Blade Runner 2049 (2017)

Se on ihan karmea. Kirjana vain kannattaa tsekata.
Joo se on:

The review aggregator website Rotten Tomatoes, which categorizes reviews as positive or negative, surveyed 311 critics and determined that 92% of the reviews were positive with a rating average of 7.8/10, and the consensus "Smart, thrilling, and surprisingly funny, The Martian offers a faithful adaptation of the bestselling book that brings out the best in leading man Matt Damon and director Ridley Scott."[115] Metacritic also surveyed 46 critics and assessed 40 reviews as positive and six as mixed, assigning an aggregate score of 80 out of 100, indicating "generally favorable reviews".[116] CinemaScore polled sample audiences, who gave the film an average grade of "A" on an A+ to F scale.
 
Sinänsä tyylikkäämpi traileri (hitaampi), mutta tämän jälkeen ei kyllä juonesta jää kauheasti enää avoimeksi.

 
Sinänsä tyylikkäämpi traileri (hitaampi), mutta tämän jälkeen ei kyllä juonesta jää kauheasti enää avoimeksi.



Aina menee fiilikset, kun siellä on ihan vieressä joku hylätty autiomaa tai suuri aukea alue. Kunnon scifissä asustusta on silmänkantamattomiin ja jämäasukkaat asuu saasteiden keskellä alimmassa kerroksessa. Lentävät autot on sitä varten, ettei niitä tarvitse nähdä, kun voi lentää korkeuksissa.
 
Paria jotain alkutraileria lukuunottamatta itse olen jättänyt kaiken katsomatta. Tuntuu jotenkin kohtuuspoilaavilta nuo kaikki trailerit, vaikka visuaalinen ilme toki tämänkaltaisessa leffassa kiinnostaa aina. Ensi-ilta ei voi tulla tarpeeksi nopeasti.
 
Tänään täytyy katsastaa Blade Runner - Final Cut ja vähän fiilistellä ennen tätä uutukaista. Hetki jo vierähtänytkin kun viimeksi tämän nähnyt.

Itselläni on suuret odotukset 2049:stä, ja tuskin tulee pettämään :cigar2:
 
Ohjaaja Denis Villeneuve: "Blade Runner 2049 -elokuvasta on tulossa vain yksi versio" | Muropaketti.com

Luvassa ei ole lukemattomia eri versioita kuten alkuperäisestä elokuvasta.

Ohjaaja Denis Villeneuve kertoi Coming Soon -sivustolle, että ensi viikon perjantaina 6. lokakuuta ensi-iltansa saavasta Blade Runner 2049 -elokuvasta on olemassa vain yksi definitiivinen versio, eikä hänellä ole mitään mielenkiintoa leikata siitä erilaisia versioita, kuten Ridley Scott teki alkuperäisen elokuvansa kanssa. Scottilla oli tietysti syynsä julkaista vuonna 1992 ohjaajan versio, sillä vuonna 1982 ensi-iltansa saaneessa niin sanotussa teatteriversiossa oli rahamiesten vaatimuksesta mukana onnellinen loppu ja Harrison Fordin kertojaääni. Blade Runnerista on julkaistu vuosien varrella viisi eri versiota.

Jatko-osan ohjaaja Villeneuve on ilmeisesti saanut melko vapaat kädet leikata leffasta juuri sellaisen kuin haluaa, sillä hänen vastauksensa kysymykseen useammasta versiosta on yksiselitteinen:

– Ei, ei, en usko moiseen. Kun leikkaan jotain pois, niin se kohtaus tai pätkä on sen jälkeen kuollut kuin irti sahattu puunoksa. En koskaan julkaise pidennettyjä versioita elokuvistani. Jos jotain on napattu pois, niin sille on syynsä. Joko materiaali ei ollut tarpeeksi hyvää tai se ei vain mielestäni sopinut mukaan. Vihaan moisia pidennettyjä versioita, jopa Apocalypse Now Redux oli mielestäni huono idea. Vain Pahan kosketus (Orson Wellesin vuoden 1958 film noir -klassikko) ansaitsee kaikki olemassaolevat versiot, Villeneuve sanoo.

Vice julkaisi pari päivää sitten kaksi kiinnostavaa minidokkaria, jotka käsittelevät sekä alkuperäistä elokuvaa että jatko-osaa. Pätkät ovat taatusti tuttua Vice-tasoa, mutta Muropaketin toimitus ainakin jättää nämä välistä ja tsekkaa ne vasta kun uusi elokuva on nähty.

Virallinen synopsis paljastaa Blade Runner 2049:n huolella suojellusta tarinasta onneksi vain tämän verran:

”Kolmekymmentä vuotta ensimmäisen elokuvan tapahtumien jälkeen LAPD poliisi K (Ryan Gosling) saa selville kauan hautautuneena olleen salaisuuden, joka saattaa syöstä viimeisetkin yhteiskunnan rippeet kaaokseen. K:n löytö johdattaa hänet etsimään Rick Deckhardia (Harrison Ford), entistä LAPD:n blade runneria, joka on ollut kateissa viimeiset 30 vuotta.”
 
Scottilla oli tietysti syynsä julkaista vuonna 1992 ohjaajan versio, sillä vuonna 1982 ensi-iltansa saaneessa niin sanotussa teatteriversiossa oli rahamiesten vaatimuksesta mukana onnellinen loppu ja Harrison Fordin kertojaääni. Blade Runnerista on julkaistu vuosien varrella viisi eri versiota.
No tuo 1992 "ohjaajan" versio ei varsinaisesti ollut ohjaajan versio. Osin rahastusta, mutta niinhän sitä sanotaan, että kaikista versioista ainoastaan Final Cutissa Scottilla oli täysi kontrolli.

