Autovakuutusten vertailulla törmäsin lisäturvaosastolla itselleni uuteen asiaan, osa vakuutusyhtiöistä tarjoaa autovakuutukseen lisäturvana ns. pysäköintivakuutusta. Ideana on siis se, että "normaalista" kaskosta korvataan itse aiheutettujen vahinkojen korvaus, mutta tämä lisäturva korvaa ne tapaukset, joissa joku kolhii autoasi parkissa ollessa ja poistuu paikalta ottamatta vastuuta hommasta.
En tiedä onko tämä tilanne ollut jo pitkään, olin käsityksessä että tämä on yleensä sisältynyt normaaliin kolariturvaan. En lukenut ehtoja sen tarkemmin, mutta oletan että nyt tilanne on näissä se, että tuollaiset kolhut menevät jatkossa omasta lompakosta, jos tätä lisäturvaa ei kaskoon ota.
En sinällään ota kantaa onko tämä erottelu hyvä vai huono asia, lopultahan vertailun ratkaisee se, mikä on vakuutuksen hinta samantasoisella turvalla, riippumatta siitä onko nämä yhtenä könttänä vai perusvakuutus plus lisäturvat.
Itse päädyin tällä kertaa yhtiöön, jonka ehdoissa myös nuo tuntemattoman aiheuttamat pysäköintikolhut kuuluvat peruspakettiin (Turva).