ihan ok.
Jotenkin toi ihmetyttää että repis noin paljon ravinteita toi chocolate että tyrehdyttäis lähes täysin ton toisen ravinteiden saannin, kun kuitenkin samassa ruukussa aikasemmin kasvattanu jopa viittä vierekkäin. Eikä niillä ollu pahemmin ongelmia. (kusin kyl lannotusta ja annoin liikaa jolloin alko palamaan lehtien reunat ja sekin meni ajan kanssa ihan ok ohi)
Siis voishan noi siirtää ihan omiinkin astoihin. Ei siinä ongelmaa. Kelannu vaan että kun ilmat snadisti lämpenis niin sais nää heitettyy parvekkeelle tässä laatikossa.
Hyvä kun tosta kuvasta ei oikein mikään sovi ton nagan ongelmaan suoraan. =D

E: Nyt kun tarkemmin miettii, niin ne aikasemmin kasvattamat oli samassa ruukussa samaa lajiketta aina.
Ensimmäiset oli jotain kaupan punasesta noukkimia chilejä jne
Eli voihan se hyvinkin olla mahdollista että eri lajikkeen chili imee ihan eri tavalla ravinteet. Varsinkin jos samassa ruukussa.
Ja toisena täs miettiny että eihän kaikki lajikkeet kasva samalla tavalla, eri ne tarttee eri tavalla ravinteitakin. Kuten muutkin kasvit.
Viel kolmantena täs miettiny että voihan mulla olla toiselle kasville tarvitsema ph päin helvettiä, ja toiselle just sillä rajalla josta tykkää.
Neljäntenä mä muistin etten tiedä hevon vittua näistä niin tää taas jotain parin lauseen sieltä täältä tulkintaa jolla ei välttämättä ole mitään tekemistä siemenestä chilisoosiin valmistuksen kannalta.
Jos markettilannotteilla on pakko mennä, niin Greencaren Puutarhan kesä on hyväksi todettua tavaraa. Löytyy useimmista marketeista. Jos nuo on jo kauan ollut tuossa mullassa, niin mullan ravinteet on jo käytetty. Lannoitusta saisi antaa siis tiheämmin, vähän riippuen kasvin koosta kuinka usein ja kuinka väkevää annostelua kannattaa käyttää. Jos vaikka joka kolmannella kastelukerralla annat lannoitetta ja katsot mihin suuntaan muuttuu.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 596
Viestejä
4 195 939
Jäsenet
70 753
Uusin jäsen
1lallu

Hinta.fi

Ylös Bottom