Auton vakuutukset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja werty-
  • Aloitettu Aloitettu
En tiedä mikä olisi paras ketju, mut autovakuutuksiin liittyy ja johonkin pitää purkaa...

Vaimo oli etsinyt parkkihallissa paikkaa ja joku auto oli peruuttanut parkkihallissa ruudusta automme kylkeen. Sinänsä täysin selvä keissi, meidän auton lommo on oikean etulokarin kohdalla, toisen auton lommo takapuskurin oikeassa reunassa. Kuvat otettu heti.

Vaimo ei sitten siinä paniikissa oikein muistanut miten näiden keissien väistövelvollisuudet menee ja oli alkanut sille peruuttaneen auton kuskille sopertamaan olevansa syyllinen, kun vanhempi kuski oli vielä hyökännyt voimakkaasti syyllistämää,n että etkö nähnyt häntä ja myöhemmin puhelimessa vielä vaatinut että vaimon pitäisi kirjallisesti laittaa hänelle tunnustus. Siinä vaiheessa kun vaimo soitti minulle ja kertoi tapahtuneesta, kerroin miten väistövelvollisuus/syyllisyys näissä keisseissä menee, ja sanoin tietysti, että et vitussa tunnusta nyt yhtään mitään enempää.

Poliisit eivät käyneet paikalla kun vaimolla oli lääkäriaika, mutta myöhemmin tämä toinen kuski oli sitten vielä puhelimessa syytellyt, että hän oli itseasissa paikallaan ja vaimo ajoi päin, mikä ei tietenkään kuulosta kovin uskottavalta koska silloinhan kaiken järjen meidän auton lommo olisi auton keulassa.

Noh, joka tapauksessa sitten oli minun vuoroni kämmätä, koska en muistanut että yleensä se syyllinen osapuoli tekee ilmoituksen omaan vakuutusyhtiöönsä, vaan laitoin samantien Pohjolaan vahinkoilmoituksen, jossa vasta lähetyksen jälkeen kävi ilmi, että vahinko kyllä korvataan, mutta bonuksia menee ja omavastuu pitäisi maksaa. Pistin heti viestiä perään, mutta katotaan nyt mitä vastaavat. Jotenkin tilanne vaan kaikkineen haisi siltä, että tämä vanhempi kuski alkaisi jotain keplottelemaan, joten ajattelin että parasta olla itse proaktiivinen.

Noh, samapa tuo ans kattoo kuin käy. Pohjolassa taisi olla, että jos ei ole kolarihistoriaa niin ekasta mällistä ei vielä mene bonarit, mutta en muista oliko tuo autokohtainen.

Jonkun verran aikaa vakuutusyhtiön kanssa asioinnista mutta kyllä se syytön tekee ilmoituksen omaan vakuutusyhtiöön ja ilmoittaa syyllisen rekisterinumeron. Olisikohan tässä vaiheessa tarvittu myös kuvaus mitä tapahtui, selventävät piirustukset auttavat. Vakuutusyhtiöt voivat keskenään keskutella jatkosta.

Muutenhan syyllinen voisi jättää kylmästi ilmoittamatta ja korjata tai olla korjaamatta oman autonsa ilman vakuutusyhtiötä.


Omakohtaisena kokemuksena tuontiauton kanssa IF:n vakuutuksen ottaminen loistava. Netistä sai tarjouksen runkonumeroa vastaan ja tarjouksen mukaisen vakuutuksen sai omatoimisesti aktivoitua voimaan heidän nettipalvelustaan myös viikonloppuna. Omalla yhtiöllä tarjous runkonumerolla oli ongelma, joten helpommalla pääsi, kun kilpailutti Suomeen rekisteröinnin jälkeen.
 
Olen antanut itselleni kertoa että ei poliisi noissa parkkihallikolhuissa yleensä edes tule paikalle.

Itse olin hiljattain toisena osapuolena tuollaisessa kolhussa, tapahtumapaikalla oli hieman poikkeukselliset liikennejärjestelyt -> Olisin ollut valmis siihen, että molemmat osapuolet nuolevat omat haavansa kun vauriot eivät matkantekoa estäneet eikä työnantajan autoon tullut kuin kosmeettisia vaurioita, vastapuolelle hieman rumempaa jälkeä. Vastapuoli teki asiasta vahinkoilmoituksen, kummallakin osapuolella vakuutus samassa yhtiössä -> Vaativat mahdollisimman tarkan kuvauksen tapahtumista (molemmilta osapuolilta) -> Vakuutusyhtiön päätös oli että vastapuoli oli syyllinen ja firman auto fiksattiin vakuutusyhtiön piikkiin. Vastapuolella ei ollut kaskoa, joka oli varmasti ainakin osasyy siihen että alkuperäinen haavojen nuoleminen ei käynyt.
 
En tiedä onko täysin oikea ketju, mutta menköön.

Omalle autolle sattui vahinko, missä toinen osapuoli ajoi perääni liittymässä. Vahinko korjataan vastapuolen liikennevakuutuksesta. Vahingon korjaus on kuitenkin kestänyt jo kuudetta kuukautta, eikä puuttuvan osan toimitukselle ole vieläkään tiedossa toimitusaikaa. Auto on n. 45-50k€ arvoinen (vastaavat nettiauto) ja mielelläni olisin vaihtamassa sitä sähköiseen peliin pitkän työmatkan vuoksi. En luonnollisestikaan voi myydä autoa kun siinä on vauriokorjaus viimeistelemättä. Auto seisoo minulla ulkona, sillä puuttuva osa ei vaikuta suoraan käyttöön.

Onko tällaisessa tapauksessa mahdollista pyytää ylimääräistä korvausta vakuutusyhtiöltä tai autoa korjaavalta liikkeeltä reklamaation merkeissä? Käytännössä auton arvo laskee jatkuvasti, samalla menetän sähköauton käyttöhyötyjä turhiin polttoainekuluihin pitkällä 100km edestakaisella työmatkalla.

Vituttavaa puuhaa odotella korjauksen valmistumista ajalle jonnekin ensi vuodelle / katsellaan syssymmällä.
 
En tiedä onko täysin oikea ketju, mutta menköön.

Omalle autolle sattui vahinko, missä toinen osapuoli ajoi perääni liittymässä. Vahinko korjataan vastapuolen liikennevakuutuksesta. Vahingon korjaus on kuitenkin kestänyt jo kuudetta kuukautta, eikä puuttuvan osan toimitukselle ole vieläkään tiedossa toimitusaikaa. Auto on n. 45-50k€ arvoinen (vastaavat nettiauto) ja mielelläni olisin vaihtamassa sitä sähköiseen peliin pitkän työmatkan vuoksi. En luonnollisestikaan voi myydä autoa kun siinä on vauriokorjaus viimeistelemättä. Auto seisoo minulla ulkona, sillä puuttuva osa ei vaikuta suoraan käyttöön.

Onko tällaisessa tapauksessa mahdollista pyytää ylimääräistä korvausta vakuutusyhtiöltä tai autoa korjaavalta liikkeeltä reklamaation merkeissä? Käytännössä auton arvo laskee jatkuvasti, samalla menetän sähköauton käyttöhyötyjä turhiin polttoainekuluihin pitkällä 100km edestakaisella työmatkalla.

Vituttavaa puuhaa odotella korjauksen valmistumista ajalle jonnekin ensi vuodelle / katsellaan syssymmällä.
Kuluttujan suojassa usein puhutaan ”kohtuullisesta ajasta” milloin missäkin riitatilanteessa, se että autonkorjausta joutuu odottamaan vielä puolenkin vuoden päästä ei mielestäni ole enää pitkään aikaan ollut kohtuullinen aika. Ite soittasin kyllä kuluttajan suojaan ja kysyisin asiasta.
 
POP-vakuutus nosti kaikessa hiljaisuudessaan maanantaina autovakuutusten hintoja ja laittoi heti perään -20% alennuskampanjan uusille kaskovakuutuksille. Lauantaina tilasin uuden vakuutuksen niin maanantaina oli sama vakuutus 60e korkeampi alennuksen kanssa.
 
Jonkun verran aikaa vakuutusyhtiön kanssa asioinnista mutta kyllä se syytön tekee ilmoituksen omaan vakuutusyhtiöön ja ilmoittaa syyllisen rekisterinumeron.
Lähtökohtaisesti syyllinen osapuoli tekee ilmoituksen omaan vakuutusyhtiöön ja syytön osapuoli odottelee yhteydenottoa vastapuolen vakuutusyhtiöstä, eli ei tee itse mitään. Tämä siis, jos tapahtuma on riidaton, eli molemmat osapuolet ovat samaa mieltä syyllisyydestä.

Jos taas yhteydenottoa ei kuulu, niin sitten voi ottaa yhteyttä syyllisen vakuutusyhtiöön. Toki omaankin voi ottaa, varmasti auttavat.
 
Lähtökohtaisesti syyllinen osapuoli tekee ilmoituksen omaan vakuutusyhtiöön ja syytön osapuoli odottelee yhteydenottoa vastapuolen vakuutusyhtiöstä, eli ei tee itse mitään. Tämä siis, jos tapahtuma on riidaton, eli molemmat osapuolet ovat samaa mieltä syyllisyydestä.

Omalla kohdalla kävi ovikolhu parkkipaikalla. Tekijä jäi verekseltään kiinni, sain kuvat autoista vierekkäin ja oman oven kolhusta. En ottanut vastapuolen yhteystietoja, muuten kuin ilmoitin hänelle, että vien asian vakuutusyhtiön käsiteltäväksi. Soitin asiasta omaan vakuutusyhtiöön, josta kertoivat, että pitää tehdä vastapuolen vakuutusyhtiöön ilmoitus ja selvittivät rekisterinumerosta tuon yhtiön. Joten itse tein syyttömänä osapuolena vastapuolen vakuutusyhtiöön ilmoituksen, josta tuli sitten hyväksyntä, että voin käydä korjaamossa korjauttamassa vahingon tai ottaa kertakorvauksena.
 
Omalla kohdalla kävi ovikolhu parkkipaikalla. Tekijä jäi verekseltään kiinni, sain kuvat autoista vierekkäin ja oman oven kolhusta. En ottanut vastapuolen yhteystietoja, muuten kuin ilmoitin hänelle, että vien asian vakuutusyhtiön käsiteltäväksi. Soitin asiasta omaan vakuutusyhtiöön, josta kertoivat, että pitää tehdä vastapuolen vakuutusyhtiöön ilmoitus ja selvittivät rekisterinumerosta tuon yhtiön. Joten itse tein syyttömänä osapuolena vastapuolen vakuutusyhtiöön ilmoituksen, josta tuli sitten hyväksyntä, että voin käydä korjaamossa korjauttamassa vahingon tai ottaa kertakorvauksena.
Jeps. Aina kun kokee olevansa syytön osapuoli, niin yhteys vastapuolen vakuutusyhtiöön, jonka saa rekisterinumerolla selville ilmaiseksi vaikka Trafista. Hommahan menee niin, että kun teet vaateen vastapuolen vakuutusyhtiölle, se alkaa selvittää tapahtumaa ja esim. kysyy omalta asiakkaaltaan, että kiistääkö hän tapahtuneen. Jos ei eikä muutakaan epäselvää tilanteessa ole (esim. petosepäilyä), niin sitten homma ok.

Lähtökohtaisesti kuitenkaan selvissä tapauksissa syyttömän ei tarvitse tehdä mitään, eli sieltä syyllisen firmasta paukahtaa tekstari, jossa sanotaan, että vie autosi arvioitavaksi, me hoidamme autosi kuntoon. Vaatii toki sen, että syyllinen tekee sen hänelle kuuluvan vahinkoilmoituksen.
 
Kuluttujan suojassa usein puhutaan ”kohtuullisesta ajasta” milloin missäkin riitatilanteessa, se että autonkorjausta joutuu odottamaan vielä puolenkin vuoden päästä ei mielestäni ole enää pitkään aikaan ollut kohtuullinen aika. Ite soittasin kyllä kuluttajan suojaan ja kysyisin asiasta.
Force majeure rajaa tällaiset valitukset pois. Käytännössä jos korjaus kestää korjaamosta riippumattomista syistä, kuten komponenttipulasta niin käsittääkseni mahdolliset korvausvaateet on arvottomia.
 
Mites kun noissa autovakuutuksissa nykyään on kilometreihin perustuvia hintoja, niin millä vakuutusyhtiö näitä voi seurata? Jos kilometrit ylittyy, niin vakuutusyhtiöön pitäisi ilmottaa tästä. Mitä jos ajaa alle, voiko vaatia hinnanalennusta? :hmm:
 
Mites kun noissa autovakuutuksissa nykyään on kilometreihin perustuvia hintoja, niin millä vakuutusyhtiö näitä voi seurata? Jos kilometrit ylittyy, niin vakuutusyhtiöön pitäisi ilmottaa tästä. Mitä jos ajaa alle, voiko vaatia hinnanalennusta? :hmm:

Mä oon miettinyt ihan samaa ja päätynyt siihen että eipä juuri millään, varsinkin jos vakuutusta vaihtaa aina välillä.

En ole huomannut että mikään vakuutusyhtiö olisi kysynyt matkamittarin lukemaa vakuutuksen hankintahetkellä tai vahinkohetkellä, jotka olisivat oikeastaan ainoat keinot.
 
Mites kun noissa autovakuutuksissa nykyään on kilometreihin perustuvia hintoja, niin millä vakuutusyhtiö näitä voi seurata? Jos kilometrit ylittyy, niin vakuutusyhtiöön pitäisi ilmottaa tästä. Mitä jos ajaa alle, voiko vaatia hinnanalennusta? :hmm:

Isoilla (ja varmaan pienilläkin) vakuutusyhtiöillä on käytössä trafin ja nettiauton ja svt, avk:n yms kannat. Ainakin yhden tiedän joka ajaa satunnaisesti tarkistuksia trafin kantaa vastaan jos sulla on vakuutusehdoissa kilometriraja.. En sitten tiedä kuinka tarkkoja ne niistä on, varmaan jos kilometrimäärä tuplaantuu niin ovat yhteydessä.

Hinnan alennusta tuskin voi jälkikäteen vaatia, mutta jos esim. jäit koronan takia etätöihin niin kannattaahan se ilmottaa vakuutusyhtiöön niin saat tietyn alennuksen jatkossa.
 
Mites kun noissa autovakuutuksissa nykyään on kilometreihin perustuvia hintoja, niin millä vakuutusyhtiö näitä voi seurata? Jos kilometrit ylittyy, niin vakuutusyhtiöön pitäisi ilmottaa tästä. Mitä jos ajaa alle, voiko vaatia hinnanalennusta? :hmm:

Jos ei mitään tapahdu niin eipä siinä. Vakuutustapahtuman sattuessa kohdalle voinee joku ottaa kilometrit ylös vakuutusyhtiölle ja sitä rataa etiäpäin.
 
Autojen vakuutukset ollut Ifillä jo reilu 2v. Mielenkiinnosta katselin muiden yhtiöiden hintoja sillä vakuutuslaskurilla sis.kaskon parkkiturvalla. Popvakuutus ja Turvan hinnat olivat molempiin autoihin noin 250-300e/auto kalliimpi. Turvassa tosin laajempi sijaisauto mutta taloudessa toinen auto niin pärjättäisiin ilman sitä laajaa sijaisauton turvaa.
 
Mites kun noissa autovakuutuksissa nykyään on kilometreihin perustuvia hintoja, niin millä vakuutusyhtiö näitä voi seurata? Jos kilometrit ylittyy, niin vakuutusyhtiöön pitäisi ilmottaa tästä. Mitä jos ajaa alle, voiko vaatia hinnanalennusta? :hmm:
En osaa sanoa mitä sillä on merkitystä isommissa vaurioissa. Meidän taloudessa 2autoa ja molempiin vähintäänkin kerran vuodessa saa viedä autot maalaamolle parkki-ja ilkivaltanaarmujen korjausta varten. Molemmissa ajomääräksi ilmoitettu 15000km/v. Mersussa se ylittyi reippaasti ennen korjausta. Ainakaan vakuutusyhtiöltä ei ole tullut mitään kummastelua sen suhteen.
 
Autojen vakuutukset ollut Ifillä jo reilu 2v. Mielenkiinnosta katselin muiden yhtiöiden hintoja sillä vakuutuslaskurilla sis.kaskon parkkiturvalla. Popvakuutus ja Turvan hinnat olivat molempiin autoihin noin 250-300e/auto kalliimpi. Turvassa tosin laajempi sijaisauto mutta taloudessa toinen auto niin pärjättäisiin ilman sitä laajaa sijaisauton turvaa.
Itsellä taas sanut Turvasta halvimmat hinnat täyskaskolle. Mutta eipä näitä voi vertailla, kun vakuutusten hinnat vaihtelee todella paljon riippuen autosta, bonuksista, paikkakunnasta ja varmaan monesta muustakin epämääräsestä asiasta. Pohjantähti hitusen kalliimpi, ja muut >100 € kalliimpia.

Kilpailuttaminen kannattaa. Moni vakuutusyhtiö tarjoaa myös netistä ostetuille autovakuutuksille -20% ensimmäiselle vuodelle, mutta kyllä ne sen verran haluaa pitää hyvistä asiakkasita kiinni, että noi saa helposti pidettyä jatkuvina.
 
Minä taas saanut halvimmat vakuutukset POP:lta. :D Fenniasta oli tuplat vrt POP.
 
Moni vakuutusyhtiö tarjoaa myös netistä ostetuille autovakuutuksille -20% ensimmäiselle vuodelle, mutta kyllä ne sen verran haluaa pitää hyvistä asiakkasita kiinni, että noi saa helposti pidettyä jatkuvina.

Jep, näin teki myös POP, kunhan oli ensin korottanut aiempia hintoja niin sai hyvällä syyllä tuollaisen höpökampanjan päälle.
 
Lähitapiolassa oli edellisen auton vakuutukset. Sieltä sain 850 eurolla saman kaiken kattavan setin, mistä halvin kilpailija pyysi 1100e.

Nykyisen auton kohdalla se olikin sitten yksi kalleimmista, eli hyvin autokohtaista.
 
Ifiltä tarjos 1700e liikenne+täyskasko+lasivakuutus. Uusi tesla y long range. Täydet bonukset on. Mitähän nää hinnat on näin kalliita? Pohjantähti tarjos vastaaavaa 1200e.
 
Ifiltä tarjos 1700e liikenne+täyskasko+lasivakuutus. Uusi tesla y long range. Täydet bonukset on. Mitähän nää hinnat on näin kalliita? Pohjantähti tarjos vastaaavaa 1200e.

If on tosiaan kallis. Itsellä olisi omaan autoon liikennevakuutus Ifiltä 841,07€ ja 444,71€ Pohjolalta, kun selvittelin just äskettäin... Nykyinen yhtiö Fennia sijoittuu tuohon välimaastoon nyt kun ensimmäisen vuoden erikoisalennus on nautittu, mutta kuitenkin selvästi lähemmäs Pohjolaa.
 
Hinnat on kyllä autovakuutuksissa mallillaan vaikka miten ois täydet bonukset. Tuntuu, että on joku hintakartelli ku hinnat on ryöstäytyneet aivan käsistä.
 
Hankkii yleisen ja kohtuu hintaisen auton niin eipä noi hinnat ole merkittävästi noussut. Tietenkin jos ostaa auton minkä korjaaminen kallista tai porukka kolaroi niitä usein sekä siihen vielä puutteellinen kilpailutus niin taatusti voi tuntua hintojen nousseen.

Juuri tuli vakuutuskausi päätöksen ja katsoin pikaisesti muutamat laskurit ja täyskasko vain ilman laajaa sijaisautoa hintahaitari oli 800-1100 € Kia Ceedille (2019). Valmiiksi edullisin, mutta voisihan sitä kysästä tippuisiko vielä. Vakuutukset muutoinkin keskitetty samaan paikkaan.

Edit: kyseessä 50 % liikennebonukset. Katso alta toisesta viestistä täysillä bonuksilla...
 
Viimeksi muokattu:
Hankkii yleisen ja kohtuu hintaisen auton niin eipä noi hinnat ole merkittävästi noussut. Tietenkin jos ostaa auton minkä korjaaminen kallista tai porukka kolaroi niitä usein sekä siihen vielä puutteellinen kilpailutus niin taatusti voi tuntua hintojen nousseen.

Juuri tuli vakuutuskausi päätöksen ja katsoin pikaisesti muutamat laskurit ja täyskasko vain ilman laajaa sijaisautoa hintahaitari oli 800-1100 € Kia Ceedille (2019). Valmiiksi edullisin, mutta voisihan sitä kysästä tippuisiko vielä. Vakuutukset muutoinkin keskitetty samaan paikkaan.

Pari vuotta sitten 3-sarjan BMW, pk-seutu ja alle 30 v vakuutuksen ottaja eli kohotetun riskin yhdistelmä. Kasko ilman sijaisautoturvaa 800 - 900 € yhtiönä fennia/turva. Nyt saat maksaa Kia Ceedin vakuutuksesta saman verran…
 
Pari vuotta sitten 3-sarjan BMW, pk-seutu ja alle 30 v vakuutuksen ottaja eli kohotetun riskin yhdistelmä. Kasko ilman sijaisautoturvaa 800 - 900 € yhtiönä fennia/turva. Nyt saat maksaa Kia Ceedin vakuutuksesta saman verran…
Oliko tuossa täydet bonukset?

Itselläni on liikennebonus 50 % luokkaa. (Ei ole ollut autoa aikaisemmin omissa nimissä). Laskurilla katsoessa täysillä bonuksilla 200 € omavastuulla Ceedissä tippuu täyskasko 590 € ja 400 € omavastuulla 530 €. Peruskasko vastaavasti 460 / 410 €. Liittoalennuksena -10 % noista hinnoista vielä lisäksi.

Disclaimerina tosin tässäkin tapauksessa laskuri antaa hinnat -20 % (ensimmäisen vuoden tarjous), mutta nykyiselläänkin tuo on itselläni "jatkuvana tarjouksena". Lopullinen hinta jotakin +0-20 % väliltä.

Pääseekin siihen, että vakuutuksien hintavertailu on turhaa jos lähtötiedot aivan eri.

Edit: bonukset sekaisin.
 
Viimeksi muokattu:
Ifiltä tarjos 1700e liikenne+täyskasko+lasivakuutus. Uusi tesla y long range. Täydet bonukset on. Mitähän nää hinnat on näin kalliita? Pohjantähti tarjos vastaaavaa 1200e.
IF ei ole kovin kiinnostunut myymään kaskovakuutuksia sähköautoihin, sillä niiden korjauskulut voivat äkisti olla moninkertaiset verratttuna perinteisiin polttomoottoriautoihin. Hinnoittelulla asiakkaat ajetaan muiden yhtiöiden vaivaksi.
 
If on tosiaan kallis. Itsellä olisi omaan autoon liikennevakuutus Ifiltä 841,07€ ja 444,71€ Pohjolalta, kun selvittelin just äskettäin... Nykyinen yhtiö Fennia sijoittuu tuohon välimaastoon nyt kun ensimmäisen vuoden erikoisalennus on nautittu, mutta kuitenkin selvästi lähemmäs Pohjolaa.
Omalla kohdallani autonvakuutukset olivat kokonaisedullisin ifillä. Turvalta oltais saatu noin 50€/v/auto halvemmin mutta ifillä oli bonusturva niin valinta meni sinne. Taloudessa kaksi autoa.
 
Hankkii yleisen ja kohtuu hintaisen auton niin eipä noi hinnat ole merkittävästi noussut. Tietenkin jos ostaa auton minkä korjaaminen kallista tai porukka kolaroi niitä usein sekä siihen vielä puutteellinen kilpailutus niin taatusti voi tuntua hintojen nousseen.

Juuri tuli vakuutuskausi päätöksen ja katsoin pikaisesti muutamat laskurit ja täyskasko vain ilman laajaa sijaisautoa hintahaitari oli 800-1100 € Kia Ceedille (2019). Valmiiksi edullisin, mutta voisihan sitä kysästä tippuisiko vielä. Vakuutukset muutoinkin keskitetty samaan paikkaan.

No miten sen nyt ottaa, mä maksoin vielä muutama vuosi sitten (2019) omakotitalon täysarvovakuutuksesta ja kahden auton (Astra 2016, Rio 2014) liikenne- ja täyskaskovakuutuksista yhteensä reilun 1100 euroa vuodessa ja alle 1200 euroon tämän setin olis saanut kahdelta yhtiöltä. Jos sulla uppoaa nyt about sama raha pelkän ceedin vakuutukseen (oliko tässä myös liikennevakuutus mukana vai pelkkä kasko?), niin kyllä musta tuntuu että jotain on hinnoille tapahtunut eikä se ole ihan pieni muutos. Toki silloinkin yhtiöiden välillä oli eroa, halvin oli tämä 1100 tarjous ja kallein oli muistaakseni yli 1600 euroa vuodessa samoilla sisällöillä pyydetystä paketista.

Pari kuukautta sitten kun tuo em. Rio vaihtui Mokka-e täyssähköön niin kävin tuolla sähköautoketjussa päivittelemässä vakuutusten hintoja. Silloinen yhtiö Lähitapiola tarjosi Mokka-e:lle vakuutusta huokeaan hintaan 1130 euroa ja hilut päälle, josta 157 euroa oli liikennevakuutusta ja 980 euroa täyskaskoa. Pidin melko kalliina hintana 136 hevosvoimaiselle pikkuautolle vaikka täyssähkö onkin.

Kilpailuttamisrundin jälkeen sain saman sisältöisen vakuutuksen autolle Pohjolasta 712 eurolla kun siirsin koko vakuutuspaketin sinne. Samalla tippui vähän muutkin vakuutusmaksut niin maksujen nousu jäi kokonaisuudessa suht maltilliseksi.

IF ei ole kovin kiinnostunut myymään kaskovakuutuksia sähköautoihin, sillä niiden korjauskulut voivat äkisti olla moninkertaiset perinteisiin polttomoottoriautoihin. Hinnottelulla asiakkaat ajetaan muiden yhtiöiden vaivaksi.

Nämä toki riippuu aina kuskista, asuinpaikasta ja autosta, mutta omassa kilpailuttamisrundissa em. sähköautolle Pohjola ja If oli ylivoimaisesti halvimmat tarjoajat usean sadan euron erolla muihin yhtiöihin verrattuna kun klikkailin nettilaskureita läpi. Lopulta kilpailutin tarjoukset koko setistä Ifiltä ja Pohjolalta, ja If tarjosi itse asiassa vielä Pohjolaa halvemmalla Mokka-e:n vakuutusta; 675 euroa, mutta Pohjola penkitti ne Astran ja kotivakuutuksen hinnassa niin kokonaisuus siirtyi sinne.

Mokka-e:n vakuutusmaksut (liikenne+täsykasko) ei Ifillä olis olleet kuin 160 euroa kalliimmat kuin 8 vuotta vanhalla bensa-Astralla, joten ei leine sopivaa yleistää etteikö If pystyisi tarjoamaan sähköautollekin kilpailukykyistä vakuutusta. Enemmän tuota paniikkilisää tuntui olevan muilla yhtiöillä ainakin omalla kohdalla kun puhutaan keskihintaisesta ja keskitehoisesta autosta eikä mistään 400 hevosvoimaisista tehopeleistä. Kaikkien muiden yhtiöiden laskurit/tarjoukset tuon auton vakuutukselle oli kirkkaasti yli 1000 euroa, ainoastaan If ja Pohjola tarjosivat selvästi alle tonnin vakuutuspakettia suoraan laskureista.

Kilpailutus siis kannattaa ja hyvä tsekata useammankin yhtiön hinnat ainakin nettilaskureilla läpi jotta pääsee kiinni vakuutusten hintoihin juuri omassa tapauksessa. Ja mulla toki täydet bonukset vakuutuksissa mikä vaikuttaa hintoihin, mutta sähköauton omistajilla varmaan keskimäärin on ajotaustaa jonkin verran ja siten bonukset korkealla. Ja nykyään kaikki taitaa antaa aika reilut aloitusbonukset kaskoon uusillekin kuskeille, mutta enemmän ne toki maksaa kuin me kokeneemmat kuskit.
 
No miten sen nyt ottaa, mä maksoin vielä muutama vuosi sitten (2019) omakotitalon täysarvovakuutuksesta ja kahden auton (Astra 2016, Rio 2014) liikenne- ja täyskaskovakuutuksista yhteensä reilun 1100 euroa vuodessa ja alle 1200 euroon tämän setin olis saanut kahdelta yhtiöltä. Jos sulla uppoaa nyt about sama raha pelkän ceedin vakuutukseen (oliko tässä myös liikennevakuutus mukana vai pelkkä kasko?), niin kyllä musta tuntuu että jotain on hinnoille tapahtunut eikä se ole ihan pieni muutos. Toki silloinkin yhtiöiden välillä oli eroa, halvin oli tämä 1100 tarjous ja kallein oli muistaakseni yli 1600 euroa vuodessa samoilla sisällöillä pyydetystä paketista.
Boonuksien taso jäi mainitsematta.

Liikennevakuutus mukana ja ainakin vajaat liikenneboonukset niin hinta on tuollainen. Edellisessä viestissä Turvan hintalaskurin kautta hinnat samalle paketille jos olisi täydet bonukset. Mielestäni ei eroa merkittävästi siihen mitä ollut esim. 5 vuotta taaksepäin toisilla autoilla. Tietysti pientä nousua inflaation myötä.
 
Viimeksi muokattu:
Sain nyt sitten IF:ltä toisen myyjän kautta tiputettua samaa vakuutussettiä 1700>1100. Tuo sisältää ihan kaiken mahdollisen paitsi sijaisauton. Kasko 400e omavastuu ja lasikatto 200e. Näköjään myyjästä kiinni… kyseessä siis uusi tesla y long range rahoituksella.
 
Juuri tuli vakuutuskausi päätöksen ja katsoin pikaisesti muutamat laskurit ja täyskasko vain ilman laajaa sijaisautoa hintahaitari oli 800-1100 € Kia Ceedille (2019). Valmiiksi edullisin, mutta voisihan sitä kysästä tippuisiko vielä. Vakuutukset muutoinkin keskitetty samaan paikkaan.
Mitä helv...Johan on kovia hintoja,itsellä Kia Ceed 2015,Lähitapiolasta loppukesästä 2023 otettu liikennevakuutus+laaja kasko (vain sijaisauto puuttuu) 456€/vuosi (555€ näyttää nyt listahintaa nettilaskuri).
Myös muut vakuutukset neuvoteltiin konttorilla (kun täällä vielä sellainen on) sinne.
 
Boonuksien taso jäi mainitsematta.

Liikennevakuutus mukana ja ainakin vajaat liikenneboonukset niin hinta on tuollainen. Edellisessä viestissä Turvan hintalaskurin kautta hinnat samalle paketille jos olisi täydet bonukset. Mielestäni ei eroa merkittävästi siihen mitä ollut esim. 5 vuotta taaksepäin toisilla autoilla. Tietysti pientä nousua inflaation myötä.

Mainitsin sen, mutta vain viestini ihan viimeisessä kappaleessa, mulla on joo täydet bonukset liikenteessä ja kaskossa. Ja pitkälti oletan puhuttavan täyden bonuksen hinnoista jos ei toisin mainita, kun nykyään täydet bonukset saa jo niin "helposti" että useimmilla autoilijoilla nykyään varmaan on jo täydet bonukset. En myöskään huomannut tuota sun aiempaa viestiä jossa mainittiin vajaista bonuksista.

Tosin nykyäänhän taitaa saada aika hyvät bonukset jo uudetkin kuskit kun niitä voi yhtiöt jaella oman maun mukaan, kaskoihin taidetaan ihan säännönmukaisesti jaella täysiä tai lähes täysiä bonuksia joka yhtiöstä jos vaan vahinkohistoria puhdas tai ei ole muutamaan vuoteen tullut vahinkoja. Liikennevakuutukseen sitten saa vähemmän alkubonareita ja niitä pitää ansaita vähän samaan malliin kuin ennenkin.

Joskus aikanaan (ennen 2018) lähtöbonuksia ei saanut vaan ne kertyi vasta vakuutetulla autolla ajettujen ajovuosien mukaan nollasta alkaen, ja oli autokohtaisia, ei kuskikohtaisia. Tätäkin sinänsä kierrettiin esim. antamalla lisäalennuksia, muistaakseni itsellänikin oli Ifillä aikanaan joku "uuden kuskin etu" tms. jolla vahingottoman ajohistorian omaavat kuskit sai jonkun ylimääräisen alennuksen vakuutuksista vaikkei olis autoa ennen omissa nimissä ollutkaan. Alennuksen sitten menetti jos kolaroi autolla. Nykyään taas antavat suoraan 30% bonuksen liikennevakuutukseen uudellekin kuskille jos ei ole vahinkohistoriaa ja sitten karttuu 10% vuodessa lisää sinne 80% bonukseen saakka vahingottomista vuosista. Kaskoon saa suorilta täydet bonukset.

Sattumaa tai ei, mutta taisi kaikki vakuutusyhtiöt uudistaa vakuutustarjoomansa lakimuutoksen jälkeen jolloin listahintoja nostettiin kymmeniä prosentteja vanhoihin nähden kun kaikille saatiin suuret lähtöbonukset ja maksimibonukset hilattiin 70%:sta 80%:iin. Muistan kun itsekin laskin piruuttain Ifin laskurilla hintaa uudelle autovakuutukselle johon olisi saanut "paremman bonuskertymän ja maksimibonuksen" kuin vanhalle vakuutukselle joka oli jo siis Ifissä. Olisin saanut uuteen vakuutukseen korkeamman bonuksen kuin vanhassa oli, mutta vanhan listahinta oli niin paljon alhaisempi että viivan alla oleva summa oli vanhassa vakuutuksessa pienempi vaikka bonusta oli vähemmän. Saman havainnon teki moni muukin joten oli parasta vaan jättää se vanha vakuutus voimaan niin kauan kuin samalla autolla ajoi :whistling:

Mutta joo, se nyrkkisääntöhän näissä vakuutusvertailuissa aina on, että auto, sijainti ja kuski vaikuttaa vakuutuksen hintaan. Jotain haarukointia yhtiöiden painotuksista voi tehdä muiden kokemusten perusteella, mutta lopullisen hinnan omalla kohdalla saa vain yhtiön laskurista/myynnistä oikeilla tiedoilla.
 
Kyllä noi vakuutusten hinnat tuntuu kautta linjan nousevan vuosittain. Itselle jo tuollainen liikenne+kaskon 600 euroa/vuosi täysillä bonuksilla on kallista, kun saman sai vielä muutama vuosi sitten alle 400 euroon. Vahva veikkaus, että sähköautojen korjauskustannuksia vieritetään myös muiden maksettavaksi. Toisen kallis on toisen halpa. Eipä sillä, maailmantilanteesta johtuen ihmisillä tuntuu olevan edelleen rahaa eikä hintojen nousut haitanne, antaa sen siis jatkua.
 
Tosin nykyäänhän taitaa saada aika hyvät bonukset jo uudetkin kuskit kun niitä voi yhtiöt jaella oman maun mukaan, kaskoihin taidetaan ihan säännönmukaisesti jaella täysiä tai lähes täysiä bonuksia joka yhtiöstä jos vaan vahinkohistoria puhdas tai ei ole muutamaan vuoteen tullut vahinkoja.

Tän takia koko nykyinen bonusjärjestelmä on täysi susi ja hinnat on myös sen mukaisia.
 
Tän takia koko nykyinen bonusjärjestelmä on täysi susi ja hinnat on myös sen mukaisia.
Tämä voi hyvinkin olla yksi syy, miksi vakuutusten hinnat ovat nousseet, nykyään vakuutus lähes täysillä bonareilla on se vakuutuksen normaalihinta - se ei siitä jousta juuri ylös eikä alas. Mutta toki myös vakuutuskorvausten summat ovat nousseet.
 
IF ei ole kovin kiinnostunut myymään kaskovakuutuksia sähköautoihin, sillä niiden korjauskulut voivat äkisti olla moninkertaiset verratttuna perinteisiin polttomoottoriautoihin. Hinnoittelulla asiakkaat ajetaan muiden yhtiöiden vaivaksi.

Tämä ei oikein pidä paikkaansa. Ainoastaan jos tulee niin kova mälli että akusto vaurioituu tai sopivasti ajaa niin ison kivenlohkareen päältä että tulee pohjaan reikä niin sitten. Mutta vastaava vahinko vetää auton kuin auton lunastuskuntoon, tai jos kiven päältä ajaa niin aikamoista vahinkoa tekee myös polttisautolle. Vähintään öljypohja mäsäksi ja jos ei heti lopeta matkantekoa niin konerikkohan sellaisesta tulee.

Normaalit peltikolarit ei ole sen kalliimpia kuin vastaavassa polttiksessa. Kalliit sähköautot on kalliita korjata kuten kalliit polttiksetkin kun alkaa olemaan alumiinikorjauksista kyse tai pahimmillaan hiilikuidusta.

Normaalit autot kuten model 3/Y, ID3,4,5 yms yms ei vaadi mitään mustaa magiaa että saa puskurin tai pellin korjattua vaikka käyttövoima onkin sähkö.

Voidaan ehkä puhua siitä että uusien autojen korjauskustannukset ylipäätään ovat nousussa.
 
Normaalit autot kuten model 3/Y, ID3,4,5 yms yms ei vaadi mitään mustaa magiaa että saa puskurin tai pellin korjattua vaikka käyttövoima onkin sähkö.
Vaatii korikorjaamoilta sen verran että autoa ei voi uunittaa normaalisti jos menee maalaushommiksi.
 
Onko ne oikeasti paistaneet sun auton ilman autovalmistajan erityisohjeita tai rajoituksia?

Akun ovat saattaneet irroittaa jos täytynyt käyttää kuumemmassa tai kauemmin kuin ohjeissa. Kolmosessa ei mikään erikoinen homma sekään. Jos se on syy ettei saa vakuutusta niin on puhdasta vittuilua vs vakuutusten nykyinen hintataso. Sillä hintaerolla mitä tuolla ylempänä mainittiin saa sen akun muutaman kerran irroitettua. Mikä on aika hemmetin ylimitoitettua

Tuossa S/X mutta samalla mallilla muutkin menee

“After painting Model S or Model X, it is acceptable to “bake” (force dry) the vehicle in a paint booth with the HV battery installed as long as neither of the following parameters are exceeded:

  • Maximum baking time: 45 minutes.
  • Maximum baking temperature: 165° F (74° C).
  • Maximum HV battery temperature during baking: 60° C (140° F)”

E: löysin myös kolmosen korjausohjeesta:

After painting, it is acceptable to “bake” (force dry) the vehicle in a paint booth with the HV battery installed as long as none of the following parameters are exceeded:

  • Maximum baking time: 45 minutes.
  • Vehicle temperature before baking: Less than 35° C (95° F).
  • Maximum HV battery temperature during baking: 60° C (140° F)
 
Mitenhän näissä kolariturvan sisältävissä kaskoissa yleensä menee omavastuun+bonusmenetysten korvaaminen, jos on tilanne jossa itse ei ole syyllinen tilanteeseen, mutta vastapuoli ei lähde asiaa edistämään vaan välttelee vastuutta ja esittää vaan ettei ole mitenkään osallinen?

Osakaskon kanssa vakuutusyhtiö ei nyt reagoinut asiaan mitenkään, ja nyt saanut itse soitella 6kk tuloksetta ja mitään ei vaan tapahdu. Enpä silti näe kalliimmassa kaskossa jatkossakaan hyötyä jos näissä tilanteissa ei mitenkään luotettavasti voi odottaa noita omavastuita ja bonusmenetyksiä korvattavaksi.

E: kyseessä siis yritys, joka vuokraa kiinteistöä jossa puute turvallisuudessa uuden asennetun portin kanssa. Ja ei tietenkään toimitusjohtaja kerro edes mikä vakuutusyhtiö kyseessä, eli en tiedä millä tempuilla edes selvittäisivät mikä vastapuolen vakuutusyhtiö on.
 
Viimeksi muokattu:
Mitenhän näissä kolariturvan sisältävissä kaskoissa yleensä menee omavastuun+bonusmenetysten korvaaminen, jos on tilanne jossa itse ei ole syyllinen tilanteeseen, mutta vastapuoli ei lähde asiaa edistämään vaan välttelee vastuutta ja esittää vaan ettei ole mitenkään osallinen?

Osakaskon kanssa vakuutusyhtiö ei nyt reagoinut asiaan mitenkään, ja nyt saanut itse soitella 6kk tuloksetta ja mitään ei vaan tapahdu. Enpä silti näe kalliimmassa kaskossa jatkossakaan hyötyä jos näissä tilanteissa ei mitenkään luotettavasti voi odottaa noita omavastuita ja bonusmenetyksiä korvattavaksi.

E: kyseessä siis yritys, joka vuokraa kiinteistöä jossa puute turvallisuudessa uuden asennetun portin kanssa. Ja ei tietenkään toimitusjohtaja kerro edes mikä vakuutusyhtiö kyseessä, eli en tiedä millä tempuilla edes selvittäisivät mikä vastapuolen vakuutusyhtiö on.

En nyt ihan ymmärtänyt, mutta olet varmaan tehnyt vakuutusyhtiölle vahinkoilmoituksen? Sen tila on hylätty/hyväksytty/käsittelyssä?
 
En nyt ihan ymmärtänyt, mutta olet varmaan tehnyt vakuutusyhtiölle vahinkoilmoituksen? Sen tila on hylätty/hyväksytty/käsittelyssä?
Kysyin ihan vaan aspasta, sieltä sanottiin ettei ole turvaa tämäntyyppisiin tilanteisiin, eli eivät voi edistää asiaa.

Osakaskossa ei siis ole kolariturvaa.
 
Mitenhän näissä kolariturvan sisältävissä kaskoissa yleensä menee omavastuun+bonusmenetysten korvaaminen, jos on tilanne jossa itse ei ole syyllinen tilanteeseen, mutta vastapuoli ei lähde asiaa edistämään vaan välttelee vastuutta ja esittää vaan ettei ole mitenkään osallinen?

Kolariturvan oletuslähtökohta on että se korvaa vahingot kolareissa joihin olet itse syyllinen. Syyttömän osapuolen korvaukset tulee taas syyllisen osapuolen liikennevakuutuksesta.

Kolariturva korvaa myös tilanteessa jossa kolaroit esineen kanssa, mutta sun tästä keissistä kertoman mukaan tilanne tais ennemmin olla niin että portti kolaroi sun pysäköidyn auton kanssa. Kaskoihin saa myös parkkiturvia jotka korvaa pysäköidessä toisen (tuntemattomaksi jääneen) osapuolen sun autolle aiheuttaman vaurion, joka vois ehkä soveltua tähän tilanteeseen.

Vakuutusyhtiöiden ehdot on etenkin näissä epäselvissä tilanteissa aina vähän mitä on ja tappelemaan voi joutua niidenkin kanssa, joten tämä nyt vain tällaisena yleistyksenä. Pääsääntöisesti kaskosta otettavat korvaukset joitain poikkeuksi lukuunottamatta laskee bonuksia (jos ei ole bonusturvaa tms joka suojaa laskulta) ja korvauksesta pidätetään sopimuksen mukainen omavastuu.
 
Kolariturvan oletuslähtökohta on että se korvaa vahingot kolareissa joihin olet itse syyllinen. Syyttömän osapuolen korvaukset tulee taas syyllisen osapuolen liikennevakuutuksesta.

Kolariturva korvaa myös tilanteessa jossa kolaroit esineen kanssa, mutta sun tästä keissistä kertoman mukaan tilanne tais ennemmin olla niin että portti kolaroi sun pysäköidyn auton kanssa. Kaskoihin saa myös parkkiturvia jotka korvaa pysäköidessä toisen (tuntemattomaksi jääneen) osapuolen sun autolle aiheuttaman vaurion, joka vois ehkä soveltua tähän tilanteeseen.

Vakuutusyhtiöiden ehdot on etenkin näissä epäselvissä tilanteissa aina vähän mitä on ja tappelemaan voi joutua niidenkin kanssa, joten tämä nyt vain tällaisena yleistyksenä. Pääsääntöisesti kaskosta otettavat korvaukset joitain poikkeuksi lukuunottamatta laskee bonuksia (jos ei ole bonusturvaa tms joka suojaa laskulta) ja korvauksesta pidätetään sopimuksen mukainen omavastuu.
Auto oli vielä ajossa, kyseessä oli täydellinen ajoitus kun portti alkoi liikkumaan siinä kohdalla.

Mutta käytännössä siis ei voi olettaa että nuo omavastuun/bonusmenetysten perimiset vastapuolelta kuuluisi "palveluun" jos itse ei ole syyllinen? Olisi siis ihan sama tilanne vaikka olisi laajempi kasko, vahingot kun on omavastuun sisällä.
 
Auto oli vielä ajossa, kyseessä oli täydellinen ajoitus kun portti alkoi liikkumaan siinä kohdalla.

Mutta käytännössä siis ei voi olettaa että nuo omavastuun/bonusmenetysten perimiset vastapuolelta kuuluisi "palveluun" jos itse ei ole syyllinen? Olisi siis ihan sama tilanne vaikka olisi laajempi kasko, vahingot kun on omavastuun sisällä.

Vakuutusyhtiö kyllä pitää huolta omistaan. Jos vika on vastapuolessa heidän etunsa on, että kustannukset menevät muualta kun heidän pussistaan.
 
Auto oli vielä ajossa, kyseessä oli täydellinen ajoitus kun portti alkoi liikkumaan siinä kohdalla.

Mutta käytännössä siis ei voi olettaa että nuo omavastuun/bonusmenetysten perimiset vastapuolelta kuuluisi "palveluun" jos itse ei ole syyllinen? Olisi siis ihan sama tilanne vaikka olisi laajempi kasko, vahingot kun on omavastuun sisällä.

Kuulostais enemmän kiinteistön omistajan/haltijan/alueen huollosta vastaavan tahon joko suoraan pussista tai vastuuvakuutuksesta maksettavalta keissiltä. Tuollaiset liikkuvat portit ym. tulee olla turvallisesti kiinnitettyjä etteivät pääse aiheuttamaan vahinkoa, jos se pääsee liikkumaan vaikka tuulen voimasta niin kiinnitys ei ole silloin ollut turvallinen.

Ongelma on sitten siinä miten saat ne vastuuseen ja maksumiehen rooliin jos haraavat vastaan. Voisiko tehdä rikosilmoitusta, ylittyykö tutkintakynnys esim. tuottamuksellisen vahingon osalta, vai lähteäkö omilla rahoilla viemään asiaa ensin asianajajan kautta korvausvaatimuksena ja viimekädessä käräjille. Maksumiehen roolia voi aika pitkään valitettavasti vältellä vetämällä siilipuolustuksen päälle ja kieltämällä kaiken tai sanomalla vain ”voi voi mitäs meinaat tehdä”.

Poliisilta saa nykyään apua lähinnä jos kyseessä on rikos tai on tullut henkilövahinkoja. Jos ko. portti olis tullut 5-vuotiaan lapsen päähän ja johtanut sairaalareissuun niin maksumies löytyisi varmaan helpommin viranomaisten avustuksella kuin pelkän auton kolhun maksaja.

Kaskosta (kolariturvasta) olisit ehkä saanut korvauksen tästä, ehkä et, paha sanoa kun tulkinnat on aina mitä on yhtiöillä. Selkeissä liikennevahingoissa yhtiöillä on yleensä selkeämmät pelimerkit mutta tänä on vähän siinä ja tässä mihin kategoriaan vakuutusyhtiö tämän laskee.
 
Kuulostais enemmän kiinteistön omistajan/haltijan/alueen huollosta vastaavan tahon joko suoraan pussista tai vastuuvakuutuksesta maksettavalta keissiltä. Tuollaiset liikkuvat portit ym. tulee olla turvallisesti kiinnitettyjä etteivät pääse aiheuttamaan vahinkoa, jos se pääsee liikkumaan vaikka tuulen voimasta niin kiinnitys ei ole silloin ollut turvallinen.

Ongelma on sitten siinä miten saat ne vastuuseen ja maksumiehen rooliin jos haraavat vastaan. Voisiko tehdä rikosilmoitusta, ylittyykö tutkintakynnys esim. tuottamuksellisen vahingon osalta, vai lähteäkö omilla rahoilla viemään asiaa ensin asianajajan kautta korvausvaatimuksena ja viimekädessä käräjille. Maksumiehen roolia voi aika pitkään valitettavasti vältellä vetämällä siilipuolustuksen päälle ja kieltämällä kaiken tai sanomalla vain ”voi voi mitäs meinaat tehdä”.

Poliisilta saa nykyään apua lähinnä jos kyseessä on rikos tai on tullut henkilövahinkoja. Jos ko. portti olis tullut 5-vuotiaan lapsen päähän ja johtanut sairaalareissuun niin maksumies löytyisi varmaan helpommin viranomaisten avustuksella kuin pelkän auton kolhun maksaja.

Kaskosta (kolariturvasta) olisit ehkä saanut korvauksen tästä, ehkä et, paha sanoa kun tulkinnat on aina mitä on yhtiöillä. Selkeissä liikennevahingoissa yhtiöillä on yleensä selkeämmät pelimerkit mutta tänä on vähän siinä ja tässä mihin kategoriaan vakuutusyhtiö tämän laskee.
Huollosta vastaava tahohan on tässä tapauksessa juurkin vuokraaja, koska eivät ole mitään erillistä huoltoyhtiötä palkanneet. Portin myynyt yritys oli myös ohjeistanut ottamaan ennen portin uusimista varmistuksena olleet renkaat pois, ja nythän ne renkaat on sitten takaisin siellä tämän yrityksen toimesta.

Vakuutusyhtiö kyllä pitää huolta omistaan. Jos vika on vastapuolessa heidän etunsa on, että kustannukset menevät muualta kun heidän pussistaan.
Mutta meneekö noissa tilanteissa siihen että vetäävät normaalisti juurikin vakuutusyhtiölle kotiinpäin, ja pitävät myös ne omavastuu/bonusmenetykset itsellään?
 
Viimeksi muokattu:
Vastapuolen vakuutuksesta tai vastapuolen pussista tuo kuuluu mennä kertomasi perusteella. Rikosilmotusta vaan tekemään jos ei asia muuten etene. Yleensä siinä kohtaa alkaa syyllistä yllättäen "kiinnostamaan" kun poliisi alkaa kyselemään/selvittämään asiaa (jos vaan resurssit heillä riittää selvitellä asiaa).

Tällöin ei tietenkään omavastuuta tai bonusmenetystäkään tule syyttömälle osapuolelle.
 
E: kyseessä siis yritys, joka vuokraa kiinteistöä jossa puute turvallisuudessa uuden asennetun portin kanssa. Ja ei tietenkään toimitusjohtaja kerro edes mikä vakuutusyhtiö kyseessä, eli en tiedä millä tempuilla edes selvittäisivät mikä vastapuolen vakuutusyhtiö on.

Onko sinulla asiakassuhde ko. yritykseen, oletko vaikkapa maksanut pysäköinnistä ko. paikassa? Jos kyllä, niin kuluttajaneuvojasta (ja tarvittaessa kuluttajariitalautakunnasta) saattaisi olla apua.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 883
Viestejä
4 481 216
Jäsenet
74 024
Uusin jäsen
tillikorva

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom