AV-viritinvahvistimet / vahvistimet

Mikset pistä PC -> HDMI -> vahvistin? Niin siirtyy HD-äänet kuvan kanssa samassa kaapelissa ja yhtä nappia painamalla saa halutun kuvan ja äänen valittua vahvistimesta. Ei tarvitse erikseen vaihdella sisääntuloa telkkarissa kuvalle ja vahvistimessa äänelle.
Ei toimi HDR leffat/pelit.
 
Taival hifistiksi etenee, hommasin foorumilaiselta edullisesti DE-4337H vahvistimen ja kytkin siihen JBL305+R112sw, telkun omasta käyttiksestä netflix päälle ja pienen säädön jälkeen vahvistin tunnisti dolby digital signaalin, asetin kaiuttimiksi L&R small (80hz) ja subwoofer, LFE raidan säädöt ja muut tuntuvat toivan kuin pitää. Ääni on huomattavasti parempi kuin tv omat kaiuttimet.

Hienoinen ongelma tuntuu olevan tuo R-112SW subwooferin äänentaso, jossain kohtauksisa / Leffoissa se on ok ja sitten toisissa taas se murjahtaa niin että ikkunat helähtää, myöskin 80hz jakotaajuus on melkoinen mörinä jahka musiikkia kuuntelee, subwooferista itsestään olen pistänyt crossoverin maksimiin ja annan vahvistimen tehdä säädön.
Varmaan on jotain huonemoodeja, eli jokin taajuus/jotkin taajuudet ovat 10-20 desibeliä korostuneita. Riippuu sitten katsottavasta materiaalista, että miten paljon sattuu olemaan noita korostuneita taajuuksia. Helpoin ratkaisu tuohon on huonekorjain, esim. Antimode. Se tosin maksaa luultavasti enemmän kuin maksoit tuosta esivahvistimesta...

Kokeile vaikka tätä taajuuspyyhkäisyvideota (youtuben quality täysille):


Onko muuten vahvistin säätänyt myös äänenvoimakkuudet kohdalleen? Jos näin on, niin oletko tarkistanut, ettei vahvistimen asetuksissa subbarin tasonsäätö ole minimissä? Jos on, niin se voisi tarkoittaa, että subbarissa itsessään oleva säätö on liian kovalla, ja vahvistimesta loppuu säätövara kesken.
 
En tiedä onko oikea lanka kysymykselle, mutta mikä olisi halvin tapa saada aktiivikajarit kiinni telkkaan?

Oli tarkoituksena heittää suoraan TV:stä (LG B8) kuulokeliitännän kautta kajareihin (behringer B3031A). Ongelmaksi tulee se, että heti kun heitän antennijohdon seinään tulee kajareista staattita "rätinää". Häiriöäänet tulevat vaikka TV olisi kiinni. kun antennijohdon ottaa seinästä pois, kuuluu äänet hyvin joskin liian kovalla (vaikka volume olisi 1/100 on äänet jo suht voimakkaat). Kuulokkeiden kanssa ongelmaa ei tule esille, ilmeisesti kajarit vahvistavat liikaa tuota signaalia?

Mikä olisi halvin tapa saada äänet pihalle? HDMI/optinen varmaan veisi antennin häiriöäänet pois, mutta onnistuuko volumen säätö vielä tämän jälkeen? Verkkokauppa näyttäisi myyneen tarvitsemaani palikkaa (ProCaster TV-DAC -D/A-muunnin), mutta tuote on poistunut myynnistä. Löytyisikö jostain vastaavaa tai miten muut ovat saaneet äänet aktiivikajareihin?
 
En tiedä onko oikea lanka kysymykselle, mutta mikä olisi halvin tapa saada aktiivikajarit kiinni telkkaan?

Oli tarkoituksena heittää suoraan TV:stä (LG B8) kuulokeliitännän kautta kajareihin (behringer B3031A). Ongelmaksi tulee se, että heti kun heitän antennijohdon seinään tulee kajareista staattita "rätinää". Häiriöäänet tulevat vaikka TV olisi kiinni. kun antennijohdon ottaa seinästä pois, kuuluu äänet hyvin joskin liian kovalla (vaikka volume olisi 1/100 on äänet jo suht voimakkaat). Kuulokkeiden kanssa ongelmaa ei tule esille, ilmeisesti kajarit vahvistavat liikaa tuota signaalia?

Mikä olisi halvin tapa saada äänet pihalle? HDMI/optinen varmaan veisi antennin häiriöäänet pois, mutta onnistuuko volumen säätö vielä tämän jälkeen? Verkkokauppa näyttäisi myyneen tarvitsemaani palikkaa (ProCaster TV-DAC -D/A-muunnin), mutta tuote on poistunut myynnistä. Löytyisikö jostain vastaavaa tai miten muut ovat saaneet äänet aktiivikajareihin?
Jos vika tulee pelkästään antenniliitännästä: Galvaaninen erotin | Clas Ohlson
Toinen vaihtoehto on että pistät sen erottimen sinne pönttöjen ja telkun väliin: http://www.spelektroniikka.fi/p6419-rca-ground-loop-isolator-linjatasoisille-signaaleille-fi.html

Behruissa ei ole lainkaan volyyminsäätöä joten siihen perus-DACin perään pitäisi saada edes volyymipotikka (potentiometri) jos esivahvistin ei ole vaihtoehto.
 
Jos vika tulee pelkästään antenniliitännästä: Galvaaninen erotin | Clas Ohlson
Toinen vaihtoehto on että pistät sen erottimen sinne pönttöjen ja telkun väliin: http://www.spelektroniikka.fi/p6419-rca-ground-loop-isolator-linjatasoisille-signaaleille-fi.html

Behruissa ei ole lainkaan volyyminsäätöä joten siihen perus-DACin perään pitäisi saada edes volyymipotikka (potentiometri) jos esivahvistin ei ole vaihtoehto.

Kiitoksia vinkistä!
Täytyy tuota galvaanista erotinta kokeilla ensimmäisenä jos häiriöt sillä lähtisivät. Mietin myös tuon pelkän volyymipotikan hankintaa kun tuo äänentaso TV:stä on huomattavasti kovempi kuin staattinen särinä, mutta häiriön poistaminen mainitsemillasi tavoilla olisi kyllä paras vaihtoehto.

Edit: Tiedoksi muillekkin samanlaisen ongelman kanssa painiville - itselläni ainakin häiriöt lähti pois tuolla galvaanisella erottimella.
 
Viimeksi muokattu:
Hiftalossa sama hinta ja sielläkin sai jotain alennuksia jos oli uutiskirjen tilaja eli on varman maahantuojan kampanja.
 
Kävin ostamassa tuon Sonyn DN-1080:n. Virhe.

Plussat: hyvä ääni
Miinukset: autokalibrointi tosiaan vähän mitä sattui ja joutui paljon itse korjaamaan, eq vain basso- ja diskanttisäädöt, hidas laite kuin mikä ja kaiken kruunasi Home menu, joka latautuu aina kun inputia vaihtaa tai laitteen käynnistää. Tämä lisäksi katkaisee kuvan ja äänen noin 5-10 sekunniksi kunnes latautuu. Ja tämä on ARC/CEC liittyvä ominaisuus ja kytkemällä CEC:n pois ei ilmesty. Ei kuitenkaan mahdollinen minulle.

Palautukseen meni. Denon X1500H lähti Amazonista tilaukseen.
 
Kävin ostamassa tuon Sonyn DN-1080:n. Virhe.

Plussat: hyvä ääni
Miinukset: autokalibrointi tosiaan vähän mitä sattui ja joutui paljon itse korjaamaan, eq vain basso- ja diskanttisäädöt, hidas laite kuin mikä ja kaiken kruunasi Home menu, joka latautuu aina kun inputia vaihtaa tai laitteen käynnistää. Tämä lisäksi katkaisee kuvan ja äänen noin 5-10 sekunniksi kunnes latautuu. Ja tämä on ARC/CEC liittyvä ominaisuus ja kytkemällä CEC:n pois ei ilmesty. Ei kuitenkaan mahdollinen minulle.

Palautukseen meni. Denon X1500H lähti Amazonista tilaukseen.
Jotain se autokalibrointi ilmeisesti teki oikein, kun ääni oli hyvä. Mikä tuossa kalibroinnissa mätti eniten? Tasojen säädöt, etäisyyksien mittaus? Menut tuossa tosiaan olivat normaalia hitaammat, mutta mitään muuta normaalista poikkeavaa hitautta en ainakaan omassa kappaleessani havainnut. Ilmeisesti jotain laitteisto yhteensopivuus ongelmia tuon ARC/CEC:n kanssa, kun ei omassa käytössäni havainnut mitään home menu ongelmaa vaikka CEC olikin päällä. Omanikin palautin, jonka jälkeen ostin tuon saman Denonin. Senkin palautin ja sen jälkeen Yamaha, johonka olen ollut tyytyväinen. Toivottavasti Denon natsaa ja laitahan arvostelu siitäkin.
 
Joo Sonyn foorumilla ongelma on ainakin Samsungin ja LG:n televisioiden kanssa. Tasojen säädöt oli pielessä ja myös etäisyyksiä joutui vähän säätämään. Takakaiuttimet tuli aivan liian kovalle. Mutta kun sääti korvakuulolta hyväksi niin ääni oli varsin miellyttävä. Tuo menu ongelma kuitenkin vesitti laitteen ja noin 5sec kestävä inputin vaihto.

Saako kysyä mikä Denonissa oli huonoa, että vaihtoon meni? Itselläni nykyään Yamaha, josta pitänyt kyllä muuten, mutta 4K aika tuli vastaan.
 
Joo Sonyn foorumilla ongelma on ainakin Samsungin ja LG:n televisioiden kanssa. Tasojen säädöt oli pielessä ja myös etäisyyksiä joutui vähän säätämään. Takakaiuttimet tuli aivan liian kovalle. Mutta kun sääti korvakuulolta hyväksi niin ääni oli varsin miellyttävä. Tuo menu ongelma kuitenkin vesitti laitteen ja noin 5sec kestävä inputin vaihto.

Saako kysyä mikä Denonissa oli huonoa, että vaihtoon meni? Itselläni nykyään Yamaha, josta pitänyt kyllä muuten, mutta 4K aika tuli vastaan.
5sec inputin vaihto kuulostaa aika hurjalta, enkä tuollaistakaan muista omassa kappaleessani olleen. Olisiko joku vanhan softan vika tai jotain? Denonin äänenlaatu ei sopinut omaan korvaan. Jotenkin liian tasaisen kirkas ääni ja vaisu basso. Ehkäpä ne on niitä joidenkin karsastamia "korostuksia" joita ääneen kaipasin. :)
 
Mihin yamahan malliin päädyit. Itse miettinyt pään puhki mihin vahvariin rahansa laittaisi kun pohtinut eri vaihtoehtoja uusista tai käytetyistä. X3500H olisi ilmeisesti se "paras" vaihtoehto, mutta siihen ei nyt budjetti veny (budjetti 200-400e). 2.1 settiin tulisi ja oikeastaan ei vielä ole tarvetta edes 4k:lle, mutta ei viitsisi heti ruveta päivittämään kun sen aika tulee. Tietokoneeseen tulee kiinni, joten myös erilaiset minidsp+stereovahvistin yhdistelmätkin käynyt mielessä kun painotus enemmän tuossa musiikissa, mutta tässäkin tullaan siihen että kun tv päivittyy (smart aikaan) niin saa siirtyä kone syrjään ja silloin menee hankalaksi liitäntöjen suhteen.

Eli mitä suosittelisitte 2.1 settiin missä musiikilla ja äänenlaadulla pääpaino. budjetti max 400e mieluiten alle 300e.

Uusi av-vahvari, (denon x1500h vai joku muu?)
Käytettynä esim. marantz NR1605 tai vastaava (käytettynäkään ei tuohon rahaa taida saada XT32 omaavaa laitetta)
uusi/käytetty stereovahvari missä subwoofer lähtö. (jokin malli mitä suositella?)

minidsp/antimoden saa tietysti jatkossa laitettua minkä vaan kylkeen niin saisi subin korjattua mihin nuo halvemmat huonekorjaukset ei ilmeisti pysty.
 
Varmaan on jotain huonemoodeja, eli jokin taajuus/jotkin taajuudet ovat 10-20 desibeliä korostuneita. Riippuu sitten katsottavasta materiaalista, että miten paljon sattuu olemaan noita korostuneita taajuuksia. Helpoin ratkaisu tuohon on huonekorjain, esim. Antimode. Se tosin maksaa luultavasti enemmän kuin maksoit tuosta esivahvistimesta...

Kokeile vaikka tätä taajuuspyyhkäisyvideota (youtuben quality täysille):


Onko muuten vahvistin säätänyt myös äänenvoimakkuudet kohdalleen? Jos näin on, niin oletko tarkistanut, ettei vahvistimen asetuksissa subbarin tasonsäätö ole minimissä? Jos on, niin se voisi tarkoittaa, että subbarissa itsessään oleva säätö on liian kovalla, ja vahvistimesta loppuu säätövara kesken.
Säädin spl mittarilla kajarit ja subin samaan db kuuntelupaikalle, tasolähdöt on vakio molemmille vahvistimessa.

Tarkistin myös spl mittarilla niin 50hz alueella oli selvä korostuma josta pörinä tulee ~(5-7db), laitteessa on parametrinen eq mutta helkkari kun en saa sitä toimimaan vaikka valitsen subwooferin (sw) (de-4337 siis), pääkaiuttimille (L&R) toimi hienosti. Jos joku tietää miksi eq ei tottele/ miten saa toimimaan subwooferille niin olisipa hyvä.
 
Mihin yamahan malliin päädyit. Itse miettinyt pään puhki mihin vahvariin rahansa laittaisi kun pohtinut eri vaihtoehtoja uusista tai käytetyistä. X3500H olisi ilmeisesti se "paras" vaihtoehto, mutta siihen ei nyt budjetti veny (budjetti 200-400e). 2.1 settiin tulisi ja oikeastaan ei vielä ole tarvetta edes 4k:lle, mutta ei viitsisi heti ruveta päivittämään kun sen aika tulee. Tietokoneeseen tulee kiinni, joten myös erilaiset minidsp+stereovahvistin yhdistelmätkin käynyt mielessä kun painotus enemmän tuossa musiikissa, mutta tässäkin tullaan siihen että kun tv päivittyy (smart aikaan) niin saa siirtyä kone syrjään ja silloin menee hankalaksi liitäntöjen suhteen.

Eli mitä suosittelisitte 2.1 settiin missä musiikilla ja äänenlaadulla pääpaino. budjetti max 400e mieluiten alle 300e.

Uusi av-vahvari, (denon x1500h vai joku muu?)
Käytettynä esim. marantz NR1605 tai vastaava (käytettynäkään ei tuohon rahaa taida saada XT32 omaavaa laitetta)
uusi/käytetty stereovahvari missä subwoofer lähtö. (jokin malli mitä suositella?)

minidsp/antimoden saa tietysti jatkossa laitettua minkä vaan kylkeen niin saisi subin korjattua mihin nuo halvemmat huonekorjaukset ei ilmeisti pysty.
Yamaha RX-V585 tuli ostettua.
 
Muistanko väärin vai pitikö x4300h mukana saada toi audysseyn appi? Jos piti, niin mitenköhän sen sai lunastettua ettei tarttis sitä 20e maksaa?
 
Miten denonissa saa volumen näkymään tv:ssä äänenvoimakkuutta säädettäessä?

Onnistuukohan mitenkään? Jos TV:stä tulee HDMI/ARC tai optinen niin eihän TV säädä äänenvoimakkuutta ja näytä asteikkoa ruudussa samoin kuin säätäisi TV:n omia kaiuttimia. Ja kun kuva ei kierrä vahvistimen kautta niin ei vahvistin lisää ruutuun mitään. Jos taasen kuva tulee vahvistimen kautta telkkariin niin sittenhän toimii kuvaruutunäytöt jne. normaalisti.
 
Onnistuukohan mitenkään? Jos TV:stä tulee HDMI/ARC tai optinen niin eihän TV säädä äänenvoimakkuutta ja näytä asteikkoa ruudussa samoin kuin säätäisi TV:n omia kaiuttimia. Ja kun kuva ei kierrä vahvistimen kautta niin ei vahvistin lisää ruutuun mitään. Jos taasen kuva tulee vahvistimen kautta telkkariin niin sittenhän toimii kuvaruutunäytöt jne. normaalisti.
Tuohon tulokseen itsekkin tuli. Tv vain sanoo säädetään vol up, mutta ei määrää.
 
Tuohon tulokseen itsekkin tuli. Tv vain sanoo säädetään vol up, mutta ei määrää.

Menee mutuiluksi mutta toimisikohan HDMI CEC eli HDMI control päälle Denonista ja vastaava telkkarista (nimi riippuu valmistajasta). Itse kun en tuota kontrollia käytä...

Edit: jaa niin jos tuo näyttää tv:ssä että säädetään ääntä ja vahvistin tottelee niin eipä tuolla vaikutusta ole.
 
Viimeksi muokattu:
Subbarin osalta appsin kalibrointi tekee roll-offin eli -3db@20hz. Vahvistimen kalibroinnissa tuota ei ole mutta jos vaikka ihmettelee miksi subi ei kalibroinnin jälkeen enää toistakkaan suorana 20hz niin tuossa syy.

Tämä käytännössä vesittää koko puhelinohjelman käytön. Ei ole vissiin mitenkään mahdollista ajaa kalibrointia vahvistimella ja syöttää tiedot puhelimeen, josta voisi käyriä muokkailla/tarkastella?
 
Audyssey Appiin on tulossa päivitys mikä korjaa tuon 20hz "bugin"

c1b3c6ce01c1dc4d0bc67c0d52e1cf1e.jpg
 
Audyssey Appiin on tulossa päivitys mikä korjaa tuon 20hz "bugin"

c1b3c6ce01c1dc4d0bc67c0d52e1cf1e.jpg

Te, jotka tuosta bugista olette huolissanne, niin oletteko mitanneet sen vasteen ennen/jälkeen kalibroinnin? Minä olen ja en ole MultEq-appin kanssa huomannut tuota roll-offia. Vasteessa ei ole 20hz kohdalla minkäänlaista pykälää ja toisto jatkuu hyvän matkaa alle 20hz:n. En siis kiistä tuota bugin olemassaoloa tietenkään, lähinnä vaan tarkoitan, että ei tuosta kannata vielä muuttaa ostopäätöstä vaan kalibroi ensin ja katsoo onko tuo ongelma. Monet tilat korostavat noita alimpia taajuuksia niin reippaasti, että tuollainen -3dB vaimentuma ei kauheasti lopputuloksessa kuulu/tunnu.
 
Te, jotka tuosta bugista olette huolissanne, niin oletteko mitanneet sen vasteen ennen/jälkeen kalibroinnin? Minä olen ja en ole MultEq-appin kanssa huomannut tuota roll-offia. Vasteessa ei ole 20hz kohdalla minkäänlaista pykälää ja toisto jatkuu hyvän matkaa alle 20hz:n. En siis kiistä tuota bugin olemassaoloa tietenkään, lähinnä vaan tarkoitan, että ei tuosta kannata vielä muuttaa ostopäätöstä vaan kalibroi ensin ja katsoo onko tuo ongelma. Monet tilat korostavat noita alimpia taajuuksia niin reippaasti, että tuollainen -3dB vaimentuma ei kauheasti lopputuloksessa kuulu/tunnu.
Ei siinä pykälää olekkaan, vaan loivasti laskeva vaste. Antimoden tuloksen joskus mittasin, ja 20hz oli +-0db, nyt se ei ole. Subin eri sijainti voi tietysti hieman vaikuttaa.
 
Denonin omaavat, oletteko pitäneet Dynamic Eq päällä? Aika tömäkkä bassonkorostus subbarille. Tekeekö muuta?

Subbarin volume alla puolessa välissä ja vahvistimesta -6db ja tuo eq päällä tuntuu ehkä hivenen överiltä.
 
Te, jotka tuosta bugista olette huolissanne, niin oletteko mitanneet sen vasteen ennen/jälkeen kalibroinnin? Minä olen ja en ole MultEq-appin kanssa huomannut tuota roll-offia. Vasteessa ei ole 20hz kohdalla minkäänlaista pykälää ja toisto jatkuu hyvän matkaa alle 20hz:n. En siis kiistä tuota bugin olemassaoloa tietenkään, lähinnä vaan tarkoitan, että ei tuosta kannata vielä muuttaa ostopäätöstä vaan kalibroi ensin ja katsoo onko tuo ongelma. Monet tilat korostavat noita alimpia taajuuksia niin reippaasti, että tuollainen -3dB vaimentuma ei kauheasti lopputuloksessa kuulu/tunnu.

Kyseessä ei ole bugi vaan ominaisuus joka varmaan liittyy curve editoriin tuossa appsissa. Huomaa kun katsoo vaikka target-käyrää jonka appsi antaa subille ja mittauksissa ainakin minulla tuo on myös näkyvissä. Omassa kokoopanossa 19hz toistuu vielä suorana kun antimodella tein korjauksen mutta default-käyrän kanssa vaste lähtee laskemaan jostain 40hz nurkilta alaspäin. Curve editorilla hieman ”buustia”(vähemmän leikkausta) alataajuuksille niin ihan ok tulokseen pääsin mutta antimodella pääsi aavistuksen vielä parempaan. Olen myös tuota kysellyt Denonilta ja saanut kuittauksen että a) -3db@20hz on olemassa ja b) päivitystä tulossa.
 
Denonin omaavat, oletteko pitäneet Dynamic Eq päällä? Aika tömäkkä bassonkorostus subbarille. Tekeekö muuta?

Subbarin volume alla puolessa välissä ja vahvistimesta -6db ja tuo eq päällä tuntuu ehkä hivenen överiltä.

Otin itse pois päältä. Tuo buustailee ainakin myös surroundeja. Buustin määrä riippuu siitä kuinka paljon ollaan referenssi-voimakkuuden alapuolella. Referenssissä tai sen yläpuolella ei tee sitten mitään. Offsetillä voi tuota referenssi-tasoa tasoa laskea eli buustia vähentää. Tarkempaa kuvausta ja mittauksiakin löytyy kyllä googlella. En oikein pitänyt tuosta edes -10 tai -15db asetuksilla joten mieluummin laitoin pois ja boostasin sitten subia hieman itse (level+curve editor). Surroundit oli liian kovalla ja subi tuntui diskolta. Kalibrointi taitaa jättää tuon subi-alueen hieman kylmäksi koska tuo DEQ on defaulttina päällä.
 
Viimeksi muokattu:
Otin itse pois päältä. Tuo buustailee ainakin myös surroundeja. Buustin määrä riippuu siitä kuinka paljon ollaan referenssi-voimakkuuden alapuolella. Referenssissä tai sen yläpuolella ei tee sitten mitään. Offsetillä voi tuota referenssi-tasoa tasoa laskea eli buustia vähentää. Tarkempaa kuvausta ja mittauksiakin löytyy kyllä googlella. En oikein pitänyt tuosta edes -10 tai -15db asetuksilla joten mieluummin laitoin pois ja boostasin sitten subia hieman itse (level+curve editor). Surroundit oli liian kovalla ja subi tuntui diskolta. Kalibrointi taitaa jättää tuon subi-alueen hieman kylmäksi koska tuo DEQ on defaulttina päällä.

Jätin kans pois päältä, överiksi menee hieman. Varmaankin parempi jos korjaa -6db —> 0 tai subista hiukan volaa lisää.

Ehkä tuolla dynamic eq voi demota kavereille subia ja surroundia korostetusti niin tulee selkeemmin esille jos ei ole kokemusta kotiteatterilaitteista, ei sitä boostisaundian varmaankaan jaksa kauaa itse kuunnella.
 
Audyssey vahvistimista sen verran, että onko mahdollista tehdä kahdelle eri kuuntelupisteille omia kalibrointeja ja kakesta vaan päättää kumpaa säätöä noudatetaan? Huoneet ovat monesti suorakaiteen muotoisia, joten jos main sweetpot on huoneen toisessa päädyssä ja toinen kuuntelupaikka on toisessa.
 
Jätin kans pois päältä, överiksi menee hieman. Varmaankin parempi jos korjaa -6db —> 0 tai subista hiukan volaa lisää.

Ehkä tuolla dynamic eq voi demota kavereille subia ja surroundia korostetusti niin tulee selkeemmin esille jos ei ole kokemusta kotiteatterilaitteista, ei sitä boostisaundian varmaankaan jaksa kauaa itse kuunnella.

Samoin ajattelin eli ”loudness”-nappulana demo-tilanteisiin mutta omaan makuun tykkään off-asennosta. Ja offin kanssa kalibroinnin jälkeen vaste näyttää kyllä ilman subi-boostia aneemiselta eli sitä hieman kuumemmalle.
 
Audyssey vahvistimista sen verran, että onko mahdollista tehdä kahdelle eri kuuntelupisteille omia kalibrointeja ja kakesta vaan päättää kumpaa säätöä noudatetaan? Huoneet ovat monesti suorakaiteen muotoisia, joten jos main sweetpot on huoneen toisessa päädyssä ja toinen kuuntelupaikka on toisessa.

Ei kakesta nappulalla☹️ Kalibrointeja voi vaihdella AVR:ssä (ei ole sub roll-offia) usb-tikkujen kanssa tai sitten appsin kautta (sub roll-off) tallennetuista tiedostoista joita voi tietysti olla vaikka kuinka monta. Appsin kautta helpompaa mutta ei ihan napista painamalla ja ääni katkeaa vaihdettaessa ehkä about minuutiksi.
 
Jätin kans pois päältä, överiksi menee hieman. Varmaankin parempi jos korjaa -6db —> 0 tai subista hiukan volaa lisää.

Ehkä tuolla dynamic eq voi demota kavereille subia ja surroundia korostetusti niin tulee selkeemmin esille jos ei ole kokemusta kotiteatterilaitteista, ei sitä boostisaundian varmaankaan jaksa kauaa itse kuunnella.
Minä käytän deq. Leffat/pelit kuulostavat paljon laimeammilta ilman sitä. Matalia ääniä ei edes kuulisi ilman sitä.
 
Minä käytän deq. Leffat/pelit kuulostavat paljon laimeammilta ilman sitä. Matalia ääniä ei edes kuulisi ilman sitä.

Okei, kyllä se matalia boostaa aikalailla mutta oma setti menee jo melkein liian bassovoittoiseksi. Mutta musiikilla kokeiltu, pitäää testailla vielä leffoilla jos sopii dynamiikka paremmin niihin.
 
Okei, kyllä se matalia boostaa aikalailla mutta oma setti menee jo melkein liian bassovoittoiseksi. Mutta musiikilla kokeiltu, pitäää testailla vielä leffoilla jos sopii dynamiikka paremmin niihin.
En kuuntele kovinkaan lujalla, ja tuo boostaa matalia ääniä jotta ne tulevat ylipäätänsä kuuluviin. Referenssitasolla (0db) tuo ei tee mitään.
 
En kuuntele kovinkaan lujalla, ja tuo boostaa matalia ääniä jotta ne tulevat ylipäätänsä kuuluviin. Referenssitasolla (0db) tuo ei tee mitään.

Aivan, huomasin myös että Aydusseyn mittauksessa jättää kyllä subin aika vaimealle.

Ei taida jäädä Dynamic Eq äänilähteen mukaan, eli jos musiikkia niin jäis pois ja jos leffaa niin olis päällä. Se vissiin pitää ottaa vaan päälle / pois miten haluaa?

Vasta sub ja etukajarit kiinni, ei ole surroundia vielä edes testattu kun vähän lista + johtokourujumppaa ennen katto + takakajari johdotuksia.
 
Ei varmaankaan Denon 3500 kuulu laskea 1,5h huoneenkorjausta.

Jämähtää 84% parikertaa. Pitää resetoida näköjään.
 
Juu ei. Resettiä peliin. Appsin kanssa itsellä jäätyilee aina välillä.

Vahvarista oli just töpseli seinästä mutta kokeillaas huomenissa uudelleen nyt kun vehje on havainnut kaikki kajarit ja "front top" Atmoksina, eli resetin jälkeen sitten suoraan Audyssey päälle eikä muuta säätöä.
 
Thx. Toinen n00b-kyssäri vielä. Siis näemmä on johtoja kuten itselle siunaantunut, että ei vaan ole mustaa/punaista viivaa osoittamassa kumpaan reikään pitää tökkää. Mites tuon nyt selvittää helpoiten? Jos on väärinpäin niin kuuluuko mitään?
 
Jos kaapelit ei ole kiinteät kaiuttimien päässä, niin katso sieltä päästä plus ja miinusnapa. Sitten kaapeli kiinni kajariin ja seuraat kaapelia pitkin että tulee sama napaan vahvarin päässä.
 
Mites tuon nyt selvittää helpoiten? Jos on väärinpäin niin kuuluuko mitään?

Paristo (alkaali AA/AAA riittänee) on yksi vaihtoehto. Tai piippaa se piuha yleismittarin continuity testerillä. Tai kuten Warfe sanoi niin seuraa piuhaa että molemmissa päissä plussa on plussa jne.

Kuuluu mutta vaihe on väärinpäin. Eli kun toisen kaiuttimen elementti liikkuu ulospäin niin toisen liikkuukin sisäänpäin ja ääniaallot "kumoavat" toisensa. Tämän huomaa erityisesti pidemmillä aallonpituuksilla eli siis matalilla taajuuksilla.
 
Jos kaapelit ei ole kiinteät kaiuttimien päässä, niin katso sieltä päästä plus ja miinusnapa. Sitten kaapeli kiinni kajariin ja seuraat kaapelia pitkin että tulee sama napaan vahvarin päässä.

Ei ole kiinteät mutta rakennusvaiheessa on vedetty seinän sisään menemään eli vähä paha seurata ilman et alkaa purkaa kyprokkiseinää.
 
Lisättäköön vielä että sillä kumminpäin piuhat on kytketty ei ole mitään merkitystä kaiuttimen kannalta kunhan ne on kaikissa samoinpäin.

Ja paristo testillä viittaan siis siihen että kytketään pariston navat kaiuttimen piuhoihin ja katsotaan mihin suuntaan se elementti liikkuu. Useimmiten jos plussa kytketään plussaan niin se liikkuu ulospäin ja jos kytket toisinpäin niin sitten se liikkuu sisäänpäin. Huom: tämän on tarkoitus olla nopea testi, jos et voi fyysisesti olla kaiuttimen vieressä kun testaat niin pyydä joku avuksi koska kaiutin elementit ei tykkää olla "off-center" asennossa kauan aikaa ja tämähän on DC virtaa eikä AC mitä kaiuttimet on suunniteltu saamaan..
 
Yksi työkalu liitäntöjen testaamiseen on polarity checker puhelimessa (kunhan puhelimen virittää äänilähteeksi).
Omilla pöntöillä toimi oikein hyvin kun testailin pikkuvahvaria.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 387
Viestejä
4 493 847
Jäsenet
74 199
Uusin jäsen
trajanie

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom