Brucke RM500/RM501/RM800 robottiruohonleikkurin infopaketti

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja HiTec
  • Aloitettu Aloitettu
Este pitää olla oikeankorkuinen monessakin suhteessa. Kuva on lavastettu, mutta kolme kertaa on jäänyt jumiin tuohon koirankopin kulmaan. Siinä oli semmoinen ahdas paikka, missä robotti pakitteli eestaas. Kantokahvan reiästä jäi lautojen alapintaan kiinni. Aiemmin kesällä tuota ei käynyt, nyt kostea maa on ihan mullalla siitä mistä robotti ajaa. Sain tarpeekseni, rajasin kopin ulkopuolelle.
 

Liitteet

  • IMG20230821171112.jpg
    IMG20230821171112.jpg
    300,5 KB · Luettu: 98
Mietin joskus sitä teho laturia mutta sitten tajusin että leikkurilla on koko kesä aikaa leikkaa niin kyllä se originaali 1A laturi ihan tarpeeksi nopea siihen touhuun
 
Tämä kanssa helppo ja toimiva, asennus lämmittämällä :tup:

Grimsholm Green rajakaapelin jatkoliitin, 4 kpl | Motonet Oy

"HUOMAUTUS: Parhaan tuloksen saavuttamiseksi ja ""Grimsholm Green 10Y"" -takuun voimassaolon varmistamiseksi liitintä on käytettävä yhdessä kaapelin kanssa, jossa on kuparisydän, esim. Grimsholm Greenin kaapelin kanssa, jonka artikkelin nimessä on "Premium". Jos kytkintä käytetään yhdessä kaapelin kanssa, jossa on alumiinisydän tai muu johdinmateriaali, toiminta voi heikentyä."

Onko Brücken rajalanka kuparia?
 
Eli voi vain antaa sen törmäillä tuolla? :)
Muutaman vuoden robokokemuksella meidän pihassa on käynyt niin, että esim. puut ja muut kohdat, missä jatkuvasti törmäillään on kaivautunut mullalle. Siitä syystä laitoin Worxiin tutkat ja tämä auttoi.
 
Muutaman vuoden robokokemuksella meidän pihassa on käynyt niin, että esim. puut ja muut kohdat, missä jatkuvasti törmäillään on kaivautunut mullalle. Siitä syystä laitoin Worxiin tutkat ja tämä auttoi.
Kertoisitko vähemmän kryptisesti. Worx tarkoittanee robottiruohonleikkurimerkkiä? Entä ne tutkat, avaapas pikkasen.
 
Kyseessä siis Worx Landroid robo, mihin saa ACS lisäosan eli käytännössä kaksi autoissakin käytettyä tutkaa, millä robo osaa olla törmäämättä riittävän korkeisiin esteisiin.

Worx ei liity keskusteluun, mutta esteisiin törmäily ja niistä mahdollisesti tulevat haitat nurmikkoon liittyvät.
 
Kokeilem ennen sitä toisella rm500 telakallani ennenkuin lähden avaamaan. Ilmoitan kuinka käy, kiitos vinkistä
Ei auttanut vaikka kokeili toisella telakalla, heti herjaa e11. Paljonko resistanssi pitäisi olla jos tarkastan sen? Vihreä valo edelleen palaa n. 150m rajalangalla.
 
Ei auttanut vaikka kokeili toisella telakalla, heti herjaa e11. Paljonko resistanssi pitäisi olla jos tarkastan sen? Vihreä valo edelleen palaa n. 150m rajalangalla.
Itse taisin mitata 4,3ohm (130m). Sanoisin about 4-6 luokkaa, alle 10 kuitenkin. Tämä siis arvaus.
 
Ei auttanut vaikka kokeili toisella telakalla, heti herjaa e11. Paljonko resistanssi pitäisi olla jos tarkastan sen? Vihreä valo edelleen palaa n. 150m rajalangalla.

Langat ovat oikein päin telakan liittimissä ja telakka oikein päin? Ohjeet ovat melko sekavat, mutta kokeilemalla selviää. Itsellä lähti leikkuri pelaamaan langan ulkopuolella. ennen kuin vaihdoin telakan toisin päin lankaan.

Resistanssi on 5-6 ohmia. Itse olen jatkanut lankaa jo useaan otteeseen, hyvin tuntuu toimivan.
 
Muutaman vuoden robokokemuksella meidän pihassa on käynyt niin, että esim. puut ja muut kohdat, missä jatkuvasti törmäillään on kaivautunut mullalle. Siitä syystä laitoin Worxiin tutkat ja tämä auttoi.

Meillä kiertää kivet nuiden puiden ympärillä, niin luulisi että antaisi olla.. ellei nyt sitten suttaa paikoillaan :D
 
Alotetaas uus ketju tälle, niin saa kaiken tarvittavan tiedon samaan paikkaan, eikä kukaan revi pelihousujaan tuolla yleisessä leikkuriketjussa.

Elikkäs elikkäs. Erinäisiä modeja ja korjauksia varten valmistajan purkuvideon robotista löytää youtubesta Sunseekerin viralliselta kanavalta. Robotti on alkujaan Kiinalaisen Sunseekerin valmistama ja tätä samaa vehjettä myydään sitten milloin missäkin Scheppachina, Bruckena, Orbexina, Meec Toolsina jne.

Mutta joo, asiaan. Ostin tarjouksesta toisen RM500:n, kun tuo aikaisemmin hankittu leikkuri on ollut niin positiivinen yllätys. Tämän toisen leikkurin ostin ihan suorilta sitä varten, että käytän sen heti auki, että näen mitä tekniikkaa sisältää. Toisessa ketjussa oli arvailuja, että leikkurissa olis esim. hiiliharjalliset moottorit ja muuta säästömallin perinteistä tekniikkaa, joten arvelin että otetaan asiasta selvää, niin ei tarvii arvailla.

Noh, mitäs sieltä löytyy?

Törmäysanturit on toteutettu todella simppelisti magneettiantureilla. Eli kun ulkokuori, jossa on 2kpl magneetteja, heilahtaa pois magneettiantureiden tunnistusalueelta, niin robotti tietää törmänneensä johonkin -> ei kuluvia kytkimiä. Näitä Hall-antureita on robotin yläkuoren sisässä 2kpl.

Myös STOP-painike on toteutettu magneettikytkimellä.

Leikkuuosasto on koteloitu tiiviiks muusta elektroniikasta. Leikkuumoottorin johtosarjassa pätevän näköinen kuminen läpivienti, josta ei varmasti puutarhaletkulla saa vettä läpi. Robotin yläkuoren ja alakuoren välissä on koko matkalla tiiviste, samoin leikkuukorkeuden säädön ja alakuoren yhdistävien rakenteiden välissä.

WLAN kantamaa saanee jatkettua, kun vaihtaa alkuperäisen antennin tilalle jonkun "oikean" antennin. Nyt tuossa WiFi-moduulissa on tuollainen 8cm coax-kaapeli, vähän niinkuin 2,4Ghz RC-vastareissa. Alkuperäisen antennin kiinnitys WiFi-moduuliin on pistokeliitännän osalta varmistettu jollain sikaflex tyylisellä täpällä liimaa.

WiFi/Bluetooth-moduuli: ESP 32 wroom-32u.

Ajomoottorit: Planeettavaihteistoiset, 18V harjattomat kuulalaakeroidut moottorit. Tähän hintaluokkaan aika uskomaton juttu. Kyljessä tarrat "PG36BL...." Kolmella johdolla menee emolevylle ja siellä on yhteensä 9kpl tehotransistoreita (6kpl ajomoottoreille, 3kpl leikkuumoottorille.).

20220726_210356.jpg


Leikkuumoottori: Ei purettu vielä esille, mutta vahvasti näyttäis emolevyn ja kaapeloinnin osalta siltä, että myös siellä on harjaton moottori. Täydennetään myöhemmin, kunhan saan varmistettua. Leikkurissa on ainakin näissä uusimmissa 2:lla alkavissa firmwareversioissa robotin leikkuumoottorin automaattinen suunnanvaihto ja laskurit sille miten monta minuuttia moottoria on pyöritetty kumpaankin suuntaan. Teriä ei siis itse tarvitse käännellä ympäri, vaan kuluvat tasaisesti kummaltakin puolelta.

Ainakin Gardenan alkuperäiset terät ja terien ruuvit menee suoraan tähän Bruckeen. Terät on millin pari lyhemmät, mutta tällä ei ole mitään käytännön merkitystä, tai en ainakaan itse ole huomannut mitään eroa. Mulla on neliteräinen Custom 200mm terälautanen lähes kokonaan piirretty Fusion 360:lla valmiiks. Laitan siitä mallit jakoon, kunhan olen itse huolella sen ensin testannut omassa koneessa.

Vakioakku: 5S1P 2Ah kennopaketti, 18650 kokoluokan VTC4 Murata kennot. Vakio BMS-kortille voi suoraan vaihtaa isomman kennopaketin esim. Tamforcen 20e maksavasta porakoneen akusta ja ajoaika jatkuu suoraan suhteessa kapasiteetin lisäykseen. Robotti ei ainakaan kirjoitushetken firmwarella seuraa leikkuussaan mitään muuta kuin akkupaketin jännitettä ja lämpöä, joten ajoaikaa saa jatkettua isomman kapasiteetin akulla (eli ei ole softalla rajoitettu kuten esim. Husqvarna/Gardena). BMS ei tilttaa vaikka käy virrattomana kennojen vaihdon aikana. (Tein itse Tamforcen akkumodin ja ajoaika reilut 3h tällä modilla). Huom! Voivat edelleen "korjata" tämän "erheensä" softalla, joten ainakin itse otin automaattiset firmispäivitykset pois käytöstä.

Latausaikarajoitus: Maksimissaan 4h, jonka jälkeen robotti sammuttaa itsensä latauksen yliaikaan. Esim. helle (yli 33-astetta voi aiheuttaa tämän, kun latausvirta puolittuu.) Tämä 4h latausaikarajoitus kannattaa pitää mielessä ainakin isompia akkumodeja tehdessä, varsinkin jos käyttää alkuperäistä RM500:n pienempää laturia.

Käyttöjärjestelmä: FreeRTOS

Toinen ns. helppo, (mutta ei yhtä halpa modi) on yhdistää kaksi vakioakkua siten, että juottaa toisesta BMS:n irti, kääntää tämän irrallisen kennopaketin nikkeliliuskat pystyyn ja juottaa tämän toisen kennopaketin rinnankytkennällä toiseen BMS:lliseen Brucken akkuun. Tässä on huomioitava sellainen homma, ettei yhdistele uusia ja vanhoja kennoja, eikä tyhjiä ja täysiä kennoja. En suosittele kuin tietyissä tilanteissa tätä modia (uudet tai saman verran käytetyt täyteen ladatut akut).

Telakka/muuntaja: Telakkaa en oo purkanu vielä, mutta RM500:n vakiomuuntaja (20V, 1,1A) antaa kummassakin meikäläisen RM500:ssa reilusti yli 25V jännitettä ulos. Myös telakasta mitattuna jännite on sama. Tämä ei mene kyllä muuntajan ollessa kyseessä enää mihinkään normaalivaihtelun piikkiin. Tarkoitus on kokeilla lähemmäs 20V olevalla muuntajalla mitä omat robotit on siitä mieltä. Tuntuis että jos on speksattu 20V, niin yli 25V on aivan liikaa ja voi rasittaa robotin sisuskaluja (riippuu toki miten niissä on jännitekesto ajateltu). Yleensä muuntajien jännitelukemat pitää kyllä hyvin kutinsa, joten tämä on aika outo juttu.

Edit: Muuntaja on vakiovirtamuuntaja, koska robotissa ei ole varsinaista latausvirran rajoitusta. Eli jos tehokkaampaa laturia tarvitsee, niin on hankittava vakiovirtalähde, tai modattava normaalin muuntajan perään jokin virranrajoitus. (Ketjussa lisää aiheesta, kiitos @ps86 testailusta!)

Tokmannilta saa nyt myös varaosana RM800:n isompaa 3A muuntajaa. Ostin itse tällaisen testiin, kun en kerennyt tälle kesälle tehdä omaa vakiovirtamuuntajaa. Tämä RM800:n muuntaja toimii niinkun pitääkin myös RM500:n kanssa ja on helppo "ruuvaa kiinni päivitys".


Akkukotelossa on sen verran syvyyttä, että tonne uppoais fyysisesti isommatkin kennot (20700/21700). Joillain pihatyypeillä ei vaan kannata ajoaikaa jatkaa ihan järjettömiin, kun muuten häviää hyöty tuosta Zone-toiminnallisuudesta. Jos jotain selkeesti yksittäistä pihalänttiä hankaa, niin sit voi olla iloakin yli 4Ah akusta.

Prosessori: Joku ARM tekele. Ei ota kunnolla selvää ilman enempää purkamista, koska koko emolevy on pinnoitettu kosteutta/hapettumista estävällä paksulla läpinäkyvällä pinnoitteella. Varmaan jotain polyuretaania, koska piirilevylakkaa tuo ei ole.

Emolevyllä on myös muistiparisto. Eli jos alkaa jossain vaiheessa robotti hukkaamaan asetuksia, niin patteri vaihtoon. Näyttäis normaalilta BIOS patterilta. On klipsitelineessään parilla liimatäpällä kiinni.

Emolevyllä on myös vapaa 6-pinninen naarassocketti ilmeisesti ohjelmointia varten. Liittimen vasen pinni on merkattu VCC:ksi, mutta muita merkintöjä ei liittimessä ole (liitin J0). Jos joku tietäjä tietää, niin huikatkoon mikä tuo voisi olla ja miten sitä voisi hyödyntää?

Emolevyllä on myös yksi käyttämätön 4-pinninen AMP-liitin. Tätäkään ei ole merkattu, joten jää vähän mysteeriksi. Sunseekerin omassa robotissahan on esim. "Ajovalot" ja ohjelmasta löytyy "Ultrasonic", liekö sitten näihin ominaisuuksiin liittyvä liitin.

Robotin antureiden liittimet on kaikki nelipinnisellä liittimellä ja "5V, ->, <-, GND" merkinnöillä olevia. Liekö I2C väylä kyseessä?

Kaikki piirilevyjen konkat on ns. solid cappeja. Yhtään normaalia elkoa en löytäny, joka on siis positiivinen asia.

Robotin keulassa, tiiviin yläkuoren alla olevassa alakuoren kaukalossa leikkuukorkeuden säädön ja etupyörän välissä on iso tyhjä tila esim. lisäpainoa varten. On vielä kaks muoviuraa molemmin puolin, jos haluaa vaikka 3D tulostaa tai hitsata parin millin pellistä jonkun hifimmän painotelineen tuonne (joku sitä painonlisäystä kaipaili keulaan).

Kuva tuosta esim. lisäpainon asennuspaikasta:

20220726_214945.jpg


Android softa:

Tässä on bugeja jonkin verran. Jää joskus "ikilooppiin" jos yhteys robottiin jostain syystä katkeaa kesken asetusten muutoksen. Yleensä jää vilkuttamaan jotain "Configuration change succesfull" tmv. Tästä selviää sulkemalla ohjelma kokonaan ja avaamalla uudestaan. Käynyt muutaman kerran itsellenikin. Robotin tilapäivitykset päivittyy hitaasti. Tämä on vähän sellainen niin ja näin homma. Olis kiva jos ohjelma olis viimeseen asti hierottu, mutta ainakaan itse tuota ei ole tullu käytettyä kuin aniharvoin robotin aikataulutusta muutellessa, joten ei ole itseäni haitannut isommin.

Robotin lokitiedostoja en ole itse saanut ohjelmasta pihalle. Pitäis ilmeisesti kokeilla Sunseekerin ohjeilla, eli akkukotelon sisällä olevasta USB-paikasta onkia jotain logia ulos.

Edit: 14.05.2023. Nyt toimii android sovelluksen logitkin. Ovat tosin todella suppeat verrattuna USB:n kautta ladattuihin, joista näkee vaihe vaiheelta ihan kaiken mitä robotti tekee milläkin hetkellä.

Edit: 17.5.2023. @Hilppari löysi cdon.comista Brucken telakkaan, suojakorkkien tilalle asennettavan suojakatoksen.


Tässä myös meikäläisen piirtämä 3D-tulostettava osasetti alkuperäistyyliseen telakkaan asennettavaan suojakatokseen: Robot Mower Cover parts by JiiPeee

Summa summarum: Tästä vehkeestä sais aika huikeen Ardumower projektin. Tekniikan puolesta valmis paketti, sen kun heittäs vaan Ardumower roippeet sisään alkuperäsen emolevyn tilalle ja virittelis ultraäänitutkaa, GPS-paikannusta ym. tonne.

Robotti on vielä tosi modulaarisesti suunniteltu, eli helppo purkaa/kasata.

Yläkopan kuori lähtee ihan ylöspäin nykäisemällä irti, on neljän sellaisen kumipallonivelkupin kautta kiinni robotin muovitapeissa. Yläkuoren harmaa ruma kehys on vaan klipseillä kiinni, joten helppo esim.maalata. Itse maalasin tästä uudesta leikkurista tuon kuoren punaiseksi.

20220729_164223.jpg


20220729_133900.jpg
Moi, sitä suojakatos ei vissiin enää löydy CDON:sta? Oisko kellään tietoja mistä saisi, en löydä mistään...
 
Kuinka tuosta saa tuon reunojen ajon pois päältä? Appistä ottanut pois ne käytöstä, mutta silti lähtee ajamaan niitä. Nyt jo toisena päivänä peräkkäin katkaissut sen reunalangan.
 
Kuinka tuosta saa tuon reunojen ajon pois päältä? Appistä ottanut pois ne käytöstä, mutta silti lähtee ajamaan niitä. Nyt jo toisena päivänä peräkkäin katkaissut sen reunalangan.
Ilmeisesti leikkuu on tosiaan päällä, kun lanka mennyt poikki, ei siis pelkkä "langanmittausajo" päivän puuhien alkaessa?
Kysymys: jos lanka on tiiviisti maata myöten, ei ole löysällä, eikä robotin leikkuukorkeus ole ihan minimissä, miten se saa katkaistua langan?
Ja olet katsonut, että reunaleikkuun poisto on tosiaan tallentunut appin ohjelmasivulle?
 
Clas ohlsonilta ostin installation kitin missä tuli 200m lankaa ja kiilat ja muutama jatko mukana.
Hylkäisin jo kaiken lankaan liittyvän, en ole insinööri mutta maallikkona se on "vain lankaa" ja kaikki ne johtaa sähköä. Telakassa palaa vihreä valo, se puoli siis kunnossa.

Voisiko vika olla piirissä, joka kehittää korkeataajuisen signaalin lankaan? Esim. Stigan Autoclip käyttää 500Hz-60kHz.

Tai vaihtoehtoisesti robotin anturissa, joka kuulostelee sitä signaalia? Veikkaan jälkimmäistä, jos kokeilit eri telakallakin. Telakka ja robotti ei ilmeisesti ole paritettu keskenään, eli niitä voi sekoitella keskenään?
 
Hylkäisin jo kaiken lankaan liittyvän, en ole insinööri mutta maallikkona se on "vain lankaa" ja kaikki ne johtaa sähköä. Telakassa palaa vihreä valo, se puoli siis kunnossa.

Voisiko vika olla piirissä, joka kehittää korkeataajuisen signaalin lankaan? Esim. Stigan Autoclip käyttää 500Hz-60kHz.

Tai vaihtoehtoisesti robotin anturissa, joka kuulostelee sitä signaalia? Veikkaan jälkimmäistä, jos kokeilit eri telakallakin. Telakka ja robotti ei ilmeisesti ole paritettu keskenään, eli niitä voi sekoitella keskenään?
Ei mielestäni ole paritettu mitenkään. Kokeilin myös toisella robotillani, niin tapahtuu ihan sama temppu = E11
 
Ei mielestäni ole paritettu mitenkään. Kokeilin myös toisella robotillani, niin tapahtuu ihan sama temppu = E11
Summa summarum; robotti 1 ja telakka 1 olkoon rikkinäiset. Robotti 2 ja telakka 2 toimivat. R1 + T2 ei toimi, R2 + T1 ei toimi? Tällä logiikalla vikaa olisi molemmissa, sekä robotissa että telakassa?

Edit: paitsi jos se lanka on molemmissa tapauksissa sama eli R2+T2 on varakone ja eivät puuhastele omalla alueellaan, vaihdat vain telakan 'rikkinäiselle' alueelle.

Edit2: Stigan manuaalissa mainitaan langan minimimitaksi 50m. Tätä varmaan kannattaa noudattaa, jos testialuetta kaavailee virittävänsä. Muutoin vastus voi mennä liian pieneksi.
 
Viimeksi muokattu:
Mites voiko tuota hallita jollain applen sovelluksella vai onko se aina säädettävä itse koneesta käsin? :D
 
Oletko kokeillut eri virtalähteellä?
Hyvä huomio! Nyt on neljä erillistä tekijää, joissa vika voi olla: robotti, telakka, virtalähde ja lanka. Eli käytännössä 24 eri kombinaatiota, siitä vaan testailemaan

Keksiikö joku vielä viidennen?
 
Oletko kokeillut eri virtalähteellä?
Niin meinaatko ettå pistorasiaan ei tulisi kunnon virtaa.. täytyypä testata toiseen.

Kokeilen vähän toista roboa toisen alueen telakalla tänään. Ja virtalähteen vaihtamista. Sekä resistanssin mittausta.

Ilmoittelen kuinka käy
 
Onko jostain suoraan sopivia katoksia tuohon Bryckeen tarjolla?
En itse löytänyt mitään vartavasten tuolle. Askartelijalle tämän ketjun alusta löytyy CAD-mallit 3D-tulostukseen tukiraudoille. Varmaan joku tämmönenkin toimisi:
Screenshot_2023-08-23-18-23-21-60_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg


Itsellä kesken projekti kolon tekemisestä terassiin ja sinne sadesuojaa ja kivetys. Epäilyttää toimiiko rajalankojen kanssa kunnolla koska pakolta paluulanka jää robon ulottumattomiin. Terassilauta onneksi halpaa jos ei natsaa ja pitää paikata leikattu reikä.
 
Niin meinaatko ettå pistorasiaan ei tulisi kunnon virtaa.. täytyypä testata toiseen.

Kokeilen vähän toista roboa toisen alueen telakalla tänään. Ja virtalähteen vaihtamista. Sekä resistanssin mittausta.

Ilmoittelen kuinka käy
Tarkoitin sitä muuntajaa joka tulee pistorasiaan. Vai vaihtuiko se myös silloin kun kokeilit eri telakalla?
 
Tarkoitin sitä muuntajaa joka tulee pistorasiaan. Vai vaihtuiko se myös silloin kun kokeilit eri telakalla?
Telakan napoihin tuli n 24V jännite. Eli on ok. Kokeilin nyt kumpaakin telakkaa ja kumpaakin roboa tuolle alueelle, mutta sama homma. ..


Kokeilin lisäksi pienellä muutaman metrin uudella pätkällä tehdä mini alueen, niin johan rupesi toimimaan... Eli varmaan tuo 150m tuota clasun narua on liikaa kai sitten... Vinkkejä?
 
Outo homma, minulla on Clasun piuhaa 170 m eikä mitään ongelmia. Josko siinä piuhassasi on jokin osittain poikki oleva kohta, joka virheilee oikeassa käytössä signaalin kanssa? Worxin troubleshooting-oppaassa vastaava ongelman mahdollisuus on kuvattu: "If the LED is solid green, still Landroid indicates "wire missing", the loop is not interrupted but may be damaged and emit a signal too weak for Landroid to detect.".
 
Telakan napoihin tuli n 24V jännite. Eli on ok. Kokeilin nyt kumpaakin telakkaa ja kumpaakin roboa tuolle alueelle, mutta sama homma. ..


Kokeilin lisäksi pienellä muutaman metrin uudella pätkällä tehdä mini alueen, niin johan rupesi toimimaan... Eli varmaan tuo 150m tuota clasun narua on liikaa kai sitten... Vinkkejä?
Mikä se ohmimäärä oli pitkässä langassa? Jos kerran about 0,05ohmilla toimii, niin ihme juttu
 
Jos hinnalla ei ole väliä niin tuolta edellisen kuvankaappausen lähettäjän sivustolta näyttäis saavan posteineen 102€. Virtalähde NT3.0-RC -20Li XXL900, Scheppach - Mutta lienee tuo aika hölmöä ostaa 169€ leikkuriin 102€ laturi.

Toimii myös tällä "tyhmällä" 9.90€ laturilla. Tamforce+ pikalaturi 18V akuille | Puuilo Lataa n. 2A RM500:sta
Mutta ei toimi jos laittaa UPS:ksi akun ja siitä sitten jännitteen telakalle. Jännite putoaa alle 20V ja tulee E11 eli rajalangan jännite putoaa liian alas. Muistaakseni alle 12V. Tämä siis mitattuna niin että toinen rajalangan piuha irti telakasta ja mittari väliin.
 
Minun mittaukset:
lanka irti ja liittimistä mitattuna n. 16VDC tai 3VAC.
Lanka paikallaan 0,14VDC tai 1,1VAC.

Samat lukemat oli robotti telakassa tai leikkaamassa.
 
3,2 mittasin äsken pitkästä langasta. Onko ok?
Varmaan se on, rapiat neljä ollut muutamalla mitanneella. Kunhan ei ole 100 tai jotain muuta moninkertaista. Pitäisikö se ihan testata, laittaa potikka sarjaan ja katsoa mitä alkaa tapahtumaan...

Minulla on 130m lankaa ja vastus taisi olla 4,3ohm. Tekee about 0,03ohm/metri. Siitä voi kertolaskulla laskea millä haminoilla pitäisi olla, max 300m langalla tekis 9ohm.
 
Mulla nämä
Lanka irti acv 6,6
Dcv 11,6

Lanka kiinni
Acv 0,335V
Dcv 0,140V
Tietääkö joku mitä taajuutta ja minkämuotoista aaltoa Brucken telakka rajalankaan lähettää ?
Käsittääkseni robot yleensä käyttävät suuruusluokkaa 100kHz.
Se alkaa olla sitä luokkaa etteivät pelkät ohmit kerro koko totuutta. Ja että halvahkoilla yleismittareilla mitatuilla ACV arvoilla ei välttämättä tee yhtään mitään, ainakaan vertailussa toisella mittarilla mitattuun.

Itse ongelmaan: eihän ole tullut kierrettyä saareketta väärään suuntaan ? Se sekoittaa signaalin hyvällä alueella.
 
Onko kukaan katsonut että minkä korkuisen esteen yli tuo ei enää mene? :D
Vastaan etten vastaa. Törmäävän "korin" alareuna edessä on suuruusluokkaa 4cm maasta täysin tasaisella pinnalla. Maaston ja esteen muodosta sitten riippuu minkäkorkuisen esteen päälle se voi pyrkiä...
 
Tietääkö joku mitä taajuutta ja minkämuotoista aaltoa Brucken telakka rajalankaan lähettää ?
Käsittääkseni robot yleensä käyttävät suuruusluokkaa 100kHz.
Se alkaa olla sitä luokkaa etteivät pelkät ohmit kerro koko totuutta. Ja että halvahkoilla yleismittareilla mitatuilla ACV arvoilla ei välttämättä tee yhtään mitään, ainakaan vertailussa toisella mittarilla mitattuun.

Itse ongelmaan: eihän ole tullut kierrettyä saareketta väärään suuntaan ? Se sekoittaa signaalin hyvällä alueella.
Saarekkeita ei ole, pelkkää ulkokehää vain piha kierrettynä
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 760
Viestejä
4 546 091
Jäsenet
74 843
Uusin jäsen
Demonvr4

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom