En tiedä mikä olisi paras ketju, mut autovakuutuksiin liittyy ja johonkin pitää purkaa...
Vaimo oli etsinyt parkkihallissa paikkaa ja joku auto oli peruuttanut parkkihallissa ruudusta automme kylkeen. Sinänsä täysin selvä keissi, meidän auton lommo on oikean etulokarin kohdalla, toisen auton lommo takapuskurin oikeassa reunassa. Kuvat otettu heti.
Vaimo ei sitten siinä paniikissa oikein muistanut miten näiden keissien väistövelvollisuudet menee ja oli alkanut sille peruuttaneen auton kuskille sopertamaan olevansa syyllinen, kun vanhempi kuski oli vielä hyökännyt voimakkaasti syyllistämää,n että etkö nähnyt häntä ja myöhemmin puhelimessa vielä vaatinut että vaimon pitäisi kirjallisesti laittaa hänelle tunnustus. Siinä vaiheessa kun vaimo soitti minulle ja kertoi tapahtuneesta, kerroin miten väistövelvollisuus/syyllisyys näissä keisseissä menee, ja sanoin tietysti, että et vitussa tunnusta nyt yhtään mitään enempää.
Poliisit eivät käyneet paikalla kun vaimolla oli lääkäriaika, mutta myöhemmin tämä toinen kuski oli sitten vielä puhelimessa syytellyt, että hän oli itseasissa paikallaan ja vaimo ajoi päin, mikä ei tietenkään kuulosta kovin uskottavalta koska silloinhan kaiken järjen meidän auton lommo olisi auton keulassa.
Noh, joka tapauksessa sitten oli minun vuoroni kämmätä, koska en muistanut että yleensä se syyllinen osapuoli tekee ilmoituksen omaan vakuutusyhtiöönsä, vaan laitoin samantien Pohjolaan vahinkoilmoituksen, jossa vasta lähetyksen jälkeen kävi ilmi, että vahinko kyllä korvataan, mutta bonuksia menee ja omavastuu pitäisi maksaa. Pistin heti viestiä perään, mutta katotaan nyt mitä vastaavat. Jotenkin tilanne vaan kaikkineen haisi siltä, että tämä vanhempi kuski alkaisi jotain keplottelemaan, joten ajattelin että parasta olla itse proaktiivinen.
Noh, samapa tuo ans kattoo kuin käy. Pohjolassa taisi olla, että jos ei ole kolarihistoriaa niin ekasta mällistä ei vielä mene bonarit, mutta en muista oliko tuo autokohtainen.
Jonkun verran aikaa vakuutusyhtiön kanssa asioinnista mutta kyllä se syytön tekee ilmoituksen omaan vakuutusyhtiöön ja ilmoittaa syyllisen rekisterinumeron. Olisikohan tässä vaiheessa tarvittu myös kuvaus mitä tapahtui, selventävät piirustukset auttavat. Vakuutusyhtiöt voivat keskenään keskutella jatkosta.
Muutenhan syyllinen voisi jättää kylmästi ilmoittamatta ja korjata tai olla korjaamatta oman autonsa ilman vakuutusyhtiötä.
Omakohtaisena kokemuksena tuontiauton kanssa IF:n vakuutuksen ottaminen loistava. Netistä sai tarjouksen runkonumeroa vastaan ja tarjouksen mukaisen vakuutuksen sai omatoimisesti aktivoitua voimaan heidän nettipalvelustaan myös viikonloppuna. Omalla yhtiöllä tarjous runkonumerolla oli ongelma, joten helpommalla pääsi, kun kilpailutti Suomeen rekisteröinnin jälkeen.