Tämä on ihan arvokasta tietoa, sillä tuo Sony on usein tarjouksessa kodinkoneliikkeissä ja täälläkin välillä siitä kysellään. Joissakin ulkomaisissa nettitesteissä sitä on jostain syystä kehuttu.Eli voin suositella lämpimästi Denonin X1500H:ta. Vielä en ole mitään pahaa sanottavaa tai ärsyttävää piirrettä tästä löytänyt. Sonyä kestin sen pari tuntia ja lähti palautukseen Kiitos siis Denonin suosittelijoille!
Pitkästä aikaa muuten asiallinen postaus tähän ketjuun. Arvostelu laitteesta/laitteista, joka perustuu ihan omaan kokemukseen eikä oletukseen. Kuinka monella pisteellä kalibroit?Nyt on Denon X1500H ollut pari päivää käytössä tuon Sony DN1080:n kokeilun jälkeen. Olisi pitänyt heti uskoa viisaampia, jotka Denoneita suositteli.
Ei voi olla kuin tyytyväinen Denoniin. Tuo huonekorjaus osui kerrasta nappiin ja on selkeämpi ja napakampi ääni. Klipschin subbarikin tuntuu jotenkin syvemmältä/napakammalta ja enää ei paikat resonoi mitä tuppasi Yamahan ja Sonyn kanssa tekemään (säädöt varmasti ollut pielessä). Ja nämä valikot on nopeat ja selkeät verrattuna jumalattoman hitaaseen Sonyyn. Huomasipa Denon mittausten yhteydessä myös sen, että seinän sisällä menevä toisen takakaiuttimen piuhakin on liitetty seinän rasioihin väärin päin. Tsekkasin paristolla seinän rasiat ja vaihdoin piuhat toisin päin kaiuttimeen.
Tykkään myös kovasti Denonin leffa/musiikki/peli äänien pikanäppäimille. Tätä on kaivattu.
Eli voin suositella lämpimästi Denonin X1500H:ta. Vielä en ole mitään pahaa sanottavaa tai ärsyttävää piirrettä tästä löytänyt. Sonyä kestin sen pari tuntia ja lähti palautukseen Kiitos siis Denonin suosittelijoille!
Kiitos. Tein kaikilla 8 pisteellä kalibroinnin.Pitkästä aikaa muuten asiallinen postaus tähän ketjuun. Arvostelu laitteesta/laitteista, joka perustuu ihan omaan kokemukseen eikä oletukseen. Kuinka monella pisteellä kalibroit?
Hmm, jaa. Taidetaan puhua eri asiasta sitten. Minulla on siis Denon X3300 ja sen kaukosäätimen alareunassa on neljä nappia, Movie, Music, Game ja Direct. Näillä voi säätää vain äänitiloja, kuten Dolby Digital, DD+Surround (lisää äänen kaikkiin kaiuttimiin, mitkä on kytkettynä vaikkei lähteessä kaikkia kanavia olisikaan), DTS Neural:X jne. Näiden välillä en siis ole huomannut eroja ja minulla onkin Dolby digital Movie napin alta valittuna kaikelle. Paitsi PC:ltä tulee peliäänet PCM:nä, joka näkyy Denonissa Multi inputina. Leffat tulee PC:ltäkin DTS:nä tai DD:nä.No itsellä on luonnollisesti HTPC Gamen alla, käyttäen omaa HDMI -lähtöä, UHD -soitin Movien alla käyttän omaa HDMI -lähtöä. etc. Ei mitään tekemistä efektien kanssa vaan selkeyttämässä hallintaa.
Eikun ongelma on toisin päin. Eli suoraan telkkariin kytkemällä Windowsista ei voi valita mitään muuta kuin stereo. Vahvariin kytkemällä voi sitten valita Atmoksenkin.@salamoi , voiko Winukan ääniasetuksilla olla tässä oma vaikutuksensa? Jos siellä on stereona niin ehkä vahvari tunnistaa sen? Kokeile laittaa sieltä vaikka 5.1 päälle jos sillä olisi vaikutusta. Itehän olen aika n00b näissä mutta tuo tuli ekana mieleen.
Itsellä siis äänet tulee pcm näyttiksen hdmi:ltä vahvarille.
Onko tuosta jotain etua että töllössä näkyy vahvarille tulevat lähteet? Itsellä töllöstä aina sama hdmi päällä ja vahvarista valitsen sitten mitä lähdettä katsotaan.Hmm, jaa. Taidetaan puhua eri asiasta sitten. Minulla on siis Denon X3300 ja sen kaukosäätimen alareunassa on neljä nappia, Movie, Music, Game ja Direct. Näillä voi säätää vain äänitiloja, kuten Dolby Digital, DD+Surround (lisää äänen kaikkiin kaiuttimiin, mitkä on kytkettynä vaikkei lähteessä kaikkia kanavia olisikaan), DTS Neural:X jne. Näiden välillä en siis ole huomannut eroja ja minulla onkin Dolby digital Movie napin alta valittuna kaikelle. Paitsi PC:ltä tulee peliäänet PCM:nä, joka näkyy Denonissa Multi inputina. Leffat tulee PC:ltäkin DTS:nä tai DD:nä.
Toki sitten eri laitteet on eri inputeissa, joille on pikanapit eli PC on Media playerin alla, UHD BD soitin on Blurayn alla, jne. Josta tullaankin yhteen ongelmaan. Bluray soitin näkyy telkkarin (LG C7) tulovalikossa Denonin alla omana lähteenään, kuten se onkin. Mutta PC, joka on vahvistimessa kiinni Nvidian näytönohjaimen HDMI:n kautta, ei näy telkkarille mitenkään, koska Nvidia ei tue vieläkään HDMI-CECiä. Tällöin pitää ensin valita telkkarista Denon lähteeksi ja sitten valita Denonista Media player tuloksi. Jostain syystä vahvistin heittää kuitenkin ruutuun jonkun ihme Currently playing (tai jotain sinne päin) näkymän, jolla ei suoraan sanoen tee mitään. Tästä pääsee eroon Exit napilla tai painamalla uudelleen Media player. Tietääkö joku, miten tuon turhan näkymän saa pois päältä?
Jos PC:n kytkee suoraan telkkariin, saisi telkkarista luonnollisesti valittua sen suoraan lähteeksi, mutta sitten Denonin valikot jää näkymättä. Suurempi ongelma tässä kytkennässä on kuitenkin, että PC:stä on valittavissa vain Stereo äänilähdöksi, joten pelien monikanavaäänet jää kuulumatta. Suoraan vahvistimeen kytkettynä saa pelienkin monikanavaäänet kuulumaan.
On siitä se etu, että se ohjaa vahvarin suoraan oikealle tulolle myös. Ja Blurayn tapauksessa myös käynnistää soittimen, jos se on pois päältä. Ideana olisi siis pärjätä vain telkkarin kaukosäätimellä. Sillä voi ohjata vahvarin äänenvoimakkuutta ja Blurayn valikkoja HDMI-CECin kautta, joten PC on ainoa syy, miksi tarvitsee useamman kapulan.Onko tuosta jotain etua että töllössä näkyy vahvarille tulevat lähteet? Itsellä töllöstä aina sama hdmi päällä ja vahvarista valitsen sitten mitä lähdettä katsotaan.
Vastaan itselleni. Mereks ilmoitti että jammussa ei onnistu yksi taka keskikajari. Denonissa manuaalin mukaan toimii.Uusin telkkarin uhd aikaan (sony a8f 65) ja nyt olis aika vissiin vahvari panna uusiksi. Denon avr-x4500 Mareksound: Suomen johtava kotiteatterin ja hifin erikoisliike tai Jammu rx-a2080 Mareksound: Suomen johtava kotiteatterin ja hifin erikoisliike loppusuoralla.
Onnistuuko jammussa 6.1 systeemi eli takana yksi center keskikanava, manuaali tarjoaa ainoastaan taakse keskelle 2 kajaria?
Vanha jammu rx-v3900 Yamaha RX-V3900 7.1 A/V Receiver - HomeTheaterHifi.com on saman hintaluokan peli jossa onnistuu toi homma.
Denonissa onnistuu manuaalin mukaan myös toi yksi keski takakanava.
Onko muuten speksit kunnossa molemmissa vaihtoehdoissa vai onko jotain sudenkuoppia oletettavissa?
En ole tutkinut muutamaan vuoteen näitä uusia vehkeitä kun ei tarve ole ollu päivittää.
Olisi uudelle vahvistimella tarve, kun remontin yhteydessä ajattelin asentaa kattokaiuttimet ja setupiksi tuli 7.1.2. Oisiko tässä sellainen vahvistin että tuo onnistuisi? Ja onko muuten hintaansa nähden millainen?
No tuollainen x4500 on itsellä ollut nyt ajossa hetken 7.1 systeemissä ja tyytyväinen olen ollut äänenlaatuun (genet preouteissa). Appsilla on kätevä tehdä eri profiileja eri tarpeisiin. Kunhan tulisi vielä se päivitys joka poistaa -3db@20hz featuren. Stereo-kuuntelua en ole vielä ehtinyt kyllä kunnolla kokeilemaan.Vastaan itselleni. Mereks ilmoitti että jammussa ei onnistu yksi taka keskikajari. Denonissa manuaalin mukaan toimii.
Mitä foorumi on mieltä tosta denon avr-x4500 vaffista? Onko jotain puutteita mitä pitäisi ottaa huomioon? Full hd tykki tulee kiinni ja toi edellä mainittu sonyn töllö.
Onnistuu ja hintaansa nähden muutenkin hieano peli.Olisi uudelle vahvistimella tarve, kun remontin yhteydessä ajattelin asentaa kattokaiuttimet ja setupiksi tuli 7.1.2. Oisiko tässä sellainen vahvistin että tuo onnistuisi? Ja onko muuten hintaansa nähden millainen?
Kiitos tiedosta. Lähti tilaukseen.Onnistuu ja hintaansa nähden muutenkin hieano peli.
Ei.Vähän ot, mutta omistaako kukaan näitä katon kautta äänen heijastavia Atmos kaiuttimia? Nyt kun vahvari on ajantasalla niin alkanut vähän Atmos kiinnostamaan. Mitenhän huonosti tuollaiset heijastavat kaiuttimet toimivat ja mahtaako olla viistokaton kanssa mitään järkeä edes harkita tuollaisia?
Missä tuollainen ei-suositus on? Omilla Atmos-sivuillaan Dolby hehkuttaa jopa Atmos-soundbareja. Samoin tällä setup guidessa näytetään ensimmäisenä vaihtoehtona katon kautta heijastavat kaiuttimet, vaikka aidot kattokaiuttimet olisivat parempia:Dolby ei itsekään suosittele viistoon kattoon heijastavia kaiuttimia.
Edit: Itse en usko hetkeäkään, että vaihtoehdot olisivat tasavertaisia, mutta kyse olikin siitä, että mitä Dolby suosittelee.Ceiling speakers and Dolby Atmos enabled speakers (or modules) deliver equivalent performance. While using two speakers of either type will provide a convincing and powerful effect, using four speakers will offer the optimum sense of audio movement and precision in most rooms.
Myönnän että taisin puhua suosittelijan osalta nyt läpiä päähäni. Suosittelija ei tainnut olla Dolby, mutta joku alan toimija noin on todennut. En nyt löydä mistään että mistähän saatoin tuon lukea, joten kommentin voi jättää omaan arvoonsa.Missä tuollainen ei-suositus on? Omilla Atmos-sivuillaan Dolby hehkuttaa jopa Atmos-soundbareja. Samoin tällä setup guidessa näytetään ensimmäisenä vaihtoehtona katon kautta heijastavat kaiuttimet, vaikka aidot kattokaiuttimet olisivat parempia:
Dolby Atmos 5.1.2 Speaker Setup
Sama koskee isompia 7.1.4- ja 9.1.2-konfiguraatioita. Ensimmäisenä näytetään systeemi, jossa on kattoheijastekaiuttimet, ja 5.1.4- ja 7.1.4-systeemeitä kutsutaan jopa nimellä "Reference Dolby Atmos Experience".
Dolby Atmos Speaker Setup Guide
Vielä lainaus tuolta lopusta:
Edit: Itse en usko hetkeäkään, että vaihtoehdot olisivat tasavertaisia, mutta kyse olikin siitä, että mitä Dolby suosittelee.
Room treatment considerations for use of Dolby Atmos enabled speakers:
For optimal performance, the ceiling should be flat (not angled or vaulted), with a height between 7.5 and 14 feet (2.3 to 4.3 meters), and made of an acoustically reflective material (drywall, plaster, hardwood, or another rigid, non–sound-absorbing material). The ideal ceiling height is between 7.5 and 12 feet (2.3 to 3.66 meters).
Ei ainakaan oma Marantz 6011 trarvinnut . Eli laitat 5.1 :n sivukaiuttimet taakse (ikäänkuin 7.1:ssä) ? tuo vaihto sitten vääristää ääntä jonninverran jos kuitenkin paukuttelet menemään 5.1.4 :na. Koska 5.1:n äänet nyt vaan on tarkoitettu tulemaan sivuilta eikä takaa.. joitakin voi haitata joitakin eiTarviikohan Marantz SR6011 lisävahvistimen seuraavalle setupille?
SL ja SR vaihtuisivat taka-vasen ja taka-oikea kaiuttimiin, eli määrä pysyisi kuitenkin samana.
Entäs jos asettaa kaiuttimet nimenomaan takakaiuttimien liittimiin ja kalibroinnin yhteydessä "ignooraa puuttuvat"?Ei ainakaan oma Marantz 6011 trarvinnut . Eli laitat 5.1 :n sivukaiuttimet taakse (ikäänkuin 7.1:ssä) ? tuo vaihto sitten vääristää ääntä jonninverran jos kuitenkin paukuttelet menemään 5.1.4 :na. Koska 5.1:n äänet nyt vaan on tarkoitettu tulemaan sivuilta eikä takaa.. joitakin voi haitata joitakin ei
Jotain outoa tuossa on. Sama piikki molemmissa jonka olisi kuvitellut että audyssey lanaa. Yrittäisin saada ennen editoria suoremman vasteen subin-sijaintia muuttamalla. Otitko muuten täydet 8-pistettä kalibrointiin?
Mitäs nyt pitää tehdä, Ajelin audysseyn iPadin appilla ja subbarille laittoi tuollaiset käyrät. Alapäästä lähti bassoa kun demoja testasin, curve editorilla käyrä mahdollisimman suoraksiko?
Hankala käyttää, nostaa helpolla koko käyrää eikä oikein anna tasata.
Edit: laittoikin subille -12desibeliä, korjasin -6. Myös volyme subista selvästi alle puolen välim testissä oltava. Korostin hiukan enkä ottanut dynamic eq käyttöön.
Tuossa vain kolmen pisteen kalibrointi. Mutta subi on metrin päässä sohvasta huoneen keskiseinällä, hankala muuttaa sijaintia ja piuhatkin menee listojen alla. Huoneen nurkkaan soi jämäkämmin toki.Jotain outoa tuossa on. Sama piikki molemmissa jonka olisi kuvitellut että audyssey lanaa. Yrittäisin saada ennen editoria suoremman vasteen subin-sijaintia muuttamalla. Otitko muuten täydet 8-pistettä kalibrointiin?
Kaippa se suositus on käyttää nuo 8 pistettä. Ainakin enemmän keskiarvoistaa korjauksia. Nuo käyrät näyttää kyllä ihan erilaisilta mitä olen itse saanut niin kokeilisin ajaa uudestaan.Tuossa vain kolmen pisteen kalibrointi. Mutta subi on metrin päässä sohvasta huoneen keskiseinällä, hankala muuttaa sijaintia ja piuhatkin menee listojen alla. Huoneen nurkkaan soi jämäkämmin toki.
Pitäiskö ottaa kaikki 8 pistettä kalibrointiin?
Näin pitää tehdä, ja toinenkin paikka subille on jotenkuten olemassa niin pitää testata jossain välissä jollei käppyrät rauhotu.Kaippa se suositus on käyttää nuo 8 pistettä. Ainakin enemmän keskiarvoistaa korjauksia. Nuo käyrät näyttää kyllä ihan erilaisilta mitä olen itse saanut niin kokeilisin ajaa uudestaan.
Useammasta pisteestä mittaus keskiarvoistaa Ja korjaukset jäävät miedommiksi. Eri mittauskuvioista löytyy testejä ja suosituksia. Näkemyksiä varmaan moneen suuntaan. Itse olen mennyt kutakuinkin tuolla Audysseyn kuviolla siten että kaikki mittaukset korvakorkeudella ja n. 50cm ensimmäisestä mittauksesta (mlp, eteen, vasen, oikea, etuvasen, etuoikea) ja 7&8 mittaukset mlp:n takana mlp:n ja vasen/oikea mittausten välissä. Tämä on ollut minulla aiemmin käytössä YPAO:lla ja toimivaksi todettu. Vaihtoehtoinen kalibrointi on sitten tehty samalla kertaa n. 30cm etäisyyksillä mutta en ole ehtinyt kunnolla vertailemaan näitä keskenään. Korjaukset on minulla rajattu Audysseyssä 300hz eli sen yläpuolelle ei tehdä korjauksia.Mitenkäs olette "määrittäneet" nuo 8 pistettä?
Ostin meinaan sen Yamahan (vaikka NADia kauheesti puolusteltiin) ja ajelin YPAOn.
YPAOssa on kahdeksan mittausta sekä kulmien mittaus, mutta missään ei puhuta miten se mikki pitäisi sijoitella..
Otin ainakin kuuntelupisteestä, kuuntelupisteen molemmilta puolilta, metrin edestä ja takaa.
Sitten siitä pisteen etumaastosta neljä lisää.
Tulos kyllä miellyttää mutta jäi mietityttään miten muut on tuon hoitaneet...
YPAO sääti, että etukaiuttimet on +-0dB, keski +2dB, ja sub -1dB (taka oli +2dB)
Eli lopulta aika samaan leveliin, tosin käppyrät mitkä se piirsi ei ollut samat
Mutta nämä vasta sen 8 pisteen mittauksen jälkeen.
Yhden pisteen mittauksen jälkeen esim sub oli -6dB jne
Muuttu aika radikaalisti tuo tulos kun teki koko 8 pistettä.
Tuossa näkyy vahva korostuma reilun 60 hertsin kohdalla. Juuri luin jostain hifiharrastajista, että jos huonekorkeus on luokkaa 2,5 metriä, niin siitä seuraa huonemoodi 63 hertsin kohdalle. Ehkä subbarin läheisyys vaikuttaa myös. Kokeilisin kyllä eri sijoituspaikkoja subbarille. Kyllä minusta kannattaa laittaa ensin äänipuoli kuntoon ennen kuin alkaa piilottaa johtoja listojen taakse.Tuossa vain kolmen pisteen kalibrointi. Mutta subi on metrin päässä sohvasta huoneen keskiseinällä, hankala muuttaa sijaintia ja piuhatkin menee listojen alla. Huoneen nurkkaan soi jämäkämmin toki.
Pitäiskö ottaa kaikki 8 pistettä kalibrointiin?
Jno näin on, tosin kuullostaa ihan ok mutta vasta tuon appin kanssa huomaa tuon piikin. Toisaalta olis mahdollisuus laittaa subi myös olohuoneen viereen väliseinän taakse portaiden alle. Pitääkin kokeilla kahta eri mestaa korvakuulolta ja mitaten.Tuossa näkyy vahva korostuma reilun 60 hertsin kohdalla. Juuri luin jostain hifiharrastajista, että jos huonekorkeus on luokkaa 2,5 metriä, niin siitä seuraa huonemoodi 63 hertsin kohdalle. Ehkä subbarin läheisyys vaikuttaa myös. Kokeilisin kyllä eri sijoituspaikkoja subbarille. Kyllä minusta kannattaa laittaa ensin äänipuoli kuntoon ennen kuin alkaa piilottaa johtoja listojen taakse.
Jos koitan nykyisestä paikasta niin että nostaa 120Hz (100Hz sijasta) ja tekee kalibroinnin kaikista 8 kohtaa. Vai kandeeko laskea 80Hz? Hyllykajarit edessä.Jakotaajuuden muutoksellakin voi tuohon ehkäpä vaikuttaa.. (mikäli kaiuttimet taipuu)
Jep, niin meinasin.Jos koitan nykyisestä paikasta niin että nostaa 120Hz (100Hz sijasta) ja tekee kalibroinnin kaikista 8 kohtaa. Vai kandeeko laskea 80Hz? Hyllykajarit edessä.
Sijoittelu vasemmalle seinälle het etukajarin viereen varmaan onnistuu myös. Pitää testailla sekin.
Edit, meinasit varmaan jakotaajulla että antaa mennä tuon 60Hz etukajareilla...
Magenta II edessä, tykkään soinnista ja tosi erotteleva mutta ei kannata koittaa noin matalalle. Kokeillaan muita juttuja.Jep, niin meinasin.
Itse ihmettelen tuota dippiä heti 60hz jälkeen. Jos tuon subbarin siis pitäisi toistaa alemmas. Kannattaisiko kokeilla säätää vaihetta hieman.Jno näin on, tosin kuullostaa ihan ok mutta vasta tuon appin kanssa huomaa tuon piikin. Toisaalta olis mahdollisuus laittaa subi myös olohuoneen viereen väliseinän taakse portaiden alle. Pitääkin kokeilla kahta eri mestaa korvakuulolta ja mitaten.
Tuo 70kg loota on senverran kookas että alkaa tulla hellasäröä jos sen äänentoisto edellä sijoittaa, ja etukajareiden ja tv (75”) välissä on huonosti tilaa, joutuisi laittamaan etukajarit huoneen nurkkiin että tuo mahtuu väliin.
Menee kyllä 14Hz, vaihe on nollassa, pitääkö kokeilla puolessa välissä?Itse ihmettelen tuota dippiä heti 60hz jälkeen. Jos tuon subbarin siis pitäisi toistaa alemmas. Kannattaisiko kokeilla säätää vaihetta hieman.
Noinhan se ohjeiden mukaan pitääkin olla nollassa. Audyn pitäisi sitten säätää sovitus kaiuttimien kanssa. Usein kuitenkin tuo jakotaajuus pitää jälkikäteen säätää ja omassa tapauksessa kahdella subilla myös niiden keskinäisen viiveen/etäisyyden säädöllä sai vähän tasaisempaa. Tuossa kuvassa Audyn mittaushan on kuitenkin varmaan nyt pelkkä subi(1kpl näitä oli?) niin ei varmaan vaihe tai jako tuossa mittauksessa vaikuta. Se positiivinen tässä Audysseyssä on että mittaukset on kohtuu nopeita ja ympäristöystävällisiä ainakin jos vertaa omaan aiempaan antimodeen niin kaikkea on vaivattomampi kokeilla.Menee kyllä 14Hz, vaihe on nollassa, pitääkö kokeilla puolessa välissä?
Paras käyrähän olis mahdollisimman suora, tuo oli kyllä aika hurjan näkönen.
Joo vain yksi subi. Herjaa liiallista volumea usein mitauksen alussa, joutuu laittamaan vähän hiljemmalle kuin mitä pitää normisti.Noinhan se ohjeiden mukaan pitääkin olla nollassa. Audyn pitäisi sitten säätää sovitus kaiuttimien kanssa. Usein kuitenkin tuo jakotaajuus pitää jälkikäteen säätää ja omassa tapauksessa kahdella subilla myös niiden keskinäisen viiveen/etäisyyden säädöllä sai vähän tasaisempaa. Tuossa kuvassa Audyn mittaushan on kuitenkin varmaan nyt pelkkä subi(1kpl näitä oli?) niin ei varmaan vaihe tai jako tuossa mittauksessa vaikuta. Se positiivinen tässä Audysseyssä on että mittaukset on kohtuu nopeita ja ympäristöystävällisiä ainakin jos vertaa omaan aiempaan antimodeen niin kaikkea on vaivattomampi kokeilla.
Tuo dippi johtunee tuosta älyttömästä 60Hz korostumasta, Audussey joutuu laskemaan subbarin tasoa kaikilla taajuuksilla älyttömästi, luulen että sen vuoksi myöskään parempaa korjausta ei saada tehtyä, kun audysseyssä tulee rajat vastaan eikä se pysty nostamaan noita dipanneita taajuuksia ~20dB:n verran. Itse kokeilisin ensin sijoitella subbaria eri paikkoihin ihan vain väliaikaisesti ja ajella audysseytä että saako tuota korostumaa vaimenemaan millään sijoituksella vai voiko esim. subbari olla viallinen ja korostuma johtuukin siitä?Itse ihmettelen tuota dippiä heti 60hz jälkeen. Jos tuon subbarin siis pitäisi toistaa alemmas. Kannattaisiko kokeilla säätää vaihetta hieman.