Mutta etenkin ~10-50m matkoilla tuli fiilis että kun tähtäimen saa vihollisen "kuplan" sisään alkaa "minipeli", jossa sitten haetaan rintaa/kaulaa/päätä. Jotenkin helpompi keskittyä kriittisiin paikkoihin osumiseen, etenkin kovempia pelaajia vastaan jotka bunny-hoppailevat ympäriinsä.
Noinhan se on, ja kun vastustaja hyppii ja liikkuu, niin siinä seuraamisessa aim-assist auttaa selvästi (warzonessa en ole kokeillut vaan vanhemmissa cod). Ja pädin aim-assist auttaa varmasti eniten vähemmän kokeneita pelaajia, ja taas hiirellä vaatii satoja tai jopa tuhansia tunteja toistoa jotta pienetkin liikkeet menee lihasmuistiin. Tuhat tuntia pelaamista oli kyllä nuorena lyhyt aika

Noissa ''minipeleissä'' yleisimmillä matkoilla pädi on varmasti lähtökohtaisesti aivan yhtä hyvä kuin hiiri, ja monelle pädi varmasti helpompi aim-assistin vuoksi. Suojan takaa esim. talon ikkunasta paikallaan taistellessa se aim-assist taas ei taida auttaa mitenkään? Noita vähän liikettä tai paikaltaan taisteluita on Verdanskissa rakennusten välillä paljon.
Se mikä ei missään nimessä ole ohjaimella parempi, ja tökki aina mun pädi-räiskinnässä, on isot käännökset, eli esimerkiksi vilkuilet vihollista eri ilmansuunnista äärimmäisen nopeasti, tai juokset karkuun / suojaan ja heität 180 asteen käännöksellä heittolaukauksia, noissa 180-360 asteen käännöksissä ohjain tuntuu täysin etanalta hiiren rinnalla. Hiirellä saa nopeamman ''kiihtyvyyden'' liikkeisiin ilman että yleinen tarkkuus kärsii, eikä siihen nopeuteen pääse mitenkään pädillä (paitsi jos käännöksen herkkyys valtaisa = liian nopea taas muuhun liikkumiseen). Mutta tämä nyt ei ole räiskintäpeleissä aivan mullistava asia kokonaisuuden kannalta. Kuten ei lopulta itse ampuminenkaan Warzonessa. Siitä lisää myöhemmin.
Edelleen väittäisin, että top 1% pelaajat pitävät ohjainta parempana. Tätä on vaikeaa todeta tilastollisesti, mutta jos katsoo noita rahakkaimpia turnauksia, joissa ainakin läntisen maailman parhaita pelaa, löytyy sieltä selkeästi enemmän ohjain-pelaajia.
Tätä mun on mahdoton sulattaa, siis että aivan huiput käyttäisi enemmän ohjainta. Juttelin vielä tuossa parin kokeneemman nettipelaajan kanssa, ja viesti oli kyllä aivan täysin päinvastainen noiden ''best of players'' osalta. Toinen sanoi omasta kokemuksesta ohjaimesta hiireen vaihtaneena, että huipulle päästäksesi hiirellä potentiaali on rajattomampi kuin pädillä, koska huiput on pikkutarkkoja kaikilla matkoilla ja kaikilla aseilla, ja siinä pikkutarkkuudess hiiri on parempi.
Ja toinen tuttava mainitsi ohjaimen aim-assistien suuren vaihtelun eri nettiräiskintöjen välillä, joka laittaa hänen mukaansa jotku ohjain-pelaajat vähän ''puun ja kuoren väliin'' totuttautumisen suhteen. COD-pelisarjassa kuulemma ollut suunnilleen aina vahvempi aim-assist, ja taas BF ja monissa muissa peleissä vaihtelua enemmän. Hän mainitsi myös Counter Striken jossa suunnilleen kukaan ei käytä ohjainta, mutta tarkistin ja siinä ei kyllä taida olla aim-assistia ollenkaan, eli ei sen enempää CS :stä.
Mutta Steamin yleisten tilastojen mukaan PC-käyttäjistä ohjainta käyttää vain n. 7,7% kaikista pelaajista, joka on kyllä osuus se. Toki tuota syö jonkun verran se että hiiri ja näppis on ne ''perus laitteet'' PC:llä. Jossain ajopeleissä voin kuvitella monen käyttävän mielummin ohjainta (niin käytän myös itse), mutta räiskintäpeleissä olen tälläkin palstalla nähnyt hiiren korostamista. MUTTA, kuten kirjoitit, tätä on vaikea todeta tilastollisesti 1% parhaiten kohdalta. Molemmat siis pitäkööt mielipiteensä

Jatkoa seuraavassa tekstissä ->