On joo.. samanlaista kikkailua kun UHD / 4K telkkujen myynti aikoinaan hdmi 1.4 piireillä ja vanhalla HDCP:llä.. Eeppistä.Tuo Dolby Atmos on kyllä ihan hyvä myyntikikka. Kuinkahan monella prosentilla Dolby Atmosta tukevan vahvistimen omistajista on Atmos-setuppi kotonaan. Veikkaisin yksinumeroista prosenttilukua, kun tuo on sentään jo ihan kuluttajatason vahvistimissakin.
Niin. Uusien asioiden myötä tulee tietysti aina muutoksia. Se vaan, että mainokset pitäisi olla todenmukaisempia ja myyjienkin pitäisi kertoa, mistä on kysymys. Tämänpäivän Giganttimyyjän kuin ovat suuri osa tyylii hevi osastolta, niin jos banaanin osaa myydä, ei se tarkoita sitö että osais kertoa mikä edes vahvistin onTuo Dolby Atmos on kyllä ihan hyvä myyntikikka. Kuinkahan monella prosentilla Dolby Atmosta tukevan vahvistimen omistajista on Atmos-setuppi kotonaan. Veikkaisin yksinumeroista prosenttilukua, kun tuo on sentään jo ihan kuluttajatason vahvistimissakin.
Eikös tuon Atmoksen (ja DTS:X :n) hyöty näissä tapauksissa ole se, että Atmos-äänet on miksattu 3D:nä, eli ääniä ei ole miksattu kaiutinkohtaisesti. Vahvistimen vastuulle jää laskea äänen "paikka" huone- ja kaiutinsetusten mukaisesti.Tuo Dolby Atmos on kyllä ihan hyvä myyntikikka. Kuinkahan monella prosentilla Dolby Atmosta tukevan vahvistimen omistajista on Atmos-setuppi kotonaan. Veikkaisin yksinumeroista prosenttilukua, kun tuo on sentään jo ihan kuluttajatason vahvistimissakin.
Niinhän ne mainostaa, mutta tuo taitaa päteä lähinnä siihen elokuvateatteriversioon. Kotimalli on tilansäästösyistä rampautetumpi. Tokihan kunnon markkinointimies unohtaa tuon mainita.Eikös tuon Atmoksen (ja DTS:X :n) hyöty näissä tapauksissa ole se, että Atmos-äänet on miksattu 3D:nä, eli ääniä ei ole miksattu kaiutinkohtaisesti. Vahvistimen vastuulle jää laskea äänen "paikka" huone- ja kaiutinsetusten mukaisesti.
Eli teoriassa pitäisi olla parempi tilatuntu kuin perinteisessä ääniraidassa.
Juu, toki formaatit oikeasti noin. Olin käsittävinäni että ihan 1:1 ei raita olisi jos tulee atmoksena vaikka kaiutin-setup on identtinen mutta ilmeisesti ei tuosta isompaa iloa ole. Tulevaisuudessa ei varmaan av-vahvistinta ilman atmosta saa edes hankittua mutta tuskin siis tuota varten kannattaa alkaa uutta hankkimaan. Täytyy perustella päivitys jollain muulla syyllä itselleenEi ole olemassa mitään 7.1 atmosta. Se on (oikeasti) 7.1.2 / 7.1.4 etc. Atmos -kaiuttimien ei tarvitse välttämättä olla katossa vaan ne voi sijaita myös oikeaoopisesti sijoitettujen taka ja etukaiuttimien päällä, heijastaen atmos -tilaefektin katon kautta. Jos koittaa jotenkin emuloida / miksata kattokaiuttimien tuoman efektin tavan 7.1:n kautta niin kannattaa unohtaa koko juttu. Aivan samaa paskaa kun soundbarien surround / takakanavaefektit...
Itse vaihtaisin Jammun -> Audysseyn XT32 :n omaavaan laitteeseen, Atmos tulis kaupan päälle... but that's me.Juu, toki formaatit oikeasti noin. Olin käsittävinäni että ihan 1:1 ei raita olisi jos tulee atmoksena vaikka kaiutin-setup on identtinen mutta ilmeisesti ei tuosta isompaa iloa ole. Tulevaisuudessa ei varmaan av-vahvistinta ilman atmosta saa edes hankittua mutta tuskin siis tuota varten kannattaa alkaa uutta hankkimaan. Täytyy perustella päivitys jollain muulla syyllä itselleen
Niin... tuossahan voisi peruste olla vaihtoon. Olisi mielenkiintoista päästä testaamaan ypao rsc vs xt32 omassa todella hankalassa tilassa.Itse vaihtaisin Jammun -> Audysseyn XT32 :n omaavaan laitteeseen, Atmos tulis kaupan päälle... but that's me.
Mnii.. ei se varmaan paskempaan suuntaan menisiNiin... tuossahan voisi peruste olla vaihtoon. Olisi mielenkiintoista päästä testaamaan ypao rsc vs xt32 omassa todella hankalassa tilassa.
Olen vertaillut antimode2.0:n ja ypao:n lanaamia vasteita keskenään eikä noiden välillä mitään dramaattista eroa ole ollut. Mistä tuo kuvan vertailu on? Pitää tutkia.Mnii.. ei se varmaan paskempaan suuntaan menisi
avsforumilta.Mistä tuo kuvan vertailu on? Pitää tutkia.
Kuopat johtuvat huonemoodeista. Niihin ei tehon lisääminen yleensä oikein auta. Tietyissä kohdissa huonetta jotkin taajuudet korostuvat ja joissakin kohdissa vaimenevat. Keinoina ovat lähinnä akustointi ja/tai kaiuttimien/kuuntelupaikan siirtäminen. Tosin sitten voi jokin toinen taajuus tulla ongelmaksi.Itsellä huomasin 70hz: kohdalla korviin kuuluvan vaimennuksen. Eli testi cd:llä kun lähdin 20hz ja siit ylöspäin, niin 70hz: kohdalla on kuoppa. Onko tällaista kuoppaa mahdollisuutta saada nostettua ylöspäin? Tuolla multi eq editorilla yritin,mutta se antaa vain 2 pisteen säätömahdollisuuden. Muuten koolostaisi tasaiselta.
Minulla käytössä Denon AVR-X4300H. Käytössä 7.2. Kuva/ääni Blu-ray asemalta vahvariin ja sieltä tykille. Ääni optisena vahvarille PC:stä ja tarkoituksena laittaa kuva hdmi:ä suoraan projektorille. Mihin tämä vaikuttaa minun konfikuraatiossa?Lisäksi HDMI-piirisarjoissa tuntuu olevan kasapäin bugeja (etenkin näin alkuun) niin en tiedä uskaltaisinko edes ostaa ihan ensimmäisen sukupolven HDMI 2.1 laitetta. Se on ihan varma että varsinkin vähemmän yleisiä käyttötapauksia löytyy jotka ovat totaalisen rikki eikä niitä välttämättä korjata koskaan.
Esimerkkinä vaikkapa nuo Marantzit ja Denonit joissa ei viime vuoden malleissakaan oltu korjattu 4:4:4 chromabugia jos vahvistin ei ole puhtaasti läpivienniksi asetettu. Jospa tuon saisi toimivaksi HDMI 2.1 malleissa kun piirisarja vaihtuu
Näinhän se varmasti on! Mutta tosiaan kun testi cd:llä lähden 20hz:stä ylöspäin, niin ainut kohta on tuo 70hz Subilla. Ja jos sitä kohtaa jollain pystyy voimistamaan, niin silloinhan se ainakin minun järkeeni tasaantuu! Olenko aivan väärässä?Kuopat johtuvat huonemoodeista. Niihin ei tehon lisääminen yleensä oikein auta. Tietyissä kohdissa huonetta jotkin taajuudet korostuvat ja joissakin kohdissa vaimenevat. Keinoina ovat lähinnä akustointi ja/tai kaiuttimien/kuuntelupaikan siirtäminen. Tosin sitten voi jokin toinen taajuus tulla ongelmaksi.
Huonemoodien vaikutuksen voi huomata laittamalla jonkin tuollaisen taajuuden soimaan ja kävelemällä ympäri huonetta. Välillä taajuus voimistuu ja välillä vaimenee.
Se vähän riippuu, että miten suuri se vaimentuma on. 10 desibelin kuopan tasaaminen vaatisi tehon 10-kertaistamista, ja jos sattuu oikein huonemoodiminimikohtaan, niin sekään ei riitä. Jos tuon voimakkuuden hiljenemisen kuulee selvästi, niin ihan pienestä vaimentumasta ei ole kyse.Näinhän se varmasti on! Mutta tosiaan kun testi cd:llä lähden 20hz:stä ylöspäin, niin ainut kohta on tuo 70hz Subilla. Ja jos sitä kohtaa jollain pystyy voimistamaan, niin silloinhan se ainakin minun järkeeni tasaantuu! Olenko aivan väärässä?
Joo. Kyllä sen kuulee. Veikkaan jotain 3-6 db n luokkaaSe vähän riippuu, että miten suuri se vaimentuma on. 10 desibelin kuopan tasaaminen vaatisi tehon 10-kertaistamista, ja jos sattuu oikein huonemoodiminimikohtaan, niin sekään ei riitä. Jos tuon voimakkuuden hiljenemisen kuulee selvästi, niin ihan pienestä vaimentumasta ei ole kyse.
Miten se voi säätää niille eri matkat jos ne on yhdellä piuhalla vahvarissa kiinni? Jos taas tarkoitat että molemmat omissa lähdöissään vahvarin takana, niin varmaankin se signaalin prosessointi vaikuttaa siihen mitenpaljon viivettä tarvitsee säätää.Sit mietin sitä, et kun tuo Audyssey säätää subien etäisyydet esin 4m ja toisen vaik 2.8m vaikka ne ovat samassa linjassa, niin liittyykö tämä vaiheiden säätöön kaiutinten välillä vai onko tuo virhemittaus mikä pitää manuaalisti korjata???
Juu kyllä ne tuossa denon 3300w:ssä on mulla ihan omilla lähdöilläMiten se voi säätää niille eri matkat jos ne on yhdellä piuhalla vahvarissa kiinni? Jos taas tarkoitat että molemmat omissa lähdöissään vahvarin takana, niin varmaankin se signaalin prosessointi vaikuttaa siihen mitenpaljon viivettä tarvitsee säätää.
Onko samanlaiset subit ja vaihenuppi samassa asennossa?Sit mietin sitä, et kun tuo Audyssey säätää subien etäisyydet esin 4m ja toisen vaik 2.8m vaikka ne ovat samassa linjassa, niin liittyykö tämä vaiheiden säätöön kaiutinten välillä vai onko tuo virhemittaus mikä pitää manuaalisti korjata???
Ei ole vaihenuppia ja subit ovat identtisetOnko samanlaiset subit ja vaihenuppi samassa asennossa?
Jos et kuvaa laita vahvistimen kautta vaan suoralla HDMI:lla PC -> tykki, niin tuo bugihan ei vaikuta kun vahvistin ei ole ketjussa mukana.Minulla käytössä Denon AVR-X4300H. Käytössä 7.2. Kuva/ääni Blu-ray asemalta vahvariin ja sieltä tykille. Ääni optisena vahvarille PC:stä ja tarkoituksena laittaa kuva hdmi:ä suoraan projektorille. Mihin tämä vaikuttaa minun konfikuraatiossa?
Tuon TX-NR609:n pystyisi ilmeisesti edelleen vaihtamaan uuteen Onkyon malliin maksamalla jonkin verran välirahaa:Vaikuttaisi että n. 7 vuotta vanha Onkyo TX-NR609 otti ja hajosi. Ei tarjoa ääntä ulos enää kaiuttimista tai kuulokkeista. Lueskelin ketjua hieman taaksepäin ja siellä on mainittuna Denon AVR-X1400H (esim. Verkkokauppa myy nyt 399 EUR hintaan). Vaatimuksena äänet 5.1 äänet ja 4k läpivienti + HDR (TV LG 55C7V + PS4 Pro). Onko tuossa n.400 EUR hintaluokassa jotain muita varteenotettavia vaihtoehtoja? Sanotaan että maksimi 500 EUR.
Entäs Onkyo TX-NR656 about samaan hintaan? Vaikka ei nyt ehkä Onkyo enää niin kiinnosta, kun edellinen hajosi jo 7 vuoden jälkeen.
Loss of Audio/Network Connection Customer Care Program
As part of our commitment to quality and customer service we have determined that a limited number of Onkyo Brand receivers manufactured between 2009 and 2012 may experience loss of audio or loss of network connection. This malfunction has been traced back to a defective network chip.
...
We will continue the Special Trade-In program even after the end of extended warranty. The period is until December 31, 2018.
No tässä tapauksessa ei ole. Niin monta kertaa ne tarkistin, mutta ajattelin viel raapaista tuon kalibroinnin uudelleen läpi, niin siitä saa sit vähän suuntaa antavaa jos se viel saman tekee. Onkos tietoa/ajatuksia siitä, miksi tuo kalibrointi ajaa noille mun pääkajareille(Aurelia Magenta) ja sit keskikaiuttimelle mielestäni suhteellisenkin matalat jakotaajuudet 40hz. Et miksi se ei laita niitä vaik 60-80hz:n tienoille. 2kpl 18"a niin luulis sen käyttävän niitä enemmän hyödyksiOnko mahdollista, että elementin kaapelit on toisessa ristissä?
Edit: Saattaa olla normaalia, vaihe ristissä on isompi ero (riippuen taajuudesta).
Optinen siksi, että PC:n saa kyllä kiinni HDMI:llä vahvariin, mutta sitten ei voi käyttää DisplayPorttia PC:n ja näytön välillä, jolloin vain Full HD resoluutio mahdollinen ja näyttö on UHD. Johdotus oli tällöin PC HDMI vahvistin ja vahvistin HDMI näyttö. Näyttää olevan todella hankalaa saada liitettyä PC Denon AVR-X4300H vahvariin (onkohan muissa vahvareissa sama ongelma?).Jos et kuvaa laita vahvistimen kautta vaan suoralla HDMI:lla PC -> tykki, niin tuo bugihan ei vaikuta kun vahvistin ei ole ketjussa mukana.
Miksi äänet optisella? Et saa häviöttömästi pakattua TrueHD tai DTS-MA ääntä.
Jos HDMI menee PC -> vahvari -> tykki, niin saatat joutua ottamaan ne overlayt pois päältä vahvistimesta, eli voluumi yms säädöt ei enää näkyisi kuvan päällä. Toisaalta Blu-ray toistossa sitä bugia ei välttämättä kyllä edes huomaa, sen kuvahan ei alun alkaenkaan ole täydellä 4:4:4 chromalla. Varma ongelma on lähinnä desktop-käyttö tai pelit, chromavirheet näkyvät helpoimmin (pahimmoilleen) tekstissä.
Tämä siis toisen käden tietona, minulla ei moista vahvaria ole, kunhan törmäsin AVS-forumia kahlatessa kun pohdiskelin vahvaripäivitystä.
Puhuit aiemmin tykistä, miksi nyt puhutaan näytöstä ja DisplayPortista? Kotiteatteripuolellahan standardi on kaikkialla HDMI 2.0, ei se siitä kummemmaksi muutu millään muullakaan vahvistimella.Optinen siksi, että PC:n saa kyllä kiinni HDMI:llä vahvariin, mutta sitten ei voi käyttää DisplayPorttia PC:n ja näytön välillä, jolloin vain Full HD resoluutio mahdollinen ja näyttö on UHD. Johdotus oli tällöin PC HDMI vahvistin ja vahvistin HDMI näyttö. Näyttää olevan todella hankalaa saada liitettyä PC Denon AVR-X4300H vahvariin (onkohan muissa vahvareissa sama ongelma?).
Kahdelle aktiivikaiuttimelle ja subwooferille taitaa vielä löytyä hinnat alkaen mallejakin, mutta laajentaminen alkaa tuottamaan tuskaa. Eli tuolla budjetilla kannatta silmäillä käytettyjä joissa on 5.1 preout -lähdöt. Tuossa linkkaamassasi Onkyossa niitä ei ole.Olen aika aloittelija näissä hifihommissa vielä, niin ehdotelkaas kokeneemmat jotain sopivaa vahvistin mun setuppiin: 2xGenelec G3 ja Jamo J10. Mulla helppokäyttöisyys etusijalla tarkoittaen vain yhtä kaukosäädintä volyyminsäädössä (HDMI ARC) ja hintaluokka max. 500e. Laajennusvara riittänee 5.1 saakka eli sen enempi en liitäntöjä tarvitse. Vanha vahvistin ollut Onkyo A-9010.
Yksi vaihtoehto AccuEQ:sta huolimatta:
Onkyo TX-NR676E ‐7.2 AV-viritinvahvistin, musta 469,00 €
Aivan, piti vain määrittää tykki toiseksi näytöksi, niin äänikin kulkee PC:ltä Denonille HDMI:llä. Eipä tullut mieleen.Puhuit aiemmin tykistä, miksi nyt puhutaan näytöstä ja DisplayPortista? Kotiteatteripuolellahan standardi on kaikkialla HDMI 2.0, ei se siitä kummemmaksi muutu millään muullakaan vahvistimella.
Jos häviöttömät äänet alkavat innostaa niin optisenhan saa kyllä korvattua omalla erillisellä HDMI:llä vahvistimeen jota pitkin laitetaan sitten pelkkä ääniraita. Negatiivisena puolena tuo vaatii että vahvistin toimii päälläolevana "näyttönä", eli hiiri karkailee sitten haamutyöpöydälle jostain reunasta. Täyden ruudun mediasoittimen kanssa ei ole ollut ainakaan itsellä ongelma, muissa käyttötapauksissa voi ärsyttää liikaa.
Hiiren "karkailun" voi estää määrittämällä vahvistimen klooniksi päänäytölle.Puhuit aiemmin tykistä, miksi nyt puhutaan näytöstä ja DisplayPortista? Kotiteatteripuolellahan standardi on kaikkialla HDMI 2.0, ei se siitä kummemmaksi muutu millään muullakaan vahvistimella.
Jos häviöttömät äänet alkavat innostaa niin optisenhan saa kyllä korvattua omalla erillisellä HDMI:llä vahvistimeen jota pitkin laitetaan sitten pelkkä ääniraita. Negatiivisena puolena tuo vaatii että vahvistin toimii päälläolevana "näyttönä", eli hiiri karkailee sitten haamutyöpöydälle jostain reunasta. Täyden ruudun mediasoittimen kanssa ei ole ollut ainakaan itsellä ongelma, muissa käyttötapauksissa voi ärsyttää liikaa.
Mutta silloin näyttöjen virkitystaajuus menee pienimmän mukaan. Eli jos on 144Hz näyttö ja TV on 60Hz niin molemmilla on sitten 60Hz.Hiiren "karkailun" voi estää määrittämällä vahvistimen klooniksi päänäytölle.
Joo, näyttäisi että ei ihan helpolla pysty kloonaamaan yli 60hz suoraan windows asetuksista, mutta taitaisi onnistua ainakin Ultramon ohjelmalla.Mutta silloin näyttöjen virkitystaajuus menee pienimmän mukaan. Eli jos on 144Hz näyttö ja TV on 60Hz niin molemmilla on sitten 60Hz.
Laajannettuna saa määritettyä molemmille omat.
Edit: ajatuskatko. Nyt on pelkkä vahvistin ilman televisiota. Minkähän lie antaa sille virkistystaajuudeksi.
Jos tämä kelpaa, niin cdonissa halvemmalla.Olen aika aloittelija näissä hifihommissa vielä, niin ehdotelkaas kokeneemmat jotain sopivaa vahvistin mun setuppiin: 2xGenelec G3 ja Jamo J10. Mulla helppokäyttöisyys etusijalla tarkoittaen vain yhtä kaukosäädintä volyyminsäädössä (HDMI ARC) ja hintaluokka max. 500e. Laajennusvara riittänee 5.1 saakka eli sen enempi en liitäntöjä tarvitse. Vanha vahvistin ollut Onkyo A-9010.
Yksi vaihtoehto AccuEQ:sta huolimatta:
Onkyo TX-NR676E ‐7.2 AV-viritinvahvistin, musta 469,00 €
Ei ole pre-outteja, niin ei passaa Geneleceille.Jos tämä kelpaa, niin cdonissa halvemmalla.
Onkyo TX-NR676E-B Surround Receiver
Ei ollut sitä ongelmaa. Näyttö 3840 x 2160 60 Hz ja tykki BenQ W1070+ 1920 x 1080 60 Hz.Mutta silloin näyttöjen virkitystaajuus menee pienimmän mukaan. Eli jos on 144Hz näyttö ja TV on 60Hz niin molemmilla on sitten 60Hz.
Laajannettuna saa määritettyä molemmille omat.
Edit: ajatuskatko. Nyt on pelkkä vahvistin ilman televisiota. Minkähän lie antaa sille virkistystaajuudeksi.
Käytössä laajennetut näytöt: PC näyttö UHD 60 Hz ja tykki Full HD 60 Hz. Vaikka tykki ei ole päälläkään, niin asetukset on tietysti samat. Jonkun verran harmillista tietysti on jos jokin ohjelma on "jäänyt" tykin näytölle ja tykki ei ole päällä. Olen saanut ko. ohjelman PC:n näytölle vain poistamalla laajennuksen. Onkohan muita keinoja?Mutta silloin näyttöjen virkitystaajuus menee pienimmän mukaan. Eli jos on 144Hz näyttö ja TV on 60Hz niin molemmilla on sitten 60Hz.
Laajannettuna saa määritettyä molemmille omat.
Edit: ajatuskatko. Nyt on pelkkä vahvistin ilman televisiota. Minkähän lie antaa sille virkistystaajuudeksi.
Jos tykki on Windowsin mukaan esim. oikean puoleinen näyttö, niin ohjelmat saa siirrettyä sieltä päänäytölle painelemalla Windows+vasen nuoli niin monesti, että ikkuna ilmaantuu näkyviin. Tätä kikkaa itse joskus käyttänyt, jos ohjelman ikkunaa ei näy eli se on avattu väärälle näytölle.Käytössä laajennetut näytöt: PC näyttö UHD 60 Hz ja tykki Full HD 60 Hz. Vaikka tykki ei ole päälläkään, niin asetukset on tietysti samat. Jonkun verran harmillista tietysti on jos jokin ohjelma on "jäänyt" tykin näytölle ja tykki ei ole päällä. Olen saanut ko. ohjelman PC:n näytölle vain poistamalla laajennuksen. Onkohan muita keinoja?
Minusta taas noita preoutin omaavia on aika kivasti, jos hinnasta ei puhuta. Esim. Marantz / Anthem. Mitä kaiuttimiin tulee niin omasta teatteritilasta lähti aikoinaan aktiivit mäelle, täällä niitä oli Gene, JBL, Behringer, Mackie.. Eipä ole torvitoteutuksen voittaneita vielä löytynyt. Vastaavaa dynamiikkaa ei saa mistään.. Kandee käydä kuuntelemassa jossain jos on mahdollisuus.Harmittaa kun markkinoilla on niin surkea valikoima puhtaita pre out av-vahvistimia. Omaan korvaan ainakin vastaavan hintaiset aktiivikajarit kuten JBL LSR305 tai vähän kalliimmat Genelecit kuulostavat paljon paremmalta kuin vastaavan hintaiset passiivikajarit, joten miksi en rakentaisi kotiteatteria niistä? Nyt on käytössä tuo verkkokaupan DE-4337H joka on kyllä suoraan sanottuna ihan vihoviimeinen jätekasa. Ei mitään muuta kuin ongelmia ole ollut tuon kanssa.
Tarkoitatko puhtaalla pre-out av-vahvistimella esivahvistinta, jossa ei ole päätevahvistinta ollenkaan? Mielestäni ei kannata jumittaa tällaiseen ajattelutapaan. Puhtailla AV-esivahvistimilla on niin pieni kysyntä, että niitä ei alemmissa hintaluokissa kannata valmistaa. Veikkaan, ettei verkkokauppakaan myisi tuota Procasteria, jos Suomessa ei olisi niin paljon Geneleccejä käytössä. Kannattaa ihan suosiolla ostaa AV-vahvistin, jossa on myös päätevahvistimet, vaikka ne jäävätkin käyttämättä.Harmittaa kun markkinoilla on niin surkea valikoima puhtaita pre out av-vahvistimia. Omaan korvaan ainakin vastaavan hintaiset aktiivikajarit kuten JBL LSR305 tai vähän kalliimmat Genelecit kuulostavat paljon paremmalta kuin vastaavan hintaiset passiivikajarit, joten miksi en rakentaisi kotiteatteria niistä? Nyt on käytössä tuo verkkokaupan DE-4337H joka on kyllä suoraan sanottuna ihan vihoviimeinen jätekasa. Ei mitään muuta kuin ongelmia ole ollut tuon kanssa.
Lisäksi puhtaat AV-esivahvistimet (eli prosessorit) eivät ole yleensä etuvahvistukseltaan sen kummempia kuin ne halvemmatkaan vahvarit päätteiden kanssa. Tuntuvin ero on usein balansoidut lähdöt, mutta eipä niistäkään kotikäytössä mitään suurta iloa ole RCA:n verrattuna.Tarkoitatko puhtaalla pre-out av-vahvistimella esivahvistinta, jossa ei ole päätevahvistinta ollenkaan? Mielestäni ei kannata jumittaa tällaiseen ajattelutapaan. Puhtailla AV-esivahvistimilla on niin pieni kysyntä, että niitä ei alemmissa hintaluokissa kannata valmistaa. Veikkaan, ettei verkkokauppakaan myisi tuota Procasteria, jos Suomessa ei olisi niin paljon Geneleccejä käytössä. Kannattaa ihan suosiolla ostaa AV-vahvistin, jossa on myös päätevahvistimet, vaikka ne jäävätkin käyttämättä.