Vice julkaisi pari päivää sitten kaksi kiinnostavaa minidokkaria, jotka käsittelevät sekä alkuperäistä elokuvaa että jatko-osaa. Pätkät ovat taatusti tuttua Vice-tasoa, mutta Muropaketin toimitus ainakin jättää nämä välistä ja tsekkaa ne vasta kun uusi elokuva on nähty.
Ilmeisesti kyseessä nämä. En ole katsonut ja taidan samoin jättää katsomatta.



 
Ei tainut olla pekkaa pahempi tämä:
Blade Runner 2049 on nähty maailmalla - näin siitä sanotaan

Odotetun Blade Runner 2049 -elokuvan ensireaktioita on alkanut ilmestyä netin syövereihin. Onnistuiko Denis Villeneuvetekemään hyvän jatko-osan yhdelle hienoimmista scifi-elokuvista?


Vastaus saattaa hyvinkin olla kyllä. IndieWiren mukaan jatko-osaa on kehuttu useamman kriitikon taholta jopa mestariteokseksi.

Simon Thompson kehui Blade Runner 2049:n hahmojen syvyyttä. Tunnelman hän sanoi olevan uskollinen alkuperäiselle, mutta täydellinen elokuva ei hänen mielestään ollut.


Erik Davis tuumi, että elokuva on mestariteos. ”Visuaalisesti tajunnanräjäyttävä. Absoluuttisen fantastinen.”

Steven Weintraub sanoi rakastavansa jatko-osaa. Hän myös ylisti Denis Villeneuvea sekä kuvaaja Roger Deakinsia.

Jenna Busch sanoi elokuvan olleen yksi tajunnanräjäyttävimpiä, joita hän on nähnyt. ”Denis Villeneuvella on käsissään mestariteos.”

Alla twiittejä.



 
Hyvää enteilee, ja luotan, että Villeneuve toimittaa tällä(kin) kertaa, mutta tuoreessa muistissa esim. Alien Covenantin positiiviset ensireaktiot, joten katsellaan.
 
Arvostelu: Denis Villeneuven Blade Runner 2049 on viiden tähden arvoinen mestariteos | Muropaketti.com

Blade Runner 2049 jakaa hyvin todennäköisesti ensimmäisen osan tyyliin mielipiteet kahtia. Jotkut ylistävät elokuvan maasta taivaisiin ja toisten mielestä se on tylsä ja liian hidastempoinen. Täysin surkeaksi sitä tuskin kukaan haukkuu, kuten alkuperäiselle kävi sen saatua teatteriensi-iltansa vuonna 1982. Scifin ja varsinkin cyperpunkin klassikoksi Blade Runner nousi vasta vuosien vieriessä ja sen järisyttävää vaikutusta genreen on turha kiistää. Jatko-osasta ei ole mikään pakko pitää, mutta sen lavastus, erikoistehosteet, leikkaus, kuvaus, musiikki, äänisuunnittelu, käsikirjoitus, näyttelijät ja erityisesti ohjaus ovat kaikki ensiluokkaisia, ja joka väittää muuta on kuuro, sokea tai molempia.

Denis Villeneuven teos on yksi niitä harvoja jatko-osia, joka on vähintään yhtä hyvä, ellei jopa parempi kuin ensimmäinen elokuva. Juonesta ei tässä tekstissä paljasteta yhtikäs mitään. Se olisi ollut itsestään selvää, vaikkei ennen pressinäytöksen alkua olisi näytetty ohjaajan pyyntöä olla spoilaamatta leffan tapahtumia. Todetaan siis vain, että myös jatko-osa on sekoitus hidastempoista dekkaria, film noiria ja fiksua scifiä.

Blade Runner 2049 pohtii täsmälleen samoja teemoja kuin ensimmäinen – vapautta, ihmisyyttä ja vapaata tahtoa, mutta panokset ovat suuremmat, sillä tunteettoman oloisen K:n, eli Ryan Goslingin esittämän Blade Runnerin tehtävän lopputulema vaikuttaa koko ihmiskunnan ja keinotekoisten ihmisten tulevaisuuteen radikaalisti. K:n tutkimukset johdattavat hänet Harrison Fordin esittämän Deckardin, eli ensimmäisestä elokuvasta tutun entisen Blade Runnerin luo. Ford loistaa roolissaan, eikä tyydy vain toistamaan jo kertaalleen tekemäänsä, sillä 30 vuoden aikana kuka tahansa muuttuu. Aiemmin Deckard oli K:n tyylinen kylmänviileä hahmo, mutta nykyversio on jotain aivan muuta, tunteensa avoimesti näyttävä vanha mies, jonka käytös tasapainottaa tunnelmaa ja luo mukavan kontrastin kahden päähenkilön välille. Gosling kantaa elokuvaa harteillaan suurimman osan sen kestosta, mutta myös Fordin kemia hänen kanssaan on käsinkosketeltavan aitoa.

Käsikirjoittajat Hampton Fancher ja Michael Green näyttävät yhdessä Villeneuven kanssa kuinka jatko-osa tehdään ilman turhaa nostalgiaa tai katsojan manipuloimista mukavien muistojen avulla, joista pahin esimerkki viime vuosilta on Star Wars: The Force Awakens, jota itsekin erehdyin aluksi pitämään hyvänä elokuvana, kunnes tajusin sen tarjoavan vain tuttuja tunteita ja tapahtumia, mennen siitä mistä aita on matalin. Uusi Blade Runner on kunnianhimoinen taideteos, joka jatkaa suoraan tuttujen aiheiden parissa, tuoden niihin kuitenkin uusia näkökulmia ja mielipiteitä. Elokuva ei ole hankala, mutta se ei myöskään tarjoa valmiita vastauksia filosofiseen pohdintaansa, vaan haastaa ja antaa katsojan tehdä omat johtopäätöksensä, juuri kuten hyvän taiteen kuuluukin.

Leffan jokainen osa-alue ansaitsee kehut, mutta mainitaan erikseen nyt ainakin erikoistehosteet, jotka edustavat suurilta osin vanhaa koulukuntaa. Mukana on taatusti vaikka kuinka paljon tietokonetehosteita, mutta Villeneuve ei välitä green screenistä, joten leffa on kuvattu oikeissa lavasteissa, eikä CGI-pikselimössä ole mukana lainkaan. Jo Sicariossa ja Prisonerissa ohjaajan kanssa yhteistyötä tehnyt kuvaaja Roger Deakins ansaitsisi vihdoinkin Oscarinsa, sillä hän on ollut ehdolla aiemmin jo 13 kertaa. Deakinsin kuvat ovat uskomattoman kauniita, teknisesti täydelllisiä ja täynnä tunnetta, mutta täysin vailla turhaa kikkailua.

Äänisuunnittelu yhdessä Vangeliksen alkuperäiselle soundtrackille kunniaa tekevien uusien sävellysten kera toimii niin hienosti, että kaikki osa-alueet yhdistettynä tekevät elokuvasta kunnon kokemuksen, taideteoksen joka imaisee sisäänsä ja jota ei vain yksinkertaisesti pysty katsomaan passiivisena tai toisella silmällä, sillä se vaatii katsojalta kaiken huomion.

Blade Runner 2049 on nähtävä ainakin ensimmäisellä katsomiskerralla isolta kankaalta kunnon äänentoistolla, sillä tämä jos mikä on tarkoitettu teatterissa katsottavaksi. Itse aion mennä tsekkaamaan teoksen saman tien uudelleen, keskittyen toisella kerralla vain visuaaleihin ja tekniseen puoleen. Elokuva paljastaa aivan taatusti itsestään jotain uutta useammalla katsomiskerralla.

Vaikka Blade Runnerista yrittäisi väkisin keksiä jotain negatiivista sanottavaa, niin se ei tällä kertaa tunnu onnistuvan, sillä edes vajaan kolmen tunnin kestossa ei ole minuuttiakaan liikaa. Tämä teksti muodostui nyt näköjään pelkkiä kehuja sisältäväksi ylistykseksi, mutta minkäs teet, jos näkemäsi on virheetöntä elokuvaa ohjaajalta, joka ei ole vielä tehnyt ainuttakaan huonoa tai edes keskinkertaista teosta.

Blade Runner 2049 – elokuvan arvostelu

Moderni mestariteos, joka jää elokuvahistoriaan scifi-klassikkona.

Blade Runner 2049 on vahva kokemus. Se on syvä, filosofinen, kaunis ja käsityskyvyn rajamailla operoiva neo-noir-elokuva. 2049 saattaa olla jopa lähestulkoon uskonnollinen kokemus. Kun näin voimakkaasti vaikuttava elokuva kohtaa audiovisuaalisen täydellisyyden, tulee siitä ilmiö. Klassikko.


Mikä tekee Pinokkiosta oikean pojan? Mikä tekee replikantista ihmisen? Onko transhumanismi eli teknologian kautta saavutettava yli-ihmisyys ihmiskunnan pelastava aatesuuntaus? Kenellä on valta leikkiä jumalaa? Kuka määrittelee ihmisyyden? Ovatko rakkaus ja ”sielu” ihmisyyden ja inhimillisyyden perimmäiset kriteerit, ja jos ovat, kuinka ne määritellään? Kenen käsissä on ihmiskunnan evoluutio? Onko ihmisellä moraalinen oikeus surmata tunteva ja tiedostava luomuksensa?

Tätä kulttikirjailija Philip K. Dick kysyi Palkkionmetsästäjä-kirjassaan (Do Androids Dream of Electric Sheep?) vuonna 1968. Samaa kysyi Ridley Scott Dickin kirjaan pohjautuvassa vuoden 1982 scifi-klassikossa Blade Runner. Denis Villeneuve antaa nyt, herran vuonna 2017, näihin kysymyksiin omat vastauksensa.


Los Angelesin poliisilaitoksen blade runner K (Ryan Gosling) metsästää replikantteja – tai ihoja, joiksi androideja vuonna 2049 pilkallisesti kutsutaan. Tyrell-yhtymän jäänteitä johtaa jumaluuskompleksista kärsivä Niander Wallace (Jared Leto), joka kutsuu luomuksiaan hyviksi ja pahoiksi enkeleiksi.

K törmää rutiinitehtävällään vuosikymmeniä piilossa säilyneeseen salaisuuteen. K:n löytö uhkaa ”hajottaa koko maailman”, kuten blade runnereiden pomo Madame (Robin Wright) salaisuutta kutsuu. K kietoutuu yhä syvemmälle salaisuuksien verkkoon, jotka muokkaavat myös hänen käsitystään elämästä.

Vuoden 2049 Yhdysvallat on synkeä, vihamielinen ja ihmeellinen paikka. Alkuperäisestä Blade Runnerista ovat jäljellä neonvalot, loppumaton sade sekä likainen ja kylmä ympäristö. Olisi ehkä väärin kutsua Villeneuven visiota dystopiaksi, koska niin paljon sen maailma muistuttaa jo omaamme. Ehkä olisikin parempi kutsua 2049:ää varoitukseksi.

Tarina tarjoaa suuria ja pieniä yllätyksiä sekä muistoja ensimmäisestä elokuvasta, ja uusia, päivitettyjä oivalluksia transhumanismista ja eksistentialismista. Onpa elokuvassa myös eräs mielenkiintoinen juonellinen twisti. Hahmojen nimet kuten Joi (Ana De Armas) ja Luv (Sylvia Hoeks) tarjoavat oman allegorisen kerroksensa elokuvan metatasoihin, joista ei kuitenkaan hirveästi kannata kertoa, sillä mitä vähemmän elokuvasta tietää, sitä voimakkaampi kokemus on.

Elokuva toimii siis erinomaisena peilinä nykypäivään. Voiko tekoälyn kanssa luoda rakkaussuhteen? Miksi maailmassa on lapsityövoimaa ja lasten hyväksikäyttöä? Miksi valkoista orjakauppaa esiintyy edelleen? Myös ilmastonmuutospeloistamme on tullut todellisuutta tulevaisuuden Yhdysvalloissa. Villeneuven kritiikki on perusteltua.

Blade Runner 2049 on jylhän komea mestariteos. Roger Deakinsinkuvausjälki on ilmiömäistä ja Hampton Fancherin ja Michael Greenin kerronta seesteistä. Villeneuve on luonut unenomaisen scifi-maailman, josta kaiken purnauksenkin jälkeen löytyy myös toivoa. Alkuperäinen Blade Runner tuntuu 2049:n jälkeen jopa pinnalliselta elokuvalta, vaikka sitä pidetään hyvinkin filosofisena teoksena.


Gosling loistaa pääroolissaan. Vaikka K on surumielinen ja vähäpuheinen hahmo, Gosling pystyy pelkillä kasvoneleillään luomaan K:lle samaistuttavan identiteetin. Meidän oma Krista Kososemmekinpääsee ääneen, vieläpä suomeksi! Naishahmoista viehättävä Joi ja pelottava Luv vievät show’n toistensa peilikuvina.

Elokuvasta on hyvin vaikea löytää mitään kritisoitavaa. Joillekin saattaa leffan miltei kolmetuntinen pituus olla hieman liikaa, vaikka ruudun ihmeitä tuijotellessa mittaa ei edes huomaa.
 
Onko ensimmäinen Blade Runner katsottavissa jossain suoratoistopalvelussa? Tulee varmaan 2049 käytyä kattomassa elokuvissa niin pitäisi virkistää muistia ensimmäisella elokuvalla. Joskus ~10 vuotta sitten tuli katsottua ja ainakin silloin nuoremmalla iällä leffa ei tainut itseäni vakuuttaa mitentään erikoisesti.

Mikä versio elokuvasta kannattaisi katsoa? "Alkuperäinen", Final Cut vai Directors Cut?
 
Onko ensimmäinen Blade Runner katsottavissa jossain suoratoistopalvelussa? Tulee varmaan 2049 käytyä kattomassa elokuvissa niin pitäisi virkistää muistia ensimmäisella elokuvalla. Joskus ~10 vuotta sitten tuli katsottua ja ainakin silloin nuoremmalla iällä leffa ei tainut itseäni vakuuttaa mitentään erikoisesti.

Mikä versio elokuvasta kannattaisi katsoa? "Alkuperäinen", Final Cut vai Directors Cut?

Viaplayssa näytti olevan vuokrattavissa. Missään ei taida olla perus kk-hintaan tarjolla.

Itse katsoin eilen Final Cutin. Directors Cutin katsomisesta on sen verran aikaa, etten huomannut mitään selviä eroja. Alkuperäinen teatteriversio Fordin kertojanäänellä taitaa olla vain tosi masokistifaneille. Final Cut taitaa olla nykyään se, minkä saa melkeinpä joka paikasta. En tiedä saako alkuperäistä teatteriversiota mistään laillisesti, jos ei onnistu löytämään Ultimate Collectionia jostain.
 
Tänään käyty katsomassa. Omasta mielestä tasapainoinen ja odotuksen arvoinen jatko-osa alkuperäiselle.
 
Eilen kävin katsomassa. Aivan käsittämätön elokuva. Hyvällä tavalla. Visuaalisesti aivan omaa luokkaansa. Herätti koko ajan ajatuksia ja heitti vain koko ajan uutta teknologiaa päin kasvoja. Pidin siitä, että melkein mitään ei selitetty nopeasti suoraan, vaan tarinan annettiin avautua verkkaisesti.

Ymmärrän, että joistakin tämä voi olla liiankin verkkainen, mutta muhun tämä iski aivan täysillä. Leffa olisi voinut musta olla vielä pidempikin.

Eikun vain Villeneuven Dyyniä odottamaan. Tosin jos siitä tehtäisiin näin viipyilevä, niin leffan pituus olisi jotain aivan järjetöntä.
 
Harmi kun pyörii pienessä salissa tuo 2D-versio Sellossa. Olisi saaneet 3D- ja 2D-versiot vaihtaa paikkoja. 3D-pasketta kun ei jaksa käydä katsomassa. :wtf: Vaan ehkäpä tuo tunnelma välittyy pienemmältäkin kankaalta. Pakkohan se kai kuitenkin on jossain välissä käydä katsomassa.
 
Allekirjoitan Episodin ja muron arviot.
Kirkkaasti vuosikymmenen paras scifileffa ja jää varmasti historiaan klassikkona.
Nykyajan ADHD leffatarjonnassa rauhallinen kerrontaa arvostaa vielä enemmän.
 
Odotukset oli itsellä ehkä piirun verran liian korkealla, koska ei tämä kyllä säväyttänyt. Alkuperäisen Blade Runnerin synkkä tunnelma syntsaraitoineen loisti poissaolollaan. Visuaalisesti hieno, mutta itse tarina jäi aika köykäiseksi, vaikka siinä muutama ihan hauska twisti olikin. Plussaa siitä, että vähät action-kohtaukset oli hyvällä maulla tehtyjä, eikä homma mennyt Marvelmaiseksi järjettömäksi/aivottomaksi erikoisefekteillä mässäilyksi. 0-10 arvosteluasteikolla antaisin 7-.

Olisi ehkä pitänyt jättää alkuperäisen Blade Runnerin Final Cut katsomatta edellisenä päivänä. Liian kova vertailukohta. :D
 
Viimeksi muokattu:
Eilen kävin katsomassa ja tykkäsin kyllä kovasti. Audiovisuaalisesti mahtava pätkä. Tarina ei ollut kovin kummoinen, vaikka toki käsitteli isoja teemoja. Tuosta hitaammasta tahdista tykkäsin, vaikka muutama kohtaus ehkä laahasi vähän liikaakin. Ei tarvi joka scifi-leffassa suurkaupunkia pistää päreiksi.

Pari juttua jotka vähän häiritsi:
-vähän turhan iso yhteensattuma, että K päätyy tutkimaan juttua, johon liittyy itse niin vahvasti
-Joi oli jotenkin irrallinen osuus leffaa, olisi voinut jättää poiskin tarinan kärsimättä
 
Jou. Sellaista perinteistä Japsi anime fiilistelyä. Viipyilevää ja sitä rataa. Itselle kyllä uppoaa!

Ohessa kaikki lyhäri yhdessä nipussa.

 
Hyvä leffa oli ja eikä valittamista. Kun tämä julkaistaan, niin pitää katsoa toiseen kertaan. Nyt maaliskuussa tuli katsottua alkuperäinen Final Cuttina ja siitä nyt muistaakin suurimman osan.
Itse uusimman painoksen musat ja fiilis oli kyllä hyvin onnistunut. Tarinan takia pitäisi katsoa uudelleen, jos auttaisi hiukan täyttämään aukkoja miten tähän lopputulokseen päätyi. Tuntui, että jotain tuli missattua kun lopun juoni alkoi selviämään.
 
Tuli käytyä katsomassa. Elokuvana ja elokuvakokemuksena paras leffa kenties vuosiin. Kokemuksena sen suhteen että leffa pyöri isossa salissa 2D:nä ja kapasiteetista oli käytetty jotain 10%. Kerrankin sai katsoa ilman ainuttakaan häiriötekijää :) Tämä olisi ollut varmasti kaameaa kuraa 3D versiona, migreeni meinaa iskeä jo ajatuksenakin pitää niitä ankeita laseja about kolme tuntia...

Itse leffassa oli tunnelma, visuaalisuus, musat ja itse tarinakin kohdallaan. Heti teki mieli katsoa ensimmäinen osa uudestaan :) Joku saattaa valittaa hitaasta temposta mutta itselle tämä oli todella virkistävää. Olen kurkkuani myöten täynnä ADHD leikkauksilla ryyditettyjä leffoja, joissa kuvakulma muuttuu 0,1s välein ja "käsivaratärinää" pidetään hienonakin tehostekeinona. Tässä oli aikaa vähän tiirailla maisemiakin.

Ykkösosaa on vaikea päihittää tarinan suhteen, harvemmin jatko-osat hirveästi uutta tuovat pöydälle. Silti paras scifi leffa aikoihin.
 
Pari juttua jotka vähän häiritsi:
-vähän turhan iso yhteensattuma, että K päätyy tutkimaan juttua, johon liittyy itse niin vahvasti
-Joi oli jotenkin irrallinen osuus leffaa, olisi voinut jättää poiskin tarinan kärsimättä

Joi oli minusta erinomainen hahmo, johon liittyi mielenkiitoisia ajattelunaiheita:
- Oliko silla oikeasti tietoisuus vai oliko kaytos ohjelmoitua
- Jatkoi ihmisten oikeudet vs. replikanttien oikeudet kysymysta tekoalyihin, joilta puuttuu kokonaan fyysinen olemus. Joi oli kaytannossa vankina karussa kampassa.
 
Itse tuli juuri käytyä katsomassa 3D:nä tuo pätkä ja pakko sanoa, että oli kyllä melkoisen kova tekele. Jotkut kohtaukset visuaalisesti 3D:nä päräyttäviä. Oli muutenkin sen verran kovan luokan leffa, että harkitsen vakavissani mennä katsomaan sen toisen kerran.

Deckard jäi pohdituttamaan taas jälleen, että onko hän sitten lopulta replikantti vai ei. Varsinkin hänen keskustelunsa Wallancen kanssa oli mielenkiintoinen, missä hän implikoi, että Deckard voisi olla replikantti, mutta tämäkin jätettiin melkoisen avoimeksi lopulta.
 
Viimeksi muokattu:
Käytiin perjantaina katsomassa ja allekirjoitan aikaisemmat kommentit. Audiovisuaalisen todella päräyttävä elokava.
 
10/10 elokuva. Parin päivän katsomisen jälkeenkin leffa pyörii vielä mielessä. Pidin todella paljon, haluaisin nähdä pian uudestaan.. harkitsen erittäin vakavasti uudelleenkatsomista teatterissa.

Elokuvan 3D-versiossa panostukset pieniin yksityiskohtiin ja tilan tunnun luomiseen toimivat omaan silmään todella hyvin (katsoin elokuvan Helsingin Scapessa). Mikäli kolmedeetä ei inhoa suunnattomasti, paras vaihtoehto katsoa BR2049 on mahdollisimman isolta skriiniltä 3D-versiona.
 
Viiden tähden floppi – kriitikoiden rakastama jättileffa ei pärjännyt odotetusti

Ridley Scottin scifiklassikon jatko-osa Blade Runner 2049 ei pärjännyt kovin hyvin lippuluukuilla menneenä viikonloppuna, vaikka olikin kaikkialla ykkösenä. Eipä tosin pärjännyt ensimmäinenkään osa, jos totta puhutaan.


Warner Bros. ja Sony ennustivat 45-50 miljoonaan dollarin avausta USA:ssa, mutta leffa tienasi vain 31,5 miljoonaa. Selityksiäkin on jo kuultu. Liian pitkä kesto, jatko-osa, joka tapahtui kolmisenkymmentä vuotta liian myöhään, miesvoittoinen yleisö, siitäkin huolimatta, että pääosassa on Ryan Gosling, jne.

Onneksi elokuva pärjäsi muualla maailmalla hiukan paremmin ja nappasi 50 miljoonaa meiltä ja muualta. Yhteensä 2049 on nyt tienannut 81,5 miljoonaa dollaria. Vielä on matkaa päästä edes omilleen.


On jännä nähdä, millaiset jalat elokuvalla on. Usein tällaiset tapaukset ovat erittäin etuvetoisia ja romahdus on sen mukainen.

Onkin hieman surullista nähdä, että älykäs ja filosofinen scifi-elokuva ei katsojia miellytä, vaan ihmiset haluavat mieluummin odottaa sitä seuraavaa cgi-toimintapläjäystä.
Ihmisethän ne lompakollaan äänestää.
 

Tämähän on samanlainen tilanne kuin alkuperäisen kanssa, joka pärjäsi muualla maailmassa paremmin kuin Yhdysvalloissa. Siellä ne haluavat vain nähdä viittasankari pelastaa Amerikan osa 326. Blade Runner liian hidastempoinen ja pitkä amerikkalaiselle yleisölle. Mielestäni 80 miljoonaa dollaria on jo ihan hyvä saldo kolmelta ensimmäiseltä päivältä, joten eiköhän se vielä ihan hyvin menesty.
 
Onkin hieman surullista nähdä, että älykäs ja filosofinen scifi-elokuva ei katsojia miellytä, vaan ihmiset haluavat mieluummin odottaa sitä seuraavaa cgi-toimintapläjäystä.

Kävin katsomassa elokuvan lauantaina, ja noin puolessa välissä muutamaa riviä ylempää kuului "v..tu miten tylsä leffa". :btooth:

Omasta mielestä elokuva oli todella vahvasti ajatuksia herättävä jo elokuvan aikana, ja haastoi ajattelemaan maailmaa enemmän kuin mikään elokuva aiemmin. Elokuvan tempo oli juuri loistava ajattelun mahdollistaen. Tuo taidepläjäys on pyörinyt mielessä siitä asti, ja pitää ottaa tuo alkuperäinenkin uusintakäsittelyyn mahd. pikaisesti.
Todella vahva 5/5 :)
 
Nykyään on tosiaan ongelma siinä, että elokuvia tehdään liian kalliisti - ei voi ottaa riskejä ja kokeilla. Halvalla tehtyjä elokuvia taas ei lähdetä katsomaan. Tässä vanha juttu aiheesta: The 6 Graphs You Need to See to Understand the Economics of Awful Blockbuster Movies.

Elokuva oli mielestäni hyvä, mutta missään vaiheessa se ei tuntunut kovinkaan jännittävältä - asiat vain rullasivat eteenpäin.
Mielestäni juoni lässähti siinä kohtaa, kun pääosan esittäjä jo leffan (?) alkupuolella (?) "luuli" olevansa puuhevospoika. Tähän tilanteeseen päädyttiin liian helposti, joten käänteitä osasi odottaa.

Tässähän on nyt vähän kuin käänteinen Star Wars -juoni, mutta esikuvassa ;) draaman kaari on parempi.
 
Olipas kyllä äärimmäisen tyylikäs elokuva niin kerronnaltaan kuin visuaalisesti muutenkin. Ei tälläisiä nykyisin enää tehdä juuri, valitettavasti. Ihan hirveästi en keksi, mitä muuttaisin joten arvosanaksi helppo antaa 9,5/10.
 
Mielestäni juoni lässähti siinä kohtaa, kun pääosan esittäjä jo leffan (?) alkupuolella (?) "luuli" olevansa puuhevospoika. Tähän tilanteeseen päädyttiin liian helposti, joten käänteitä osasi odottaa.

Lahinna tuo puuhevosmuiston sattuminen juuri casea tutkivan K:n muistoihin avaa mahdollisuudelle juoni-idealle, jossa replikanteille on kaytossa rajallinen maara muistoja, joten usealla replikantilla on sama puuhevoshistoria.
 
Leffaa näkemättä ja ketjua seuranneena tulee älytön halu pelata vanhaa blade runneria (peli) uudestaan monen vuoden tauon jälkeen.
 
Hieno ja visuaalinen elokuva, oli viihdyttävää välillä katsoa leffaa joka ei ollut täynnä maanista menoa alusta loppuun. Musiikki loi hienosti tuttua lohdutonta ja kaoottista tunnelmaa. Hyvät näyttelijät ja sopivasti toimintaa. Ei tämä kuitenkaan täydellinen ollut sillä

kivat ja tottelevat replikantit eivät oikein säväyttäneet. Replikanttien kuuluu olla pelottavia ihmisen vastustajia. Ekassa jaksossa replikanttien uhka oli käsinkosketeltava, tässä ei.
 
Hieno elokuva, vuoden kärkeä ja tosiaan varmaankin paras scifi-leffa aikoihin mitä olen nähnyt (2000-luvulla). Katsoin 2D 4K -version tottakai. Juoni oli mielestäni oikein mainio, vaikka hieman pystyi arvaamaan miten asiat etenee. Viipyilevä ja karuudessaan kaunis. Suuren luokan näyttelijätkin toimivat erinomaisesti. Kokonaisuus toimi mielestäni niin hyvin, että pienen klassikon ainesta luvassa. Tätä korostaa sekin, jos avajaisviikonloppu ei kerta ollut niin jymymenestys. Ei kai ne parhaat elokuvat koskaan olekaan sen kaikkein suurimman yleisön mieleen?

Elokuvassa on joitain asioita, jotka vaikuttivat epäloogisilta ensin, mutta sain ainakin jälkikäteen selitettyä kokonaisuuden tarpeeksi eheäksi, etteivät jääneet kaivelemaan mieltä. Heikoin lenkki elokuvassa oli oikeastaan soundtrack, joka oli kyllä hyvä ja sopiva, mutta vähän persoonaton, eikä varsinkaan vedä lainkaan vertoja alkuperäiselle. Tunnistettavalla soundtrackilla elokuvasta voisi tulla oikea uusintaklassikko.

Hieno ja visuaalinen elokuva, oli viihdyttävää välillä katsoa leffaa joka ei ollut täynnä maanista menoa alusta loppuun. Musiikki loi hienosti tuttua lohdutonta ja kaoottista tunnelmaa. Hyvät näyttelijät ja sopivasti toimintaa. Ei tämä kuitenkaan täydellinen ollut sillä

kivat ja tottelevat replikantit eivät oikein säväyttäneet. Replikanttien kuuluu olla pelottavia ihmisen vastustajia. Ekassa jaksossa replikanttien uhka oli käsinkosketeltava, tässä ei.

Mielestäni olet ymmärtänyt asian hieman väärin. Jos alkuperäisessä leffassa replikanttien uhka olikin tärkeä teema, niin tässä oli mielestäni ennemin sellainen "ihmisoikeus"-näkökulma. Replikantit ovat vainottua kansaa. Heitä vainotaan ja käytetään orjina, vaikka ovat lopulta ihmisiä siinä missä muutkin. Tämä vaikka replikanteille on annettu muistot ja he ovat tietoisia. Elokuva ei uhannut väkivallalla, vaan näyttämällä millaisia yhteiskunnallisia ongelmia tekoäly ja keinotekoiset ihmiset voisivat tuoda. :smoke
 
Mielestäni olet ymmärtänyt asian hieman väärin. Jos alkuperäisessä leffassa replikanttien uhka olikin tärkeä teema, niin tässä oli mielestäni ennemin sellainen "ihmisoikeus"-näkökulma. Replikantit ovat vainottua kansaa. Heitä vainotaan ja käytetään orjina, vaikka ovat lopulta ihmisiä siinä missä muutkin. Tämä vaikka replikanteille on annettu muistot ja he ovat tietoisia. Elokuva ei uhannut väkivallalla, vaan näyttämällä millaisia yhteiskunnallisia ongelmia tekoäly ja keinotekoiset ihmiset voisivat tuoda. :smoke

Juu, ymmärsin kyllä tämän mutta mielestäni elokuvaa olisi pitänyt viedä siihen suuntaan että replikanteilla ei ole mitään ihmisoikeuksia. Niin kuin ensimmäisessä osassa. Se, että replikantit olivat tulevaisuudessa lähes yhdenvertaisessa asemassa ihmisten kanssa lässäytti koko idean minun mielestäni. Mitään Terminator-tyylistä rymistelyä en todellakaan tästä toivonut, mielestäni hidas tarinankerronta ja upea visuaalinen ulkonäkö pelastivat paljon. Itse pääjuoni jäi vain mielestäni liian ohueksi.
 
Hieno ja visuaalinen elokuva, oli viihdyttävää välillä katsoa leffaa joka ei ollut täynnä maanista menoa alusta loppuun. Musiikki loi hienosti tuttua lohdutonta ja kaoottista tunnelmaa. Hyvät näyttelijät ja sopivasti toimintaa. Ei tämä kuitenkaan täydellinen ollut sillä

kivat ja tottelevat replikantit eivät oikein säväyttäneet. Replikanttien kuuluu olla pelottavia ihmisen vastustajia. Ekassa jaksossa replikanttien uhka oli käsinkosketeltava, tässä ei.

En tiedä oliko ne niin kivoja.
Wallacen replicanttimuijahan oli umpirasisti, eikä kokenut mitään tunnontuskia päästää ihmisiä päiviltä tarpeettomastikin, mutta kyynelehti kun Wallace puukotti vastasyntynyttä replikanttia. Se ei kuitenkaan voinut pistää Wallacea kylmäksi koska tottelevaisuus on etusijalla, kuten yksi niistä leffaa edeltäneistä lyhytfilmeistä osoitti.
 
Leffaa näkemättä ja ketjua seuranneena tulee älytön halu pelata vanhaa blade runneria (peli) uudestaan monen vuoden tauon jälkeen.
Mitä muuten vaaditaan että sen saisi toimimaan nyky PC:llä Windows 10 64 bit käyttiksellä meinaan kun mulla on se peli ja se jäi aikoinan kesken kun juutuin yhteen korjaamattomaan bugiin mikä siinä pelissä oli (täytyy varoa että tekee tietyt asiat oikeassa järjestyksessä ettei päädy tuohon bugijumiin), kun sen pelin julkaisuoikeuden on ilmeisesti niin sykkyrässä että on turha odottaa että se ilmestyisi GOG:iin joten ainut keino pelata sitä on saada se alkuperäinen peli jotenkin toimimaan ja kun se peli vaati ne videopätkät toimimaan että juonesta saisi selvää ja ne videot on toteutetu todella vanhalla systeemillä Bink tms).
 
Juu, ymmärsin kyllä tämän mutta mielestäni elokuvaa olisi pitänyt viedä siihen suuntaan että replikanteilla ei ole mitään ihmisoikeuksia. Niin kuin ensimmäisessä osassa. Se, että replikantit olivat tulevaisuudessa lähes yhdenvertaisessa asemassa ihmisten kanssa lässäytti koko idean minun mielestäni. Mitään Terminator-tyylistä rymistelyä en todellakaan tästä toivonut, mielestäni hidas tarinankerronta ja upea visuaalinen ulkonäkö pelastivat paljon. Itse pääjuoni jäi vain mielestäni liian ohueksi.

Hölmöä käyttää koko ajan spoileria, mutta menköön

En taida ymmärtää pointtiasi? Elokuvassahan replikanteilla nimen omaan ei ollut kummoisia ihmisoikeuksia. LAPD etsii ja teloittaa vanhoja malleja ja se poliisirouva käskee tappamaan jopa replikanteista syntyneen lapsen. Jos uudet replikantit olisivat olleet vain persoonattomia tekoälyjä, niin silloinhan meno olisi ollut kuin Terminator & Skynet. Oli rymistelyä tai ei.

Off-topic: Alkuperäisissä Terminatoreissakin yksi vaikutava piirre taitaa olla juuri se uhkaava hitaus.
 
Hölmöä käyttää koko ajan spoileria, mutta menköön

Saisiko tässä ketjussa puhua ihan vapaasti juonesta, kun elokuvan oma ketju kuitenkin on?

Juu, ymmärsin kyllä tämän mutta mielestäni elokuvaa olisi pitänyt viedä siihen suuntaan että replikanteilla ei ole mitään ihmisoikeuksia. Niin kuin ensimmäisessä osassa. Se, että replikantit olivat tulevaisuudessa lähes yhdenvertaisessa asemassa ihmisten kanssa lässäytti koko idean minun mielestäni. Mitään Terminator-tyylistä rymistelyä en todellakaan tästä toivonut, mielestäni hidas tarinankerronta ja upea visuaalinen ulkonäkö pelastivat paljon. Itse pääjuoni jäi vain mielestäni liian ohueksi.

Omasta mielestäni keskeisimmät asiat olivat tapahtumat, jotka muokkasivat K:sta yhä enemmän "aidon"ihmisen. Blade Runner 2049 oli K:n tarina.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä muuten vaaditaan että sen saisi toimimaan nyky PC:llä Windows 10 64 bit käyttiksellä meinaan kun mulla on se peli ja se jäi aikoinan kesken kun juutuin yhteen korjaamattomaan bugiin mikä siinä pelissä oli (täytyy varoa että tekee tietyt asiat oikeassa järjestyksessä ettei päädy tuohon bugijumiin), kun sen pelin julkaisuoikeuden on ilmeisesti niin sykkyrässä että on turha odottaa että se ilmestyisi GOG:iin joten ainut keino pelata sitä on saada se alkuperäinen peli jotenkin toimimaan ja kun se peli vaati ne videopätkät toimimaan että juonesta saisi selvää ja ne videot on toteutetu todella vanhalla systeemillä Bink tms).

Liittyikö tuo jollakin tapaa ulkoroskikseen? Itse jouduin alolittamaan pelin uudestaan kun en päässyt etenemään ja jostain syystä mieleen tulee edellämainittu roskis.
Oli kyllä todella hieno peli aikanaan.
 
Elokuva oli ihan ok, mutta olisi vaatinut hiukan enemmän saksia leikkauspyöydälle. Hiukan jäi Thin Red Line mainen fiilis lefasta. Visuaalisesti äärimmäisen kaunis, mutta todella laahaava rytmitys. Jossain pienemmässä salissa olisi varmasti ollut laimeampi kokemus. Itse katsoin 2d4k+dolbyatmos.
Kotona töllöstä ei tätä kannata katsoa.
 
Viimeksi muokattu:
-Joi oli jotenkin irrallinen osuus leffaa, olisi voinut jättää poiskin tarinan kärsimättä
Jos rinnastetaan että Joi = Sheep ja K = Android niin Philip K. Dickin kirjan titteli "Do androids dream of electric sheep?" sai vastauksensa: Kyllä.

Kävin tsiikaamassa 3D/Atmos -version ja vaikka onkin kovin trendikästä nyrpistellä nenäänsä 3D:lle, niin tähän elokuvaan jos mihin tuo kolmas ulottuvuus sopi hyvin, koska elokuvan henkeäsalpaavan viimeistelty visuaalisuus vaan oli merkittävä osa elokuvan viehätystä. 3D ainoastaan paransi kokemusta.
Villeneuven tyyli viedä elokuvaa kiireettä eteenpäin toimii minulle, joskin keskivaiheilla olisi voinut ehkä aavistuksen tiivistää tahtia. Mutta en valita, tempo oli selkeästi ohjaajan valinta ja se toimi. Pahin painajaiseni olisi ollut että leffan olisi ohjannut joku Michael Bay piripäissään. Toiseksi pahin painajaiseni olisi ollut onelinerit. Onneksi näitä ei näkynyt.

Juonesta:
Itselleni tuli kivana yllätyksenä että tarinan lähtökohtana oli blade runner, joka olikin replikantti. Se oli onnistunut päivitys ja kunnianosoitus alkuperäisen leffan ihmisyyden käsittelyn teemaan, olematta kuitenkaan toisinto alkuperäisestä elokuvasta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 149
Viestejä
4 530 408
Jäsenet
74 767
Uusin jäsen
Jokke155

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom