AV-viritinvahvistimet / vahvistimet

Onkyo TX-SR3100 oli pettymys. Kaiuttimet kohisevat selvästi kovempaa kuin vanhalla lahoamassa olevalla Denon AVR-X1000:lla. Kohina on sen verran voimakasta, että sen voi kuulla kuunteluetäisyydeltä vajaan metrin päästä riippuen taustamelusta. Äänenvoimakkuusrullakaan ei tuntunut hyvältä, koska siinä ei ole tuntuvia pykäliä.

Yamaha RX-V4A olisi vielä tarjouksessa, mutta tilasin ja lähetin sellaisen jo kerran takaisin kokeilematta kun tilasin tuon Onkyon. Olisiko tuo sen parempi.

Denon AVR-X1800H olisi helppo valinta korvaajaksi, mutta saisi olla halvempi. Denon AVR-S670H olisi ominaisuuksiltaan riittävä ja satasen halvempi. Netistä löytyy ristiriitaista tietoa onko noilla S- ja X-sarjan laitteilla laatueroa.

EDIT: Laitoin AVR-X1800H:n tilaukseen 556€ Hifiklubbenista 5v takuulla. 2024 kesällä olisi saanut Amazonista satasen halvemmalla, mutta minkäs teet.

Viimeksi muokattu:
Onkyo TX-SR3100 oli pettymys. Kaiuttimet kohisevat selvästi kovempaa kuin vanhalla lahoamassa olevalla Denon AVR-X1000:lla. Kohina on sen verran voimakasta, että sen voi kuulla kuunteluetäisyydeltä vajaan metrin päästä riippuen taustamelusta. Äänenvoimakkuusrullakaan ei tuntunut hyvältä, koska siinä ei ole tuntuvia pykäliä.
Tuo on kyllä sellainen "feature", että en kestä sitä itse yhtään. Pilaa koko kuuntelunautinnon...

Osaako kukaan vinkata mistä tai miten lähtisin ongelmaa ratkomaan?
Eli tietokoneella on m-Dac, jossa on xlr-kaapeleilla kiinni Genelecin m030:t.
Jos dacin sammuttaa tai laittaa dacin kuulokeporttiin kuulokkeet kiinni, alkaa kaiuttimet hirveän hurinan.
Eli kun kaiuttimilla ei tule mitään signaalia alkaa tuo mökä.
Onko mulla kytkennät/asetukset perseellään?

Onkyo TX-SR3100 oli pettymys. Kaiuttimet kohisevat selvästi kovempaa kuin vanhalla lahoamassa olevalla Denon AVR-X1000:lla. Kohina on sen verran voimakasta, että sen voi kuulla kuunteluetäisyydeltä vajaan metrin päästä riippuen taustamelusta.
Hmm, itse en ole omassani huomannut tällaista...mutta todettakoon että tämä tuli korvaamaan Denon AVR1610 ja mulla ei tällä hetkellä ole kuin 2.0 setuppi wanhoilla Magnat Quantumeilla. Toinen mokoma ja BK XLS subwoofer olisi varastossa, mutta ei pariin vuoteen ole vaan tilaa asentaa niitä käyttöön.

Oma kokemus tähän mennessä on positiivinen verrattuna tuohon 15v vanhaan Denoniin. Onkyo käynnistyy nopeammin, HDMI eARC on kiva parannus ja asennus oli vaivaton.
Itse vahvistin on riittävän yksinkertainen, eikä sisällä muuta turhaketta kuin radio-tuen. Musiikin kuunteluun mulla on isot Genelecit tietokoneessa kiinni.

Osaako kukaan vinkata mistä tai miten lähtisin ongelmaa ratkomaan?
Eli tietokoneella on m-Dac, jossa on xlr-kaapeleilla kiinni Genelecin m030:t.
Jos dacin sammuttaa tai laittaa dacin kuulokeporttiin kuulokkeet kiinni, alkaa kaiuttimet hirveän hurinan.
Eli kun kaiuttimilla ei tule mitään signaalia alkaa tuo mökä.
Onko mulla kytkennät/asetukset perseellään?
Varmaankin tuollaista hurinaa oli minulla kerran, kun oli tietokone (äänilähde) ja vahvistin kokeeksi eri huoneiden pistorasioissa. Jos on tuo tilanne, niin kokeile laittaa laitteet samaan pistorasiaan. :)

Minun 11 vuotta vanha Denon AVR-X1000 on ilmeisesti vetelemässä viimeisiään. Pari kertaa olen yöllä vahvistimen ollessa lepotilassa kuullut sen surisevan muutaman kymmenen sekunnin ajan. Lisäksi satunnaisesti kuuluu kaiuttimista napsahduksia (PC HDMI), mikä voi toki olla joku ohjelmistopuolen ongelmakin. Tietokoneeseen suoraan kytketyillä kuulokkeilla napseita ei kuulu.

Yamaha RX-V4A irtoaisi Verkkokauppa.comin tarjouksesta 350 eurolla. Meinasin jo sen ostaa, mutta ohjekirjan ja Reddit-kirjoittajien mukaan tämä ei sovellu kaiuttimille, joiden impedanssi on alle 6Ω. Minun Q-Acoustics 2010i kaiuttimien minimipedanssiksi on listattu 4Ω.

Eri valmistajien ja mallien välillä ei taida oikeasti olla eroa äänenlaadussa? Kuuntelen 4.1 konfiguraatiolla (24/48 5.1 audiosignaali Windowsista) alle metrin etäisyydellä kaiuttimista verrattaen alhaisella äänenvoimakkuudella.

Trigger out olisi ihan kiva lisä, mutta vahvistimen virtojen mukaan aktivoituva USB-portti ajaa saman asian (erikois-USB-kaapelilla) ja on toiminut X1000:n kanssa hienosti. 120Hz tuki olisi ihan kiva äänen viiveen minimoimiseksi. Resoluutiotuella ei niin väliä, kun en pidä näyttöä vahvistimen perässä, mutta ehkä Windows harvemmin erikoistilanteissa heittelisi ikkunoita mihin sattuu, jos päänäytön 4K-resoluutio olisi vahvistimessakin tuettuna.

Huonekorjausta ei vahvistimen tarvitse tukea. En ole tähän mennessä sellaista vielä jaksanut säätää käyttöön, mutta olen hommannut mittamikrofonin. Kunhan jaksan mittailla ja säätää, teen huonekorjauksen tietokoneella, ainakin bassotaajuuksille. Jotain akustointiakin voisi ensin tehdä, sillä nykyisessä sijainnissa olen huomannut tiettyjen puheäänen taajuuksien vähän kaikuvan.

Ilmeisesti minun kannattaa tässä odotella tarjouksia tai ainakin hintojen laskua Black Fridaylle ja valita halvin vähäiset tarvitsemani ominaisuudet omaava AVR.

EDIT: Ilmeisesti huoli impedanssista on ainakin tässä tapauksessa turha. Kaiuttimien listattu nominal-arvo on lisäksi Yamahallakin sallittu 6Ω.

EDIT2: Laitoin Yamaha RX-V4A:n tilaukseen. Jätän paketin avaamatta, kunnes kaikki Black Friday -tarjoukset ovat selvillä.

Hei, tyhmä kysymys mihin tätä trigger outitia oikein tarvitaan "normikäytössä", mitä siihen oikein voi kytkeä / laittaa kiinni -jonkin virtaa vaativan laitteen?
-moinen liitäntä näkyy olevan Maranz Cinema 70 ässässäni

Itselläni trigger ohjaa pistorasiaa jossa subbari on kiinni, koska subbarin oma signaaliautomatiikka on epäluotettava. Jotkut ohjaavat sillä moottorikäyttöistä projektorikangasta jne. Ihan mitä siis haluaa.

Hei, tyhmä kysymys mihin tätä trigger outitia oikein tarvitaan "normikäytössä", mitä siihen oikein voi kytkeä / laittaa kiinni -jonkin virtaa vaativan laitteen?
-moinen liitäntä näkyy olevan Maranz Cinema 70 ässässäni
Tyypillisin käyttötapaus on varmaankin sen avulla käynnistää ja sammuttaa subbari automaattisesti vahvistimen mukaan.

Omasta vahvistimestani trigger out tosiaan puuttuu, mutta minulla on erikoiskaapeli, joka ottaa virran vahvistimen USB-liittimestä ja vie sen subin vahvistimelle jossa on trigger in -liitäntä. Subin vahvistin herää uniltaan havaitessaan trigger-jännitteen ja palaa unille jännitteen syötön loppuessa.

Triggerillä ei siis syötetä virtaa, vaan sen jännitteen olemassaolon perusteella ohjataan laitteita päälle/pois periaatteella.

kyse voi olla siitä että yleensä monikanavaisessa av vahvistimessa on se monikanava vahvistin osa tuotettu/tehty sellaisilla integroitavilla ic päätekivillä eli saadaan tarvittaessa 8kanavaa samaan piiriin joka sitten vain heitetään alumiinisiileen kiinni ja muuntaja mitoitetaan juuri ja juuri sopivaksi ja lopulta tehot voivat olla todellisuudessa jotain 50w per kanava jatkuvana ja hetkellinen virranantokykykin voi olla aika heikko jos kondensaattoreissakin ollaan säästelty jne.
tämän takia monet ostavat erikseen pelkän av vahvarin vain "esivahvistimeksi" ja sitten erikseen päätevahvarit jolloin saatavat tehot ovat monikymmenkertaiset yms.

-minulla on Maranz Cinema 70S ja siinä kiinni 5.1 kajarisetti ja olin hieman pettynyt sen stereoääneen verrattuna erillisiin steroihini (H/K-setti 45 vuoden takaa ja Technics-setti 25 vuoden takaa, joten noissa ei ole HDMI:tä) niin voinko korjata asiaa jotenkin laittamalla siihen päätevahvistimen (esim. Argon Audio SA1 MK2) ja voinko käyttää samoja isoja lattiakaiuttimiani sekä 5.1 systeemissä että stereomoodissa (miten mahdolliset kytkennät) vai joudunko laittamaan ihan omat kajarit stereo-vahvarille?
-ja voinko käyttää / hyödyntää jompaa kumpaa H/K:ta tai Technicsiä ikäänkuin päätevahvistimena tuon Maranzin kanssa?
-telkkarina LG C3 77 ja siinähän ei ole enää mitään analogisia liittimiä, pelkkää hdmiitä vain sekä optinen lähtö
-sori simppeleistä kysymyksistäni, mutta itse olen ammoisen stereo-sukupolven tuotoksia, joten nämä AV-vahvistin asiat pakkaavat jo menemään ymmärrykseni yläpuolelle 😉

Tyypillisin käyttötapaus on varmaankin sen avulla käynnistää ja sammuttaa subbari automaattisesti vahvistimen mukaan.

Omasta vahvistimestani trigger out tosiaan puuttuu, mutta minulla on erikoiskaapeli, joka ottaa virran vahvistimen USB-liittimestä ja vie sen subin vahvistimelle jossa on trigger in -liitäntä. Subin vahvistin herää uniltaan havaitessaan trigger-jännitteen ja palaa unille jännitteen syötön loppuessa.

Triggerillä ei siis syötetä virtaa, vaan sen jännitteen olemassaolon perusteella ohjataan laitteita päälle/pois periaatteella.

tämä selvä, minä kiitän ja kummaran vastanneita tiedoista -nyt ollaan taasen hieman viisaampia asian suhteen 👍

-minulla on Maranz Cinema 70S ja siinä kiinni 5.1 kajarisetti ja olin hieman pettynyt sen stereoääneen verrattuna erillisiin steroihini (H/K-setti 45 vuoden takaa ja Technics-setti 25 vuoden takaa, joten noissa ei ole HDMI:tä) niin voinko korjata asiaa jotenkin laittamalla siihen päätevahvistimen (esim. Argon Audio SA1 MK2) ja voinko käyttää samoja isoja lattiakaiuttimiani sekä 5.1 systeemissä että stereomoodissa (miten mahdolliset kytkennät) vai joudunko laittamaan ihan omat kajarit stereo-vahvarille?
-ja voinko käyttää / hyödyntää jompaa kumpaa H/K:ta tai Technicsiä ikäänkuin päätevahvistimena tuon Maranzin kanssa?
-telkkarina LG C3 77 ja siinähän ei ole enää mitään analogisia liittimiä, pelkkää hdmiitä vain sekä optinen lähtö
-sori simppeleistä kysymyksistäni, mutta itse olen ammoisen stereo-sukupolven tuotoksia, joten nämä AV-vahvistin asiat pakkaavat jo menemään ymmärrykseni yläpuolelle 😉
Voit kytkeä erillisen päätevahvistimen/vahvistimen noihin Marantzin pre-outteihin. Ne on tosiaan ihan RCA-lähdöt, joten muuta vaatimusta ei sitten siltä lisätyltä vahvistimelta ole, kuin RCA-sisäänmeno. Ja päätteeseen kiinnitettävät kaiuttimet toimivat niin 5.1 käytössä kuin stereokuuntelussakin, kunhan pääte on tuossa Front-lähdössä.

Kuten yllä olikin, niin AVR pre outeista stereovahvariin että toimii etukajareille päätteenä. Stereovahvistimissa sulla tuskin on (?) "hometheattre passthru" toimintoa että tottelisi volumea AVR:ltä niin muista pitää vola samassa kohtaa ettei sotke huonekorjainta.

Musiikkia kuunnellessa ohita koko AVR roska ja liitä soitin stereovahvariin, että käyttää musiikissa sen etuastetta eikä (ehkä) sitä riipivää AVR soundia. Menetät huonekorjaimen mutta ei ole pakollinen kahdella kanavalla, jos saat subbarin säädettyä muutoin.

...subbarin kytkeminen kahteen eri vahvariin samaan aikaan on sitten asia erikseen :)

EDIT: ymmärtääkseni pelkkien päätteiden lisääminen AVR ei välttämättä tee toivottua eroa ääneen ellei ole vain tehoista kiinni (lisää basson tiukkuutta tod näk). Käyttää edelleen AVR:n etuastetta. Tosin ei ole kokemusta itellä.

Statistiikka

Viestiketjuista
294 078
Jäsenet
80 632
Uusin jäsen
kakkahousu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom