Auton ostamisen vaikeus

Koko Suomesta löytyy näköjään 6 autoa meikäläisen kriteereillä, kaikki jossain hevon perseessä, ja kun matkustat 500km paikanpäälle sovitusti katsomaan autoa niin myyjät lähteneetkin jonnekkin vitun tykypäiville katsomaan jääkiekkoa ja kirsikkana kakunpäälle joku 2% alennus listahinnasta käteiskauppaan ja tekstiviestillä perään laitettuun tarjoukseen ei edes enää vastattu. Ei enää koskaan Tampereelle. :rage::rage:
 
Koko Suomesta löytyy näköjään 6 autoa meikäläisen kriteereillä, kaikki jossain hevon perseessä, ja kun matkustat 500km paikanpäälle sovitusti katsomaan autoa niin myyjät lähteneetkin jonnekkin vitun tykypäiville katsomaan jääkiekkoa ja kirsikkana kakunpäälle joku 2% alennus listahinnasta käteiskauppaan ja tekstiviestillä perään laitettuun tarjoukseen ei edes enää vastattu. Ei enää koskaan Tampereelle. :rage::rage:

Mitä uniikkia oot hakemassa?
 
Tässä kun tuli taas autoa vaihdettua, niin tuli vastaan taas kaikilla muillakin kaupantekokerroilla korvaan särähtänyt lause: "eeeei me siihen päästä millään" ja sen jälkeen hiljaisuus. Tämä siis vastauksena avaustarjoukseeni, jonka tietenkin alihinnoittelen törkeästi. Tiedän, ettei siihen hintaan tulla pääsemään, vaan yliammun reilusti, jotta hinta asettuisi lopulta siihen, minkä tiedän oikeaksi. Jos tarjoaisin heti sopivaa summaa, myyjä tinkaisi sen helpommin alemmaksi. Eivätkö myyjät ymmärrä tätä vai miksi kaupantekohalut tuntuvat tyrehtyvän? Varmaan kymmeneltä autokauppiaalta kuullut saman lausahduksen ja joka kerta tulee mieleen, että pitäisikö vaan vaihtaa kauppaa.
 
Tässä kun tuli taas autoa vaihdettua, niin tuli vastaan taas kaikilla muillakin kaupantekokerroilla korvaan särähtänyt lause: "eeeei me siihen päästä millään" ja sen jälkeen hiljaisuus. Tämä siis vastauksena avaustarjoukseeni, jonka tietenkin alihinnoittelen törkeästi. Tiedän, ettei siihen hintaan tulla pääsemään, vaan yliammun reilusti, jotta hinta asettuisi lopulta siihen, minkä tiedän oikeaksi. Jos tarjoaisin heti sopivaa summaa, myyjä tinkaisi sen helpommin alemmaksi. Eivätkö myyjät ymmärrä tätä vai miksi kaupantekohalut tuntuvat tyrehtyvän? Varmaan kymmeneltä autokauppiaalta kuullut saman lausahduksen ja joka kerta tulee mieleen, että pitäisikö vaan vaihtaa kauppaa.
Itselle käynyt tämä sama nyt muutaman kerran kun ensimmäistä "kunnon" autoa olen ostamassa. Kerinnyt jo miettimään että teenkö jotain väärin kun myyjät sanovat että ei myydä noin halvalla ja sen jälkeen sirkkojen siritystä.
 
Samahan se on suurimmassa osassa autokauppoja muutenkin, asiakas on se perkele joka vain tuo hiekkaa halliin joten mitäpä sitä sen kummemmin noteerata kyselyitä tai ihmettelyjä. Myyjän ilmoittama hinta on aina se kiveenhakattu viimeinen hinta ja pitäs soitella myyntipomolle ja se ei just vastaa, että saisko luvan tulla alaspäin hinnassa. Maininnat siitä, että uuden saa tyylin tonnia halvemmalla ja kyse on pari vuotta vanhasta ei tuo edes kommenttia välttämättä. :D

Ei sillä, joskus on ihan oikeassa ammatissa oleviakin jotka käsittävät tuon olevan asiakaspalveluhomma. Näin esim. keväällä Laakkosen Ford Storessa Espoossa ja LänsiAuto Vantaalla. Aiemmin oli Autoverkkokaupasta hyviä kokemuksia kun olivat vielä Konalassa, nyt sattui vähän nuivempi mulkku myyjänä vastaan kun kyselin Ioniqqia. :vihellys:
 
Ihan uskomattomia myyjiä kyllä joissain autoliikkeissä, kun itsellä on selkeä ostoaie päällä eikä myyjä piittaa siitä pätkääkään. Myyntitarjouksia ei tule muuta kuin penäämällä, ja sitten tarjous on päin mäntyä tehty eli jotain mitä en pyytänyt.

"Joo taisinpa unohtaa laittaa tarjouksen", sanoo myyjä joka kai on provisiopalkalla ja myyntiäkin pitäisi tehdä jos haluaa fyrkkaa? Tämä tapahtui marmoripalatsissa jossa toimistohenkilökunta seisoo räpläämässä puhelimia ja juoruamassa toistensa kanssa, eivätkä reagoi mitenkään kun asiakas etsii automyyjää jota ei kiinnosta paskaakaan. Hassua tässä on se, että sama liike teki saman mokan 5 vuotta sitten. Eli pallo hukkui kokonaan kun yritin ostaa sieltä auton, koskaan ei tullut tarjousta.

Toisissa liikkeissä saa välittömästi järkevän ostotarjouksen vanhasta ja kysymyksiin uudesta autosta tulee meiliin vastaus muutamassa minuutissa tai viimeistään samana päivänä.
 
Tuossahan ei voi olla kyse kuin kahdesta asiasta. Joko myyjien palkkiojärjestelmä on tehty perseelleen tai sitten firmalla menee liian hyvin.
 
Tai sitten niin huonosti, että ne myyjätkin tietää, että mikään ei enää auta.

Njuu. Toki sekin liittyy siihen palkkiojärjestelmään. Jos bonarit vaatii tietyn minimimäärän myymistä että saa bonuksia ja näkee jo puolessa välissä kuuta, ettei mitään jakoa niin meneehän siinä motivaatio yrittää edes sitä muutamaa autoa myydä.
 
Itselläkin kaupan alalta sen verran kokemusta, että voin sanoa tuollaisten oman hinnan määrittäjien ja vänkääjien olevan niitä vittumaisempia ja huonoimpia asiakkaita kenen kanssa ei viitti omaa päiväänsä pilata. Toki en autokaupassa olekaan ollut töissä vaan "vanhanajan" rautakaupassa (ei ketju), missä hinnat eivät niin pilkunpäälle aina olleet.
 
No veikkaisin että noilla myyjillä sen verran kokemusta työstään, että tietävät että nuo huumoritarjouksen tekijät ovat niitä joihin aivan turha käyttää aikaa 99,99% tapauksissa.
Ei tässä mistään huumoritarjouksista ole kyse. Esimerkkinä nyt vaikka tämä nykyinen kauppa: esitin 30 k€ omasta autostani. Hetken hiljaisuuden jälkeen myyjä tuli "raamatun" kanssa esittelemään, kuinka heidän myyntihintansa tulee ehdottomasti olemaan 27990 e, eikä yhtään enempää ja tämän perusteella tarjosi 26. Lopulta sain 28 k€ + vaihtoauton maalipinnan fiksailuja + kuljetuksen toiseen kaupunkiin. Tuossa kun katsoin myynti-ilmoitusta, pyydettiin vanhasta autostani 29800 e. Kaupat siis tehtiin siltä istumalta, vaikka ensin eeeeei kuulemma päästä millään kauppoihin.

Toisen liikkeen myyjä taas jäi siihen ei-kohtaan pitkäksi aikaa ja lopulta 10 minuutin naputtelun ja soittelun jälkeen tarjosi 25 k€ ilman mitään liikkumisvaraa. Aikaa siis kyllä käytettiin, mutta kauppaa ei haluttu tehdä.
 
Saman olen itsekin huomannut että monissa liikkeissä ei yhtään kiinnosta myydä, vaan melkoista naljailua.

Toyotan diilereillä taitaa mennä tosi hyvin, kun ei yhtään järkevä palvelu kiinnosta. Marssin sisään ja kysyn Anjovista ja Naurista koeajoon ja perustelen että kiinnostaisi kyllä hypiri mutta anjoviksen ison auton mukavuus ja hijaisuus myös kiinnostaisi, niin myyjä katsoo kuin ääliötä ja toteaa että olen väärässä liikkeessä, mene ostamaan Bemari jos haluat hiljaisen auton.

Niin, ehkäpä jos on ostamassa autoja jonka myyjäkin tietää että se on haluttua tavaraa ja piakkoin joku tulee rahojen kanssa hakemaan sen kotia, niin ei niitä tarjoukset kiinnosta.

Jos olet kiinnostunut siitä vanhasta yli satatonnia ajetusta ranskiksesta, niin kyllä tulee tarjouksia ja soittavat perään että jos heti tänään tehdään kaupat niin saat vielä ylimääräiset pari tonnia alennusta jne....
 
Hienosti taas muuttui tarina.
Ensiksi ei mitään vastausta ja nyt sitten tuli myös se vastatarjous.
Tarina muuttui siitä, mitä kuvittelit vastoin kirjoittamaani? Missä väitin, etten olisi saanut vastatarjousta? Ihan niin kuin olisin kirjoittanut, että vaihdoin autoa, eli kaupat tuli tehtyä. Kuvittelitko myyjän istuvan tonnin seteli -ilme kasvoillaan ja antavan asiakkaan hiovan hinnan sopivaksi keskenään? Ihmetyksen aihe siis oli se, että minun asiakkaana pitää kaivaa vastatarjous myyjästä pihalle.
 
Tässä kun tuli taas autoa vaihdettua, niin tuli vastaan taas kaikilla muillakin kaupantekokerroilla korvaan särähtänyt lause: "eeeei me siihen päästä millään" ja sen jälkeen hiljaisuus. Tämä siis vastauksena avaustarjoukseeni, jonka tietenkin alihinnoittelen törkeästi. Tiedän, ettei siihen hintaan tulla pääsemään, vaan yliammun reilusti, jotta hinta asettuisi lopulta siihen, minkä tiedän oikeaksi. Jos tarjoaisin heti sopivaa summaa, myyjä tinkaisi sen helpommin alemmaksi. Eivätkö myyjät ymmärrä tätä vai miksi kaupantekohalut tuntuvat tyrehtyvän? Varmaan kymmeneltä autokauppiaalta kuullut saman lausahduksen ja joka kerta tulee mieleen, että pitäisikö vaan vaihtaa kauppaa.

Kyllä myyjän tehtävä on ottaa asiakas ja tarjous tosissaan. Tällaisessa tilanteessa myyjä nostaa henkisesti kätensä pystyyn ja juttelee hetken ehkä kohteliaisuuksuuksia. Suomessa ei ole tapana tehdä kauppaa kuin basaareissa. Tuskimpa kukaan myyjä uskoo selviävänsä tuhansien "kinasta" ja luovuttaa varmasti. Ei myyjä voi tietää asiakkaan taktiikkaa ja tarkoitusperää.
 
Kyllä myyjän tehtävä on ottaa asiakas ja tarjous tosissaan. Tällaisessa tilanteessa myyjä nostaa henkisesti kätensä pystyyn ja juttelee hetken ehkä kohteliaisuuksuuksia. Suomessa ei ole tapana tehdä kauppaa kuin basaareissa. Tuskimpa kukaan myyjä uskoo selviävänsä tuhansien "kinasta" ja luovuttaa varmasti. Ei myyjä voi tietää asiakkaan taktiikkaa ja tarkoitusperää.

Kyllä siellä vaan kaikenlaista jantteria näkee, ja osan kohdalla on jopa toivottavaa että siirtää asiointinsa toiseen liikkeeseen, varsinkin jos käytetystä on kyse.
 
Kyllä myyjän tehtävä on ottaa asiakas ja tarjous tosissaan. Tällaisessa tilanteessa myyjä nostaa henkisesti kätensä pystyyn ja juttelee hetken ehkä kohteliaisuuksuuksia. Suomessa ei ole tapana tehdä kauppaa kuin basaareissa. Tuskimpa kukaan myyjä uskoo selviävänsä tuhansien "kinasta" ja luovuttaa varmasti. Ei myyjä voi tietää asiakkaan taktiikkaa ja tarkoitusperää.
Ihan sama se on toisinpäinkin; jos liikkeessä on tonneja muita paikkoja kalliimpi auto ja myyjän tarjous on luokkaa ”500 pois 20teur autosta”, niin harvempi jää sinne aikaansa tuhlaamaan.
 
Toyotan diilereillä taitaa mennä tosi hyvin, kun ei yhtään järkevä palvelu kiinnosta. Marssin sisään ja kysyn Anjovista ja Naurista koeajoon ja perustelen että kiinnostaisi kyllä hypiri mutta anjoviksen ison auton mukavuus ja hijaisuus myös kiinnostaisi, niin myyjä katsoo kuin ääliötä ja toteaa että olen väärässä liikkeessä, mene ostamaan Bemari jos haluat hiljaisen auton.

Helvetti , että nauroin tälle.
 
Helvetti , että nauroin tälle.

Joo, jälkeinpäin on hauska juttu, mutta tuolloin minua ei naurattanut. Toivottavasti myyjä sanoi sen vitsinä, mutta ei se siltä tuntunut kun se eläkeikää lähestyvä mahakas herra töksäyttää tomerasti tuollaisen tekstin ja ilme halusi kertoa että älä suotta tule tojotoja katsomaan ellet ole satavarma minkä haluat ostaa.

Noh, onhan se tojo suomen myyntiykkönen, miksi palvella asiakasta joka yhtään epäröi. Kyllä tuulipukuja riittää jotka tulevat rahan kanssa paikalle.
 
Joo, jälkeinpäin on hauska juttu, mutta tuolloin minua ei naurattanut. Toivottavasti myyjä sanoi sen vitsinä, mutta ei se siltä tuntunut kun se eläkeikää lähestyvä mahakas herra töksäyttää tomerasti tuollaisen tekstin ja ilme halusi kertoa että älä suotta tule tojotoja katsomaan ellet ole satavarma minkä haluat ostaa.

Noh, onhan se tojo suomen myyntiykkönen, miksi palvella asiakasta joka yhtään epäröi. Kyllä tuulipukuja riittää jotka tulevat rahan kanssa paikalle.
Näitä valitettavasti riittää. Nimimerkillä itse huomannut ties minkämoisia suhtautumisia. Itse en saanut autoa koeajoon koskan en suostunut maksamaan käsirahaa o.O. Ja on myös ollut ettei jakseta siirtää autoja pois vaan vedetty että katsotaan ensin rahoitus kuntoon. Parasta palvelua saa valitettavasti vieläkin sillä että korut kantoon, suorat housut jalkaan ja pikkutakki päälle. Lisäksi mitä tinkimiseen tulee niin se on varsin olennainen osa autokauppaa. Enpä ole ikinä maksanut listahintaa tai oikeastaan mitään lähelläkään pyydettyä uusissa tai uudehkoissa. Aina on väännetty ja käännetty ja saatu kauppa jos on kiinnostava kippo ja myyjää myynti kiinnostaa. Seatilla esim ei kiinnostanut ja tarjosivat useita tonneja huonommat hyvitykset ja 0e alen vaihdossa uuteen Leon Cupraan vedoten että on niin huono vaihdokki. Menin naapuriin ja tinkasin 5viikkoa jo toiveideni mukaan tehdastilatusta autosta ja sain auton halvemmalla kuin suurin osa paremmassa neuvotteluasemissa ollut ostaja (itsellä reilu vuoden vanha diesel kippo jossa velkaa vielä jäljellä yms yms.). Jos myyjää ei kiinnosta tinkiminen niin vaihdan puljua. Esim BMW:ltä kävelin ulos koska myyjä totesi että rahoituskorko on tämä ja muuksi se ei muutu (oliko 4%vai 7% uudessa autossa) kun olen aina maksanut korkeintaan 2-3% reaalikorkoa autoistani.
 
Autoa vaihtaessa tuli käytyä useampi liike läpi, ja kuvio on tämä:

- yksi täysin toivoton myyjä, joka alussa hoiti hommansa ja sitten unohti kokonaan että ollaan tekemässä kauppoja
- myyjä joka ei saanut koko prosessia oikein käyntiin, uudesta autosta ei oikein löytynyt vaihtoehtoja vaikka halli täynnä autoja
- myyjä joka selvästi ei halunnut ottaa vanhaa, ja antoi tarjouksen sen mukaan
- hyvä myyjä jolla kohtuu hyvä tarjous vanhasta ja uudesta, vastaukset meilissä tulivat nopeasti ja kaikki asiallista
- hyvä myyjä jolla vielä parempi tarjous vanhasta ja uudesta, vastaukset vieläkin nopeampia

Selkeästi tuli esille vanhasta autosta saatava peruslistahinta, ja jos myyjä halusi tehdä kauppoja mentiin sen yli.
 
Autoa vaihtaessa tuli käytyä useampi liike läpi, ja kuvio on tämä:

- yksi täysin toivoton myyjä, joka alussa hoiti hommansa ja sitten unohti kokonaan että ollaan tekemässä kauppoja
- myyjä joka ei saanut koko prosessia oikein käyntiin, uudesta autosta ei oikein löytynyt vaihtoehtoja vaikka halli täynnä autoja
- myyjä joka selvästi ei halunnut ottaa vanhaa, ja antoi tarjouksen sen mukaan
- hyvä myyjä jolla kohtuu hyvä tarjous vanhasta ja uudesta, vastaukset meilissä tulivat nopeasti ja kaikki asiallista
- hyvä myyjä jolla vielä parempi tarjous vanhasta ja uudesta, vastaukset vieläkin nopeampia

Selkeästi tuli esille vanhasta autosta saatava peruslistahinta, ja jos myyjä halusi tehdä kauppoja mentiin sen yli.

Joo itsellä oli joku vuosi sitten tilanne E46 bemarin kanssa ja pienempi liike sanoi minulle "suoraan", ettei sille autolle ole kysyntää, kun oli ajettu "niin paljon" (oliko 250-300 tuhatta mittarissa). No totesin vaan, että teillä ei taida ylipäänsä liikkua autot. Toiselle firmalle meni ja myivät sen vuorokaudessa. Onneksi on valinnanvaraa.
 
No veikkaisin että noilla myyjillä sen verran kokemusta työstään, että tietävät että nuo huumoritarjouksen tekijät ovat niitä joihin aivan turha käyttää aikaa 99,99% tapauksissa.

Autoalalla on kova kilpailu ja henkilöstö monessa paikassa aika minimi. Jos ajankäyttöä pitää priorisoida niin on ihan ymmärrettävää että kaiken maailman vänkääjät ja haaveilijat jää kakkoseksi niille oikeille asiakkaille.

Ainahan sitä kuvitellaan että myyjät jauhavat paskaa keskenään ja pelaavat angry birdsiä, totuus voi olla se että porukalla hinnoitellaan jotain laitetta ja samaan aikaan hakataan asiakkaalle emailia puhelimella. Ei nykyään enää kirjoiteta kirjoituskoneella kirjeitä pöydän ääressä.

Toinen mitä veikkaisin, on asiakkaat jotka tulee minuutti ennen sulkemisaikaa paikan päälle mitään etukäteen ilmoittelematta. Itsellä tulisi myyjänä ainakin fiilis että ei ainakaan voi olla tosissaan autoa ostamassa jos nyt viimeisellä minuutilla tulee "palveltavaksi". Auto usein sen verran iso hankinta että eiköhän sen ostonkin voi hoitaa järkevästi.
 
Toinen mitä veikkaisin, on asiakkaat jotka tulee minuutti ennen sulkemisaikaa paikan päälle mitään etukäteen ilmoittelematta. Itsellä tulisi myyjänä ainakin fiilis että ei ainakaan voi olla tosissaan autoa ostamassa jos nyt viimeisellä minuutilla tulee "palveltavaksi". Auto usein sen verran iso hankinta että eiköhän sen ostonkin voi hoitaa järkevästi.
Tossa kohtaa kannattaa kysyä "mistä kaukaa sitä ollaan tultu" koska ainakin itsellä kun käy esim. 150-300km päässä autoja katsomassa, niin tulee usein valittua enemmän kuin yksi kohde ja sitten kun suhaa vieraassa kaupungissa eri liikkeiden välillä koeajamassa autoja niin aikataulut saattaa mennä reisille, varsinkin jos on viikolla liikkeellä töiden jälkeen, tms.

Eli usein on tullut kauppakirjat kirjoitettua vasta kun liikkeen sulkemisaika on jo mennyt...
 
Tottahan tuokin ja varmaan aika yleistä myös. Tosin silloin on yleensä jo kohde tiedossa eikä keskustelua aloiteta tyyliin ”no mää nyt vähän katselen mitä täällä on”
 
Tästä on vuosia aikaa, oltiin etsimässä perheelle "uutta" käytettyä autoa isosta maineekkaasta liikkeestä. Työpäivän jälkeen, työvaatteissa ja mukula tietysti mukana. Mulla oli haaveissa Saab, jollainen vaihtoautohallissa sattuikin olemaan.

Pikkutakkinen myyjä mittaili meidän porukkaa jo oven avattua, ja jonkin ajan päästä tulikin kyselemään että milläs asialla herrasväki on liikkeellä. Ei päivää, ei hymyä, ei tervetuloa tms. pikkujuttuja.

Sanoin että tuo saappi kiinnostais, ja vaihdokki olisi. Alkoi siinä osoittelemaan sormella muita kindereitä sieltä hallin perältä, että oisko nuo hyviä. Ei, kun tuo Saab. Sattui siinä sitten yrityksen omistaja/tj eli BigBoss kävelemään ohi ja huomasi meidät. Tuli oikein kättäpäivää sanomaan, ja kyseli kuulumiset. Poikansa on lapsuudenkavereita, ja silloinen vaimo teki pr duuneja siihen firmaan, muutenkin tämä herra taisi olla sitä mieltä, että akka on ihan mukiinmenevän näköinen. ;)

Kerroin siinä että tuo Saab kiinnosta, samaan aikaan tämä myyjä alkaa löysäillä kravattia ja naama muuttuu kalpeaksi, semmonen ilme että pitäskö kadota vai mielistellä. Noh, johtaja huomaa tilanteen, ja pyytää sitä hakemaan saabin avaimet, kyllä se koeajo nyt pitää tehä. Saatiin viikonlopuksi, ja ostettiin sitten se. Luovutuksessa myyjäjätkä olikin sitten jo melko sutkinlipevä kaveri, ja kovasti kiinnosti miltä auto tuntui. Kahvillekkin mentiin ihan rennosti hoitamaan paperityöt ja rahvaanomaiset raha-asiat.

Nikke Knattertonin sanoin, johtopäätös: rivimyyjiä kiinnostaa ne pätkällä maksavat pikkutakit ja kiiltävät kellot, ei käteisasiakkaat duunivermeissä.

Sori ot
 
Kannustan ostamaan yksityiseltä, kun näitä juttuja luki

Miksei, mutta itse olen oppinut että käytetty auto myydään sitten kun siinä on jotain vikaa, ja liikkeissä saa sen 6kk lakisääteisen virhevastuun johon voi laittaa ne pakolliset kohteet jotka aina tulee vastaan kun käytetyn ostaa.

Toisekseen, kyllä nuo yksityisetkin osaa olla palveluhaluttomia. Sovit treffit auton katselusta ja lähdet ajamaan toiselle puolelle suomea ja sitten paikanpäällä soitat että missä herrasväki on: "aah, lähettiin kavereiden kanssa baariin, sori, tullaan aika myöhään takas, onnistuuko huomenna sama aikaan".
Tai sitten ei halutakaan myydä enää
 
Miksei, mutta itse olen oppinut että käytetty auto myydään sitten kun siinä on jotain vikaa, ja liikkeissä saa sen 6kk lakisääteisen virhevastuun johon voi laittaa ne pakolliset kohteet jotka aina tulee vastaan kun käytetyn ostaa.

Kyllähän aika monelle iskee autokuume, vaikka siinä nykyisessä ei isompaa vikaa olisikaan. Toki kaikissa myymissäni autoissa on jotain pientä vikaa ollut, joista olen myös myynnin yhteydessä kertonut. Edellinen ilmestyi sitten heti uudestaan nettiautoon kovemmalla hinnalla ilman vikalistaa :)
Virhevastuu on kyllä hyvä turva uudehkoille ja vähän ajetuille. Jossain 200tkm rullatussa siitä ei taida enää kovin paljon iloa olla?
 
Kannustan ostamaan yksityiseltä, kun näitä juttuja luki

Yhden sukulaisen melko tuore auto tuli mulle myyntiin ja myin sitä yksityisesti (en siis liikkeen kautta). Autolla pienet kilsat, kaikki huollot ok, renkaat ok, ei kolhittu ja kaikin puolin niin siisti kun mitä pari, kolmevuotias nyt voi olla.
Sitten jostain hevonvitun kaukaa tuli joku katsomaan, tyyliin toiselta puolelta suomea. Sovittiin treffit yhdelle parkkikselle, missä oli toyotan liike näköetäisyydellä.

Sitten tää hermanni saapui perheineen paikalle, kierteli ja kaarteli, lopulta veti haalarit päälle ja könysi auton alla fikkarin kanssa sen minkä mahtui. Kyllä alkoi löytyä sanottavaa niin sisältä kuin ulkoa.

Vähän aikaa sitä kuuntelin ja sanoin että tuossa vieressä myydään uusia täysin virheettömiä autoja, niin mee sinne niin mä jatkan tästä matkaa. Ja toivottelin hyvät kotimatkat sinne satojen kilsojen päähän.

Jotain viikon päästä toinen soitti, kerroin puhelimessa mitä kysyi jne. Sovittiin käytännössä kaupat, ostaja saapui paikalle noin 300km päästä, katsoi auton kuten nyt yleensä ja iski sovitun summan pöytään, mikä ei ollut ihan pikkuraha.
 
Toyotan diilereillä taitaa mennä tosi hyvin, kun ei yhtään järkevä palvelu kiinnosta.
Vähän samanlainen kokemus tänään kun kävin uutta Rav4ää katsomassa nykyisen pelin oltua toista kertaa parin kk sisään takuuhuollossa. Etätyöpäivää kun pidin olin paikalla verkkareissa ja tuulitakissa. Ehdin kertoa että kiinnostaisi vaihtaa nykyinen uuteen, ja myyjän vastaus oli "juu aivan niinhän se varmasti on" ja jatkoi matkaa takahuoneeseen :D:D:D
 
Ehdin kertoa että kiinnostaisi vaihtaa nykyinen uuteen, ja myyjän vastaus oli "juu aivan niinhän se varmasti on" ja jatkoi matkaa takahuoneeseen :D:D:D

:rofl::rofl::wtf::love::tdown:

Pakko myös todeta, että missään ei saa niin huonoa palvelua kuin Toyotan merkkiliikkeessä (paitsi ehkä autovuokraamoissa ja julkisessa hammashoidossa).
Itse olen myös käynyt viemässä kuraa Toyota-palatsien lattioille ja myyjät ovat katselleet kopeissaan vaan sitä porn... tai jotain, mutta palvelua ei ole saanut, korkeintaan murahdettu että "oo hyvä ja kattele mikä kiinnostaa". Sitten jos koeajoa vinkuu, niin myyjät hyvin vaivautuneesti hakevat avaimet ja tarjoavan että riittääkö 10min??? Vittu, vartissa en ehdi ensimmäistä valoista läpi. Onko nuo aivan kusipäitä vai onko siihen koulutus?
Ja jos onnistut tinkimään sen ~tunnin koeajon, niin kun pääset portista ulos niin huomaat että bensamittarin valo vilkkuu ja tietokone imoittaa että rangea on 10km :tdown:
 
Miksei, mutta itse olen oppinut että käytetty auto myydään sitten kun siinä on jotain vikaa, ja liikkeissä saa sen 6kk lakisääteisen virhevastuun johon voi laittaa ne pakolliset kohteet jotka aina tulee vastaan kun käytetyn ostaa.

Toisekseen, kyllä nuo yksityisetkin osaa olla palveluhaluttomia. Sovit treffit auton katselusta ja lähdet ajamaan toiselle puolelle suomea ja sitten paikanpäällä soitat että missä herrasväki on: "aah, lähettiin kavereiden kanssa baariin, sori, tullaan aika myöhään takas, onnistuuko huomenna sama aikaan".
Tai sitten ei halutakaan myydä enää

Aika usein se vikapesä viedään liikkeeseen vaihtoon kun ei itse kehdata myydä. Sen jälkeen liike myy sen eteenpäin jollekin onnelliselle, ei ne mitään tarkistuksia niille tee.
Lukuisia autoja ostanut yksityiseltä ja jos sen ylimääräisen auton ostaa vanhemmalta herrasmieheltä se on juuri sitä mitä hän puhelimessa kertoo. Nuorison kanssa en autokauppaa tee.
 
:rofl::rofl::wtf::love::tdown:

Pakko myös todeta, että missään ei saa niin huonoa palvelua kuin Toyotan merkkiliikkeessä (paitsi ehkä autovuokraamoissa ja julkisessa hammashoidossa).
Itse olen myös käynyt viemässä kuraa Toyota-palatsien lattioille ja myyjät ovat katselleet kopeissaan vaan sitä porn... tai jotain, mutta palvelua ei ole saanut, korkeintaan murahdettu että "oo hyvä ja kattele mikä kiinnostaa". Sitten jos koeajoa vinkuu, niin myyjät hyvin vaivautuneesti hakevat avaimet ja tarjoavan että riittääkö 10min??? Vittu, vartissa en ehdi ensimmäistä valoista läpi. Onko nuo aivan kusipäitä vai onko siihen koulutus?
Ja jos onnistut tinkimään sen ~tunnin koeajon, niin kun pääset portista ulos niin huomaat että bensamittarin valo vilkkuu ja tietokone imoittaa että rangea on 10km :tdown:

Toyotalla taitaa olla oma akatemia myyjille, joten tasalaatuinen palvelutaso on peruja sieltä. Itsekin hämmästelin, kun kävin paikallisessa Toyota-autotalossa tutkailemassa tuoreita Toyota-vaihtoautoja.

Siistit vaatteet ja siisti habitus muutenkin, mutta useampikin myyjä käveli ensin tyhjin käsin, ja hetken päästä kahvikuppi kädessä ohi. Puolisen tuntia pyörin siellä, ennen kuin luovutin. Mitenkään eivät huomioineet. Käyhän ne hyvin kaupaksi ilman kovia ponnistuksia myyjien toimesta.
 
Aika usein se vikapesä viedään liikkeeseen vaihtoon kun ei itse kehdata myydä. Sen jälkeen liike myy sen eteenpäin jollekin onnelliselle, ei ne mitään tarkistuksia niille tee.
Lukuisia autoja ostanut yksityiseltä ja jos sen ylimääräisen auton ostaa vanhemmalta herrasmieheltä se on juuri sitä mitä hän puhelimessa kertoo. Nuorison kanssa en autokauppaa tee.

Toki noinkin tapahtuu. Välillä tulee vilkuiltua huutokaupat.comia, niin paikallisilla liikkeillä on jonkun verran noita pommeja siellä mitä itse eivät kehtaa tai voi myydä niiden vikojen takia mitä on havaittu tai epäillään. Jos ei ole mitään pohjahintaa laitettu, ja vikalistaakin on, niin välillä hinnat nousevat ihan älyttömiin lukemiin.
Esimerkkinä vaikka VR:n vanha octavia, ajettu paljon ja luultavasti huollettukin. Mitä itse nähnyt noita vehkeitä, niin niille on annettu oikein kunnolla sikaa ja jälki on sen mukaista. Silti tuosta loppuun ajetusta rojusta porukka huusi hinnan yli kahteen tonniin.

Viime kesänä iskin silmäni yhteen halpikseen liikkeessä, kävin koeajolla, käytin kaverin nosturilla. Sitten kerroin mitä kaikkea siinä oikeastaan on, niin myyjä totesi että laittavat sen huutokauppaan, kun eihän tuollaista voi myydä. Kun huutokauppa poistaa sen virhevastuun. Kyllähän noita on ja kauppa käy.
 
Itselläni oli myös tuossa kesällä huvittava tapaus. Moottoritiellä räjähti kummatkin vasemman puolen renkaat ja siitä sitten auto hinurilla merkkiliikkeeseen (kaskon piikkiin). Tämä siksi että ajattelin että kun auto huutelee jo tuota huoltoa niin sehän hoitunee varmaan siinä samalla.

No renkaitahan ei sitten vaan enää löydy mistään samoja, en nyt halunnut eri paria eri akseleille. Sovitaan sitten että laitetaan Michelinin pilot sporttia koko kerrasto alle ja maksan 2 rengasta. No tähän meni jo reilu viikko. Sitten soitellaan että valmista on mutta ei sitä huoltoa muuten ole ehditty tekemään, no empä hae autoa vaan sovitaan se parin päivän päähän. No eihän se silloin ole valmiina vieläkään....
Kaikkineen reilu pari viikkoa ja olisi kaikki valmista, kohtuullisen kyrpiintyneenä jo sovin sitten haun seuraavalle päivälle.

Tästä perään soittaakin samaisen BMW liikkeen myyjä ja alkaa ehdottelemaan juuri esiteltyä uusi korista mallia ja kiinnostaisiko tutustua ja koeajaa. No mikä jottei, heti siihen työpäivän perään ja samalla noukkii sen oman sieltä mukaansa.

Astelet autoliikkeeseen sisään, hetken siinä pyörit ja kyselet että missähän myyjät olis, huikataan että tuolla taaempana... Hiljainen halli kaikuu kun siellä itsekseen pyörit ja etsit niitä myyjiä ja sovittua koeajoa. No 10min jälkeen takaisin huoltotiskille kysäisemään ja vastauksena on että kaipa ne on sitten kotio lähteneet. Joku kuitenkin löytyy mutta tokaisee että hän nyt ei oikein kerkiä avaimia hakemaan ja jättää asian siihen.

Oman auton avaimet sentään sai kuitattua nelinumeroisella summalla ja "tyytyväisenä" kotia kohti, toimii se BMW:lläkin asiakaspalvelu ja sovitut koeajot :D
 
Kun huutokauppa poistaa sen virhevastuun.

Tämä on muuten väärä luulo noissa nettihuutokaupoissa.
Itsellä levisi huutokaupasta ostettu auto samantien ja siitä alkoi sitten vuoden kestänyt vääntö joka päätyi vasta kun kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen.
Olivat varmaan tyytyväisiä kun kävivät hakemassa vuoden ulkona seisseen auton pois, joka muistutti siinä vaiheessa enemmän sieniviljelmää kuin autoa.
 
Tämä on muuten väärä luulo noissa nettihuutokaupoissa.
Itsellä levisi huutokaupasta ostettu auto samantien ja siitä alkoi sitten vuoden kestänyt vääntö joka päätyi vasta kun kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen.
Olivat varmaan tyytyväisiä kun kävivät hakemassa vuoden ulkona seisseen auton pois, joka muistutti siinä vaiheessa enemmän sieniviljelmää kuin autoa.

Minkälainen teksti siinä oli, minkä ostit? Meinaan että oliko jotain olennaista jäänyt huomaamatta ilmoituksen tekijältä?. Pikaisesti vilkaisin muutamia kohteita, ja parista lainaukset alla.
Ilmeisesti joku kämmännyt pahasti kun sait purettua kaupan. Ideahan on että pommit pois omista käsistä jollekin näppärälle tai täysin uunolle.

Auton huutokauppailmoitus on tehty lyhyen koeajon perusteella, Autossa saattaa olla piileviä vikoja tai virheitä, mitä ei ole huutokauppailmoitusta laadittaessa havaittu. Mahdollisista virheistä ja vioista myyjä ei pysty vastaamaan huutokaupan päättymisen jälkeen. Autoon on mahdollista tutustua ja koeajaa liikkeen aukioloaikana.


  • [*]tutustu kohteeseen ja siitä annettuihin tietoihin ennen tarjoamista
    [*]tarjoukset ovat sitovia, eikä kohteeseen liity vaihto- tai palautusoikeutta
    [*]kohde myydään sellaisena kuin se on -ehdoin, mutta ilmoittaja vastaa, että ilmoituksessa annetut tiedot ovat oikein

https://www.poliisi.fi/instancedata...280_Huutokauppaehdot2018.pdf?a5b6ee02c2fed588

Ja vielä poliisin jo mennyttä huutokauppaa^
 
Minkälainen teksti siinä oli, minkä ostit? Meinaan että oliko jotain olennaista jäänyt huomaamatta ilmoituksen tekijältä?. Pikaisesti vilkaisin muutamia kohteita, ja parista lainaukset alla.
Ilmeisesti joku kämmännyt pahasti kun sait purettua kaupan. Ideahan on että pommit pois omista käsistä jollekin näppärälle tai täysin uunolle.




https://www.poliisi.fi/instancedata...280_Huutokauppaehdot2018.pdf?a5b6ee02c2fed588

Ja vielä poliisin jo mennyttä huutokauppaa^


Siis toki siinä oli nuo kaikki samat liirumalaarumat ynnä muut, mutta ne eivät merkkaa mitään kuluttajasuojalain mukaan.
Toki tietämättömät niihin menee.
Ja mikä parasta noihin nettihuutokauppoihin pätee normaalit verkko-ostosten säännöt, eli on 14 päivän palautusoikeus.
Tuo poliisin huutokauppa semmoinen oikea huutokauppa missä paikanpäällä nähtävänä tuotteet ja myöskin paikan päällä tehdään tarjoukset, niissä luonnollisestikkaan mitään takuita ja palautusoikeuksia ole.
 
Toki tietämättömät niihin menee.

Aika huimaa tuollainen, no tietämättömät ei tiedä. Jopa epäkohteliasta mennä valittamaan ostamastaan romusta, joka on oletettavasti ostajan itse tarkastama. Kyllähän noissa voi olla vaikka mitä, varsinkin kun myydään ilman pohjahintaa. Ja listattu tiedossa olevat viat.

Löytyi se pienelläkin printattu teksi, tai no melko näkyvillä se on kun viitsii vilkaista.

K: Ovatko kaikki myytävät kohteet hyväkuntoisia?
V: Eivät ole. Käytetty tavara myydään yleensä siinä kunnossa kuin se on myyntihetkellä. Siksi tavaran tutkiminen kunnolla etukäteen on tärkeää. Ostaja ei yleensä voi valittaa virheestä, jonka hän olisi voinut huomata tavaran normaalitarkastuksessa. On siis erittäin tärkeää käydä tutustumassa kohteeseen etukäteen ennen sitovan ostotarjouksen jättämistä.

Noh, se huutokaupoista. Kyllä häkkilliikkestäkin voi ostaa niin että "myyjällä" ei ole mitään vastuuta:)
 
Aika huimaa tuollainen, no tietämättömät ei tiedä. Jopa epäkohteliasta mennä valittamaan ostamastaan romusta, joka on oletettavasti ostajan itse tarkastama. Kyllähän noissa voi olla vaikka mitä, varsinkin kun myydään ilman pohjahintaa. Ja listattu tiedossa olevat viat.

Löytyi se pienelläkin printattu teksi, tai no melko näkyvillä se on kun viitsii vilkaista.



Noh, se huutokaupoista. Kyllä häkkilliikkestäkin voi ostaa niin että "myyjällä" ei ole mitään vastuuta:)

Tietysti jos siinä ilmoituksessa lukee että alustassa väljää niin turha siitä sitten valittaa jos on joku tukivarsi väljä.
Itsellä levisi vaihdelaatikko mitä perin vaikea huomata ennen kuin rattaat lentelee pitkin teitä jos sitä ennen toimi täysin normaalisti.
 
Tietysti jos siinä ilmoituksessa lukee että alustassa väljää niin turha siitä sitten valittaa jos on joku tukivarsi väljä.
Itsellä levisi vaihdelaatikko mitä perin vaikea huomata ennen kuin rattaat lentelee pitkin teitä jos sitä ennen toimi täysin normaalisti.

Niin no joo, eipä noista voi tietää aina, vaikka ihan liikkeestä ostaa ilman että huutokauppa on välissä. Toinen huomio kun katselin koko maan tarjontaa, niin on sitä kalliimpaakin kalustoa myynnissä. Kuten tuo linkin volvo, ei järkyttävän vanha, noilla kilsoilla taas voi olla että jotain muutakin yllätystä on luvassa. Nythän auto vaan hyytyilee välillä, eikä ole muuta kun veikkaus mikä voi olla vialla. Onko sitten oikeasti tutkittu että jotain isompaa luvassa, vai pelkästään laitettu vasaran alle kun ei kiinnosta tutkia. Äkkiäkös sen OBD:n iskee kiinni ja katsoo mitä sanoo.
Tuo vai yksi esimerkki monien joukosta, autoja mitä en itse ostaisi.

Huutokaupat.com
 
Niin no joo, eipä noista voi tietää aina, vaikka ihan liikkeestä ostaa ilman että huutokauppa on välissä. Toinen huomio kun katselin koko maan tarjontaa, niin on sitä kalliimpaakin kalustoa myynnissä. Kuten tuo linkin volvo, ei järkyttävän vanha, noilla kilsoilla taas voi olla että jotain muutakin yllätystä on luvassa. Nythän auto vaan hyytyilee välillä, eikä ole muuta kun veikkaus mikä voi olla vialla. Onko sitten oikeasti tutkittu että jotain isompaa luvassa, vai pelkästään laitettu vasaran alle kun ei kiinnosta tutkia. Äkkiäkös sen OBD:n iskee kiinni ja katsoo mitä sanoo.
Tuo vai yksi esimerkki monien joukosta, autoja mitä en itse ostaisi.

Huutokaupat.com
Kuluttajansuojassa taidetaan ihan erikseen mainita että myyjän "klasuulit" eivät päde.

Muuten jokaisen autokaupan myyntisopparissa lukisi se klassinen "auto myydään vikoineen sellaisena kuin se on" ja suomen muutenkin huonolla (vähintään vuosi odotusta ja mahdollisesti oikeuteen) kuluttajansuojalla voisi ihan oikeasti pyyhkiä persettä.

Se että moottori ei toimi *autoa ostettaessa* ja tästä on paperilla maininta, pesee pois myyjän vastuun moottorin toimisen osalta (paitsi jos se moottori toimii oikeasti ja halutaan "varmuudeksi" myydä viallisena). Mutta jos vaihteisto, tms leviää kahden viikon kuluttua kun olet korjannut moottorin, niin myyjä on edelleen vastuussa.
 
Poistaako sellainen sitten vastuuta, jos sanotaan että moottori ja vaihteisto viallisia, myydään auto varaosina? Vaikka oikeasti myyntihetkellä toimisivatkin.

Toki tämä sitten varmasti näkyy hinnassa ja kysynnässä niin, ettei autosta saa juuri mitään...
 
Sinänsä mielestäni pilaa huutokaupan idean tuollainen ettei selkeästi ilmaisemalla voi päästä vastuusta eroon. Eikö se ole ihan selvä että jos huutokaupasta ostaa auton sellaisena kuin se kaupantekohetkellä on, ei myyjällä pitäisi olla mitään vastuuta. Muutenhan se kannattaisi vaan myydä normaalisti eteenpäin kovemmalla hinnalla ”ehjänä” vaikka piilevää vikaa olisikin.
 
Sinänsä mielestäni pilaa huutokaupan idean tuollainen ettei selkeästi ilmaisemalla voi päästä vastuusta eroon. Eikö se ole ihan selvä että jos huutokaupasta ostaa auton sellaisena kuin se kaupantekohetkellä on, ei myyjällä pitäisi olla mitään vastuuta. Muutenhan se kannattaisi vaan myydä normaalisti eteenpäin kovemmalla hinnalla ”ehjänä” vaikka piilevää vikaa olisikin.
Toisaalta moni autoliike käyttää huutokauppaa sellaisella "pistetään tänne romut jotka ei toimi myyntiin kun näitä ei oikein pääse koeajamaankaan ja voi mennä vielä normaalia kalliimmalla hinnalla jos hyvä tuuri käy"... -asenteella.

Erikseen sitten konkurssin, kuolinpesän, yms, jne tavarat jotka ihan oikeasti on tarpeettomia, pakko myydä vaikkei olisi vikaa, jne.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 722
Viestejä
4 496 755
Jäsenet
74 274
Uusin jäsen
Antenni ja sähkö

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom