Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tässä on hyvä lyhyt dokumentti missä on lähdetty selvittämään aurinkokunnan kokoa tietyssä mittakaavassa.Mittasuhteita on hyvin vaikea käsittää ainakaan minun.
Aurinkokunnan koko on noin 80 AU, joka on toisin ilmaistuna noin 0,00127 valovuotta.
Valolta taas kestää 8 minuuttia ja 19 sekuntia kulkea matka Auringosta Maahan. Se taas on noin 0,0008 valovuotta.
Maasta Linnunradan keskustaan on taas ~27 000±1 000 valovuotta.
Em. lukujen suhdetta toisiinsa kun miettii, niin ainakin itsellä menee pää sekaisin kun niitä yrittää hahmottaa jollakin tavalla, joka olisi yhteydessä käytännön elämän asioihin tai etäisyyksiin maapallolla. Eli jos fundeeraa asiaa vaikka niin, että pingispallo olisi Aurinko ja nuppineulan pää maapallo ja sitten Pluto hiekanjyvänen, että miten kauas toisistaan ne pitäisi sijoittaa kun maahan rakentaisi mallia niistä palikoista. Ja minne asti se Linnnanradan keskipiste sitten tulisi samassa mittakaavassa. Sen voin sanoa että tulisi muuten yllättävän kauas.
Helsingissä on kans aurinkokuntamalli. Aurinko on pitskussa ja pluto lauttasaaren vieressä.
Osaatko kertoa minne saakka se Linnunradan keskusta tulisi samalla skaalalla?
Jotenka ku linnunradan keskusta on noin 26000 valovuoden päässä, nii about 246 miljoonaa kilometriä sais "kävellä" linnunradan keskustaan tossa mallissa. eli aikalailla marsissa olis keskusta. Voiko toi tosiaan noin olla? huhuh. Ts. Plutoon teet muutaman tunnin juoksulenkin, mut linnunradan keskustaan menis se 70 vuotta, ku yhtämittaa paahtais 400km/h bugatti veyronilla (eli melkein 400 kertaista valonopeutta).Yksi valovuosi on mallin mittakaavassa noin 9 460 km.
Jos Maapallon pinta pidetään rajana, niin se on ihan siinä Auringon vieressä.Osaatko kertoa minne saakka se Linnunradan keskusta tulisi samalla skaalalla?
Siellä kiitää tyhjyydessä insinööritekniikan taidonnäyte, hats off.
Oiskohan mitään seuraavaa ikkunaa tehdä jotain samanlaista? Nythän vehkeet ovat parantuneet melkoisesti. Tosin ehkä nuo ovat vieläkin ehjiä siksi, kun eivät ole liian monimutkaisia.
Tietämättä lähes mitään noiden tekniikasta.
Onko noissa luotaimissa siis minkälainen propulsiosysteemi?
Vai onko noi kehittyny jostain johonkin, joka nykyään on käytössä?
Edelleen sama setti nykyään käytössä kun voyagerissä?
Onko noiden systeemien eroissa jotain merkitystä ja minkälaista?
E:Taidan kyl googlatakkin ja lukea wikiä jne.
E2: Ei ole siis mitään ns. vauhtia antamaan vaan korjaamaan liikettä.
Joo nopealla googletuksella sain suht tämän tiedon.Alkuvauhti on annettu kemiallisella raketilla lähdön yhteydessä ja loput on sitten painovoiman avulla linkoamista. Pienet suuttimet on joilla voi tehdä minimaalisia korjauksia asentoon yms.
Oisko painon tarve polttoaineelle suurin syy vrt. hyöty.Joo nopealla googletuksella sain suht tämän tiedon.
Nopea googletus ei kyllä tuonut infoa siihen , miksei näitä ole varustettu minkäänlaisilla ns. eteenpäin työntävillä..
Tosin mun pitäs varmaan ottaa enemmän selkoa tosta kiihtyvyydestä ja mitkä linjat yms, ennen kun yritän ees ymmärtää sitä miksei käytetä jotain mikä ns. työntää poispäin meistä.
Luultavimmin, tai siis jopa todennäköisimmin.Oisko painon tarve polttoaineelle suurin syy vrt. hyöty.
Joo nopealla googletuksella sain suht tämän tiedon.
Nopea googletus ei kyllä tuonut infoa siihen , miksei näitä ole varustettu minkäänlaisilla ns. eteenpäin työntävillä..
Tosin mun pitäs varmaan ottaa enemmän selkoa tosta kiihtyvyydestä ja mitkä linjat yms, ennen kun yritän ees ymmärtää sitä miksei käytetä jotain mikä ns. työntää poispäin meistä.
Toisaaltakoska sitä hidastavaa kitkaa ei ole, niin esimerkiksi atomipatterista sähköä ottava taskulamppu taaksepäin sohottamaan (tai joku ionimoottori jos/kun semmoinen saadaan toimivaksi) antaisi sekin karvan verran työntövoimaa (sen verran mitä fotonit saavat liike-energiaa toiseen suuntaan).Avaruudessa vauhti ei laske käytännössä koskaan, joten kun on päästy alkukiihdytyksellä matkavauhtiin, ei työntövoimaa enää tarvita.
Tän tiedon olen myös lukenu jostain.Avaruudessa vauhti ei laske käytännössä koskaan, joten kun on päästy alkukiihdytyksellä matkavauhtiin, ei työntövoimaa enää tarvita.
Voyagereiden suunniteltuun tehtävään ei tällaisia tarvittu. Ja vaikka katiskojen kestävyys on ylittänyt odotukset, liekö semmoisesta moottorista olisi vieläkään juuri iloa.ennen kun yritän ees ymmärtää sitä miksei käytetä jotain mikä ns. työntää poispäin meistä.
No siis ei varmaan tarvittu. Eri asia mietittiinkö jo silloin onko siitä mitään merkitystä.Voyagereiden suunniteltuun tehtävään ei tällaisia tarvittu. Ja vaikka katiskojen kestävyys on ylittänyt odotukset, lieko semmoisesta moottorista olisi vieläkään juuri iloa.
Kiihtyy ikuisesti (olettaen ikuinen voimanlähde) valon nopeutta lähestyen, sitä koskaan saavuttamatta.Onko massalle tai jollekkin vastaavalle täysin maksimi tila/vauhti minkä se voi saavuttaa?
Mutta kiihtyykö se matkavauhti siitä ikuisesti, vai tuleeko siinä jokin fysiikan setti vastaan?
Onko massalle tai jollekkin vastaavalle täysin maksimi tila/vauhti minkä se voi saavuttaa?
Perhana noi fotonit on outoja. Ei oo laskettua massaa tms.Kiihtyy ikuisesti (olettaen ikuinen voimanlähde) valon nopeutta lähestyen, sitä koskaan saavuttamatta.
Jotenkin muistelisin, ettei tuollaista rajoitusta ollut liikemäärän säilymislaissa.Jos se kiihdyttävä materiaali lähtee moottorista ulos esim. 100000km/h niin se olisi vastaavasti myös kyseisellä moottorilla saavutettava maksimivauhti jos vaan polttoainetta riittää kiihdyttämään riittävä pitkäksi aikaa.
Jotenkin muistelisin, ettei tuollaista rajoitusta ollut liikemäärän säilymislaissa.
Mutta kiihtyykö se matkavauhti siitä ikuisesti, vai tuleeko siinä jokin fysiikan setti vastaan?
Kyllä siinä juuri näin pitäisi käydä. Eihän se pallo tiedä millä nopeudella se juna kiitää johonkin toiseen referenssiin - vai liikkuuko ollenkaan.Voipi olla. Omaan järkeen ei vaan sovi että jos matkustaa junan katolla 200km/h ja heittää pallon taaksepäin 100km/h että se antaisi työntövoimaa.
Miksi kiihdyttäjän massa kasvaa valon nopeutta lähestyessä?Perinteisessä raketissa homma menee niin, että käytössä on rajattu määrä polttoainetta. Tämä koska raketin paino on X, sen liikuttamiseen tarvittava polttoaine painaa Y. Mutta X+Y:n painon liikuttamiseen tarvitaan Z:n verran polttoainetta, jne, jne. Tämän takia rakettimoottoreita voi käyttää vain alkusysäykseen joka on yleensä minuutteja, vaikka lento voi kestää vuosikymmeniä.
Tuon alkusysäyksen jälkeen hidastava tekijä on se, ollaanko Maan tai Auringon painovoimakentässä. Voyagerilla Auringon vetovoima on hidastanut vauhtia vuosikymmenien ajan, mutta alkuvauhtia oli niin paljon että luotain on menossa aurinkokunnasta ulos. Jos vauhtia olisi vähemmän jäätäisiin Aurinkoa kiertävälle radalle.
Eli kemiallisella raketilla ei kiihdytellä ja jarrutella miten huvittaa. Ionimoottorilla voi kiihdyttää pidempiä aikoja, mutta kiihtyvyys on todella pieni.
Aurinkopurje taas on eri asia, siinä Auringosta tuleva säteilypaine liikuttaa purjetta jatkuvasti Auringosta pois päin.
Jos olisi vielä joku kuvitteellinen tapa kiihdyttää rajattomasti, valon nopeuteen ei koskaan päästä koska kiihdyttäjän massa alkaa kasvaa valon nopeutta lähestyttäessä.
Nyt sun pitää tutustua Einsteinin suhteellisuusteorioihinMiksi kiihdyttäjän massa kasvaa valon nopeutta lähestyessä?
Eihän pitäisi olla mitään vastusta?
Päteekö ne täysin avaruudessakin?Nyt sun pitää tutustua Einsteinin suhteellisuusteorioihin
Miksi kiihdyttäjän massa kasvaa valon nopeutta lähestyessä?
Eihän pitäisi olla mitään vastusta?
No tämähän se muakin ihmetyttää. Fotoni kykenee siihen valosettiin ihan vaan kun se on saanut sen statuksen.Itse miellän tuon niin, että valonnopeus on fundamentaalinen maksiminopeus millä informaatio voi kulkea. Sen nopeuden voi saavuttaa vain massattomat aallot. Massallinen partikkeli ei voi sitä koskaan saavuttaa, koska se vaatisi äärettömästi energiaa.
Mutta disklaimerina: en ole perehtynyt suhteellisuusteorioihin.
Näin voi ihan hyvin olla. Sitä en tiedä hajoaako suhteellisuusteoria jos fotonille löytyy jokin nollasta poikkeava massa. Eli onko siellä teorian ytimessä, että massa on nolla - en siis tiedä.mitä jos se fotonin massa on sen verran pieni ettei me vaan kyetä tsekkaa sitä.
Valonnopeus on suhteessa katsojaan. Lähestyvän junan valot saavuttavat katsojan suuremmalla nopeudella kuin valonnopeus, vaikka valo lähteekin lampusta tasan valonnopeudella.. Kaksi fikkaria vastakkain, niin erisuuntiin menevät fotonit menevät 2x valonnopeutta suhteessa toisiinsa. Epäilen kovasti etteikö valonnopeutta voi kulkea kuka tahansa kun vain jaksaa kiihdyttää ja odottaa. Veikkaan että galaksin ulkoreuna pyörii hiukkasen vaudikkaammin.Itse miellän tuon niin, että valonnopeus on fundamentaalinen maksiminopeus millä informaatio voi kulkea. Sen nopeuden voi saavuttaa vain massattomat aallot. Massallinen partikkeli ei voi sitä koskaan saavuttaa, koska se vaatisi äärettömästi energiaa.
Mutta disklaimerina: en ole perehtynyt suhteellisuusteorioihin.
Tässä viestissä oli mielestäni kaikki väärin paitsi eka lause.Valonnopeus on suhteessa katsojaan. Lähestyvän junan valot saavuttavat katsojan suuremmalla nopeudella kuin valonnopeus, vaikka valo lähteekin lampusta tasan valonnopeudella.. Kaksi fikkaria vastakkain, niin erisuuntiin menevät fotonit menevät 2x valonnopeutta suhteessa toisiinsa. Epäilen kovasti etteikö valonnopeutta voi kulkea kuka tahansa kun vain jaksaa kiihdyttää ja odottaa. Veikkaan että galaksin ulkoreuna pyörii hiukkasen vaudikkaammin.
Väärin. En osaa selittää, mut näin se on.Lähestyvän junan valot saavuttavat katsojan suuremmalla nopeudella kuin valonnopeus, vaikka valo lähteekin lampusta tasan valonnopeudella..
hidastaako fotoni katsojan kohdalla ja kiihdyttää taas vauhtia? Sinipuna aaltohan perustuu juuri erinopeudella kulkeviin fotoneihin meihin katsoen.(eli kun mitataan loittoneeko jokin galaxi vai läheneekö) Eli heitetäänkö tuokin teoria roskakoriin?Väärin. En osaa selittää, mut näin se on.