Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Audysseyn softa on ihan jees perus säätämiseen, mutta kuvaajat siinä ihan hanurista. Rew:llä sitten saa paljon tarkemmin mitattua ja tulokset paljon paremmin luettavissa.Onko se audyssey ohjelman hankinta puhelimeen kannattavaa ja pätevä ohjelma? Mihin enää tarvitsee REWiä ja UMIKkeja, jos tuolla hoitaa samat? (tämä ei ollut trolli vaan kysyjän tietämättömyyttä)
Mitä tuolla audyssey softalla tekee?
Paska on paskaa.
Siinähän sitä vuodatusta kerrakseen. Oletko sinä siis se foorumin ääni joka määrittelee mitä täällä saa ja ei saa sanoa? Onhan se varsinkin merkillistä, että joku voi olla eri mieltä asioista ja että kaikki ei mene tässä ketjussa aina samalla kaavalla mihin olet tottunut. En minä mitään huutele, että joku valmistaja olisi kelvoton. Se minkä merkin vahvistin minulla on, ei pitäisi olla sinulle tai muille mitään merkitystä ja miksi pitäisikään. Kaikki mielipiteeni perustuu omiin kokemuksiini. Se, että uskooko niitä on sitten jokaisen oma asia ja loppupeleissä toivon, että jokainen tekisi päätöksensä kuuntelun perusteella vaikkei se aina ole mahdollista. Mielestäni on myöskin hyvä tuoda hivenen vastapainoa asioille ja tässä tapauksessa Denon/Marantz painotteiseen ketjuun mainita, että muitakin valmistajia on. Jos sinua niin hirveästi harmittaa kirjoitukseni, niin jätä ihmeessä ne lukematta.Tämä varmaan aikalailla kiteyttää myös sinun ymmärryksesi ja informaatiosi arvon näistä asioista.
On ihan syynsä minkä takia täällä monet taipuvat suosittelemaan tiettyjä valmistajia ja malleja tietyissä hintaluokissa. Kaikki eivät sitä ehkä osaa ajatella kaikkia seikkoja, jotka vaikuttavat äänenlaatuun ja päätyvät ostamaan omaan käyttöön huonomman laitteen. Kysymällä saa asioista selvää paitsi, jos joku huutelee, että valmistaja X on kategorisesti kelvoton vailla järjellistä perustelua. Ja ei, se että itsellä oli yhden kappaleen kanssa ongelmaa, ei ole järkevä perustelu.
Koska tällä foorumilla on hyvin tyypillistä, että av-vahvistimia ostetaan hintaluokassa 300-700€, niin onko se ihme, että täällä suositellaan aika pientä mallimäärää? Jos hinaluokka harppaa 1000-2000€:n välimaastoon, niin alkaa tulla toisiakin suosituksia ja silloin on oikeasti paljon kyse jo mielipiteestä, kun kaikista laitteista löytyy aikalailla kaikki mahdollinen. Silloin voidaan kiistellä siitä onko Dirac parempi korjain kuin ARC ja onko Arcamin vahvistimessa järeämmät päätteet, kuin Anthemissa... Kun verrataan tällaisia alle tonnin laitteita, niin se oikeasti hyvätasoiset ominaisuudet löytyvät vain kourallisesta koko valikoimaa.
Toki, jos mielipiteensä muokkaa sen perusteella, että "Makella meni 80-luvulla Yamaha paskaks, en osta ikinä semmosta" tai "Sony näyttää nätimmältä", niin eihän silloin tarvitse miettiä äänenlaadullisia asioita vaan voi ostaa ihan mitä haluaa.
Olikohan Hifimaailmasta tai Tekniikan maailmasta? Luin joskus saman testin. Muistaakseni Yamahassa oli yksipistemittaus ja noissa muissa monipistemittaus. Marantzin NR1609:n huonekorjaus on tasoa Audyssey MultEQ, eli ei XT32 eikä XT, vaan siitä vielä yksi pykälä alaspäin. Denonissa on Audyssey MultEQ XT, eli huonompi kuin täällä kovasti hehkutetussa AVR-X3500:ssä.Tulin vain hämmentämään soppaa tuosta Denon/Marantz huonekorjauksesta. Liite erään arvostetun julkaisun testistä.
Mitään noista käyristä tajua mutta Denon tuossa paras?(vai jammu)
Siinähän sitä vuodatusta kerrakseen. Oletko sinä siis se foorumin ääni joka määrittelee mitä täällä saa ja ei saa sanoa? Onhan se varsinkin merkillistä, että joku voi olla eri mieltä asioista ja että kaikki ei mene tässä ketjussa aina samalla kaavalla mihin olet tottunut. En minä mitään huutele, että joku valmistaja olisi kelvoton. Se minkä merkin vahvistin minulla on, ei pitäisi olla sinulle tai muille mitään merkitystä ja miksi pitäisikään. Kaikki mielipiteeni perustuu omiin kokemuksiini. Se, että uskooko niitä on sitten jokaisen oma asia ja loppupeleissä toivon, että jokainen tekisi päätöksensä kuuntelun perusteella vaikkei se aina ole mahdollista. Mielestäni on myöskin hyvä tuoda hivenen vastapainoa asioille ja tässä tapauksessa Denon/Marantz painotteiseen ketjuun mainita, että muitakin valmistajia on. Jos sinua niin hirveästi harmittaa kirjoitukseni, niin jätä ihmeessä ne lukematta.
Mitään noista käyristä tajua mutta Denon tuossa paras?(vai jammu)
Kannattaa tosiaan muistaa että Yamaha 1 -pistemittaus vs Denon / Marantz vähintään 3 -pistettä. Johan nuokin muodostaa aivan satavarmaan eroja. Ne korostukset ja vaimentumat kun voivat olla erilaiset siinä metrin parin päässä. Tarina ei kerro onko nuo mittaukset (Denonilla ja Maralla) otettu täysin identtisestä kohdasta 3 kertaa vaiko ei. (Jos niin voi edes tehdä, en ole itse testannut vaikka XT32:n omistan)Tuossa on sellainen mielenkiintoinen puoli, että Yamaha on selkeästi paikannut kuoppia, kun taas Denon ja Marantz ovat lähinnä vaimentaneet korostumia. Huonemoodin aiheuttaman vaimentuman korjaamiseen voi mennä aika paljon tehoa, ja siksi se on vähän riskialtista. Akustoimattomassa olohuoneessa ei todennäköisesti muodostu ongelmaksi, kun tehoa ei kuitenkaan käytetä paljoa.
Varsinkin toi yläpään tasojen laskeminen näyttää todella oudolta.
a)7. What are the Audyssey 'Movie' ('Reference') and 'Music' ('Flat') curves?
Contrary to popular belief, a target curve that is flat from 20 Hz to 20 kHz is not always the one that will produce the correct sound. There are several reasons for this. One has to do with the translation required from a large movie theater to a smaller home listening room. The other reason has to do with the fact that loudspeakers are much more directional at high frequencies than they are at low frequencies. This means that the balance of direct and room sound is very different at the high and low ends of the frequency spectrum.
In a typical living room, the acoustical conditions require a flat curve up to a certain frequency, and then a roll-off. This roll-off allows the proper balancing of the direct and reverberant sound at high frequencies.
MultEQ creates filters that correct the frequency response of your speakers to a specific target curve. These target curves are called: Audyssey Reference and Audyssey Flat, or alternatively Audyssey Movie and Audyssey Music.
The Audyssey Reference/Movie target curve is designed to translate film mixing room conditions to the home listening room. This curve is flat to 4 kHz, has a slight roll-off from 4kHz - 10 kHz (-2dB @ 10 kHz), and another additional roll-off from 10 kHz - 20 kHz (-6dB @ 20 kHz). This curve should be used for listening to movies in most cases. Note that this curve enables Audyssey's 'Mid Range Compensation' (MRC) which is a deliberate dip introduced in the frequency response at around 2kHz. For information on MRC see FAQ answer a)18.
The Audyssey Flat/Music target curve has no roll-off. This curve should be used for movies if you are seated in the near field, if your room has a lot of high frequency absorption due to acoustic treatments, if your room is very small or highly treated or if you are using THX Re-EQ (which introduces its own roll-off). Note that this curve, on current AVRs, does NOT enable Audyssey's 'Mid Range Compensation' (MRC).
Audyssey research has found that listeners in most home environments are seated in the reverberant field. The mixing of most films (in post-production studios) is completed with the recording engineer seated in the near field. As a result, it is usually beneficial to use a high frequency roll-off (Audyssey Reference/Movie curve) to tame brightness. However, if you have an acoustically treated room and/or are seated relatively close to the front speakers, you may be located in the near field. Therefore, it may prove beneficial to try listening without a roll-off (Audyssey Flat/Music curve) to see if there is an improvement in sound quality.
In order to properly grasp the concept, you need to understand what is going on.
- An in-room measured response at a particular position will show a lot of 'hair' in the higher frequencies. This is due to constructive and destructive interference from the reflected acoustic waves arriving at the mic at the different frequencies. Some waves will interfere constructively (peak), some destructively (dip).
At these higher frequencies, wavelengths get very short. For a specific kHz, a peak at one measuring spot may change to a dip 1" away. Therefore, electronically correcting the peak at that one measurement location is pointless, as the results will be off at any other location.- The above is why it's not only pointless to apply such fine corrections in the higher frequencies, it's possible you would produce even worse results by doing so. Every flavor of Audyssey below XT32 does it though.
- XT32 OTOH, uses a more practical and elegant approach. Instead of applying corrections to fine details (which as described above is either futile, or potentially detrimental), XT32 DOES still apply corrections above Schroeder, but in broader strokes, i.e. if the speaker's measured response shows a dip of 5db from 2kHz to 5kHz, XT32 will try to boost it to flatten the dip. Likewise, if the measured response shows a 4db rise from 8kHz to 16kHz, XT32 attempts to squash it flat (or to fit the standard Audyssey curve with roll off).
Unlike the previous iterations, XT32 does NOT attempt to correct the peak at 9,876Hz, the dip at 9,882Hz, the peak at 9,897Hz etc., which is the way it should be.
You'll also note that in the pre-out graphs of XT vs XT32, XT32 shows much finer corrections in the lowest octaves vs the much cruder broader strokes of XT in the lowest octaves (where correction is actually useful). In other words, the allocation of resources for correction in XT is completely backward to what is optimal. Where you SHOULD have the finest granularity for correction in the lowest octaves, then taper the granularity at higher frequencies, applying only general broad strokes to produce a flatter response, XT has the crudest corrections in the lowest octaves, with granularity increasing with frequency which is the opposite of optimal. As Roger's comment points out, it took them till XT32 to get this right."
No lähinnä just, että Audussey ei tuossa osannut tehdä oikein mitään. Varsinkin toi yläpään tasojen laskeminen näyttää todella oudolta.
En vaan jotenkin usko, että se XT 32 tuosta Denonin käyrästä mitenkään maagisesti enää parantuisi. Toivon samalla, että kanavan hehkuttajilla omassa ympäristössä tulee tasaisempaa käyrää, eikä mielipiteet ylivertaisuudesta/pakollisuudesta johdu vain omista kuviltelmista.
Muotoilen asian nyt sinullekin yksinkertaisesti, että ei tarvitse romaaneja kirjoitella. Minua ei kiinnosta tippaakaan onko joku tietty huonekorjain joidenkin hifistelijöiden mielestä se paras mahdollinen taikka mitä jotkut käyrät sanovat. Uskon omia korviani ja jos Denoni ei omaan korvaan soinut, niin eikai sen tarvitse sinulta tai joltain muulta pois olla. Esimerkiksi jos saisin valita 2 eri kaiutin parista ilmaiseksi (vaikka 100€ ja toinen 2000€) ja halvempi näistä kuulostaa paremmalta omaan korvaan, niin totta helvetissä minä sen halvemman otan vaikka kuka sanoisi mitä tai joku hifimies heittää jotain testilaitteiston materiaalia kehiin, että tämä on sitä parasta ääntä. Tosin voisin ehkä ottaa väliaikaisesti kalliimmat myydä ne pois ja ostaa ne 100€ hintaiset tilalle. Mielipiteeni ovat omiani ei niistä kannata itseensä ottaa ja niinkun sanoin jätä viestini lukematta, jos kauheasti häiritsee.Vastaan ensimmäiseen kysymykseen ironisesti kyllä. Sovitaan näin, niin asia helpottuu. Voin vaihtaa nickini ensimmäisen kirjaimen P:ksi niin sekin sopii diktaattorille paremmin.
Miten kommentti "Paska on paskaa", pitäisi mielestäsi ymmärtää? Mielestäni se nimenomaan on aika kategorinen toteamus tai näin sen minä ja varmasti moni muu käsittää. Jos et sitä mieltä ole, ei asiaa kannattaisi ehkä noin ilmaista. Keskustelussa on aina tervetullutta, että tuodaan esiin vaihtoehtoja, mutta perustelut ovat sitäkin tärkeämpiä. Jos halutaan muuttaa jotakin vallitsevaa mielipidettä, kuten tässä keskustelussa aika selvästi tiettyihin valmistajiin kallellaan olevat suositukset, niin se pitää pystyä perustelemaan oikeasti hyvin. Todistustaakka on aina väitteen esittäjällä. Omat kokemukset yksin eivät ole kauhean vankka todiste yhtään mistään.
Käsität ehkä ilmapiirin näissä keskusteluissa vähän väärin. Vaikka täällä suositellaan paljon tiettyjä merkkejä, se ei johdu merkistä. Se on seurausta siitä, mitä kyseisessä hintaluokassa on tarjolla. Odottelen itse ainakin innolla, että joku kyselee suosituksia hintaluokassa 1000-3000€, niin pääsee hehkuttamaan NAD:ia, Anthemia ja Arcamia. Koska hyvin monet eivät akustoi kuunteluhuonetta ollenkaan, on huonekorjaus melko keskeinen ominaisuus. Tässä tyypillisessä hintaluokassa on yksi testatusti hyvä korjain. Jos siis ostaa laitteita äänenlaatu tärkeimpänä kriteerinä ja asuu tilassa jota ei ole akustoitu viimeisen päälle, niin tuo laite on väkisinkin hyvä vaihtoehto.
Mielipiteitä korjaimista on paljon ja osa hifisteistä niitä inhoaa. Minun kantani on kuitenkin se, että hieman perehtymällä korjaimen toimintaan ja näkemällä vähän vaivaa, saadaan hyvän korjaimen kanssa yllättävän hyviä tuloksia. Jos viitsii siis perehtyä äänentoiston perusteisiin, niin on hintaluokassa yksi vaihtoehto monille muita parempi. Tarkoitan siis tuota XT32-korjainta.
Minä hankin audio-laitteiston nimenomaan äänenlaatu tärkeimpänä kriteerinä, joten kantani on siis sen vuoksi tämä.
@freekevin kokeilehan tosiaan tuota DynamicEQ:ta ja säädä ref level offsettia haluamaksesi kun oletus 0dB on elokuville, 5dB erittäin dynaamiselle musiikille ja niin edelleen.
Oletko myös kokeillut MultEQ:n kohdalla Reference vs Flat?
En nyt usko, että Sony 1080 olisi turhaan voittanut esim. what hi-fi:n testiä kahtena vuotena peräkkäin vaikka tokihan on mahdollista, että ovat jotenkin sponssattuja. Gigantin tarjous (399€) on sitäpaitsi aika halpa tuosta. Denon 1500 saa hivenen yli 300€ Amazon.de, mutta tuosta mallista puuttuu pre-outit mitä on joissain versioissa (tätä myydään siis kahtena eri versiona). Lainaus What Hi-fin Sony arvostelusta (Sony STR-DN1080 review | What Hi-Fi?): "Two years is a lifetime in home cinema technology terms, so the fact that this amp has won the Product of the Year Award two years in a row tells you a lot. It's such an accomplishment, we've inducted the Sony STR-DN1080 into our Hall of Fame - our list of the most important and influential products of all time." = on aika hyvin jo!Edelleen tuon Denon 1500/2400 ja Sonyn 1080 väliltä arvon.
Eri foorumeita tässä lueskeelleena tuntuu, että jokainen ihminen kokee äänen eri tavoin. Toiset ylistää Denonia ja toiset sanoo, että ääni on huono kalibroinnin jälkeen. Parissa paikkaa törmäsin mielipiteisiin ylikirkkaudesta ja vaisusta bassontoistosta. Lienee siis makuasioita.
Tuosta Sonyn huonekorjauksesta löytyi lähinnä kommentteja ”se on huono”, muttei juuri mitään perustetta miksi se on huono. Arvosteluissa taas kehutaan Sonyn ääntä mielyttäväksi kalibroinnin jälkeen. Myös käyttäjät kertovat äänen olevan hyvä.
Denon AVR-X2400H vs Sony STR-DN1080 vs Yamaha RX-V583 – which is better?
Tuossa What Hi-Fi:n kolmen vahvarin testi ja näistä Sony valittiin ykköseksi. Lainaus artikkelista: ”Some of that solidity and dynamic subtlety is missing from the Sony’s current arch-rival, the Denon AVR-X2400H. The Sony is demonstrably more detailed, offering a bigger scale of sound with more grunt, drive and low-end depth than the Denon can muster. Next to Sony’s more robust character, the new Denon can sound a little delicate.”
No mites sitten tosiaan tuo Sonyn 240W lätkä takana. Onko Sonyn sisällä joku ydinreaktori vai miten se leipoo enemmän tehoa kuin se kuluttaa? Vai enkö vain tajua mitä markkinointiosasto ilmoittaa.
Hetkinen tuo olikin front L kaiuttimen käyrä, mistä löydän overall käppyrää softasta?
Et mistään.Hetkinen tuo olikin front L kaiuttimen käyrä, mistä löydän overall käppyrää softasta?
Kokeile säätää subin vaihetta. Dynamic eq päällä bassoa on reilusti enemmän kuin ilman.DynamicEQ on päällä ja ei tunnu riittävän basso. Ostin puhelimeen softan jotta näen käyriä. Tässä 3 mittapisteen tulos.
Oli tuo ohjelma kuinka epätarkka tahansa niin eiköhän tuo selitä sitä aiempaa bassovoittoista ääntä johon olen tottunut ja jota olen hakemassa (en ihan kuitenkaan noin voimakkaasti).
Tarkemmin kun katsoo subin käyrää niin tarve on boostata ~20Hz aluetta hypexin 8.0:lla?
Kokeile säätää subin vaihetta. Dynamic eq päällä bassoa on reilusti enemmän kuin ilman.
Tuon 20hz vaimentuman saa pois ostamalla paremman subin.
Vasteen perusteella refleksi?Testailen nyt vaiheen kääntöä ja etäisyyttä miten vaikuttaa.
Tuntuu että ihan sama mikä tahansa 8" "subbari" ajaisi samat bassot kuin nyt. Luulin että ostin hyvän subuttimen, DIY subbari Mach 5 Audio UXL-18 & Hypex DS 8.0, ja tiedän että siitä ääntä lähtee paremmin kuin nyt.
Testailen nyt vaiheen kääntöä ja etäisyyttä miten vaikuttaa.
Tuntuu että ihan sama mikä tahansa 8" "subbari" ajaisi samat bassot kuin nyt. Luulin että ostin hyvän subuttimen, DIY subbari Mach 5 Audio UXL-18 & Hypex DS 8.0, ja tiedän että siitä ääntä lähtee paremmin kuin nyt.
Jep, suljettu. Ääntä lähtee joten en usko että rikki.Taitaa olla suljettu. Mach 5 Audio UXL-18 on yksi parhaista 18" -tuumaisista elementeistä joten elementistä ei jää todellakaan kiinni, eikä subwooferista itsestään (ellei toinen puhekela ole kyrrrrvähtänyt). Tod. näk säädöt päin persettä tai sitten vaan seinät "vuotaa". Tai jostain syystä Hypex 8.0 ei saa vahvarilta tarpeeksi jännitettä toimiakseen täysipainotteisesti.
Luulen että tästä on kyse. Aiemmin kuunnellut ylikorostunutta bassoa ja sitä haikailen nyt tasaisemman vasteen aikoina. Tuntuu että ylimmätkin hihat käy liian kirkkaana korviin.Jos et tykkää kalibroidusta tasaisesta vasteesta niin nosta sitä subbarin tasoa vahvistimesta pari desibeliä tai muutama.
Aika paljon on eroa noissa korjaamattomissakin vasteissa, eli kuinka paljon näihin mittaus tuloksiin voi luottaa? Kai nuo kuitenkin samoilla kaiuttimilla ja samassa huoneessa on mitattu.
Ei tuollaista vaimentumaa kannata korostaa boostilla, eikä hypexissä edes riitä tehot siihen. Siirrä subia ja mittaa uudestaan.
Tarkoitatko tuota ~25Hz laskeumaa vai mitä vaimentumaa?Ei tuollaista vaimentumaa kannata korostaa boostilla, eikä hypexissä edes riitä tehot siihen. Siirrä subia ja mittaa uudestaan.
Kyllä, 20hz on vaimentunut lähes 20db. 10db boosti vaatii 10x tehot kyseiselle taajuudelle, 20db taas 100 kertaisen tehon... Kokeile 20hz signaalilla voimistuuko ääni esim. kuuntelupaikan edessä tai takana. Jos kyllä niin siirrä mikki siihen kohtaan ja mittaa uudestaan. Toinen vaihtoehto on siirtää subia ja mitata uudestaan.Tarkoitatko tuota ~25Hz laskeumaa vai mitä vaimentumaa?
Hifimaailman testissä on multEQ xt, ja omassa on multEQ xt32.Voi luottaa.. tuolta ne vasteet yleenä parhaimmillaan näyttävätkin. Kyseessä siis Hifimaailman artikkeli. Toi petepelurin käppyrä sitten taas näyttää jo luonnottman hyvältä. Kannattaa myös muistaa, että tuon vasteen lisäksi äänessä on muitakin eroja, joita ei pelkästään tuon taajuusvasteen perusteella näe/kuule.
Ompa typerää että appi tekee noin.
Käsittääkseni Audyssey ei tee roll-offia vaan haistelee sen f3 pisteen, johon nyt vaikuttaa mm. sijoitus. Se voi olla 20hz mutta myös 25hz, tai 15hz. Eli se ei sisällä mitään kiinteää "subsonicia" kuten monet plateampit.Subbarin osalta appsin kalibrointi tekee roll-offin eli -3db@20hz. Vahvistimen kalibroinnissa tuota ei ole mutta jos vaikka ihmettelee miksi subi ei kalibroinnin jälkeen enää toistakkaan suorana 20hz niin tuossa syy.
Käsittääkseni Audyssey ei tee roll-offia vaan haistelee sen f3 pisteen, johon nyt vaikuttaa mm. sijoitus. Se voi olla 20hz mutta myös 25hz, tai 15hz. Eli se ei sisällä mitään kiinteää "subsonicia" kuten monet plateampit.
aijaa, okei. Paska appsi.Audyssey on vahvistanut tuon roll-offin. Ainoastaan appsissa ei vahvistimen kautta tehtävässä kalibroinnissa.
aijaa, okei. Paska appsi.
Näemmä semmoinen ei onnistu että pistän pc leffan pyörimään siirrän sen hdmi pitkin tv ja tv siirtää sen taas optisella vahvistimeen 5.1 muodossa, pitäisi varmaan vetää suoraan pc äänikortista vahvistimeen optisella kaapelilla ja kuva erikseen tv.