Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Amsterdamissa, new yorkissa ja tokiossa olen nähnyt tuollaisiaMielestäni josssain oli sellainen paternoster hissi autoille, mutta tuota ei nyt varmasti tarkoiteta vaikka idea onkin sama, vain vertikaalinen.
Autojen pysäköintiin?Mielestäni josssain oli sellainen paternoster hissi autoille, mutta tuota ei nyt varmasti tarkoiteta vaikka idea onkin sama, vain vertikaalinen.
Se firma mitä yritin muistella halusi korvata "valet parking":in ihmiset mitä näkyy hotelleissa, ravintoloissa yms. Toinen puoli isot ostoskeskukset. Voit ajaa autolla oven eteen ja robohärveli vie auton parkkiin. Amerikassa nähnyt useasti kun porukka odottelee parkkipaikkaa ovenvieressä kun eivät halua parkkeerata kauemmas ja kävellä. Appsista jos näkee että jos nyt pyydät auton oveneteen niin kestää x-minuuttia niin voi ajoittaa auton haun sopivasti ja latenssi ei haittaa.Tuo tasaisella pinnalla varastointi, kuljetus on varmaan monelle ihan paikallisessa teollisuudessa haahuilleen tuttu näky. ja osassa paikkoja ihan talan työntekijöitä voi liikkua samalla alueella, mutta jos tehdään pysäköintipalvelua niin alue voidaan sulkea ulkopuolisilta.
- Next-gen ProPILOT will leverage Wayve AI Driver software and next-generation LiDAR to enhance safety
- Ariya prototype vehicles demonstrate driving capabilities on complex downtown Tokyo streets*
- Nissan is on track to launch the system on select mass-production vehicles in Japan within FY27
Ei se nyt ihan niinkään ole kun teknologioiden hinnassa on useampien kertaluokkien ero ja osa ratkaisuista perustuu millimetrin tarkkoihin karttoihin joiden maailmanlaajuinen luominen ja ylläpito käytännössä mahdotonta. Varsinkin jos tavoite on saada johonkin 30ke kuluttaja-autoon itseajavuus mukaan eikä vain 100ke++ hintaisiin takseihin ja isoimpiin metropoleihin. Waymossa kai edelleen sensorit+laskentateho 6-numeroisissa hinnoissa ja pohjalla erittäin tiukat karttavaatimukset tuetulle alueelle kun kartat ovat osa itseajavuutta eikä pelkästään navigointia varten.Mielestäni tuo on aika epäoleellista mitä tekniikkaa autossa on, halpaa vai kalliimpaa. Jos sen saa toimimaan nyt kalliimmalla niin se tekniikka on kuitenkin muutaman vuoden kehityksen ja kasvavan tuotantomäärän vuoksi pian halpaa. Ei ehkä niin halpaa kuin alunperin halpa, mutta ero niin pieni ettei sillä ole merkitystä. Nyt Tesla hakkaa päätä seinään yrittämällä kameroilla saada toimimaan. Haastavaa voi olla huonolla kelillä ja pimeässä tai auringon häiköistessä saada sitä ikinä tarpeeksi varmaksi.
Juu ja eu, riippuu mistä tekniikasta puhe. Jos puhutaan ihan CPU ym tehosta, laskennasta, niin piloteissa ei niin väliä, ja tuotantokäyttöön tullessa kustannustasoja voi saada alas.Mielestäni tuo on aika epäoleellista mitä tekniikkaa autossa on, halpaa vai kalliimpaa. Jos sen saa toimimaan nyt kalliimmalla niin se tekniikka on kuitenkin muutaman vuoden kehityksen ja kasvavan tuotantomäärän vuoksi pian halpaa. Ei ehkä niin halpaa kuin alunperin halpa, mutta ero niin pieni ettei sillä ole merkitystä.
"Kameralla" voidaan sanana otsikkoon liittyen tarkoittaa aika laaja tarjontaa. (Jos ohitetaan Tesla). Eli "kameroilla" sinänsä voidaan päästä varsin pitkällä, paljon pidemmälle kuin ihminen , mikä otsikkoon liittyen toki tärkeää. Jos muistaa että kameran ei tarvi olla pelkästään ns näkyvän valon alueen, auton "valolähteiden" ei myöskään. Jos komponentti on halpa, vie vähän tilaa, vähän sähköä, niin kehittäjät siinä miettii saako pienemmällä kustannuksella enemän kuin jollain isolla, kalliilla komponentilla.Nyt Tesla hakkaa päätä seinään yrittämällä kameroilla saada toimimaan. Haastavaa voi olla huonolla kelillä ja pimeässä tai auringon häiköistessä saada sitä ikinä tarpeeksi varmaksi.
Autonomiapuolella ts. mahdollisimman hyvä ajoavustin toivottavasti nähdään halpa kamerapohjainen ratkaisu mikä suorittaa moottoritiet, isot tiet ja muut perustilanteet normikeleissä mitä on varmaan 95%+ kaikesta ajosta.
Eläimet ei liene sen vaikeampi kuin jalankulkijat/fillaroijat yms. Liukkaalla ajoavustimet voi olla hyvä juttu ja toisinaan este. On paljon paikkoja missä liukasta ei ole ehkä koskaan, tesla aloitti testit ruotsissa ihan hiljattain ja on kanadassa yleisessä jakelussa. Saanevat dataa ensi talvelta hyvin.Mietin miten nämä itsestään ajavat pärjäävät todella liukkaalla tiellä kun autot lähes valuvat tieltä pois tai kun ihminen jo kaukaa näkee että on ongelmia tulossa vaikka eläinten tai arvaamattomasti käyttäytyvän autoilijan suhteen
https://www.reuters.com/business/au...es-led-it-drag-pedestrian-20-feet-2024-01-26/SAN FRANCISCO, Jan 25 (Reuters) Cruise robotaxi that struck and dragged a pedestrian 20 feet (6 meters) in an October accident made a number of technical errors that exacerbated its failings after the collision, an analysis commissioned by GM showed on Thursday.
En oikein keksinyt mikä olisi paras ketju tälle pätkälle.
Australialainen ohjelma on käynyt läpi heidän maassa julkaistua Teslan FSD:ta. Tässä käy hyvin ilmi, että kuski tottuu nopeasti kun auto ajaa itse ja valppaus jää toiseksi kun auto tekeekin jotain väärin, mikä on aiheuttanut vahinkoja näissä tilanteissa.
Muutamia esimerkkejä missä ei vahinkoja ole käynyt mutta se, että auto ajaa suljetulle tielle tai melkein betoniporsasta kohden, aiheuttaa vain "nauratusta" kuskissa koska normaalia. Vaikka olisi voinut käydä paljon pahemminkin.
Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=d_apmcDJGS8
I just got back from over 3 hours of driving to and around Boston using @Tesla FSD V14.1.3. No interventions. V14 is ready to be released wide in my opinion.
It feels noticeably smoother and more comfortable in everyday driving compared to 14.1.2. That's especially impressive since I tested 14.1.3 in Boston at night, while V14.1.2 was only tested in southern New Hampshire (less challenging).
I only noticed one minor hesitation at a stoplight and one issue during a curbside drop-off at the start of this video, where it circled the block once before successfully pulling over in the correct area, but both were not a big deal. I had no safety issues tonight. There was also an interesting moment in the video where I accidentally set the curbside drop-off area in a dead end street. FSD took a little while figuring out how to back out, but it eventually did it without my help.
Teslan tapauksessa nuo on kuluttajien autoja. Voi seurata miten kehitys on kehittynyt. Paljon parempi nyt kuin alkuvuodesta, alkuvuoden versio kuten tegen videosta näkee oli todella vajavainen. Vuosi sitä ennen vielä huonompi. Uunituore 14.1.3 alkaa näyttämään melkoisen hyvältä.Jos uskoisi youtube videoita itseajavista autoista, niin meillä on ollut sellaisia liikenteessä kohta jo vuosikymmenen. Sen sijaan niitä ei ole saatu toimimaan edes tunnelissa, missä ei ole mitään muuta liikennettä.![]()
Jos uskoisi youtube videoita itseajavista autoista, niin meillä on ollut sellaisia liikenteessä kohta jo vuosikymmenen.
No meillä Suomessa on ollut mm ihan julkisia robottibussiliikenne kokeiluja, ja pidempään henkilöauto kokeita.Sen sijaan niitä ei ole saatu toimimaan edes tunnelissa, missä ei ole mitään muuta liikennettä.![]()
En tiedä mistä tunnellit vetäsit, tuli mieleen kaivosteollisuushankkeet, joista jotain sivulause hypetystä ollut.
Vanha softa, uudella softalla 3h bostonissa ilman että kuski teki mitään. Tämä on softaongelma mitä iteroidaan ajan kanssa paremmaksi.Kaippa se pointti on että jos Teslan FSD ei toimi edes yksisuuntaisissa tunneleissa jossa ei ole muuta liikennettä niin milloin se oikeasti on valmis ns. oikeassa liikenteessä?
Mietin miten nämä itsestään ajavat pärjäävät todella liukkaalla tiellä kun autot lähes valuvat tieltä pois tai kun ihminen jo kaukaa näkee että on ongelmia tulossa vaikka eläinten tai arvaamattomasti käyttäytyvän autoilijan suhteen
Joo mutta kun pian pitäisi ajaa täysin itse niin toivottavasti eivät silloin heitä hanskoja tiskiinJos otetaan esimerkiksi Tesla mistä nyt on keskusteltu niin se voi tehdä semmoisen ratkaisun et heittää hanskat tiskiin kun keli yllättää ja ohjat on sinulla.
3h ei ole mitään pitkässä ajossa. Miten uusi ohjelmisto nyt olisi parantunut niin paljon, että ei tekisi enää virheitä kuten aikaisemmin käynyt?Vanha softa, uudella softalla 3h bostonissa ilman että kuski teki mitään. Tämä on softaongelma mitä iteroidaan ajan kanssa paremmaksi.
Kyl ne kaikki autonomiset ainakin vielä heittää jossain tilanteissa hanskat tiskiin. Joko parkkiin reunaan tai etäohjaus viimeiset oljenkorret. Talvikelit varmaan viimeisiä erämaita kun ennen niitä olis kalifornia, texas, florida,... australiaJoo mutta kun pian pitäisi ajaa täysin itse niin toivottavasti eivät silloin heitä hanskoja tiskiin![]()
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.