10h betan hakkaamisen jälkeen ensivaikutelmat ovat aikalailla samat kun ykkösestä: tavallaan ihan ok, mutta jotain puuttuu...
...Ajoneuvot tuntuvat taas olevan sellaisia, ettei niistä tarvitse edes välittää (omat kokemukset rajottuvat Conquestiin). Ei synny tilanteita kuten esimerkiksi kolmosessa, että yksi kopu tai tankki dominoi koko matsia. Tämäkin on tavallaan ihan hyvä juttu, mutta kyllä ajoneuvoilla joku preesens pitäisi olla Battlefieldissä. Tuona 10h aikana ehkä noin viisi kertaa kuollut tankkiin.
Tässä huidot nyt naulankantaan. Kolmosessa tuli tilanteita, missä tankki tai hävittäjä voi dominoida koko peliä. Tämä johtui siitä että pelaajat eivät tiiminä puuttuneet tankin toimintaan ja siksi lopulta hävisivät. Vaikka tiimipelaamista on joiltain osin korostettu tässä V:ssä, niin se silti mahdollistaa soolo suorittamisenkin. Liikkuminen on nopeaa, aseet tappavia, kunhan osaa tähdätä ja panoksia sekä energiaa saa kyllä lisää jos vain käy niillä varustekasoilla mitä kartasta löytyy. Jos pelaat lääkintämiestä voit toki parantaa itseäsi ja tukihenkilöllä voit käyttää panoslaatikkoa.
Tiimipelaaminen on siis hyödyllistä kyllä, mutta yksinkin pärjää. Kolmosessa et pärjännyt yksin, koska liikkuminen on tietyllä tavalla vaivalloisempaa ja lennosta ampuminen on epätarkkaa. Vihollinen pitää väijyttää tai käyttää hyväksi varusteita, sillä suorassa kontaktissa voit saada hengiltä korkeintaan yhden henkilön, jos taitotaso on sama. Tämä viimeinen seikka jos mikä ohjaa peliä mielekkään tiimipelaamisen suuntaan, kun yksin et vain voi pärjätä tai muuttaa suuremmin pelin kulkua.
Kolmosessa oli hauska tankkien kanssa, kun ne olivat aika tehokkaita pelejä, että ne saattoivat saada erän polkemaan paikallaan rynnäkkömuodossa, jos sen annettiin vapaasti mellastaa. Monestakin eri syystä usein erä junnasin hetken paikallaan jossain tietyssä kohtaa kartaa, kunnes tiimi ryhdistäytyi ja purkasi tilanteen. Sota eteni tasaisen varmasti kohti päätöstään, useimmiten aina eteenpäin.
Tässä V:ssä tai viitosessa ei ole enää näitä asioita ollenkaan, mikä on se jokin mikä pelistä puuttuu. Se koitta mielliyttää aivan kaikkia pelaajia, niin sooloilijoita, niitä jotka haluavat pelata millä tahansa hahmoluokalla automaattiaseen kanssa, sellaisia jotka haluavat vain ja ainoastaan varustaa tiimiläisiään, sellaisia joille poliittinen ideologia on tärkein, sellaisia jotka loukkaantuvat keskusteluikkunan keskusteluista helposti, kulkuneuvoilla pelaaviakin (tosin ne tekevät vähemmän vahinkoa ettei jalkaväkipelaajat kimppantuisi), niitä joita ärsytti alkuun Battlelog, niitä joille grafiikat ovat tärkeämmät kuin pelin luettavuus, niitä jotka pitävät vanhemmista sodista teemana ja samalla niitä ketkä haluavat aseisiin moderneja liitännäisiä, sekä samaan aikaan koitetaan miellyttää konsoli- että PC-pelaajia. Mitä vielä?
Lopputulos on (sensuroitu herkkien ihmisten vuoksi):
Jos tämän oivaltaa niin tajuaa miksi pelistä puuttuu se jokin. Tämä linja alkoi viimeistään Battlefield 1:n kohdalla ja jatkunee siihen asti kunnes päättyy. En syytä EA:ta, mielestäni DICE on tästä yksin vastuussa.
PS. Tähän lopulliseen tulokseen tulin tosiaan kahdeksan tunnin pelaamisen jälkeen. Peli lähtee poistoon, koska en vain jaksa enempää.