Autonominen ajaminen ja itsestään ajavat autot

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Terro
  • Aloitettu Aloitettu
En tiedä visertäjästä, eikä linkkiä. Mutta oliko nyt täysin rajoittamaton, autonoomisesti.

Ajtus että Teslan kaltainen toimija voisi itse päättää ilman raameja miten testailee ei kuullosta ihan hyvältä. Vaikka nyt olisi kyse 19 hyväksytystä autosta, niin tämän keskutelun jälkeen missä vakuuteltu ettei Teslan koodia, toimivuutta voi edes validoida, joku mystinen boxin tekee jotan.

Mutta onko nuo etäkontrollissa ?

Espania tok tärkeää testialuetta jos halutaan tason 3 ajoneuvoja liikenteeseen Espaniaan, tai miksei muuallekkin.
Rajoittamaton siinä mielessä että testialueena on koko espanja eikä kuskin tarvitse olla kyydissä.
tesla-spain-fsd-testing-authorization.jpg
 
Siellä mainitaan et mukana oleva kuski on "optional", mutta etänä pitää olla "safety operator".
 
Rajoittamaton siinä mielessä että testialueena on koko espanja eikä kuskin tarvitse olla kyydissä.
https://teslanorth.com/2025/11/29/tesla-fsd-wins-big-new-testing-approval-in-spain/
tesla-spain-fsd-testing-authorization.jpg
Kiitos.

Ehkä tässä voi vähän rahoittua, ei toivottavasti tarkoita että Tesla laittaa autoja vapaasti itsekseen liikkuu, vaan tarkemmin tustumatta on raamit millä toimi. Mahdollistaa etävalvotun testin ilman paikallista kuskia. Toivotaan että siirtyy yksinomaan etävalvottuun vasta sittenn kun ollaan nelostasolla.

Linkistä lainaus
The authorization designates automation level SAE 2 and falls under Phase 3 of the ES-AV program, which, per the DGT’s framework, makes onboard safety operators optional and permits remote monitoring.


Linkissäsi oli linkki dgt.es jossa paikallisella kai vähän enemmän
 
Nvidia julkaisi neurips konferenssissa itseajaviin keinoälyä. Alpamayo-R1 open source malli on VLA joka minun käsityksen mukaan yrittää ymmärtää näkemällä ympäristöä ja sisältää järkeilyominaisuuden reitin valitsemiseen. Mallin lisenssi sallii muokkaamisen ja käytön ei kaupallisiin tarkoituksiin. Tän kaltaisilla malleilla voidaan teoriassa syöttää neuroverkkoon sisään sensoridata ja saadaan ulos ohjaus/kaasu/jarru. Oleellista toki myöäs tuo reitin integroiminen jotta auto navigoisi järkevästi kohteeseen.
Alpamayo-R1 (AR1), the world’s first open reasoning VLA model for AV research, integrates chain-of-thought AI reasoning with path planning
While previous iterations of self-driving models struggled with nuanced situations — a pedestrian-heavy intersection, an upcoming lane closure or a double-parked vehicle in a bike lane — reasoning gives autonomous vehicles the common sense to drive more like humans do.

AR1 accomplishes this by breaking down a scenario and reasoning through each step. It considers all possible trajectories, then uses contextual data to choose the best route.

Linkin päässä nvidian gtc-seminaarin esitys malliin liittyen.
Explore the latest advancements in end-to-end (E2E) autonomous driving, a crucial topic as the industry moves toward Level 4 scalable, AI-driven solutions. This session will dive into how NVIDIA’s reasoning vision-language-action (VLA) models provide vehicles with a more humanlike ability to understand and navigate complex scenarios. We’ll show how this innovative approach, accelerated by a continuous self-improving loop powered by NVIDIA Cosmos, enhances the safety guardrails provided by NVIDIA Halos—NVIDIA’s full-stack, comprehensive safety system for physical AI.
Advancing NVIDIA End-to-End Stack for Autonomous Driving with Reasoning Vision-Language-Action Models DC51155 | GTC DC 2025 | NVIDIA On-Demand
 
Viimeksi muokattu:
Poliisit sulkeneet kadun ja pidätystilanne päällä. Waymon itseajava haluaa mukaan tapahtumiin ja jyrää melkein pidätettävän päälle. Tässä nähdään näitä erittäin harvinaisia reunatapauksia mitä pitää yksi kerrallaan nitistää pois softasta. Se on pitkä pätkä kun mennään 99.99999%:ssa viimeisiä prosentin murto-osia pois. Varmaan aika jännäpaikka ollut kyydissä olleilla.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://x.com/Teslarati/status/1995668015007068542

 
Poliisit sulkeneet kadun ja pidätystilanne päällä. Waymon itseajava haluaa mukaan tapahtumiin ja jyrää melkein pidätettävän päälle. Tässä nähdään näitä erittäin harvinaisia reunatapauksia mitä pitää yksi kerrallaan nitistää pois softasta. Se on pitkä pätkä kun mennään 99.99999%:ssa viimeisiä prosentin murto-osia pois. Varmaan aika jännäpaikka ollut kyydissä olleilla.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://x.com/Teslarati/status/1995668015007068542


Meinasin tarttua prosenttiin, mutta googletin ensin, mutta ilmeisesti sinäkin, jos autonomisesti ajettu yli 10 000 000 kilometriä :-) No vakavasti, kai tuossa nyt jotain mokia sattunut useampia. Muistelen että joku onnettomuus uutinen, missä joku itsemurha ehdokas puskista eteen. (vai oliko ihan eri projekti)

Linkin tapauksessa ei ilmeisesti onenttomuutta, mutta ilmeisesti väärään, kiellettyy paikkaan ajoi.

(Edit korjattu kilometrti, eli Google Ai kertoa autonomista ajamista tuon verran, niin jos ysit naputtelin oikein, niin meni nyt sitten se kilometrit missä väärin ajettu.
 
Viimeksi muokattu:
Meinasin tarttua prosenttiin, mutta googletin ensin, mutta ilmeisesti sinäkin, jos autonomisesti ajettu yli 10 000 kilometriä :-) No vakavasti, kai tuossa nyt jotain mokia sattunut useampia. Muistelen että joku onnettomuus uutinen, missä joku itsemurha ehdokas puskista eteen. (vai oliko ihan eri projekti)

Linkin tapauksessa ei ilmeisesti onenttomuutta, mutta ilmeisesti väärään, kiellettyy paikkaan ajoi.
En tiedä missä ne prosentit oikeasti menee. Kunhan heitin noita 999:ia sen verran paljon että havainnollistaa ettei tule koskaan valmiiksi. Aina jotain jäljellä mikä ei toimi. Vähän sama idea kuin vieläkin on paikkoja mihin pääsee hevosella, muulilla tai kävellen mutta ei autolla. Joskus iskee monsuuni ja tarvii olla vene(no ei ehkä suomessa muuten kuin alikuluissa, paikoitellen aasiassa vuosittain tai jenkeissä hurrikaanin kourissa).

Videolla pidätystilanne menossa. Valkoisen reunassa olevan kärryn vieressä on pidätettävä maassa ja poliisit käskevät sitä maahan. Seuraavaksi olisivat laittaneet rautoihin mutta waymo ajoi keskelle toimintaa. Ihminen olisi varmaan tuossa tilanteessa odotellut sen aikaa että poliisit saavat pidätettävän rautoihin ja pois risteyksestä. U-käännöstäkään ei oikein voi tehdä ilman, että ajaa väärään paikkaan.
 
Aurora Driver, itseajavia rekkoja pukkaa. Volvo muun muassa heidän asiakas. Ilmeisesti tuotannossa texasin teillä.
Aurora Innovation (AUR) is seen as the leader at this juncture and is backed by Uber (UBER), boasting key partnerships with Paccar (PCAR), Nvidia (NVDA), and Volvo (VOLCAR-B.ST). The company has successfully debuted driverless commercial trucks on select routes in Texas, with plans to expand to more routes in 2026.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=i4UH22kKAUU


Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=INnkQJhhx3g

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=ThGbgO6axC8
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/GVsUOuSjvcg?si=bIhZeT-w4SCo6-YQ&t=494


Timetsampilla 8:14 Veritassium juttua 45 vuoden takaisesta tekoaly ajamisesta.

Menee vähän väärään ketjuun, mutta nvidia on analogisia ai-piirejä tehnyt tutkimuspuolella, julkaissut papereita asiasta ja esitellyt seminaareissa. Analogisissa piireissä on vahvuuksia, mutta myös heikkouksia. Heikkoukset sellaisia ettei analogisista piireistä ole AI-laskennassa haastamaan digitaalisia piirejä ainakaan lähitulevaisuudessa. TLDR versio heikkouksista, että jos missään kohdassa käytetään digitaalista logiikkaa niin konversioiden hinta niin kallis ettei analoginen piiri kannata. ts. piirin pitäisi olla täysin analoginen sisältäen myös cachen, muistit yms. analogisina toteutuksina. Logaritmiset numeroformaatit voi olla yksi juttu millä saadaan virransäästöä aikaan, toinen juttu harvojen matriisien parempi tukeminen 0*x = 0.
 
Viimeksi muokattu:
Varmaan liian pimeää 😀 Eihän ne Austinin koeautotkaan aja kuin valoisassa ja hyvällä ilmalla. Nyt sentään vahti poistettu autosta. Mielenkiintoista nähdä miten käy kun Teslan myynti hiipuu jo jenkeissäkin eikä näistä "lupauksista" ole mitään viivan alle tulossa vielä aikoihin.
 
Uber ja Lyft tekevät 2026 aikana autonomisen taksikokeilun baidun autoilla isossa britanniassa
As part of the partnerships, Baidu's Apollo Go RT6 vehicles will ‌join the London networks of the ride-hailing platforms in 2026, marking the first direct competition between U.S. and Chinese autonomous giants in a European capital, following Alphabet-owned Waymo's recent start of supervised tests in the city.
Britit säätäneet lait niin, että siellä voi kokeilla autonomisia takseja helpommin versus EU-alue
The UK's emergence as a global ⁠sandbox is fueled by ‌the Automated Vehicles Act 2024, which provides a legal framework for liability that currently eludes the more fragmented European Union
 
Mites tuo eroaa Espanian tai Portugalin luvituksesta? Yritettiinko tuossa viestiä että samoilla luvilla voi ajella koko saarella. Ei vain Lontoossa.
En tiedä, viittasin EU:hun kokonaisuutena. En halua aloittaa vänkäämistä mutta käytän silti teslaa esimerkkinä joka saa toimia fsd:n kanssa espanjassa mutta koko EU-alueelle hyväksynnän saaminen vaikeaa. Lainaan uudestaan yhtä oleellista asiaa
The UK's emergence as a global ⁠sandbox is fueled by ‌the Automated Vehicles Act 2024, which provides a legal framework for liability that currently eludes the more fragmented European Union

Britteihin liittyen niin voi toimia koko briteissä mutta kuten amerikassakin robotaksit eivät ole tilanteessa missä olisi kykyä toimia rajattomasti kaikkialla. Valmistajat pyrkivät ratkaisemaan vaikean alueen kuten lontoo, san francisco,... ja toivovat että kun toimii tuollaisessa paikassa niin sieltä voi laajentua helpommille alueille.

Esimerkkinä vaikka waymo toimii San franciscossa ja pian sen ympäristössä. Ollaan kaukana tilanteesta missä waymo toimisi koko kaliforniassa saati sitten koko usa:ssa. Lontoota ja englantia voi ajatella samalla tapaa,...
 
En tiedä, viittasin EU:hun kokonaisuutena. En halua aloittaa vänkäämistä mutta käytän silti teslaa esimerkkinä joka saa toimia fsd:n kanssa espanjassa mutta koko EU-alueelle hyväksynnän saaminen vaikeaa. Lainaan uudestaan yhtä oleellista asiaa

Niin no, Espanja jollain hattu mutulla tuplat isompi kuin Iso-Britania, jos jälkimmäiselle tarkoitetaan sitä saarta, Pohjois-Irlantia ja jotain pikku plänttejä. (jos ei lasketan Brittiläinen Antarktiksen aluetta, tuskin sinne menevät ajeleen).

Teslan FSD taitaa olla tason 2 avustin.
 
Niin no, Espanja jollain hattu mutulla tuplat isompi kuin Iso-Britania, jos jälkimmäiselle tarkoitetaan sitä saarta, Pohjois-Irlantia ja jotain pikku plänttejä. (jos ei lasketan Brittiläinen Antarktiksen aluetta, tuskin sinne menevät ajeleen).

Teslan FSD taitaa olla tason 2 avustin.
Ei mulla ollut mitään tarkoitusta alkaa vääntämään yksittäisistä maista. Artikkelissa oli mainittu EU:n ongelmista jotka siis kohtaavat niitä jotka haluavat eu-tasolla operoida. Ei mulle ole noiden sun argumenteista mitään mielenkiintoa alkaa vääntämään.

Se miksi lontoo on kiinnostava on, että lontoo on monella tapaa erittäin vaikea kaupunki + vääränpuoleinen liikenne. Jos teknologia toimii lontoossa tai vaikkapa san franciscossa se indikoi yhdenlaista maturiteettia versus vaikka phoenix tai kesäinen kemi.

Britannian eduksi myös laskettakoon artikkelin mainitsema koko maan kattava lainsäädäntö joka rohkaisee toimijoita testaamaan/tuotteistamaan britanniassa. Briteissä on jo waymo&wayve ja 2026 aikana myös uber ja lyft baidun kera. Jos olisin arvannut että sääntö eu:n sääntelystä pitää alkaa vääntämään en olisi asiasta maininnut. Ei sääntely siitä miksikään muutu vaikka kuinka netissä yrittäisi väitellä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
295 774
Viestejä
5 049 719
Jäsenet
80 956
Uusin jäsen
tonijns

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom