Auton pesu

Voisitteko avata hieman että mitä tarkoittaa käytännössä ja miten se ilmenee kun pinnoite(oli se sitten tavallinen vaha tai kestopinnoite) menee "tukkoon"?
Huollon laiminlyönnin myötä lika, kemikaalit, mineraalit muodostaa kerroksia sen pinnoitteen pinnalle ja sitten se ei enää toimi ja hydrofobisuus häviää -> kontaminoituu entistä pahemmin ja pinnoite rupeaa hajoamaan. Ei nää oo mitään "itsepuhdistuvia" ja hajoamisnopeus kasvaa eksponentiaalisesti sitä mukaa mitä enempi laiminlyö huoltoa (tai tekee sen väärin).

Kyllä siihen kestopinnoitteen ylläpitoon käytännössä kuuluu pesu (ja kuivaus, ettei jää kalkki kiinni, tai jos tiedätte pinnoitteen mihin ei jää kuivuessaan ihan pirusti niin kertokaa mullekin) vähintään kerran kuukaudessa (mielellään 2 viikon välein) ja syvempi huoltopesu buustailuineen 1-2 x vuodessa. Voitte kattoo ihan minkä vaan suuren pinnoitevalmistajan nettisivuilta / YT:sta proseduurit laittoon ja huoltoon. Takaan, että on aika moniportaista hommaa. Siltikin Suomen talvi ja suolakurapaska... Jos siinä pinnoitteessa lukee 5 v. / 50 tkm niin se voi tarkoittaa sitä optimioloissa ja sairaalloisesti huollettuna vähin ajoin tai vitriinissä mutta aurinko pääsee paistamaan, niin sitten ajamatta menee 5 vuotta :D

Eikä pinnoite mekaanisesti mitään timanttia ole, ottakaa joku medium laikka ja siihen vaikka heavy cut ainetta, niin saa ihan mekaanisesti käsin aika pirun helpolla reiän pinnoitteeseen esim. jos vaikka jonkun pikku skraidun poistaa. Jos ei korjaa "reikää", niin näkyy sitten länttinä veden/lian käyttäytyvyyden suhteen. Ja alahelmat rupee tommosiksi ihan mekaanisesti hyvinkin pian, sen jälkeen ovien alareunat jne. kun ne vaan saa täällä sitä mekaanista kulutusta.

Täällähän pitäis varmaan teipata autot uutena 100-200 mikrometriä (yliteippaus vs. PPF), mut hullukos siitä monia tuhansia maksaa seuraavaa omistajaa varten?

Mut joo, ohan näitä esim. merkkikohtaisessa Facebook-ryhmässä kun kommentoin EV6:n paskaa pehmeetä lakkapintaa niin joku punasen auton omistaja sano "Itse otin pinnoitteen uutena ja on vielä 2-vuotiaana ihan ku uus" ja perään kuva, missä ihan ***tanan naarmuinen paska. Se on niin suhteellista, mitä mikäkin kellekin on "ku uus" ja mitä luulee saavansa mistäkin ja selviävänsä miten ilman mitään huoltoa mistään.
 
Pesu(kone)naarmut kurasilla harjaksilla (saatika pikilentoruostekikkareiden pyörittäminen pinnalla!) on helposti monta mikrometriä eli vaatii heavy cutia, niin miten se ei menis läpi 0,5-2 µm pinnoitteesta tai vaikka kerrostais... Jotkut pinnoitevalmistajat valehtelee jopa 10 µm mutta ehkä se mitataan jossain eriyisen epätasaisessa huokoisessa pinnassa kuopan pohjalta patin huipulle tjsp.

Se harjakone ruikkii/sumuttaa pesun lopuksi vahat pintaan, niin tottakai se hylkii jonkin aikaa vaikket ois edes pinnoituttanut autoa. Varsinki jos 1-2 viikon välein käy. Yleensä harjapesua suosivat ihmiset vaatis reissun näöntarkastukseen tai sit ne ei vaan tajua/välitä/huomioi mitään detali(ng)-tasolla.

Rouvan kauppakassia joskus harjapesussa käytettiin tänä kesänä ku sai ABC:lta 3 Premium-pesua 1 hinnalla, niin mähän voin ruveta tulkitsemaan sitäkin pinnoitetuksi autoksi, kun hylkii edelleen kuin uus varsinki pesun jälkeen (tuossa käytetty aina Finis-Waxia tai Collin 476s kun ei sillä ajeta ku 5-7 tkm/a niin viitti tommosiin tuhlata paria satkua pinnoitteisiin vs. ykkösauto millä ajaa 24 tkm/a, mut sitä nyt ei todellakaan viedä harjapesuun).
Kerrotko hieman lisää. Minkä firman harjakone ja mikä oli pinnoite?

Tuota autoa pestiin siis melkein joka toinen päivä harjattomassa pesussa ja sen lisäksi harjapesulla aina välillä eli 1-2 viikon välein. Kone oli ihan perus Juhlapesu, mitä ne sitten lieneekään.

En ole idiootti, joten tiedän kyllä että noihin ruiskitaan pesuvahoja päälle. Autoa pestiin myös käsin koska eihän kaikki raot puhdistu koneessa millään ja muutenkin. Noin 1-2kk välein käsinpesu. Aineina oli keleistä riippuen hiilivetyjä tai ötökkäirrotteita (mac129) ja sitä rataa. Ennen kun vein auton vaihtoon niin pesin sen käsin edellä mainitsemillani aineilla ja voin luvata että sellaista pesuvahaa ei ole joka ei noilla irtoa.

Pinta helmeili täydellisesti kuin olisi vasta laitettu pinnoite. Pinnoitteena oli IGL Kenzo, en muista tarkkaa mallia enää.

Jotenkin tuntuisi oudolta että jos pesuharjat raiskaa maalipinnan pinnoitteen läpi, niin miten se edes sitten hylkisi enää vettäkään.
 
@mhj Ok, pesit siis auton 2 vuoden aikana koneessa n. 365 kertaa + käsinpesut 12-24 kertaa ja se oli... vaivatonta? :D On se tietty hyvä koko rahan edestä - kyllähän siellä joskus jotkut kävi monta kertaa päivässä kunnes rajoitettiin soppareissa... Harrastuksensa kullakin, tossa on pakko olla jo melkein Tesla + pelit ja pensselit et viihtyy 60+ tuntia auton sisällä pesussa.
 
@mhj Ok, pesit siis auton 2 vuoden aikana koneessa n. 365 kertaa + käsinpesut 12-24 kertaa ja se oli... vaivatonta? :D On se tietty hyvä koko rahan edestä - kyllähän siellä joskus jotkut kävi monta kertaa päivässä kunnes rajoitettiin soppareissa... Harrastuksensa kullakin, tossa on pakko olla jo melkein Tesla + pelit ja pensselit et viihtyy 60+ tuntia auton sisällä pesussa.
No aikalailla 3 kertaa viikkoon vähintään niin kyllä siitä tota luokkaa taitaa tulla. En tiedä vaivattomuudesta, itse yleensä naputtelin jotain työhommia kun odotteli pesukoneessa. Eihän se yksi pesu ole kuin 10-15 minuuttia ja kun kone oli työmatkan varrella niin meni varsin hyvin.

Mullahan oli siinä sopparissa se 8x/kk rajoite alusta asti mutta ei siitä kukaan koskaan mitään sanonut.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
291 677
Viestejä
4 989 584
Jäsenet
80 109
Uusin jäsen
ImithRian

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom