AV-viritinvahvistimet / vahvistimet

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 110
Lisäksi HDMI-piirisarjoissa tuntuu olevan kasapäin bugeja (etenkin näin alkuun) niin en tiedä uskaltaisinko edes ostaa ihan ensimmäisen sukupolven HDMI 2.1 laitetta. Se on ihan varma että varsinkin vähemmän yleisiä käyttötapauksia löytyy jotka ovat totaalisen rikki eikä niitä välttämättä korjata koskaan.

Esimerkkinä vaikkapa nuo Marantzit ja Denonit joissa ei viime vuoden malleissakaan oltu korjattu 4:4:4 chromabugia jos vahvistin ei ole puhtaasti läpivienniksi asetettu. Jospa tuon saisi toimivaksi HDMI 2.1 malleissa kun piirisarja vaihtuu :)
Käsittääkseni HDMI ei ole piiri, vaan standardi jota piirit tukevat ja näinollen mm. uudet 2.1:n ominaisuudet tarvitsevat uusia fyysisiä piirejä, joita nyt yllättäen ei firmiksillä taiota (joo sry, meni vähän pilkunpökkimiseksi.)

Mutta mikäs tuo moinen 4:4:4 chromabugi on ? en ole törmännytkään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
586
Käsittääkseni HDMI ei ole piiri, vaan standardi jota piirit tukevat ja näinollen mm. uudet 2.1:n ominaisuudet tarvitsevat uusia fyysisiä piirejä, joita nyt yllättäen ei firmiksillä taiota (joo sry, meni vähän pilkunpökkimiseksi.)

Mutta mikäs tuo moinen 4:4:4 chromabugi on ? en ole törmännytkään.
No piirisarjoistahan tuossa puhuinkin, mitäs ne sitten on ellei fyysisiä piirejä? :)
Joo käytännössähän taitavat olla yhdistelmiä softaa ja rautaa, osa bugeista rautapuolella joita ei voi korjata ja osa softapuolella joita ehkä korjataan tai sitten julkaistaan vaan uusi malli seuraavana vuonna.

AVS-forumilla jotain chromabugista. Eli on ongelma ainakin PC-käytössä jos haluaa myös vahvarin overlayn päälle vaikka volyymin näyttöä varten. Pelkkänä läpivientinä ei taida onneksi rikkoa mitään eli jollain tavalla voi sentään ohittaa.
 

Pertti Kosunen

Basic Input/Output System
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 107
Anthem olis helvetin hyvä laite, mutta yli 1900e (@mareks) 5.1 vahvarista on (imo) aivan vitusti liikaa.
Minulta tulee vanhempi Anthem MRX-310 myyntiin kunhan saan uuden Marantzin tulille. Tämä on se DVDPlazasta ostettu yksilö josta puuttuu t kirjain etulevyn Anthem logosta, läpivienti vain 4k@30Hz asti.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
53
Kokeillaanpa onnistuisinko selittämään selkokielellä probleeman. Useampi laite kytkettynä denoniin (x1400)

Käynnistän vaikkapa nintendon, denon hyppää hetkeksi nintendon inputille, mutta sitten käynnistyykin pleikkari... Pleikkarin kun käynnistää, niin sillon ei muut laitteet hyppää päälle. Piuhojen paikkoja vaihdeltu ja sadetanssiakin kokeiltu.

Löytyyköhän denonin tai pleikkarin asetuksista joku maaginen ratkaisu, mitä en itse sattunu huomaamaan.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 749
Kokeillaanpa onnistuisinko selittämään selkokielellä probleeman. Useampi laite kytkettynä denoniin (x1400)

Käynnistän vaikkapa nintendon, denon hyppää hetkeksi nintendon inputille, mutta sitten käynnistyykin pleikkari... Pleikkarin kun käynnistää, niin sillon ei muut laitteet hyppää päälle. Piuhojen paikkoja vaihdeltu ja sadetanssiakin kokeiltu.

Löytyyköhän denonin tai pleikkarin asetuksista joku maaginen ratkaisu, mitä en itse sattunu huomaamaan.
Ainakin PS3 ja Sonyn TV (niin entinen kuin nykyinenkin) ovat keskenään niin "fiksuja" että kun PS3 käynnistää käynnistyy myös TV automaattisesti. Valitettavasti oma (huomattavasti vanhempi Denon AVR-1603) viritinvahvistimeni ei tuohon osaa reagoida vaan täytyy erikseen laittaa päälle (+ tarvittaessa vaihtaa oikea kanava mistä ääni tulee). TV ja PS3 ovat toisiinsa HDMI-piuhalla yhteydessä, Denon ja PS3 optisella piuhalla (mikä voi selittää osaltaan sitä ettei herätekäsky mene viritinvahvistimelle + toki laitteen ikä)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
586
Kokeillaanpa onnistuisinko selittämään selkokielellä probleeman. Useampi laite kytkettynä denoniin (x1400)

Käynnistän vaikkapa nintendon, denon hyppää hetkeksi nintendon inputille, mutta sitten käynnistyykin pleikkari... Pleikkarin kun käynnistää, niin sillon ei muut laitteet hyppää päälle. Piuhojen paikkoja vaihdeltu ja sadetanssiakin kokeiltu.

Löytyyköhän denonin tai pleikkarin asetuksista joku maaginen ratkaisu, mitä en itse sattunu huomaamaan.
HDMI-CEC (taisi olla HDMI Control nimellä Denonissa) yleensä aiheuttaa moisia, vahvarissa luultavasti on asetus jossain syövereissä tuon poiskytkemiseen. Tosin sitten ei todennäköisesti enää automaattisesti vaihdu inputit yms.

Konsoleissa on omat asetusvipunsa tuolle, että sitäkin kautta onnistunee poiskytkentä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
126
Tuota Maran sr6011 kun ei tunnu enää mistään saavan, ainakaan mustana ja järkevään hintaan, niin onko kellään kokemusta tuosta sr5012:sta? Saisi vajaaseen 800e.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 110
Tuota Maran sr6011 kun ei tunnu enää mistään saavan, ainakaan mustana ja järkevään hintaan, niin onko kellään kokemusta tuosta sr5012:sta? Saisi vajaaseen 800e.
Hyvä laite, ei mielestäni kuitenkaan hintansa arvoinen (koska tuo malli ei sisällä Audyssey XT32 huonekorjainta, vaan alemman version eli MultEQ XT:n), + se on 7 kanavainen.

Jos 7 kanavaa riittää niin osta Denon AVR X3300 (tai X3400, uudempi ja 20e kalliimpi) sitä varmaan vielä löytyy ja siinä on tuo parempi huonekorjain (XT32)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
126
Hyvä laite, ei mielestäni kuitenkaan hintansa arvoinen (koska tuo malli ei sisällä Audyssey XT32 huonekorjainta, vaan alemman version eli MultEQ XT:n), + se on 7 kanavainen.

Jos 7 kanavaa riittää niin osta Denon AVR X3300 (tai X3400, uudempi ja 20e kalliimpi) sitä varmaan vielä löytyy ja siinä on tuo parempi huonekorjain (XT32)
Tuo kyllä vaikuttaa hyvältä. 7 kanavaa riittänee, ei tarvi ostaa lisää kaiuttimia :). Ei varmaan 20e takia kannata ostaa vanhempaa mallia, vai?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 110
Tuo kyllä vaikuttaa hyvältä. 7 kanavaa riittänee, ei tarvi ostaa lisää kaiuttimia :). Ei varmaan 20e takia kannata ostaa vanhempaa mallia, vai?
Joo tuossa tapauksessa kannattaa ostaa tuo uudempi. Marantzilla tuo ero 6011 vs 6012 taisi olla useamman satkun.
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
1 296
Morjens. Denon AWR 3300:lla mennään. Olen ollut todella tyytyväinen. Muutama asia mietityttää ja olisin kiitollinen, jos niihin löytyisi vastaus. 1. Päivitin vähän aikaa sitten tuon denonin ja onko niin,että uusimman päivityksen myötä katosi tuo Atmos kaiutin asetus valinta??? Itse en ainakaan enää löydä. Siellä on vain surraund kaiuttimen kohdalla ilmoitus, että jos ne on valittuna, niin silloin Atmos on mahdollinen. 2. Audyssey. Eli onko tuohon säätöön jokin oikea järjestys olemassa vai ei? Eli pitääkö kaiutin asetukset/jakotaaajuudet/small large/ crossover yms tehdä ensin mittauksen vai ajaako Audyssey ohi kaikkien crossovereiden kalibroinnin, niistä piittaamatta ja sen jälkeen sit valitaan esim pääkaiuttimet small jos on yms????
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 110
Morjens. Denon AWR 3300:lla mennään. Olen ollut todella tyytyväinen. Muutama asia mietityttää ja olisin kiitollinen, jos niihin löytyisi vastaus. 1. Päivitin vähän aikaa sitten tuon denonin ja onko niin,että uusimman päivityksen myötä katosi tuo Atmos kaiutin asetus valinta??? Itse en ainakaan enää löydä. Siellä on vain surraund kaiuttimen kohdalla ilmoitus, että jos ne on valittuna, niin silloin Atmos on mahdollinen. 2. Audyssey. Eli onko tuohon säätöön jokin oikea järjestys olemassa vai ei? Eli pitääkö kaiutin asetukset/jakotaaajuudet/small large/ crossover yms tehdä ensin mittauksen vai ajaako Audyssey ohi kaikkien crossovereiden kalibroinnin, niistä piittaamatta ja sen jälkeen sit valitaan esim pääkaiuttimet small jos on yms????
Vahvarissa pitää olla kaiuttimien assign mode joko 7.1 (saa 5.1.2 setin päälle) tai 9.1 (saa 5.1.4 tai 7.1.2 setin päälle) Tuo ei siis saa olla esim. 5.1 etc. Eli tarkista tuo.

Audyssey ajaa (ainakin itsellä) kaikkien asetuksien ylitse ja laittaa itse mieleiset asetukset kalibroinnin jälkeen... Olen muistaakseni noita aina, joka saakelin ajon jälkeen itse käpelöinyt. ELi ei ole mitään väliä mitä ne on ennen ajoa. Kunhan siellä on kuitenkin kaiuttimet enabloitu oikeaoppisesti, kuten subwoofer ON -tilassa.
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
1 296
Vahvarissa pitää olla kaiuttimien assign mode joko 7.1 (saa 5.1.2 setin päälle) tai 9.1 (saa 5.1.4 tai 7.1.2 setin päälle) Tuo ei siis saa olla esim. 5.1 etc. Eli tarkista tuo.

Audyssey ajaa (ainakin itsellä) kaikkien asetuksien ylitse ja laittaa itse mieleiset asetukset kalibroinnin jälkeen... Olen muistaakseni noita aina, joka saakelin ajon jälkeen itse käpelöinyt. ELi ei ole mitään väliä mitä ne on ennen ajoa. Kunhan siellä on kuitenkin kaiuttimet enabloitu oikeaoppisesti, kuten subwoofer ON -tilassa.
Ok. Juuri näin kelasinkin tuun kalibroinnin osalta. Xboxilla katselen ja Atmos tulee hienosti läpi. Tarkistan vielä tuo Assing moden
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
1 296
Ok. Juuri näin kelasinkin tuun kalibroinnin osalta. Xboxilla katselen ja Atmos tulee hienosti läpi. Tarkistan vielä tuo Assing moden
Joo siitähän se johtui. Nyt amp assin top middle. Audyssey oli asetellut noita jakotaajuuksia vähän hassusti. Pääkaiuttimille 40hz, keskikaiuttimelle 40hz, takakaiuttimille 90hz ja too middle 100hz sekä subin ollessa 100hz. Kiinnitin huomiota sellaiseen seikkaan että kesken musiikin kun nostin tuota pääkaiuttimien jakotaajuutta 40hz:tsä tuonne 100hz: eli samaan kuin subi niin matalat äänet ikään kuin alkoivat tulla takaisin tuossa 90hz: kohdalla. Kieliiköhän tuo jonkin asteisesta pääkaiuttimien ja subin vaihe erosta toisiinsa nähden. Jos vaihe olisi sama, niin eokös sen pitäisi tuplaantua. Herääkin kysymys, että eikö Audyssey pysty hoitamaan hommiaan?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.01.2018
Viestejä
21
Löytyisiköhän täältä keltään Anthem MRX-510 vanhempia firmiksiä?
Laite ei tykännyt päivityksestä ja nyt vetää itsensä jumiin kun painaa vaikkapa setup nappia.
Master resettiä testattu ja uusin firmis päivitetty useampaan kertaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
762
Alle tonnilla mikä on paras a/v vahvari? Tuollainen 3300/3400 denon varmaan riittäisi kyllä ja jäisi hieman rahaakin. :think: Marantzit kyllä omaan silmään hienompia ja annan kyllä vähän painoarvoa estetiikallekkin.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 174
Alle tonnilla mikä on paras a/v vahvari? Tuollainen 3300/3400 denon varmaan riittäisi kyllä ja jäisi hieman rahaakin. :think: Marantzit kyllä omaan silmään hienompia ja annan kyllä vähän painoarvoa estetiikallekkin.
No varmaan juuri tuollainen Denon tai sitten Marantz SR6011. Marantz SR5012:ssa on huonompi huonekorjain kuin noissa Denoneissa, eli sitä ei kannata hankkia, vaikka pyörii samoissa hinnoissa kuin tuo Denon AVR-X3x00.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 110
Alle tonnilla mikä on paras a/v vahvari? Tuollainen 3300/3400 denon varmaan riittäisi kyllä ja jäisi hieman rahaakin. :think: Marantzit kyllä omaan silmään hienompia ja annan kyllä vähän painoarvoa estetiikallekkin.
Marantz SR 6011 (9.1 kanavainen laite) > Denon AVR X3300 / X3400 (7.1 kanavainen laite)
 
Liittynyt
07.04.2017
Viestejä
839
Denon X3300:een tuli päivitys tossa noin pari viikkoa sitten ja nyt huomsin, ettei keskikaiuttimen ääniä enää ohjata etukaiuttimiin, jos äänivalintana on DTS:NeuralX. Keskikaiutin siis puuttuu, kun sitä ei saa järkevästi aseteltua TV:n kanssa.

Ennen päivitystä tuo minusta vielä toimi eli myös NeuralX valinnalla kuuli dialogin. Hetki meni ihmetellessä Blurayn kanssa, että mikä on, kun ei puhe kuulu lainkaan. Lopulta kokeilin vaihtaa äänitilaa, niin johan alkoi kuulua. NeuralX olisi kiva siksi, että myös kattokaiuttimista kuuluisi jotain, vaikka leffassa olisikin vain 5.1 tai 7.1 äänet.

Onko kellään samanlaista setuppia ja onko huomannut samaa ongelmaa päivityksen jälkeen? Sähköt on luonnollisesti kokeiltu käyttää poissa (töpseli irti).
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 126
Saksan Amazonissa olisi Denon X3400:sta melko halvalla:

Tuote: Denon AVRX3400H 7.2 Surround AV Receiver and Driver heOS Dolby Vision Komtabilität, Dolby Atmos, Dtsx, WiFi, Bluetooth, Spotify Connect 4 K/60Hz 8 HDMI Inputs 7 180 W – Black
Hinta: 666€ sis postit
Kauppa: Amazon.de
Voimassa:
Linkki:
Denon AVRX3400H 7.2 Surround AV Receiver and Driver heOS Dolby Vision Komtabilität, Dolby Atmos, Dtsx, WiFi, Bluetooth, Spotify Connect 4 K/60Hz 8 HDMI Inputs 7 180 W – Black @ Amazon.de
Promokoodi:

Sama laite Suomessa. n 899€.
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
1 296
Olettekos huomanneet tuossa Audysseyn säädössä ja säätötavassa mitään oleellista esim. Mikin sijainnin suhteen? Tuohan pyytää mittaamaan 8:sta eri paikasta huonekalibroinnin yhteydessä. Mutta entä, jos onkin tilanne, että kuuntelet aina yksin samassa keskikohdassa kuuntelualuetta ja jos sinulla on sohva, niin kuin minulla, että sohvan taakse ei mikrofonia saa mittauksen parissa kohdassa, niin mitäs, jos vain pitää mikrofonin koko mittauksen ajan samassa kohdassa ja ajaa koko paskan sillä läpi??? Jotenkin outoa, ettei tuosta saa valittua, et haluaako yhden pisteen mittauksen vaiko sit tuon 8:n. Vai onko tosiaan, niin, että oli tilanne mikä tahansa, niin tuo mittaus kandee tehdä juuri ohjeen mukaan, eli onko mittaako Audyssey huoneasukstiikkaa tällöin laajemmalti yms??? Olettekos kokeilleet eri variaatioita ja mitkä ovat olleet lopputulokset??
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 965
Olettekos huomanneet tuossa Audysseyn säädössä ja säätötavassa mitään oleellista esim. Mikin sijainnin suhteen? Tuohan pyytää mittaamaan 8:sta eri paikasta huonekalibroinnin yhteydessä. Mutta entä, jos onkin tilanne, että kuuntelet aina yksin samassa keskikohdassa kuuntelualuetta ja jos sinulla on sohva, niin kuin minulla, että sohvan taakse ei mikrofonia saa mittauksen parissa kohdassa, niin mitäs, jos vain pitää mikrofonin koko mittauksen ajan samassa kohdassa ja ajaa koko paskan sillä läpi??? Jotenkin outoa, ettei tuosta saa valittua, et haluaako yhden pisteen mittauksen vaiko sit tuon 8:n. Vai onko tosiaan, niin, että oli tilanne mikä tahansa, niin tuo mittaus kandee tehdä juuri ohjeen mukaan, eli onko mittaako Audyssey huoneasukstiikkaa tällöin laajemmalti yms??? Olettekos kokeilleet eri variaatioita ja mitkä ovat olleet lopputulokset??
Nuo mittauksethan voi keskeyttää jos on omasta mielestään tarpeellisista kohdista mitannut, neljästä kohtaa muistaakseni itse tein tuon kalibroinnin viimeksi.
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
1 296
Nuo mittauksethan voi keskeyttää jos on omasta mielestään tarpeellisista kohdista mitannut, neljästä kohtaa muistaakseni itse tein tuon kalibroinnin viimeksi.
Ahaa. Eli esim. Jos on vaik neljäs mittaus takana, niin sitten vain cancel??? Se siis tallentaa sen kuitenkin muistiin??? Mulla on toi 3300w ja sit on toi Audysseyn multi eq softa älypuhelimessa. Tuo denon ilmeisesti vetää uuden mittauksen aina vanhan päälle??? Eli vanhaa ei kait tarvitse poistaa
 
Liittynyt
07.04.2017
Viestejä
839
Ahaa. Eli esim. Jos on vaik neljäs mittaus takana, niin sitten vain cancel??? Se siis tallentaa sen kuitenkin muistiin??? Mulla on toi 3300w ja sit on toi Audysseyn multi eq softa älypuhelimessa. Tuo denon ilmeisesti vetää uuden mittauksen aina vanhan päälle??? Eli vanhaa ei kait tarvitse poistaa
Itse mittasin vain kolmesta pisteestä, kun sohva sen verran lähellä (~1,7m) telkkua (ja kaiuttimia) etten nähnyt järkeä mitata mikki melkein kaiuttimessa kiinni. Bassoa tuo audussey laski mielestäni ehkä liikaakin, ennen säätöä räjähdykset tunsi sohvan tärinänä, enää ei. Ilmeisesti bassoa oli aiemmin ihan liikaa ja nyt pitäisi sitten äänenvoimakkuutta nostaa tosi korkealle, että pääsisi samaan tärinään sohvalla.

Edit. Minulla siis sama vahvistin kuin sinulla, mutta älypuhelin softaa ei ole. Oletko kokenut, että softasta olisi hyötyä eli oletko säätänyt äänentoistoa paremmaksi sen avulla?
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 174
Itse mittasin vain kolmesta pisteestä, kun sohva sen verran lähellä (~1,7m) telkkua (ja kaiuttimia) etten nähnyt järkeä mitata mikki melkein kaiuttimessa kiinni. Bassoa tuo audussey laski mielestäni ehkä liikaakin, ennen säätöä räjähdykset tunsi sohvan tärinänä, enää ei. Ilmeisesti bassoa oli aiemmin ihan liikaa ja nyt pitäisi sitten äänenvoimakkuutta nostaa tosi korkealle, että pääsisi samaan tärinään sohvalla.
Käytännössä varmaan jokin huonemoodi on korostanut jotain taajuutta tyyliin 10-20 dB, joka on sitten tuntunut leffoissa kivana tärinänä. Jos haluaa kuulopohjaisesti tarkistella toistoa, niin kannattaa kuunnella musiikkia, jossa on erinäisiä bassokuvioita (tumps-tumps-tumps-tyyppinen musa ei valitettavasti auta diagnosoinnissa ;) ). Usein tuollaiset huonemoodit ovat aika tarkkarajaisia, jolloin jotkin taajuudet tulevat selvästi kovempaa kuin melkein viereiset. Huonekorjauksen jälkeen voi tietysti olla vaikea sanoa, että kuulostaako musa siltä kuin pitää, koska yleensä korostumat häiritsevät enemmän kuin vaimentumat.
 
Liittynyt
04.01.2018
Viestejä
13
Nykyinen Onkyo TX-SR309 kaipaisi päivitystä modernimpaan. Muutama kauppa Suomessa näkyy myyvän Denon X1400H:ta hintaan 399€. Olenko ymmärtänyt lukemani oikein jos ajattelen, että tuohon hintaan tuo on suunnilleen parasta mitä on saatavilla? Vai onko jotain muuta parempaa samaan hintaluokkaan? Wifi, Spotify Connect ja hyvät säätömahdollisuudet pitäisi löytyä. Samaan hintaan olisi myös myynnissä Onkyo TX-NR656, mutta se on hieman liian korkea paikkaan jossa vahvistin on, jolloin vahvistimen päälle jäisi turhan vähän tilaa. Ja toisaalta Audussey kiinnostaa myös. Onko mahdollista, että Audyssey auttaisi tämän hetkisessä kuuntelutilassa, jossa siis toisella puolella kaiuttimet seinän vieressä ja toisella puolella avointa tilaa? Eli poistaako se heijastumien aiheuttamia ongelmia mitenkään? Tällä hetkellä pientä sävyeroa haivaittavissa vasemman ja oikean kanavan välillä luultavasti juuri tuon seinän takia.

Tällä hetkellä kiinni edessä 2 x Wharfedale Diamond 121 ja takana 2 x JBL Control One. Lähitulevaisuudessa eteen tulossa keskikaiutin ja uudet pääkaiuttimet, jolloin Wharfet siirtynee taakse.

Denon AVR-X1400H
Onkyo TX-NR656
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 965
Ahaa. Eli esim. Jos on vaik neljäs mittaus takana, niin sitten vain cancel??? Se siis tallentaa sen kuitenkin muistiin??? Mulla on toi 3300w ja sit on toi Audysseyn multi eq softa älypuhelimessa. Tuo denon ilmeisesti vetää uuden mittauksen aina vanhan päälle??? Eli vanhaa ei kait tarvitse poistaa
Joo näin, ja olettaisin että sen vanhan päälle tehdään jos mitataan uudestaan.. Itse en ole ainakaan mitään poistellut milloinkaan... Joku viisaampi voinee tuon vielä varmistaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 110
Omassa apissani on useita eri mittauksia tallessa, olen nimennyt ne muutoksiin liittyen esim. new atmos speakers installed, new subwoofer etc. En tosin tiedä onko mitään järkeä noita edes säilyttää. Itse mennyt viidellä mittauspisteellä. Viiden mittauksen jälkeen siis voi valita edetäänkö niillä mittauksilla vai mitataanko lisää.
 
Liittynyt
07.04.2017
Viestejä
839
Käytännössä varmaan jokin huonemoodi on korostanut jotain taajuutta tyyliin 10-20 dB, joka on sitten tuntunut leffoissa kivana tärinänä. Jos haluaa kuulopohjaisesti tarkistella toistoa, niin kannattaa kuunnella musiikkia, jossa on erinäisiä bassokuvioita (tumps-tumps-tumps-tyyppinen musa ei valitettavasti auta diagnosoinnissa ;) ). Usein tuollaiset huonemoodit ovat aika tarkkarajaisia, jolloin jotkin taajuudet tulevat selvästi kovempaa kuin melkein viereiset. Huonekorjauksen jälkeen voi tietysti olla vaikea sanoa, että kuulostaako musa siltä kuin pitää, koska yleensä korostumat häiritsevät enemmän kuin vaimentumat.
Musiikilla testatessa vaan se ongelma, että se ei taida kuulua subbarista. Ainakaan minulla ei ole musiikkia, mikä olisi 2.1 tai 5.1 muodossa. Toki vahvistimella voi "pakottaa" alataajuudet subbarin sotettavaksi, mutta ei siinäkään suurta järkeä ole, kun ei se sitten vastaa normaalia setuppia. Mutta luulen myös, että tuo betonikuutio ei ole se paras kuuntelutila varsinkaan alataajuksille, joten varmasti ollut joku korostuma.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
979
Musiikilla testatessa vaan se ongelma, että se ei taida kuulua subbarista. Ainakaan minulla ei ole musiikkia, mikä olisi 2.1 tai 5.1 muodossa. Toki vahvistimella voi "pakottaa" alataajuudet subbarin sotettavaksi, mutta ei siinäkään suurta järkeä ole, kun ei se sitten vastaa normaalia setuppia. Mutta luulen myös, että tuo betonikuutio ei ole se paras kuuntelutila varsinkaan alataajuksille, joten varmasti ollut joku korostuma.
Ei se formaatti tässä niin vahvasti sanele, että voiko sieltä subbarista ääntä kuulua. 2.0:sta saadaan ihan kiltisti ne alataajuudet subbarille jos halutaan ja siinä on muutamia etujakin.

1. Kaiuttimilla ei ole niin suurta kuormaa, kun ne vaikeimmat taajuudet ovat subbarin vastuulla. Tämä voi ääritapauksissa auttaa äänenlaadun kanssa.
2. Kaiuttimia ajavan vahvistimen kuorma kevenee, joten kapasiteettia kaiuttimien ajamiseen on enemmän.
3. Kuinka monella meistä todella on kaiuttimet jotka toistavat 20hz-20Khz +/- 3db? Jos meinaa ei ole, niin subbari on ainoa laite, joka toistaa alas asti. Allekirjoittanut ainakin haluaa kuulla koko kappaleen eikä leikata osaa pois.
4. Ei nyt liity suoraan musiikkiin, mutta kaiuttimiin kylläkin. Hyvin suuri osa kuuntelijoista tekee setillään muutakin kuin pelkkää musiikin kuuntelua. Jos koskaan leffoja katsoo, niin ilman LFE-kanavan käyttöä toisto rampautuu.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 174
Musiikilla testatessa vaan se ongelma, että se ei taida kuulua subbarista. Ainakaan minulla ei ole musiikkia, mikä olisi 2.1 tai 5.1 muodossa. Toki vahvistimella voi "pakottaa" alataajuudet subbarin sotettavaksi, mutta ei siinäkään suurta järkeä ole, kun ei se sitten vastaa normaalia setuppia. Mutta luulen myös, että tuo betonikuutio ei ole se paras kuuntelutila varsinkaan alataajuksille, joten varmasti ollut joku korostuma.
Onko sinulla siis pääkaiuttimet largena? Leffoissa tulee kyllä pääkanavienkin kautta 20 hertsin taajuuksia, mikä tuottaa haasteita useimmille kotikaiuttimille. Musiikilla ei toki yleensä näin alas ulottuvaa toistoa tarvita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 110
Musiikilla testatessa vaan se ongelma, että se ei taida kuulua subbarista. Ainakaan minulla ei ole musiikkia, mikä olisi 2.1 tai 5.1 muodossa. Toki vahvistimella voi "pakottaa" alataajuudet subbarin sotettavaksi, mutta ei siinäkään suurta järkeä ole, kun ei se sitten vastaa normaalia setuppia. Mutta luulen myös, että tuo betonikuutio ei ole se paras kuuntelutila varsinkaan alataajuksille, joten varmasti ollut joku korostuma.
Yhdessäkään musiikkikappaleessa ei ole 2.1:n .1 ääniraitaa joka on siis LFE -ääniraita, jota taitaa löytyä vain elokuvista, ehkä joistain monikanava konserttitaltioinneista myös. Aivan normaalisti subwoofer toimii musiikilla ja sen käyttäminen musiikilla on vähintäänkin suotavaa jos omistaa jalusta / hyllykaiuttimet ja musiikissa mennään alle näiden ed. mainittujen toistettavan alarajataajuuden.
Betonikuutioissa on tosiaan pahoja korostumia.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 748
Miten tärkeä THX on nykypäivänä? Kaverini nauraa minulle koska ostin vahvistimen jossa ei ole THX. :bored:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 865
Miten tärkeä THX on nykypäivänä? Kaverini nauraa minulle koska ostin vahvistimen jossa ei ole THX. :bored:
THX lisenssi on pääasiassa markkinointia, ei se tee tuotteesta huonoa jos ei ole maksettu thx lisenssiä. Toki THX merkinnällä varustettu laite on jotkut standardit täyttänyt eli sitä ei saa ne kauheimat laitteet rahallakaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 110
Miten tärkeä THX on nykypäivänä? Kaverini nauraa minulle koska ostin vahvistimen jossa ei ole THX. :bored:
Ei kovinkaan tärkeä. Harva noita edes noudattaa.


The THX testing for pre-amps & receivers is as follows:

THX Reference setting for volume controls
A key element that THX requires for receivers and pre-amps is the reference setting for volume controls. When a system is calibrated using the manufacter's THX Approved instuctions and a movie is played back at this marked reference setting (usually zero on the volume control), the audio expereince will be at the same volume level the movie was origannly mixed at and played back in a theater. To achieve THX cerification, components must play at this reference level without breaking, distorting, rattling, or any other distractiing effects.

Seuraavan kerran kun olet kaverisi luona kuuntelemassa musiikkia / katsomassa elokuvia niin kysy siltä miksei äänenpaineet ole THX certi -tason yläpäässä (=105dB) .. (ne eivät meinaa varmaan ole jos pystyy normaalilla äänensävyllä ja voimakuudella kommunikoimaan -> THX Certified Receivers reproduce studio Reference Level, 85dB SPL with 20dB of headroom.)
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
1 296
Omassa apissani on useita eri mittauksia tallessa, olen nimennyt ne muutoksiin liittyen esim. new atmos speakers installed, new subwoofer etc. En tosin tiedä onko mitään järkeä noita edes säilyttää. Itse mennyt viidellä mittauspisteellä. Viiden mittauksen jälkeen siis voi valita edetäänkö niillä mittauksilla vai mitataanko lisää.
Ymmärsinkö oikein. Sanoit että viidennen mittauksen jälkeen voi edetä, jos ei enempää halua vai tarkoititko että sä oot tehnyt niin, eli jos mittaan vain kolmesta pisteestä, niin onnistuuko se. Ihan vain yleistietona. Ja sit toi LFE ja LFE+Main. Onko näin että tuo LFE on vain normaalin toistoalueen lisä kanava erillisille matalataajuuksille??? Ja LFE+ Main olisi se että subi toistaa esin 90hz:stä alaspäin sekä siinä samassa Tuon LFE kanavan???? Itse olen asettanut näin sekä leikannut yli 90hz taajuudet pääkaiuttimien toistettavaksi.
 
Liittynyt
07.04.2017
Viestejä
839
Ei se formaatti tässä niin vahvasti sanele, että voiko sieltä subbarista ääntä kuulua. 2.0:sta saadaan ihan kiltisti ne alataajuudet subbarille jos halutaan ja siinä on muutamia etujakin.

1. Kaiuttimilla ei ole niin suurta kuormaa, kun ne vaikeimmat taajuudet ovat subbarin vastuulla. Tämä voi ääritapauksissa auttaa äänenlaadun kanssa.
2. Kaiuttimia ajavan vahvistimen kuorma kevenee, joten kapasiteettia kaiuttimien ajamiseen on enemmän.
3. Kuinka monella meistä todella on kaiuttimet jotka toistavat 20hz-20Khz +/- 3db? Jos meinaa ei ole, niin subbari on ainoa laite, joka toistaa alas asti. Allekirjoittanut ainakin haluaa kuulla koko kappaleen eikä leikata osaa pois.
4. Ei nyt liity suoraan musiikkiin, mutta kaiuttimiin kylläkin. Hyvin suuri osa kuuntelijoista tekee setillään muutakin kuin pelkkää musiikin kuuntelua. Jos koskaan leffoja katsoo, niin ilman LFE-kanavan käyttöä toisto rampautuu.
Onko sinulla siis pääkaiuttimet largena? Leffoissa tulee kyllä pääkanavienkin kautta 20 hertsin taajuuksia, mikä tuottaa haasteita useimmille kotikaiuttimille. Musiikilla ei toki yleensä näin alas ulottuvaa toistoa tarvita.
Yhdessäkään musiikkikappaleessa ei ole 2.1:n .1 ääniraitaa joka on siis LFE -ääniraita, jota taitaa löytyä vain elokuvista, ehkä joistain monikanava konserttitaltioinneista myös. Aivan normaalisti subwoofer toimii musiikilla ja sen käyttäminen musiikilla on vähintäänkin suotavaa jos omistaa jalusta / hyllykaiuttimet ja musiikissa mennään alle näiden ed. mainittujen toistettavan alarajataajuuden.
Betonikuutioissa on tosiaan pahoja korostumia.
Hmm, largena ne oli alunperin, mutta nytpä en olekaan enää varma mitä audussey on päättänyt tehdä. Voipi siis olla, että ovatkin small ja näin ollen musiikillakin alataajudet kuuluisi subbarista. Pitääkin tarkistaa kotona.

Totta kyllä, ettei pääkaiuttimet ulotu 20 Hz asti eli sikäli olisi kai järkevääkin asettaa ne olemaan small.
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
1 296
Vielä sen verran tuosta LFE jutusta, et kun Denonissa on valinta LFE ja LFE+Main, niin Kun toi LFE on oletuksena 120hz ja jos nyt olen valinnut LFE+Main, niin jos tuo LFE oletus on 120hz, niin kun siihen on plussattu tuo main, niin tarkoittaako se sitä, että se toimii subin jakotaajuutena vai onko se pelkän LFE kavavan toistoalue???
Ja jos, niin millä sit subin jako määritellään?, silläkö et jos pääkaiuttimille valitaan vaik jaoksi 90hz, niin automaattisesti loput menee subille?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 110
Vielä sen verran tuosta LFE jutusta, et kun Denonissa on valinta LFE ja LFE+Main, niin Kun toi LFE on oletuksena 120hz ja jos nyt olen valinnut LFE+Main, niin jos tuo LFE oletus on 120hz, niin kun siihen on plussattu tuo main, niin tarkoittaako se sitä, että se toimii subin jakotaajuutena vai onko se pelkän LFE kavavan toistoalue???
Ja jos, niin millä sit subin jako määritellään?, silläkö et jos pääkaiuttimille valitaan vaik jaoksi 90hz, niin automaattisesti loput menee subille?
LARGE - speaker plays full range signal
SMALL - speaker only plays signal above it's crossover setting

LFE = sub only plays LFE signal and from speakers set to SMALL below their crossover
LFE+MAIN = only applies when front main speakers set to LARGE. In addition to what the LFE setting does, the sub also plays the frequencies below the front main crossover setting (while front mains play full range signal). This setting is known as the "double bass" setting as the front main low bass frequencies are being played by both the front main speakers and the sub as well.



Tuolla + Tuolla aika hyvin selitetty.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
1 296
LARGE - speaker plays full range signal
SMALL - speaker only plays signal above it's crossover setting

LFE = sub only plays LFE signal and from speakers set to SMALL below their crossover
LFE+MAIN = only applies when front main speakers set to LARGE. In addition to what the LFE setting does, the sub also plays the frequencies below the front main crossover setting (while front mains play full range signal). This setting is known as the "double bass" setting as the front main low bass frequencies are being played by both the front main speakers and the sub as well.



Tuolla + Tuolla aika hyvin selitetty.
Ok. Kuinkas itse olet tuon valinan/asetuksen tehnyt?
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
1 296
Ok. Joo näköjään tuo on AVS foorumin mukaan niin, että tosiaan esim minun tilanteessani, jos on pääkaiuttimet Small ja olen valinnut 90hz pääkaiuttimille, niin on siis sama onko asetettu LFE vai LFE+Main, niin tulos on aivan sama, koska kaikki matalat+LFE ohjautuu subille? Ymmärsinkö oiken.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 110
Ok. Joo näköjään tuo on AVS foorumin mukaan niin, että tosiaan esim minun tilanteessani, jos on pääkaiuttimet Small ja olen valinnut 90hz pääkaiuttimille, niin on siis sama onko asetettu LFE vai LFE+Main, niin tulos on aivan sama, koska kaikki matalat+LFE ohjautuu subille? Ymmärsinkö oiken.
Näin minäkin tuon ymmärrän.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
260
Kävi mielessä josko nykyisen Yamahan RX-V779:n päivittäisi atmos-aikaan mutta onko tuosta iloa kun kattokaiuttimia en ole asentamassa eli 7.1 vs. 7.1 atmos?
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
1 296
Kävi mielessä josko nykyisen Yamahan RX-V779:n päivittäisi atmos-aikaan mutta onko tuosta iloa kun kattokaiuttimia en ole asentamassa eli 7.1 vs. 7.1 atmos?
No et kyllä ainakaan äänimailmassa mitään hyödy. Se on vähän sama kuin asuis saharan autiomaassa ja haluis ostaa veneen sinne. Voihan sitä siinä hiekkamyrskyssä ihailla,mutta siinä se seisoo vieressä
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 110
Kävi mielessä josko nykyisen Yamahan RX-V779:n päivittäisi atmos-aikaan mutta onko tuosta iloa kun kattokaiuttimia en ole asentamassa eli 7.1 vs. 7.1 atmos?
Ei ole olemassa mitään 7.1 atmosta. Se on (oikeasti) 7.1.2 / 7.1.4 etc. Atmos -kaiuttimien ei tarvitse välttämättä olla katossa vaan ne voi sijaita myös oikeaoopisesti sijoitettujen taka ja etukaiuttimien päällä, heijastaen atmos -tilaefektin katon kautta. Jos koittaa jotenkin emuloida / miksata kattokaiuttimien tuoman efektin tavan 7.1:n kautta niin kannattaa unohtaa koko juttu. Aivan samaa paskaa kun soundbarien surround / takakanavaefektit...
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
241 302
Viestejä
4 219 393
Jäsenet
71 017
Uusin jäsen
Jaage

Hinta.fi

Ylös Bottom