AV-viritinvahvistimet / vahvistimet

No itsellä on luonnollisesti HTPC Gamen alla, käyttäen omaa HDMI -lähtöä, UHD -soitin Movien alla käyttän omaa HDMI -lähtöä. etc. Ei mitään tekemistä efektien kanssa vaan selkeyttämässä hallintaa.
 
Sitä en ehtinyt vielä tutkailemaan mitä kaikkea niiden preset nappien taakse pystyy laittamaan, mutta pitääpä lueskella manuaalia. Tosin tulee vielä ohjelmoitua One For All:n Smart Control kapula niin saa taas kaikkien laitteiden perustoiminnot yhden säätimen taakse.
 
Eli voin suositella lämpimästi Denonin X1500H:ta. Vielä en ole mitään pahaa sanottavaa tai ärsyttävää piirrettä tästä löytänyt. Sonyä kestin sen pari tuntia ja lähti palautukseen :) Kiitos siis Denonin suosittelijoille!
Tämä on ihan arvokasta tietoa, sillä tuo Sony on usein tarjouksessa kodinkoneliikkeissä ja täälläkin välillä siitä kysellään. Joissakin ulkomaisissa nettitesteissä sitä on jostain syystä kehuttu.
 
Nyt on Denon X1500H ollut pari päivää käytössä tuon Sony DN1080:n kokeilun jälkeen. Olisi pitänyt heti uskoa viisaampia, jotka Denoneita suositteli.

Ei voi olla kuin tyytyväinen Denoniin. Tuo huonekorjaus osui kerrasta nappiin ja on selkeämpi ja napakampi ääni. Klipschin subbarikin tuntuu jotenkin syvemmältä/napakammalta ja enää ei paikat resonoi mitä tuppasi Yamahan ja Sonyn kanssa tekemään (säädöt varmasti ollut pielessä). Ja nämä valikot on nopeat ja selkeät verrattuna jumalattoman hitaaseen Sonyyn. Huomasipa Denon mittausten yhteydessä myös sen, että seinän sisällä menevä toisen takakaiuttimen piuhakin on liitetty seinän rasioihin väärin päin. Tsekkasin paristolla seinän rasiat ja vaihdoin piuhat toisin päin kaiuttimeen.

Tykkään myös kovasti Denonin leffa/musiikki/peli äänien pikanäppäimille. Tätä on kaivattu.

Eli voin suositella lämpimästi Denonin X1500H:ta. Vielä en ole mitään pahaa sanottavaa tai ärsyttävää piirrettä tästä löytänyt. Sonyä kestin sen pari tuntia ja lähti palautukseen :) Kiitos siis Denonin suosittelijoille!
Pitkästä aikaa muuten asiallinen postaus tähän ketjuun. Arvostelu laitteesta/laitteista, joka perustuu ihan omaan kokemukseen eikä oletukseen. Kuinka monella pisteellä kalibroit?
 
Uusin telkkarin uhd aikaan (sony a8f 65) ja nyt olis aika vissiin vahvari panna uusiksi. Denon avr-x4500 Mareksound: Suomen johtava kotiteatterin ja hifin erikoisliike tai Jammu rx-a2080 Mareksound: Suomen johtava kotiteatterin ja hifin erikoisliike loppusuoralla.
Onnistuuko jammussa 6.1 systeemi eli takana yksi center keskikanava, manuaali tarjoaa ainoastaan taakse keskelle 2 kajaria?
Vanha jammu rx-v3900 Yamaha RX-V3900 7.1 A/V Receiver - HomeTheaterHifi.com on saman hintaluokan peli jossa onnistuu toi homma.
Denonissa onnistuu manuaalin mukaan myös toi yksi keski takakanava.
Onko muuten speksit kunnossa molemmissa vaihtoehdoissa vai onko jotain sudenkuoppia oletettavissa?
En ole tutkinut muutamaan vuoteen näitä uusia vehkeitä kun ei tarve ole ollu päivittää.
 
Pitkästä aikaa muuten asiallinen postaus tähän ketjuun. Arvostelu laitteesta/laitteista, joka perustuu ihan omaan kokemukseen eikä oletukseen. Kuinka monella pisteellä kalibroit?
Kiitos. Tein kaikilla 8 pisteellä kalibroinnin.

Ja tuosta Sonystä vielä. Äänellisesti laite oli varsin mielyttävä kun mittaustuloksia käsin sääti. Kalibroinnin jälkeen subbari oli liian kovalla, samoin takakaiuttimet. Käytettävyys oli aika karu Yamahasta siirtyneenä ja laite oli oikeasti uskomattoman hidas. Tuo kun yhdistettiin Smart valikkoon, jota ei saa pois käytöstä oli päätös helppo tehdä. Valikon saa kai pois mikäli televisio on myös Sonyn.
 
No itsellä on luonnollisesti HTPC Gamen alla, käyttäen omaa HDMI -lähtöä, UHD -soitin Movien alla käyttän omaa HDMI -lähtöä. etc. Ei mitään tekemistä efektien kanssa vaan selkeyttämässä hallintaa.
Hmm, jaa. Taidetaan puhua eri asiasta sitten. Minulla on siis Denon X3300 ja sen kaukosäätimen alareunassa on neljä nappia, Movie, Music, Game ja Direct. Näillä voi säätää vain äänitiloja, kuten Dolby Digital, DD+Surround (lisää äänen kaikkiin kaiuttimiin, mitkä on kytkettynä vaikkei lähteessä kaikkia kanavia olisikaan), DTS Neural:X jne. Näiden välillä en siis ole huomannut eroja ja minulla onkin Dolby digital Movie napin alta valittuna kaikelle. Paitsi PC:ltä tulee peliäänet PCM:nä, joka näkyy Denonissa Multi inputina. Leffat tulee PC:ltäkin DTS:nä tai DD:nä.

Toki sitten eri laitteet on eri inputeissa, joille on pikanapit eli PC on Media playerin alla, UHD BD soitin on Blurayn alla, jne. Josta tullaankin yhteen ongelmaan. Bluray soitin näkyy telkkarin (LG C7) tulovalikossa Denonin alla omana lähteenään, kuten se onkin. Mutta PC, joka on vahvistimessa kiinni Nvidian näytönohjaimen HDMI:n kautta, ei näy telkkarille mitenkään, koska Nvidia ei tue vieläkään HDMI-CECiä. Tällöin pitää ensin valita telkkarista Denon lähteeksi ja sitten valita Denonista Media player tuloksi. Jostain syystä vahvistin heittää kuitenkin ruutuun jonkun ihme Currently playing (tai jotain sinne päin) näkymän, jolla ei suoraan sanoen tee mitään. Tästä pääsee eroon Exit napilla tai painamalla uudelleen Media player. Tietääkö joku, miten tuon turhan näkymän saa pois päältä?

Jos PC:n kytkee suoraan telkkariin, saisi telkkarista luonnollisesti valittua sen suoraan lähteeksi, mutta sitten Denonin valikot jää näkymättä. Suurempi ongelma tässä kytkennässä on kuitenkin, että PC:stä on valittavissa vain Stereo äänilähdöksi, joten pelien monikanavaäänet jää kuulumatta. Suoraan vahvistimeen kytkettynä saa pelienkin monikanavaäänet kuulumaan.
 
@salamoi , voiko Winukan ääniasetuksilla olla tässä oma vaikutuksensa? Jos siellä on stereona niin ehkä vahvari tunnistaa sen? Kokeile laittaa sieltä vaikka 5.1 päälle jos sillä olisi vaikutusta. Itehän olen aika n00b näissä mutta tuo tuli ekana mieleen.

Itsellä siis äänet tulee pcm näyttiksen hdmi:ltä vahvarille.
 
Katsoppa sieltä video -> on screen display alta. Tais joku ”now playing” kohta olla.
 
@salamoi , voiko Winukan ääniasetuksilla olla tässä oma vaikutuksensa? Jos siellä on stereona niin ehkä vahvari tunnistaa sen? Kokeile laittaa sieltä vaikka 5.1 päälle jos sillä olisi vaikutusta. Itehän olen aika n00b näissä mutta tuo tuli ekana mieleen.

Itsellä siis äänet tulee pcm näyttiksen hdmi:ltä vahvarille.
Eikun ongelma on toisin päin. Eli suoraan telkkariin kytkemällä Windowsista ei voi valita mitään muuta kuin stereo. Vahvariin kytkemällä voi sitten valita Atmoksenkin.

@omen4 pitääpä tsekata tuo illalla, kun olen vahvarin äärellä :tup:
 
Hmm, jaa. Taidetaan puhua eri asiasta sitten. Minulla on siis Denon X3300 ja sen kaukosäätimen alareunassa on neljä nappia, Movie, Music, Game ja Direct. Näillä voi säätää vain äänitiloja, kuten Dolby Digital, DD+Surround (lisää äänen kaikkiin kaiuttimiin, mitkä on kytkettynä vaikkei lähteessä kaikkia kanavia olisikaan), DTS Neural:X jne. Näiden välillä en siis ole huomannut eroja ja minulla onkin Dolby digital Movie napin alta valittuna kaikelle. Paitsi PC:ltä tulee peliäänet PCM:nä, joka näkyy Denonissa Multi inputina. Leffat tulee PC:ltäkin DTS:nä tai DD:nä.

Toki sitten eri laitteet on eri inputeissa, joille on pikanapit eli PC on Media playerin alla, UHD BD soitin on Blurayn alla, jne. Josta tullaankin yhteen ongelmaan. Bluray soitin näkyy telkkarin (LG C7) tulovalikossa Denonin alla omana lähteenään, kuten se onkin. Mutta PC, joka on vahvistimessa kiinni Nvidian näytönohjaimen HDMI:n kautta, ei näy telkkarille mitenkään, koska Nvidia ei tue vieläkään HDMI-CECiä. Tällöin pitää ensin valita telkkarista Denon lähteeksi ja sitten valita Denonista Media player tuloksi. Jostain syystä vahvistin heittää kuitenkin ruutuun jonkun ihme Currently playing (tai jotain sinne päin) näkymän, jolla ei suoraan sanoen tee mitään. Tästä pääsee eroon Exit napilla tai painamalla uudelleen Media player. Tietääkö joku, miten tuon turhan näkymän saa pois päältä?

Jos PC:n kytkee suoraan telkkariin, saisi telkkarista luonnollisesti valittua sen suoraan lähteeksi, mutta sitten Denonin valikot jää näkymättä. Suurempi ongelma tässä kytkennässä on kuitenkin, että PC:stä on valittavissa vain Stereo äänilähdöksi, joten pelien monikanavaäänet jää kuulumatta. Suoraan vahvistimeen kytkettynä saa pelienkin monikanavaäänet kuulumaan.

Onko tuosta jotain etua että töllössä näkyy vahvarille tulevat lähteet? Itsellä töllöstä aina sama hdmi päällä ja vahvarista valitsen sitten mitä lähdettä katsotaan.
 
Onko tuosta jotain etua että töllössä näkyy vahvarille tulevat lähteet? Itsellä töllöstä aina sama hdmi päällä ja vahvarista valitsen sitten mitä lähdettä katsotaan.
On siitä se etu, että se ohjaa vahvarin suoraan oikealle tulolle myös. Ja Blurayn tapauksessa myös käynnistää soittimen, jos se on pois päältä. Ideana olisi siis pärjätä vain telkkarin kaukosäätimellä. Sillä voi ohjata vahvarin äänenvoimakkuutta ja Blurayn valikkoja HDMI-CECin kautta, joten PC on ainoa syy, miksi tarvitsee useamman kapulan.
 
Uusin telkkarin uhd aikaan (sony a8f 65) ja nyt olis aika vissiin vahvari panna uusiksi. Denon avr-x4500 Mareksound: Suomen johtava kotiteatterin ja hifin erikoisliike tai Jammu rx-a2080 Mareksound: Suomen johtava kotiteatterin ja hifin erikoisliike loppusuoralla.
Onnistuuko jammussa 6.1 systeemi eli takana yksi center keskikanava, manuaali tarjoaa ainoastaan taakse keskelle 2 kajaria?
Vanha jammu rx-v3900 Yamaha RX-V3900 7.1 A/V Receiver - HomeTheaterHifi.com on saman hintaluokan peli jossa onnistuu toi homma.
Denonissa onnistuu manuaalin mukaan myös toi yksi keski takakanava.
Onko muuten speksit kunnossa molemmissa vaihtoehdoissa vai onko jotain sudenkuoppia oletettavissa?
En ole tutkinut muutamaan vuoteen näitä uusia vehkeitä kun ei tarve ole ollu päivittää.
Vastaan itselleni. Mereks ilmoitti että jammussa ei onnistu yksi taka keskikajari. Denonissa manuaalin mukaan toimii.
Mitä foorumi on mieltä tosta denon avr-x4500 vaffista? Onko jotain puutteita mitä pitäisi ottaa huomioon? Full hd tykki tulee kiinni ja toi edellä mainittu sonyn töllö.
 
Vastaan itselleni. Mereks ilmoitti että jammussa ei onnistu yksi taka keskikajari. Denonissa manuaalin mukaan toimii.
Mitä foorumi on mieltä tosta denon avr-x4500 vaffista? Onko jotain puutteita mitä pitäisi ottaa huomioon? Full hd tykki tulee kiinni ja toi edellä mainittu sonyn töllö.

No tuollainen x4500 on itsellä ollut nyt ajossa hetken 7.1 systeemissä ja tyytyväinen olen ollut äänenlaatuun (genet preouteissa). Appsilla on kätevä tehdä eri profiileja eri tarpeisiin. Kunhan tulisi vielä se päivitys joka poistaa -3db@20hz featuren. Stereo-kuuntelua en ole vielä ehtinyt kyllä kunnolla kokeilemaan.

(Jos tilaa paikallisesta niin kannattaa tsekata toimiiko tuo hifistudion uutiskirjeen koodi vielä)
 
Viimeksi muokattu:
Olisi uudelle vahvistimella tarve, kun remontin yhteydessä ajattelin asentaa kattokaiuttimet ja setupiksi tuli 7.1.2. Oisiko tässä sellainen vahvistin että tuo onnistuisi? Ja onko muuten hintaansa nähden millainen?
Onnistuu ja hintaansa nähden muutenkin hieano peli.
 
Vähän ot, mutta omistaako kukaan näitä katon kautta äänen heijastavia Atmos kaiuttimia? Nyt kun vahvari on ajantasalla niin alkanut vähän Atmos kiinnostamaan. Mitenhän huonosti tuollaiset heijastavat kaiuttimet toimivat ja mahtaako olla viistokaton kanssa mitään järkeä edes harkita tuollaisia?
 
Vähän ot, mutta omistaako kukaan näitä katon kautta äänen heijastavia Atmos kaiuttimia? Nyt kun vahvari on ajantasalla niin alkanut vähän Atmos kiinnostamaan. Mitenhän huonosti tuollaiset heijastavat kaiuttimet toimivat ja mahtaako olla viistokaton kanssa mitään järkeä edes harkita tuollaisia?

Ei.

Dolby ei itsekään suosittele viistoon kattoon heijastavia kaiuttimia. Muutenkin tuo koko konsepti on vähän huvittava. Toki ääntä voidaan heijastaa, mutta miksei laiteta sitten etukaiuttimia takaseinälle, heijastamaan ääntä etuseinän kautta? Paras ääni saadaan kun laitetaan kaiuttimet oikeasti sinne kattoon.
 
Dolby ei itsekään suosittele viistoon kattoon heijastavia kaiuttimia.
Missä tuollainen ei-suositus on? Omilla Atmos-sivuillaan Dolby hehkuttaa jopa Atmos-soundbareja. Samoin tällä setup guidessa näytetään ensimmäisenä vaihtoehtona katon kautta heijastavat kaiuttimet, vaikka aidot kattokaiuttimet olisivat parempia:
Dolby Atmos 5.1.2 Speaker Setup

Sama koskee isompia 7.1.4- ja 9.1.2-konfiguraatioita. Ensimmäisenä näytetään systeemi, jossa on kattoheijastekaiuttimet, ja 5.1.4- ja 7.1.4-systeemeitä kutsutaan jopa nimellä "Reference Dolby Atmos Experience".
Dolby Atmos Speaker Setup Guide

Vielä lainaus tuolta lopusta:
Ceiling speakers and Dolby Atmos enabled speakers (or modules) deliver equivalent performance. While using two speakers of either type will provide a convincing and powerful effect, using four speakers will offer the optimum sense of audio movement and precision in most rooms.

Edit: Itse en usko hetkeäkään, että vaihtoehdot olisivat tasavertaisia, mutta kyse olikin siitä, että mitä Dolby suosittelee.
 
Viimeksi muokattu:
Niin siis itselläni on olohuoneessa korotettu viistosisäkatto. Oletan Bahamiehen tarkoittavan ettei fyysisesti viistoon sisäkattoon Dolby suosittele.
 
Esim. kaiuttimien päälle sijoitetut Dolby Atmos enabled -elevation mikälie kaiuttimet toimivat juurikin sillä periaatteella että SUORAN katon kautta pyritään heijastamaan ääni kuuntelijan korviin (ikäänkuin se tulisi yläpuolelta).. Imo ei toimi. (toki riippuu mihin vertaa) Vielä paskemmin toimii sontangot tämän suhteen.

Viistokattoon voidaan vallan mainiosti toteuttaa atmos mutta se vaatii kaiuttimien kiinnittämistä kattoon esim. jollain nivelletyllä kiinnikkeellä. (ja kyllä on kuultu mm. Klipschiltä näitä katon kautta toimivia heijastekaiuttimia senkä atmos sontatankoja.. ei jatkoon (kun vertaa oikeaoppiseen toteutukseen))
 
Missä tuollainen ei-suositus on? Omilla Atmos-sivuillaan Dolby hehkuttaa jopa Atmos-soundbareja. Samoin tällä setup guidessa näytetään ensimmäisenä vaihtoehtona katon kautta heijastavat kaiuttimet, vaikka aidot kattokaiuttimet olisivat parempia:
Dolby Atmos 5.1.2 Speaker Setup

Sama koskee isompia 7.1.4- ja 9.1.2-konfiguraatioita. Ensimmäisenä näytetään systeemi, jossa on kattoheijastekaiuttimet, ja 5.1.4- ja 7.1.4-systeemeitä kutsutaan jopa nimellä "Reference Dolby Atmos Experience".
Dolby Atmos Speaker Setup Guide

Vielä lainaus tuolta lopusta:


Edit: Itse en usko hetkeäkään, että vaihtoehdot olisivat tasavertaisia, mutta kyse olikin siitä, että mitä Dolby suosittelee.

Myönnän että taisin puhua suosittelijan osalta nyt läpiä päähäni. Suosittelija ei tainnut olla Dolby, mutta joku alan toimija noin on todennut. En nyt löydä mistään että mistähän saatoin tuon lukea, joten kommentin voi jättää omaan arvoonsa.

Ongelma tuon kaltevan pinnan kanssa mielestäni se, että kun moduuli sijoitetaan pääkaiuttimen päälle, niin tasaisesta kattopinnasta se heijastaa äänen silloin jotakuinkin kuuntelupaikalle. Jos katto on kalteva, niin heijastunut ääni ei enää osukaan suoraan kuuntelupaikalle vaan sen taakse/eteen/viereen riippuen kaltevuudesta. Silloin pitäisi Atmos moduulin paikkaa säätää uudestaan, mutta jos moduuli on esimerkiksi osa pääkaiutinta (kuten Klipsch RP-8060FA:ssa) tulee sijoittelusta monimutkainen juttu.

Omien kokemusten pohjalta sanoisin, että jos ei kaiutinta voi kattoon laittaa, niin esimerkiksi 7.1 on järkevämpi kuin Atmos moduuleilla toteutettu 5.1.2. Olen siis samoilla linjoilla noista toteutustavoista.
 
Luulen että Dolbyn suosituksen syynä on se, että he saavat mukavasti lisenssimaksuja toteutustavasta riippumatta, ja siksi heidän kannattaa hehkuttaa myös helpoimpia teknisiä toteutustapoja. Niitä kun luultavasti käytetään kertaluokkaa enemmän kuin kattoon asennettuja kaiuttimia.
 
https://www.dolby.com/us/en/technol...tmos-home-theater-installation-guidelines.pdf (sivu 13/43)
Room treatment considerations for use of Dolby Atmos enabled speakers:
For optimal performance, the ceiling should be flat (not angled or vaulted), with a height between 7.5 and 14 feet (2.3 to 4.3 meters), and made of an acoustically reflective material (drywall, plaster, hardwood, or another rigid, non–sound-absorbing material). The ideal ceiling height is between 7.5 and 12 feet (2.3 to 3.66 meters).
 
Tarviikohan Marantz SR6011 lisävahvistimen seuraavalle setupille? :think:

SL ja SR vaihtuisivat taka-vasen ja taka-oikea kaiuttimiin, eli määrä pysyisi kuitenkin samana.

8m6IWPX.png
 
Tarviikohan Marantz SR6011 lisävahvistimen seuraavalle setupille? :think:

SL ja SR vaihtuisivat taka-vasen ja taka-oikea kaiuttimiin, eli määrä pysyisi kuitenkin samana.
Ei ainakaan oma Marantz 6011 trarvinnut :D. Eli laitat 5.1 :n sivukaiuttimet taakse (ikäänkuin 7.1:ssä) ? tuo vaihto sitten vääristää ääntä jonninverran jos kuitenkin paukuttelet menemään 5.1.4 :na. Koska 5.1:n äänet nyt vaan on tarkoitettu tulemaan sivuilta eikä takaa.. joitakin voi haitata joitakin ei :)
 
Ei ainakaan oma Marantz 6011 trarvinnut :D. Eli laitat 5.1 :n sivukaiuttimet taakse (ikäänkuin 7.1:ssä) ? tuo vaihto sitten vääristää ääntä jonninverran jos kuitenkin paukuttelet menemään 5.1.4 :na. Koska 5.1:n äänet nyt vaan on tarkoitettu tulemaan sivuilta eikä takaa.. joitakin voi haitata joitakin ei :)

Entäs jos asettaa kaiuttimet nimenomaan takakaiuttimien liittimiin ja kalibroinnin yhteydessä "ignooraa puuttuvat"?
 
3AE1BED2-4453-4541-9AAD-B81F1ADD4F66.png 6B09D3CC-3FBF-46D8-B154-1E08CDD5925B.png 3AE1BED2-4453-4541-9AAD-B81F1ADD4F66.png 6B09D3CC-3FBF-46D8-B154-1E08CDD5925B.png

Mitäs nyt pitää tehdä, Ajelin audysseyn iPadin appilla ja subbarille laittoi tuollaiset käyrät. Alapäästä lähti bassoa kun demoja testasin, curve editorilla käyrä mahdollisimman suoraksiko?

Hankala käyttää, nostaa helpolla koko käyrää eikä oikein anna tasata.

Edit: laittoikin subille -12desibeliä, korjasin -6. Myös volyme subista selvästi alle puolen välim testissä oltava. Korostin hiukan enkä ottanut dynamic eq käyttöön.
 
3AE1BED2-4453-4541-9AAD-B81F1ADD4F66.png 6B09D3CC-3FBF-46D8-B154-1E08CDD5925B.png 3AE1BED2-4453-4541-9AAD-B81F1ADD4F66.png 6B09D3CC-3FBF-46D8-B154-1E08CDD5925B.png

Mitäs nyt pitää tehdä, Ajelin audysseyn iPadin appilla ja subbarille laittoi tuollaiset käyrät. Alapäästä lähti bassoa kun demoja testasin, curve editorilla käyrä mahdollisimman suoraksiko?

Hankala käyttää, nostaa helpolla koko käyrää eikä oikein anna tasata.

Edit: laittoikin subille -12desibeliä, korjasin -6. Myös volyme subista selvästi alle puolen välim testissä oltava. Korostin hiukan enkä ottanut dynamic eq käyttöön.

Jotain outoa tuossa on. Sama piikki molemmissa jonka olisi kuvitellut että audyssey lanaa. Yrittäisin saada ennen editoria suoremman vasteen subin-sijaintia muuttamalla. Otitko muuten täydet 8-pistettä kalibrointiin?
 
Jotain outoa tuossa on. Sama piikki molemmissa jonka olisi kuvitellut että audyssey lanaa. Yrittäisin saada ennen editoria suoremman vasteen subin-sijaintia muuttamalla. Otitko muuten täydet 8-pistettä kalibrointiin?

Tuossa vain kolmen pisteen kalibrointi. Mutta subi on metrin päässä sohvasta huoneen keskiseinällä, hankala muuttaa sijaintia ja piuhatkin menee listojen alla. Huoneen nurkkaan soi jämäkämmin toki.

Pitäiskö ottaa kaikki 8 pistettä kalibrointiin?
 
Tuossa vain kolmen pisteen kalibrointi. Mutta subi on metrin päässä sohvasta huoneen keskiseinällä, hankala muuttaa sijaintia ja piuhatkin menee listojen alla. Huoneen nurkkaan soi jämäkämmin toki.

Pitäiskö ottaa kaikki 8 pistettä kalibrointiin?

Kaippa se suositus on käyttää nuo 8 pistettä. Ainakin enemmän keskiarvoistaa korjauksia. Nuo käyrät näyttää kyllä ihan erilaisilta mitä olen itse saanut niin kokeilisin ajaa uudestaan.
 
Kaippa se suositus on käyttää nuo 8 pistettä. Ainakin enemmän keskiarvoistaa korjauksia. Nuo käyrät näyttää kyllä ihan erilaisilta mitä olen itse saanut niin kokeilisin ajaa uudestaan.

Näin pitää tehdä, ja toinenkin paikka subille on jotenkuten olemassa niin pitää testata jossain välissä jollei käppyrät rauhotu.
 
Mitenkäs olette "määrittäneet" nuo 8 pistettä?
Ostin meinaan sen Yamahan (vaikka NADia kauheesti puolusteltiin) ja ajelin YPAOn.
YPAOssa on kahdeksan mittausta sekä kulmien mittaus, mutta missään ei puhuta miten se mikki pitäisi sijoitella..

Otin ainakin kuuntelupisteestä, kuuntelupisteen molemmilta puolilta, metrin edestä ja takaa.
Sitten siitä pisteen etumaastosta neljä lisää.
Tulos kyllä miellyttää mutta jäi mietityttään miten muut on tuon hoitaneet...

YPAO sääti, että etukaiuttimet on +-0dB, keski +2dB, ja sub -1dB (taka oli +2dB)
Eli lopulta aika samaan leveliin, tosin käppyrät mitkä se piirsi ei ollut samat :)

Mutta nämä vasta sen 8 pisteen mittauksen jälkeen.
Yhden pisteen mittauksen jälkeen esim sub oli -6dB jne
Muuttu aika radikaalisti tuo tulos kun teki koko 8 pistettä.
 
Mitenkäs olette "määrittäneet" nuo 8 pistettä?
Ostin meinaan sen Yamahan (vaikka NADia kauheesti puolusteltiin) ja ajelin YPAOn.
YPAOssa on kahdeksan mittausta sekä kulmien mittaus, mutta missään ei puhuta miten se mikki pitäisi sijoitella..

Otin ainakin kuuntelupisteestä, kuuntelupisteen molemmilta puolilta, metrin edestä ja takaa.
Sitten siitä pisteen etumaastosta neljä lisää.
Tulos kyllä miellyttää mutta jäi mietityttään miten muut on tuon hoitaneet...

YPAO sääti, että etukaiuttimet on +-0dB, keski +2dB, ja sub -1dB (taka oli +2dB)
Eli lopulta aika samaan leveliin, tosin käppyrät mitkä se piirsi ei ollut samat :)

Mutta nämä vasta sen 8 pisteen mittauksen jälkeen.
Yhden pisteen mittauksen jälkeen esim sub oli -6dB jne
Muuttu aika radikaalisti tuo tulos kun teki koko 8 pistettä.

Useammasta pisteestä mittaus keskiarvoistaa Ja korjaukset jäävät miedommiksi. Eri mittauskuvioista löytyy testejä ja suosituksia. Näkemyksiä varmaan moneen suuntaan. Itse olen mennyt kutakuinkin tuolla Audysseyn kuviolla siten että kaikki mittaukset korvakorkeudella ja n. 50cm ensimmäisestä mittauksesta (mlp, eteen, vasen, oikea, etuvasen, etuoikea) ja 7&8 mittaukset mlp:n takana mlp:n ja vasen/oikea mittausten välissä. Tämä on ollut minulla aiemmin käytössä YPAO:lla ja toimivaksi todettu. Vaihtoehtoinen kalibrointi on sitten tehty samalla kertaa n. 30cm etäisyyksillä mutta en ole ehtinyt kunnolla vertailemaan näitä keskenään. Korjaukset on minulla rajattu Audysseyssä 300hz eli sen yläpuolelle ei tehdä korjauksia.
 
No prkl, kun olisi käyttänyt 5 min googlaamiseen niin olisi välttynyt tyhmiltä kysymyksiltä.
Anteeksi.
Hävettää... :(

@hellmis, kiitos vinkistä. Täytyy tehdä varmuuden vuoksi mittaukset uudestaan
 
Tuossa vain kolmen pisteen kalibrointi. Mutta subi on metrin päässä sohvasta huoneen keskiseinällä, hankala muuttaa sijaintia ja piuhatkin menee listojen alla. Huoneen nurkkaan soi jämäkämmin toki.

Pitäiskö ottaa kaikki 8 pistettä kalibrointiin?
Tuossa näkyy vahva korostuma reilun 60 hertsin kohdalla. Juuri luin jostain hifiharrastajista, että jos huonekorkeus on luokkaa 2,5 metriä, niin siitä seuraa huonemoodi 63 hertsin kohdalle. Ehkä subbarin läheisyys vaikuttaa myös. Kokeilisin kyllä eri sijoituspaikkoja subbarille. Kyllä minusta kannattaa laittaa ensin äänipuoli kuntoon ennen kuin alkaa piilottaa johtoja listojen taakse.
 
Tuossa näkyy vahva korostuma reilun 60 hertsin kohdalla. Juuri luin jostain hifiharrastajista, että jos huonekorkeus on luokkaa 2,5 metriä, niin siitä seuraa huonemoodi 63 hertsin kohdalle. Ehkä subbarin läheisyys vaikuttaa myös. Kokeilisin kyllä eri sijoituspaikkoja subbarille. Kyllä minusta kannattaa laittaa ensin äänipuoli kuntoon ennen kuin alkaa piilottaa johtoja listojen taakse.

Jno näin on, tosin kuullostaa ihan ok mutta vasta tuon appin kanssa huomaa tuon piikin. Toisaalta olis mahdollisuus laittaa subi myös olohuoneen viereen väliseinän taakse portaiden alle. Pitääkin kokeilla kahta eri mestaa korvakuulolta ja mitaten.

Tuo 70kg loota on senverran kookas että alkaa tulla hellasäröä jos sen äänentoisto edellä sijoittaa, ja etukajareiden ja tv (75”) välissä on huonosti tilaa, joutuisi laittamaan etukajarit huoneen nurkkiin että tuo mahtuu väliin.
 
Jakotaajuuden muutoksellakin voi tuohon ehkäpä vaikuttaa.. (mikäli kaiuttimet taipuu)

Jos koitan nykyisestä paikasta niin että nostaa 120Hz (100Hz sijasta) ja tekee kalibroinnin kaikista 8 kohtaa. Vai kandeeko laskea 80Hz? Hyllykajarit edessä.

Sijoittelu vasemmalle seinälle het etukajarin viereen varmaan onnistuu myös. Pitää testailla sekin.

Edit, meinasit varmaan jakotaajulla että antaa mennä tuon 60Hz etukajareilla...
 
Jos koitan nykyisestä paikasta niin että nostaa 120Hz (100Hz sijasta) ja tekee kalibroinnin kaikista 8 kohtaa. Vai kandeeko laskea 80Hz? Hyllykajarit edessä.

Sijoittelu vasemmalle seinälle het etukajarin viereen varmaan onnistuu myös. Pitää testailla sekin.

Edit, meinasit varmaan jakotaajulla että antaa mennä tuon 60Hz etukajareilla...
Jep, niin meinasin.
 
Jno näin on, tosin kuullostaa ihan ok mutta vasta tuon appin kanssa huomaa tuon piikin. Toisaalta olis mahdollisuus laittaa subi myös olohuoneen viereen väliseinän taakse portaiden alle. Pitääkin kokeilla kahta eri mestaa korvakuulolta ja mitaten.

Tuo 70kg loota on senverran kookas että alkaa tulla hellasäröä jos sen äänentoisto edellä sijoittaa, ja etukajareiden ja tv (75”) välissä on huonosti tilaa, joutuisi laittamaan etukajarit huoneen nurkkiin että tuo mahtuu väliin.

Itse ihmettelen tuota dippiä heti 60hz jälkeen. Jos tuon subbarin siis pitäisi toistaa alemmas. Kannattaisiko kokeilla säätää vaihetta hieman.
 
Itse ihmettelen tuota dippiä heti 60hz jälkeen. Jos tuon subbarin siis pitäisi toistaa alemmas. Kannattaisiko kokeilla säätää vaihetta hieman.

Menee kyllä 14Hz, vaihe on nollassa, pitääkö kokeilla puolessa välissä?

Paras käyrähän olis mahdollisimman suora, tuo oli kyllä aika hurjan näkönen.
 
Menee kyllä 14Hz, vaihe on nollassa, pitääkö kokeilla puolessa välissä?

Paras käyrähän olis mahdollisimman suora, tuo oli kyllä aika hurjan näkönen.

Noinhan se ohjeiden mukaan pitääkin olla nollassa. Audyn pitäisi sitten säätää sovitus kaiuttimien kanssa. Usein kuitenkin tuo jakotaajuus pitää jälkikäteen säätää ja omassa tapauksessa kahdella subilla myös niiden keskinäisen viiveen/etäisyyden säädöllä sai vähän tasaisempaa. Tuossa kuvassa Audyn mittaushan on kuitenkin varmaan nyt pelkkä subi(1kpl näitä oli?) niin ei varmaan vaihe tai jako tuossa mittauksessa vaikuta. Se positiivinen tässä Audysseyssä on että mittaukset on kohtuu nopeita ja ympäristöystävällisiä ainakin jos vertaa omaan aiempaan antimodeen niin kaikkea on vaivattomampi kokeilla.
 
Noinhan se ohjeiden mukaan pitääkin olla nollassa. Audyn pitäisi sitten säätää sovitus kaiuttimien kanssa. Usein kuitenkin tuo jakotaajuus pitää jälkikäteen säätää ja omassa tapauksessa kahdella subilla myös niiden keskinäisen viiveen/etäisyyden säädöllä sai vähän tasaisempaa. Tuossa kuvassa Audyn mittaushan on kuitenkin varmaan nyt pelkkä subi(1kpl näitä oli?) niin ei varmaan vaihe tai jako tuossa mittauksessa vaikuta. Se positiivinen tässä Audysseyssä on että mittaukset on kohtuu nopeita ja ympäristöystävällisiä ainakin jos vertaa omaan aiempaan antimodeen niin kaikkea on vaivattomampi kokeilla.

Joo vain yksi subi. Herjaa liiallista volumea usein mitauksen alussa, joutuu laittamaan vähän hiljemmalle kuin mitä pitää normisti.
 
Itse ihmettelen tuota dippiä heti 60hz jälkeen. Jos tuon subbarin siis pitäisi toistaa alemmas. Kannattaisiko kokeilla säätää vaihetta hieman.

Tuo dippi johtunee tuosta älyttömästä 60Hz korostumasta, Audussey joutuu laskemaan subbarin tasoa kaikilla taajuuksilla älyttömästi, luulen että sen vuoksi myöskään parempaa korjausta ei saada tehtyä, kun audysseyssä tulee rajat vastaan eikä se pysty nostamaan noita dipanneita taajuuksia ~20dB:n verran. Itse kokeilisin ensin sijoitella subbaria eri paikkoihin ihan vain väliaikaisesti ja ajella audysseytä että saako tuota korostumaa vaimenemaan millään sijoituksella vai voiko esim. subbari olla viallinen ja korostuma johtuukin siitä?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 365
Viestejä
4 493 078
Jäsenet
74 195
Uusin jäsen
J2323

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom