Auton pesu

Vantaalla sijaitseva mh autocleanilla on joku keraaminen pinnoitus tarjouksena hintaan 400e. Paketti sis.kiillotuksen..
 
Tuli auto päiviteltyä 2021-vuoden passattiin. Mielihän tekisi ottaa keraaminen pinnoitus autoon, mutta mitenkä ne kestävät konepesua?

Miulta löytyy kuukausikortti konepesuun missä ensimmäisenä esipesu pelkällä liuotinaineella/saippualla sekä pelkällä vedellä. Toisessa osiossa sitten harjalla käydään auto läpi.
Tämä on vaan näppärä kun ajelee isoja teitä ympärivuoden ja auto likaantuu loskaan, suolaan, kuraan jne. Helppo hyödyntää työpäivien jälkeen ja kurvata pesuun.

Käsinpesu ei ole kotona mahdollista ja aika arvokkaaksi tulisi käyttää käsinpesussa vähän väliä. En sillä, etteikö olisi väärti ja olisi kaikista paras vaihtoehto.. mutta varmasti on kokemusta jollain ja osaisi kertoa.
 
Olen monasti miettinyt että miksi porukka vahailee ja pinnoittelee autojaan?
Tavan tallaajan silmään se ei eroa mitenkään tavallisesti pestystä autosta, eikä mikään autoliikekään laske yhtään sen parempaa hyvitystä autolle vaikka kuinka olisit pinnoitellut sitä. Autoliikkeessäkin se menee kuitenkin fixin läpi jossa painetaan fillerit pintaan ja showshine on taattu sen aikaa kun auto viihtyy valojen loisteessa.

Itse hieroin joskus omaa autoa ihan junnuna, mutta jo siinä 20v iässä tajusin että aivan turhaa hommaa kun autoa en kuitenkaan pidä kun max 2 vuotta, eikä siinä ajassa saa mitään eroa esille ellei nyt ihan teräsharjalla sitä autoa harjaa. Puhtaana auton kyllä pidän, mutta ihan sama lopputulos tulee kun painat pesusta läpi. Taas kiiltää hetken aikaa.
 
Tuli auto päiviteltyä 2021-vuoden passattiin. Mielihän tekisi ottaa keraaminen pinnoitus autoon, mutta mitenkä ne kestävät konepesua?

Miulta löytyy kuukausikortti konepesuun missä ensimmäisenä esipesu pelkällä liuotinaineella/saippualla sekä pelkällä vedellä. Toisessa osiossa sitten harjalla käydään auto läpi.
Tämä on vaan näppärä kun ajelee isoja teitä ympärivuoden ja auto likaantuu loskaan, suolaan, kuraan jne. Helppo hyödyntää työpäivien jälkeen ja kurvata pesuun.

Käsinpesu ei ole kotona mahdollista ja aika arvokkaaksi tulisi käyttää käsinpesussa vähän väliä. En sillä, etteikö olisi väärti ja olisi kaikista paras vaihtoehto.. mutta varmasti on kokemusta jollain ja osaisi kertoa.

Laitoin itse 2019 syksyllä keraamisen pinnoitteen, auton yläpuoliskossa se on selkeästi vielä voimissaan, mutta alapuolisko on ehkä 50% hylkivyydestä. Paketissa luki että 3 vuotta tai 60tkm kestää ja nyt reilu 3 vuotta ja 80tkm myöhemmin sitä pinnoitetta vielä siinä on joten ihan hyvin pelittää. Harjallisessa konepesussa pari kertaa, talvet harjattomassa pesussa ja kesäisin itse pesen.

autoa en kuitenkaan pidä kun max 2 vuotta

Tää on aika harvalla se tapaus. Itse ajattelin 5-10 vuotta pitää autoa. Pinnoitettu auto kiiltää enemmän ja se on helpompi pestä. Jouduttiin käyttämään perheen pinnoittamaton audi ekaa kertaa harjallisessa pesussa ja kyllä siitä vaan naarmua tulee pintaan. Pinnoite + harjaton pesu on meille parempi ratkaisu.
 
Olen monasti miettinyt että miksi porukka vahailee ja pinnoittelee autojaan?
Pysyyhän se vähän paremmin puhtaana/helpompi pestä. Paitsi jos vetää tuhdilla liuottimilla joka kerta niin vahasta ei mitään iloa.

Sekä meneehän se vähän harrastuksesta.
 
Mä en näe mitään eroa pinnoitetussa ja pinnoittamattomassa, tuskin 99% muistakaan ihmisistä mutta varmaan asiaan perehtyneelle tilanne on eri.
 
Auton liikaantumisessa se ero tulee. Jos pinnoittamatonta täytyy pestä joka viikko että pysyy jonkin näköisenä niin pinnoitettua tarvii pestä vaan joka toinen viikko.
 
Ennen sai töissä pestyä käsin niin vahasin ym niin oli helpompaa pitää puhtaana.

Nyt ei enää voi niin en ole jaksanut. Tällä hetkellä juhlapesun 19€/kk soppari niin käyn pari kertaa viikossa harjallisessa pesussa. En jaksa naarmuista välittää, viimeistään 5v päästä lähtee auto vaihtoon lähemmäs 400 000 km mittarissa silloin niin ei tuolla ole mitään arvoa kuitenkaan siinä vaiheessa enää.
 
Hyviä pointteja. Itsellä ei ole ideana heti 2-3v päästä autoa vaihdella. Vaihdetaan kun siltä tuntuu tai on joku syy vaihtaa toiseen. Olkoon vuosi tai 10 vuotta.

Juuri tuon puhtaanapidon takia pohdin sitä, toisaalta kun käytössä kuukauskortti millä voi pestä niin useasti kuin haluaa niin onko se pinnoite sitten sen väärti kun koneessa kuitenkin käytän. Jos olis tilukset pestä käsineen niin ehdottomasti olisin jo ottanut. Etenkin kun sijoittaa kunnolla nii saisi pitkäikäisen suojan.
 
Jos harjapesussa käytät niin en tiedä sitten onko kannattavaa. Etu näkyy siinä ettei sitä harjapesua välttämättä tarvitse lainkaan, jos on hyvä pinnoite.

Itse ajattelin tietenkin oman kautta eli uuteen autoon mitä pitää kauan, on kannattavaa laittaa pinnoite. Jos auto on vain työkalu, eikä edes pienimuotoinen harrastus, ei sitä välttämättä kannata laittaa. Varsinkaan jos autolla on jo 400tkm takana.
 
Auton liikaantumisessa se ero tulee. Jos pinnoittamatonta täytyy pestä joka viikko että pysyy jonkin näköisenä niin pinnoitettua tarvii pestä vaan joka toinen viikko.

Okei, no harvoin tulee oltua viikkoa autoa pesemättä / pesettämättä niin ehkä senkään takia ei itsellä sitten oikein ole tuollaisille ollut tarvetta.
Harrastevehkeeseen olisi toisaalta voinut pinnoitteen teettää, mutta sitä sitten taas muutenkin hierottiin koko ajan niin en tiedä mitä lisäarvoa se sitten siinäkään enää olis tuonut.
 
Harrastevehkeeseen olisi toisaalta voinut pinnoitteen teettää, mutta sitä sitten taas muutenkin hierottiin koko ajan niin en tiedä mitä lisäarvoa se sitten siinäkään enää olis tuonut.

Nimenomaan siinä ettei sitä tarvitsisi hieroa koko ajan
 
Eihän se sitten enää ole harrastamista ellei sitä vehjettä koko ajan pitele tavalla tai toisella =D
 
Onko musta auto puhtaanapidon kannalta oikeasti niin paha kuin jotkut tahot antavat ymmärtää? Uutta autoa olen ostamassa, ja metallihohto musta värinä kiehtoisi.
 
Onko musta auto puhtaanapidon kannalta oikeasti niin paha kuin jotkut tahot antavat ymmärtää? Uutta autoa olen ostamassa, ja metallihohto musta värinä kiehtoisi.
En tiedä siitä, mutta helvetin helposti tulee näkyviä naarmuja jne.

edittinä. Saapi tosiaan hinkata tosi usein jos puhtaana haluaa pitää. Jos auto on vaikka pienen pölyn peitossa ja siitä erehtyy vahingossa pyyhkäisemään päältä niin siitä tulee naarmu. Ihan naurettavan helposti tulee jälkiä..
 
Viimeksi muokattu:
Yhden uudehkon mustan auton omistaneena voin sanoa että se on 5v kohdalla lähempänä harmaata tuon naarmuuntumisen takia jos pääsääntöisesti pesee vain harjapesuissa. Samanlainen se aikalailla muuten on pitää puhtaana kuin muutkin värit, eikä siinä lika ehkä niin pahasti näy mitä vaaleammissa sävyissä.
 
Musta metalliväri antaa vissiin enemmän anteeksi kuin matta. Kiiltävä musta auto on kyllä hieno väri autolle ainakin omasta mielestä
 
Onko musta auto puhtaanapidon kannalta oikeasti niin paha kuin jotkut tahot antavat ymmärtää? Uutta autoa olen ostamassa, ja metallihohto musta värinä kiehtoisi.

Neljä mustaa on ollut itsellä.
Hienoin väri, jos jaksaa itse pestä ja vahata usein.
Siis todella usein.
Kaikki lika näkyy.
Pöly näkyy.
Naarmut näkyy.
Harjakoneeseen ei tosiaan voi sitten kertaakaan ajaa -> naarmut laakista.

Itse en enää jaksanut ja vaihdoin väriä.

Tämä tietty vain oma mielipide, joku muu vähemmän tarkka on varmasti eri mieltä.
 
Neljä mustaa on ollut itsellä.
Hienoin väri, jos jaksaa itse pestä ja vahata usein.
Siis todella usein.
Kaikki lika näkyy.
Pöly näkyy.
Naarmut näkyy.
Harjakoneeseen ei tosiaan voi sitten kertaakaan ajaa -> naarmut laakista.

Itse en enää jaksanut ja vaihdoin väriä.

Tämä tietty vain oma mielipide, joku muu vähemmän tarkka on varmasti eri mieltä.
Tähän lisäisin sen, että omasta kokemuksesta metallihohto musta hieman helppo hoitoisempi kuin kiiltävä musta.
 
Yhden mustan auton omistaneena voin sanoa, että sen pitäminen siistin näköisenä vaatii kyllä pesua usein. Kuten edellä mainittu, kaikki näkyy. Puhtaana toki hieno.

Vaaleissa metalliväreissä (hopea tai vaikkapa beige) ei lika puolestaan niin helposti näy jos ei viitsi joka päivä hinkata. Myöskään harjapesu ei vaikuta niin pahasti kuin mustaan.
 
Mustahan on helpoin väri pitää hyvänä. Kaikki naarmut näkyy, joten helppo kiillottaa pois.
Joku valkoinen tai harmaa on ihan painajainen pitää hyvässä kunnossa maalipinnaltaan, kun joutuu katsomaan mielettömillä valoilla eri suunnista, että näkee kaikki naarmut.
 
Mustahan on helpoin väri pitää hyvänä. Kaikki naarmut näkyy, joten helppo kiillottaa pois.
Joku valkoinen tai harmaa on ihan painajainen pitää hyvässä kunnossa maalipinnaltaan, kun joutuu katsomaan mielettömillä valoilla eri suunnista, että näkee kaikki naarmut.
En ymmärrä, miten joku muu väri olisi helppohoitoisempi kuin musta, tarviihan niistäkin ne naarmut saada pois. Ja ihan yhtä helposti ne naarmuuntuu...
 
En ymmärrä, miten joku muu väri olisi helppohoitoisempi kuin musta, tarviihan niistäkin ne naarmut saada pois. Ja ihan yhtä helposti ne naarmuuntuu...

Mulla oli joskus semmoinen shampanjan värinen neloskopan golffi niin ei sitä tarvinnut edes pesun jälkeen kuivata, eikä siinä muistaakseni näkyny pisaran jäljet edes.
 
Mustahan on helpoin väri pitää hyvänä. Kaikki naarmut näkyy, joten helppo kiillottaa pois.
Joku valkoinen tai harmaa on ihan painajainen pitää hyvässä kunnossa maalipinnaltaan, kun joutuu katsomaan mielettömillä valoilla eri suunnista, että näkee kaikki naarmut.
Jos pysyy kiillotuskone kädessä niin tietty asian voi näinkin ajatella.
 
Onko musta auto puhtaanapidon kannalta oikeasti niin paha kuin jotkut tahot antavat ymmärtää? Uutta autoa olen ostamassa, ja metallihohto musta värinä kiehtoisi.
On. Mustalle jaetut kehut edellä viittaavat siihen, että se on näyttävä ja ehkä helpompi harrastajan pitää näyttelykunnossa, jos siihen on intoa.

Sen sijaan siistiysvaikutelma normaalin käyttöauton tapauksessa on se, että auto näyttää monia muita useammin selkeästi paskaiselta. Lian määrä riippuu tietysti käyttöolosuhteista ja pesutiheys ratkaisee paljon. Omakohtaisesti pidän mustaa hankalana.

Jotkut innokkaat hinkkaajat varmaankin pitävät siivottomana vaikkapa sitä, kun minä yritän mahdollisuuksien mukaan pestä auton viikoittain ja käytännössä joskus venyy yli 2 viikkoa. En siis pese autoa päivittäin ja käytän vieläpä harjallista konepesua, hui.

Tavalliset vanhanliiton tojotamiehet taas eivät pelkästään naureskele vaan suorastaan paheksuvat toimintaani. Turhuuteen menee euro hukkaan, oi joi ja voi voi. Epäilyttävä neiti, lienee homo ja pilvenveikko. Käyttöönhän autot on tarkoitettu. Auto "pestään" kahdesti vuodessa eli raastetaan kurakerros vähän ohuemmaksi painepesurilla, mieluiten porakaivovedellä kuivaamatta. Tuulilasikin aina kalkin peitossa.
 
Mustahan on helpoin väri pitää hyvänä. Kaikki naarmut näkyy, joten helppo kiillottaa pois.
Joku valkoinen tai harmaa on ihan painajainen pitää hyvässä kunnossa maalipinnaltaan, kun joutuu katsomaan mielettömillä valoilla eri suunnista, että näkee kaikki naarmut.

Mustasta pinnasta naarmun pois kiillottaminen ei ole helpoimmasta päästä, varsinkin jos kovalakkainen auto, niin ajo jälkiä eli hologrammeja tulee lähes aina, jotka on myös kiilloitettava pois jos hyvän haluaa.
Musta naarmuinen Saksalainen, 2-3 steppiä niin alkaa olemaan jo hyvä, sitä hommaa en helpoksi kutsuisi. Musta auto hyvässä kiillossa on oikein näyttävä :)
 
Mustasta pinnasta naarmun pois kiillottaminen ei ole helpoimmasta päästä, varsinkin jos kovalakkainen auto, niin ajo jälkiä eli hologrammeja tulee lähes aina, jotka on myös kiilloitettava pois jos hyvän haluaa.
Musta naarmuinen Saksalainen, 2-3 steppiä niin alkaa olemaan jo hyvä, sitä hommaa en helpoksi kutsuisi. Musta auto hyvässä kiillossa on oikein näyttävä :)
Ihan sama hommahan se on kiillottaa minkävärisestä kovalakkaisesta vain. Mustasta vaan helpommin näkee milloin on valmista.
 
Niin kun siitä mustasta suurinpiirtein ainoana värinä näkeekin onko valmista vai ei. Melkolailla kaikki muut värit rupeaa näyttämään "valmiilta" paljon varhaisemmassa vaiheessa, ja sellainen lopputulos kelpaakin jotakuinkin suurimmalle osalle autoilijoista. Tietysti tämä korostuu lähinnä itse tekemällä, koska hyvällä pajalla oletusarvoisesti tehdään kaikki värit samalla tavalla tunnollisesti parhaimpaan lopputulokseen.

Enpä siis alkuunkaan ymmärrä, miten jonkun valkoisen tai harmaan auton kiillottaminen olisi mukamas "vaikeampaa" kuin mustan, kun ei siitä harmaasta alkujaankaan näe juuri mitään naarmuja ja kiillon saa melko vaivattomasti aikaiseksi. Kiillotusautisteille varmaan asia on toinen, kun hinkataan jotain olemattomia ja näkymättömiä naarmuja hamaan tappiin.
 
Kiitos vaan vastauksista mustaan väriin liittyen.
Toki se lika tarttuu väriin kuin väriin ihan samalla tavalla. Tykkään kyllä pitää auton puhtaana, mutta valitettavan usein tulee sorruttua konepesuun. Omistan nykyään valkoisen auton, jossa on pientä naarmua 15v aikana kertynyt kiitettävästi, mutta maalipinta näyttää silti suhteellisen hyvältä kunhan on puhdas. Taidan tyytyä tylsään hopean harmaaseen :p
 
Yhden uudehkon mustan auton omistaneena voin sanoa että se on 5v kohdalla lähempänä harmaata tuon naarmuuntumisen takia jos pääsääntöisesti pesee vain harjapesuissa. Samanlainen se aikalailla muuten on pitää puhtaana kuin muutkin värit, eikä siinä lika ehkä niin pahasti näy mitä vaaleammissa sävyissä.

Myllytys on kova sana, niin pysyy naarmut poissa...
 
Kiitos vaan vastauksista mustaan väriin liittyen.
Toki se lika tarttuu väriin kuin väriin ihan samalla tavalla. Tykkään kyllä pitää auton puhtaana, mutta valitettavan usein tulee sorruttua konepesuun. Omistan nykyään valkoisen auton, jossa on pientä naarmua 15v aikana kertynyt kiitettävästi, mutta maalipinta näyttää silti suhteellisen hyvältä kunhan on puhdas. Taidan tyytyä tylsään hopean harmaaseen :p

Jos jaksat käsin pestä, niin otat sen mustan rohkeasti vaan.
On se sit ainakin vartin aina hieno.
:-)
Laitat pinnoitteen heti uutena, niin hieman helpottaa.
 
Tiedättekö Oulussa mitään paikkaa, jossa voisi painepesurilla edes pahimmat suolamössöt saada autosta pois pestyä. Ei nyt ole käsinpesusettiä mukana, mutta olis hyvä kyllä saada suolakuorrutus autosta pois.
 
Miulla nyt on ollut kaksi uutta mustaa. Ja ensi kesänä toivon mukaan tulee kolmas.

Paskainenhan tuo on kokoajan. Just pesit keskellä kesää niin vähintään pöly näkyy pinnassa. Puhumattakaan syksystä tai talvesta. Tai keväästä. Rapa lentää oikein huolella.

Eli ei kannata mustaa hommata jos haluat että se näyttää edes etäisesti siistiltä. Vaan on se hyvä väri jossei ressaa :)
 
Tiedättekö Oulussa mitään paikkaa, jossa voisi painepesurilla edes pahimmat suolamössöt saada autosta pois pestyä. Ei nyt ole käsinpesusettiä mukana, mutta olis hyvä kyllä saada suolakuorrutus autosta pois.
Hiirosen Nesteellä ainakin TI-halli jossa pesurit ja voi itse pestä.
 
Tiedättekö Oulussa mitään paikkaa, jossa voisi painepesurilla edes pahimmat suolamössöt saada autosta pois pestyä. Ei nyt ole käsinpesusettiä mukana, mutta olis hyvä kyllä saada suolakuorrutus autosta pois.
Tämä tieto voi olla jo pahasti hapantunutta, mutta Kaarnatien SEOlla Alppilasta kandee ainakin kysäistä
Itte käytin sitä aika usein kun oli Alppilassa parkkihallipaikka ja auto jatkuvasti yltäpäältä pölyssä.
 
Laitoin Gyeon Q2 Syncro kestopinnoitteen autoon (turkoosi ID.3) syksyllä. Oli ensimmäinen kerta kun laitoin pinnoitteen maalipinnalle, vanteita on tullut suojattua aikaisemminkin. Harmittelin että vitsi kun ei ole tullut aikaisemmin tutustuttua, on tuo pinnoite vaan niin helppo käytössä. Itsepuhdistuvuus on aika hurjaa, perää lukuunottamatta auto puhdistuu sateessa milteinpä itsekseen.

Aikaa tuohon meni kolme iltaa, kun pesi ja kiillotteli auton ensin. Voi miettiä paljonko 99€ "kestopinnoite" suojaa, kun pelkät aineet maksoivat alennuksessa 77,94€. Pitkään käytin Gyeon suihkutettavaa suoja-ainetta, auton hoito ei jaksanut juurikaan kiinnostaa. Nyt voi taas pari vuotta levätä laakereillaan, ainakin pinnoitteen luvatun keston puolesta. :giggle:
 
Laitoin Gyeon Q2 Syncro kestopinnoitteen autoon (turkoosi ID.3) syksyllä. Oli ensimmäinen kerta kun laitoin pinnoitteen maalipinnalle, vanteita on tullut suojattua aikaisemminkin. Harmittelin että vitsi kun ei ole tullut aikaisemmin tutustuttua, on tuo pinnoite vaan niin helppo käytössä. Itsepuhdistuvuus on aika hurjaa, perää lukuunottamatta auto puhdistuu sateessa milteinpä itsekseen.

Aikaa tuohon meni kolme iltaa, kun pesi ja kiillotteli auton ensin. Voi miettiä paljonko 99€ "kestopinnoite" suojaa, kun pelkät aineet maksoivat alennuksessa 77,94€. Pitkään käytin Gyeon suihkutettavaa suoja-ainetta, auton hoito ei jaksanut juurikaan kiinnostaa. Nyt voi taas pari vuotta levätä laakereillaan, ainakin pinnoitteen luvatun keston puolesta. :giggle:

Itellä just toi syncro, ollut nyt reilu 3 vuotta/90tkm autossa ja yläpuolisko on vielä voimissaan, mutta alapuolisko on selkeästi heikompi. Tosiaan 2 vuotta sille luvataan joten hyvin on kestänyt.
 
Konepesussa paras pesuohjelma maksaa 35-40€. Mikä siinä maksaa niin paljon? Kauppakeskuksissa autopesulat pesevät auton 30-35eurolla sis.ovien välien pesut. Konepesussa auton pinta ehkä kiiltää paremmin kuin vahashampoolla peseminen mutta on se konepesun hinnat silti kalliita
 
Konepesussa paras pesuohjelma maksaa 35-40€. Mikä siinä maksaa niin paljon? Kauppakeskuksissa autopesulat pesevät auton 30-35eurolla sis.ovien välien pesut. Konepesussa auton pinta ehkä kiiltää paremmin kuin vahashampoolla peseminen mutta on se konepesun hinnat silti kalliita

Hallin ylläpito/vuokra/tontti, koneen hankintakulut, huollot, vesi ym... ja katetta reilusti päälle.
 
Myöskin nopeampi ja vaivattomampi, joten sen puolesta itse sen muutaman euron enemmän mielelläni maksan.
Käytän kyllä vain tota työpakua konepesussa. Mukava aamulla käydä pesussa ennen töitä ja kun ajaa kuitenkin pesulan ohi, niin näkee jo onko ruuhkaa.
On kyllä halvempi hintakin, kun ennen kuutta käy.
 
Asiakassegmentointi. Joillakin on rahaa niin ettei paskalle taivu ja ihan sama heittää 40€ tuuleen vaikka joka aamu ja ilta.

Jotkut taas voivat pitkin hampain maksaa kympin yöpesusta.

Itse pidän kohtuullisena sitä neljää kymppiä kuukausikortista, joten kappalehinnaksi tulee ehkä keskimäärin 15 euroa.
 
Tiedättekö Oulussa mitään paikkaa, jossa voisi painepesurilla edes pahimmat suolamössöt saada autosta pois pestyä. Ei nyt ole käsinpesusettiä mukana, mutta olis hyvä kyllä saada suolakuorrutus autosta pois.

Motonet Vasaraperä pesuhalli palvelee myymälän aukioloaikojen mukaisesti. 10€:lla saa kolme polettia joilla yhdellä on 5min pesuaikaa. Eli kolme kertaa saa sillä pikaisesti pestyä enimmät vex! ;)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 227
Viestejä
4 490 078
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom