Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tasaista kohinaa joo, ei mitään häiriöääntä siis.
Tämän bongasin itsekkin. Mulla on tarkoituksena päivittää nykyinen vahvari 4K aikaan. Kumpaa suosittelisitte, tuota 1500H:ta vai tätä Gigantin Sonyä Sony 7.2 viritinvahvistin STR-DN1080 - Vahvistimet . Sonyä kehutaan monessa paikkaa ja tuohon hintaan olisi ihan mielenkiintoinen tapaus. Pääkäyttö tulee olemaan 5.1 setillä tv/leffat olohuoneessa ja satunnainen musiikinkuuntelu Spotifyn kautta.
Ehdottomasti Denon koska Audyssey XT -huonekorjain pieksee Sonyn korjaimen mennen tullen... Toki jos olet akustoinut fiksusti niin eihän tuolle sitten ole tarvetta.. harva vaan on (tuskin kukaan, ellei omaa äänitys studiota)Tämän bongasin itsekkin. Mulla on tarkoituksena päivittää nykyinen vahvari 4K aikaan. Kumpaa suosittelisitte, tuota 1500H:ta vai tätä Gigantin Sonyä Sony 7.2 viritinvahvistin STR-DN1080 - Vahvistimet . Sonyä kehutaan monessa paikkaa ja tuohon hintaan olisi ihan mielenkiintoinen tapaus. Pääkäyttö tulee olemaan 5.1 setillä tv/leffat olohuoneessa ja satunnainen musiikinkuuntelu Spotifyn kautta.
Kysymykseni olisi voinut varmaan esittää subwoofer ketjussakin, mutta laitetaan tänne koska linkittyy Denonin MultEQ XT32 korjaimeen myös.
Mitään mittalaitteita en omista desibelimittarin lisäksi ja melko pihalla olen näiden kanssa.
Mihin asentoihin laitan subbarin vahvistimen Hypex DS 8.0 säädöt, kun ajan tuon huonekorjaimen?
Paneelissa siis ao potikat
![]()
Volumen olen laittanut puoleen ja vaiheen aiemmin korvakuulolla/mittarilla siihen asentoon, jossa soi kovimmiten kuuntelupaikalla.
Muista asetuksista en enää muista.
Crossover on vahvistimessa 80Hz ja speakers->manual setup->bass->LPF(LFE)* 120Hz (oletus)
*
LPF for LFE
Set LFE signal playback range. Set this when you want to change the playback frequency (low pass filter point) of the subwoofer.
Pikaisella googlauksella jotakuinkin noin on neuvottu.Suositus on laittaa vaihe nollaan ja subbarin omat jakosuotimet pois päältä (jos ei onnistu niin mahdollisimman ylös). Itse parhaillaan sovittelen xt32-ajon jälkeen subien vaiheita kohdalleen vahvistimen etäisyyssäädöllä mutta noin suositus menee.
Pikaisella googlauksella jotakuinkin noin on neuvottu.
Eli volkat subista puoleen
vaihe nollaan
EQ level nollaan
crossover täysille
crossover defeat onnille
Ilmeisesti XT32 ajon jälkeen etsimään se kovimman äänen tuottava kohta vaihe nupista?
Korjatkaa jos olen ymmärtänyt väärin.
Tämän bongasin itsekkin. Mulla on tarkoituksena päivittää nykyinen vahvari 4K aikaan. Kumpaa suosittelisitte, tuota 1500H:ta vai tätä Gigantin Sonyä Sony 7.2 viritinvahvistin STR-DN1080 - Vahvistimet . Sonyä kehutaan monessa paikkaa ja tuohon hintaan olisi ihan mielenkiintoinen tapaus. Pääkäyttö tulee olemaan 5.1 setillä tv/leffat olohuoneessa ja satunnainen musiikinkuuntelu Spotifyn kautta.
Ehdottomasti Sony, jos haluat parempaa äänenlaatua. Jos taas tykkäät askarrella pahviständejä (tulee denonin mukana) kalibrointia varten ja toivoa, että 8-vaiheen kalibrointi osuu kohdilleen, niin ehdottomasti Denon. Itselläni ainakin meni koko 8-vaiheen sekoiluun hermot, kun joka kerralla äänenlaatu oli kalibroituna vähän erilainen. Kokemusta siis on kummastakin vahvistimesta. Tämä siis minun mielipiteeni ja jos suositusta kaipaat, niin ehdottomasti Yamaha RX-V585 (itsellä on tämä) tai 685. 685 voitti juuri hifimaailman testin, jossa mukana oli Marantz (joku malli) ja Denon 2500. Denonia juuri muistaakseni moitittiin tuosta kalibroinnista.Ehdottomasti Denon koska Audyssey XT -huonekorjain pieksee Sonyn korjaimen mennen tullen... Toki jos olet akustoinut fiksusti niin eihän tuolle sitten ole tarvetta.. harva vaan on (tuskin kukaan, ellei omaa äänitys studiota)
Itselläni on juurikin 2.0 setuppi ja kyllä se jotenkin tuntui helvetin turhalta vedellä jotain 8-vaiheen audyssey kalibrointia 2 kaiuttimelle varsinkin, kun lopputulos oli vähän vaihteleva joka kerta. Ja mitä seuraavaan kysymykseesi tulee, niin kyllä annetaan aivan liikaa painoarvoa.Jos on 2.0 kajarit niin onko noilla kalibroinneilla kuinka paljon merkitystä? Vai vaikuttaako se kajarien määrä mitään? Annetaanko tuolle kalibroille ylipäätään liikaa painoarvoa?
Jos on 2.0 kajarit niin onko noilla kalibroinneilla kuinka paljon merkitystä? Vai vaikuttaako se kajarien määrä mitään? Annetaanko tuolle kalibroille ylipäätään liikaa painoarvoa?
Kyllä se lopputulos on näissä kalibroinneissa se mikä ratkaisee. Aivan sama onko jotkut monen tonnin kajarit vaiko linnunpönttösi.Jos huoneakustiikan aiheuttamien vääristymien korjaus tuntuu "liialta painoarvolta", niin tuskin on kauheasti merkitystä, millaisilla laitteilla sitä ääntä toistaa, jolloin pienillä linnunpöntöilläkin varmaan pärjää mainiosti. Silloin kannattaa ostaa halvinta mahdollista ja tuhlata rahat ihan muualle.
Näimpä juuri. Jos kiinnostaa kuunnella vääristynyttä (korostunutta ja vaimentunutta ääntä) niin mikäs siinä.Jos huoneakustiikan aiheuttamien vääristymien korjaus tuntuu "liialta painoarvolta", niin tuskin on kauheasti merkitystä, millaisilla laitteilla sitä ääntä toistaa, jolloin pienillä linnunpöntöilläkin varmaan pärjää mainiosti. Silloin kannattaa ostaa halvinta mahdollista ja tuhlata rahat ihan muualle.
Annetaanko tuolle kalibroille ylipäätään liikaa painoarvoa?
Tuo riippuu omista korvista ja materiaalista mitä kuuntelee. Sekä tietysti omasta kokemuksesta. Löytyy henkilöitä jotka väittävät kuulevansa eron siitä onko johto esim. erillisten puiden päällä vai suoraan lattialla, onko tavallinen, kulta tahi platina päällysteinen johto kyseessä, samaten onko 2.0, 2.1, 4.0, 4.1, 5.0, 5.1, 5.2, 7.0, 7.1, 7.2, 9.0, 9.1, 9.2 jne jne.
Jos tarkoitus on pelata tietokoneella tai katsoa joskus elokuvia ei se nyt niin maita kaada jos sen kalibroinnin ehtii tehdä vasta viikon päästä siitä kun kissa menee ja kaataa takakaiuittimen (jolloin se tietysti hieman siirtyy...) tai itse siirtää / vaihtaa tuolia että pääsee koneelta TV:n ääreen tms.
Mutta jos on tarkoitus kuunnella tai jopa tuottaa musiikkia sitä eroa voi syntyä hieman enempikin vs esim. Laran (tomb riders pelit) ruoskan iskun äänen "syvällisen balanssin kuuleminen ja tarkan paikan eroittaminen pelissä".
EDIT: en siis väitä etteikö normaali ihminen kuulisi eroa esim. vanhan kasettimankan monoäänen vs. elokuvateatterin surroundin välillä mutta esim. nuo erot 7.2 vs 9.2 kannattaa käydä itse testailemassa. Samaten huomaako eron sillä että esim. 2.0 setissä laitat puupalat alle jolloin johto ei koske maahan vs puupalat ja kullattu / platinainen johto. Uskallan väittää että varsinkaan sokkotestinä ei moni äänessä eroa huomaa mutta jos silmin näkee että johto koskee maahan tuleekin järkyttävästi ääneen virhettä ja säröä, ottaa niin häiriöääniä ettei meinaa saada edes TV:n äänestä selvää![]()
Kalibrointi ei ole turha jos äänenlaatu yhtään kiinnostaa. Ainakin minulla kalibrointi on toiminut hyvin 3:lla pisteellä.Itselläni on juurikin 2.0 setuppi ja kyllä se jotenkin tuntui helvetin turhalta vedellä jotain 8-vaiheen audyssey kalibrointia 2 kaiuttimelle varsinkin, kun lopputulos oli vähän vaihteleva joka kerta. Ja mitä seuraavaan kysymykseesi tulee, niin kyllä annetaan aivan liikaa painoarvoa.
Netistä nyt lueskellut että että näköjään esim tuon Denonin X2500H:n yhtenä "huonona" puolena mainitaan se että stereo-kuuntelussa/musiikilla ei ole niin hyvä kuin jotkut saman hintaluokan vahvistimet(esim Sonya tuossa kehutaan enemmän). Mutta sitten taas X3500 luokassaan ei saa niinkään samanlaisia moitteita, tosin näyttää olevan "yleistä" mielipidettä että H/K omaisi musikaalisimman soundin jos se tärkeintä.
Netistä nyt lueskellut että että näköjään esim tuon Denonin X2500H:n yhtenä "huonona" puolena mainitaan se että stereo-kuuntelussa/musiikilla ei ole niin hyvä kuin jotkut saman hintaluokan vahvistimet(esim Sonya tuossa kehutaan enemmän).
Ja eihän niitä kaikkia kahdeksaa mittauspistettä tarvitse käyttää, ajan ite aina kalibroinnin kolmesta pisteestä.
Kalibrointi ei ole turha jos äänenlaatu yhtään kiinnostaa. Ainakin minulla kalibrointi on toiminut hyvin 3:lla pisteellä.
Minä käytän kolmea pistettä, koska kuuntelen sweetspotissa. Lopuissa mittauspisteissä taajuusvaste on huomattasti erilainen, ja säätö olisi enemmän kompromissi.Tästä olinkin tulossa kysymään, että onko eroa kalibroida kaikki 8 pistettä vai onnistuuko jo kolmella?
Minulla on kaksi istumapaikkaa vierekkäin, josta elokuvia/musiikkia nautitaan, joten tarvitaanko niitä kahdeksaa?
Eilen googlailin niin törmäsin jonkun gurun viestiin, jossa painotti että se on HUONE korjaus ja siksi tarvitaan kahdeksan mittapistettä, jotta on mahdollisimman paljon dataa josta korjailee HUONEEN aiheuttamia vääristymiä. Ei ole tekemistä sweetspotin kanssa. Jotenkin noin.
Olen aiemmin kuunnellut todella bassovoittoista ääntä ja nyt tuntuu hyvin laimealta audysseyn korjauksien jälkeen. Täytyy tänään kokeilla miten etäisyyden/vaiheen säätö vaikuttaa, koska etäisyyden se laittoi subille aivan metsään. Google kertoi, että sen periaatteessa pitääkin tehdä noin, koska sillä etäisyydellä saa viiveet yms sovitettua pääkaiuttimien kanssa? Osaako joku kommentoida?
Enivei, nyt on huomattavasti luontevampi ääni elokuvissa, mutta haluaisin kyllä enemmän jyskettä. Pelkkä volumen nosto subin nupikasta ei mielestäni tuonut aiempaa jämäkkyyttä soundiin.
Jep, se on huonekorjaus. Sweetspotti on se missä kuuntelukolmion "kärki-istuja" kököttää... eli kohta mihin kaiuttimet on suunnattu.Eilen googlailin niin törmäsin jonkun gurun viestiin, jossa painotti että se on HUONE korjaus ja siksi tarvitaan kahdeksan mittapistettä, jotta on mahdollisimman paljon dataa josta korjailee HUONEEN aiheuttamia vääristymiä. Ei ole tekemistä sweetspotin kanssa. Jotenkin noin.
Jos haluat kuunnella bassovoittoista matskua niin väännä subbarin volumea vaan isommalle ja korosta vielä subwooferin tasoa kotiteatterivaffin päästä.Olen aiemmin kuunnellut todella bassovoittoista ääntä ja nyt tuntuu hyvin laimealta audysseyn korjauksien jälkeen. Täytyy tänään kokeilla miten etäisyyden/vaiheen säätö vaikuttaa, koska etäisyyden se laittoi subille aivan metsään. Google kertoi, että sen periaatteessa pitääkin tehdä noin, koska sillä etäisyydellä saa viiveet yms sovitettua pääkaiuttimien kanssa? Osaako joku kommentoida?
Enivei, nyt on huomattavasti luontevampi ääni elokuvissa, mutta haluaisin kyllä enemmän jyskettä. Pelkkä volumen nosto subin nupikasta ei mielestäni tuonut aiempaa jämäkkyyttä soundiin.
Niin, mutta kun se lopputulos oli Denonin kalibroinnin kanssa joka kerta hieman erilainen ääni, niin ei tuo kauhean luotettavaa kuvaa itselle antanut. Paljon paremmin on toimineet nämä ns. 1 pisteen kalibroijat Sony, Yamaha tms. Ja ei, en koskaan väittänytkään, että sitä kalibrointia ei kannata käyttää. Toimiva kalibrointi on ehdoton vahvistimessa.Kalibrointi ei ole turha jos äänenlaatu yhtään kiinnostaa. Ainakin minulla kalibrointi on toiminut hyvin 3:lla pisteellä.
Mielestäni tässä tullaan siihen pointtiin jota itsekin yritän aina selventää, että pääasia on, että omaan korvaan kuulostaa hyvältä.Itse pitänyt 0dB DynamicEQ ja Reference kurvia päällä aina vaan, eihän tämä missään nimessä lineaarinen tai neutraali ääni ole mutta kuulostaa omaan korvaan hyvältä ja sehän se tärkeintä on.
Ja minulle ei anna edes Sonyn virranotto seinästä luotettavaa kuvaa.. Laite "ottaa" 240w seinästä antaen useita satoja watteja pihalle.. on muuten melkoisen kova hyötysuhde. (vrt esim. Marantz)Niin, mutta kun se lopputulos oli Denonin kalibroinnin kanssa joka kerta hieman erilainen ääni, niin ei tuo kauhean luotettavaa kuvaa itselle antanut.
Osta Sony ja säästä melkein 300€. Mitään mullistavaaa tuo Denon tuskin tarjoaa ja varsintaan tuohon mainitsemaasi setuppiin.Tässä olen juurikin pohtinut Sonyn DN1080 ja Denon 3500. Siis Sony lähtis 399€ ja Denon noin 670€. Mietin onko Denon tuon erotuksen parempi? Lähinnä tuo huonekorjaus mietityttää. Muutenhan nuo ominaisuudet varmaankin tällaisen ei niin kultakorvan kannalta on aika samalla tasolla. Eipä siihen ole tarkoitus laittaa kuin kaksi kajaria ja tv. No ehkä joskus saattaa joku pleikka tulla. Siis tv, elokuvat/sarjat ja musiikki käyttöön.
edit ja suurehkoon olohuoneeseen tulee nämä
nykyään käytössä kerra takuukorjattu Onkyon kiuas 707
Kova juttu.Ja minulle ei anna edes Sonyn virranotto seinästä luotettavaa kuvaa.. Laite "ottaa" 240w seinästä antaen useita satoja watteja pihalle.. on muuten melkoisen kova hyötysuhde. (vrt esim. Marantz)
Millä vahvistimella tuollaista on tapahtunut? Joku virhe tuossa on täytynyt käydä.Niin, mutta kun se lopputulos oli Denonin kalibroinnin kanssa joka kerta hieman erilainen ääni, niin ei tuo kauhean luotettavaa kuvaa itselle antanut. Paljon paremmin on toimineet nämä ns. 1 pisteen kalibroijat Sony, Yamaha tms. Ja ei, en koskaan väittänytkään, että sitä kalibrointia ei kannata käyttää. Toimiva kalibrointi on ehdoton vahvistimessa.
Käyttäjä kädettää.Millä vahvistimella tuollaista on tapahtunut? Joku virhe tuossa on täytynyt käydä.
Osta Denon ja nauti oikeasta vääristymättömästä äänestä ilman huonekorostumia.Tässä olen juurikin pohtinut Sonyn DN1080 ja Denon 3500. Siis Sony lähtis 399€ ja Denon noin 670€. Mietin onko Denon tuon erotuksen parempi? Lähinnä tuo huonekorjaus mietityttää. Muutenhan nuo ominaisuudet varmaankin tällaisen ei niin kultakorvan kannalta on aika samalla tasolla. Eipä siihen ole tarkoitus laittaa kuin kaksi kajaria ja tv. No ehkä joskus saattaa joku pleikka tulla. Siis tv, elokuvat/sarjat ja musiikki käyttöön.
edit ja suurehkoon olohuoneeseen tulee nämä
nykyään käytössä kerra takuukorjattu Onkyon kiuas 707
Osta Sony ja säästä melkein 300€. Mitään mullistavaaa tuo Denon tuskin tarjoaa ja varsintaan tuohon mainitsemaasi setuppiin.
Oliskohan mulle kuitenkin joku 2-viritinvahvistin parempi vai.... No ne on ainakin vähän yksinkertaisempia, laadusta ei osaa sanoa. Luultavasti mulle sopisi esim Yamaha R-N402D.
Mutta tää on tätä, vaihtoehtoja on pilvin pimein. Spotifyconnect ja airplay melkein kaikista löytyy nykyään, mitä tulisi varmaan käytettyä. Panostetaanko noissa 2 kanavaisissa laatuun enemmän, määrään vähemmän?
Denon 1500. Voi olla hyvinkin virhe. Tällä hetkellä on kuitenkin käytössä Yamaha RX-V585, jossa ääni on enemmän omaan makuun ja ilman virheitä.Millä vahvistimella tuollaista on tapahtunut? Joku virhe tuossa on täytynyt käydä.
Paska on paskaa.Käyttäjä kädettää.

Denon X3500H kotiutui eilen. Kovin syvällisesti en ehtinyt vielä perehtymään, mutta muutama kysymys heräsi.
Voiko molemmat HDMI ulostulot liittää samaan televisioon ja pakottaa tietty lähde käyttämään määriteltyä ulostuloa?
Tässä tapauksessa lähteenä xbox. Näin saisi televisiosta automaattisesti pelitilan käyttöön konsolille. Vai onko tähän helpompia tapoja?
Teinköhän jotain audassey kalibroinnissa väärin, kun subin kalibrointi oli lähinnä vaimeaa humputusta? Arviolta puolet vaimeampi ääni, kuin pääkanavien kalibroinnissa. Lisäksi audassey sääti pääkanavat largeksi. Odotin kyllä kalibroinnilta jonkinlaisia taajuuspyyhkäisyjä subin osalta.![]()
Denon 1500. Voi olla hyvinkin virhe. Tällä hetkellä on kuitenkin käytössä Yamaha RX-V585, jossa ääni on enemmän omaan makuun ja ilman virheitä.![]()
Hyvinkin voi olla joku mainitsemasi häiriöääni kyseessä. Mitään jääkaappeja en kyllä viitsinyt alkaa irroittelemaan tuon takia. Koneellinen ilmanvaihtokin tulee aina laitettua kalibrointien ajaksi minimi asetukselle.Joskus vahvarini ei suostunut tekemään huonekorjausta vaan herjasi että on liikaa häiriöääntä, lopulta häiriöääneksi paljastui videotykki, joka kuitenkin sijaitsi 4m päässä vahvarista ja oli muutenkin hiljaisimmasta päästä (Sony VPL-HW40ES), voisiko olla, että joku ikkunan läpi tuleva liikenteen melu, jääkaapin hurina tms. on vaikuttanut kalibrointiin?
Audysseyn softa on ihan jees perus säätämiseen, mutta kuvaajat siinä ihan hanurista. Rew:llä sitten saa paljon tarkemmin mitattua ja tulokset paljon paremmin luettavissa.Onko se audyssey ohjelman hankinta puhelimeen kannattavaa ja pätevä ohjelma? Mihin enää tarvitsee REWiä ja UMIKkeja, jos tuolla hoitaa samat? (tämä ei ollut trolli vaan kysyjän tietämättömyyttä)
Mitä tuolla audyssey softalla tekee?
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.