Blade Runner 2049 (2017)

Liittyikö tuo jollakin tapaa ulkoroskikseen? Itse jouduin alolittamaan pelin uudestaan kun en päässyt etenemään ja jostain syystä mieleen tulee edellämainittu roskis.
Oli kyllä todella hieno peli aikanaan.

Minä en nyt muista oikein kunnolla peliä, mutta muistaakseni se oli just sellainen peli, jota ensin yritti tunnin itse ja sen jälkeen katsoi läpipeluuohjeesta, että sun piti klikata sitä kärpäsen paskaa, jonka löysi kun käytti jotain mikroskooppia oikeassa paikassa. Ja pääsin kyllä muistaakseni läpi enkä muista, että olisi stopannut johonkin.
 
Minä en nyt muista oikein kunnolla peliä, mutta muistaakseni se oli just sellainen peli, jota ensin yritti tunnin itse ja sen jälkeen katsoi läpipeluuohjeesta, että sun piti klikata sitä kärpäsen paskaa, jonka löysi kun käytti jotain mikroskooppia oikeassa paikassa. Ja pääsin kyllä muistaakseni läpi enkä muista, että olisi stopannut johonkin.

Itselläni ei tuohon aikaan oiekin ollut mitään keinoa saada läpipeluuohjetta käsiin niin ilman joutui menemään :tup:
 
Kävin katsomassa 3D-version.

Olihan huikea leffa! Visuaalisella puolella näin komeaa ei ole nähty vuosiin. Kamera-ajot kaupunkien läpi ja pilkuntarkka taustojen suunnittelu paistoi selvimmin näkyviin. Audiopuolella myös komeaa, mutta teemat jäi vähän köykäisiksi. Taisin bongata pari teemallista raitaa leffasta, toinen oli kasarimukaelma ja toinen oli Tears in Rain. Harmillisesti tuolla saralla vähän jäätiin.

Näyttelijätyöskentely oli myös hyvällä tolalla, mitään paskaa suoritusta ei paistanut silmään. Jared Leto veti supporting castista kovan suorituksen Wallacena. Goslinginkin veti hyvin.

Tämä raina ei kyllä tule tekemään mitään isoa tiliä lippuluukulla, mutta tätä katsotaan vielä 30 vuoden päästä, aivan kuten esikuvaansakin.
 
Vieläkin ällistynyt elokuvan visuaalisuudesta, aika meni kuin siivillä ja olisin voinut istua toiset 2.5 tuntia nauttien leffan visuaalisuudesta ja maisemista. Leffan loputtua tuli epätodellinen olotila kun pimeällä jalkakäytävällä tuli vastaan äänetön sähköskootteri jossa ledinauha, en meinannut erottaa tätä elokuvasta.

Musiikista piiiitkä miinus! Alkuperäisen Vangelis tunnelmaan ei päästy missään vaiheessa (vaikka he konsultoikin muusiikeissa, soundit oli aivan liian jyräävät ja alkuperäisen tunnelmallisuudesta jäätiin valovuosi)
 
Vaikuttava teos oli. End creditit kun alkoi niin piti jäädä istumaan ja toipumaan (hyvällä tavalla) elämyksestä. Pitkä kesto epäilytti hieman, ei kuitenkaan tullut missään vaiheessa sellaista oloa että on ylipitkä. Rakkokin kesti hyvin:lol: Jared Leton mukanaolo huolestutti etukäteen ja ylinäyttelemistähän se olikin IMHO, mutta onneksi ei ollut screenillä kuin muutaman minuutin. Itse pidin scoresta, mutta kun Vangelis lähti viimein soimaan "siinä yhdessä kohdassa", niin tajusi miten paljon parempi Vangeliksen alkuperäinen score kuitenkin oli. Silti Zimmerin mörisevä ja huutava synascore sopi mielestäni hyvin tähän. Itselleni leffan heikoin lenkki oli hologrammi Joi. Valitettava harha-askel muuten mahtavassa elokuvassa. Villeneuvella tuntui olevan pakonomainen tirkistelytarve kyseiseen hahmoon, ja siinä vaiheessa kun keimaili talon kokoisena tuli itselleni hieman facepalm reaktio, että oikeasti Denis?
 
Joihan oli ainoa leffan hahmoista, jolla oli perinteinen "pinokkiokaari" hahmonkehityksessä. Robotti joka halusi olla ihminen. Jos koko leffa pohjautuu ajatukseen, jotta voiko keinotekoisella konstruktiolla olla sielua, niin Joi oli leffassa se ainoa hahmo jonka kohdalla yleisö kuin lähes pakotettiin ajattelemaan että oliko Join viimeinen kommentti aitoa vai vain ohjelmoitua.
 
Joihan oli ainoa leffan hahmoista, jolla oli perinteinen "pinokkiokaari" hahmonkehityksessä. Robotti joka halusi olla ihminen. Jos koko leffa pohjautuu ajatukseen, jotta voiko keinotekoisella konstruktiolla olla sielua, niin Joi oli leffassa se ainoa hahmo jonka kohdalla yleisö kuin lähes pakotettiin ajattelemaan että oliko Join viimeinen kommentti aitoa vai vain ohjelmoitua.

Ihan totta, sama ajatus tuli itselläni mieleen kun Join viimeinen kommentti tuli, ja mielenkiintoinen asia pohdittavaksi. Asian olisi vain voinut mielestäni toteuttaa hieman paremmalla maulla ilman tirkistelymentaliteettia. Silti, kun Blade Runner-elokuvien pääpointti replikanttien suhteen on aikalailla mainitsemasi "voiko keinotekoisella konstruktiolla olla sielua", niin tarvittiinko siihen oikeasti vielä lisäksi tämä hologrammihahmo, jonka kohdalla vain toistetaan samaa ajatusta?

Hieno teos joka tapauksessa, ja hienoa että alkuperäinen sai arvoisensa jatko-osan.
 
Viimeksi muokattu:
Jep.

Siinä lopun mega-Joi kohtauksessa taas oikein hierottiin sitä "I can be anything you want" katsojan naamaan, jolloin voisi ajatella K:n (ja katsojan) funtsineen että ehkä Join reaktion aiheutti siltikin vain ohjelmointi. Josta päästäänkin siihen, että miksi replikantintappaja replikantilla on halu tulla rakastetuksi jonkun toimesta. Mitä tarkoitusperiä se hyödyttää ja onko tuollalailla tiedostavan ja tuntevan olennon tappaminen oikein.

Näitä varmaan tullaan jauhamaan täältä ikuisuuteen aivan kuten sitä, oliko Deckard replikantti vai ei.
 
Vieläkin ällistynyt elokuvan visuaalisuudesta, aika meni kuin siivillä ja olisin voinut istua toiset 2.5 tuntia nauttien leffan visuaalisuudesta ja maisemista. Leffan loputtua tuli epätodellinen olotila kun pimeällä jalkakäytävällä tuli vastaan äänetön sähköskootteri jossa ledinauha, en meinannut erottaa tätä elokuvasta.

Musiikista piiiitkä miinus! Alkuperäisen Vangelis tunnelmaan ei päästy missään vaiheessa (vaikka he konsultoikin muusiikeissa, soundit oli aivan liian jyräävät ja alkuperäisen tunnelmallisuudesta jäätiin valovuosi)
Harvoja elokuvia, jossa kerkiää hieman nauttiakin ohjaajan tulevaisuusvisioista. Kamera ei kääntyile tai tärise villisti kuin sokean parkinson-potilaan käsissä, vaan kaikki tapahtuu melkein unenomaisen rauhallisesti. Vielä kun saisivat teatterin penkit yli 185 senttiseen runkoon sopivaksi. Ristiselkä/takalisto huusivat hoosiannaa elokuvan loppupuoliskolla.

Tuon musiikkikommentin allekirjoitan täysin. Aika floppi. Spotifystä löytyy molemmat soundtrackit ja ei tuon uuden BR:n ääniraitaa kyllä pitkään jaksa kuunnella---saati nauttia siitä. Vanha sen sijaan kestää kuuntelua edelleen. Mutta makuasioitahan nämä. Varmaan tulee katsottua leffa vielä moneen kertaan, kunhan joskus tulee saataville johonkin suoratoistopalveluun.
 
No joo, enpä ole ekan BR:n suurfani ja eipä tämä uuskaan vakuuttanut. Visuaalisesti hieno mut aika tylsä loppupeleissä. Ääniraitakin tantorelefantin mammutti pieruja täynnä, vaikka aluksi kuulostikin vakuttavalta.

Ja vielä kun leffan 'sateisuus' ja veden aallot loisti seiniltä niin alkoi jo tulla fiilis, että tässä katselee leffaa jossa kaadetaan kokoajan vettä laisista toiseen, loppumetrit mentiin jo jalat ristissä ja toivoen 'lopu jo' :)
 
Olen ekan BR:n suuri fani, ja tämä nyt ei ihan (tunnetasolla) yltänyt samaan mutta tietysti tuotantoarvot, Deniksen ohjaus ja visuaalinen maailma oli aivan helvetin upeaa.
En kuitenkaan puhuisi mestariteoksesta, mutta oikein viihdyttävä kokemushan tuo oli kokonaisuutena. Aikuisille suunnattua scifiä ei kuitenkaan ole liian paljon tehty.

Musiikin puolelta odotin paljon enemmän, eli ost oli aika pettymys "white noise" tasoa enemmänkin. Ja vaikken mikään herkkis oli volyymien suhteen, muutamassa kohtauksessa kyllä liioiteltiin
äänenvoimakkuudella hieman liiankin kanssa. Toki en odottanut kopiota Vangeliksesta, uusi aika elokuvassa ja synkempi tunnelma. Mutta muutaman muistettavankin sävelmän olisi voinut sekaan heittää
ja kun elokuvan ainoan koskettavan hetken musiikin puolelta tarjosi cover "Tears in rain", kertoo se loput siitä aiheesta. Toisaalta asiaa voisi lähestyä niin, että ensimmäisessä elokuvassa Vangeliksen musiikki oli enemmän
elokuvaa kantava, koko ajan mukana oleva elementti, kun taas 2049 keskittyy pitämään sykkivän rumpubiitin ja äänimaailman taustalla, kunnes se sitten räjähtää esiin toiminnan mukana.
Ehkä odotin myös siksi musiikilta enemmän, koska Zimmerillä korvattu Johannsson on enemmän tällainen kokeileva artisti ollut, hyvin mimimalistilla musiikeilla ja Zimmer loihtii muistettavampia rallatuksia.
Nyt tämä kuulosti kummallisen paljon kuitenkin Johannssonin tyyliltä, vaikka herra heivattiin projektista ulos.

Denis Villeneuve on kyllä kova heppu siinä mielessä, että hän sanoi aikoinaan että elokuva tulee olemaan hänen näköisensä, ei Ridley Scottin. Ja sitähän se myös on.
Minua ei oikeastaan häirinnyt hitaus, vaan päinvastoin tykkäsin sillä harvassa on nykyään elokuvissa tällainen tyylilaji. Isoin ongelma oli se, ettei esimerkiksi K:n ja Join
suhde (ja sen erikoisuus, spoilaamatta) oikein koskettanut, vaikka se oli yksi avainjuoni päähahmon tunnemaailmaa käsitellessä. Ford teki hiton hyvää työtä, varmaan parasta häneltä vuosiin
mutta se kuuluisa kohtaaminen sitten loppuvaiheessa oli jotenkin hieman kömpelö...vaikka cgi alkaakin jo näyttää (melkein) aidolta. Muttei ihan vieläkään.

Annan leffa-arvosanaksi 8/10. Jos puhutaan nyt sitten muistakin Scifi-leffoista, Interstellar kosketti itseäni enemmän tarinallaan. Mutta toisaalta rakastan Blade Runnerin synkkää
cyperpunk maailmaa, ja toki haluaisin nähdä lisää. Pistearvosanaa pudottaa musiikki, ja tarinassa oli joitakin piirteitä jotka ei oikein intoa nostaneet. Joitakin asioita hierottiin liikaa katsojan ymmärrettäväksi,
ja hirveän paljon ei itselleni jäänyt sitä filosofista pohdintaa, mitä ensimmäinen teki. Toisaalta en nouse barrikaadille musiikin vuoksi, tyylillisen raju, synkkä ja sykkivä musiikki oli myös sopiva tähän, kaipasin vain hieman sekaan lisää melodioita.
(Nim.merk Blade Runner Ost on paras koskaan tehty soundtrack, Once upon time in the west:in kanssa)

Mutta hyvä elokuva kuitenkin, Denis teki kovan tempun joka tapauksessa ja Oscar-kuhinakin taisi jo alkaa leffan tiimoilta. Ja eihän Blade Runnerin tasoisen kulttielokuvan jatko-osa mitenkään voi tyydyttää kaikkia osapuolia ja se tyylilaji vain pitää valita.
Toki tarinaa olisi voinut hieroa lisääkin...
Jännä nähdä, toteutuuko Dune koska lipputulot ei ihan lähteneet hurjaan nousuun, mutta eiköhän tuo voitolle mene kun Aasia ynm mantereet liittyy mukaan laskuihin.

Pitää tämä toki vielä toisenkin kerran katsastaa kun saatavilla mutta tuskin tästä mitään enempää irtoaa, kuin silmänkarkkia taas ihastellen.
Haaveksin etukäteen että nyt voisi tulla kova Soundtrack ostettavaksi, mutta niin se vain edelleen siihen ekaan pitää palata eli ei tule tuota uutta hommattua. Kovan tempun Kreikan trubaduuri teki aikanaan.

Ps: Hyvä kirjoitus siitä, miksi ekan musiikki on edelleen muistettavaa:
Vangeliksen musiikki oli tärkeä katsojan tunteita manipuloiva elementti, elokuvaa kannatteleva asia.
The myth and majesty of Vangelis' timeless Blade Runner soundtrack
 
Viimeksi muokattu:
Eilen kävin 2D:nä katselemassa, ja oli kyllä todella upea elokuva. Visuaalisesti mestariteos ja tarinankerronta virtasi rauhallisesti eteenpäin, joka sopi elokuvaan hienosti. Kestoa vajaa 3 tuntia, mutta aika kului kuin siivillä ja olisi saanut kestää vielä pidempäänkin. Näyttelijäsuoritukset erinomaisia.

Ainoa asia joka ei täysin vastannut odotuksiani oli musiikki. Kuten Juhakin edellä kirjoitti, ei se tavoittanut alkuperäisen elokuvan tasoa. Musiikilla kuitenkin tällaisessa teoksessa on suuri rooli, ja jos siitä olisi tehty hiukan enemmän sellaista, jota se oli ensimmäisessä osassakin, olisi elokuva ollut omalla kohdalla aikalailla täydellinen. Hyvin toimi silti näinkin, sitä en sano.

Nyt arvosanaksi tälle antaisin 9/10. Tykkäsin. Paljon.
 
Tykkäsin.

Hypotettinen saivartelukysymys: Olisiko vuonna 2049 saatu siihen hologrammitikkuun niin paljon laskentatehoa, että konemielelle olisi tullut oikeat tunteet vai oliko kaikki vain ohjelmoitua?

Ei mennä metatasolla syvemmälle onko keinotekoiset tunteet vähempää kuin oikeat... jookos. Tyhmä pää räjähtää muuten ;-)
 
Tuli nähtyä 2D-versio. Pidin ja tykkäsin.

Eniten arvostan elokuvan tempoa, laajoja kamera-ajoja, dialogia ja maailmaa. Suurin osa castingistakin pääsi voitokkaalle puolelle eli esim. Ryanin 'K' ei ikinä tuntunut elokuvassa näyttelijältä, vaan ihan oikealta roolihahmolta. Veikkaisin että detaljien suhteen tästä saa aika paljon irti jahka 4K-levy tästä julkaistaan. Ei oikein sanat riitä. Eilen tuli katsottua alkuperäinen ja tänään tämä. Vahva suositus. 8,5/10. Odotan nyt Dunea.
 
Huikea super leffa? Really? No ei todellakaan mikään super leffa. Katsoin 3D elokuvan lauantaina 14.10.2017. Jos ei sisällä naiskauneutta ja alastomia naisia olisi todella suuri pettymys. Kun nyt katsoin niin 7/10 arvosanan annan. Kai se on hyvä. mutta ei varmasti ole paras näkemäni elokuva tänä vuonna.

Päähenkilöt esim mies ihan ok
mutta en kyllä 7/10 arvosanasta nosta ollenkaan sen verran pitkävetinen ja tylsä elokuva oli välillä.

Se joka väittää että elokuva on esim. todella hyvän Action tai Horror elokuvan jännittävä niin anteeksi kuinka? Loppua kohti oli hieman enemmän Actionia kyllä ja parempi.

Se on deep scifi ja kaunis ja musiiki/tunnelma on kai ok. Naiskaunes pelastaa elokuvan ja paljastaa pintaa näytetään. 7/10 siis hyvä mutta ei todellakaan mikään super leffa minun makuun.

Minä olen nähnyt vanhan Bladerunnerin niin kauan sitten että en ala niitä vertamaan toisiinsa koska en muista vanhasta Bladerunnerista kaikkea.

Vaikka haukuin leffa välillä tylsäksi niin yksi asia oli COOL ja kaikkea muuta kuin tylsä kun alkaa tapahtua ja nosti leffan hyväksi mutta se on SPOILER!!!:
Spoiler yksi Nainen oli cool... you are my favorite Angel.... the Angel of death right a killer!!! Yeah martial arts a deadly killer!

[Spoiler/]
 
Viimeksi muokattu:
2D eilen iltanäytöksessä. Ikävä kyllä äänet oli laitettu liian isolle musiikin suhteen, joka tappoi vähän katselunautintoa. Elokuva oli kaunis, mutta tuntui vähän ylipitkältä. Samalla en oikein tiedä mitä olisi voinut jättää pois.
Kaikki oleellinen on keskusteltu spoiler-tagien alla, joten ei ole mitään uutta lisättävää.
 
Aivan huikea elokuva. Parhaimpia joita olen teatterissa käynyt katsomassa viime vuosina. Ei toimisi kotona kotiteatterissa yhtä hyvin, tosin äänenpaine oli aavistuksen liian kovalla ja kotelot tai sisäseinät resonoivat.
 
Tuli käytyä viimeviikolla katsomassa ja olihan se ihan hyvä, vähän oli hidastempoinen ja pitkäveteinen jossain kohtia ja ekaa kertaa leffateatterissa ei meinannut silmät pysyä auki muutamaan otteeseen. :D Olisi saanut olla ehkä vähäsen lyhyempi kesto leffalla.
 
Elokuva oli ihan ok, mutta olisi vaatinut hiukan enemmän saksia leikkauspyöydälle. Hiukan jäi Thin Red Line mainen fiilis lefasta. Visuaalisesti äärimmäisen kaunis, mutta todella laahaava rytmitys. Jossain pienemmässä salissa olisi varmasti ollut laimeampi kokemus. Itse katsoin 2d4k+dolbyatmos.
Kotona töllöstä ei tätä kannata katsoa.
Juuri näin. Meinasin nukahtaa teatterissa, kun oli niin pitkäveteistä menoa.

Tyylikäs leffahan tämä oli monellakin tavalla, mutta kovin laahaava. Sellaiset 30min olisi voitu napsaista pois, eikä mitään olennaista olisi jäänyt kertomatta. Ei sillä että mitään ahdh-sekoilua olisin kaivannut, mutta en myöskään ihan tällaista.
 
Viimeksi muokattu:
Ikävää, mutta totta: Blade Runnerin jatko-osa floppasi - ohjaaja avautui tilanteesta: "En haluaisi muiden menettävän rahojaan" | Muropaketti.com

Blade Runner 2049 on yksi vuoden ylistetyimmistä elokuvista, mutta lipunmyynnissä eivät kehut näy.

Denis Villeneuven ohjaaman Blade Runner -jatko-osan tekeminen maksoi (ilman markkinointikuluja ja muita kustannuksia) 150 miljoonaa dollaria. Tällä hetkellä kasassa on vasta noin 200 miljoonan dollarin lipunmyynti.

Voidaan siis ilman turhia ylisanoja todeta, että Blade Runner 2049 on ainakin jossain määrin kaupallinen floppi.

Nyt Villeneuve on kertonut Vulture-sivustolle, miltä ohjaajasta tuntuu, kun yleisö ei löydä vuosikausia tehtyä elokuvaa. Eritoten Villeneuvea harmittaa muiden kuin itsensä takia.

”Elokuvantekijänä en ole ylimielinen. Ihmiset pistivät paljon rahaa peliin, jotta saatoin tehdä Blade Runnerin. Minuun luotettiin ja sain paljon vapauksia ihmisiltä, jotka ovat ystäviäni. Totta kai haluaisin elokuvan olevan menestys [tuollaisen jälkeen]. Matka on ollut pitkä, mutta en haluaisi heidän menettävän rahojaan.”

Blade Runner 2049:n tarina pidettiin visusti salassa ennen ensi-iltaa. Denis Villeneuve on yhä sitä mieltä, että tämä oli oikea ratkaisu, vaikka elokuva saattoi sen myötä jäädä etäiseksi satunnaisille katsojille.

”Pidin siitä, että asiat paljastuvat elokuvan edetessä. Elokuvien ystävänä yksi parhaista kokemuksistani on ollut, kun toimin elokuvafestivaalin tuomaristossa. Katsoin 20 elokuvaa tietämättä niistä mitään. En tiennyt genreä, valmistusmaata tai tarinaa”.

Blade Runnerin jälkeen Denis Villeneuven on kerrottu tekevän uusi Dyyni-elokuva. Tiedossa ei ole, miten Blade Runner 2049:n heikko kaupallinen menestys tulee vaikuttamaan siihen: annetaanko Villeneuvelle tälläkin kertaa vapaat kädet vai ottavatko tuottajat vankemman roolin kaupallisten paineiden takia?
 
Visuaalisesti kyllä todella upea elokuva ja tunnelma oli käsin kosketeltavaa. Hieno poikkeus nykyajan adhd leffamaailmassa.
 
Kävin katsomassa pari vklp sitten. Tykkäsin kovasti ja ainakaan itseä ei haitannut monen parjaama hitaus. Musat oli tosiaan aika unohdettavat poislukien ne ihme töräytys efektit ja en tiedä onko se sitten positiivinen vai negatiivinen asia.

Itsestä tuntui että maailmaan pääsi paremmin sisään tuon hitaan tahdin myötä. Gosling oli aika kova tässä.
 
Kävin katsomassa pari vklp sitten. Tykkäsin kovasti ja ainakaan itseä ei haitannut monen parjaama hitaus. Musat oli tosiaan aika unohdettavat poislukien ne ihme töräytys efektit ja en tiedä onko se sitten positiivinen vai negatiivinen asia.

Itsestä tuntui että maailmaan pääsi paremmin sisään tuon hitaan tahdin myötä. Gosling oli aika kova tässä.


Oikeastaan juuri tämä. BR oli aikanaan aika outo filmatisointi PKD:n pienestä novellista. Se onnistui. Itse pelkäsin tätä jatko-osaa aika paljon, mutta tykkäsin. Hyvä näin, ainakin minulle.

En ole varma, onko maailma parempi, jos ohjaaja saa armon ja Dyyni-elokuvasta tehdään uusi versio, koko kirjasarja on sen verran raiska (anteeksi vain). Uhka on se, että jos Dyyni-leffa menestyisi, meillä tiedossa n 8-12 Dyyni-supersankarileffaa näiden Marvel-DC -ketjuleffojen lisäksi.

Katsotaan nyt.

Ja, ne musat olivat töräytyksineen negatiivinen asia. Heh.
 
Juuri näin. Meinasin nukahtaa teatterissa, kun oli niin pitkäveteistä menoa.

Tyylikäs leffahan tämä oli monellakin tavalla, mutta kovin laahaava. Sellaiset 30min olisi voitu napsaista pois, eikä mitään olennaista olisi jäänyt kertomatta. Ei sillä että mitään ahdh-sekoilua olisin kaivannut, mutta en myöskään ihan tällaista.

Niin, elokuvassa oli paljon sellaisia erittäin hitaasti eteneviä kohtauksia. Ja etenkin noissa olisin kaivannut Vangeliksen tyyppisiä melodisia erikoisuuksia ynm, nehän ensimmäisessä nosti todella hyvin tunnelmaa sillä hyvin hitaissakin ja rauhallisissa
kohtauksissa oli aina Vangelis jotain "kertomassa" musiikin avulla. Nyt joskus tuntui siltä, että Goslingin staattinen tuijotus olisi tarvinnut hieman lisää visuaalista/äänimaailmaa ympärilleen. Ja ekassa Scott/Vangelis täytti joka kohtauksen mielenkiintoisesti, vaikka oli rauhallistakin tai pienillä vihjeillä ja sen semmoisilla, oli lyömäsoittimia rankalla reverb- efectillä ynm... Toki Denis teki tässä aivan loistavaa työtä, mutta tässä mielessä, mitä Scott ja säveltäjä tekivät ekassa, se on silti minulle se parempi elokuva kokonaisuutena.
 
Tänään kävin katsomassa elokuvateatterissa ja pidin todella paljon. Arvosana 4,5/5 tähteä. Pidin alkuperäisestä elokuvasta todella paljon ja tästä myös. En ole kova katsomaan elokuvia ylipäätään, mutta ne jotka paljon kiinnostavat käyn katsomassa ja eri laisia kulttiklassikoita historian varrelta olen katsonut, yleensä paljon pystejä ja kestävämpää mainetta keränneet.

Elokuvassa pidin erityisesti musiikista, tekniikasta millä tehosteet oli tehty, näyttelijävalinnoista, rauhaisasta temmosta ja hyvin mielenkiintoisesta juonesta. Ainoa mistä annan miinusta on, että todella siistejä toimintakohtauksia olisi voinut olla edes hippusen enemmän. Ne vähät oli niin siististi tehty ja loppua kohti rauhallinen tahti pysyi edelleen turhan rauhallisena. Alkuperäinen elokuva päättyi toimintakohtaukseen, joskin verrattain verkkaiseen sellaiseen, mutta se kesti pitkään ja tyydytti kovasti. Tähän elokuvaan kaipasin myös lisää tämän tyyppistä toimintaa, eli ihan suoranaista ammuskelua ja väkivaltaa.

Muutoin todella hyvä elokuva ja suosittelen kaikille alkuperäisestä Blade Runnerista pitäneille. Elokuva herättää todella paljon eri laisia ajatuksia. Hieno tunne jäi kyllä tästä, ai että.
 
Vähän oli kyllä leffaa katsoessa sekaisin että ketä tässä nyt on replikantteja ja onko koko ihmiskunta jo kuollut sukupuuttoon. Ekassa leffassa replikantit olivat tunteettomia, yli-inhimmillisen fyysisiä ja kipua tuntemattomia "koneita" joilla oli muutaman vuoden elinikä. Tässä uudessa ei enään tuntunut olevan eroa tavan ihmisten ja replikanttien välillä, niillä on tunne-elämä, ne syövät ja vanhenevat niinkuin ihmisetin.

Ekan alussa sanotaankin että "Nexux mallit ovat robottitekniikan uusi kehitysvaihe". Geneettisesti rakennettuja, soluista suoraan aikuisiksi keinokohdussa kehittyviä keinoihmisiä joilla on sukupolvesta riippuen erilaiset henkiset ja fyysiset kyvyt.

Se toki on koko leffan pointtikin, mitä eroa on tekoälyllä, keinotekoisella ihmisellä ja aidolla ihmisellä..
 
Viimeksi muokattu:
Blade Runner 2049 on floppaamassa katastrofaalisesti – jättitappiot saattavat viedä tuotantoyhtiön konkurssiin

Alcon tuotti Blade Runner 2049:n Sonyn kanssa. Sony teki kuitenkin sellaisen diilin, että yhtiön sijoittama 110 miljoonaa dollaria tulee heille takaisin ensin. Alcon saa tuottonsa vasta Sonyn jälkeen.


Blade Runnerin budjetti oli 155 miljoonaa dollaria ja siihen vielä päälle markkinointi. Tällä hetkellä leffa on tuottanut vain vaivaiset 240 miljoonaa dollaria, mikä on sääli, sillä elokuva on vuoden parhaita teoksia. Blade Runnerin odotetaankin tekevän vähintään 80 miljoonan dollarin tappiot lippuluukuilla.

Yksi Alconin kolmesta omistajasta, Andrew Kosove, kertoi The Hollywood Reporterille ennen ensi-iltaa, että heidän yrityksensä päätti ottaa suuremman luokan riskin ja laittoi niin sanotusti all-in, eli koko yhtiön omaisuuden peliin. Kosove kertoi myös, että elokuvan pitäisi tienata vähintään 400 miljoonaa dollaria lippuluukuilla, jotta he pääsisivät omilleen.


Nyt Alconin omistajat toivovatkin leffan myyvän hyvin kotiteattereihin fyysisenä ja digitaalisena kopiona, muuten heitä luultavasti odottaa konkurssi.

Harmi. Blade Runnerista oli suunniteltu uutta franchisea, joka tuskin tulee nyt toteutumaan.

Taitaa jäädä ainoa laatuansa tämä :(
 
Kuvastaa ikävällä tavalla vähänkin valtavirrasta poikkeavien leffojen arvostusta. :(

Mielestäni ei kuvasta. Floppeja on maailma täynnä eikä tämä edes olisi floppi ellei se olisi niin jumalattoman kallis. Esimerkiksi moninkertaisesti katsojia verrattuna uuteen Tuntemattomaan, mikä puolestaan on hitti.

Ennemmin tämä kuvastaa sitä, että tiettyä kohderyhmää on vaikea saada teattereihin. Ongelma ei ole ettei kohderyhmä arvostaisi leffaa.
 
Elokuva tulee jakamaan mielipiteitä. Itse tykkäsin leffasta, mutta todettava on, että eteneminen elokuvassa oli hidasta. Isäni joka tykkää scifileffoista piti elokuvaa taas isona pettymyksenä. Ei varmaan paljon ole ns. "neutraaleja" mielipiteitä, tästä joko tykkää tai ei tykkää.
 
Hmmh, kun sitä ykkösen Vangelista nyt niin hehkutetaan niin oli pakko verestää muistoja ja katsoa oikein kunnon kuulokkeilla että minkäslaista se olikaan. Eihän siinä ykkösessä käytetä musiikkia oikeastaan ollenkaan, juu lopussa muutama minuutti ja lopputekstit.
 
Toisaalta näen sen, että tästä ei tule mitään suurta franchisea hyvänäkin asiana. En itse henkilökohtaisesti jaksaisi yhtään mitään Replicants go Rogue: The Blade Runner Movie -tyylistä skeidaa. Katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan, veikkaan ainakin et 4K levy ja HDR-fiilis voi tuoda jokusen puuttuvan miljoonan myynteihin.
 
Hmmh, kun sitä ykkösen Vangelista nyt niin hehkutetaan niin oli pakko verestää muistoja ja katsoa oikein kunnon kuulokkeilla että minkäslaista se olikaan. Eihän siinä ykkösessä käytetä musiikkia oikeastaan ollenkaan, juu lopussa muutama minuutti ja lopputekstit.

Välillä se menee ambientin puolelle, mikä lasketaan kyllä musiikiksi. Uudessa elokuvassahan sitten ei muuta olekaan kuin valkoista kohinaa, ambienttia, äänivalleja ja laihana valopilkkuna laimea coveri, Tears in Rain.
Mutta toisaalta toimii konteksissa, vaikkei tätä OST:tä 30 vuoden päästä tulla klassikoksi kehumaan. Kuten ensimmäistä. Moni tuntuu tosin tykkäävän uudesta, ja mikäs siinä, makuja on monia.
Henkoht esim Strange things- sarjan sävellykset näytti, miten synkkääkin musiikkia tehdään hyvin synthwave- moodilla. Oisipa Himmel...oh Zimmer lainannut pari nuottia, mutta kahdessa kuukaudessa ei kai parempaa rykäistä :)

Jännä nähdä kuinka Dunen käy. Epäilen että se tulee tapahtumaan.
Tuottajat on varpaillaan 2049 takia, joten siellä varmasti mietitään tarkkaan, onko Dunen nostalgia sitä tasoa, että lippuluukuille tulisi porukkaa.

Sama ongelma se on Blade Runnerissakin. Se on omia kaikkien aikojen suosikkejakin. Mutta esimerkiksi Usassa, missä takkiin tuli, aika iso osa elokuvakävijöistä tuskin piittaa 30v vanhasta klassikosta, osa ei ehkä kuullutkaan kun nuorempaa sukupolvea miettii. Harmittaa sinänsä, oisi mahtavaa nähdä lisää 2049 maailmaa. Ehkäpä 30v päästä uudestaan :)
 
Itse pidin elokuvan hitaasta etenemisestä, mitä paransi loistava kuvaus ja muutenkin visuaalisesti erittäin näyttävät kohtaukset. Elokuvateatterissa vain maailmaan vetäytyi mukaan ja oli pakko käydä katsomassa leffa toisen kerran teatterissa.
 
Kuvastaa ikävällä tavalla vähänkin valtavirrasta poikkeavien leffojen arvostusta. :(
Juu aina kun on elokuva jossa on jotakin muutakin kuin tyhjäpäistä toimintaränttätänttää niin käy näin, ts ihmiset kyllää netissä kirjoittaa että haluavat nähdä parempia elokuvia mutta käytännössä ne suostuu maksamaan vain siitä tyhjäpäätoiminnasta.

Elokuva tulee jakamaan mielipiteitä. Itse tykkäsin leffasta, mutta todettava on, että eteneminen elokuvassa oli hidasta. Isäni joka tykkää scifileffoista piti elokuvaa taas isona pettymyksenä. Ei varmaan paljon ole ns. "neutraaleja" mielipiteitä, tästä joko tykkää tai ei tykkää.
Tässä elokuvassa tuo on yritetty ratkaista miellyttämällä myös sitä toimintasakkia joka ei tietenkään toimi kun ne perinteiset hyvinä pidetyt scifi leffat on just sellaisia että ne herätää paljon ajatuksia joille on hyvä olla aikaa ts hitaampi leffan eteneminen.
 
Viimeksi muokattu:
...
Jännä nähdä kuinka Dunen käy. Epäilen että se tulee tapahtumaan.
Tuottajat on varpaillaan 2049 takia, joten siellä varmasti mietitään tarkkaan, onko Dunen nostalgia sitä tasoa, että lippuluukuille tulisi porukkaa.
...
Itse uskon että Dyne on nyt vain senverran iso kirjakokonaisuus että kun sen yrittää supistaa yhteen ja puolentuntiin elokuvaksi se homma ei vaan voi toimia kun aina joutuu heittämään olennasta pois jolloin tarina on aina joko aukkoinen tai sitten sisältää vain ne toimintapätkät eikä siten vastaa kokemukseltaan pätkääkään niitä kirjoja.

Se on vaan niin että on hyviä kirjoja joista ei ikinä pitäisi yrittää tehdä elokuvaa mutta televisiosarjana ne toimisi jos televisosarjan tekoon käytettäisiin riittävästi rahaa (mitä ei tietenkään koskaan tapahdu).

Dynessä on vielä se heikkous elokuvaa ajatellen että koska avaruusmatkustus on toteutettu niillä massiivisilla foldingspace aluksilla joissa matkustaa aivan kaikki niin ei voi tehdä mitään avaruus räiskintää ilman että se olisi valtavassa ristiriidassa kyseisen mailmankuvan kanssa, eli Dynessä ei voi olla sitä avaruusräiskintää mitä aivankaikki muut avaruusscifi leffat tarjoaa ja jos Dyneen äggetään sitä avaruusräiskintää se aiheuttaa paskamyrskyn kaikkien scifistien keskuudessa (toisalta se uusin "Star Trek" tv sarja on olemassa).
 
Viimeksi muokattu:
Piristävää että nykyaikana tällaisessa elokuvassa pyritään välttämään CGI:tä mahdollisimman paljon ja tehdään lavasteet vanhaan kunnon tyyliin. Kunnioitus leffan hienoa maailmaa kohtaan vaann kasvaa kun katsoo makinf of pätkiä.





 
En nyt jaksa ylempiä videoita katsella, mutta olin huomaavinani pienoismallien käyttöä elokuvan aikana, joka toi välittömäästi tietyn laista elävyyttä ja mielenkiintoa verrattuna täysin digitaaliseen. Tämä todennäköisesti johtuu luonnollisesta valon käyttäytymisestä pinnoilla, ellei mistä vaan muustakin. Itsekin suosin tätä aitoa vaihtoehtoa verrattuna loputtomaan ja elottomaan digitaalisuuteen.

Jo trailerissa näkee kohdan, jossa uusi androidi "kuoriutuu" jostakin muovikelmusta, mikä oli sekin mieleinen efekti ja lisäsi kohtaan tietyn laista ällöttävyyttä.

...

Mutta kakasta maksetaan, koska kakkaa halutaan. Ei se tarjonta vaan se kysyntä. Eihän siinä, paljon tulee varmasti hyviä leffoja jatkuvasti, mutta niitä pitää vain vähän etsiskellä.
 
Omalla kohdalla selvästi vuoden paras leffa ellei vuosikymmenen. Harva elokuva tällä tavalla puhuttelee ja laittaa ajattelemaan.

Minusta parasta oli se, että 2049 on uskollinen vanhan elokuvan maailmalle, mutta pystyy olemaan itsenäinen elokuvansa. Elokuva on tajuttoman kaunis, tarina syvällinen ja henkilöhahmot mielenkiintoisia. Minusta elokuvan teema ihmisoikeuksista (ja ilmastosta) on mielenkiintoinen ja on hyvä, että uudesssa elokuvassa replikanttien asema on muuttunut lähes ihmisestä erottamattomaksi. Joo, ehkä alkuperäisen leffan pahat replikantit oli jännittävämpiä, mutta minusta on täysin ok, että elokuvia yritetään tehdä omalla tavallaan eikä aina tarvitse tehdä asioita samalla tavalla.

Leffa oli kyllä aika pitkä ja sen katsoessa huomasi, mutta minua se ei erityisemmin haitannut. Minusta tässäkin ketjussa esitetty kritiikki on ihan validia, kaipa se on makuasia.
 
  • Tykkää
Reactions: BOT
Tuleekohan erikois-Bluray jossa alkuperäinen musiikki? :think:
Siis Vangeliksella? Miksi tulisi?

Lopputeksteihin asti en edes tiennyt, että oli vaihtunut Hans Zimmeriin. Alunperin säveltäjän piti olla islantilainen Johann Johansson. Muistaakseni alunperin Vangelistakin kysyttiin, mutta kieltäytyi.

Jóhann Jóhannsson, who had worked with Villeneuve on Prisoners, Sicario and Arrival, was initially announced as composer for the film.[56] However, Villeneuve and Jóhannsson decided to end the collaboration because Villeneuve considered the film "needed something different, and I needed to go back to something closer to Vangelis's soundtrack".[57] New composers Hans Zimmer and Benjamin Wallfisch joined in July 2017.

Mitäköhän se Johannssonin tyyli sitten oli. :confused:
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä leffa ja ennenkaikkea hyvä tunnelma.

En kyllä usko ohjaajien väitteitä "luonnollisesta valosta". Alkuperäisen upeaa tyyliä toki jäljiteltiin, mutta kyllä tässä oli selvää post processing-värikorjausta ja lisävaloja flareineen tehostamassa valaistusta, siinä missä alkuperäinen oli täysin oikean valaistuksen ja savukoneiden armoilla. Kuulostaa elitistiseltä vinkumiselta, mutta kyllä tää oli paljon "siloiteltumpi" (ja feikimpi) tässä asiassa kuin rosoisen rumankaunis alkuperäinen. Mutta ei se mitään. Todella hyvän näköinen kuitenkin.

Musa oli mielestäni yksittäisistä elementeistä huonoin. Vangelikselta kopioidut pätkät kuulosti hyvältä, mutta 90% ajasta oli tyypillistä Zimmerin Hollywood-paasausta ilman mitään unenomaista hienoutta ja luovaa "taiteellisuutta".

No tosi hyvää tunnelmointia alkuperäisen leffan jalanjäljissä, mutta lopulta pelkkä "fanfic" tää leffa kuitenkin oli. Eka oli jotain omaperäistä ja unenomaista joka syntyi luovista ideoista, tää taas oli hyvin tehty mutta vähän turhan turvallinen veto, jolla varottiin ettei poiketa ekan Bladen tieltä ja tehdään vaan täsmätuote faneille. Pituus ei leffassa katsoessa haitannut, mutta alkupuoliskon haahuilun tuoma lisäpituus saattaa häiritä uudestaan kotona katsoessa.
 
Siis Vangeliksella? Miksi tulisi?

Lopputeksteihin asti en edes tiennyt, että oli vaihtunut Hans Zimmeriin. Alunperin säveltäjän piti olla islantilainen Johann Johansson. Muistaakseni alunperin Vangelistakin kysyttiin, mutta kieltäytyi.

Jóhann Jóhannsson, who had worked with Villeneuve on Prisoners, Sicario and Arrival, was initially announced as composer for the film.[56] However, Villeneuve and Jóhannsson decided to end the collaboration because Villeneuve considered the film "needed something different, and I needed to go back to something closer to Vangelis's soundtrack".[57] New composers Hans Zimmer and Benjamin Wallfisch joined in July 2017.

Mitäköhän se Johannssonin tyyli sitten oli. :confused:

Johannssonin tyyliä, hyvin voi kuvitella musiikin leffamaailmaan... istuu mieleen merkittävästi paremmin kuin ne bassojyrähdykset.

 
Ei vaan Johannssonilla.

Mää ainakin oletin että soundtrack oli jo valmis ja vaihto tehtiin viime tingassa.
Melko viime myöhään se meni, kun julkistettiin vasta heinäkuussa. Ehkä siinä oli yksi syy Zimmeriin, niin ainakin tiesi, että mitä ehtii saada lyhyessä ajassa.

Kiinnostaisi myös kuka tämän ensimmäisessä trailerissa olevan musiikin teki. Se on aika vangelismaista. Johansson on ollut vielä mukana tämän julkaisun aikaan, mutta niin usein trailereissa ei käytetä itse leffan musiikkia tai säveltäjää ollenkaan.



ps. Harmi että Deckardin mukanaolo piti paljastaa jo tuossa ja sama myöhemmissäkin trailereissa.
 
Viimeksi muokattu:
ps. Harmi että Deckardin mukanaolo piti paljastaa jo tuossa ja sama myöhemmissäkin trailereissa.
Harmi tosiaan, mutta leffa olisi tehnyt varmaan tuplasti enemmän tappiota, jos Harrisonia ei olisi näytetty trailerissa.

Pitipä jo laittaa 4K steelbook -versio varaukseen. Pidin sen verran elokuvasta, että tätä katsoo useammankin kerran kotona.
 
Harmi tosiaan, mutta leffa olisi tehnyt varmaan tuplasti enemmän tappiota, jos Harrisonia ei olisi näytetty trailerissa.
Sama tuli itse asiassa mieleen. Tähän on tultu. Tosin voisi verrata Force Awakensiin, jossa kaikki tiesi Hamiltonin olevan mukana, mutta trailereissa sitä piilotetiin ja näin pysyi edes joku mysteeri. Toki se oli myös todella pieni rooli.

... Eihän tämä varsinaisesti ole tehnyt tappiota, mutta tuotantoyhtiö voi olla tekemässä, koska levittäjät ottaa ensin omansa pois kansainvälisestä levityksestä. Harmi, jos tässä on taas signaali studioille joka ennestään kiihdyttää ns. ohjaajien elokuvien kuolemaa (tässä tarkoitan korkeaa budjettia ja sellaissa jossa ohjaaja määrää, ei studio).
 
Making of sound design, mutta toki sivuaa myös musiikkia. Tai katsokaa edes 7:00 jälkeen kun näkyy ja kuuluu se vanha Vangeliksenkin käyttämä syntetisaattori. :P

 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 389
Viestejä
4 489 658
Jäsenet
74 150
Uusin jäsen
JM11

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom